SYYSKUUN TULOKKAAT 2010***Tammikuussa

Mullakin muuten tota turvotusta.. Mut ärsyttävän vähän muita oireita.. Ne vaan toimis itelleen hyvänä konkreettisena merkkinä raskaudesta.
Aion nyt ma heti aamulla soittaa tk:hn. Haluan ainakin lääkärin kanssa päästä jutskaamaan, niin ei tarvi itsekseen pohtia kaikkea :)
Tää on kyl hyvä kun on töissä ollu koko päivän, niin aika menee nopee eikä asiaa ihan hirveesti ees ehi ajatella! =)
Mä en ole kertonut vasta ku kahdelle kaverille.. ehkä vielä yhdelle ystävistäni kerron, mut lopuilta pidän salassa. Mä haluan itse ensin olla sata varma.. emmä kyl sit tiiä kertoisinko sit jollekin äitille yms. läheisille, jos jotain tapahtuisikin.. Miksi pitää asiaa pelätä!! En pysty olee miljoona varma ollenkaan, vaik niin haluisin. Mut kait tää on normaalia, koska lähes kaikilla muillakin tässä ketjussa on samat pelot. Mä vaan pelkään omaa intuitiota.. ku se aina välillä on niin oikeassa asioista. Nyt se on vaan fifty fifty..

Mut tällä hetkellä nimenomaisella kaikki hyvin, pikkunen on vielä matkassa, tämän hetkisillä tiedoilla :) toivotaan että me KAIKKI jutskaillaan Maaliskuun alussa täällä, kuinka ihanaa oli nähä ultrassa se vauva ja kaikki asiat oli kohillaan :)

Tervetuloa uusille, mehän lisäännytään nopeaa tahtia, lista on jo hurjan pitkä :)

Omia oireita:
*Pahaa oloa jos syömisestä vierähtää liian pitkä aika.
*Pissattaa enemmän
*Tuntuu, että aina viikon vaihtuessa juilintaa kohdun suunnalla, kaippa se siellä kasvaa.
*Tissit välillä kipeät, välillä ei ollenkaan

Torstaina olis se eka neuvola ja ultra, sitä odotellessa :heart:

MaybeSomeday ja Onni 7+0

Alkuperäinen kirjoittaja Wandii:
Alkuperäinen kirjoittaja raitahippo:
Shuri tuosta lähettämästäsi linkistää...ihan käsittämätöntä, että silmien väri (ja sukupuoli) voi määräytyä jo viikolla 3!!! Minkähän väriset silmät mun Rusinalla on..? Ihan mieletöntä :D Kyllä ihminen on ihme vekotin! =)
Mun mielestä vähän ihmeellisesti jotenkin ilmaistu, siis siellä sivuilla. Eikös ne kuitenkin määräydy jo silloin, kun se onnekas simppa pääsee läpi. Siis silmien väri, sukupuoli ja koko muu perimä. Vai mitäköhän tuolla tarkoitetaan...
Pitipä käydä itsekin lukemassa tarkemmin, että mitä siellä sanotaan. Ja näinhän se meni: "Lapsen sukupuoli ja silmien väri määräytyvät jo muutamia tunteja hedelmöityksen jälkeen." Eli kai se suurinpiirtein oikein on kirjoitettu... Itsellä ei kyllä ole kovin tarkkaa tietoa näistä asioista. On jo aikaa lukion bilsan tunneista :)

Liikunnasta:
Itekin oon kuullu, että raskauden aikana kannattais liikkua paljon, kunhan ei tee mitään sellaista, missä voisi vatsaan kohdistua iskuja, tai olisi paljon repiviä, äkkinäisiä liikkeitä. Itse en mitään varsinaisesti harrasta, mutta koiran kanssa kyllä lenkkeilen. Eilen kyllä vähän säikäytti, ku lähettiin jäälle kävelemään, ja multa vaan yhtäkkiä loppu voimat. Olin ihan ku joku löysä makaroni... Käännyin heti takaisinpäin. Lopulta sain laahustettua kotiin samassa ajassa ku normaalisti ois tehty kaks kertaa pitempi lenkki. En tiedä mistä johtui, epäilen raudan puutosta. Se on mulle aina tullut herkkään, kun rauta ei kovin hyvin mun elimistöön vaan imeydy. Otin sit yhden rautanakun eilen, ja tänään on ollut sellainen väsynyt, mutta ei sentään voimaton olo... Ja väsymyshän on ihan tyypillistä raskauden aikana. Aijon kyllä jatkaa koiran kans lenkkeilyä.

Huhhuh, tuntuu niin hullulta, että eilen en vielä osannu päättää, miten tähän raskauteen suhtautuisin; yöllä mietin mitä vanhemmat ja tuttavat sanoo ku kesken opiskeluitten tulen raskaaksi; aamulla jo olin ihan onnellinen asiasta, mutta toppuuttelin itteäni, että moni asia voi vielä mennä mönkään... Ja nyt mua on alkanu pelottaa ihan tosissaan, että joku menee mönkään, enkä saakaan tätä kovasti haluamaani pienokaista... Nopiasti ne muuttuu tunteet.

Itse yritän ainakin liikkua mahdollisimman paljon koko raskauden ajan. Nähtäväksi nää kuinka kauan aion ratsastaa, todennäköisesti niin kauan kun se tuntuu hyvältä. Oma hevonen kun on niin täytyy sen liikutus kuitenkin hoitaa. Esteratsastuksen aion kuitenkin varmaan lopettaa aika aikaisessa vaiheessa, siinä kun tuo tippumis riski on kuitenkin suurempi.

Pääsen myös maaliskuun alussa työn puolesta viikon kuntokurssille ja siellähän on kaikki kuntotestit yms, niin täytyy katsoa sitten että miten ne jaksaa tehdä.:)

Koko päivä mennyt lähes oireetta, niin nyt sitten taas alkoi tulemaan pieniä alavatsakipuja :| , no toivottavasti tulevat kaikki nyt ja pysyvät yön poissa.

Minä en ole kertonut oikein kenellekään raskaudestani. Ainoastaan yksi hyvä ystäväni tietää, kun olemme paljon puhuneet myös avioliittoni kohtalosta, niin hänelle myös kerroin tällä viikolla raskaudesta. Itseasiassa olo helpottui huomattavasti. :)

En ole yhtään ajatellut, että milloin kerron asiasta muille. Äidillenikään en asiaa voi kertoa kun hän on kuollut jo monta vuotta sitten ja isän kanssa emme ole kovin läheisiä, eikä sisaruksiakaan minulla ole :( .

Toisaalta olen myös vielä aika epäileväinen että pysyykö tuo uusi asukas tuolla mahassa vai onko tarkoitus tapahtua jotain muuta. :/

Angel Eyes liikkuminen on kuitenkin eri asia kuin laihduttaminen :D ei varmastikkaan tee hyvää laihduttaa raskauden aikana, koska yleensä laihduttaessa syödään vähemmän kaloreja ja vedetään tiukkaa linjaa muutenkin. Se, että sä laihdut liikkumalla ja syömällä terveellisesti on ok. Kunhan vain muistat tosiaan syödä terveellisesti :D :LOL: Sehän on perusteellinen muutos jos laihtuu muuttamalla ruokailurutiinit terveellisiksi ja lisäämällä liikuntaa ja sitähän aina kaikissa laihdutusohjelmissa haetaan, ei ne ketään pistä milleen lentoemännänkuurille saadakseen liikalihavat oikeasti laihtumaan.

Hienoa muutenkin että tosi moni aikoo liikkua raskauden aikana! Mä niin kaipaisin ratsastamaan mutta en nyt taida viitsiä alottaa, viime raskaudessa oli eri asia kun ratsastin jo ennen raskautta. Oon ennie ihan kateellinen sulle omasta hevosesta :D Vaikka uskon että vie aikaa ja rahaa..

haukku ja hiiri 5+1

Laralle: mulla on ainakin maha ajoittain todella kipeä, mutta turvotusta mulla ei kyllä ole ja mun vatsakivut on kyllä sellaisia aaltomaisia, jotka kestää yleensä kymmenisen minuuttia kerralla. Mutta eivät ole todellakaan kovin kivoja.:(

Siis mulla on ollu sellasia menkkamaisia kipuja melkeinpä kokoajan, mutta nyt mua sattuu niiku mahaan... Kauheen täys olo vaikka söin kohtuudella... Niinkun ihan yli ähky olo, mutta en ole?
Ääh kai se täytyy juoda lasi vettä ja mennä nukkumaan. :snotty:

Haukkuva Hiiri: ei kannata olla kateellinen, rahaa tosiaan kuluu ihan liikaa. Aikaisemmin kun oli useampi heppa niin niitä piti samalla rahalla kotona, kun nyt yhtä vieraalla. Mutta aikaa taas kului useampaan heppaan ihan liikaa :/ . Ja olosuhteet sitten "pakotti" tekemään jotain ratkaisuja. Joten nyt sitten vain yksi heppa vieraalla. On kyllä käynyt tässä mielessä, että pitäiskö antaa heppa ylläpitoon vaikka vuodeksi ja pitää itse taukoa, mutta kun hyvän ylläpito kodin löytäminenkin on vaikeaa. Ja raaskisinko sitten kuitenkaan luopua... Onneksi kesä tulossa ja heppa pääsee laitumelle niin en koe niin huonoa omaatuntoa, jos en voi täyspainoisesti ratsastaa, kun laitumella on paljon tilaa myös omatoimiseen liikuntaan.:)

Minulla liikuntapuolesta pitää huolen koira, jonka kanssa lenkkeillään vähintään 3 kertaa päivässä.
Mulla on myös ollut tuota ikävää turvotusta ja ähkyoloa, vaikka tuntuu etten edes pysty syömään samoja määriä mitä aikaisemmin. Annoskoot on pienentyny väkisinkin noin kolmanneksella, ei vaan jaksa enempää kerralla. Pitää sit syödä useammin =) Ja myös minä herään nykyisin yöllä vessaan vähintään kerran, päivälläkin pitää rampata pissalla useammin kuin normaalisti. Rinnat on hieman arat, huimaa ja väsyttää välillä. Menkkamaista jomotusta oli melkeinpä koko viime viikon, sitten jomotus hellitti ja tilalle on tullu hetkittäiset vihlomiset alamahalla (kestää ehkä 10s kerrallaan). Lienevät ihan normaaleja.
Kunpa ens viikko menis nopeasti ja pääsis sinne ultraan! On jotenkin niin epätodellinen olo, ei tätä oikein meinaa tajuta vieläkään :heart: Ja takaraivossa pelko ettei kaikki ole/mene hyvin... Turha kai sitä on pelätä, kun ei siihen itse oikein voi vaikuttaa. Pidän itsestäni huolta parhaalla mahdollisella tavalla (syön hyvin, nukun ja liikun) ja enempään en pysty, that´s it.

Ootteko miettiny missä vaiheessa kerrotte raskaudesta työnantajalle?

Minä olen kyllä aivan liian aikaseen tässä pinossa, menkat ei ole myöhässä, eikä kai mitään raskausoireitakaan ole. Mä vaan kuitenkin koko ajan kuvittelen olevani raskaana =) Alkuviikosta tai viimestään keskiviikkona olen viisaampi, mutta pakko oli tulla vcähän juttelee tähän pinoon, tahdon niiiiin teidän joukkoonne odottamaan syysvauvaa! Lapsi olisi meille kolmas.

Liikunnasta olette jutelleet, mä käyn erilaisissa jumpissa ja zumbassa. Viimeks zumbaillessa mietin vaan, että jos tulen raskaaksi, voinko jatkaa sitä enää. Onhan se aika villiä menoa, mutta eipä siinä oikeen mitään repäiseviä liikkeitä ole, aika sulavaa se mun mielestä on. Onko täällä ketään muuta, kuka olisi zumbaa kokeillut? Mitä mieltä olette, voikohan sitä jatkaa raskaana, kun siinä on paljon liikkeitä, joita tehdään lantiolla ja vatsalla?

Toivottavasti pääsen vielä jatkamaan juttuja ensi viikolla, toivottavasti plussa pärähtäisi testiin. Yk 3 olisi nyt menossa ja kp 23/24-28.

-Mintukas

Mä aion ainakin pitkittää työnantajalle kertomista mahdollisimman pitkään, koska palkkaneuvottelut on kesken :D ja niitä ei voida toistaiseksi käydä koska meidän alalla ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta. Ensin aioin saada palkankorotuksen ja sitten vasta kerron ;) .

Mintukas: Mulle sanoi zumbaohjaaja, että raskaana olevia ei oteta zumbaan mukaan, just sen vuoksi, että ne liikkeet on keskivartalolla. Uskon, että, joudut luopumaan, mutta tuskin se on kova pettymys, jos sen toivomasi plussan testiin saat... :)

Minä kerron lähimmälle pomolle (myös ystävä) varmaan muutaman viikon päästä, varsinkin jos kuvotus alkaa. Toimitusjohtajalle en kertois koskaan, jos saisin päättää, mutta pakko vissiin on. Onneksi on vakisoppari, niin ei voi heittäytyä kovin hankalaksi. Ennie meillä on voimassa oleva TES, mutta työnantajaa ei kiinnostaisi noudattaa sitä. Ilmeisesti käynnistetään neuvottelut aiheesta. Korotus ois tulossa maaliskuussa, hankala tilanne, kun en varmaan voi salata tätä maaliskuun loppuun. Toivottavasti tulee sopu aiemmin...

Shurille Suo anteeksi, en minä toki vaivautunut katsomaan, mitä siellä siis lukee tarkemmin... :p Mutta on tosi jännä ajatella, että kaikki on jo hedelmöityshetkellä lyöty lukkoon. Siis se, millainen tyyppi sieltä ulos tulee (jos kaikki menee hyvin siis).
Oletteko muuten pystyneet arvaamaan sukupuolen, siis aiemmin synnyttäneet? Mulla on semmoinen usko, että äiti tietää kumpi se on. Tai siis äidin keho tietää, koska tyttö- ja poikasikiöthän erittää ihan erilaisia hormoneja, mutta sitä ei saa tietoisuuteen. Mutta jospa joku pystyykin siihen ja tietää. Minulle on kerrottu, että mummoni tiesi viidestä raskaudestaa joka lapsen sukupuolen. Ja oli varma asiastaan. En usko, että se ois mahdotonta...

Heippa, taisin ilmaista tuon vähän hassusti...siis viikkoon 3 mennessä :) Onhan ne tekijät (silmienvärit yms.) jo olemassa siinä siimähännässä. Mutta kovin on ihmeellistä tuo lapsen kehitys joka tapauksessa! Niin aikaisin alkaa kehitys :)

Tulin juuri kotiin, kun oli kaverin kanssa sovittu joskus aiemmin kaljalle meno...aika tekeminen oli keksiä kaikkea selitystä, kun en halunnut mitään juoda. Pistin tipattoman Tammikuun (mille aina ennen olen naureskellut) piikkiin. En vielä haluais kertoa kellekään...vaikka siis haluaisin, mutta haluaisin ensin nähdä että siellä uiskennellaan :)

Oireta alkaa näköjään tulemaan jo muitakin kuin pelkästään tuo alavatsakipu. Rinnat alkaa olle sen verran jo turvonneet, että suurempia rintsikoita saa kohta jo harkita :D . Viime yönä oli yhden kerran taas sellainen kovempi vatsakipu, mutta onneksi on tiedossa että se kestää alle kymmenen minuuttia niin se on ohi.

Haluaako moni tietää lapsen sukupuolen ennen syntymää? Minä haluaisin ainakin tietää, muutenkin olen kovin kärsimätön monissa asioisssa, enkä malta odottaa niin miten muka malttaisin lapsen syntymään asti sitä tietoa odottaa :LOL: .

Minulla on alitajunnassa vielä pelko, että mitä jos tämä meneekin kesken tai että jos on jotain muuta huonosti. Mutta yritän ne asiat laittaa taka-alalle ja toivoa vain että kaikki menee hyvin.

Joskus olen elämäni motoksi valinnut, että elämä ei jätä pulaan vaikka joskus kovinkin vaikeasti koittelee.

Nyt mennään 4+5( en ole kyllä aivan varma että minkä kiertopituudn mukaan tuo pitäisi laskea, kun kierto vaihteli 29-31 välillä)

ennie: Me ainakin haluttaisi tietää sukupuoli, osataan sit sisustaa valmiiksi. =) Meillä 62m2 kaksio, niin ei viitti montaa kertaa remppaa, ku just ollaan valmiiksi vasta saattu ostamisen jälkeen :D

Onko täällä muita, jotka tekee hulluna r-testei? Itse oon tehnyt nyt tiistain jälkeen 5 testiä. Eilen keskusteltiin miehen kanssa, että onko tässä mitään järkeä. Perustelin, että mulla tuntuu koko ajan sellasta menkkakipua vatsassa, ja en voi olla uskomatta sitä ettei ne menkat sieltä alkaisi, joten minun on pakko saada tehtyä niitä varmistuksia, että saisin edes päiväksi nautinnollisen olon, enkä miettisi koko ajan näyttikö taas testit väärin.?

Kuinka moni meinaa jo nyt varata neuvolaan ajan? Haluaisin varata, mutta en tiedä onko minusta siihen, koska se olisi kauheaa, jos joutuisi sitten myöhemmin soittamaan, että ei me tullakaan.
En edes tiedä missä meiän neuvola on, onko se terveyskeskuksessa vai missä, lähi ympäristössä on meinaan 3 neuvolaa! enkä tiiä minne soitan :headwall: :'( mua ahdistaa !!

raskausoireita:
-pahoinvointi
-tissien arkuus
-kiukuttelu/ahdistus/itkeminen/nauraminen
-menkkajuilinta
-nälkä
-koko aikainen tarve puhua asiasta !!! :D :kieh:

Viimeksi kun kirjoitin, niin sanoin, että koittakaahan nauttia tästä raskaudesta ja olla huolehtimatta. No nyt itse olen käynyt ajattelemaan, että olenkohan sittenkään raskaana!!! =DD Uskomatonta, miten ihmismieli muuttuu hetkessä. Ensin on täysin luottavainen olo ja hetken päästä on pieni huoli tuolla takaraivossa. En edes tiedä miksi mietin, etten olisi muka raskaana. R-testi näytti ihan selvää plussaa kuitenkin. Ehkä se on tämä oireettomuus!

Liikunnasta ollut puhetta. Itse pyrin liikkumaan ihan niin kauan kun vaan kykenen. Ekassa raskaudessa lenkkeilin ihan päivittäin loppuun asti. Vauhti ei vaan enään ollut mikään päätä huimaava, eikä pystynyt pitkiä lenkkejä tekemään. Nyt harrastan kuntonyrkkeilyä ja sitä aion jatkaa ainakin alkukesään saakka. Jatkaisin mielelläni pidempään, mutta seuralla on kesäloma. Kesäloma loppuu joskun syyskuussa ni voi olla aika hiljasta, että sinne enää menisin hikoilemaan! Lenkkeilyä aion taas jatkaa ihan loppuun saakka jos suinkin vain kykenen.

Mintukas Kyllä ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen voisit jatkaa zumbailua jos olet sitä jo ennen raskaaksi tuloa harrastanut. Mikäs siinä on sellaista, ettei muka raskaana ollessa voi harrastaa? Ja eikös ne vatsa-ja lantioliikkeet tee todella hyvää esim. lantionpohjalihaksille? Kunhan pitää huolen, ettei syke nouse liian korkeaksi niin varmasti ihan huoletta vaan zumbailemaan. Ja jos siinä joutuu hyppimään, niin vähän rauhallisemmin vaan. Ei mun mielestä raskaus ole mikään syy lopettaa liikuntaa! Paitsi just nykkeily niinkuin Wandii sanoi.

Jaahas, pitää mennä pelastamaan tyttö pois kissanhiekkalaatikolta!!!

Aplo ja pikkunen 4+4

Olin reissussa muutaman päivän ja sillä välin on tullutkin tänne paljon viestejä. Ihan kaikkea en ehtinyt oikein ajatuksella lukea.

Lara kyselee tupakoinnista. Minä oon poltellut reilut 15 vuotta ja olen tosi riippuvainen. Nyt olen ollut laastareiden avulla polttamatta ja yllättynyt niiden tehosta! Suosittelen! Neuvolan tätikin antoi luvan laastareiden käyttöön.

Liikunnasta tai painontarkkailusta olette ilmeisesti myös jotain keskustelleet täällä. Itse olen reilusti ylipainoinen, BMI 33 ja tavoitteenani on ettei paino nousisi kuin n. 5 kg raskauden aikana. Tällä tavoin pysyisin vielä 2-numeroisessa luvussa, muutoin vaihtuu 3-numeroiseksi... Olen keventäjissä kirjaillut syömisiä ja yrittänyt pitää kalorit 1800-2000 /päivä tasolla. Olen viimeiset 10 vuotta yrittänyt pitää painoani kurissa sillä ajatuksella, että sitten kun raskaaksi tulen niin olisi varaa raskauskiloja tullakkin. Enkä tosiaan ole onnistunut tässä...painan nyt kun tulin raskaaksi, enenmmän kuin koskaan olen painanut. Lihoin viime kesänä n. 5kk aikana 10kg. Liikuin ja söin suht. normaalisti, mutta silti painoa vain tuli. En tiedä onko aineenvaihdunnassa jotain vikaa, vaiko vain päässä :LOL:

Vatsakipuja on näköjään ollut muillakin kuin minulla. Menkkamaisia kipuja täälläkin ja yleensä yöllä. En ole niistä huolestunut, luulisin että kuuluvat asiaan. Mutta viime yönä sain aikamoisen kohtauksen, josta hieman huolestuin. Rakastelimme miehen kanssa ja heti O:n jälkeen alkoi järkyttävä alavatsakipu! Se oli todella voimakasta kipua, vatsa meni sekaisin ja myös oksensin. Onko kukaan kokenut tällaista, että O:n jälkeen tulee tällaiset kivut...rento olohan siinä pitäisi tulla! :x

Minusta tuli muuten täti toistamiseen reissun aikana! Olin itseasiassa heillä juurikin kylässä ja heidän esikoisen lapsenvahtina, jotta saivat molemmat rauhassa lähteä synnyttämään. Oli todella hienoa saada seurata vierestä supistusten välin laskemista ja olla mukana siinä jännityksessä, että joko lähdetään laitokselle vai odottaisiko vielä jne. :)

Gisela 5+5

Kaipa sinne neuvolaan pitäisi joo jossain vaihessa soitella. Tietääkö kukaan että onko se niin että kaikki raskauden neuvolakäynnit saa tehdä työajalla vain onko vaan jotkut tietyt käynnit?

Miten pimittää töissä nuo neuvolakäynnit, jottei esimiehelle vielä tarvitsisi kertoa raskaudesta?

Minä en tehnyt kun yhdenm testin, selkeä positiivinen, niin mitä suotta sitä testaamaan ja rahoja kuluttamaan. ;)

tuli muuten mieleen, onko kenellekään käynyt niin, että olisi halunnut saada sukupuolen tietoon, mutta lääkäri ei ole suostunut kertomaan ? Siskollani on 4 lasta ja odottaa 5. Hän oli yrittänyt saada tietoon lapsen sukupuolen, mutta ultrassa oltiin kieltäydytty kertomasta! minä ainakin haluan tietää, enkä halua, että lääkärit tai muut sanelevat minulle, miten minun pitää lastani odottaa! :)

Voi mihin mun kaikki oireet on kadonnut? :'( Rinnatkaan ei oo juuri ollenkaan arat ja kahvia juodessa ei ällötä?! Ei vihlasujakaan. Olen tätä ketjua lueskellut ja tuntuu olevan suht yleistä, että oireet loppuvat kuin seinään tai on melko huomaamattomia. Mutta pyh...nyt vasta onkin sellanen olo ettei siellä ole ketään :'( Haluun sinne ultraan ja just! Miksei tossa mahassa voi olla samanlaista luukkua kun pesukoneessa. Tekis mieli vähän väliä käydä pissamassa tikulle, et onhan vielä..? Mutta kun ei sekään kaikkea kerro, esim. tuulimuaa. Anteeksi, jaan nyt kyllä toi hyvää mieltä :ashamed:

Yhteistyössä