SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *Helmikuussa*

Aamulehden juttua en oo vielä ehtiny nähdä, mutta viime syksynähän julkastiin joku tutkimus, jonka mukaan meikkaamista ei suositella raskausaikana. Tästähän oli paljon mediassa sillon. Mun mielestä se on ihan maalaisjärjellä tajuttavissa, että raskausaikana ei kannata käsitellä kamalasti kemikaaleja, saati sitten laahia niitä naamaan tai tukkaan ylettömiä määriä.
Mutta sit taas toisaalta, nää on vähän sama juttu kun ruoka-ainesuositukset, niistäkin kannattaa varmaan miettiä, mikä on itelle fiksua ja mikä menee hysterian puolelle.

Mitä mieltä ootte: Oon miettiny, että voisko tonne etusivulle laittaa mahdollisesti myös äidin iän tohon listaan missä on lasketut ajat yms? Eihän sitä pakko olis ilmottaa, mutta jos haluaa, niin vois. Mitä tuumitte?
 
Sunnuntaita!!

Voimia surun kohdanneille!!!!!:hug:

Mulla oli eilen ihan hyvä päivä,mutta tänään ollu mieletön pahaolo taas....=(
Tuntuu ettei tätä jaksa enää...

Minulla on ikää 31v,toukokuussa 32...

Mammavaatteita olen ostanut DORIKSESTA tosi ihania farkkuja,mutta paitoja ei juurikaa oo Mamman,vaan ihan normaaleja.
Nyt oon lihonu selvästi pari kiloa,mitä yleensäkin tulee tässä heti alussa...sitten 20viikole se painonnousu tyssää,sen jälkeen ei oo tullu ikään yhtää.Varmaanki siksiki ku nyt pitää syödä kokoajan jokaväli vähäsen ja liikkuminen on vähäsempää pahoinvoinnin ja väsymyksen vuoksi,nii paino nousee ja sitte 20viikon jälkeen into liikkumiseen kasvaa hirviästi ja voimia on paljon ku väsymys vähenee ja pahoinvointi on loppunu.

Voi ettäku tämä aika menis nyt nopiampaa ja olis viikkoja se 12... vois kuulla ne sydänäänet ja uskaltas nauttia oikein tästä raskaudesta....=)

mutta päivä kerrallaan...

pai ja luna 7+4:heart:
 
Pai-30, kauan sulla on kestänyt pahoinvointia? Oon nyt 6 viikkoa siitä kärsinyt ja todellakin tuntuu, ettei jaksaisi enää! : / Joskus parempia päiviä, kuten tänään en ole oksentanut, mutta aamulla vähän kakomista ja huono olo kuitenkin ollut läsnä koko päivän.

Kaipailisin eniten ihan perusmammapaitoja, pitkillä hihoilla ja muutenkin pitkiä. Vinkkiä mistä? :)

Tuli mieleen kysyä, että millaisilla nimillä/nimellä tulevaa pikkuista on teillä kutsuttu? Mies sanoi pikkuista yks päivä "Justiina" nimellä ja sitä ollaan tässä käytetty :D Kyllä myös "tyyppi", "pikkuinen" on sanottu ääneen. Eikös se ole niin, että rakkaalla lapsella on monta nimeä ;)

innoM + Pulla 11+4
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

JiiMii82: Toivottavasti olosi kohentuu pian! Paljon paljon halauksia sinne:hug: Mulla on ollut raskauden aikana välillä aika alakuloinen mieli, mutta tällä hetkellä menee taas paremmin. Ensimmäisen raskauden jälkeen mulla kehittyi jonkunlainen ahdistushäiriö ja sain paniikkikohtauksia. Se oli rankkaa aikaa ja kyllä nyt pelottaa että kaikki uusiutuu sitten toisen lapsen syntymän jälkeen...Mutta toivottavasti ei.

Meillä oli tänään vieraita ja käytiin vähän pidemmällä lenkillä ruuan jälkeen. Onnistuin sitten pyllähtämään jäätiköllä mutta ei siitä toivottavasti muuta aiheutunut kuin se että pissit meni housuun:whistle: Mulla on jonkunasteinen virtsarakon laskeuma ja saa nähdä miten se alkaa vaivaamaan sitten kun maha kasvaa...No mutta oli kiva käydä ulkona ja kävellä pidempi matka kun ei oo aikoihin tullut käytyä mutta kyllä rupes jossain vaiheessa tuntumaan paineena alavatsalla..

Tänään poksuu 9+0 =)

Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille!
 
Carlotta: miusta olis ihan jees että olis mammojen iät myös etusivun listassa.

Casanna: pissit on menny miulki housuun muutaman kerran kun oon oikeen yrjönny tai aivastanu :ashamed: Toisen lapsen syntymän jälkeen kun menin eka kerta vessaan, niin pissit senkun valu vaan kun sain housut kinttuun ja en kerinny viel ees istahtaa pöntölle :D

Myö tänään pähkäiltiin pienelle nimeä, kun pitää laittaa sairaalan papereihin valmiiks hätäkastetta varten, kun menee np-ultraan. Aika hassuu jo näin aikasin miettiä, mutta päästiin yhteisymmärrykseen nimistä :) Joten tän pikkusen "tekonimi" vois olla "UrhoTaimi" jos ottaa ne etuminet mitä pistettiin sairaalan paperiin :D

eijukeiju ja UrhoTaimi 10+3
 
Mä olen 27 v. Tai no ensviikolla vasta täytän, mutta eiköhän sen voi jo laittaa, jos ne iät tuonne tulee. ;)

Pahoinvoinnin kestosta Kakkosesta voin pahoin viikolle 21 asti, onneks en sentään useempaan kertaan päivässä joutunu oksentaan.

Mammavaatteesta Mä olen löytäny h&m:ltä ihan kivoja vaatteita, nyt oli vielä alessakin ainakin housuja hyvään hintaan, tosin en silti raaskinut/uskaltanut ostaa. Kirppiksillä kannattaa kattella kans, varsinkin jos lähistöllä on joku lastentarvikekirppis, niin niissä on usein mammavaatettakin edullisesti. Onneks nyt on kaupoista löytyny tavallisista vaatteista aika kivoja puseroita, mitkä menee mahankin kanssa. Paidat oon ostellu tavispuolelta aiemmissa raskauksissa.
 
eijukeiju: Mulla ihan sama;esikoisen synnytyksen jälkeen sairaalassa menin vessaan ja kohta jo lorisi housuun-säikähdin että tuleeko sieltä niin paljon verta vai mikä on mutta pissaahan se oli. En yhtään tuntenut sitä kun se alkoi tulemaan. Sama tapahtui vielä kerran kotonakin ja siinä sitten itkin että ei tästä mitään tule. Onneksi aika auttoi. Mutta huomaan että rakko on alhaalla enkä voi juosta pidempiä matkoja, en hyppiä hirveesti tms.kun alkaa lirahdella. Ois pitänyt jumpata lantionpohjanlihaksia mutta oon aina ollut tosi laiska siinä. Toivottavasti se ei nyt kostaudu mulle tässä raskaudessa tai sen jälkeen. Tuohon virtsarakonlaskeumaan vaikuttaa varmasti mulla se, että esikoinen oli tosi alhaalla ja kiinnittynyt hirmu aikaisin ja sitten synnytyksessä ponnistusvaihe oli rankka ja kesti 1,5 tuntia.

Ja mä olen 28-vuotias, mustakin on hyvä idea jos iät laitettaisiin listaan!
 
Eilen kävin ihastelemassa ohimennen pieniä lasten vaatteita, mutta vielä en viittinyt mitään ostella, jos sitten ens keskiviikon np ultran jälkeen katselis. Ja eihän mun kyllä mitään lastenvaatteita tarvis ees ostella, kun varastossa on vaik kuin paljon, mutta on se kuitenkin aina kiva katsella uusia. Sovittelin mä äitiyshousujakin, mutta nekin jäi vielä kauppaan odottamaan. Kauheen vähän kyllä oli kaupoissa mitään kivoja äitiyspaitoja, mutta onneks noita tavallisia pitempiä paitoja voi hyvin käyttää sitten mahankin aikana. Niin mulla oli ekassakin raskaudessa ihan tavallisia paitoja käytössä.

Munkin mielestä on hyvä juttu laittaa iät tonne etusivulle. Mun iäks voi laittaa 24

riikka 10+6 huomenna poksuu
 
Hei pitkästä aikaa!

Kiitos akupunktiorannekekokemuksistanne! (Huh, mikä sanahirviö ;) )

Voimia menetyksen kokeneille :hug:

(.) On niin paha olo ja mieletön väsy, etten ole edes jaksanut kirjoittaa. Kaikki raskauteen liittyvä materiaali, mitä neuvolastakin sai, vaan yököttää. Aamu alkoi sappinesteen oksentamisella. Anteeksi valitus... Toivottavasti kohdussa oikeasti kasvaa pieni ihmisen alku ja silloin tää kaikki on vaivan arvoista :heart:

Miten teillä muuten puoliso suhtautuu väsymykseenne? Ku musta välillä tuntuu, ettei mies ymmärrä tätä pohjatonta uupumusta ja sitte tulee helposti riitaa kotitöistä ym. :( Ensimmäistä odottaessa en ollu näin puhki, mutta silloin oksensin lähes tauotta.

Jaksamista kaikille! :hug:

Ai niin, olen 27 v.

Mayah ja Pupu 8+0 *poks* :heart:
 
Viimeksi muokattu:
JiiMii82 Toivottavasti sun olotila paranee pian. :hug: Johtuipa kurjat olot sitten hormoneista tai mistä vaan, niin puhuminen auttaa aina, yksin ei kannata jäädä murehtimaan ja suremaan.

Mun isä on nyt sitten niin innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsestaan et se taitaa olla tällä hetkellä yleisin puheenaihe kun kahville poiketaan. Isän naisystävän 4v. tyttärellä oli tänään kova pulma, kun ei osannut päättää että tuleeko hänestä isosisko vai täti. Päätyi lopulta tulokseen, että hänestä tulee vain prinsessa.;)

Ikää mulla 19.

Räpä 12+0 *poks*
 
Mulla ikää 22v.

Mäki tuosta meikkaamisesta oon miettiny, et onko siitä nyt niin paljoo haittaa jos laittaa pikkusen ripsiväriä esim kaupungille lähtiessä. :) Hiuksia värjään aika ahkerasti, mutta koitan sitäkin harventaa aina raskauden aikana. :)

Hitto, mulla etova olo jatkuu, oli jo parisen viikkoa pois. Ja uni maistuis koko ajan!! :D

Eipä tänne muuta sen ihmeempää. Perjantaina on labra-aika ja 28.2 on np-ultra - sitä ootellessa. :heart: Mies ei vaan välttämättä pääse mukaan, jos ei saada lapsenvahtia. :(

Jave + Kirppu ja viikot edelleen sekasi.
 
Hitsi ku läysin joku vk sit ihanan paidan netistä,mahan kohdalla luki ”9months all inclusive” siis se olis ollu hauska paita mut mie en enää sitä löytäny ku olisin tilannu,se kyl oliki sellasesta paikasta(nimee en nyt muista)missä oli poistomyynnit menossa...

Hei te joilla ennestään laspia niin oletteko kertoneet lapsille,millä viikoilla uskallatte kertoa?vai np-ultran jälkeen jotka sellaisessa käytte?
Mulla niin haluaisi kertoa pojalle tänään jos sydänäänet saamme kuuluviin neuvolassa ja kaikki näyttää hyvältä,mut sit taas jos np-ultrassa selviää jotain,mut sit taas,kyl tää kohta näkyy jo niin et ihmettelee...ja tiedän et hän tulee olemaan ihan onnessaan ja silloin se ei salassa pysy!hän kun on muutenki sosiaalinen ihminen,joka paikassa menossa tervehtimään ihmisiä:LOL:

Teillä joilla rakko-ongelmia,kannattaa alkaa lantionpohjalihaksia harjoittamaan,tuosta voi olla jotain apua ainaki synnytyksen jälkeen ettei niin helposti tule..en tiedä sit jos on toi virtsarakon laskeutuma et voiko sille sit mitään,mut tuskin on pahitteeksi ainakaan
Tuossa sivu mistä löytää hyviä vinkkejä jne...
http://www.vauvakuume.com/Raskaus/Lantionpohjalihakset/body_lantionpohjalihakset.html

Räpä Tuo prinsessa onkin sitten hyvä kompromissi!!!:LOL: ihana :heart:

Dopplerilla yrittäny ettii ääniä mut ei löydy vielä,eiköhän aikanaan jos vain kaikki hyvin...oman sykkeen tai istukan sykkeen olen kyllä löytäny mut ei pikkuisen...no panic,koska tuohan pitäs aloittaaki hieman myöhemmin noilla kotikoneilla ;)

Mikä on kiellettyä raskauden aikana,maalaisjärjellä kyllä aika pitkälle pärjää ja jos miettii et mitä ennen vanhaan on syöty:rolleyes: ....silloin ei tollaisia listoja ole ollu,en vedä paniikkia jos jotain ”väärää” satun vahingossa syömään/juomaan :cool: mutta kyllä katon mitä suuhuni laitan etten ihan mitä tahansa,esim raakaa kalaa...ja meikkaan ja laitan hiukset niinku ennenkin,eli vapailla annan kasvojen hengittää ja hiusten olla miten haluaa :D

Eijukeijulle jakselemisia kotipotilaiden kanssa:heart:

Tehilla siis ymmärsinkö oikein edustat sitä ihmistyyppiä joka tekee pahimmat veriteot TÄ??
Siis lääkäri noin sanonu ??no huhhuh:confused:...tsemppiä sinnekin!!!!

Kiitoksia teille ja Kiitos ystävistä sain hyvää mieltä juteltuani eilisen aikana,ja hällä ainaki oli helpottanu toisella kolmanneksella masennus,joten sitä todella toivon...nyt taas hieman parempi mieli,tosin viime yönä en meinannu unta saada ku jännittää tämän päiväinen neuvola...ja tippa linssissä sai kyl unille alkaa...
Noi paniikkikohtaukset on ihan kamalia,silloin ku mulla alkoi niin olin melkee 3kk pois töistä ku etsittiin sopivaa mielialalääkettä ja eka lääke olikin sellainen mikä ei tehonnu noihin kohtauksiin mitenkään,mutta kun sain tuon mitä käytin pidempään,se auttoi niin että kohtauksetkin lähtivät:)

Ikää täältä löytyy 28v.
Herätty on jo ennen 4:whistle: ja 7aikaan lähen töihin,sit sinne neuvolaan =)
(olisi tämäkin teksti hävinny bittitaivaaseen,mutta onneksi kirjoitin sen wordillä;))
 
:heart: Pitkä odotus on nyt palkittu :heart:

Käytiin tänään ekaa kertaa ultrassa ja siellähän kasvoi yksi pienen pieni ihmisen alku :heart: Mittoja oli huimat 34,3mm joten viikot heitti lähes viikolla taaksepäin, eli mennään nyt 10+1 Mutta ei haittaa kun niin kaunis pieni olento siellä oli :heart: Kovasti potkiskeli sikiökalvoa ja pienet kädetkin siellä heilutteli, lähestulkoon itkuhan siinä tuli ja tulevasta isästä tuli aivan sanaton. Kyllä tässä varmaan uskaltaa jo ruveta hieman iloitsemaan raskaudesta =)

Ja mikä parasta päästään meiän Tiitistä kattomaan uudelleen jo perjantaina. Ei päästy tänään Downin verikokeisiin kun lapsukaisella olisi pitänyt olla mittaa 36mm joten siks saatiin tää uus aika, ja meitähän se ei haittaa, pääsee vaan uudestaan kattomaan murusta. Oon niin onnellinen :heart:

Harmi vaan et tuohon kaikkeen tarkistukseen käytettiin aikaa varmaan 5min. Koko aika lääkärikeskuksessa kesti jonku alle 15min.. Oisin voinu olla pitempäänkin kattelemassa tätä uutta ihmettä. Kätilö oli muuten toooosi tutun näkönen ja miehen kanssa sitten mietittiin et mistä se niin tuttu voi olla ni sehä oli vissiin siinä Sairaalan sykkeessä mukana.

Meillähän on juurtunut tälle lapselle tää Tiitinen nimitys, puhutaan siitä jo ns. perheenjäsenenä. Jostain se tuli ja se jäi elämään. Kuulostaa niin kivalta. oon aika sata varma et myös syntymän jälkeen lapsen ”lisänimenä” tulee olemaan tää Tiitinen, paitsi jos tää on poika, ei se sit taia enää sopia :D

JiiMii82: mä löysin ainakin Mamabellasta (MamaBella | Masutuubit, äitiysvaatteet sekä imetyspaidat) masutuubeja, jossa oli tuo teksti. Hintaa oli jotain 25e.

Räpä: Nuo lasten suusta tulevat lausahukset on kyllä aivan mahtavia! Oikea päivän piristys tuollanen :D


Oon keräilly noita ikiä ylös ja laittelen niitä tuonne etusivulle ku tarpeeksi tulee päivitettävää, ei jaksa erikseen joka välissä siellä hyppiä. Mut tän viikon aikana kuitenkin on tulossa. Oli ihan mukava ajatus tää :)


Memelisa & Tiitinen 10+1
 
Memelisa, ihanaa, onnea :flower: Mulle voi iäksi päivittää 28, kun se sitä kuukauden päästä jo on.

Meikeistä yms, kyllä mulla on työpäivinä meikkivoide, puuteri ja ripsiväri, en tällä pizzanaamalla lähtisi todellakaan töihin ilman jotain suojaa. Kun iho on normaali, on yleensä vain ripsiväriä. Ja jos juhlia tulee, tulen kyllä laittamaan juhlameikin. Hiuksia värjään 2kk välein, ja koska oma värini on nykyistä väriäni aika paljon vaaleampi, saa tuo värjäysvälikin pysyä. Hiuksiinkaan ei tarvitse kuin joskus laittaa sipaus lakkaa.

Huoh, ultraan vielä 17 päivää, enkä jaksaisi enää odottaa....Huomenna sentään poksuu :D
 
JiiMii joo, siis siellä kartoitettiin millainen ihmistyyppi olen, hallitseva vai kiltti. Tuloksena oli kiltti, eli tällänen sopeutuva, konflikteja välttävä, "kaikki käy"-tyyppi. Joka kuitenkin sitten patoaa kaiken agstinsa itseensä ja pimahtaa välillä. Niin tähän viitaten, tän tyypin ihmisillä voi sit joskus pimahtaa kunnolla jos on vuosikausia kerännyt itseensä tukahdutettua vihaa ja katkeruutta. No, mä olen opetellut päästämään höyryjä ulos pienemmissä erissä. ;) Aika moni suomalainen, nainen etenkin, on tälläinen kiltti suoriutuja.

Olo on mainio. Ei kyllä millään tasolla energinen, mutta ihan ok. Välillä vaan pikkasen heikottaa ja verenpaineet taitaa olla alhaalla... Esikoisestakin kävin mittauttamassa paineet, kun vähän heikotti, yläpaine taisi olla tuolloin jotain 80, ja alapaine 50.....

Aurinkoista päivänjatkoa!!
 
Kamalasti ollut taas juttua täällä. JiiMii:lle jaksuhalit :hug:

innoM kyseli perusmamampaitoja. H&M:lla on ainakin 9.90€ ihan sellaisia peruspitkähihaisia, topit halvempia.

Mulla on viikon päästä maanantaina np-ultra. Vähän jo jänskättää. :)

Jaa juu, ikää on 33v.


10+5
 
Viimeksi muokattu:
Mie oon 27v, mut listaan voi laittaa jo suoraan 28v kun täytän sen ennen laskettua-aikaa, niin ei tartte sit muutella.

Lapsille vauvasta kerrottiin, kun alkoivat ihmetellä mitä se äiti koko ajan oksentelee. Nyt ne höpöttää, että " vauva myllertää niin kovin äitin masussa, että äitin pitää oksennella" :) Joo, ja eipä tää oo salassa sit muiltakaan pysyny, kun kaikille vieraille ketä meille tulee, niin heti kertoovat että äitillä on vauva masussa. Päiväkodissäkin jo tietävät, kun mein hölösuut on kertonu :)

Menis nyt vikko nopeesti, niin pääsis sinne np-ultraan..
 
Esikoiselle ( 14v.) kerroin melkein heti plussan jälkeen. Aluksi oli hieman järkyttynyt, että TAAS. Nyt suhtautuu hieman välipitämättömästi. Pikkusiskoaan rakastaa kuitenkin kovasti, joten kyllä hän tähän uuteen tulokkaaseenkin varmasti tottuu :D
 
Heippa!

cracotte: mua ainakin kiinnostais toi juttu, mutta tosiaankin siitä pitää maksaa. :( Mä juon tosi paljon mehuja, ja valitsen ne sen perusteella, että niissä ei olisi mitään lisäaineita - eli niissä on sokeria :kieh: Miksi?! Miksi kaikki light-tuotteet on makeutusaineilla pilattuja, kun minä en tykkää siitä makeudesta vaan haluan raikasta ja luonnollista?! Nuorena kirosin sitä, kun halusin juoda jotain muuta siideriä kuin tavallista, kun se oli niin yökkö makeeta, ja sitten ajattelin, että jes tulee light-siideriä, se on varmaan kivan pirtsakkaa - ja p*skat! makeemman makusta se on ku normaali, kun se on pilattu niillä keinotekosilla kököillä! :( (kuhan avauduin kun niin turhauttaa kaupoissa kattoa nyt mehuja ja joutuu aina ostamaan sokerista mehua :headwall: no sokeri on edes luonnollista)

Mäkin oon kiinnostunut siitä minkä ikäsiä täällä ollaan :D Mä oon vielä vähän yli kuukauden verran 31 :)

Memelisa: onnea ihanista ultrakuulumisista! :flower:

Meillä puhutaan Superista, ötökästä, mönkijästä, jumppaajasta ja millon mistäkin :heart:

Nähdään taas!
tömpsis ja super 10+4
 
Huomenta!

Täällä olikin sitten luettavana taas enemmänkin tekstiä... Mä sain ekat mammahousut kotiin, kun sisko toi isompia vaatteita... Ihanaa kun saa reilumpaa päälle ei tarvitse itseään ahtaa pieniin ja puristaviin housuihin =)

Yhdyn kyllä ihan täysin meikkien ja ruuan suhteen tuohon, että järkeä käyttäen ja eihän niitä ole ennenkään ollut mokomia säädöksiä... Täällä ehkä liiankin helppo sanoa, kun en meikkaa, syö mitään kalaa, tuorejuustoja ym =)

Hei kaikille masennuksen ja mielialojen kanssa painiville :hug:
Minullakin on ajoittain ollut masentunut olo, nyt raskausaikana olo on helpottanut, mutta tiedän mistä puhutte... Jokainen meistä on täällä omia tuntojaan jakamassa ja saa kirjoitella seinälle ihan vapaasti ja jos tuntuu ettei tänne kehtaa saa myös laittaa yksäriä jos tuntuu siltä :hug:

Tuli mieleen kysyä, että millaisilla nimillä/nimellä tulevaa pikkuista on teillä kutsuttu?
Meillä on ollut masuasukki, hemmo, vuokralainen, pieni, yleisimpinä aina jotain muutakin saattaa suusta livahtaa =)

Täällä ollut henkisesti raskas vkl eikä ole meinannut uni tulla ja syöminenkin vähän sitä ja tätä... Kovan yrityksen tuloksena jo hieman parempi olo, mutta kaamea ressi pienen puolesta nyt sitten vuorostaan... Uskoisin kyllä kun vahvan sydämen sykkeen olen jo nähnyt, että hyvin siellä jaksellaan, mutta kalvaa kuitenkin kun itse ressaa kamalasti asioita... Tänään otamme rennosti makoilemalla päivä lasten kanssa josko siinä ressi vähenisi ja olo paranisi :)

Ai niin ja sitä ikää oli 29v =)

Voimia ja jaksuja kaikille teille :wave:
 
Moimoi!
Täällä yks uusi mamma tulee mukaan oottelemaan syyskuun ihmeitä :). Viikko sitte tein vast positiivisen testin, tällä viikolla päästään neuvolaan ja ens viikolla odotettu varhaisultra. Tällä hetkellä viikkoja on 8+2 ja kakkonen tulossa, laskettuaika 24.9. Esikoinen täytti juuri vuoden. Itte oon 26v. ja synnytyspaikkana meillä on KYS.
Aijempia juttujanne en oo ehtiny lueskelemaan, mut ehkä kuha aikaa on ni lueskelen mitä teille on kuulunut. Tulevaisuudessa pyrin kyllä mukana olemaan :). Nyt vaa tahtoo kaikki vapaa-aika mennä nukkumiseen. Väsyttää ihan mielettömästi, muita oireita ei oikeastaan vielä oo ees ollu. Ehkä vähä itkusempi mitä yleensä olen..

ihanaa odotusaikaa kaikille!:)
 
Joku tpsta masennuksesta puhui niin mua on myös alannu pelottaan et tulee taas uudestaan kun kakkosen jälkeen oli ja samaan läjään tuli myös ahdistuneisuushäiriö ja paniikkikohtaukset. Mut kaipa tää mielialojen heittely on ihan normaalia hormonien takia :)

Isommille lapsille ei olla vielä kerrottu. Todennäkösesti sit vasta np-ultran jälkeen kun tietää ollaanko tuola enää hengissä. 1v7kk nyt ei varmaan kamalsti vielä ymmärräkään mut 4v muiostaa vielä senkin kun oli kakkonen mahassa :)

Mä oon 23v

noppispoppis 9+2
 
Tässä on lyhennys aamulehden jutusta....Siinä siis oli kahta erikoislääkäriä haastateltu että mikä on totta ja mikä tarua. Mielenkiintosta oli, että jossain asioissa lääkärit oli hiukan eri mieltä. Mutta kattava juttu, kannattaa lukea, jos on mahdollisuus.

- Kynsilakasta: Päivittäistä käyttöä ei suositella.
- Kevytlimsat: Limsoja pitää juoda valtavia määriä, että niistä olisi haittaa.
- Irtokarkit: Voi syödä, mutta tulee muistaa kohtuus.
- Hajustetut vartalovoiteet: Toinen lääkäri sanoo, että hajustamattomat perusvoiteet turvallisempia (varsinkin isoille ihoalueille), toinen sanoo, että voi käyttää huoletta hajustettuja tuotteita.
- pehmeät juustot, homejuustot, tuorejuustot: Listeriariski on melko pieni, mutta mahdollinen. Pahempia graavattu kala, tyhjiöpakattu kala, mäti ja pateet.
- Vihreä tee ja yrttitee: Kohtuu käytöstä ei haittaa, tosin luontaistuotekauppojen yms. teissä saattaa olla vaarallisia raskasmetalleja.
- Kissanhiekka: Ei saa puhdistaa.
- Jumppa/hypyt: Vältä vain jos kohonnut keskenmenoriski. Loppuraskaudesta vältä lajeja, joissa vatsa voi altistua iskuille.
- Jooga: Voi harjoittaa normaalisti.
- Vatsalihakset: Voi harjoittaa normaalisti, jos ei tunnu pahalta.
- Meikkaaminen: Toinen lääkäri sanoo, että tarua, toisen mukaan yletöntä meikkaamista tulisi välttää.
- Hiusten värjäys: Mieluummin raitoja kuin koko väri. Ei suositella värjäystä kolmen ensimmäisen kuukauden aikana, koko raskausaikana kerran tai kaksi.
- Uiminen: Normaalissa raskaudessa sallittua koko ajan, kannattaa miettiä kylmässä vedessä uimista, jos altistuu helposti kylmän aiheuttamille tulehduksille.
- Soija: Saa syödä.
- Energiajuomia: Ei suositella.
- Ihokarvat: Saa vahata ja epiloida.
- Mahalla tehtävä jumppa: Jos tuntuu hyvältä voi tehdä.
- Syke yli 140 liikkuessa: Läkähtymispisteeseen asti harjoittelu ei ole järkevää. Riippuu odottajan omasta peruskunnosta.
- Pilatesliikkeet: Voi tehdä.
- Pihatyöt ja myyräkuume: Tarua/totta. Viisas suojaa kätensä, toksoplasmakin voi tarttua mullasta.
- Kassakuittien pvc: Jos kuitteja käsittelee työkseen, kannattaa harkita suojakäsineitä.
- Akupunktio altistaa keskenmenolle: Tarua.

Tässäpä teille... :D
 

Yhteistyössä