Syyskuun Sydäntenmurskaajat *maaliskuu*

Heippa uusille ja vanhoillekkin.
Mä oon ollu ja kölliny vaan. Toisina päivinä menee paremmin kun toisina. Oon nyt ollu jo 5 viikkoa saikulla.

Mä kävin eilen äitiysvaate ostoksilla. Niin paljon rupes jo normi vaatteet puristamaan ja ahdistamaan.

Keskiviikkona oli ultra, vaavi oli 2 päivää oletettua isompi. Jumppas hirmusti siellä ja molemmat kädet ja jalat löyty paikoiltaan. Niskaturvotus oli 0.9 eli ei kuulemma juuri mitään.

Tässä nopee katselmus mitä tänne kuuluu.

VK + vaavi 11+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiitu87:
Mua vähän mietityttää ku mulla on siis se ultra 19.päivä ja neuvolan hoitaja sanoi että mun seuraava aika olis 16viikolla ja ekan kerran olin siis ku oli tasan 9. kuuluuko olla niin harvoin neuvola käynti .. ja sit se lääkäri käynti.. missä vaiheessa se yleensä on? :)
kun siitä ei ollu sillon neuvolassa mitään puhetta.. :O

tiitu ja pieni 10+4
Riippuu vähän neuvolasta ja paikkakunnasta miten usein neuvola-aikoja on, mutta yleisesti ottaen alussa niitä on aika harvoin.

Mulla oli eka aika tossa vkolla 9+ ja siitä vko oli ultra eli siis tällä vkolla. 17.pvä on ä-poli-aika ja sit sen jälkeen soittelen neuvolaan ja sovitaan seuraava aika, menee varmaan tonne vkolle 14-15 et saan ajan/lähetteen seuraavaa verikoe-seulaa varten. Sen jälkeinen aika saattaapi neuvolan osalta mennä kovastikkin yli rv 20.

Eka lääkärikäynti on täällä ainakin sen ekan ultran jälkeen eli joskus 12-13 vkolla. Tosin mulla ei varmaankaan tuu edes tota erillistä lääkärikäyntiä, kun voi olla nt-ultran tekee lääkäri joten ei tarvi sit enää erikseen sitä. Mutta jos sen tekeekin kätilö (jota epäilen kun aika kuitenkin tonne ä-polille ja viimeks sen teki lääkäri) niin sit vasta mulle varataan aika erikseen sinne lääkärillekin.
 
Mulla oli ensimmäinen neuvola-aika rv 9+2. Ultra-aika oli sitten viikolla 11+4 ja nyt ensimmäinen lääkärineuvola on nyt sitten 14+2. Mulla on jo seuraava varsinainen neuvola-aikakin sovittu ja se on just pääsiäisviikolla eli rv18+4. Eli eipä mullakaan noita siis hirmu-usein ole näin alkuaikana. Tosin kakkosta odottelen joten en tiedä vaikuttaako se. Esikoisen äitiysneuvolakortin olen jonnekin kadottanut kun oon muutaman kerran muuttanut esikoisen syntymän jälkeen.

Olkkis ja ötökkä 13+6
 
Mua pelottaa aivan mielettömän paljon.. Nimittäin vuodan verta :'( Kirkasta, mutta ei ole vielä tullut paljoa..Pelkään kuitenkin pahinta..Ja tänään jo viikkoja 10+5.
Ti olisi se np-ultra, mutta jos yön aikana on vielä kovasti vuotanut niin soitan aamulla kättärille.
Vaikka ei sitä välttämättä vissiin edes pääse heti näytille. :'( :'(
 
inka85 voimia kovasti, etkö voisi soittaa huomenna päivystykseen tai lähimpään äitipkl ja sanoa vaikka että on kipuja tai jotain ja että voitko tulla näytille.. pakkohan se on tutkia oman mielenrauhan saamiseksi!!! toivottavasti kaikki olisi hyvin! ja jos verta ei paljon tule, toivoa on!! :hug:

mulla ei tää krapulaolo lopu varmaa ikinä.. esikosta loppu jo viikolla 10 ja nyt tuntuu että tää vaan pahenee.. ois ihana vaan nukkua ja nukkua.. ja hulluna ruvennu öklöttää kaikki, jukurttia ei voi syödä, ruskee kastike oksettaa, nakit oksettaa ihan kaikki melkein oksettaa.. ja jatkuva nälkä...
nyt on pakko mennä nukkumaan, tissitakiainen herää kuitenkin sen pari kertaa yössä ja sit pomppa pystyy jo ennen seittemää.. :D

t.hosso ja eemeli 13+1 :heart:
 
Yö nukuttu hyvin. Vuodot loppui eilen illalla kuin seinään, ja yöllä ei ole yhtään vuotanut. Kuulukohan tällä viikolla jo sydänäänet? Ajattelin jos olisin soittanut huomenna neuvolaan ja kysynyt jos olisi päässyt kuuntelemaan. Ti sitten joka tapauksessa sinne Kättärille. Ja mietin vain mennäkö huomenna töihin??
Apua, on tää kyllä kauheeta, onneks ei kipuja ole ollut yhtään..

Inka 10+6 :heart:
 
Huomenta!
inka85 - onneksi noin hyviä uutisia!!! Niitä vuotojahan täällä on ollut muillakin, ilman rationaalista syytä... Ja jos sulla ei ole ollut edes yhtään kipuja?! Kyllähän niitä sydänääniä varmaan kuunnellaan, mutta elä pelästy jos ei vielä kuulu. Ja eiköhän ne vois ultratakin jos sua oikein huolettaa...??

Mulla ei oo nyt onneks ollu mitään vastaavaa kun se supistus perjantaina. Ja toivottavasti ei tulekaan. Eilen sain sitten tyylikkäät "itkuraivarit". Yritin purkaa paria muuttolaatikkoa keittiössä, ja alko vähän alaselkä taas vihlomaan... Mies tuli siihen ja käski mennä nukkumaan ja alkoi ite purkaa... Sit läks, kamala pillitys kun on koko päivän joutunu vaan oleen tekemättä mitään, ja toinen roudaa yksin kamaa ja että en oo ees kipee, mut silti pitää olla ku invalidi... ja ja ja.... Teki hyvää vähän vaahdota tunteita ulos - ja eiköhän ne hormonitkin vähän avittanu. :ashamed:

Neuvolakäynneistä; mulla oli eka neuvola(hoitsu) rv 8+4, neuvolalääkäri 10+4, sitten ultra 12+2, ja seuraava neuvola on ens viikolla, eli 14+3 - ja hoitaja vissiin vaan...? En tiiä sit miten jatkossa, kait se on sitten niinkö kuukauden välein? Varmaan vaihtelee tosi paljon kaupungin mukaan, ja senki että monesko raskaus... Ja onko mitään sairauksia ym.

Jahhas, kellokin on jo ruhtinaallisen paljon... Pitäsköhän yrittää vielä nukkua? :LOL:

Roona&Rontti13+6
 
hyvää naistenpäivää :flower: :flower: !sellaista olisin kysynyt että onko muilla maha miten kipeeenä?mulla on nyt viikon koskenut nivusiin ja lonkkiin koko ajan,yöt on yhtä mylläämistä.selällään ei pysty nukkumaan yhtään kun tuntuu että maha jo painaa.olen yrittänyt myllätä peittoa jalkojen väliin mutta se ei auta.kävely on kuin pingviinillä =) .
 
naistenpäivähuomenet täältäkin :flower:

) viikolla en ehtinyt paljo kirjoitella, oksennus lensi taas niin lahjakkaasti |O Mie huomasin just laihtuneeni kilon siitä painosta, mikä oli plussaushetkellä ja ekassa neuvolassa. Missään vaiheessa ei ole tullut lisää mut ei lähtenytkään ja nyt sit jo lähti. tavoite olis kait kuitenkin päinvastainen :D

heisku miula on kans ollu jonkin verran sellaista vihlontaa nivusissa ja välillä lonkkia särkee, mutta lähinnä aamulla herätessä siis lonkat, nivuset tuntuu kyllä pitkin päivää. Se johtuu siitä kun lantio venyy ja paukkuu, ei siis vaarallista. ja nopeasti noustessa tulee niitä kunnon kramppeja. Mut jos mahaan ei satu, niin miun ymmärtääkseni noista ei tarvi välittää. :)

tukan värjäys galluppiin oksentelun takia en tietenkään ole päässyt kampaajalle (ite en voi värjätä, kun meillä on oma kaivo ja vedessä mangaania(?), joka tekee hiusvärin kanssa ainakin oransseja temppuja :LOL: ) . Eli olosuhteiden pakosta tukka on ollut ilman väriä jo yli 3kk. Onneks olin vaihtanut värin tummempaan (miula on aina ollu vaalea kuontalo), niin ei tuo juuri ole edes paha. Harmaahan se, mutta kyllä melko läheltä saapi tulla kahtomaan, ennenkö huomaa :D Nyt kans mietin, et antaisko olla.. toisaalta kyl mie luulen et meen (jos oksentelu loppuu) ottaan vaaleita raitoja. raidat on kait raskausaikana suositeltavampia kuin päähänahkaan kiinni menevä väri.. mutta.. miusta kaikkiin neuvoihin pätee yks ja sama: KOHTUUS! eli jos värjää normaalein väliajoin, niin varmasti ihan turvallista.

olikohan tänne muuta ilmaantunu viikon aikana..? uusia ainakin, tervetuloa! :wave:
 
Hyvää naistenpäivää! :flower:

inka85 Hyvä, että vuoto loppui!!

heisku Minulla ollut myös kipuja samoissa paikoissa. Nukkumaan mentäessä on vaikea löytää hyvä asento, kun tuntuu, että joka puolella kolottaa jotain. Mutta jos ne tosiaan on kasvukipuja, niin ei pidä "valittaa" - hienoa, että siellä masussa otetaan tilaa itselle :)

11+6
 
hyvää naistenpäivää kaikille! olettekos juhlistaneet mitenkään naistenpäivää? mä en ny itse pidä niin kovin erikoisena päivänä tätä naistenpäivää, mut rossoon syömään ajateltiin lähteä koko perheen voimin!
näin mä ainakin suunnittelin :p !
Mies kyl heitti "vitsin" et hän keittää mulle makkarakeiton, voi yäk!..... ei oikeen maistu......! :(
muutenkin jökkää tua syäminen, kun saakeli nälkä on kova koko ajan, mut mikään ruaka ei olevinaan maistu hyvältä, tai sit jo pelkkä ajatuskin jostain tietystä ruoasta saa pahoinvoivaksi :/
mitähän sitä söis?
ei noilla pelkillä hedelmillä ja porkkanoillakaan oikeen kauaa jaksa, tarttis jotain tuhdimpaa ruakaa, mut makkara..... :x
ja taas tällänen vuadatus.... :LOL:

fiksu ja nuutti 11+3
 
hei kotidopplerityypit! Miltä vauvan liikkeet kuulostaa? kun mie kuulin välillä sellaisia "molskahduksia" :D jos kohtua paineli vähän vatsan päältä, kuului kovaa (korva parkani!) "molskahduksia". Mutta hetken päästä niitä alkoi kuulua vaimeampina..? Oliskohan ollu vauvan liikettä? Sydämenlyöntiä en kyllä vieläkään kait bongannu.. tai aina mie sen saman sykkeen löydän (oli kyllä noussut muutaman sentin ylöspäin!), mutten tiedä varmuudella onko se vauvan vai ei.
 
Mukavaa naistenpäivää kaikille!!

On ihan tää kirjottaminen tänne jäänyt, esikoinen oppi kävelemään joten voitte vaan arvata miten meillä aika menee ;)
Tiistaina oli kuitenkin ultra, ja siellä pikku TiiviTaavi pötki menemään. Kaikki oli siis hyvin. Ensiviikolla onkin lääkärineuvola jo :).Ihan hyvä sillä pari supistusta tuli jo viimeviikolla. Esikoisestakin olin 2kk sairaslomalla ennen äitiysloman alkua just supistelujen takia. Nyt en kylläkään odotellut niitä näin aikaisin tuleviksi.No jospa ne tajuis pysyä poissa.
Maha on pompsahtanut oikein kunnolla esiin,ja kaikki raskausvaivat jotka esikoisesta tuli vasta rv30+ niin on tullut jo. Onneksi noi kaikki kivut ja vaivat kestää kun tietää sen lopputuloksen :heart:

Inka: Jos sua vähääkään huolettaa / mietityttää asia niin joko tänään soitat kättärille ja meet käymään tai aamulla neuvolaan.

Muutenkaan ei kannata liikaa jäädä miettimään omaa oloa, vaan kannattaa soitella päivystykseen tai neuvolaan. Vauvalle on aina parempi, mitä parempi olo on äidillä. Oli äidin huono olo sitten fyysistä tai psyykkistä.

Ihanaa ja aurinkoista sunnuntaita :)

-Jenni ja TiiviTaavi 12+3-
 
Mii26 Mä oon ainakin omalta osaltani ajatellu et ne liikkeet on niitä mitä on viime viikkojen aikana alkanu kuulumaan, molskahtaa tai kuulostaa sellaiselta "vumahdukselta" ku kuulostaa jos vedessä vaikka kättä kuljettaa nopeesti.
 
Kiitokset kaikille :)
Soitin tänään aamulla Kättärin päivystykseen. Sanoi vaan että jos vuoto muuttuu runsaaksi niin sitten näytille, muuten ei muuta kuin lepoa ja odottelua tiistain ultraan.
Ajattelin vielä soittaa aamulla neuvolaan, kun alkoi epäilyttämään jos mulla olis lisäks virtsarakontulehdus..Ja olis kiva kuulla sydänäänet :heart:
Tänään ei ole ollut muuta vuotoa, kuin ihan pientä tuhrua aamulla. Ei onneksi mitään kipujakaan.
Olen huomisen ja tiistain saikulla ja lepäilen kotona.

Inka 10+6 :heart:
 
Heisku: Etkös sinäkin ratsasta? Mulla on alkanut olemaan lonkat aamusin kipeenä ja siitä sitten lääkärille mainitsin niin kielsi ratsastamisen, kuulemma venyy muutenkin niin ratsastus venyttää vielä lisää ja näin tulee olemaan todella kipeät, joten meillä hepoa käyn nyt vaan juoksuttamassa ja yksi vuokralainen on onneksi aktiivinen :)

Kotidoppler: Minunkin mielestä ne molskahdukset on niitä liikkeitä =) Meinaan ensin kuuluu sydänäänet sit molskahdus ja sit sydänäänet siirtyy muualle.. Ja meillä se karkaa koko ajan jonnekkin ;)

TiiuHti ja asukki 13+5
 
Voi, ku vois ihtekin kuunnella kotosalla niit sydänääniä, ehkä se sais mielen vähän pirteemmäks ja jaksas paremmin tämän pahoinvoinnin. Minusta tuntuu välil että olen nii kypsänä ku koko ajan tekee pahaa ja sit saapi oksennella, koko ajan täytys syöä mut ku tuntuu ettei mikää maistu. Ihana kuiten lukee tääl aina välil noit teä juttui =)

jakseluja kaikille
 

Yhteistyössä