Syyskuun tulokkaat 2010 **** Heinäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Kiitti kaikille tsemppauksista. :) Pari päivää vietettiin pää vessanpöntössä, mutta tänään on ollu jo ihan hyvä päivä, ei oo mikään tullut ylös - ainakaan vielä. *koputtaa puuta*

Mulla kanssa paukkuu paikat. Ihan ihme kipuja ja tuntemuksia koko ajan tuolla alaosastossa. Välillä tuntuu että häpyliitos repee ja nivusetkin on olleet pari päivää kipeinä. En tiedä laskeutuuko vaavi nyt vai mitä oikein tapahtuu, mutta pissattaakin paljon useammin ku aiemmin - monta kertaa päivässä tuntuu siltä että just nyt lirahtaa housuun, kun vauva ilmeisesti heiluttelee päätään mun rakon vieressä. :ashamed: Kamalinta on ku vaavi saa hikan ja mulla on pissahätä. :LOL: Sillon ei kyllä oikeesti naurata. :x Toivottavasti ei oikeasti ala tulla virtsankarkailuja, lantionpohjan lihasten pitäis kuitenki olla kunnossa ku niitä reenailen.

Täälläkin poitsu liikkuu nykyään ihan hirveen paljon, tuntuu että siellä on vähän väliä joku möyrintätuokio käynnissä. 13-vuotias pikkuveljeni pääsi todistamaan vauvan jumppahetkeä tuossa yks päivä kun oli käymässä ja oli silminnähden järkyttynyt, ku masu meni puolelta toiselle. :D

Ihanaa, kun ne superhelteet nyt helpotti. Vieläkin on kuuma, mutta olo on ihan siedettävä jo. :)

menninkäistyttö & poitsu 31+0 (Poks, poks! :))
 
uhhuh, helle saisi kyllä jo loppua. Minulla myös painaa vatsa nivusiin ja vihloo. Tukivyötä en pysty näillä helteillä pitämään, testattu on. Sohvalta ei meinaa päästä ylös ja vessassa ravaaminen ei ole missään vaiheessa helpottanut.

Pari kaveria on tässä parin viikon sisään synnyttänyt kakkoset ja molemmilla oli nopeet synnytykset. Toisella meni vedet ja 3n tunnin päästä oli vauva maailmassa ilman kivunlievityksiä. Positiiviset olot jäi hänelle kuitenkin synnytyksestä. Toisella kaverilla taasen oli loppuavautuminen 5cm ->10cm ja vauvan syntymään kestänyt vaan 45minuuttia... että nopiaa oli toiminta. Itsekin olen yrittänyt henkisesti valmistautua nopeaan synnytykseen, esikosta kokonaiskestoksi oli laitettu 3h45minuuttia, joten tämä tulee varmaan vähintäänkin yhtä nopeasti. Mutta ei murehdita vielä tulevaa, sitä on tosissaan niin keskittynyt siihen synnytykseen ja hetkeen, että kaiken kviun varmasti kestää mitä on tullakseen :)

Ja sitten taas hetken lepoon :wave:

mp ja kirppunen 32+4
 
Kävin tänään viimeisen kerran äp-kontrollissa ja kaikki oli hyvin!
Vaikka on vähän - ja välillä jo enemmänkin- supistellut niin muutoksia ei kohdunkaulaan edelleenkään ole tullut.

Painoarvio tänään oli 1940g - siroa sorttia tämä vauva siis on, mutta kasvu on ollut tasaista koko ajan omalla käyrällään, että mitään huolta ei lääkärin mielestä painoasioista tarvitse kantaa.

SF- MITOISTA: Viime viikon torstaina neuvolassa kohdunphjan korkeudeksi saatiin nippanappa 28cm eikä mulla painokaan oikein nouse, joten oli tosi helpottavaa siis tänään kuulla, että vauva kuitenkin kasvaa ja voi hyvin =) !

HUONOA OLOA AAMUISIN: Viime viikkojen uutena riesana on ollut aamun ja aamupäivän kestävä heikotus. Onko muilla ollut tällaista oloa? Itse luulen, että mulla tää olo johtuisi ehkä siitä, että sokerit on alhaalla, kuten verenpainekin eikä hemoglobiinikaan ole järin korkea ja tähän vielä helteen vaikutukset päälle... :/

LIIKKEET JA TUNTEMUKSET: Mulla myös maha jo aika alhaalla ja nivusissa painetta ja vähän kipuakin. Toisaalta tuntuu myös, että potkut ylettyy jo keuhkoihin saakka. Aamuyöllä ja aamuvarhaisella lantio/lonkat särkee, mutta kipu menee päivän mittaan ohi.
Oma mieliala on nyt korkealla!! Synnytystä en vielä mieti, mutta tässä hetkessä pitää iloita ja nauttia siitä, että kaikki näyttää hyvältä ja pitkälle on jo päästy :)

Tsemppiä teille kaikille!

Hildamiini 33+2
 
2 kk:tta laskettuun aikaan :)

Kävästiin viikonloppuna pohjoisessa, 1800km tuli autossa istuttua. Oli kyllä mukavan viileät ilmat näihin etelän helteisiin verrattuna. Matkat meni hyvin vaikka vähän jänskätti, että kuinka tyttö jaksaa istua. Hyvin autossa viihtyi ja meillä tietokone mukana että sai välillä piirrettyjäkin katella. Pisin pätkä joka ajettiin pysähtymättä oli 5 tuntia.

Torstaina käväsin neuvolassa ja kaikki oli taas mallillaan. Pikkutyyppi kääntynyt vihdoinkin poikittaistilasta pää alaspäin. Sf-mitta 31cm ja painoa tullut yhteensä 9kg eli ihan kivasti on tullut noita kiloja kerättyä :)

-eeva- ja pikkutyyppi 31+1
 
täälläkin ollaan supistuksista kärsitty....viikol 26 ja rapiat alkoi...sitten olin osastolla 16päivää..noh ne rauhoittuí ja pääsin kotiin nyt taas ollaan oltu osastolla 6 päivää...kyllä tää helle on vaan kauheeta ei maistu ruoka,supistelee ja tuntuu et ei vaan välillä meinaa jaksaa tätä millään,mut pakko kai se on vaan jotenki jaksaa..kohdunkaulaa jälellä 1,5cm,sormelle auki ja pehmennyt..eilen paino arvion teki 1,6kg oli... Anskuli +masuasukki 31+2
 
Anskuli Jaksuja :hug: , Samassa veneessä ollaan. Mullakin vuodelepo alkoi tuolloin 26 viikolla. Onneksi olen nyt saannut olla kotona. Jalkeilla saan vähän olla, mutta sen jälkeen aina kaksi tuntia maakuuta.

Täällä vointi melko heikko. Joka ilta supparit tulee säännöllisinä muutaman tunnin ajan. Paine alakerrassa valtaisa. Kolmen päivän ajan limatulppaa tullut taas paljon. Öisin onneksi supparit rauhoittuvat aina. Huomenna neuvolaan. Enää muutaman minuutti niin tärkeä rajapyykki 32-viikkoa täynnä. Sen jälkeen saan mennä tuohon omaan sairaalaan synnyttään, eikä tarvi lähteä 200 km:n päähän.

Jaksuja kaikille!!
-Poni 31+6
 
Anskulillle ja Ponille voimia :hug: - onneksi olette välttyneet pidemmiltä saairaalajaksoilta, omasta kokemuksesta tiedän, että rankkaa on :whistle: ... Mutta ekassa raskaudessa pääsin itse vielä viikkoja eteenpäin, vaikka kiinniolevaa kohdukaulaa oli jäljellä enää 8mm... Hyville viikoille olette jo päässeet, mutta toivotaan, että viikkoja kertyy vielä vaan lisää ja lisää!
 
Anskuli ja Poni06 Toivottavasti teijän pikkuset pysyy vielä kyydissä muutaman viikon, niin ovat sitten valmiimpia tähän maailmaan :heart: Jaksamista teille! :hug:

Mulla vauvan laskeutuminen on aiheuttanut ilmeisesti lonkan löystymistä, joka kuitenkin oirehtii enemmänkin nilkka- ja pohjekipuna jaloilla olemisen jälkeen. Täytyy tehdä lyhkäsiä lenkkejä ja yrittää välttää pitkiä seisomisia/kävelyjä, mutta toisaalta myös pitkiä istumisiakin, että pysyy paikat vetreänä :) Nyt sanoista tekoihin ja pienelle kävelylle!

Aurinkoista tiistaita mammat! :)

-dask ja typy 30+5
 
Mä oon nyt pari päivää saikulla. Eilen oli tosi pahat nivuskivut, ei pystyny kunnolla kävelee + kun istun niin kihelmöi ihan síkana vasemmalla puolella jalkaa ja varpaat puutuu. Monella näyttää olevan samoja vaivoja + sitä että häpyliitos repee :$
Mä ajattelin et miks mä oikeesti kärsin töissä, kun voisin himassakin olla.

menninkäistyttö
Mulla ihan sama, että vauva on ruvennu painaa virtsarakkoon ja en yhtään ihmettelis et jos joku kaunis päivä tuolla kadulla kävellessä pissat tulee housuun :LOL:

Mul on semmonen tunne, että nyt ne "vaivat" alkaa vasta vaivaamaan kun vauva kasvaa. Helpolla päässy tähän asti.. Niille ihmisille kyllä tosi paljon tsemppiä vikoihin viikkoihin, joilla kohdunkaulat lyhentynyt jne. toivottavasi vauvat jaksais olla vielä hetken siellä masussa :)

Mä oon kyl aivan kyllästynytkin olemaan töissä.. vaik en usko et himassakaan jaksaa silleen olla, ku kaikki on kuitenkin töissä, ni aika voi käydä pitkäks.. sit ku sitä ei ole ihan normaalis tilassa ni ei voi oikein mennäkään miten huvittaa. Mä en voi enää imuroida/pestä lattioita ku selkä menee niin paskaks.. ja ku mä oon luonnostani niin semmonen aktiivinen et tykkään tehä ja laittaa, ni välillä en oikeen muista että pitäs ottaa varovammin.

Ihanaa tosiaan kun ilma on pikkasen viileämpi. On paljon mukavampi olla! :)

Lätäkkö ja muruinen 31+3
 
Kuulumisia..
Kauhee helle edelleen ulkona :kieh: Vaikka lämpimästä tykkäänkin, niin jossain menee jo raja! Supistuksia tulee tiuhaan tahtiin :eek: Välillä menee maha ihan kovaksi ja välillä nipistelee ja ihan kunnolla. Sais vauva vielä pari viikkoa ainakin pysyy mahassa ennen kun syntyy :whistle:

Onko muilla ollu vielä viikolla 31+6 vauva poikittain? Musta tuntuu et on joko poikittain tai kokonaan väärinpäin mahassa, kun potkut tuntuu alhaalla :( Toivottavasti kääntyy oikeinpäin ennen kun päättää syntyy :D

Smur-ffi ja papu 31+6
 
Anskulille ja Ponille toivottelen minäkin voimia! :hug:

Neuvolassa käyty, kaikki oli kunnossa. Sf-mitta 27, kuulemma oikein hyvä. Painoa tullut pari kiloa edellisestä käynnistä, pelkäsin isompaa lukemaa kun tullut tässä taas vähän herkuteltua. :whistle: :ashamed: Perätilassa poika vaan yhä kellii, kovasti toivon että itsekseen kääntyisi.

Tästä haluaisinkin kysyä, että onko kenelläkään kokemuksia kääntöyrityksestä? Entä onko kukaan synnyttänyt alakautta perätilassa olevaa vauvaa? Itse olen aika epävarma tuon kääntöyrityksen suhteen, vielä epävarmempi synnyttämään alakautta jos vauva on perätilassa. Nyt tuntuu, että en halua kääntöyritystä, vaan sektion, jos vauva sitten muutaman viikon päästä on yhä perätilassa. Tokikaan ei ole mikään simppeli vaihtoehto sekään, mutta katsotaan nyt mitä tapahtuu.:) Mietin myös, että minkäköhän verran ne sitten kuuntelee minun toiveita neuvolassa ja sairaalassa, yrittävätkö "pakottaa" synnyttämään alakautta, vai kuuntelevatko mitä minä itse haluan. No, toivottavasti kuuntelevat.:)

Liitoskipuja tai muitakaan kipuja ei ole ollut, yläselkä vaan on joskus iltaisin vähän jumissa. Ja turvotusta on jaloissa edelleen, liekö tuo tuosta laskeekaan enää ennen synnytystä, jos edes sen jälkeen!:D

Tänään ajattelin siirtää esikoisen vaatteet hoitopöydän/lipaston laatikoista kaappiin ja siirtää tulokkaan vaatteet lipastoon. Onhan noita vaatteita tullut taas kerättyä, juu. :whistle: Onneksi on olemassa kirppareita!:D

Aurinkoista tiistaita kaikille, voikaahan hyvin!

Lahopää ja Tuhto 31+2

 
Neuvolassa käyty. Kyllä ne omat tuntemukset paikkansa piti ja vauva on laskeutunut. Sf mitta ei ollut sen takia kasvanut yhtään. Vauvalle kyllä viime viikon ultrasta tullut painoa 300g, joten nyt paino-arvio oli 1900g. Lapsivettä on myös hyvin ja istukkakin vielä kunnossa. Sen puolesta ei mitään hätää. Muutkin arvot kunnossa. Painoakin oli mulle tullut vain 100g viikossa, mikä on todella vähän. :) . Nyt vaan mennään päivä kerrallaan. Neuvolassa käyn kerran viikossa ja polille rv 34.

Perhetyöntekijä taas tyttöjen kanssa leikkimässä ja minä laitan ruokaa.
Jaksuja kaikille!!
-Poni 32+0 poks
 
Voimia Anskulille ja Ponille lepoon! :hug: Jaksuja myös kaikille pahoinvoinnista kärsiville :hug:

Mulla ei tuota pahoinvointia muuten ole, mutta ilmeisesti kohtu painaa tosi herkästi niitä selän verisuonia. Pitää maata joko kyljellään tai istua ihan tikkusuorassa, tai pahoinvointi ja heikotus iskee. Ja aina välillä pitää mennä ihan kunnolla etukenoon tai kontalleen, kun ei muuten helpota.

Onko muilla supistelijoilla semmoista tuntemusta, että aina tai lähes aina supistaessa tulee kakkahätä? Kuulostaa kyllä nololta kirjoittaa, mutta sellaista tämä nyt mulla on... :headwall: Olen kyllä lukenut, että synnytyksen aikana kun vauva liikkuu synnytyskanavassa alaspäin tulee monille sellainen tunne, että pitäisi päästä isomalle hädälle. Kuinkahan normaalia tuo sitten on ihan tavallisissa supistuksissa, kun vauvanhan ei vielä pitäisi niin alhaalla olla..?

Vauvan asennosta. Muutama yö sitten neiti näpsäkkä vetäisi masussa ensin poikittain (aijai, se muuten sattui) ja sitten aamuun mennessä pää ylöspäin. Tämän tiesin ennen kaikkea siitä, ettei tarvinnut vessassa käydä 1-2 h välein. Onneksi vielä saman päivän iltana pienoisella avustuksella vauva kääntyi taas pää alaspäin. Vaikka vointi oli parempi vauvan ollessa perätilassa, niin parempi silti että hän oottaa maailmaan tuloa varuiksi jo ihan oikeasssa asennossa. Toivottavasti pienellä ei enää olisi tilaa kääntyä väärinpäin. Ainakin tuntui tekevän tiukkaa jo edelliselläkin kerralla.

Onneksi olkoon, Lahopää-Liisa, pyöreät 60 päivää jäljellä ennakoituun h-hetkeen! :D

Shuri ja Onni-Ilona 33+2
 
Tsemppiä supistusten kanssa painiville! Suppareista huolimatta tämä ketju on selvinnyt ilman yhtään ihan pientä keskosta. Eikös kaikilla ala olemaan 30 rv täynnä, joten sen suhteen olemme päässeet rajan yli =) !

Pistetääs leikkimielinen arvauskisa pystyyn, milloin syntyy "syyskuun tulokkaiden" ensimmäinen vauva :)?
Minä veikkaan 5.8.

Kyllä vaan on ihanaa, että pahimmat helteet helpottaa!

-Seawind rv 32+4
 
Tsemppiä Ponille ja Anskulille!! :hug:

Shuri: Mulla kun tulee aina voimakas suppari niin sen jälkeen hetken päästä tulee kakkahätä :D ja yleensä vielä menen kuralle. On muuten tosi ärsyttävää, varsinkin jos on kaupassa tai jossain muualla yleisellä paikalla. Harkkarisuppareiden (siis ei niiden rasitussuppareiden) jälkeen ei oo semmosta ongelmaa! Kai se kroppa harjoittelee jotenkin sitä että jos ne oisi niitä synnytyssuppareita niin suoli automaattisesti tyhjentyisi.

Ja se arvaus: veikkaan että eka syntyy 2.8.

terkuin minä ja rosinarusina 30+3

 
Heips!

Tsemppiä kaikille supistusten kanssa tuskaileville! Mulla ei ole vielä yhtään supistellut edelleenkään. Saas nähä kuinkahan käy, pääsenkö taas ihan loppumetreille ennenkuin alkaa...

Täällä on kans liitoskipuja tullut. Edellisessä en edes tienny tälläsista kivuista mitään... On se vaan jännä kuinka erilaisia raskaudet voivatkin olla.

Ihanaa kun on ollut hieman viileämpää. Viime yökin oli jo inhimillisempi , kun ei herännyt kertaakaan hiestä märkänä. Pissalla tosin joutuu ramppaamaan jatkuvasti.

Huomenna olis sitten painoarvion vuoro. Vähän jänskättää, että millasen jättiläisen oon kasvattanut kun tuo sf-mittakin huiteli jo viikko sitten 32:ssa. Yläkäyrällä mennään siis...

Mä oon kans aatellu, et tosi kiva kun meijän pinossa ei ole yhtään keskosta syntynyt vielä! :) Toivottavasti vaavit viel hetken pysyis massuissa. Hmm. mitähän mä veikkaisin et koska eka syntyy.. Heitetääs nyt tämmönen arvaus et 31.7.

primrose 33+6
 
Moi! Mä oon superoptimisti ja veikkaan 15.8. Tosissaan hyvä kuukausi on ollut! Ponille ja Anskulille jaksamista, pitäkäähän jalat tiukasti yhdessä! ;)

Mulla olis huomenna neuvola ja lääkäri vasta rv 36. Mistään painoarviosta ei sitten olekaan ollut puhetta. Rakenneultrassa aikanaan sanoivat jotain, mutta sitäkään ei kirjoitettu ylös. Sf-mitta huitelee yläkäyrällä, mutta siitä huolimatta luotan, ettei olisi iso vauva. Tai ehkä paremminkin toivon... Omien tuntemusten mukaan on vielä korkealla, koska ei pahemmin paina alas. Ykkösessä mentiin keskikäyrällä ja neiti oli syntyessään 3330g.

Vielä puolitoista viikkoa miehen lomaan, huh. Alkaa olla jo tuskaista juoksennella tuon tytön perään, kun on niin äkkinäinen liikkeissään ja melkoisen itsepäinen kun johonkin päättää mennä. Nurmikkokin pitäisi leikata, mutta taidanpa huilia sohvalla ja syödä sipsejä, kun tekee ihan älyttömästi mieli. Leikatkoon mies sitten kun tulee kotia...

V ja R 32+6
 
Perätilasta: Mullahan esikoinen leikattiin perätilan takia. Ei mielestäni kamala toimenpide vaikka kylläkin aikansa kesti mulla ainakin palautua. Kääntö yritystä en olisi antanut tehdä,eikä mulle voitu tehdä syystä että lapsivettä oli tähän liian vähän. Mutta olen kuullut että jollain synnytys mennyt hyvin ja ikävä kyllä jollain ei. Tiedä sitten...

Arvaan että ensimmäinen syntyy 8.8 :LOL: meinasin laittaa 1.8.. mutta mutta :LOL:

On: Kamala odotus on torstsita jolloin pääsen ultraan,juuri tarjonnan tarkistamiseksi. Hassua kuinka sitä odottaa niin kamalasti.

Pissaamisesta: Neuvolantäti sanoi että vaikka vauva olisi alhaalle,se ei välttämättä paina rakkoa. Riippuu kuulemma siitä miten on paikat sisällä liikkunut.

Nyt kauppaan


tyyty ja kirppu 33+0 POKS
 
Ponille ja Anskulille multakin jaksuja!

Mun veikkaus on, että eka vaavi syntyy 3.8. Ja tosiaan upeeta, että ollaan kaikki vielä yhdessä kasassa!

Shuri, mulla ainakin menee maha aina ihan kuralle pahimpien suppareiden aikana. :ashamed: Että enpä usko, että laitoksella tulee tarvetta peräruiskeella, ku synnytys alkaa. :LOL:

Mä oon tosi onnellinen, että vaavi on viihtynyt jo pitemmän aikaa rt:ssä. Kun nyt vaan pysyis niin loppuun saakka. Mulla istukka etuseinämässä, joten ees kääntöä ei kyettäis sitten yrittämään.

Täällä kans jalat on turvoksissa 24/7 vaikka helteetkin jo helpotti eli tuskinpa turvotus laskee ennen, ku vaavi on tullu maailmaan. Ulkona on pakko kulkee läpsyttimillä, muut kengät kiristää ja puristaa. Ja olis noita remmisandaaleja muutenkin tuskallista laittaa jalkaan, ku alkaa masu olla aika pahasti tiellä. Säärikarvojen ajelukin alkaa olla haastavaa, oon jo joutunut keksimään siihen uuden tekniikan että onnistuu. :D

Semmoista kyselisin, että millaista liikuntaa harrastatte vielä tässä vaiheessa? Mä oon nyt zumbaillut lähes joka päivä, pitää vaan vähän muokkailla niitä liikkeitä itelle sopiviksi ettei oo hyppelyjä tai mitään mikä tuntuis epämukavalta tän masun kanssa. Kyllä sen huomas silloin, ku supparit oli pahoina eikä kyennyt juurikaan liikkumaan, että selkä ja kaikki paikat oli aivan tiltissä koko ajan. Nyt on taas ollu kaikinpuolin parempi olo, ku on kyennyt vähän urheilemaan - tosin selkä nyt vaivaa koko ajan, mutta enää sitä ei oo itkun partaalla ku yrittää sängystä nousta.

mt & poitsu 31+1
 

Yhteistyössä