Syyskuun Sykkivät Sydämet *TAMMIKUU*

Terveisiä neuvolasta ja ultrasta jo nyt! Kasa paperia matkaevääksi neuvolasta, kaikki arvot mammalla kohdillaan. Ultrassa nökötti pieni Nötö oikeassa paikassa sydän vimmatusti pampaten. Kooltaan vastasi viikkoja 6+3, eli juuri kuten äiti arvelikin. Ihanaa! <3
 
Sympatiat todellakin teille jatkuvasta pahoinvoinnista kärsiville!! Täällä on kohta viikon verran podettu etovaa oloa, mutta oksentaa ei ole vielä tarvinut. Viime päivinä etovaa oloa on ollut useammin kuin aiemmin, lähes puoleen päivään saakka ja sitten illasta taas uudestaan. Nyt on samalla tullut myös hajuherkkyyttä, mikä saattaa aiheuttaa etovaa oloa. Liika kuumuuskin tekee heikon ja huonon olon...

1. neuvola oli eilen ja sellainen hillitty iäkäs täti siellä oli. Ei ollut oikein mun tyyppinen ihminen. Muuten meni ihan ok, mutta jotenkin tuli vähän yllätyksenä, että heti ekalla neuvolakäynnillä olis pitäny laittaa lähete sikiöseulaan menemään?! En ollu ihan heti tässä vaiheessa valmistautunu tohon jotenkin ollenkaan. Ja sit, kun en heti ollu suostumassa ensi sanomalla niin meni neuvolatätiltä pasmat sekasin ja rupes jotain sönkkäämään epämääräistä. Ei selittänyt niistä seuloista mitään ja asia jäi lopulta siihen, että soittelen lähiaikoina sinne ja ilmoitan meidän päätöksestä. Verinäytettä ei onnistunut multa saamaan ja sen joudun mennä antamaan sitten labrassa ja kiikuttamaan neuvolaan... :/

Ja sitten tänään käytiin varhaisultrassa ja siellä kohdussa köllötteli 8,2mm kokoinen pieni ihanuus, jonka sydän puksutti ihanasti. Oli vielä ainakin pari päivää pienempi kooltaan kuin tuon LA:n mukaan, muttei sitä muuttanut eteenpäin, katsotaan sitten seuraavassa ultrassa, miltä näyttää. Pikkuinen oli oikeassa paikassa ja kaikki oli hyvin :heart: Saatiin sitten vinkkejä tulevan matkan varalle ja myös lisäinfoa tuosta seulasta. Jäi hyvä mieli, mun gyne on kyllä ihana. Ja vaikka olin siis yksityisen kautta niin gyne sanoi, että vaikken olisi vastaanotolle tulossakaan, mutta jokin asia mietityttää niin voin aina jättää soittopyynnön niin hän soittelee mulle päin. Mahtavaa palvelua täydellä sydämellä.

Niin jä täällä taitaa olla jotenkin tyttöolo. En tiedä onko enemmän toive vai mikä, mutta jotenkin ne ajatukset vain aina pyörii kaikissa tyttöjen jutuissa...

heinäneito+papu 7+1
 
Pahoittelut Svantjelle :hug:

Mun iskias on nyt kettuillu mulle pahemman kerran :( Eikä asiaa auttanut yhtään et tein tänään 10 tunnin työpäivän joista melkein 8 tuntia ajoin autoa :confused: Perse oli ihan tulessa ku tulin kotiin. Esikoisen kanssa jouduin saikulle kk ennen äippälomaa ja nyt se vihoittelee jo tässä vaiheessa. Tosi kiva.

Pahoinvointi on rauhoittunut tosi kivasti, aamulla kun syö heti jotain ja sit pitkin päivää kaikkea pientä niin ihan hyvin oon selvinnyt. Ei ole tarvinnut oksennella. Nyt on kyllä ilmestynyt finnejä ja melkoinen tissikipu joten ihan oireettomana ei mennä kuitenkaan. Kissa herätti mut aamulla tepastelemalla tissien päällä. Lensi kaarella lattialle ku säikähdin niin kovasti. Onneksi kissa ei säikähtänyt vaan tuli heti mun paljaan vatsan päälle nukkumaan ja nuolaisi mua tosta navan alapuolelta kerran :O Se ei yleensä ikinä nuole ihmisiä. Antoikohan se vauvalle pusun? :heart:

Sain kaverilta laimeita nukahtamislääkkeitä joita hän oli saanut syödä raskausaikana. Otan puolikkaan illalla ja katson saanko nukuttua niillä. Jos sen aikaa käyttäisin että ne cipralexin vieroitusoireet loppuisi ja sen jälkeen olen ilman. Sit jos ei uni tule niin olkoon tulematta :mad:

Ultraan enää vajaa viikko. En millään jaksaisi odottaa :)

Ruutinen ja Morri 6+0 ^Plop
 
Hei kaikki.

Hieman tuntuu turhan aikaiselta liittyä, mutta jotenkin pää on täynnä ihmetyksiä, jotka haluaa jakaa.

Taustat ovat seuraavat: km 7 vuotta sitten. Nyt yrittämistä takana noin 4 vuotta ja viimein yrittäiminen muuttui asiaksi, josta ei enää puhuttu.. Kaksi päivää sitten ihmetys oli suuri, kun kuukautiset myöhässä muutaman päivän ja raskaustestin tein.. Kaksi viivaa!! :) Tuntuu erittäin epätodelliselta, kun minkäänlaisia oireitakaan ei ole, ei tiedä oikein pitäisikö uskoa vai ei. Ei tiedä uskaltaako innostua yhtään, vaikkakin mieli tekee vaan huutaa iso jipii.. :D

Ensimmäinen mieltä askarruttava asia on seuraava. Minulta poistettiin toinen munasarja 12 vuotta sitten. Miten tämä vaikuttaa raskauteen? Tuottaako tämä ainokainen tarpeeksi hormooneja pitämään tämän ötökän sisällä, jos niin on tarkoitus?

Ja missä vaiheessa tulisi varailla ensimmäistä neuvolaa?

Kuten varmasti ei jäänyt epäselväksi ensikertalainen olen. :) Laskurin mukaan 4+4.

ERITTÄIN PALJON ONNEA JOKAISELLE KETJUN ODOTTAJALLE!!! :)
 
Miranna ensiksi onnittelut kahdesta viivasta! :) Neuvolaan kannattaa soittaa heti niin antavat sitten sietä sopivan ajan. Ja yksi munasarja riittää varsin hyvin, koska muutenkin toimivat yhdessä, mutta yksi kerrallaan. Eli kun munasarjastasi on tuo munasolu puhjennut niin sen tilalle kasvaa keltarauhanen joka pitää osaltaan raskautta yllä. Eli tässä vaihessa sama onko sinulla 1 vai 2 munasarjaa kun toinen olisi muutenkin "hiljaisena". Oliko mitenkään ymmärrettävää??? :confused:

Voi että, ensimmäiset ultrakuvat ja pikkutoukat olette nähneet!:heart:
 
miranna tuolta netistä nyt ei kaikkea kannata uskoa, mutta googlella löytyy jotain, esim

Yksi munasarja ja raskaus - Helistin.fi

Mulla on kuusi päivää alkuraskauden ultraan. Menevät kyllä nopeasti, sunnuntai vaan ennen sitä vapaa päivä..

kissoista en osaa sanoa, onhan niilläkin varmasti hyvä hajuaisti. mutta tuli vaan mieleen tämmöinen, että itse ainakin välillä hikoilen navan yläpuolelta. meillä nuo molemmat koirat on aika normaaleja. pienempi laitto tosta töistä tullessa päänsä mun tissin päälle ja katto että " mamma miks sää aina oot jossain?!?!". teki vähän kipeetä. sit tuo paimenkoira meillä on silleen rasittava, että alkaa heti ravaamaan, jos esim. kuulee mun äänensävystä että mua ottaa kupoliin........ " i am sailing, i am sailing.........." ompas muuten raivostuttavaa!!! miehen kanssa on ollu muutamat kiivaat keskustelut tänään, se kun on selkänsä takia saikulla :D ompa reilua äkkäillä toiselle, kun sillä on oikeesti selkä kipeä..... mutta ehkä me ymmärretään toisiamme?
 
Tervehdys kaikille, onnea uusille! :flower:

Paljon jaksamisia Svantjelle!:hug:

Täällä tänään ensimmäinen neuvola takana. Terveydenhoitaja oli todella mukava, harmi vaan että kertoi heti kättelyssä jäävänsä ensi viikolla pois hommistaan ja tilalle tulee uusi henkilö. Mulla oli oikeus päättää 2 ultraa neljästä mitkä haluan ilmaiseksi. En tiennykkä tälläsestä käytännöstä. :D Alkuraskauden ultra valintana houkutteli, mut ajattelin että kyllä mä sen 2-3 viikkoa odotan sinne niskapoimu-ultraan enemmin. Toisena sitten valitsin rakenneultran. Ne kun tunsin tärkeimmiksi omasta mielestä. Neljäntenä vaihtoehtona olis ollu loppuraskauden ultra.

Kilpirauhasarvoista TSH-arvo oli 3,4 ja siinä vaiheessa otti vähän päähän kun terveydenhoitaja ehdotti että katsotaan asiaa maaliskuun lääkärineuvolassa.:O Aijon kyllä ottaa yhteyttä omaan lääkäriin mahd. pian.

Oireista riesoin tällä hetkellä on tää nivuskipu. Jomotus ja kolotus on inhottavaa, ja mahan ja alaselän seudulla tuntuu "puristava" tunne.

Mä huomasin tossa juuri, että sisutin makuuhuoneen ja olohuoneen siniseks, ostin sinisen collegepuvun ja muutenki sininen vetää puoleensa. Ennen uuteen asuntoon muuttoa, mä näin jatkuvasti painajaisia siitä ku meijän keittiön seinät oli vaaleensiniset ja halusin ehdottomasti maalata ne uudelleen valkoseks mut jotenki nyt toi sininen-buumi on iskeny päälle :D mahtaakohan olla pieni poju-olo

Ainiin... tänään 7+3, myös neuvolakortissa, mutta terveydenhoitaja puhui koko ajan viikosta seitsemän.. eikös nyt olekaan kahdeksas viikko? Oonko mä ymmärtäny ihan väärin :O
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Eiläinten käyttäytymisestä piti tulla kommentoimaan: Meillä on 1v 1kk sammari poju ja se on ollu nyt muutaman viikon TODELLA ärsyttävä. Heti kotiin tultua alkaa haukkumaan ja kerjäämään huomioo. Varastelee kenkiä, roikkuu puntissa, tulee syliin... Vaistoaisikohan he jotain muutoksia hormonitoiminnassa?
Tänäänkin aamuyöstä heräsin siihen et kaveri pomppaa selän päälle järsimään mun päätä... ARGH! (ei siis saa nukkua sängyssä)
 
Noopu Ei ne vaistoa- ne haistaa : ) Miljoona kertaa paremmalla hajuaistillaan. Äkkiä tuo kuulostaa vaan siltä mun korvaan, että on tottunut, että saa huomion itseensä tuolla tavalla, ts. koiralle myös negatiivinen huomio (omistaja mesoaa mitä sä teet?!?!? ) on toisinaan palkinto. Varsinkin tuon ikäiselle koiralle : ) Viekää sen huomio noissa tilanteissa sellaisiin asioihin, jotka ovat hyväksyttäviä ja kehukaa paljon. Itse jättäisin tuollaisen käytöksen huomioimatta. Ja antakaa sille myös "aivotyötä" lenkkeilyn lisäksi. Sammari on loppupelistä tosi aktiivinen koira, onhan se rekikoira.

Tuossa vielä jonkinlainen linkki
Koiran elämää - Blogit - HS.fi

Renulle paljon tsemppiä. Itselläkin täällä vähän mieli maassa, mummo on tosi huonossa kunnossa sairaalassa, hoitajat eivät oikeen saa häneen enää kontaktia : ( Sairastanut keuhkokuumetta ja tosi huono happisaturaatio. Toivottavasti hän vielä sieltä nousee. Ja näkisi tämän ihmeen, jos sinne asti päästään.
 
Lunea, ihanaa ja onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)

heinäneito, joo niin se meni täälläkin, että heti piti päättää, kuten edellisessä raskaudessa (km) ei osattu vielä päättää ja ilmoitin myöhemmin, ettei haluta, mutta asia jäi niin paljon häiritsemään, että nyt sanoin samantien, että kaikki otetaan. Onnea myös ihanista ultrakuulumista! :)

Miranna- , tervetuloa! :) Heti vaan soittelemaan neuvolaan ja kerrot tilanteesi. Ihanaa, että tärppäsi ja toivotaan, että nyt menee kaikki hyvin! :) Nimimerkillä = 2 km takana, esikoistaan edelleen odottava.

ReNu, :hug:

(.) Kauheen pitkältä tuntuu toi ultrien väli. Varhaisultra oli 10.1 (ja siitä tuntuu olevan ikuisuus) ja NP-ultra on 9.2. 4 viikon odottelu. No, toivottavasti aikaa menee nopeesti. Koska uskaltais tolla kotidopplerilla alkaa yrittämään? En vielä ainakaan, mutta jos vähän ennen NP-ultraa sais sykkeen kuuluviin, niin se jo vähän varmasti helpottais sinne menoa. 24.1 on labrakokeet(veri+pissa) ja 25.1 neuvolalääkäri, eli paljon on kaikenlaista "jännää" tulossa :)

innoM + Pulla 7+1
 
Miranna- Tervetuloa:flower: ja toivotaan että kaikki menee hyvin ja saatte vihdoin pienokaisen syliin asti:heart:
Räpä No tuota samaa mieki mietin et miten se nyt sanotaan jos on esim vk 6+3 niin eikö silloin puhuta että mennään seitsemännellä r.viikolla?näin ainaki lukee noissa kaikis mihin olen törmänny,vai pitäskö se sit puhuu et tuo on kuudes r.viikko,hei te tietävämmät??kertokaa:D
Ruutinen oletko nyt sit jättäny ciprat kokonaan pois vai oletko vähentäny vasta?ja kannattaa tosiaan ihan 2vk-kk odottaa ennenkuin vähentää lisää /lopettaa ja kerralla ei missään nimessä! mulla on nyt huimaus ollu vkn poissa ku nostin takas jokatoisesta pvstä joka päivään ja puolikkaan OPRIPARin otan siis,ma olis lääkäriaika et miten tehään,mut viel nyt en halua alkaa kärsii siitä huimauksesta taas,ku on muutenki paha olo..mie olisin muute taas saikulla..
KYSYMYS: oletteko olleet pahalla päällä...??Mie tulkutan miehelle kaikesta ja tuntuu et muutamalle muullekin.Kaikki pitäis mennä niinku mie AJATTELEN ja mikää ei ole hyvä..Ärsyttää miehen puolesta mitä se joutuu kestämään:ashamed: sanoin kyll sille pari vk sitte et yrittää ymmärtää et ne on nää hormonit(onhan??) mut tuntuu et ei silläkää ymmärrys riitä..mie olen ollut jo 2vk tällanen ja en mie kyl muista et esikoisen aikaan olisin kiukkuinen ollu :vampire:
okke mut nyt sorvin ääreen,kivaa perjantaita ja kivaa vkloppua kaikille!!!
itse töissä kylläkin..
Ja *poks* ;) :heart:

 
En ole tietävä ( :D ) mutta, ainakin esim. 7+1 on rv 8, mutta mites toi 7+0 sanotaan?? 7 rv tulee ainakin täyteen, mutta joko se on rv 8?

Nyt on ollut ihan leppoisa mieli, ettei kauheesti ainakaan oo tullut nalkutettua miehelle tai muillekkaan. Johtuu tämäkin varmaan pahoinvoinnista, että ei vaan jaksa nousta kierroksille, mutta ennen tätä tunnuin olevan kokoajan pahalla päällä, mutta ihan ilman raskaushormooneitakin se on ihan tuttua silloin tällöin ollut, joten ei eroa kauheesti normaalista :D Kaikilla on joskus huonot päivänsä! Myös miehillä ;)
 
Hei,

tervetuloa uusille:flower:

ReNu :hug:

Mä sain ilmeisesti tosi myöhäisen ajan neuvolasta. Olen menossa vasta 25.1. Puuh, miten sinne asti jaksaa odottaa?

Onnittelut heinäneito hyvistä ultrakuulumisista. Meillä on samana päivänä laskettuaika, joten kiva seurata kuinka toisen raskaus sujuu.

Mullakin on ollut viimeiset viikot yhä voimaakkaampaa pahoinvointia ja heikotusta. Onneksi vasta kaksi kertaa olen joutunut oksentamaan:x Syömällä useasti olen pystynyt pitämään pahimman olon poissa.

Väsymyksestä ei ole tietoakaan, mikä ihmetyttää itseänikin. Nyt takaisin neulomaan kaikkia ihanuuksia vauvalle.:heart: Olen siis tämän päivän kotona, kun esikoinen on kuumeessa.

Mukavaa viikonloppua toivotellen,

Hillatar 7+2
 
Mä käytän kans jo mammahousuja kuten joku muukin ne oli jalkaansa jo vetäny. Paljon mukavampi olla eikä purista alavatsaa. Nyt päällä vanhat toppahousut ja alavatsaan koskee koko ajan kun ne painaa. Kohtu sen verran kai kasvanu, että tuntuu jo vaatteissa, kasvukipuja on ihan kiitettävästi.

Tunneherkkyys on ihan kamalaa; asiakkaan kanssa juteltiin koirista ja niiden kuolemasta ja meinasin tyrskahtää itkemään ekan koiran kuolemaa muistellessa, siitä kuitenkin aikaa jo yli 10 v. Ei oo aikoihin herkistäny näin, nyt en voi asiaa ajatellakaan, kun alkaa hirmuinen poru. Muutenkin hormonit ihan sekaisin...

Ultra tiistaina, neuvola joskus loppukuusta. Mikään hoppu mulla ei neuvolaan ole, mitään uutta sieltä nyt ei mukaansa saa, oonhan itsekin koulutukseltani neuvolatäti :) Nyt kolmatta odottaessa ei niin kiehdo tuo raskauden eteneminen käyrillä yms, lähinnä painon nousu kauhistuttaa ja vaakaa välttelen...no katsoo sit mitä on ja tulee.

Sandemar jotain 7+1
 
ReNu Täällä suunnalla peukut on kovasti pystyssä!

Jiimii82
Niin mäkin ajattelin että jos viikkoja on nyt 7+4, niin viikko on kahdeksas. Vaun sivujen laskurin loppuunkin tulee että viikkoja 7+4, ja alareunassa linkki katso lisää tietoa 8. raskausviikko.

Täällä myös huomaa että enemmän ollaan pahalla päällä. Oon muutenkin täsmällinen ja tarkka ihminen, kun taas mies on vastakohta mulle. Koskaan se ei oo häirinnyt, mutta tällä hetkellä oon ihan räjähtämispisteessä kun mies jättää kaiken hujan hajan ja kaikki tuntuu olevan "ihan sama". Välillä sitä miettii että kuin turhasta sitä oikeen taas tiuskii.:ashamed:

Pakko kysyä tällänen tyhmän oloinen kysymys.. :D Mulla on ollu iltasin lievää etovaa oloa, ja valitettavasti lämpimät ateriat on jääny viikon verran väliin ja aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi on tullu syötyä vain välipaloja kuten jogurtteja ja hedelmiä. En oo kokenu oloa mitenkään kovin huonoksi, mutta tänään aamulla oksensin tunnin sisään 3 kertaa, nyt oon käyny pytyllä vähän väliä yökkimässä. Voiks raskauden pahoinvointi alkaa näin äkkiä ja puskantakaa ja jopa rajuna, vai oonkohan mä saanu nyt sen noron mitä meillä töissä on jo moni sairastanu...
 
Noopu ja -laura-: Mä niin näen sieluni silmin ku sammari raahaa noopua makkarista eteiseen (aamulenkille tietty) pitäen takaraivosta kiinni :D noopu vaan hokee mantraa: "jätän huomioimatta... jätän huom..." No joo, olipa hyvä vitsi :LOL: Mut tuo koulutusjuttu on meilläkin juuri pahimmillaan päällä. Ja tulee olemaan vielä ainakin vuoden päivät ellei ylikin. Rotikka kun aikuistuu vasta kaksi(toista?) vuotiaana tai jotain :D Mut mulle tuo huomiotta jättäminen ei ole omin koulutustapa ainakaan silloin kun koira tekee jotain sellaista mitä en voi missään maaliman tilanteessa suvaita. Minä huomioin sen silloin.. mutta siten ettei koira enää halua mammalta samanlaista reaktiota enää i-k-i-n-ä. Ei voi ottaa riskiä että joku päivä "kokeilee" vähän vauvaa ja ooppa siinä sitten huomioimatta : / Mut sellainen ärsyttävä "huomaa mut, mamma, huomaa, piip-pi-pi-piiip-hau" -meininki mennään tällä kylmän viileellä "ai onko mulla muka koira?" -asenteella. Huomiota saa ja lenkille lähdetään kunhan rauhoittuu aloilleen :)

Mutta jos välillä ihmisvauva-asiaa --> ReNu toivotaan että niukkana pysynyt vuoto on normaalin rajoissa ja että beibi näkyisi vielä. Jos ei, niin sit uutta yritystä!

Näin viime yönä aika ihanaa unta :heart: imetin mun poikavauvaa :) (Memelisa, päivittäisitkö mulle poika-olon) Olin kyllä samassa unessa myös raskaana näillä samoilla viikoilla ja Prismassa oli sitten kolikoilla toimiva doppler -automaatti ja eurolla sai kuunnella puoli minuuttia. Työnsin sitten kolikoita masiinaan, laitoin luurit päähäni ja aloin tunkemaan dopplerin sensoreita (sellaiset lätkät niin kuin sydänfilmissä) mun housuihin. Tai siis tuohon alavatsalle kun vaavi on vielä niin pieni ettei vatsa näy. Myyjä tuli sit häätämään pois siitä kun laite on tarkoitettu oman sydämen kuuntelemiseen :LOL:

Tuo imetys oli mulle parasta mitä esikoisen vauva-ajasta muistan ja sitä odotan erityisesti myös tämän natiaisen synnyttyä :) Siksi varmaan juuri siitä näinkin unta. Tuli kiva fiilis kun aamulla heräsin.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille!

Ai niin JiiMii mulla ollaan ajettu ciproja alas jo tovin, mutta jätin ne 10mg:sta omin päin heti pois vaikka olisi ensin pitänyt vähentää 5mg:an. Jätin siis yhden, sen viimeisen "portaan" välistä. Tyhmästi tein mutten oikeasti uskonut että näin huono olo tulisi. Mieliala on kuitenkin ihan hyvä, joten siihen se ei onneks ole vaikuttanut. Ja olen näitä oloja nyt viikon verran katellut että kohta ne jo helpottaa eli en kyllä enää ala syömään uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ruutinen Tuo mielikuva ei oo ihan niin kaukana totuudesta :D
Mulla on ollu koko elämäni koiria, mutta tää eka uros on kyllä ihan omaa luokkaansa. Me "neuvotellaan" lähes jokaisesta asiasta. Kiltti on kuin mikä, mutta testaa kyllä ihan urakalla.
Me asutaan rivarissa ja molemmilla puolilla on pieniä lapsia ja vuorotyöläisiä, joten tuo iltahaukkuminen ei oo kauheen kivaa. Toissailtana tehtiinkin sitte niin ettei eleelläkään huomioitu koiraa kun aloitti haukkumisen ja kyllä se sitte 15 min kuluttua lopetti. Eilis ilta meni vähän helpommin. Meillä on agility (sammasi = varsinainen agirotu :) ) ollu tauolla, joten voi olla vähän tekemisen puutetta... ja kun metsäänkään ei oikein juoksuttaa vapaana.
No, onneks agility alkaa taas huomenna :)

(.) Pikkaisen tuli taas haalean vaaleanpunaista pyyhkiessä, mutta katsellaan... Jotenkin tuo liittyy niihin nippailuihin, koska aina kun "nippaa" kovemmin niin seurauksena on haalee tuhru... Tosin tuo on niin vähäistä, ettei sitä edes huomaisi ellei tarkkailisi :ashamed:
Jotenkin on vähän öklö olo ja väsyttää ihan kauheesti...
 

Yhteistyössä