**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Tänään oon taas touhunnu noitten masukin tavaroiden kimpussa tai siis vaatteiden pääosin. Ei riitä kaapissa ees tila noille vaatteille. Viel jäi kaikki talvivaatteet laittamatta kun ei yksin kertasesti tila riitä. Rupee pikkusen ahistaa kun ei tiedä mihin noit vaatteit laittais. Vaatehuonetta kun ei ole ja eteisen naulakkoon ei oikein voi laittaa roikkumaan ja makkarin henkarikaappiin ei yksin kertasesti mahu ko siel on niin paljon miun vaatteit... Välil tuntuu ettei täst tuu mitään. Sit laitoin pinnasängyn kuntoon jotta on valmiina masukkia varten. Viimeset vaatteet äitiyspakkauksesta on konees pyörimässä, joten koht oiski sit kaikki valmiina masukkia varten...

Kyl mie tänään TAAS vaihteeks kirosin sitä, kun ei ole taloudessa sitä MIESTÄ joutuu kaiken tekemään itse. Kokosin tosiaan ton pinnasängyn ja muutenki laittelin paikkoi kuntoon ni tuli sellanen olo ettei tosikaan... Anteeks jos on hirveetä valitusta, kun muilla täällä on ehkä suuremoiakin ongelmia/vaivoja kun miulla...

Toivottelee kaikille vaivojensa/ongelmiensa kanssa painiville tsemppiä, voimia ja jaksamisia...
 
Tuo raskausmyrkytys on tosiaan inha tapaus. :( Mutta kyllä ne tutkii ja ottavat sen tosissaan ja tarkkailevat varmasti hyvin. Toistamiseen en itse sitä myöskään ottaisi, jos tarjottaisiin. Onneksi säästyin toisessa raskaudessa siltä ja toivottavasti tässäkin säästytään.

Ne käynnistää kyllä, jos vauvalla ilmenee hätäännyksen merkkiä. Meillä laski tyttösen sykkeet ja oma olo oli aivan hirveä osastolla maatessa, niin sitten kyllä laitettiin vauhtia käynnistykseen.

Minulla on seuraava neuvola vasta ensi viikolla.
Nyt taas supistelee ikävästi, toivottavasti edes jotain tekevätkin.

Kävin sitten tuhlaamassa heti ekoja äippärahoja. :D Ostin sen aventin käsikäyttöisen pumpun ja kolme pakettia tuttipulloja, eli nyt niitä olisi 4 pientä ja 4 isoa. Ostin myös maidon pakastuspusseja ja pullojen pesuharjan. Löysin myös yhden imetyspaidan, vaikka en oikeasti varmaan tarvitse sitä, mutta ajattelin että matkustaessa voisi kuitenkin olla ihan jees. Ja sitten kahdet imetysliivit ja ostin ilman kaaritukia, kun olen teitä lueskellut. :D

Tuteista, mie tosiaan tilasin kolme pientä silikonituttia nimellä varustettuna ja ne on. Muita ei vielä ole. Toivon, että alkaa tuttia syömään! Meillä esikko söi, toinen ei ja siinä itse huomasin sen tutin olemassaolon ihanuuden. :D Itse suosin luonnonkumisia, mutta nyt on tosiaan nuo silikoniset.

Tuttipullojen tuttiosissakin suosin aiemmin niitä luonnonkumisia. Meillä oli kummankin aiemman kohdalla nuo Ainun tuttipullot ja pumput jne ja niissä oli luonnonkumiset tuttiosat. Nyt sitten Avent, eli aivan uusi alue valtaus. En tajunnut mitään niistä tuttiosien jutuista. Mutta ajattelin että helpompi kun sopii kaikki pullot pumppuun ja toisaalta, jos tuntuu vaikealta noilla niin ostan sitten Ainun pulloja ja tuttiosia. :)

Ai tsiis ku kävi äskeinen supistus persiisiin kipeää. Piti konekin tyrkätä pois sylistä ja koittaa seisomaan, mutta en päässyt tästä sohvalta ylös supistuksen aikana. Noh, kohta nämä taas hellittää ja suurin osa nyt tulevista ei kuitenkaan tunnu paljon missään.

Huomenna varmaan yksityiselle painoarviota kyseleen. Mietin kyllä että odottaisinko ensi viikon neuvolan ja kyselisin sen jälkeen vasta, jos en tosiaan kunnalliselle pääse. Tosin millä viikoilla se pitäisi tehdä ja kuinka kiire yksityisellä on..
 
Neuvolasta terveisiä:

rv 34+3 (32+3)
paino +700 (+150), kaiken kaikkiaan painoa tullut 5,3 kg
turvotus - (-)
paine 114/82 (115/81)
sokerit + (-)
valkuainen - (-)
kohdunpohjan korkeus 33 (32)
tarjonta RT (RT)
Syke + 160 (+150)
liikkeet ++ (++)

Olin ihan paskana kun tulin neuvolasta ulos. Itkin niin paljon, että oli pakko pysäyttää auto vähäksi aikaa tiensivuun kun en nähnyt mitään. En oikein osaa selittää mutta jotenkin jäi hirveä huoli ja pelko tuon käynnin jälkeen. Ensimmäistä kertaa oli virtsassa sokeria (onko vaarallista? toukokuussa tehty sokerirasitus oli ok!) ja tuosta painostakin tuli vähän sanomista kun on noussut viime kerrasta niin paljon |O . Jos kahdessa viikossa on tullut 700 g ja kaiken kaikkiaan reilu 5 kiloa niin ei se must oo paha, vai? Sitten kun kerroin tädille että masuasukki on ollut aika hiljainen tällä viikolla niin piti hirveän saarnan siitä kuinka äippäpolille pitää mennä heti ja me äidit mennään nykyisin kuulemma ihan liian myöhään sinne jos jotain on vialla. Kysyin sitten että mistä tää vähäinen liikehdintä voi johtua niin vastaus oli, että saattaa olla vikaa istukassa tai napanuorassa jne. Ja siitä sitten jatkoi kertomusta kaikista selittämättömistä kohtukuolemista... :ashamed: Oikeesti, oli niin järkkyä menoa että olin ihan hysteerinen kotiin päästyäni ja mies sai rauhotella mua pitkän tovin :'( .

Nyt onneksi jo vähän laantunut ja kun lueskelin näitä teitin juttuja niin omatkin ongelmat asettuivat ehkä oikeisiin mittasuhteisiin. Tosin uuden vollotuksen sain siitä kun luin teidän äiti suhteita. Mähän siitä valittelin viimeksi ja niitä kyselin. Ja oikeesti, mun äiti on maailman ihanin ihminen ja ollaan tosi läheisissä väleillä. Ollaan vaan niin tempperamenttisia luonteita että tuleehan niitä yhteenottoja väkisinkin. Ja sitten luin teidän juovista vanhemmista ja muista surullisista kohtaloista... voi plääh, miten sitä aina valittaakin itse niin pienestä ja turhasta. Anteeksi!

Sitten vähän iloisempiin aiheisiin ennne kuin taas kyynelehdin sängyn märäksi. Tuteista en tiedä yhtään mitään, en ollut edes tajunnut että niitä on erilaisia. Niihin pitää kait käyttää myös ensi viikolla aikaa ja energiaa, tuntuu olevan aika mielipiteet jakava asia. Meillä on kotona nyt jotain sellaista NANIN korviketta jota sekoitetaan veteen. Sitäkö te tarkoititte? Vai onko sitäin olemassa jotain ns. valmista litkua kuten Tutteli?

Miten ihmeessä tämä äitiys voi olla näin hankalaa :kieh: Tuntuuko kenestäkään muusta, että tippuu kärryiltä ihan alvariinsa ja voimatkin rupee hupenemaan. Tai sitten mulla on vaan tänään ihan mega vaikea päivä :whistle:

Cummastelija 34+3
 
Cummastelija olipas sulla ikävä neuvolareissu.. :/ En voi jotensakin käsittää sitä et miten hoitohenkilökunnasta vielä löytyy noinkin tökeröitä terveydenhoitajia.. :x
Mielestäni toi sun painonnousu on kyl ihan jees eli älä ole siit huolissas..ja kokonaakin kun sitä on tullut noin niukasti..tais sil terkkaril olla huono päivä.. :whistle:

Meilläkin käytetty ennen nannia joka tosiaan on osoittautunut paremmaksi kuin tutteli.. :wave:

Mullakin ollut tosi huono päivä tänään..kaikki asiat kiukuttanut heti aamusta. Esim. kun ei yöllä pysty nukkumaan enää ja jotensakin on hirveän pirteähkö just aamuyöstä kun uni pitäs olla parhaimmillaan..elimistö varmasti valmistautuu vauvan kanssa valvomiseen..nukuin sitten äskön parin tunnin tirsat..koiruudenkin kans pitäs lenkille lähteä kun mies taas opiskelemassa..munkkia rupean paistelemaan et saan suun makeaksi.. :p

Äippä35v ja Nuppu33+3 :flower:
 
Täältä löytyy vissiin ainut tapaus, jolle Tutteli ollu parempi. Esikoinen aikoinaan oksensi/puklasi aina kaiken Nannin ulos, mut Tutteli pysyi sisällä ja oli siis meille sillon se ainoo oikee!! Siitä mulle sit taas jääny semmonen olo, et Tutteli ois paljon parempaa ku Nan... heh!!!

mama ja kääpiäinen 37+2
 
Cummastelija Nannia on ihan valmiina litkuna et ei tarvihe beteen sekotella :) ja niitä on ykkösta ja kakkosta :) eli siis ykköstä juodaan/syödään se olikohan puoleen vuoteen ja sit siirrytään kakkoseen :)

Mulla oli noussu paino viikossa 1300g herramujee sentään |O :whistle:

zeny
 
Saattepas te paljon tekstiä aikaiseksi :eek: =) Moni tuntuu jo odottavan synnytystä, mutta mulle asia tuntuu jotenkin "kaukaiselta" vielä :whistle: En ole oikein ehtinyt mukaan tähän odotukseen ja vaikka asiaa ajattelen päivittäin (pakostikin! =)), en edelleenkään osaa kuvitella, että pian se nyytti tuolta oikeasti tupsahtaa :heart: Omat vaivat tuntuvat tosi vähäpätöisiltä, kun lueskelen, että monilla on todella tukala olo :ashamed: Koittakaahan jaksella kaikki supistusten, kipujen, turvotusten ja myrkytys-epäilyjen kanssa painiskelevat :hug:

Mä olen hommannut kaksi MAM:n silikonista tuttia valmiiksi varalle, pakkaan varuiksi sairaalakassiinkin varmaan, vaikka en sitä varmasti tarjoa mikäli imemisen tarve tyydyttyy rinnalla. Esikoiselle tutti kelpasi muutaman viikon ikäisenä, kun imetys oli jo lähtenyt hyvin käyntiin. Poika suosi luonnonkumisia tutteja, mutta silikonisella silloinkin alkuun mentiin. Äidinmaidonkorvikkeista mulla ei ole mitään hajua, kun imetykseen päätin satsata täysillä viimeksi, joten poika ei ole saanut korviketta ikinä :whistle: Ajattelen nytkin, että kyllä sitä sitten mies kaupasta äkkiä hakee, jos tarve tulee :/ Tuttavapiirissä on kyllä suosittu NAN:ia, kun monen vauva tosiaan on puklaillut tai saanut vatsanväänteitä muista merkeistä.

Äiti-tytär -suhde
on meillä aivan loistava :D Olemme hyvin läheisiä ja äidille kerron aina kaikki hyvät ja huonot asiat. Äitini ei hössötä, mutta on tukena kaikessa kuitenkaan tyrkyttämättä apua taikka neuvoja. Anoppi on aika kylmän oloinen päällepäin, johtuen erittäin (mun temperamentille liian) rauhallisesta luonteestaan. Soittelee kyllä ja kyselee mun vointia ja kaikkea vauvaan liittyväää, joten tiedän, että odottaa tätäkin lastenlasta kyllä mielissään =) Jonkinlaisia neuvoja koitti tuputtaa esikoisen odotus- ja vauva-aikana, mutta huomasi, että mulle on ihan turha omia näkemyksiään tyrkyttää. Miehen kanssa just juteltiin, että on meillä kyllä hyvä, että molemmat mummolat ovat luotettavia paikkoja, kunhan lapset ovat isompia, niin huoletta uskaltaa hoitoon antaa =) Esikoinen (1v6kk) menee nyt lauantaina ekaa kertaa yökylään mun äidille, kun me lähdetään miehen kanssa kauemmas häihin ja ollaan yö poissa kotoa. Hyvin se varmasti menee, mutta itseä silti hiukan jännittää :whistle:

Sain tänään vihdoin soitettua työterveyteen ja maanantaiksi sain ajan lääkärille näiden mun selkä-/iskiasvaivojen vuoksi. Työterkka olisi mulle loppuviikon kirjoittanut saikkua, mutta sanoin kyllä jaksavani olla vielä töissä, kun tiesin, että tänään ja huomenna on suht helppoja päiviä töissä. Helpottaisi varmasti omaa oloa jäädä jo kotiin, yöt kun menee noin 15min pätkiä nukkuessa |O

Oli muuten jo aika työn takana varpaankynsien lakkaus, niitä tässä pöydällä nyt kuivattelin ja jalkojani lepuuttelin kirjotellessa :D :LOL:

Kristelle + Hile 33+3
 
cummastelija :hug:
oon kyllä sitä mieltä et tuosta äitin painosta vouhotetaan ihan liikaa! ikinä ei oo hyvä, aina joko liikaa tai liian vähän. ja liikkeistä vielä.. mullahan liikkeet jotenki vaimentu viime viikonlopun aikana, ja sit selvis et vauva oli kääntyny raivotarjonnasta viistotarjontaan = pää mun vasemmalla kyljellä ja jalat oikeella kyljellä. et se vaikutti mulla ainakin liikkeiden muutoksiin. mutta käy ihmeessä äippäpolilla, saat ainakin mielenrauhan! :)
mulla tuo äippäpoli tuntuu jotenkin vaikeelta paikalta.. tai tuntuu et on jotenkin riesana jos siellä ravaa/soittaa. Mutta oon yrittäny itelleni vakuuttaa et pitää sitä verorahoille saada vastinettakin.. ja sehän on niitten työtä! :)
mutta täytyy sanoo, et kuulostaa cummastelija sun neuvolatäti pelottavan samanlaiselta kun mun! :hug:
 
Huuuuh ku paljon tekstiä.

Tänään ollut siis kamala päivä yhdellä jos toisella. En oo PITKÄÄN AIKAAN itkeny niin paljon kun tänään... ihan tuntuu et se näky naamastaki ku käytiin kaupassa ja apteekissa. Jotenki olo nyt parantunu ku mies kotona ja mun kanssa sohvalla. Se vaan jotenki rauhottaa mieltä kun on siinä vierellä.

Jooseppi: on turvotusta jalkapöydissä, nilkoissa, polvissa, nestettä ihan sikana myös reisissä ja käsivarsissa, ja sormet on ihan turvonnu eikä taivu kunnolla. Naamasta en osaa sillai sanoo, kaksoisleuka mullle on tullu, tai sit seki vaan nestettä. Tosin tänään on kyl naama ollu turvonnu itkemisestä :ashamed:

Käytiin osteleen apteekista rasvoja ja pesuneste vauvalle... Vihdoiin alkais oleen vissiin kaikki ostettuna. Ihan outo olo. Et nyt olis niinkö valmista herran tulla tänne?! Hui. No mut jos ny maanantaihin kuitenki poitsu odottais, et pääsen sunnuntaina käymään rakkaan kummitytyön synttäreillä, ja pitäs pesukoneki hakea kaverin varastosta kun oma meni ja hajos... :headwall:

Mää kirjottelen sit huomenna miten meni siel TAYSis... Kummastutti, kun soitin tänään neuvolaan, ja täti sanos sit et "soita sit sen äitiyspolikäynnin jälkeen, et tarviiko viel varata neuvola-aikaa vai ei"... Miksei muka tarttis? Tuskin mä siel äippäpolilla alan kontrolleissa ravaan? Tulis aika kalliiks! :eek:

Tsempit ny tosiaan meille kaikille, Jooseppi ja O&O!! :flower: :flower:
 
Cummastelija: No pöh tuota sun neuvolaa. Mulla oli viimeks noussu paino 2kg kahdessa viikossa ja mitään ei motkotettu. Normaalisti on noussu sellasen 300g viikossa. Ja eihän sulla ole kokonaisuudessa tullut paljon mitään! :eek: Mulla on tullut 10kg eikä varmaan vähempää olis voinu ees tulla, kun syön kuitenkin tosi terveellisesti. NANnia on jauheena ja valmiina tetrassa (2dl tai 5dl ). Tuo jauhe on sit hyvä, jos korviketta tulee annettua paljon, koska avattu pussi säilyy vain kaks viikkoa ja siitä kuitenkin tulee aika paljon. Mutta esikon aikaan meillä siirryttiin jossain vaiheessa just tuohon jauheeseen, koska oli edukkaampaa eikä tullut tetra-roskaa niin paljon. Mutta samaa tavaraa siis muuten ovat :)

Mulla on ihana äitisuhde. En nyt kaikkea äidille kerro, mutta ikinä ei riidellä ja tukee kyllä kaikessa.

Ny Kotivinkin kimppuun ja huomenna neuvolaan! :wave:
 
Roona tuli vaan tost sun viimeisestä heti mieleen..et jos sul paha raskausmyrkytys niin eiks ne sillon käynnistä..mene ja tiedä taas..mut jos kerran toi neuvolatätsky on noin sanonu.. :whistle:

Äippä35v ja Nuppu33+3 :flower:
 
Nan/Tutteli meillä kaikki lapset saaneet nannia. Tai siis kaksi ekaa.
Tutteli ei sopinut kummallekkaan ja kolmatta imetin.

Cummastelija Mun mielestä tosi tökeröä käytöstä kyllä neuvolan tädillä :kieh:
Koitahan jaksaa :hug:

Mulla tänään pari kovempaa supistusta. Mitkä sai minut taas kerran menemään ihan kaksin kerroin |O Mutta sen jälkeen ei taas mitään. Näin meni viime raskaudessakin. Ja meni silti yli aikaiseksi :whistle:
Synnytystapa-arvioon en pääse. Tänään sain sieltä kirjeen.
Ei kuulemma mitään syytä ja ei voida ennalta ehkäistä tuota istukan tapausta ja suurta veren hukkaa mitenkään.
Nyt vaan siellä varaudutaan paremmin kun menen tätä nyyttiä hakemaan.
Mutta toivotaan että mitään ongelmia ei tule.

Bebes & Salamatkustaja 36+4 :heart::heart:
 
Niin ja Roona Onnea huomiselle :hug:
Mulla tuli sama mieleen kuin rimpulakissalla että jos ne vaikka käynnistää
saman tien tai lähipäivinä jos tilanne sen vaatii tai näyttää siltä.
Tule huomenna kertomaan miten meni

Ja muille kivuista kärsijöille kanssa täältä monen monta :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Koittakaa jaksaa vielä nämä loppu metrit.... :hug: :heart:
 
Cummastelija: olipas sulla tökerö neuvolakäynti, siis sun painon nousuhan on tosi pieni!
Ei tulis mieleenkään vielä tuosta olla huolissaan.
Mulla on vauva ollut myös tosi rauhallinen nyt jo parin viikon ajan. Liikkeitä tunnen mutta ei "riehu" samalla tavalla kuin ennen. Mä ajattelin kanssa kysyä asiasta ens viikon neuvolassa.
Toki tää on perätilassa joten voisko se vaikuttaa? Esikoinen kun oli aina raivotarjonnassa..

Roonalle kovasti tsemppiä huomiselle, tulehan kertomaan sitten miten siellä meni!

Meillä kanssa sopi esikoiselle vain nan-maito nyt varmaan ostan kans pari tetraa valmiiks. Viimeks ei tarvittu kyllä lisämaitoa kun omaakin tuli vähän jo melkein liikaakin.

Mä oon ostanut vauvalle mamensitutteja, silikonisia. Mä tykkään niistä jotenkin enemmän kuin luonnonkumi. Meillä poika oppi silloin syömään tuttia vasta 3kk iässä, mutta olen erittäin tyytyväinen että sitkeesti opetin :LOL:

Mut nyt täytyy lähtee koisii,öitä kaikille :wave:

Inka Ja Maisa 33+3 :heart: :heart:
 
Vielä ennen nukkumaan menoa, iso kiitos kaikille :flower: Ihanaa, kun porukka jaksaa tsempata toisia vaikka jokaisella omatkin huolet ja murheet. Mitenköhän mä aikoinani ajattelin, että en toudellakaan tule koskaan palstailemaan vieraiden ihmisten kanssa. Mistäs kummasta mä sit olisin apua saanut jos en teiltä :hug: Eihän sitä miestäkään voi vaivata 24/7 :whistle:

Koittakaahan saada nukuttua eli hyvää yötä ja huomenna jutut taas jatkuvat. Toivottavasti meillä kaikilla on huomenna parempi päivä ja odotetaan jännityksellä Roonan päivitystä. :wave:
 
Huomenta :wave:

Joo Roonan päivityksiä odotellaan ;)

Oisko kellään mitään hyvää neuvoa turvotuksen poistamiseen/ehkäisemiseksi?Neuvolatäti kun sanoi ettei sais tehdä enää kävelylenkkejä ja pitäis vaa lepäillä ettei tulis tollasia turvotus ryöppyjä enää.. Outoa sinänsä kun olen aina luullut että liikunta ehkäisee turvotusta.. Harmittaa hirveesti kun tuntuu että kaikki on kielletty nyt loppu ajaksi.. ensin tuli se diabetes dietti ja sitten liikkumis kielto.. :ashamed: :'( tosin pakko myöntää että diettiä en ole orjallisesti noudattanut.. aika paljon tullut lipsuttua, mutta kesä herkut on houkutellut :p
Eilenkin tuli tehtyä omenapiirakka :ashamed:


O&O 36+4 :heart: :heart:
 
J84
Huomenta

Tänään taas olis yks viikko täynnä :D 34+, tosin on kyllä niin perässä hiihtäjä olo, kun muut on niiiiiin pitkällä.

Roona, tsempit sinne TAYSsin reissulle b :) d

Itelläkään ei kauheesti oo edellisestä tayssin käynnistä positiivista palautetta. Odottelin yli 30min, et joku ottais mun saapumisilmoituksen vastaan akvaariossa ja sit jouduin yli toista tuntia odottaan, et pääsin hematologille vaivaisen vartin takia :/ On kyl niiden systeemit menny ihan persiilleen 9 vuoden aikana...vihaan odottamista yli kaiken, et on meinannu joka kerta palaa kiinni siellä. Onneks tässä raskaudessa ei oo muita käyntejä siä, kun toi yks mikä oli heinäkuussa.

O&O, ite oon ehkässy turvotusta juomalla paljon vettä/vichy-omppumehusekoitusta ja syömällä paljon hedelmiä sekä marjoja..mulla noi on auttanu, varsinkin vesimeloonia on tullu syötyä mansikoiden kera aikas paljon :whistle: Ja marjat on saanu mun hempan pysyyn todella hyvänä, olikohan se viimeks 142...juu oli se :) Rasvaset ja suolaiset ruoat, varsinkin sipsit taas tietää sormiin ja nilkkoihin mukavat turvotukset :/ Ja järkyttävänä sipsihiirenä mulla on ollu kova työ olla ostamatta lemppareitani, manhattaneita..nytkin maistuis :p mut pakko on ollu jättää ne pois, ettei itelle tuu pahaa morkkista, kun on menny moheltaan hullun lailla ja sit taas paino nousee :(

Loppuun :hug: :hug: vaivoista kärsiville, kun ite oon päässy suht helpolla ilman jatkuvaa pahaa oloa.
 
Kylläpä monella ollut nyt kurjia neuvola käyntejä,syystä tai toisesta.

Minulla oli eilen neuvola ja kaikki oli periaatteessa ok... Turvotusta on ja paino noussut 2 viikossa 2100g ja tokas että aika paljon.Ja sitten tunnusteli vauvan asentoa ja on se sielä pää ales päin,mutta ei kuulemma ole normaalissa asennossa,jotenkin hassusti on. Ja mä ku viime käynnillä "huokasin helpotuksesta" että nyt se sielä killuu niin ku pitääki,ku hoitaja sano toisen olevna pää alas päin. No 2 viikon päästä se viimeinen neuvola lääkäri ja synnytystapa arvio,katotaan mitä tohtori tuumaa ja missä asennossa vauva sitten mahtaa olla.Mua vaan otenki jännittää toi asento,et jos ei jymähäkkään siihen tavis asentoon...
Kohdunpohajankorkeus kavanu myös 2 viikossa aika huimasti,viimeks oli 28 nyt 30,5.Tosin käynneillä oli eri mittaajat,että sekin voi vaikuttaa.

Yö meni taas ihan ketuille,nukkunut tosi huonosti ja kello soitti 6.30.Esikoinen aloitti tiistaina koulutaipaleen ja 8 alkanu tällä viikolla tuo koulu.Tänään oli nyt eka päivä kun en saattanut kouluun asti.Jo tuosta alku matkasta tuli pari kaveria,jonka kanssa likka halus jatkaa kouluun ja passiitti äitin ja veikan takaisin kotiin.Kyllä se hassulta tuntu,mutta ei kyllä yhtään haittaa ettei tarvinut kävellä koululle asti.Mun jalat,masu ja selkä ei oikein ole tykännyt noista tämän viikon kävelyistä.Yhteen suuntaan matka on melkein 2 km,joten mulle tulee päivittäin melkein 8km sitten matkaa noista saatoista ja hauista.Jalat aamusta jo taas heti sellaset pökkelöt,että kävelykin sattuu... Niskat ja selkäki ihan jumissa. Että hyvä päivä taas... Ja vali vali...

Mut nyt jos heittäis ihan sekunniks sohvalle pitkälleen "voimia keräämään" ja alkais tätä kämppää niputtelee.Marsujen häkki pitäs siivota,kissojen astiat putsata,pestä pyykkiä,imuroida jne jne... mitä sitten muuta saankaan aikaseks...

Ei muuta ku päivän jatkoja kaikille! Ja koitetaan vielä muutamat viikot jaksaa vaivoinemme...

rv 34+5
 
Huomenta.
Ihana kun pääsee käymään siellä lääkärissä. Vaikka tuskin ne siellä voi yhtään mitään konkreettista tehdä. Veikkaan että käskevät vaan lepäämään...? Enkä mä usko, että ne lähtee synnytystä käynnistään jos ei oo mitään vakavampaa. Kun mulla ne pissat on ollu viel puhtaat kuitenki siel neuvolassa. Eiköhän siitä puhuta vast siinä vaiheessa jos on oma/lapsen terveys vaarassa? Toivottavasti ei menis siihen, et joutuis käynnistään :(

O&O: Ikävä todeta, mut mulla ei oo oikeestaan mikään auttanu näihin turvotuksiin. Ei nestetankkaus, ei hedelmät ja marjat, ei niin mikään... Se helpottaa kipuilua, kun nostaa jalat ylös, ja mies on niitä hellästi hieronu sellasella viilentävällä jalkageelillä, et pintaverenkierto vähän vauhdittuu. Se yleensä laskee turvotusta hetkeks. Mut vaan hetkeks.... :/ Mulle taas kokoajan sanottu, et liikunta auttaa jne. Mut kyllä mulla vain niin on, että joka kerta ku oon kävelyllä käyny tms. niin jalat on aina vaan pahemmat sen jälkeen!!
Istumista kannattaa välttää, se on mulla ollu pahin... Vissiinkin pahin asento verenkierron kannalta. Eli vuoroin jaloillaan/makoillen menee päivät... Ja tosiaan niinku jellona sanoi, suolaista kannattaa välttää. Suola ny muutenki nostaa verenpainetta. Mutta siis salmiakit, suolaset ja rasvaset ruuat pois! Eipä itellä kyllä oo ees maistunu viime päivinä safka, ku on ollu jotenki tosi paha olo, yrjöttäny jopa....

Kiitos kaikille tsempeistä, mä tuun sit TAYSin käynnin jälkeen kirjottaan mitä ne sano siellä.. Jos vaik sais jonku taikapillerin ja turvotukset+kivut olis pois :D

36+4
 
Kommentoinpa minäkin täältä hiljaisuuden, mutta ahkeran lukemisen takaa...

Ensinnäkin iskiaksesta. Minullakin on iskias vaivannut jo vuosia ja nyt ihan raskauden alussa pamahti välilevy ihan kunnolla. Iskiaksen taustallahan on välilevyn pullistuma, joka aiheuttaa iskias-hermon pinnettä ja siitä seuraavaa hermokipua. Pullistumaa on käsittääkseni eriasteista - välilevy voi pullistella tai se voi kunnolla revetä (tällöin nikamien välistä pursuava neste vielä tulehduttaa ympäröivät kudokset). Minulla pitkään vaivannut pullisteleva nikama siis repesi ja olo oli aivan kauhea |O |O |O En löytänyt mitään asentoa, missä olisin voinut olla kivuttomana (en nukkunut), en pystynyt liikkumaan lainkaan, itkin, kuin pikkulapsi (synnytys tuntui karkin syönniltä hermokivun rinnalla, jollei ei tuntunut tulevan loppua) jne. Minulla oli myös halvaus- ja puutumisoireita. Koska olin juuri tehnyt testin ja raskaus oli alussa, en saanut kunnon lääkitystä, vaan söin Panacodeja (vajaa 150 kpl) ja minulle laitettiin kipupiikki. Pikkuhiljaa pahin kipu alkoi hellittää, mutta selkää jouduin kuntouttamaan ja varomaan koko kevään.

Sain hyvältä fysiatrilta seuraavia ohjeita iskiashermokipuun:
- ei lämpöä (pahentaa tulehdusta), vaan kylmää (viljapussi pakastimeen, pakastettu rasia/pussi pyyhkeen sisään ja kipukohtaan ym.).
- tulehtunutta kohtaa ei saa hieroa akuutissa vaiheessa. Muuta kroppaa on hyvä rentouttaa l. selkää voi hieroa ylempää, jotta isot selkälihakset rentoutuisivat.
- istuminen on todella pahasta! seiso, liiku kivun rajoissa, makoile, mutta istu mahd. vähän (itse en istunut noin 3 viikkoon lainkaan). Autossa istuminen on erityisen pahasta, sillä auton tärinä pahentaa iskiaskipua (autossa istuma-asento kannattaa laittaa takakenoiseksi).
- selkää kannattaa rentouttaa jonkun mainitsemalla asennolla makaamalla selällään ja nostamalla jalat esim. tuolin istuimelle 90 asteen kulmaan. Kyljellä nukkuminen ja tyynyt jalkojen välissä on myös hyvä asento maata.
- tietyt jumppaliikkeet (löytynee netistäkin), jooga/pilates, pallojumppa jne.
- kovaan kipuun ehdottomasti kipulääkettä (vähentää tulehdusta, kivun hellittäminen auttaa rentoutumaan).
- tukivyö/korsetti!!! Hain terveyskeskuksesta selkäkorsetin ja olen pitänyt sitä koko raskauden. Se on aivan mielettömän hyvä, suosittelen lämpimästi! Korsetti yltää rintojen alta nivusiin, se on joustavaa materiaalia, siinä on tuki"luut" ja kirisysmahdollisuus). En usko, että olisin pärjännyt ilman sitä.
- oikeat nosto-/kumarteluasennot! Nostaminen väärässä asennossa on todella vaarallista (aiheutti minulle repeämän lopullisesti). Ei saa nostella liian painavia asioita/tavaroita.
- Vaihdoimme myös huonoksi menneen joustinpatjan pehmeähköön futon-patjaan. Sen jälkeen olen saanut nukkua runko suorana, en ole tarvinnut tyynyä ja aamulla nousen suorastaan vetreänä ylös, kun ennen sain taivutela selkää vaikka kuinka kauan, enkä saanut edes sukkia jalkaan. Myös mieheni on ihastellut futonia - hänelläkin on selkä vaivannut.

Iskista kannattaa ehdottomasti hoitaa mahdollisimman hyvin, sillä sen kanssa pärjäämiseen ei ole tarjolla täsmälääkettä. Nykyään lääkärit tarjoavat vain konservatiivista hoitoa ja leikkaus on vaihtoehto vain, jos halvausoireet ovat todella pahoja (tulee kuset housuun), tai jos paha kipu ei hellittä kuukausien aikana. Tietty raskaus aiheuttaa omat rajoitteensa hoidolle B) Eipä ole itselläkään tullut jumpattua/joogattua. Mutta muilla aiemmin mainitsemilla hoitokeinoilla olen saanut selkäni normaaliksi ja tuntuu, että tällä hetkellä selkäni on terveempi kuin ennen raskautta :flower:

hanjuu
 
Minä itkin taas viime yön, kun pelottaa synnytys tuon lonkkani vuoksi. Eilen kuulin taas nimittäin kauhukertomuksen lonkkavikaisen synnytyksestä, jossa äiti oltiin suoraan synnytyssalista kärrätty leikkaussaliin. :( Ja se minua pelottaa.

Ahdistaa niin sairaasti se, ettei kunnallisella puolella haluta enää seurata vauvan kasvua. Kyllä se mahtuu!!! Joo. Ei se niin isoksi kasva!!! Niin sanottiin edellisistäkin. Esikko olikin suht pieni, mutta toinen oli jo 30g vajaa sen leikkausrajan!! Ja silloinkin vakuuteltiin että ei kyllä kasva niin isoksi, että yltäisi lähellekään rajaa. Joo, no onhan tuo 30g paljon!
Onneksi kaikki meni hyvin kuitenkin.

Mutta se ei takaa sitä, että nytkin menisi. Miksi ne ei nyt halua ottaa minun pelkoa tosissaan ja seurata vauvan kasvua? Miksi? Siksikö kun en pelkää kipua jne? Mietin kovasti, että soitanko jo nyt yksityiselle painoarvioultraan aikaa vai itkenkö vielä neuvolassa.

Mutta sen tein, että soitin vyöhyketerapeutille ja selitin tilanteen ja hän ottaa minut vastaan. Testata on pakko tämäkin! Sanoi, että on tehnyt aiemminkin näitä hoitoja. Kokeillaan ja toivotaan parasta. Iso lapsi jo nyt kuulemma tulossa ja silti ei kiinnitetä huomiota tähän pelkoon. Mutta ahdistus hellitti pikkuisen, kun sain edes tuon ajan. Mutta kun sekään ei välttämättä toimi, kuten ei mikään muukaan. Sitten on pakko yrittää jotain muuta.
 
Ja toinen asia:

Täällä on muutama muukin kertonut vauvelin köllöttelevän vielä väärässä asennossa. Minulla on sama tilanne, eli jostakin viikolta 25 saakka mahassa on oltu poikittain tai viistossa pää ylöspäin ja vasta viikko-pari sitten olen epäillyt vauvelin olevan pää alaspäin (mutta siis edelleen viistossa). Nyt viikkoja on kasassa 34+1 ja hieman meinaa huolettaa, että kääntyyköhän vauva mahassa enää "oikeinpäin". Jostakin olen kuullut, että jos mahassa ollaan oltu pitkään tietyssä asennossa, ei asento enää niin helposti vaihdu.

Onko teillä kokemuksia viistoasennosta, kääntämisestä tai perätilasynnytyksestä? Miten viistossa oleva lapsi lähtee syntymään? Onko siinä jotain riskejä? Mulla ahdistaa ajatus perätilasynnytyksestä edellisessä viestissä kertomani iskiasvaivan takia, mutta samalla myös leikkaus pelottaisi ihan hulluna. Tietty tämä on vain spekulaatiota ja lapsihan voi vielä kääntyä, mutta minun tyylilläni asiaan on kaiken varalta valmistauduttava - etenkin, kun tilanne pelottaa/ahdistaa ja asia pyörii mielessä koko ajan... :'(

hanjuu :heart: vauva 34+1
 

Yhteistyössä