Syyskuun tulokkaat 2010 **** Heinäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Heippa taas!

Siis huh hellettä! nyt alkaa mulla olemaan mitta aika täys näitä ilmoja kun vaan näyttää jatkuvan ja jatkuvan ja mikään ei viilennä oloa tarpeeksi :headwall:
Vointi on kyllä sinänsä ok, mutta ei vaan kestä olla sisällä eikä ulkona kun joka paikassa kuuma B) ja koiratkin kärsii..
valitusta vaan, mutta nyt on pakko purkautua..sorry..
Kaikilla näköjään yhtä tukalat oltavat näyttäis olevan, ei ole helppoa.

Tyytyväinen olen kuitenkin ettei vauva ole just syntynyt tai syntymässä, niitä käy kyllä sääliksi jotka näillä ilmoilla pikkuisen kanssa joutuu selviytymään jos ei ole kunnon ilmastointia käytössä. :p
Hankinnoista mulla edelleen ne vaunut mietinnässä, ei vaan osaa päättää mitkä haluan, varmaan vauva ehtii tulla ennenkuin me ollaan saatu asia hoidettua :eek: Muut hankinnat nyt onnistuu pikkuhiljaa. Mietin kanssa tuota Manducaa että vois olla tosi kätsy kun nyt olen enempi ottanut selvää kantojutuista. On aika arvokas mutta jos sen saisi vaikka vähän halvemmalla käytettynä niin hommaan. Voi olla ettei edes ole meidän juttu, mutta aina voi kokeilla jos se arkea helpottaa niin hyvä niin.
Jälkivuodosta hyvä tietää tuostakin että osaa varautua siteillä ja mahdollisesti pitkällä vuodolla, toi on kyllä yks niistä asioista joista selvästi ei paljoa puhuta, ihme kyllä.
Aika on varattuna nyt kans synnytysosastoon tutustumista varten parin viikon päähän, ihan mielenkiintoista tulee olemaan ja varmaan asiat alkaa viimeistään siellä vähän konkretisoitumaan, toivottavasti, kun ei mulla mitään hurjaa pesänrakennusviettiä ole vielä ollut :whistle:
Mutta nyt täytyy jatkaa viilennystä taas jotenkin, koittakaa jaksaa helteiden keskellä ja toivotaan viileämpiä ilmoja B)

Mirot 32+4
 
Lara, ihana kuulla että lääkäristä tuli hyviä uutisia. :hug:

Täällä on ollut tänään taas vähän huonompi päivä - suppaillut aika ankarasti, aiemmin mulla supistukset tuntuneet vain vatsalla, mutta tänään kipu on tuntunut myös reisissä ja selässä. Lämpimässä suihkussa olen istuskellut ja ottanut Panadolia ja yrittänyt olla rauhassa, nukuinkin kolmen tunnin päikkärit. Ku nyt vaan pikkuinen pysyis matkassa mukana vielä ainakin sen seitsemän viikkoa, että oltais täysiaikaisia.
Ja tuolla joku mainitsi että supistukset väsyttää vauvaakin ja siksi liikkeet vähenee kun paljon suppailee, niin itse tosiaan tänään huomannut että vauva on liikkunut vähemmän kun on ollut paljon suppareita. Tai kaveri liikkuu kyllä yhtä usein kuin aina ennenkin mutta liikkeet on jotenkin hennompia.

Täällä on tänään satanut ja ukkostanut rankasti, edelleen on kuuma mutta vähän on siedettävämpi olla. Toivottavasti ensi yö olisi edes hieman viileämpi kuin pari aiempaa yötä että sais vähän nukuttua eikä tarvitsis herätä hiestä märkänä montaa kertaa.

Tsemppiä kaikille suppareista ja helteestä kärsiville, ei oo enää montaa viikkoa jäljellä! :hug:

menninkäistyttö & pojan rääpäle 30+2
 
Huh hellettä!

Täytyy sanoa että tammivauvan (eli esikoisen) odottamisessa oli tähän verrattuna kyllä omat etunsa....

Helle saa minut tosi huonovointiseksi, lounas ei yleensä pysy sisällä ja päivittäinen ruokamääräjää kyllä aika pieneksi. Päivällisellä sain menemään yhden pienen kanafileepalan ja perunan :( Olen sitten koittanut mm.mehujäätä vedellä ja pientä välipalaa muutenkin. Ei ole viime aikoina kyllä varmaan paljon painoa kertynyt! Mutta onneksi tuota vararavintoa riittää, on vauvalla mistä ammentaa... ;)

Harmittaa kun ei näin kuumalla jaksa oikein mitään tehdä. Onneksi miehellä on loma, onpahan pikkumiehellä joku joka jaksaa leikittää ja puuhata.

Helle on tuonut muassaan myös suppareita ja varsinkin sellaista vihlovaa kipua kohdun kaulalle. Kurjan tuntuista, mutta luultavasti / toivottavasti vaaratonta.

Jaksamista teille kaikille paksuille kohtalotovereille!

Papupata ja Pikkis 29 plus 3
 
Terve taas! Lapista kotiuduttu, mies ja tyttö kera sääskenpuremien, minuun ei moiset ötökät enää pystykään.:D Oikein ihanaa oli, automatka tässä helteessä oli vain aika helvetillinen. Lomalla lepäiltiin ja oikeastaan vain olla möllöteltiin.:) Esikoinenkin päätti ottaa loman kannalta ja nukkui 13-14 tuntisia öitä. Meni puoli kymmenen aikaan nukkumaan ja heräsi puoli yhdentoista-puoli kahdentoista aikoihin. Aina on ollut hyvä nukkumaan ja ollaan siitä kyllä miehen kanssa varsin iloisia.:D

Hurjasti tullut juttua, pitää lukea paremmalla ajalla tarkemmin kaikkien kuulumiset.:) Toivottavasti voitte kaikki hyvin! :flower: :)

Omaa napaa: Meillä oli maanantaina 5. päivä ultra, ihan muuten vaan käytiin. Tuolloin viikkoja oli 29+1 ja painoarvio oli 1400g. Hengitysharjoituksia poika teki koko ajan kovasti ja liikkui vilkkaasti. Kaikki näytti muutenkin olevan kaikinpuolin kunnossa. :heart: Perätilassa vain köllötteli, joten sitä pitää nyt seurata sitten. Minun on ihan mahdotonta sanoa miten päin tyyppi milloinkin on, potkut ja liikkeet tuntuu niin tasaisesti ihan ympäri mahaa. En myöskään tuntenut sitä kun oli kääntynyt, vielä 22.6. lääkärineuvolassa poika nimittäin oli raivotarjonnassa. Mutta saa nähdä, ensi viikolla taas neuvola.:)

Nyt purkamaan matkatavaroita, ihanaa. :|

Lahopää ja Tuhto 30+3

 
Mä olen tainnut ennenkin harmitella kun meille ei ole tehty mitään painoarviota Sintistä. Tekeekö sen ihan hoitaja vai aina lääkäri?

Ninnananna ja Sintti 29+6....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninnananna:
Mä olen tainnut ennenkin harmitella kun meille ei ole tehty mitään painoarviota Sintistä. Tekeekö sen ihan hoitaja vai aina lääkäri?

Ninnananna ja Sintti 29+6....
No me ainakin käytiin yhdellä yksityisellä ultrassa, ultraaja oli kätilö. Yleensä loppuraskaudessa on viimeinen lääkärikäynti, jossa lääkäri tekee sen painoarvion, näin ainakin minulla esikoisen kohdalla. Kuitenkaan täällä Oulussa ei uudelleensynnyttäjille enää tuota lääkärikäyntiä ole, joten me päätimme mennä yksityiselle vielä kerran tässä loppuraskauden aikana ultraan saamaan painoarvion.:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lahopää-Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninnananna:
Mä olen tainnut ennenkin harmitella kun meille ei ole tehty mitään painoarviota Sintistä. Tekeekö sen ihan hoitaja vai aina lääkäri?

Ninnananna ja Sintti 29+6....
No me ainakin käytiin yhdellä yksityisellä ultrassa, ultraaja oli kätilö. Yleensä loppuraskaudessa on viimeinen lääkärikäynti, jossa lääkäri tekee sen painoarvion, näin ainakin minulla esikoisen kohdalla. Kuitenkaan täällä Oulussa ei uudelleensynnyttäjille enää tuota lääkärikäyntiä ole, joten me päätimme mennä yksityiselle vielä kerran tässä loppuraskauden aikana ultraan saamaan painoarvion.:)
Täällä rakenneultrassa kätilö teki painoarvion ja käsittääkseni ennen laskettua lääkäri tekee sitten vielä neuvolassa painoarvion, en ihan varma ole mutta näin olettaisin - pitääkin kysyä asiaa seuraavassa neuvolassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja menninkäistyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja Lahopää-Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ninnananna:
Mä olen tainnut ennenkin harmitella kun meille ei ole tehty mitään painoarviota Sintistä. Tekeekö sen ihan hoitaja vai aina lääkäri?

Ninnananna ja Sintti 29+6....
No me ainakin käytiin yhdellä yksityisellä ultrassa, ultraaja oli kätilö. Yleensä loppuraskaudessa on viimeinen lääkärikäynti, jossa lääkäri tekee sen painoarvion, näin ainakin minulla esikoisen kohdalla. Kuitenkaan täällä Oulussa ei uudelleensynnyttäjille enää tuota lääkärikäyntiä ole, joten me päätimme mennä yksityiselle vielä kerran tässä loppuraskauden aikana ultraan saamaan painoarvion.:)
Täällä rakenneultrassa kätilö teki painoarvion ja käsittääkseni ennen laskettua lääkäri tekee sitten vielä neuvolassa painoarvion, en ihan varma ole mutta näin olettaisin - pitääkin kysyä asiaa seuraavassa neuvolassa.
Olinkin unohtanut jo että rakenneultrassakin saatiin tietysti painoarvio.:D Meillä rakenneultran teki lääkäri, ilmeisesti täällä on aina "rakenneultraajana" lääkäri.
 
Lahopää-Liisa Kiva, että teijän loma meni hyvin! :)

Painoarviosta Mäkään en ole rakenneultran painoarvion lisäksi saanut minkäänlaista arviota tämänhetkisestä tai syntymäpainosta. Viimeksi muistaakseni sain synnytystapa-arviossa sen hetkisen painon, mutta en muistaakseni kyllä siinä rv36 lääkärissä... Nyt meillä on kyllä vaihtunut lääkärikäynnit eri paikkaan, eli voi olla, että tällä kertaa saankin jonkun arvion, toivottavasti!

(.)Neuvolassa kävin äsken. Kaikki oli oikein hyvin, painoa tosin oli tullut nyt aiempaan nähden reippaasti (800g/vko), mutta on mulla kyllä vähän turvotustakin, joka osin selittää suuremman painonnousun. Herkuttelu tietysti selittää sen lopun oikein hyvin :LOL: Hb oli 127, joten voin vähentää raudan syöntiä joka toiseen päivään. Verenpaine oli 103/67, eli on pysynyt kivan matalana :) Pissa puhdas ja sydänäänet ok. Vauva oli rt:ssa ja pää jo melko alhaalla, joka kuulema vaikuttaa sf-mittaan, joka oli 30cm. Teki siis notkahduksen käyrällä, mutta th ei ollut siitä millänsäkään. Ihanaa, jos vauva nyt pysyy siellä alhaalla jo, esikoinen laskeutui vasta synnytyksessä, olis kiva, jos tämä valmistautuisi jo hiukan aiemmin :D
Mä odottelen sadetta ja viileämpiä ilmoja! Ei jaksa tehdä mitään kotihommiakaan, kun hiki valuu pelkästään istumallakin. Lapsen kanssa en jaksa ulkoilla, kun tuntuu, että läkähtyy heti. Onneksi iltasella on sitten vähän viileämpää, että päästään vähän pihalle touhuamaan. Koira-raukkakin vaan nukkuu :/ Kyllä se onneksi välillä riehaantuu leikkimäänkin, niin tietää, että se on suunnilleen kunnossa :) Ja lapsi ja koira juovat molemmat hyvin vettä, niin ei pitäisi päästä kummankaan kuivumaan.

Voimia kaikille!

-dask ja typy 30+0! Jeejee :)


 
Hei!! Vieläkö jaksatte ottaa uusia mukaan? =)

Olen tässä seuraillut sivusta juttujanne mielenkiinnolla ja ajattelin nyt osallistua itsekin.
Olen kotoisin Turun seudulta. Meillä on perheessä 2,5v esikoispoika.

Mulle tää on ollut piiiitkä odotusaika - supistelujen vuoksi olen ollut sairaslomalla jo 13 viikkoa, mutta onneksi olen saanut olla kotona. Supistelut loppuivat välillä kokonaan, mutta nyt viimeksi kuluneen viikon aikana niitä on taas enenevissä määrin tuntunut. Nää helteet ei kyllä ainakaan helpota oloa.

Maanantaina olen menossa seuraavan kerran äitiyspolille ultraan... sitten tietää, että missä mennään.

Ruoka ei kyllä meikäläisellekään meinaa maistua, keitot ja salaatit parhaiten. Hemoglobiinin kanssakin on saanut vähän tapella - käväisi jo 105, mutta nyt se on noussut jopa 114:ään ;). Sokereista ja verenpaineista sen sijaan ei ole tarvinnut huolehtia.

Virta on välillä todella vähissä ja toisaalta on jotenkin huono omatunto kun en pysty (enkä saakkaan) touhuta ton 2,5v vesselin kanssa niin paljon kuin haluaisin. Hyvin hän on kyllä osannut suhtautua, mutta odottelee nyt vaan, että syntyis toi äidin vauva niin voitais taas tehdä kaikkia temppuja yhdessä. No, temppujen tekemistä pikkumies joutuu kyllä odottelemaan vielä tovin :whistle:

Hildamiini 32+5
 
Kiitosta dask! Laitoinkin Lahopää-Liisalle viestin jo ennen tätä julkista esittäytymistä.
Meillä ei ole tällä kertaa vauvelin sukupuolesta tietoa - ei olla kysytty, eikä varmuudella nähty, vaikka olenkin ollut ultrassa jo monta kertaa.
Esikoisesta oltiin aika sata varmoja omien havaintojen perusteella ja oikeassa oltiin, kun poika tuli!
 
Ä-polilta kotiuduttu. Oli helpotus päästä kotiin jatkamaan lepäämistä. Tilanne oli edennyt, mutta ei huolestuttavasti. Kanava oli nyt 3 cm, viimeksi 4 cm. Kohdunsuu hyvin pehmeä ja sormelle auki. Vauvalla kaikki hyvin. Painoarvio 1600g. 34-viikolle vielä kontrolli ja sen jälkeen ei enää estellä, jos syntymään alkaa, vaikka toki parempi masussa viihtyä tuonkin jälkeen.

Supistukset jatkuneet koko tämänkin päivän. Onneksi nyt hyvä levätä, kun muksut lähti mummon ja papan kanssa mökille. Saavat polskia järvessä ja taatusti on hauskaa.
-Poni 31+2
 
Että POKS POKS :D

Ihanaa Poni06 että pääsit kotiin jatkamaan lepoa... Jaksuja sulle, tiedän miltä tuntuu! :hug:

Mä en edelleenkään jaksa kommentoida mitään :ashamed:
Liian kuuma, liian laiska! Olen kuitenkin kaikkien juttuja lukenut ja olen hengessä mukana :D

Lara ja pieni poika rv 30+0
 
Tervetuloa vaan Hildamiini! Huh, meinasipas olla urakka tuo esikoisen nukuttaminen. Tällä kelillä en tiedä pitäisikö laittaa ulos vai sisään, kun molemmissa on kuuma. Päädyin sitten laittamaan rattaisiin, koska ulkona sentään käy pieni ilmavirta. Nukahti vasta kun käänsin rattaat niin että pääsi katselemaan puiden heilumista. Mitens te muut n. 1½ vuotiaiden äidit, nukutatteko päikkäreitä ulkona vai sisällä?

Edelleen hyvissä asemissa ollaan kun kenenkään syyskuisen vauva ei ole vielä syntynyt. Ja kohtahan kaikki alkaa viikoissa olla jo päälle 30. Toivottavasti kuitenkin pysyttelevät vielä monta viikkoa yksiöissään... Jaksamista kaikille suppareista kärsiville!

Vetku ja ruttu 32+1
 
Poni06 Hienoa, että pääsit vieläkin kotiin! Toivottavasti tosiaan ainakin sinne rv34 pysyisi vauva kyydissä...

vetku Meijän 1v3kk poju nukkuu sisällä ihan siitä syystä, että valjaat kiinni ei enää mahdu nukkumaan rattaissa, pää ottaa sinne metallitankoon kiinni :( Ja ilman valjaita en uskalla nukuttaa, kun on aika sähikäinen toi tapaus... Saattaa herätä sanomatta mitään ja nousta itekseen ylös. Hetki siinä kyllä meni, että tottui sisäpäiväuniin, kun yli vuoden nukkui joka päivä ulkona (paitsi parit pahimmat pakkaspäivät viime talvena). Nyt siis pari kuukautta nukkunut sisällä.

Hohhoh, onpahan taas hiki! Käytiin vähän pyörimässä kaupoilla ja kirppiksellä, mutta ei niissäkään kyllä viileä ollut! Vauvalle tarttui taas jotain pientä mukaan :heart:

-dask ja typy 30+0
 
Tänään käyty neuvolassa. Sf-mitta ei ollu kasvanu yhtään.. mutta kaikki tuntu olevan kunnossa.
Kysyin siitä, kun lääkäri ei tehny sisätutkimusta, niin kuulemma oli ollu jossain koulutuksessa, jossa oli sanottu, ettei siinä oo mitään järkeä jos kaikki on kunnossa. Että sitten vasta viikolla 36 katotaan kohdunsuuntilanne... Ihan ei kyllä muhun uponnu toi koulutusjuttu.. Aika outoahan se on.... :headwall:

Yskä on helpottanu, nyt sais nukuttua, jos sais... Yöllä on kuuma, ja kun pitää juoda niin pitää koko ajan juosta vessassakin.. Lisäks oon kahtena yönä nielassu jotenki hassusti ja meinannu tukehtua |O

Larallekin on selvinny kumpi siellä masussa köllii :)

Poni, kiva, että saat jatkaa kotona lepäilyä...

Hyväsetti 30+1
 
Ilmoitan itsestänikin tähän kohtaa kun on niin liki kaikkien edellisten viikot eli meillä kanssa napsahti 30+0 tänään......ei uskois!!!!

Siis meille on kyllä tehty rakenneultra mutta ei sanallakaan mitään painoarviosta......harmittaa. Mielestäni esikoisesta sanottiin jossain ihan loppu metreillä vasta että 3.500-4000....Onneksi ei ollut ihan liki 4000.

Siis mun vatsani on VALTAISA! Tänäänkin juuri vieras ihminen kysyi milloin on laskettu aika ja järkyttyi kun sanoin että vasta syyskuun lopulla. Kehui ettei mulle ollut tullut ilmeisesti paljonkaan kiloja lisää kun olen niin sutjakka niin järkyttyi uudestaan kun kerroin että MELKEIN 20 kiloa!!!!!!! :LOL:

Ninnananna + Sintti 30+0 :D
 
Ei meillekään ole kerrottu painoarviota :( ehkä sitten se vko 36 lääkäri kertoo jotain!

Neuvolassa kävin toissapäivänä ja siellä olikin odotetusti sijainen paikalla. Kaikki on ok, vauva on hieman poikittain masussa joten toivotaan hänen kääntyvän lopullisiin lähtöasemiin piakkoin. Maha tuntuu ja näyttää kyllä ihan siltä kuin roikkuisi tosi alhaalla. Nivusia vihloo päivittäin ja rasitus tuntuu heti alavatsalla. Vatsan koko meni edelleen tasaisesti alakäyrällä ja painoa on tullut nyt 10kg. Jonkin verran on turvotusta, mutta ei mielestäni huomattavia määriä kuitenkaan. Paino heilahtelee jonkin verran päivän mittaan.

Ihanaa täälläkin on satanut ja ensi yönä pitäisi sataa oikein kunnolla! Viikonloppuna olisi tiedossa appi-ukon 60v-juhlat ja kummitytön rippijuhlat samana viikonloppuna toisella puolen Suomea. Pitää siis jättää rippijuhlat väliin, kun appi-ukon lapin sukulaiset saapuvat tänne etelämmäs juhlimaan niin tapaan osan heistä ihan ekaa kertaa (11v ollaan oltu kimpassa...).

Nyt pötköttämään :wave:

mp ja kirppunen 32+0 POKS! :heart:
 
Hei kaikki supistelijat! Mistä olette tienneet, milloin supistuksia on ollut liikaa tai kauanko olette seuranneet ennen neuvolaan hakeutumista? Mulla alkoi ma iltana supistelemaan, mitä ei ole ollut kahdessa edellisessä raskaudessa, ja oon tosi huolissani. Masu kovettuu mun mielestä tosi pitkäksi ajaksi, ja eilenkin tuntui, että jatkui 2 tuntia. Neuvolassa kysyttiin, onko kivuliaita, mut ei ne varsinaisesti kivuliaita ole, mutta esim. kävellessä on pakko pysähtyä, vetää reisiin ja lantion pohjaan. Nytkin vatsa on kivikova ja kiristävän tuntuinen. Käyn tänään labrassa ja neuvolalääkärillä. Olisi pitänyt lähteä töihin, ja tosi vaikea miettiä, onko tämä nyt ihan tavallista vai pitäisikö huolestua??? Töitä olisi vielä kolme viikkoa...Olisi varmaan pitänyt jättä mattojane pseu ja muu siivoaminen ja helteessä huhkiminen jo väliin :)
Tsemppiä kaikille helteisiin!

Liisa ja Liisa 30+4
 
Liisa71 kyselit supisteluista. Mulla kokemuksia niistä riittää liiankin kanssa...
Ekassa raskaudessa, kun en tiennyt oikein minkälaisista tuntemuksista voisi olla jotain vaikutuksia, niin uskoin vain, että kivuttomat kovettumiset on harmittomia ja kuuluu melkein aina asiaan - näinhän neuvolassakin sanotaan. No, silloin mulla alkoi kovettumisia tuntua jo jostain rv 17 lähtien - aluksi ne oli hetkellisiä, mutta pikku hiljaa kestivät aina pidempään (enimmillään kuitenkin muutaman minuutin ja sekin on käsittääkseni pitkä aika). Menin ä-polille (rv 23), kun yhtenä iltana pienen kävelylenkin aikana supisteli/kovettui melkein jokaisella askeleella... Jouduin siitä sitten osastolle moneksi viikoksi vuodelepoon, koska kohdunkaula oli lyhentynyt todella paljon, mutta silti supistelut jatkuivat. Mitään muuta selitystä (esim. infektiota) ei supisteluilleni osattu antaa kuin että mulla nyt vaan sattuu olemaan erittäin supisteluherkkä kohtu.

Nyt tässä raskaudessa on myös supistellut, mutta vähemmän ja sairaslomastani huolimatta olen pystynyt olemaan melko normaalisti, mikä tarkoittaa, etten kuitenkaan ole tehnyt mitään fyysisesti rasittavaa ja vaakatasossa olen lepäillyt kotona aika paljon.
Se, miten nuo kovettumiset vaikuttaa on ihan yksilöllistä ja raskauskohtaista. Itse olen ollut ihan ihmeissäni, kun tällä kertaa on mennyt näinkin hyvin eikä kohdunkaulassa ole tapahtunut mitään isoja muutoksia. Vain ultralla (sisätutkimus) saadaan tarkka tieto supistelujen vaikutuksista. Äitiyspolille on ihan oikeus mennä suoraan ilman lähetettä, jos on tuollainen akuutti pitkäkestoinen supistelu'kohtaus' niin kuin sulla eilen ilmeisesti oli.

Hyvä, että sulla on tänään se neuvolalääkäri - sieltä saat toivottavasti hyvät neuvot omalle kohdallesi :). Tsemppiä!

Hildamiini 32+6
 
Liisa, mulla suppailut olleet välillä juuri tuollaisia ku mainitsit omiesi olevan, että kävellessä on esimerkiksi välillä pakko pysähdellä kun kiristää niin kovasti ja tuntuu ettei pääse eteenpäin. Neuvolasta neuvottiin silloin mulle, että pitää vaan olla levossa mahdollisimman paljon ja välttää niitä tilanteita joissa supistuksia helposti tulee, välttää kantamista jne. jne. Sittenhän mulla muuttuivat supparit kipeiksi ja oli pakko ottaa rauhassa kun ihan levossakin suppaili tosi ankarasti. Ja lääkärillä sitten selvisi että kohdunkaula on pehmennyt, mutta onneksi kohdunsuu kuitenkin pysynyt kiinni.
Tosi yksilölllistähän se tosiaan on, miten ne supparit vaikuttaa - toisilla ne tekee heti muutoksia kohdunsuulle ja toisille niistä ei ole mitään haittaa. Mutta hyvä että pääset tänään lääkärille, siellähän se sun tilanne sitten selviää.

Omaa napaa: Mulla on alkanut tuntua sellaisia viiltokipuja tuolla kohdunsuun alueella aika paljon ja muutenkin tosi paljon erilaisia tuntemuksia siellä seudulla, välillä alapäätä särkee ja välillä tuntuu muuten vaan jotenkin epämukavalta. Kai vauvan pää jotenkin alkaa pikkuhiljaa painaa siellä ja osuu välillä jotenkin ikävästi hermoihin että tulee noita viiltäviä kipuja.
Masu ei tunnu kasvaneen yhtään yli kuukauteen, vaikka sf-mittakin oli viime neuvolassa kyllä kasvanut. Ilmeisesti se että vauva on rt:ssä sitten jotenkin vaikuttaa masun muotoon niin että se tuntuu samanmoiselta kuin aiemminkin.

menninkäistyttö & rääpäle 30+4
 
Liisa71 Kannatta nyt levätä, vaikka ihan varuilta. Soita neuvolaan ja pyydä lähete polille tai soita sinne suoraan. Polille tosiaan saa mennä päivystyksenä ilman lähetettäkin. Itsellä on joka raskaudessa ollut kivuttomia suppareita. Esikosen kanssa en niitä tajunnut pitää kuin harkkasuppareina ja saikulle sekä lepoo jouduin vasta rv 25. Vauva syntyi kuitenkin rv 35. Tokasta ja tästä kolmennesta olen ollut tosi varovainen. Nytkin saikku aloitettiin jo rv 12, mutta siitä huolimatta kaikista hankalin raskaus on ollut. Mulla nuo kivuttomat supparit saa aikaan tuhoja alakerrassa. Toki aina kannattaa miettiä onko varmasti juonnut riittävästi ja sulkea kaikki tulehdukset pois. Polilla on se hyvä puoli, että tilanne katsotaan ultralla, mikä ei ärsytä kohdunsuuta niin paljoa kuin käsin kokeilut. Saadaan myöskin todellisempi kuva.

Täällä sataa kaatamalla vetta. Ihanaa!! Perhetyötekijä tulee kohta leikkimään lasten kanssa ja minun pakkolepovuoro alkaa :)
-Poni 31+3
 
Tervetuloa Hildamiini, aina mukava saada uusia joukkoon mukaan! =)

Liisa71, mulla on supistellut koko raskauden (alkoi jo rv8!) keskiraskauden muutaman viikon taukoa lukuunottamatta. Siinä alkuraskaudessa supistelut menivät parin päivän ajaksi kipeiksi, kunnes sitten lakkasivat yllättäen kokonaan. Sen jälkeen kun alkoivat uudestaan, niin eivät ole olleet kovin napakoita. Kohdunkaula on lyhentynyt 2cm:iin ja pehmennyt hieman, mutta minua on kaksikin eri lääkäriä kehottanut jatkamaan normaalia elämää. Kaikeksi yllätykseksi supparit mulla vähenikin kun taas lisäsin liikuntaa (välissä oli jo ehditty kehottaa mua lepäilemään). Eli todellakin hyvin yksilöllisesti supparit vaikuttaa, eikä täällä varmaan kukaan osaa sanoa, minkälaisia pitäis alkaa varomaan. Mullakin siis pahimmillaan tullut ne supparit ihan parin minuutin välein, eikä se silti ole tarkoittanut synnytyksen käynnistymistä. Varmasti kannattaa käydä sinun tarkistuttamassa, mikä on tilanne omalla kohdallasi, onko jo päässyt kohdunsuu kypsymään enemmänkin!

Shuri ja Onni-Ilona 32+5
 

Yhteistyössä