**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Täälläkin neuvola takana.

Kikki oli mallillaan.. ainut mikä minuu hirvitti olis e et viikkoon oli painoo tullu 1300g :whistle: oonkohan mä mässäilly jotain :D en kai :p
Vauvalla oli sykkeet 150 ja raivotarjonnassa köllötteli :) ens viikolla uus neuvola :)
B-streptokokki oli poistunu musta antibiooteilla mut hiiva on vielläki, tosin ei oireile, onneks.

Sukka puikko tuntemuskia on edelleen ja viimeks tuli just tos neukussa, tuntu et menee ihan useempi terävä puikko jostain läpi :/

Äiti-tytär suhteesta. Mulla on ihan jees välit ollu aina äitin kanssa. LUottamus on pelannu aina, rajat on ollu mutta ei liian tiukat. Muutin 17 vuotiaana pois kotooo ja siit hetki eteen päin aloin odottaa esikkoa, välit läheni mut puhelimitse kun välimatkaa on kuitenki 130 kilsaa. Esikko synty ja mies joutu lähtee armeijanleiviin joten oltiin neidin kanssa ekat puol vuotta mutsin luona, otettiin useita kertoja yhteen mutta saatiin hetken kuluttua sovittuun. Mun äiti on kans hyvinki kiinni alkoholissa, ei juo kirkkaita mutta olutta senki eestä. En tykkää asiasta yhtään. Ollaan mun siskon kanssa tosi huolissamme hänestä ja sen takia ollaan yritetty kaikkemme että alkoholi jättäs rauhaan.. Se ollaan tehty selväksi et senku juo päätään täyteen just snii paljo ku haluu sillon kun me ei olla maisemissa. eli meille on turha tulla kyläilemään alkoholin kanssa, heti potkin pihalle jos pullo aukeaa... joo mut se siitä. tärkee äiti on ja pien siit kynsin hampain kiinni vaikka tiukkaa välil tekee :)

Joo jos sitä kohta lähtis vaikka palloilee jonnekkii kaupoille, vaiks sinne cittariin mis ois ne hedelmäsoseet alessa :p sit päikyille :)

zeny 35+6
 
Täällä on kans neuvolassa käyty jo tälle aamulle.

paino oli -100g, rr 149/90, sf 34 (35), sykettä vauvalla 150 ja raivotarjonta, jossa kuulema on nyt napakasti kiinnittyneenä.

Ensimmäinen perhevalmennus oli tiistaina. Meidän lisäksi oli 7 muuta pariskuntaa. Ihan mielenkiintoista juttua, tosin keskustelua ei oikein tahtonut syntyä. Porukka varmaan vierasti toisiaan ja keskustella ois pitäny mm. huonoista/negatiivisista kapsuudenkokemuksista joita itse on kokenut ja joita ei oman lapsen toivoisi kokevan. Pari dvd:tä katsottiin ja se Helistimen dvd jaettiin kotiin katsottavaksi. Ens viikolla aiheena olikin sitten itse synnytys.

Mulla on kans hyvät välit omiin vanhempiini, samoin miehellä. Ja kyllä minäki anopista tykkään, ei siinä ;) Tuleva vauva on molempien vanhemille eka lapsen lapsi ja tietenki tunnelmat on sitten sen mukaset; "hössötystä" on ollut kuitenki ihan sopivasti ja en oo tuntenu että meidän henk.koht. asioihin puututtas liikaa.

Lonkkajomotus on pahentunut huomattavasti :/ Välillä tuntuu ettei jalat kanna kun seisomaan nousee ja jompi kumpi lonkka saattaa jäädä niinku jumiin ja sille ei vaan uskalla varata täydellä painolla. Sitten mulla on ollu outoja tuntemuksia alapäässä, enempiki tuolla peräaukon suunnalla, voikohan ne olla supistuksia?! Semmosia terävähköjä nykäyksiä.. Ettei vaan vauva oo suunnitellu ulostautuvansa sitä kautta.. :LOL: :LOL: :LOL:

Kotiintulovaatteet ja sairaalakassi ovat edelleen vaiheessa, lähinnä siitä syystä etten tiedä mihin kassiin ne jutut pakkais..

Tuteista aattelin kysyä vielä sen verran, että hommaatteko te nyt sitten vastasyntyneelle luonnonkumisen vai silikoni tutin? Tokihan se riippuu siitäkin, kumman lapsi sitten loppujen lopuksi huolii... Itse oon yrittäny netistä lueskella noita tuttijuttuja ja en oikein pääse kärryille miten ne menee :ashamed: Jossain suositeltiin ainakin että ennen ensimmäisiä hampaita pitäis silikoni tutti vaihtaa luonnonkumiseen.. Ja miten sitten nuo kumiallergiat vauvoilla, jne.? Itse olen hommannut 2 luonnonkumista ensituttia valmiiksi.

Tänään poksuu sitten viikotkin :heart: tasan 37!! Neuvolatäti on ens viikon lomalla joten varattiin nyt sitten jo 2 seuraavaa aikaa, eli ens viikolla sijaiselle ja sitten seuraavalla taas tälle entiselle tutulle. Hän vain totes vielä siinä käynnin päätteeksi, että toivottavasti me sitten vielä näemme kahden viikon päästä, ettet oo vaikka jo synnyttämässä... HUI!! Aika on menny kyllä jo todella vähiin... |O

-Usvis rv 37+0-
 
Mie ostin silikoonisia tutteja tulokkaalle. Esikoinen söi alkuun hieman silikoonisia tutteja mutta jo 2 kuukauden iässä muistaakseni ei huolinu ku luonnonkumista. Tuttipulloissa meil o aina ollu silikooni tutit.
 
Huomenta vainen....
Tulipa nukuttua ihanan pitkään... kunnes äitini soitti mulle klo 10... Noh, ehkä se on jo aikakin tässä vaiheessa herää. Vaik miksi olis? Ei täällä oo mitään tekemistä kuitenkaan... niin eikö se ole ihan sama sitten nukkua? Varsinkin kun käskettiin levätä... :p

Joku sanoi, että ei tää mitään raskausmyrkytystä ole. No ei ole vielä, mutta kyllä mä otan vakavasti sen, kun sanotaan että se voi puhjeta. Ja mitä tosta aiheesta lueskelin, se voi tosiaan puhjeta todella nopeastikin! Ja vaikka ei olis myrkytystä, ei tää terveellistä oo mulle, eikä varmaan lapsellekaan... Siis nää turvotukset ny anyway ollu jo pitkään, mut toi painonnousu 5kg 2 viikossa, ja noin korkeet verenpaineet 152/98 |O
Että kyllä mä ny vähän huolissani tahdon olla omasta ja lapsen terveydestä. Monilla saattaa olla asiat paljon pahemminkin, mutta silti oma terveys aina huolettaa, en mä sitä ala vähättelemään ikinä. Ja nää turvotukset oikeesti sattuu :'( Mut ei siitä sit sen enempää vissiin.

Tuteista: Mulla on se MAM ensitutti 0-2kk, silikoninen 2kpl paketti, sit on 0-7kk tutteja 2kpl paketti silikonisia ja 2kpl paketti luonnonkumisia. Ja Aventin tissipumpun kaupanpäälle sai viel niiden silikonitutteja vastasyntyneelle 2kpl. Et saa nähä mikä on hitti ja mikä ei. Mut ihan alkuun varmaan just niitä minikokosia silikonisia käytetään. Ja yritän, että olis tutti vaan kun laitetaan nukkumaan. Ettei ny kokoajan sitä söis. Mut saas nähä mitä pikkudiktaattori päättää :D

***Ja iso itkuhan tässä nyt välissä tuli sitten....

Tuli postit. Kutsu sinne TAYSiin. a)Neuvolalääkäri sanoi, että varmaan jo perjantaille sais ajan. Aika on vasta ens TIISTAINA... b) "Varatkaa käyntiä varten aikaa noin 2-3 tuntia. Teille varattu aika on opetuspolilla. Teidät tutkii erikoislääkäri. Kaksi lääketieteen opiskelijaa on seuraamassa tutkimustilannetta." c) HAISTAKAA V*TTU! Oikeesti siis niin vika tikki... Ei HALOO! Ei varmana oo mitään opiskelijoita kyyläämässä kun mua sörkitään siellä... Ja 2-3 tuntia? Eli Suomeksi: se on sit sellanen 4-5 tunnin aulassa istuminen kun se opettaa niitä tyyppejä siinä välillä... Just. TERVE. Saa jäädä kyllä tuo käynti väliin... Ajanvaraukseen voi soittaa klo 13-14, ja kyllä varmana soitan ja annan kuulua mistä kukko kusee. Mä en todellakaan jaksa siellä istua puolta päivää...!!!

:x

36+3
 
Neuvolas käyty, kaikki jälleen ok. pikkuisen sydänääniä metsästettiin 10 minuuttia kun ei rauhoittunut yhtään paikoilleen vaan maha vain pomppi ku pieni heilui. :LOL: Sit ku oltas mökkeileen lähdetty ja kylpylälomalle ny vkl, nii pyysin et kahtoisi kohdunsuuntilanteen et uskaltaakos viellä mennä kylpylään, nii ei tohtinu alkaa arvaileen ku oli vain joku terveydenhoitaja, joten laittoi tälle päivälle lääkäriajan. Vähän melkei hävettää kun noi helpolla täällä laitetaan lääkäriaikoja ku omaa "lomareissua" varten katsastetaan tilanne vain, mutta ihtelle se on kiva. =)

Hurjaa että tääl alkaa jo monella olla 37 vk täynnä. :D
 
Moikka,

Roona en tarkoittanut että ei olisi raskausmyrkytys. Olen pahoillani, jos loukkaisin. Mulla on ihan samanlainen tilanne ku sulla on. Korkeat verenpaineet ja turvonneet jalat. Pitää heti mennä lääkäriin jos raskausmyrkytyksen oireita esiintyy: sahalaitaa silmissä ja kiristävä tunne ylävatsalla, päänsärky ja sellasta. Onko sulta otettu mitään verikokeita? mulla otettiin viime perjantaina ja arvot oli ainakin tällä kertaa hyvät.

Ymmärrän siis huolesi terveydestäsi sekä lapsen terveydestä oikeinkin hyvin.

Mulla on pari tuttia sekä luonnonkumisena et silikonina. saa nähdä sit kumpi kelpaa

jooseppi & Möykky 36+1
 
Täällä on hyvin nukuttu yö takana, kylläpä rentoutti.

Tuteista ootte puhuneet. Kaikki vauvat ei huoli tuttia ollenkaan, sen ehtii ostaan kyl välittömästi kun sitä tarvii, mutta jos se tutti nyt jo valmiina olis niin eipä siitä haittaakaan olis =) aventin pullo pitänee ostaa kyllä varalle (tutin aattelin kans Aventin mutta saa nyt nähdä), pari NAN -korviketta oon jo ostanut, että ainakin on varmuuden vuoks jos tulee tarve heti. oon ymmärtänyt että NAN on vähän parempi kuin Tutteli mutta millä lailla, siitä nyt ei itsellä oo kokemusta..kai se on ihan lapsestakin kiinni? toivon niin kovasti että imetys onnistuu..mutta eihän sitä tiedä ja sille ei mitäään voi jos se ei ota sujuakseen. Ja nyt karkasin tosta tuttiaiheesta täysin :LOL:

Tuttu kätilö tulee kylään tunnin päästä, ihanaa päästä kyseleen kaikkea mitä mielessä on.. ja vähänä kysyyn että kuinka paljon sitä uskaltaa oikeesti liikkua sun muuta nyt kun tilanne on mikä on.

Sitten kiinni imuriin ja suurimmat pois että kehtaa päästää ne vieraatkin tänne asuntoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Moikka,

Roona en tarkoittanut että ei olisi raskausmyrkytys. Olen pahoillani, jos loukkaisin. Mulla on ihan samanlainen tilanne ku sulla on. Korkeat verenpaineet ja turvonneet jalat. Pitää heti mennä lääkäriin jos raskausmyrkytyksen oireita esiintyy: sahalaitaa silmissä ja kiristävä tunne ylävatsalla, päänsärky ja sellasta. Onko sulta otettu mitään verikokeita? mulla otettiin viime perjantaina ja arvot oli ainakin tällä kertaa hyvät.

Ymmärrän siis huolesi terveydestäsi sekä lapsen terveydestä oikeinkin hyvin.

Mulla on pari tuttia sekä luonnonkumisena et silikonina. saa nähdä sit kumpi kelpaa

jooseppi & Möykky 36+1
Joo eikun vaan vähän töksähti toi "ei se mitään raskausmyrkytystä ole älä huolehdi"... Näillä hormoneilla vaan ottaa itteensä herkästi tollaset kommentit... Joo, tosiaan ei se oo myrkytys, mutta UHKA siitä, eli siis samassa veneessä mennään. Ja tiedät siis kuin ärsyttävä se on sit odottaa et jos joku päivä noi oireet hyökkää... Mielummin täs olis ihan terve, vois hyvin, ja ei tarvis odottaa muuta kuin synnytystä.

Oli mulla ainakin ihan viimonen tikki tuo... Muutenkin niin paska olo kokoajan, ja toi selkäkin petti, ja nyt sit tää jatkuva oman olon kuulostelu ja pelko jostain helvetin raskausmyrkytyksestä..! :'( |O :'(

Missään testeissä en oo ollu.. ja aika piti saada perjantaiks äitiyspolille, kun lähti kiireellisenä tuo lähete. Ja tosiaan tiistaille vasta sain ja sekin opetusaika, joten perun sen ja vaadin ihan normi lääkäriajan. Harmittaa vaan, kun nää turvotukset on jo ihan sietämättömät, ja tekee kipeää... todella kipeää. Että jos ny ees jotain helpotusta olis niihin saanu. Mut tuskin edes olis mitään mitä nekään voi siel sairaalassa näille tehdä. Tuolle selälle ny ei ainakaan mitään voi :(

Mutta ollaan positiivisin mielin, ja toivon mukaan ei kummallekaan mitään puhkea!! Sanottiinko sulle muuten, että mitä jos sulla puhkeaa? Käynnistäiskö ne synnytyksen sit samantien? Kun on noita viikkojakin ihan hyvin...
 
Mulla tais olla nyt sitten viimenen neuvolalääkäri. Leukosyytit oli ++ ja saan huomenna kiikuttaa uuden virtsanäytteen labraan. Sanoivat tosin, että näillä viikoilla valkovuoto on usein niin runsasta, että saattaa nostaa noita leukkaripitoisuuksia. No, mulla on kyllä valkovuoto ollut koko raskausajan ihan älyttömän runsasta, mut jospa se olis silti vaan sitä. Sf-mitta oli sama kuin viimeks, kohdunsuun raksi neuvolakortissa näemmä tossa kiinteän ja pehmeän puolivälissä ja pituus edelleen sama 3cm. Harmittaa, kun en tajunnut kysyä, että voiko tässä vielä uida.

Äitisuhteesta oli juttua... Musta mulla on maailman paras äiti! :heart: Ihan mahtava tyyppi ja niin rakas. :) Aina läsnä, kun tarvitsen ja osaa tukea/lohduttaa/kannustaa tarpeen mukaan. Toivon, että musta tulee edes puoliksi niin hyvä ja viisas äiti.

Tuteista mä en tiiä vielä mitään! Pitänee alkaa niihinki tutustumaan...

Rosehip ja pampula 36+1
 
rosehip mulla kakkoselta samoin neuvolakorttiin merkattiin ja silloi sanoivat että voi käydä uimassa viellä, koska paikat olivat kuiten kii. Mut omien tuntojen mukaan.

Roona82 voimia sulle. Tiän ihte miten inhottavaa se on "odotella" joskos niitä oireita ilmaantuu. Ekkas raskaudes niit sit tulikin ja synnytys käynnistettiin (makasin kyl viikon ajan ennen sitä, et jos se auttas) ku oma olo alkoi olla huono. Toivottavasti sul menis kuiten hyvin kaikki. Tsemppiä kipuihin, ihtestä tuntuu et olen kans nii väsy kaikenmaailman kipuihin.
 
Äitisuhteesta: meillä on aina ollut äidin kanssa tosi läheiset ja hyvät välit,eikä ne oo siitä miksikään muuttuneet lasten myötä. Äidille voin edelleen kertoa kaikki mitä mieltä painaa ja sitä kautta saan kyllä henkistä tukea jos tarve vaatii! Onnellinen olen siis tuosta suhteesta ku tiedän ettei se ole itsestään selvyys! :)

Tuteista: Mä en oo ostanu vielä tutteja vauvalle, mut noilla kahdella muulla on ollu silikonisia tutteja ja tällä nuoremmalla muutama luonnonkuminenkin ja kumpiaki ovat syöneet yhtä hyvin. En kyllä edes tiiä käytännössä että kummat on ns. parempia.. :ashamed: Mut hyvin on kelvannu ne mitä oon ostanu, enemmän varmaan käytännössä on merkitystä sillä tutin mallilla, niitä ku on aikas erilaisia.

Mä heräsin taas aamulla puol 6 ja tulin tänne JKL:ään miehen siskon luo, jotta pääsen illalla vauvaa kattoon sairaalalle.. :heart: Rankkaa on herätä tuohon aikaan kahen pienen kans, mut ei auta, kyllä sitä tekee mitä vaan että pääsee omaa pientä kultaa kattomaan.. :heart:

Mua suorastaan harmittaa se,etten viimesen raskauskuukauden aikana käynyt kertaakaan puntarilla, ni mulla ei oo mitää hajua että paljoko tuli raskausaikana painoa yhteensä.. :kieh: Ois ollu vaan ihan kiva tietää.. vaikka kylläpä sen näkee näistä mahamakkaroista et paljoko pitäs puottaa... :kieh:

Mut paljon voimia ja jaksamisia teille kaikille raskausvaivoista, turvotuksista, verenpaineista yms. kärsiville!! Koittakaa kestää vaikkei se varmasti helppoa olekkaan!! Ihana palkinto siitä on kuitenkin edessä päin.. :hug:
 
Roona: tarkoituskeni oli lähinnä luoda positiivista mielikuvaa ettet tosiaan ajattelisi et se olisi sitä =)

Mä ihmettelen etttei sua ole laitettu verikokeisiin? Mut laitettiin heti verikokeisii ja lähete tyksiin jossa tutkittiin vauvan vointi ja verikokeet. Edelline lääkäri sanoi et käynnistettäisiin vkolla 38. Mut tän päivänen lääkäri sanoi ettei hän käynnistäisi vaan odottelisi et vauva antaa itsestään merkin.

Mä en voi ku ihmetellä et ne venyttä sitä ensi viikolle :whistle: Mä soittaisin sinne ja tiedustelisin hiukan et mikä toi tilanne nyt oikeesti on.

Toivottavasti sun olo paranee pian :hug: ja ollaan tosiaan positiivisin mielin.

Jooseppi
 
Roona: Mene nyt ihmeessä sinne TAYSiin sulle varatulle ajalle! Äläkä murehdi niitä opiskelijoita. Mulla oli esikon perätilakäännösyrityksessä kans sekä kätilö- että lääkäriopiskelija paikalla. Täytyyhän niidenkin saada harjoitusta, et joskus osaavat sitten itsekin auttaa ja hoitaa hommansa. Mun kohdalla se ei edes tuonut lisäaikaa käynnille, kun ei ne pitkäks aikaa mitään jääny pähkäilemään. Jotain kokeilivat itse ja jotain seurasivat vaan vierestä. Ja mulla on kyllä aina nuo äippäpolin kestoajat olleet puolet lyhempiä ku mitä on sanottu :D Ehkä säkin vähän vähemmällä kuin 2-3h selviät (tai sitten siihen on jo otettu huomioon, että siellä on myös opiskelijoita mukana).

Meillä hommattuna NUKin ensitutteja ja MAMin 0-2kk tutteja; molemmat silikonisia. Silikonisilla mentiin koko esikon tuttiaika enkä nytkään luonnonkumisia varmaan hanki ellei ole pakko. Myös tuttipulloissa käytetty vaan silikonisia. Musta ne näyttää jotenkin hygieenisemmiltä :) Vaikka tuskin mitään eroa on.

Mulla on huomenna neuvola. Ja sit seuraava varmaan vasta 2vk:n päästä. Uudelleensynnyttäjiä ei täällä oteta viikon välein missään vaiheessa. Se on kai sitten se meidän neuvolan säästö, vaikka muuten saadaankin hyvää palvelua. Mut ei tosin haittaa mua ollenkaan, kun en jaksais noita esikon hoitoja järkkäilläkään ja kun kaikki on kuitenkin mennyt ihan hyvin.

Ny hetkeks lepäämään ennen kuin suunnataan esikon kanssa kaupungille iltapäiväksi :wave:
 
kerttuneiti: Meille sanottiin vuosi sitten synnytyssairaalassa, että NAN sopii useimmille vauvoille paremmin kuin Tutteli. Ei aiheuta niin paljon puklailuja ja ilmavaivoja (vaahtoaa vähemmän kun vauva juo sitä ). Meillä siis esikoinen sai lisämaitoa jo sairaalassa, niin siks tuli puheeksi. NANnia sit käytettiinkin koko vauva-aika. Nytkin on sitä muutama purkki ostettuna. Esikon imetys meni niin puihin, et pelkään jo miten nyt käy...
 
Tulin vaan sen verran kommentoimaan. että 30min odottelun jälkeen sain äippäpolilta jonkun kiinni (niillä on soittoaika klo 13-14 ja puhelinvastaaja oli päällä vielä 13.25. Fiksuna soitin suoraan TAYSin keskukseen :D )
Sainkin sitten jo huomiselle lääkäriajan... Huoh.

Rimpulakissa: Mulla oli TAYSissa keväällä opetusaika neurologilla. Se meni näin:
Ekaks istuin yli tunnin vastaanotossa, sen jälkeen opiskelijat tutki mua kun koekaniinia... Sen jälkeen istuin 1,5h vastaanotossa, jonka jälkeen oli neurologin aika, ja sisällä huoneessa 10 opiskelijaa jotka kirjas kaiken ylös mitä puhuin... Sitten piti vielä odottaa 45min, että pääsin käymään neuron epilepsia-hoitajan luona...

Kesäkuussa mulla oli "tavallinen" kontrollikäynti äitiyspolilla, ja se meni näin:
Odoteltiin "ilmoittautumis-luukulla" 20min, jotta joku hoitaja tulis sinne... Sen jälkeen istuttiin miehen kanssa yli tunti odotustiloissa, jotta päästäisiin sisään.... Siellä lääkäri on tosi kireen olonen, ja ihmetteli mulle kovaan sävyyn, että miks mut on sinne lähetetty, kun ei oo mitään "vaivaa"... Pyörittelin vaan päätä ja sanoin, että mulle kerrottiin tän olevan ihan vakiokäytäntö jos on jokin perussairaus, eli mulla epilepsia ja lääkkeet sen takia. Eli lapsella kohonnut riski epämuodostumiin. Teki sitten sisätutkimuksen, joka oli erittäin kipeä... Ja sen jälkeen todella happaman oloisena ultras sikiötä ja katsoi "virtauksia" ja muuta vastaavaa. Sen jälkeen edelleen ihmetteli, että miks mut oli laitettu niin turhalle käynnille sinne. Eikä edelleen koko käynnin aikana puhuttu mitään raskaus+epilepsia-juttuja, mitä toivoin saavani keskustella hänen kanssaan. Tai synnytyksestä.

Että tällaisia mukavia kokemuksia mulla TAYSin opetus-käynneistä ja äitiyspolikäynneistä. Että mä en todellakaan jaksa mennä sinne opetuspolille istumaan moneksi tunniksi ja koekaniiniksi näillä kipeilla turvotuksilla ja selkäsäryllä. Ja siellä ei edes ole kunnon ilmastointia.... olis kyllä "a day in hell" siinä vaiheessa... Ja mulla on oikeus siitä kieltäytyä ja saada ihan normaali lääkäriaika.

Ja onneksi sen sain, huomiselle.

Nyt mä meen telkkarin ääreen löhöileen ja juomaan kaakaoo. Kahvii tekis ihan hulluna mieli, mut ei vissiin kovin hyvä idea näillä verenpaineilla.
 
Neuvolassa käyty ja fiilikset laski sen jälkee..

RV 36+3 (35+3)
+2100 (+100)
turvotus + (+/-)
115/78 (132/78)
sokeri ja valkuaiset - (-)
hemoglobiini 125 (114 rv31+2)
kohdunpohjankorkeus 34 (32)
lapsivesi normaali (normaali)
Painoarvio 2700g (2090g rv 33+1)
tarjonta RV (RV)
sykkeet +140 (+/- 150)
liikkeet ++ (++)

Nyt sitte tarkkailtava turvotusta ja jos alkaa päänsärkyä ilmenee ni samantien yhteys neuvolaan.. paino noussut 2kg viikossa pelkästä turvotuksesta!! :ashamed:

Vauvalla kuitenkin kaikki on hyvin mutta silti pikkasen pelottaa tuo turvotus ja jos nyt alkaa tulee muita oireita.. Muillakin ollu nyt raskausmyrkytys merkkejä..
Positiivista on se että jos joutuu käynnistämään niin on viikkoja tarpeeks paljon että vauva selviää..
Kauhee fiilis kyllä tuli tuon käynnin jälkeen kun viime kerralla olin niin onnellinen kun on oli vaan tullut 100g/vk.
Neuvolatäti käski olla tekemättä pitkiä kävelyitä, shoppailla ei saa ja muutenkin todella rauhallisesti on otettava. Ja seuraava aika olis ens viikon keskiviikkona ja jos ennen sitä tulee jotain poikkeavaa on mentävä heti neuvolaan..
Aivan hirveä olo :'(

O&O 36+3 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rimpulakissa:
kerttuneiti: Meille sanottiin vuosi sitten synnytyssairaalassa, että NAN sopii useimmille vauvoille paremmin kuin Tutteli. Ei aiheuta niin paljon puklailuja ja ilmavaivoja (vaahtoaa vähemmän kun vauva juo sitä ). Meillä siis esikoinen sai lisämaitoa jo sairaalassa, niin siks tuli puheeksi. NANnia sit käytettiinkin koko vauva-aika. Nytkin on sitä muutama purkki ostettuna. Esikon imetys meni niin puihin, et pelkään jo miten nyt käy...
Kiitos tosta selvennyksestä =) :flower:

O&O sekä muut joilla huolia :hug:

Roona hienoa että soitit sinne..välillä kannattaa kyl todellakin pitää pintansa!! Minä ja masu pidetään sulle ja sun masulle peukkuja sille huomiselle TAYS-käynnille =)
 
Ny on lekuriski kävästy ja päästään kylpylälomalle. Kohdunsuu ei ollut edes yhdelle sormelle auki (se niistä kipeistä suppareista :kieh: ku eivät mitää oo saaneet tehtyy) Lekuri vain sanoi että ei hän näe mitää estettä miksen uskaltas mennä kylpylään ku paikat viellä kii, eli ukosuu ehkä hiukka auennut mut ei muuta. Toisaalta siis hyvä näin ja toisaalta tuli tunne *helvetee ku mä oon sit turhaan kärsiny kipeistä suppareista ja valvonu öitä niiden vuoksi* :kieh:

Nyt siivoilemaan ja joskus huomenissa pääsis lomaileen, ihan ilman lapsia. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kerttuneiti:
NAN -korviketta oon jo ostanut, että ainakin on varmuuden vuoks jos tulee tarve heti. oon ymmärtänyt että NAN on vähän parempi kuin Tutteli mutta millä lailla, siitä nyt ei itsellä oo kokemusta..kai se on ihan lapsestakin kiinni? toivon niin kovasti että imetys onnistuu..mutta eihän sitä tiedä ja sille ei mitäään voi jos se ei ota sujuakseen. Ja nyt karkasin tosta tuttiaiheesta täysin :LOL:
Nannia meil esikko söi ku maito tisseistä ei riittäny.. Kuulemma nanni aiheuttaa vähemmän vatsanväänteitä ku tutteli... Tuttelia kokeilin pari purkkia ekaks ja tuli koat vatsan väänteet.. nanni oli meille jees :)
 
Hyvä Roona et sait ajan. ihmettelen edelleen ettei se nuori mies määrännyt sinua lisätutkimuksiin. Onko sinulla turvotusta muualla kuin jaloissa?

Tyksin lääkäri sanoi mulel tänään et jos mulla olisi kasvoissa turvotusta niin se voisi olla yksi merkki raskausmyrkytyksestä. Mulla lähinnä toi kaikkialla muualla ku kasvoissa.

O & O samasaa veneessä ollaan sinä, minä ja Roona. Pidetään yhtä kyllä tämä tästä :hug:

Jooseppi
 

Yhteistyössä