Syyskuun Sykkivät Sydämet *TAMMIKUU*

Neuvolakuulumisia toisaalta kopsattuna:

Näin... Kävin tänään neuvolassa. Sain sitten oikein liikkumisohjeita ja kehoituksen syödä päivisin keskittyneesti vaikka vain hedelmiä, kun olen läski ja mulla on taipumusta lihoa niin herkästi(sain molemmissa aiemmissa raskauksissa joo yli 30kg, mutta ne myös lähtivät ilman laihduttamista..). Ihan suomalainen th.... bmi 26.56 eli lievää lihavuutta joidenkin laskureiden mukaan, en mä tikku ole, mutta en itseäni ole lihavana pitänyt ja isäni oli aivan :confused: kun asiasta kerroin. No mä sitten olen läski, mikäs siinä. Mieltä ylentävää kerrassaan.... MUOKS: Ja painoa ei siis ole vielä tullut yhtään...

Sitten.... neuvolassa kesti 1,5h!!! Siis vittu mua alkoi ottamaan aivoon jossakin vaiheessa. Tentattiin miljoona viisisataatuhatta asiaa ja kysyttiin ihan lomakkeessa: Kuinka monta annosta tarvitset päihtyäksesi? Siis mähän EN alkoholia käytä jos olen raskaana enkä päihdy muutenkaan, kun en juo kuin max sidukan... Ja sitten onko mulla ollut sitä ja tätä....olenko kokeillut sitä ja tätä ja tota.... onko masennusta.... plus kaikkea muuta pasteijaa.... ja loppukysymyksenä: Tunnetko tarvetta tulla puhumaan miehesi päihdeongelmista? Jep... no niitä meillä ei ole kyllä....
Vältä sitä ja vältä tätä.... aargh!

Jännä lukea muiden unettomuudesta, kun itse vedän unta todella hyvin öisin ja välillä myös päivälläkin. Ei siis todellakaan ole unettomuutta ainakaan. Iltaisin nukahdan melkein samantien, kun saan pään tyynyyn (jos ei vessassa tarvi ravata).

Lääkityksistä en osaa mitään sanoa, kun en ole koskaan käyttänyt mitään muuta, kuin särkylääkkeitä, antibiootteja ja e-pillereitä. Panadolia ostin kaappiin jo ennen plussaa, mutta en ole vielä tarvinnut.

Täytyy vielä mainita, että olen nyt kahdet (vai kolmet?) syömiset saanut pidettyä sisällä ja olo on ihan kiva :) Pahoinvointirannekkeet käsissä, joten jos ne kuitenkin auttais ;)

Miuski00, järkyttävältä kuulosti sun käyntis neuvolassa :O Huh.. :hug:

Viimeksi muokattu:
kyllä meiltä kysyttiin ihan samat asiat kuin miuskiltakin kesällä, enkä nähnyt siinä mitään outoa. :) Mutta en kyllä usko, että nyt kysytään ihan kaikkea samaa uudestaan. tosin alkoholilomaketta se yritti kovin mua saada täyttämään, mutta kun ei siinä ollut kohtaa ollenkaan, että "en käytä" niin otti sitten lopulta sen lomakkeen takasin :D
ja toi "lihavuus"asia on ihan kamalaa! :hug: Ethän sä oo mitenkään ylipainonen pah! :kieh: tuntuu että nykyään valitetaan enemmän äitien syömisestä kuin esim. tupakoinnista! :kieh:

Tervetuloa kaikille uusille Renu, tehilla, maximilian, -laura-, raphaella, äippää, Miimau, Svatje, Zouzou ja ElmijuTeitä onkin tullut vino pino tässä lomailuni aikana. Lisäilen teidät tässä samalla listalle ja kaikki voisivat tarkistaa et omat tiedot listalla on oikein.

Gallup: Millanen olotila teillä on raskauden suhteen? Joko te osaatte olla ilosia, murehitteko liikaa, vai onko olo ihan normaali ettei tunneskaaloja oo oikein mihinkää päin? Ite kuulun tähän jälkimmäisimpään junaan. Välillä kyllä pelotta ihan sikana onko kaikki kunnossa, mut ei auta ku oottaa... Mut muuten olo on mitä normaalein ja en tahdo oikein tilannetta uskoa ollenkaan. Onneks mun kaveri sai mut tajuamaan et tässä vaiheessa on turha ootella mitään oireita, ne tulee parin viikon päästä jos on tullakseen. Toiset vaan sattuu oireilemaan heti alusta lähtien.

Noopu: Ihanaa et tilanne on jo vähän rauhottunu, mä en aijo poistaa sua tuolta listalta PÌSTE, enkä kyllä ketään muutakaa!!!!

-Laura-: teillä on ihana hääpäivä, me mennään samaisena päivänä naimisiin myös. Onnea teille :heart:. Mulle kans kertovat femadassa samaa, sillä tässä nyt arvonki et mennäkkö vaiko ei mennä. Toisaalta kaikista pahimmat omat ahistukset on nyt hetkeksi helpottanu, ni katellaan nyt muutama hetki vielä.

Leo81: elä sä huoli, et sä viimesimpiä oo :) mulla on neuvola vasta 2.2 ja eka ultra vasta 14.2 meiän 8 vuotis päivän kunniaksi :)

innoM: aivan mahtavia uutisia, mikään ei oo varmaan ihanampaa kun nähdä omn rakkaansa kasvavan oikeassa paikassa ja sydän sykkivänä :heart:

Tömpsis & Miumau :hug: tuo on kyllä ihan hirvittävää aikaa. Toivotaan et kaikki on kunnossa ja ois todella huonoa säikyttelyä. Voimia!

Katja1: ehkä sulla nousee hgc-arvot niin hitaasti ettei vielä näy. Ystäväni juuri kertoi et hän ei saanut mitään testiin neljännellä raskausviikolla, mutta kahdeksannella oli jo jotain piirtynyt

Miuski00: No olipa kyllä ikävä neuvola, en mä kyllä sua ylipainoisena piä lainkaan. Mä oisin varmaan ihan valas tuolla perusteella :D

Miten te ootte menny alkuraskauden ultraan? Maksatteko koko helahoidon sit ite? Meillä pitää olla joku erityinen syy (kova vuoto, kivut tms.) et saapi kelakorvauksen, muuten koko roska on maksettava ite ja mun kukkarolle on ehkä vähän turhan kallista. Täällä maksaa jotain 100-250 euroa et huhhuh

Rokotusta en ajatellu lainkaa hankkia, mennään omalla hyvällä vastustuskyvyllä, joten nou thansk :)

ON: Täällä aamu alko eka kertaa ihan oikeesti huonolla ololla, en tiiä johtuko siitä et oon eilen syöny huonosti vai alkaako nyt pahoinvointi nostaa päätään. Töissä sit tuli eka kertaa myös yökkökohtaus. meillä kulkee eräs mies, joka ei vaihda vaatteita ja haiskahtaa vähän epämielyttävälle. Mut tänään oli oikeesti pakko jo pidellä hengitystä, mut eihän se auttanu pakko oli yökköö vastaan

Memelisa & Masuasukki 5+5
ja taas kohta paukkuu viikot, on se kyllä kumma et ultraan on ihan sika pitkä aika mut nää viikot tuntuu poksuvan tosi nopeesti :D Nooh, seuraavaki tulee vauhilla ku lähetään reissuun lauantaiaamuna ja tullaan vasta maanantai-iltana kotiin :)

Pahoittelut taas romaanin kirjoittamisesta :ashamed:

Viimeksi muokattu:
G: Vaikka varhaisultra (ja neuvola) takana, niin silti todella "ei tunnu miltään" olo. Joo kyllä asiaa tulee päivittäin ajateltua, mutta vielä, kun mennään näillä viikoilla, niin en uskalla/jaksa/halua iloita asiasta liikaa. Ja tämän ymmärtävät varmasti kaikki keskenmenon kokeneet. En halua pudota enää niin korkeelta ja kovaa, kuten edellisessä raskaudessa (km). Päivä kerrallaan vaan.

Varhaisultra maksettiin (100€) ihan omasta pussista.

innoM + Pulla 6+5

Kiitos teille kovasti tuestanne täällä :hug:
Se on arvaamattoman tärkeää!!

Täällä pieni vuoto jatkuu ja jatkuu, aina pissalla käydessä tulee mutta siteeseen ei juurikaan. Kirkasta ja pieniä hyytymiäkin.
Viluttaa ja olo on hiukan huono.

Pelkäämpä että joudun vaihtamaan leiriä tuonne kuumeiljoiden puolelle mutta vielä odotan hiukan(kuinkahan kauan kannattaa? että hormonit olisivat "tasaantuneet"?) ja koitan sitten tehdä testin niin katsotaan miltä näyttää tilanne...

Tömpsis: Voimia ja toivotaan parasta! :hug:

Kaikki syysmasuilijat: Perästä tullaan jos en nyt kelkassa pysy! Onnea ja ihania hetkiä teille kaikille :flower:

heippa jälleen!
Ihania ja vaikeitakin keskusteluja täällä. Toivottavasti kaikkien vuodot loppuu.

Oon itsekkin aivan varpaillani sen yhden vuoto yön vuoksi. Ensi viikolla perjantaina tosiaan mun varhaisultra ja aika matelee. Meillä ultra kuuluu osaksi lapsettomuushoitoja.

Mun raskausoireet on ihan nollissa ja tein tänään töissä testin,että olenko edes raskaana...kyllä siihen viiva pärähti...taidan olla ihan sekaisin. Mutta tuli ihan hyvä mieli:)

ReNu 6+1(niin ja tämä on toinen raskaus ja sairaalla on Satks)

Moi!
NOihin fiiliksiin, mulla on ihan mahdoton jännitys/pelko, että kaikki menee hyvin, tänään on ollut kohtalaista alavatsakipua ja selkäkipua ja aavistus ruskeaa vuotoa ja paniikissa odotan jotakin pahempaa tapahtuvaksi koko ajan.
Hirveä tunne! Ei ekasta lapsesta ollut tällaista ollenkaan. ?? Jonkinlaista pahoinvointia on havaittavissa mutta ennemmin on nälkä koko ajan, siis NÄLKÄ, tyyliin kahdeksan lihapullaa, palapaistikastiketta, riisiä, perunaa, maitoa, salaattia....kaikki yhdellä kertaa!! (En ole toistaiseksi :) ylipainoinen) ;) mutta katsotaan kuinka tässä vielä käy! Väsymystäkään ei ole havaittavissa, eilen kun sain pojan nukkumaan kahdeksan jälkeen, aloin tyhjentämään ja pesemään jääkaappia, jota en siis edes jouluksi viitsinys siivota.... hmmm?? missä se väsymys oikein luuraa?? ja öisinkään ei nukuta. Viime yönäkin näin taas erittäin levottomia unia (olin jossakin vauvojen massaimetystapahtumassa.. miehetkin imettivät ison salin lattialla pienokaisiaa ihan yhtä sujuvasti kuin naisetkin :rolleyes:, hah haa!!!)

mutta kai se mieli tästä pikkuhiljaa rauhoittuu... mieskin taas reissussa ainakin sunnuntaihin asti: /
heippa taas, palataan!
Niin ja eka ultra on varattu, 27.1 :)

tömpsis joillekkin yötyö vissiin sopii :D haha! mua alko kauheesti naurattaan. mä jaksoin tehdä sitä aikoinaan 3 kk ( oon ammatiltani myös respantäti ) ja eläminen tuon vajiskilpparin kanssa teki siitä helvettiä, kun lääkkeitten otto oli vähän niin ja näin. lisäksi parisuhde kärsi :D kun teit 3 yötä putkeen ja olis pitäny sama rytmi pitää sit vapaallakin. ai että mitenkä?

seksistä meillä on molemmilla näköjään vähän työuupumusta nyt. en pistäisi pahakseni vaikka sitä ton parin päivän tauon jälkeen oliskin, heräis ainakin :D mut ootellaan kun mies tulee kotiin, itellä iltavuoro... univelkaa on mulla aika paljon, nyt sain nukuttua jotain kuutisen tuntia. mies lähtee tosi aikasin aina töihin, tänäänkin soi kello neljältä. pää on niin täynnä kaikkia asioita, ja käyn ylikierroksilla. uni ei ihan helposti tule, mutta eilen nukahdin kuin tukki. katsoin tuolta kuudennen viikon kohdalta, että

"Istukka alkaa kehittyä. Väsymys on tavanomaista. Se on merkki siitä, että aineenvaihduntasi alkaa sopeutua raskaustilaan. Raskaudelle tärkeiden hormonien kuten estrogeenin ja keltarauhashormonin määrä elimistössä myös lisääntyy. Erityisesti viimeksimainittu aiheuttaa uneliaisuutta. "

viidennellä viikolla näyttää myös kilpirauhanen kehittyvän. toivotaan tälle parempaa onnea :D toivottavasti se on imeny musta kaiket mehut sen suhteen, ja arvot nyt sen takia krakaa.

Memelisa naurettiin tuossa miehen kanssa, että tämä tapaus näköjään vaati ns. " papin virallisen aamenen". lyötiin tuo päivä lukkoon loppuvuodesta, ja varausmaksu juhlapaikkaan maksettu ; )

mulla on alkuraskauden ultra kuopiossa 19.1. silloin olisi 6+6 jos sinne asti päästään.
pahoinvoinnista mulla ei ole vielä ilmennyt. pahoitteluni niille joilla sitä on. onhan mullakin tässä vielä kuus viikkoa aikaa se kehittää....

tuo ultra vähän pelottaa. menen yksin, koska mies (yllätys yllätys ) töissä. myymäläpäällikölle piti asiasta jo sanoa ( mulla olis ollu töitä sillonkin ), koska mulla siltikin aika kova huoli. Ja sanoin, etten ala sille mitään roolia vetämään. ymmärti onneksi täysin ( mies ), eikä ottanut asiaan kantaa sen enempää tässä vaiheessa, kun sanoin että raskausviikkoja niin vähän.

mä olen ehkä ihan hullu. kaikkea sitä päässään pyörittelee. katoin, että sydämen olisi pitänyt pikkukaverilla alkaa sykkimään maanantaina. kaikkea sitä ajattelee, mutta tuli mieleen koiran kohtutulehdus. kun joillakin se vuotaa ulospäin, ja joillakin ei, koska kohdunsuu kiinni. mulla on tuntunu nyt nuo häppärit olevan aika sisäänpäin kääntyneet :D ja ennen ei koskaan oo alkkarit ollu vehkeen välissä, mut nyt on useinkin. siis kaikkea se ihminen päässään kelaa?!?! kolme vuotta tässä kuitenkin hurviteltu ilman ehkäsyä, ja aina on ollu "paikat avoimena". nyt se vissiin sulkeutuu :D

joo ja univelkaa oli miljoona tuntia... jutun taso on jotakin aivan järkyttävää. kiitos ja anteeksi.

-laura- Kyllä se kohdunsuu taitaa olla vähän toisaalla kuin häpyhuulissa :D Mut muuten kyllä voin sanoa että häppärit muuttuu kuin muuttuukin raskauden aikana. Mulla ainakin väri vaihtunut :O Silleen tummemmaksi jotenkin.

miuski
nuo kysymykset ovat kyllä todella tarpeellisia siellä neuvolassa kun kaikki äidit ei tosiaankaan hoksaa itse kaikkia juttuja. Ei se neuvolantäti luule että olet esim. alkoholisti jos se kyselee lomakkeella sun alkoholinkäyttöäsi :) se tekee van sitä hommaa mistä sille palkkakin tulee. Mutta tuo paino-asiasta juttelu :O huhhuh, jos nainen on kohtuullisen normaaleissa mitoissa, pitäisi ammattilaisenkin tajuta että mistään hälyttävästä ole kyse. Ehkä tuo oli vain jotenkin tökerö neuvo siihen, kuinka tässä raskaudessa saisit painonnousun pysymään hillitymmissä mitoissa. Ehkä se ajatteli jotenkin ehkäistä esim. raskausdiabetesta tjtn. Mut tosi tökerö ulosanti kyllä. Mä oisin jo ärähtäny :D (ystäväni kertoi kuinka oli käynyt synnytyksen jälkitarkastuksessa ja neuvolantäti oli parkaissut "herranjumala" kun oli nähnyt parantumassa olevat mustelmat tuolla alakerrassa. Kyrsi kyllä kaveria ja oli kysyny että mahtaa kuitenki nätimpi olla ku sulla. Oli täti "vähän" vanhemmanpuoleinen ollu :LOL: )

Tuosta tulikin mieleen kysymys: Miten suhtautuisitte jos äitiyspolilla teitä hoitaisi ulkomaalainen mieslääkäri? Kuulin tuossa yhdeltä puolitutulta että hän oli ollut aivan järkyttynyt kun häntä oli hoitanut "ählämimies" (<- hänen suustaan kuultuna). On kuulemma suomalaisen naisen pahin painajainen :O Itse kyllä vähän sarkastisesti totesin että "Onhan se kauheeta. Maahanmuuttaja ja lääkäripulan aikana vielä TÖITÄ teke, :O ". Eli mun mielestä se on se ja sama kuka mun kropasta raskauden aikana lisäkseni huolehtii, nainen tai mies, musta tai vihreä, kristitty tai muslimi. Kunhan homma hoituu oikein!

Mulla on tosi kurjat ja negatiiviset fiilikset. Mua pelottaa jos olen nyt itse aiheuttanut keskenmenon jotenkin menettelylläni (lääkkeiden poisjättö, seksi vaikka kipuilen, stressistressistressi...). Vielä viikko ultraan ja sitten joko noustaan henkisesti ylös tai tipahdetaan alas. : /

No jospa tämä tästä helpottuu. Tsemppiä kaikille!!!

Ruutinen ja Morri 5+6 (jee huomenna plop)

Ruutinen: stressi pois :hug: :hug: Hyvin se menee! :hug:

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että maahanmuuttaja tai ulkomaalainen saa olla kunnon töissä, eikä minua haittaisi yhtään sellaisella asioida JOS puhuu ja ymmärtää täydellisesti suomea. Olen joutunut asioimaan terveyskeskuksessa lääkäreillä, jotka eivät tunnu ymmärtävän mitä tarkoitan enkä minä ymmärrä heitä, ja terveysasioissa saatika raskauden aikana molemminpuolinen ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää! Jos tulisi ulkomaalainen huonosti suomea puhuva lekuri nyt, esim. neuvolassa niin en kyllä tiedä miten saisin sanottua että haluan lääkärin joka ymmärtää minua ja minä häntä... mutta onhan noita huonosti ymmärrettäviä suomalaisissakin... huoooh. Meidän kunnassa ainakin on välillä ihan sekopäitä lekureita... :headwall: Eli hmm, ammattitaito on tietenkin tärkeintä, mutta myös se että tulee ymmärretyksi, ja onhan se kai parempi, että joku on lääkärinä kuin että ei olisi lääkäriä ollenkaan... Mutta mieslääkäristä en kyllä tykkäis, en oo koskaan ees käyny miesgynellä enkä mielelläni nytkään kävisi. Onkohan neuvoloissa tai sairaaloissa paljon mieslekureita näissä hommissa?

laura: ihania juttuja, älä vaan lopeta :) :heart:

Miimau: tsemppiä, toivotaan, että pysyt mukana (ja minä myös). :hug:

ultra: maksetaan itse, ellei ongelmien vuoksi pääse julkisella tarkastukseen. eilen vähän puhuttiin, että appiukolta vois pyytää sponssausta ultraan... :whistle:

Neuvolatädeistä: kaveri kertoi, että hänen kaverinsa oli neuvolassa ja siihen aikaan hänellä oli juuri huulessa herpes, sairastanut tietty vuosia. Niin neuvolantäti olikin todennut, että "kannattaisi vähän tarkemmin huolehtia hygieniasta" :O Täh!!!!? :D Nainen oli ollut vähän pihalla, että hetkinen... :D :D

Raskausoireet taas tänään ihan kadoksissa. Ehkä eiliset kivut ja pelot on vieny ne pois taas vähäksi aikaa... huoooh.

Palataan taas asiaan! voikaa hyvin :heart:

Ruutinen Anatomia hallussa :D Ei vaan. Mä kirjotan niin univelkasena, että toinen lause loppuu siitä mihin toinen alkaa. Kohdunsuu on tosiaan ihmisellä ylempänä. Mutta jotenkin se oli vaan vertaus tohon koiraan -- voi mennä märkäkohtu niillä tosi vaaralliseks, jos ei vuoda ulospäin, ja ihminen ei tajua että koiralla hätä. Niin ja eläintenhoitaja olen myös :D että nyt tulee nämä ammattitermit varmasti selville!

karvakäsistä hei camoon!! ne tekee parhaat pitsatkin :D älkäähän nyt... mä olen tässä vuosien varrella tottunu vaikka minkälaisiin. exä oli kansalaisuudeltaan ruotsin, tosin asunu suomessa monen monta vuotta. mutta mun mielestä mieslääkärit kaikkein fiksuimpia. ja sillähän asialla ei ole tekemistä, että endometrioosin löysi minulta nimenomaan mies ; )

neuvolasta koska mulla on alkuraskauden ultra kuopiossa, niin pyysivät soittelemaan sinne raskausviikolla yheksän. sit varataan aika syömistottumuksia ym. varten terkan kanssa, joka on itse asiassa tuttuni tuosta naapurista

-Laura
5+6 sekä salamatkustaja ( simppa-timppa vai tissi-tiia? ps. pitäkää miehenne tyytyväisinä ; ))

Lääkäreistä, että ei väliä onko mieslääkäri ulkomaalainen tai ei, mutta oma lääkärini(ulkom.) on vähän "kovakourainen". Edellisessä raskaudessa (km) tutkiessaan laittoi jotain tosi kirvelevää ainetta, kun ei löytänyt sitä oikeeta purkkia :O Muutenkin jäi vähän p*ska fiilis siitä, mutta siis muuten kyllä tykkään siitä lääkäristä, mutta en haluaisi sen nyt koskevan enää tonne jalkoväliin.

(.) Aamu alkoi kakomisella. Laitoin rannekkeet käsiin ja olo ei tosiaan muuttunut mihinkään. Yöllä on kauheeta herätä huonoon oloon, samoin aamulla. Tietää, että siellä ei mitään oksennettavaa ole, mutta silti pakko oksentaa :(

innoM + Pulla 6+6

-laura- Ihan vaan tarkennukseksi, en tosiaankaan luullut ettei sulla anatomia ollut hallussa, käsitin pointin kyllä :D Nauratti vaan :) Ja nythän mulla on täällä henkilökohtainen neuvoja eläinjutuissakin. Mulla on kaksi rottweileria (u ja n) ja yksi sekarotuinen (n). Niin, ja maailman ihanin maatiaiskissa, kastraattikolli nimeltään Petrus. Se on uskomattoman moniselitteinen luonne. Ei erityisemmin pidä miespuolisista ihmisistä vaan saattaa räpsiä kunnolla kynsillä ilman erityistä syytä (siksi miespuoliset ystävät ottavat aina askeleen taaksepäin kun kollipoika arvokkaasti kävelee häntä pystyssä. Kissa on tyttäreni ja he ovat kuin paita ja peppu. Ikinä ei ole ollut vihainen sille tai minulle (naistenmies, selkeesti). Mutta nythän voin siis sulta kysellä jos tulee jotain krenkkaa niille :LOL: Tuo mun vanhempi narttu rotikka oli kyllä kullanarvoinen sillon kun esikoinen oli pieni, reippaasti veti valjaissa pulkkaa jossa muksu ja ruokakassit. Äiskälle suurensuuri apu :) Ja pihalla kun neiti nukkui vaunuissa, oli vieressä vahtimassa ettei kukaan tule vaan tyttöä varastamaan :heart: Tuossa kasvaa tuo rwu nyt, kohta puolivuotias. Siitä tulee varmasti myös hyvä hoitosetä :) Niin ja sun kirjoituksia on kiva lukea. Niistä tulee hyvälle mielelle, olet verbaalisesti lahjakas!

tömpsis: Tuo on kyllä totta. Suomenkieli tulee lääkärillä olla hallussa kyllä ehdottomasti. Mun entinen omalääkäri oli venäläinen nainen ja kaikki meni hyvin niin kauan kun kasvokkain puhuttiin, mutta puhelimessa kun kertoi jotain kokeiden tuloksia niin en kyllä saanut selvää. Pitää olla face to face että ymmärtää.

Mun kokemusten mukaan mieslääkärit on paljon varovaisempia ja "hellempiä" kuin naislääkärit. Niillä kun ei tuota värkkiä itsellään ole niin ovat kai siksi niin helliä sisätutkimuksissa. Ja muutenkin heidän varmaan pitää erityisesti keskittyä "asiallisuuteen" ettei naispotilas tunne oloaan vaivaantuneeksi. Siksi pidän mieslääkäreistä enemmän :)

Alkuraskauden ultran sain ihan kunnallisen kautta joten onneksi ei tarvitse maksaa yksityiselle, muuten kyllä olisin sinne mennyt. En ole varma onko täällä käytäntönä tarjota alku-ultra kaikille vai johtuiko se siitä että hermoilin neuvolantädille puhelimessa etten halua menettää toistakin munatorvea kun edellinen jouduttiin leikkaaman ku:n takia pois kokonaan :( ihan siis katsotaan että onko sikiö elossa ja kohdussa.

Olen tämän päivän kotona hoitamassa esikoista kun on kipeenä. Saatan tekemisen puutteesta kirjoitella tänne vaikka minkälaisia novelleja :D Jos se veisi ajatukset pois km pelosta. Olen jo selaillut kestovaippajuttuja netistä ja koska pidän ompelemisesta niin meinaan kyllä tehdä kaikki itse. Esikoisen kanssa en kestoillut mutta nyt kyllä ajattelin yrittää kun olen muutenkin tällainen ekohenkinen tyyppi :) Ajattelin jo raha-asioitakin äippärahakaudella ja pohdin että jos tekisi niitä vaippoja enemmänkin ja sitten myydä poksauttelisi niitä sitten netissä niille joilla ompelujutut ei ole niin hallussa. Samalla vois tehdä myyntiin esim. koirien ja kissojen heijastinliivejä ynnä muuta sellaista. Ei sillä rikastumaan pääse mutta vauvan tulo pienentää rahapussia aika tehokkaasti niin joku apu siitä varmaan olisi.

Tekstiä on tullut niin paljon ettei oikein tiedä mihin kommentois :D

Neuvolan lomakkeista juu niissä kysellään maat ja taivaat, mutta tosiaankin monella ihan syystä. Kun eihän ne voi tietää kuka on ongelmakäyttäjä ja ketä piestään kotona niin ne kysyy kaikilta. Esim. alkoholin lapsille auheuttamat vaivat on kääntyneet nousuun ja masuvauvaa tarttee suojella myös puolison väkivallalta. Joo onhan se turhauttavaa täyttää niitä uudestaan ja uudestaan kun ei mitään "ongelmia" ole, mutta ei niitä piruuttaan tehdä.

Painonnousun kommentointi Tälle mä olen itse tosi allerginen. Otan tästäkin varmaan sen 25kg ja sanon taas terkalle että ton painon annetaan olla! Mä olen niin pahoinvoiva ja ainut keino millä mä pidän tän aisoissa on syöminen. Helppo se on jeesustella salaateista ja omenoista jos on vaan lievää etomista. Mutta kun on super paska olo niin sitä on pakko syödä ihan mitä vaan. Tosin kaverilla jolla lähtöpainoa reippaasti niin sai tosi hyvän avun jumppa/ruokailuohjeista ja raskauskiloja tuli vaan muutama.

(.) yöpahoinvointi alkanut, heräsin kahden aikaan yöllä ja samantien syömään. Onneks kerkesin veteleen voikkuleivät (päällä hilloa ja juustoa) ennen kun tuli superpahan olo ja pääsin nopsaan takasin nukkumaan, toivottavasti tää tietää hyvää..Tosin kun tätä jatkuu tonne raskauden puoliväliin oon ihan kehäraakki. Kuitenkin tarttee kuopus pissattaa yöllä jne. niin tulee vähän liikaa hyppäämistä. Päivällä taas on töissä niin ei pääse päikyillekään.

maximilian ja pian vaihtuu varmaan viikolle 6 :D

Huomenta kaikille tasapuolisesti!
Erityishalit Tömpsikselle, Svantjelle ja Miimaulle vuotojen kanssa piinailuun *hali*
Ruutisen ja Lauran stressille hushus!

Memelisa: Me maksetaan myös alkuraskauden ultra ihan itse, hinta-arvio oli n. 100 euron luokkaa. Kallistahan se on, mutta multa menee mielenterveys jos joudun vielä kärvistelemään.

Lääkäreistä: Itse hoitoalalla työskentelevänä oon kyllä kohdannu kaikenmoisia lääkäreitä. Sekä suomalaisista että ulkomaalaisista löytyy hyviä ja huonoja.
Mulle ei niinkään oo väliä onko lääkäri mies vai nainen, tai minkä maalainen hän on kunhan on ystävällinen, kuuntelee ja osaa hommansa.

(.) Vuotoja ei oo nyt tullut sitten viime perjantain. Huh!
Eilen illalla lähdin viemään yhdeksän jälkeen koiraa lenkille ja porhallettiin umpihangessa metsässä vähän aikaa ja sitten vielä melko pitkä lenkki päälle... Loppulenkistä tuntu et sydän hakkas tuhatta ja sataa ja tuli tosi huono olo. Pidättelin oksua koko loppumatkan ja kotona sit yökin limaa. Huoh...

Ruutinen yhteistä juttua löytyisi kyllä varmasti näistä elukoista! Mieheni on maatalouslomittaja. joten täällähän ei sekauduta eläimiin ; ) ja tissin koitolla jatkuvasti. joopati joo. mutta mulla on ollu rotikoita muutama hoitokoirana, myös entisellä luokkakaverilla oli sellainen. tietyllä tapaa olen menettäny niille sydämeni, mutta lompakko ei kestä kun pieniä koiria : ) ja mun makuun vähän liian sairas rotu, tosin terveitä sukulinjojakin varmasti löytyy.

painosta mitähän tähän eka kommentoisi. lähdin hakemaan apua ensin täältä muistaakseni v. 2009 meidän lapsettomuuteen. minulla oli japanilainen ( suomalaisen miehen kanssa naimisissa oleva ) naislääkäri. oli hieman tökerö. kysyi esim. ennen ultrausta, olenko yrittänyt laihduttaa. myönnetään, että olin silloin 10 kg painavampi mitä nyt. mutta ihmiselle joka tulee hakemaan apua lapsettomuusongelmaan, pitäisi olla hieman hienotunteisempi. sitten myöskin tuosta iästä oli vähän... olin silloin vissiin sen 24-vuotias. vuodet vierii, ei muista enää?!?! oli vähän sillä asenteella, että aikaa on. jaa näillä värkeillä, kun sukuhormonit on ihan epätasapainossa? löysi kuitenkin ultralla " ei normaalin kystan" ja laittoi lähetteen mikkeliin. kiitos tästä kuitenkin hänelle.

mulle itelleni on joskus terkka sanonu, kun painoin tämän verran mitä nyt, että " hyvältä näyttää kun olet luustoltasi vähän raskaampi". siis toisin sanoen " et näytä kovin läskiltä". ( yeah right )
ammattiopisto aikoihin painoin reilut 70 kg, samoin kun päästessäni ylioppilaaksi. tähän olin tyytyväinen nyt näin jälkeenpäin, mutta en silloin. terkka sanoi silloin, että älä anna painon nousta. no se nousi. kiitos kilppari! kauan lie ollutkaan, epäilen itse että alkoi krakaamaan jotain v. 2005-2006. 2008 alkuvuodesta aloitin lääkityksen.

mä en jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka valittaa että on lihavia : ) varsinkin kun elopainoa kokoluokkaa hiiri. ja olen suht sinut tän kropan kanssa. nyt vuosien jälkeen. olisimpa ollut myös aiemmin. huono itsetunto on niin jees!

Kaikille vuodoista kärsiville :hug:

Mulla on nyt sit noussu kivat 39.5kuumetta ja pahoinvointi paheni samana päivänä :x En kauheesti nyt jaksa kirjotella : / Neuvolaakaan en oo vielä varannu :headwall:

noppispoppis 6+2 :heart:

Hmmm, nyt tulee kysymys! Siis te joilla on pahoinvointia (ruuat tulee ylös) niin pystyttekö oikeesti syömään?? Ja mitä te syötte? Juotte? Kuinka nopeesti tulee ruuat ylös?

Etominen on sitten asia erikseen ja sitäkin mulla oli alkuviikoilla, mutta nyt tää on tätä ihan kunnon pahoinvointia. Joudun odottamaan aina sitä "hyvää" oloa (hetkellistä sellaista), että voin syödä. Sen jälkeen tuleekin rytinällä ulos (heti tai max. tunnin päästä). Ei uppoo tällä hetkellä, kuin hedelmät, kasvikset, jäätelö, haparit(päällä leikkelettä), ranskalaiset(friteeratut). Lihat ällöttää! Juomana himoitsen vaan limsaa, mutta en kuitenkaan usein juo. Maitoa ja mehua tulee juotua ja tietysti myös vettä.

Noopu, hyvä että vuodot loppui! :)

innoM + Pulla 6+6

Oon eläny hiljaiseloo, ei jotenkin jaksa kun lukea muiden kuulumisia. Itsellä lievää kuvotusta, hillitöntä tissikipua, väsymystä....ei sen ihmeempää. Onnellinen olen joka oireesta, kertoo kuitenkin raskauden jatkuvan. Ultra 18.1., silloin sitten näkee, onko tällä kertaa kohdussa asukasta.

Sandemar jotain 6+6 tms

Moi!

pahoinvointi on alkanut ! Itsellä helpottaa heti kun vaan syö jotain. Mitä milloinkin mieli tekee. Kahvia ei enää pysty juomaan, tai ei vaan tee mieli.

JiiMii82 sillä meinasin tuota toppisongelmaa, kun toinen syntynyt keväällä toinen sitten syksyllä ja jos kasvavat samaa tahtia niin puvut aina "väärän" kokoiset. Tai jotain. Sittenhän tuon näkee.

Painosta ekasta tuli vain 4 kg lisää... Jotka hävisi melkeinpä sairaalassa.

Gallup epätodellinen olo. Tai siis ehkä paremminkin tavallinen olo. (vaikka nyt jo yrjöttää). Hirvittää ja jännittää ja innolla odotetaan!

Tehilla ja liisa 5+5

:':)'(
hei....poistun teidän seurasta, eilisestä vatsakipuja ja aamulla kun heräsin, vatsaan sattui edelleen ja kun nousin sängystä, housuihin hulahti hyvä määrä verta, pöntöllä sitä tuli vielä lisää:x!!
Monenlaista olen elämässäni tehnyt ja kokenut mutta paniikkiin jouduin ensi kertaa! Kaksivuotiaani istui siinä pyjamassaan vieressä potalla ja menin siis totaalilukkoon. Mies reissussa ja soitin siis parhaalle ystävälleni itkien. Hän tuli meidän kanssa sairaalaan ja pääsin heti naistepolin ultraan.. ei ollut enää mitään kohdussa..

lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa, joko "normaali "raskauden keskeytyminen tai "vuotohäiriö" eli jossakin tietyssä vaiheessa aivolisäke tuottaa samankaltaista hormoonia jonka kaupan perusraskaustestit lukevat myös raskaudeksi.. odoton vielä tuloksia, kummasta on kyse, otettiin siis verikoe, mutta raskaus on siis mennyt:'(, toivotaan parempaa onnea seuraavaksi. nyyyyyh.

R-M
Noopu, hienoa ettei vuotoa ole enää ollut! :) Ja iso :hug: kaikille muillekin jotka vuodosta kärsivät! Kyllähän se itseäkin silloin viime viikolla säikäytti kun pientä vuotoa huomasin.

Varhaisultrasta, omasta pussista maksetaan. Ei kyllä mitään tietoa paljon maksaa, Terveystalolle ollaan menossa. Aikaa varatessani en muistanut hintaa kysellä enkä viitsi enää sinne soitellakkaan. Makso mitä makso! Mies enemmän sitä hintaa miettinyt, mutta ymmärtää kyllä ihan täysin että hinnalla ei oo niin suurta merkitystä kunhan saan (ja hän myös) mielenrauhan että matkalainen on oikeessa paikassa ja sydän tykyttää. :heart:
Siitä tulikin mieleen, että viime yönä heräsin siihen, ku johonkin tuonne sydämen seudulle nipisteli. Sitä jatku jonkinaikaa kunnes nukahdin. Ei ollut mukavaa, mistä lie johtu. : /

Minulle on ihan sama minkä maan- tai sukupuolenedustaja lääkäri on, kunhan ammattitaitoa löytyy ja ymmärretään toinen toisiamme. Muutenkaan mulla ei oo mitään vastaan näitä "karvakäsiä", ihmisiä hekin ovat ja tottakai kunnioitan varsinkin niitä jotka rehellistä työtä täällä tekevät.

Pahoinvointia ei vielä (onneks!) ole ollut, juurikin vaan tuota etomista. Mutta onneks tähän asti on yleensä auttanut se, etten päästä isoa nälkää tulemaan.
Olotila raskauden suhteen on kovin vaihteleva. Välillä ihan rauhallisella mielellä mennään ja tulee suunniteltua vaikka mitä, ja välillä sitten taas murehdin että ei tästä kuitenkaan mitään tuu. Välillä taas kipeet tissit yms ärsyttää ja toisaalta ahdistaa ettei oireet oo sen suurempia. Tositosi kovasti ootan sitä varhaisultraa (12 päivää vielä, :attn:) ja muutenkin ajankulumista että pääsis tän alkuvaiheen stressin ohi.

Jeij, 5+5 jo menossa! =) Raskauslaskurin mukaan pikkusen sydän alkanut lyömään. Huisia! :heart:

Yhteistyössä