SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *Helmikuussa*

Minulta saa myös ihan ilmaiseksi tuon dvd-levyn Oppaana vanhemmuuden polulla, minulla on niitä myös 2. Ilmeisesti siitä on tullut joku päivitetty versio, jätän siis itselleni sen, mutta tuon vuonna 2009 jaetun voin laittaa eteenpäin. Huikkaa jos haluat! :)
 
Voi ainainen väsymys! Yöllä nukuin 9h ja vielä 5h päikkärit päälle, ei ole totta! Mää voisin vaan nukkua, nukkua ja nukkua... Huoh.

Eilen oli eka neuvolakäynti, se täti oli ihan sekasin ku katto tuon meijän kakkosen yhtäaikaa. Ja oli vielä harjottelija siinä kaverina, oli kyllä yhtä sekamelskaa koko homma. 28.2 on np-ultra, vasta! Kaikennäkösiin kokeisiin ja tutkimuksiin joudun. Suvussa diabetestä ja mulla ylipainoa, joten sokerirasitus kutsuu. :x Inhoon sitä! Pissanäyte ei ollu ihan puhas, niin sen takia kans lisänäytejuttuja...

Jave + Kirppu ja viikot sekasi, ultraa ootellessa
 
Hei tuleeks teillä muilla niitä "menkkajomotuksia" päivittäin?
Mulla ei oo tullu muutamaan päivään ja ne vuodotkin loppu... Nyt sitte pelottaa jos on lopettanu kasvun...

Huoh... miks täytyy stressata kaikesta ja koko ajan???
 
Noopu mulla tulee jomotuksia aina satunnaisesti, ei välttämättä joka päivä ja välillä voimakkaammin ja pitempiaikaisesti ja välillä taas heikompana ja hetkittäin... Joten Don´t wölli :) Eihän mullakaan aikasempaa kokemusta raskaudesta ole, mutten ole osannut tuosta asiasta huolehtia.

innoM Mulla on np-ultra 18.2 eli päivää sun jälkeen. Toivon tosiaan, että siinä on kaikki hyvin. Kun tätä raskauttakin sai sen verran pitkään toivoa niin olisi se jotenkin karmeaa, jos joutuisi miettimään sen mahdollista keskeyttämistä...Onhan se tietysti muutenkin. Hui! En tahdo edes ajatella.

Omassa navassa ei muutoksia. Väsymystä iltaisin ja aalloittain pahaa oloa päivisin ja aamuisin...
 
Casanna, tsemppiä ultraan :)

Kyllä täälläkin uni maistuu. 11-12h yöunia vedellään helposti ja päivällä armoton väsy. Iltaisin olen jo ihan kuutamolla :D

Noopu, ei päivittäin kyllä, mutta joskus nippailee ja menee ohi :) Ihan normaaleita ne on. Kohtu kasvaa yms. Sulla ei sitä kotidoppleria ollu?

Katottiin tänään miehen kanssa toi "Oppaana vanhemmuuden polulla"(2009). Tykkäsin tosi paljon. Hauskasti tehty ja asiaakin tuli! Ihan kunnolla revettiin pariin kertaan, kun nämä "kiukunpuuskat" yms kuulosti niiiiin tutulta :D Siinä myös sanottiin, että keskenmenon riski vähenee jo rv 10. Kaverille menee lainaan ja sit varmaan eteenpäin.

Tänään on kyllä tullut pohdittua vaikka ja mitä. Tutkittiin miehen kanssa jo vähän tuollaista "kirja sinusta" kirjaa (vaukirja.fi) johon kirjoitellaan raskausajan tuntemuksia, sukupuu, kuvia laitetaan yms. En mä vielä sitä uskalla täytellä, mutta eiköhän se siitä, kun viikot vierii! :)

innoM + Pulla 11+1
 
Neuvolassa käyty ja valtakunnassa kaikki hyvin =). Päätin että nyt koitan luopua tästä ressaamisesta ja luotan että raskaus etenee onnelliseen loppuunsa asti. Kerroin lapsillekin että äiti oksentaa sen takia kun on vauva mahassa. Esikoisen kommetti oli niin miehekäs "vauva tarkoittaa sitä että me saadaan ostaa uusi auto" :LOL: Hiukan nauroin tolle, niin super käytännöllistä.

Surettaa niin mennä np ultraan, koko touhu on eettisesti niin väärin ja nyt mäkin kannan korteni kekoon tohon rodunjalostukseen. Mutta kun se on ainut asia mitä mies pyysi että tekisin muuten saan huseerata raskauteni kanssa miten tykkään. Mies kyllä perusteli asian hyvin että tahtoo tietää etukäteen jos joku on pahasti vialla. Mä olisin vaan paljon onnellisempi kun en tiedä. Muissa raskauksissa en siihen mennyt joten nyt nielen karvaan kalkin ja osallistun.

Ostin toiveikkaana pahoinvointirannekkeet mutta oksu lentää edelleen, ehkä sen verran auttoi että ei tartte joka mehulasillasta oksentaa.
 
Lähinnä mä mietin kun niitä ei oo tuntunu... mutta kai se on ihan normaalia... huoh...

Mä en pidä seulontaultria minkäänlaisena rodunjalostuksena. Kukaan ei pakota aborttiin, mutta on tärkeää tietää jos lapsella on jotain rakenteellisia poikkeavuuksia jotta osataan varautua parhaalla mahdollisella tavalla lapsen syntymään. Esimerkiksi jos huomataan lapsen sydämen toiminnassa jotain poikkeavaa, voidaan synnytys suunnitella jo valmiiksi suurempaan sairaalaan jossa on mahdollisuus tehohoitoon/leikkauksiin ym...
 
Mäkään en ole koskaan kysellyt mitään niskaturvotuksia. Esikoisen aikaan kävin vaan rakenneultrassa, kun sillon ei ollu oikeus kun yhteen ultrakertaan. (Kade niille, joilla neuvolassa on ultra). Toista odottaessa kävin kaks kertaa ultrassa kun sai, mutta ilmotin jo sinne mennessäni, että mitään turvotuksia en halua mitattavan enkä halua tietää, jos jotain on pielessä. Lähinnä siis ultraan vaan, jotta nähtiin montako ja onko missä. Nyt ajattelin tehdä samoin kuin aiemminkin eli en halua tietää, jos joku on hullusti, uskon, että se on korkeimman kädessä jos jotain tulee tai on tulematta. Myöskään sukupuolta en aio kysyä, aiemmistakaan en oo tiennyt.
Onko täällä muita jotka ei kysy sukupuolta?
 
Carlotta me ei kysellä sukupuolta, esikoisestakaan ei selvitelty etukäteen.

Tänään varasin ajan np-ultraan ja sinne lähinnä siksi että pääse kurkistamaan että miltäs se asukki näyttää :)

Uni maistuisi mutta tuo meidän esikoinen on huono nukkuja, on aina ollut :( Päivisin koitan nukkua kun tyttö vetelee päikkäreitä. Mutta nyt painun suihkuun ja sitten peiton alle että ehtis jonkin verran nukkua.

mopotyttö ja hemmo 8+1
 
Mulle suurin syy ultrassa käyntiin on kurkkaus kohtuun, onko siellä ketään ja monta? Niskaturvotus on kyllä mitattu molemmilla aiemmilla kerroilla, mutta veriseulaan en ole osallistunut. Tällä kertaa mun tekisi mieli kysyä sukupuolta, aiemmista ei kysytty.

Päätä särkenyt tämän päivää, saattaa olla tuolla auringonvalolla osuutta asiaan. Tänään olisi voinut kaivaa aurinkolasit naftaliinista :cool:

Huomenna poksuu :)

M :heart: 8+6
 
Elämän Ilo: suuret pahoittelut tapahtuneesta! Ja voimia tulevaan :hug: Sun ois kyllä pitänyt huitasta sitä lääkäriä päin näköä ku tollasia sanoo... :kieh:

Kesällä mä kävin lääkärissä keskenmenon jälkeen pyytämässä rauhottavia - en nyt kerro kaikkia taustoja, mutta ne olis tullut todella tarpeeseen... niin lääkäri kehtas sanoa mulle, että "jos sä et tästä keskenmenosta selviä ilman lääkkeitä niin kannattais miettiä uudestaan lasten hankkimista".... :O siis miettikää!!!! valitettavasti mä olin niin shokissa, enkä osaa itteeni muutenkaan puolustaa, niin en saanu mitään sanottua :( yhä mietin, että tekisinkö valituksen tosta lääkäristä, se sanoi pari muutakin aika outoa asiaa... :(

Raphaella ja Anzu: jaksamista kamalaan odotteluun! :hug: Mutta toivotaan parasta! :hug:

Muffi: kyseessä vois olla ihan normaali mittaustarkkuuden heittely. Mulla lukee ultrakuvan alalaidassa mitat millimetreinä, sit viikot ja sen perässä +/- 6d eli kone kirjoittaa automaattisesti siihen, että mittauksen tarkkuus on 6 päivää suuntaan tai toiseen. :) :hug:

maximilian: ymmärrän ton sun ajatuksen. mä niin pelkään, että jos siellä ollaan elossa niin sitten tulee joku kauhee turvotus ja lisätutkimuksia ja ties mitä... :( Koita ajatella asia vaan niin, että pääset kattelemaan pikkusta :)

Mua ei huvita kauheesti kirjotella tänne :( Oon niin varma, että kesken on taas mennyt :( Oireet loppu tiistaina täysin, olo oli ihan normaali - tiedän, ettei se mitään tarkota! Mutta, kun on keskeytyneen keskenmenon kerran kokenut, ilman, että oireista pysty mitään päättelemään niin täällä sit pelätään oireettomuutta siinä missä oireitakin... :( Viikon päästä np-ultra ja pelkään sitä ihan hirveesti, kun siihen liittyvät muistot kesältä on pikkasen raskaita... Kyllä sitten eilen tuli taas pahaa oloa ja vatsakipuja, mutta mutta...

Jos kaikki hyvin niin mahassa ois jo alkiosta tullu sikiö :heart:
tömpsis ja supersikiö 10+1
 
tömpsis Olipas tylyä tekstiä lääkäriltä keskenmenon jälkeen :O Ihminen on silloin herkässä tilassa (ja syystäkin!) ja silloin pitäis kaikkien (varsinkin lääkärien!) miettiä todella tarkkaan mitä sanoo. Ja sitä paitsi nykyään ne sylkee noita masennuslääkkeitä, rauhottavia ym. todella heppoisin perustein niin ei niitä pitäis pihdata silloin kun joku tarttee niitä oikeesti.

Just eilen terkkatätin kanssa puhuin siitä että keskenmeno vie lapsenuskon siihen että raskaus sujuu hyvin. Kolmesta ekasta raskaudesta ei edes tullut mieleen että jotain vois tapahtua ja nyt vaikka kaikki on hyvin ja oireita todellakin omiksi tarpeiksi niin silti on vähän skeptinen olo, vaikka kovin reipas koitan ollakin. Puhumattakaan jos ei olis oireita niin hyppisin varmaan seinille. Nyt tarttee oikeesti relata myös np-ultran kanssa, jostain syystä mun raskaushormoonit on vaan ottaneet tän asian hampaisiinsa. Hormoonit vie ja mä vikisen..
 
Ei mulla kyllä käynyt edes mielessä, etten menis np-ultraan. Veriseulakin otettiin. Kuitenkin pikkuinen tulee sellaisena, kuin se on :heart: Np-ultrassa kaikki näytti hyvältä, että luotan nyt siihen, kun sanottiin, ettei näy mitään huolestuttavaa. Ens torstaina varmistuu tarkemmin niskaturvotus ja seula.

Sukupuolta nyt ei vielä edes vissiin olis näkynyt, mutta kyllä me se kysytään. Jos ei vielä rakenneultrassa näy niin, varmaan sitten 4D ultrassa viimeistään :)

En oo koskaan käyttänyt ns "lääkkeitä"(antibiootteja, e-pillereitä, vitamiineja lukuunottamatta). Kyllä on tarjottu masennukseen ja vaikka mihin mitä lie pillereitä, mutta oon aina kieltäytynyt. Kaikesta on tähän asti selvitty ilmankin. En silti sano, että ne jotenkin huono asia olisi. Jokainen selviytyy elämän mutkista tavallaan :)

(.) Aamuyöllä aina iskee kauhean huono olo aina ja sama jatkuu herätessä. Joko tämä 6 viikon oksentaminen/pahoinvointi jo helpottaisi? Huoh. Joskus parempiakin päiviä. Väsyttää, vaikka just nukuin 10h.

innoM + Pulla 11+2 (ihanaa, kun tietää, ettei viikkoja ainakaan voi vähempää olla!)
 
Viimeksi muokattu:
Tämä aamu alkoi taas oksentamalla. Iski ihan puun takaa kun olin keittiössä ja jouduin sitten lavuaariin oksentamaan. Tuo 1,5v. oli tietenkin siinä vieressa ja alkoi matkimaan mua. Piti mahastaan kiinni, meni kaksin kerroin ja päästeli yökkäysääniä. :D Mä en saanut omaa oksennustani loppumaan kun toinen yökkäili vieressä. Voi jessus. Toivottavasti ei näytä hoidossa mitä uutta on oppinut äidiltä :LOL::ashamed:

Huldis ja pikku 10+2
 
Mä otan seulat. Enkä koe sitä mitenkään rodunjalostuksena. Jokainen saa kuitenkin ajatella kuinka haluaa. Esim. jos lapsi on jo valmiiksi sairas, niin sektion kautta syntyminen on turvallisempaa vauvalle ja vauva voidaan viedä vaikka heti leikkaukseen, kun lääkäritkin on tietoisia asiasta. Näin mä sen näen.

Tai sitten olis kamalista kamalin tilanne niinkuin joku kaksplussalla kirjoittelikin, että lapsivettä ei ollut ja vauvan keuhkot ei päässeet ollenkaan kehittymään. Eli kun vauva olisi syntynyt, olisi kuollut melkein heti joka tapauksessa. Tämä onkin sitten jokaiselle eettinen kysymys, että haluaako synnyttää lapsen joka kuolee heti joka tapauksessa vai keskeyttää raskauden. Toivottavasti kukaan meistä ei joudu ikinä tuollaista kokemaan. Siinä kohtaa varmaan tarvittaisiin säkkikaupalla rahoittavia! Mutta onneksi nuo seulat on vapaaehtoisia, joten jokainen tekee päätöksen omalla kohdallaan :)
 
Haleja kaikille epävarmuudessa kelluville tai surullisen uutisen saaneille :hug:

Huldasharks täällä myös. Täällä on oksennettu aamuyöstä asti.
Aamupahoinvointi yksinään on kyllä iha keksitty juttu, kismittää ku se jatkuu koko päivän. Mut parhaat eväät tähän mennessä siihen on ehdottomasti viinirypäleet, päärynämehujää, mandariinit ja patonki
Jotain edes mitä pysyy sisällä. (tai on helppo oksentaa :p)

1. Kauan olette olleet yhdessä miehesi kanssa?
- Tuotaaaa, kesästä suunnilleen. Paha sanoa, kun sitä ennenkin kuitenkin oltiin jokapäivä yhdessä ja käytännöissä asuin täällä :D Tunnettu ollaan vähän pidempään.

2. Joko olette töissä kertoneet raskauksista?
-Mun duunissa tietävät esimiehet ja jotkut työkaverit. Yhden esimiehen kommentti oli vaan että; "Ymmärräthän, että ei toi oo kauheen hyvä nuorelle naistyöntekijälle." :headwall:

3. Onko tämä raskaus vaikuttanut yöuniisi?
- ON! Herraisä, helpoin on mennä yheksän-kymmenen väliin nukkumaan, että voi sitten herätä kahden jälkeen tunnin välein :D Yölläkin tulee oksu, paleltaa ja etenki tissejä särkee.

4. Joko on tullut painoa?
-Ei oo tullu, samoilla alarajoilla mennään edelleen :)

(.) Eilen oli eka neuvola! Se oli jänskää. Nyt vaan ku tulee muutto, niin neuvola vaihtuu. neuvolatäti kyl sano, et viikot pitää paikkansa, vaikka aikasempi tätönen sano että ollaa vähä vähemmil viiikoilla. Ehkä se ens viikol kättäril selviää :)
Haluun kuitenki uskoo et nyt on alkuperäset viikot.

Nyt viinirypäle-vesimeloniaamupalaa.

Jemmiksi ja Öttis 8+1 !
 
jeeni
Seuloista Me haluttiin kaikki. en itse pidä kantaamme rodunjalostuksena, joku muu saattaa tästä niin ajatella. Me halutaan tietää onko kaikki hyvin ja jos ei ole niin aiotaan mahdollisesti harkita keskeytystä. tietenkin huomioiden, että kuinka vakavasta asiasta on kysymys.

jeeni ja tyyppi 12+0! :D
 
tömpsis

En löytänyt tuollaista merkintää siitä ultrakuvasta. Eikä mulla oo hajuakaan minkä mittanen nappula on. Se täti meinas sillä että se ei oli oikeella viikolla kun ei näkynyt käsien alkua. No ensviikolla uudestaan ultraan. Mä alan ajatteleemaan että se johtuu tuosta heitosta niin jos sitä sais mielerauhan;)

Ja jaksamisia siihen suuntaan:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Noopu: Mulla on menkkamaisia jomotuksia ollut tässä raskaudessa erittäin harvoin. Ekassa raskaudessa niitä riitti, mutta nyt on massu aika rauhallinen, välillä päiviä jolloin paineentunnetta.

Mä kävin tänään ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin! Pikkuinen oli hyvin kasvanut ja oli nyt n.2,5 cm. Vastasi viikkoja 9+0 mutta ei muuteta kun mulla on muutenkin tänään 8+5. Lääkäri tutki vielä valkovuodon koska se on mulla ollut viime päivinä vihertävää ja kellertävää mutta mitään bakteereita tms. ei löydetty. Kai tuo on mulle ihan normaalia, viime raskaudessakin oli ihan sama juttu. Hemoglobiini oli ihmeen hyvä, 142. Mulla on ollut raudanpuutosta viime vuonna ja pariin otteeseen on pitänyt laittaa rautaa suoraan suoneen. Mutta kyllä mun se ferritiiniarvo pitää mennä jossain vaiheessa kevättä taas mittauttamaan että tiietään onko sitä rautaa tarpeeksi varastossa.

Mikä mua aina ahdistaa on verenpaineen mittaus. Jäi kai joku kammo viime raskaudesta...Jännitin silloin tosi paljon ultria koska mulla oli aikaisin paljon supistuksia ja piti viikon välein kattoa onko kohdunkaulalle käynyt kuinkaan. Ennen ultraa tehtiin normaalit rutiinitoimenpiteet joihin kuului tietty verenpaineenmittaus. Olin niin hermostunut että paineet huiteli aina jossain 160/110. Mun piti joka ikinen kerta sitten maata sängyllä puoli tuntia ja multa paine mitattiin 2 minuutin välein. Sitten aina nähtiin, että paineet laskivat normaalilukemiin. Nyt jos multa mitataan paineet ne huitelee taas mitä sattuu. Tänään 145/106 ensin ja kyllä se siitä alkoi sitten laskemaan kun yritin rauhoittua. Kotona jos mittaan mulla on ollut paineet 90/60!! Nyt vähän nousseet onneksi, yleensä 110/70. No hoitajat sanoi että tälläisiä ihmisiäkin on muita, jotka reagoin heti lääkärin nähdessään siihen että paineet nousee. Vaikkei mua mikään pelota mutta kyllä se aina vähän jännittää onko tuolla mahassa kaikki hyvin.

Seuraava ultra onkin sitten np-ultra 17.3. Eilen juteltiin miehen kanssa veriseulasta ja päätettiin että tehdään se nytkin, kun viimeksikin. Vaikka kyllä sitä jonkun aikaa pitä miettiä...

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville! :heart:Mulla alkaa nähtävästi olemaan pahimmat kuvotukset ohi, en voi edes kuvitella millaista on jos täytyy monta kertaa päivässä/yössä oksennella.

Casanna 8+5
 
Casanna, ihania uutisia sait :) Hyvä, jos edes jollain pahoinvointi helpottaa! Ja olihan mullakin viikon ajan tässä välissä (olisko ollut rv 8 tai 9) parempi, mutta sitten taas jatkui pahempana.

innoM + Pulla 11+2
 
Moi!

Aamulla ennen töihinlähtöä kävin neuvolassa sydänääniä etsimässä. Harjoittelija etsi varmaan 15 min, ei löytänyt. Sit varsinainen neuvolatäti etsi, aika kauan myös. Rupesi siinä jo puhumaan että voihan olla niin että tää raskaus ei olekaan niin pitkällä kuin luullaan. Aattelin heti että joo, sano vaan että voihan ola niin ettei siellä mitään elävää ole... MUTTA, viimein löytyi, SYKE. Nyt mä sit uskon että oireettomuudesta huolimatta, elämää on!! =)

Sukupuolta ei haluttu tietää esikoisesta, eikä tästäkään. Mukava jännitää loppuunsaakka.
Nyt ei vaan maistu MIKÄÄN ruoka tai syöminen. Toissapäivänä keksin että lettuja voisi syödä, ja niin söin. Mutta muuten menee päivät vararavintoja poltellessa....

Vointeja!
Tehilla ja liisa 10+3
 
Iltaa!!

Täälläkin tuttua tuo vähän väliä syöminen, parin tunnin välein vähintään pitäisi syödä ettei huono-olo iske. Tosi helppoo varsinkin töissä ;)

Me ajateltiin että tällä kolmannella (ja viimeisellä) kerralla me kysytään sukupuoli rakenne ultrassa, jos vaan sattuu olemaan sen tuntuinen kätilö että kertoo. Kahdella aiemmalla kerralla ei ole kyselty.

Tietääkös muuten joku, kun en tiedä muistanko oikein (neukkutäti ei varmasti tiennyt): Onko Kättärillä 3/4D ultra?

Tänään sitten starttasikin kahdeksas viikko :D

Santtu ja pikkunen 7+0
 
Varhaisultrassa käyty ja viikkoja onkin hieman vähemmän eli nyt olis 7+1 tai 7+2.
Mytyssä oli tuo mönkiäinen niin oli hankala mitata :heart:
Mutta siis oikeassa paikassa ja sydän sykki kovasti, kuvia ja dvd sydänäänistäkin saatiin kotiinviemisiksi =)
Kovasti suosittelen tuota Kaarinan lääkäripalvelua ja Jussi Savonlahtea, oli oikein mukava ja asiallinen lääkärisetä!

Suurensuuret pahoittelut kaikille pienenelämänalun menettäneille ja sitä pelkääville :hug:
 

Yhteistyössä