Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

Kiitti teille vastauksista... Ihme tyyppi tuo lääkäri :headwall:

merkkari
Kiitti linkistä noitten vatsalihas juttujen suhteen :)
Pitää lueskella ajan kanssa tuo kunnolla, nyt pikasesti vilkasin ja asiallisen olosta keskustelua näytti olleen...

Niin tuosta pelkopolille menemisestä... :|Mulla esikoisen synnytys päätty imukuppi synnytykseen sydänäänten laskun vuoksi, laski muistaakseni jonnekki 90 asti. En tiiä mikä se raja on millon lähetään hätäsektiota tekemään? mut valmius niillä siellä kuitenki jo oli ku lääkäriki siitä kävi mulla kyselemässä kaikkee sitä varten.

Poika synty lopulta kuitenki sen imukupin avulla. Aikamoinen show oli kun kätilö kisko imukupilla ja kätilö oli apuna ja sitten kaks muuta, kätilö ja lääkäri (?) paino mahan päältä... Ponnistusvaihe kesti 49min, ei se nyt sinänsä pitkä kai ole mut ikuisuudelta se tuntu...
Poika synty sinisenä ja vaitonaisena, napanuora kaulan ympärillä, napanuorassa kunnon solmu ja pituuttaki 96cm. Pisteitä sai vain 3/10 :( Oli ollu ahdingossa ja kakannu lapsiveteen, kiikuttivat pojan sitten suoriltaan imettäväks. Isä ei saanu napanuoraa katkasta. Mies lähti perään ku ei edes tiedetty onko poika elossa, muttei se edes löytäny mihin ne sen vei ja tuliki melko pian käytävällä harhailtuaan takasin. Pian onneks alkoki huuto kuulumaan ja tiedettiin että elossa se on :heart: Kyllä siinä tuli eräski kyynel vieritettyä tuon ponnistusvaiheen aikana...

Mä vähän luulen että se ilman tuota pitkää napanuoraa asiat olis voinu olla vieläki huonommin... Kätilö toteski sitten että on ollu suojelusenkelit matkassa ettei ole mitään käyny ja näin mäkin olen monesti ajatellu :|

Meille sattu niin tympeesti ettei se synnytyksen hoitanu kätilö pyynnöistä huolimatta tullu edes käymään osastolla juttelemassa... :( Aulassa mua osastolle viedessä selitti jotain mut ei sitä siinä vaiheessa tajunnu mitään! :headwall:
Muutenki aika outo paikka selittää synnytyksestä, missä yksityisyys? :whistle:
Mulla on tuossa synnytyksessä kohtia joista en oikein tiiä mitä siellä tarkalleen on tapahtunu. Taisin olla niin ilokaasu pöllyssä/peloissaan tai jotain... :confused: Toisekseen mulla lähti ponnistusvaiheessa kahesti taju mut ei se kätilö sitä vissiin huomannu

Jollaki sairaalla tavalla ootan kyllä synnytystä mut se ponnistusvaihe pelottaa ja se jos vauvalle käy jotain...
Sektiota en haluais, sen takia en siis tuonne pelkopolille ole menossa...


Talvicci ja Torsti rv.26+6 :heart:
 
Laura,mulla oli protskut heiksti plussalla viime vklla ja viljely oli epäpuhdas,vein ma uuden näytteet missä kaikki oli sit -..et en tiedä mistä johtui,valkovuoto on kyllä taas lisääntyny ihan hulluna,välillä ihan päälyhousutki märkänä...eli kuuluu ilmeisesti näille viikoille ja ku katoin esikoisen aikaista neuvolakorttia myös siellä oli prot. plussalla näihin aikoihin!!ja mitää vakavampaa ei siis ollu.joten olisin ihan huoleti jos muuta ei ole... ja kylläpäs sulla huumorinkukka sykki tuossa talvicin kommentissa :LOL:

Leo ei ole onneksi ainakaa vielä levottomia jalkoja tullu,se on niin raivostuttavaa!!!!joten toivottavasti ei tulekaanalkuvaihees mulla oli parin viikon verran mut meni onneks ohi.esikoisen aikaan kärsin niistä varsinki loppuvaiheessa!

Ylisuojelevaisuutta tai törkeää käytöstä ei onneksi ole tullut ainakaan liikaa vastaan..välillä tosin ärsyttää ku mies haluaa kantaa KAIKKI kauppakassit,mut mun parastanihan se ajattelee =) ja aika ikävästi mun mielestä Jeeni tuossa sun tapaukses bussissa äiti tehny,vaik ei itelkää olis välttis tullu heti mieleen et nousen ja annan paikan(nyt tietty ajattelee et olis noussu..)mut et olis nyt joku voinu paikan antaa,siinä ku tulee äkkijarrutus niin ei ole kovin hyvä..!!!

Ihanaa juhannusta kaikille!!!!!
Jiimii&poju 29+4
 
jeeni
merkkari paikallisbusseissa on yleensä ne paikat, jotka on varattu vanhuksille, sairaille ja raskaana oleville. tokihan siis niitäkin paikkoja voi pyytää silloin jos tarvitsee, mutta vähintään ko. paikkojen tarjoaminen on ihan hyvien tapojen mukaista. Tässä omassa tapauksessani oli kyseessä pitkän matkan EB ja ko. nainen istui sen verran edessä, että varmaan kuuli minne oltiin menossa. Matkaa n. 80km. Sitä en tiedä onko EB busseissa erikseen paikkoja vanhuksille/raskaana oleville, mutta mielestäni olisi kohteliasta kysyä, että tarvitseeko paikkaa, vaikkei kärsivältä näytäkään. Se kärsimys kun saattaa iskeä sitten jos joutuu seisomaan :)
 
Osaako joku muuten sanoa tai tietääkö et missä vaiheessa synnytystä kalvojen puhkasu voidaan tehdä? :wave:
Tuossa lueskelin tuota synnytyksen kulkukaavaketta esikoisen synnytyksestä.
Kello 06.00 merkattu että kohdunsuu 7cm ollu auki ja sillon kauhee painontunne, kalvot pullotti ja paino. Tuota kärvistelyä kesti kello 10.30 asti, jollon kohdunsuu auki 9cm ja sillon vasta puhkasivat kalvot! Eikö niitä kalvoja voi puhkassa vasta ku tuollon 9cm kohalla vai miks on 4½tuntia pitäny kärvistellä kauheen kivun kanssa ku kalvot pullotti niin et tuntu et alapää repee :(
 
JiiMii hyvä että joku on samalla aaltopituudella. Mutta mua sinällään nuo bodari kommentit jo itsessään huvittaa, kun mies on käyny salilla jotakuinkin kymmenen vuotta ja mitat on 183 cm ja 115 kg. Penkistä siis nousee muutakin kun oma perse, tänä vuonna teki oman ennätyksen, mutta älkää kysykö multa paljonko se oli...... 120 kg rautaa? En edes muista, ei ole olennainen tieto. Mutta siis meillä normaalisti kuitenkin painoeroa se jokunen yli 30 kg ja mies onkin sanonut, että ei halua ns. "patjaa panna", ei mitenkään loukkauksena teille laihemmille ihmisille, mutta tuon kokoisen körilään alla olisi hoikkavartinen nainen pannukakku. Jos ei halua aina ratsastaa. Ai miten niin minä puutteessa, kun lukee näitä juttuja? Mutta siis - personal trainer on kotona, kun ja jos olen hääkunnossa sit heinäkuussa 2012. Tosin enemmän voimapuolta harjoittaa hän, mä haluaisin sitä kestävyyspuolta ja aerobista enemmän naisena. Mutta aika aikaansa kutakin. Mullan alla sitä viimestään sit laihtuu ja kuihtuu! Ja ompahan näin kesällä hyttysille syömistä....

Onko muilla ranteet / nilkat jäykät? Ei siis turvoksissa ole, mutta aamulla joutuu aina pyörittelemään. Nytkin aika kivasti seissyt sen 8 h per päivä ja siihen autolla ajot päälle niin johan on kaasujalka juipelissa. Ranteista nyt näkyy tosi selvästi verisuonetkin läpi, mitä ei normaalisti ole. Verenkierto ei vissiin oikeen pelaa.... Ja sit tuo mukava kassatyö rasittaa ranteita, käsitöitä en myönnä harrastavani ikinä koskaan ja pimeässä peiton alla ja niin edelleen.

Mutta nyt häivyn tästä horisemasta! Oli sitten miehenne nimi jussi vai mikä lie, nauttikaa sopivassa määrin " juhannuslenkkiä", oli se sitten välimaastosta hookoo blöö - prinssinakki. Kunhan lihapitoisuus on 100. Tsuida duida, osaat sä uida.....

Kohta iltavuoroon, huomenna saatan käydä palstaa vilkaisemassa, mutta tuskin jaksan kirjoitella - on muuten aika paljon muutakin tekemistä ; )

Laura ja iivar 29+1
 
Moikka!

Talvicci: Tosi törkeä lääkäri, en voi muuta sanoa. Olisin kyllä ottanut itteeni jos mulle ois sanottu tuollaisia juttuja:( Ehkä sillä on ollut vähän huono päivä...? Mulla tulee kanssa mahan keskelle sellainen kohouma kun nousen selältäni ylös. Ja ekassa raskaudessa mulle tuli 20 kiloa painoa ja näyttää kyllä tässä raskaudessa että varmasti samaan "päästään". Mulle on nyt tullut 10 kg. Joten sun 6kg ei todellakaan ole paljoa! Mulle painosta ei ole onneksi koskaan mitään huomautettu. Viimeksi kun kävin kätilön luona tarkastuksessa mulle tuli hyvä mieli kun se kehui mun mahaa kauniiksi ja kun koitti kohtua sanoi että kohtu tuntuu todella "vahvalta" (en osaa suomentaa sitä sanaa minkä se sanoi.......)

Talvicci sulla on ollut kyllä rankka synnytys viimeksi. Onneksi pääset nyt sinne pelkopolille! Ja tuo on aivan järkyttävää ettei se kätilö tullut sun kanssa juttelemaan jälkikäteen kunnolla siitä synnytyksen kulusta. Tuollaiset jutut jättää kyllä arpia, varmasti. Musta tuntuu jo aina pahalle kun mietin sitä sairaala-aikaa synnytyksen jälkeen vaikka mun synnytys menikin tosi hyvin. Mutta se, että hoitohenkilökunnalla ei ollut yhtään aikaa mulle, esim.että olisivat neuvoneet imetyksessä, saa mut jotenkin vieläkin tosi surulliseksi.

Nyt tällä kertaa luulen tämä asia tulee olemaan toisin. Olin eilen toisen kerran synnytysvalmennuksessa ja siellä oli todella mukavaa. Hirmu kivoja muita tulevia äitejä ja kätilö on aivan huippu. Eilen puhuttiin imetyksestä ja saatiin tosi hyviä vinkkejä, oli paljon sellaistakin mitä en tiennyt vaikka nyt kerran olenkin jo lastan muutaman kuukauden imettänyt. Sanoin kätilölle vähän siihen tyyliin että kyllä imetin mutta se ei ollut mulle mitään herkkua, vaikeeta se oli ja useimmiten tappelua juoko lapsi kunnolla vai ei. Sanoin myös että en mä osannut imettää lasta niissä eri asennoissa niinkuin suositellaan ja se sanoi että kyllä he katsovat täällä synnytyksen jälkeen että imetys alkaa sujumaan (jos vaan mitenkään mahdollista) ja jos hän ei ole lomalla niin tulee henkilökohtaisesti mua neuvomaan. Ihanaa kun tälläisessä pienessä sairaalassa saa todella paljon tukea ja kaikki tuntee toisensa jne. On ihan eri olo kuin viimeksi.

Linea negraa ei ole vielä ainakaan näkynyt. Esikoisesta tuli mutta se ei ollut vahva.

Vauvalle olen siskon kanssa tehnyt itse kestovaippoja ja niihin imuja. Itse tein hoitoalustaan uuden päällysen. Oon tooosi huono käsitöissä mutta innostuin kyllä ompelemisesta kun sain itse jotain tehtyä mutta kotona ei tule tehtyä kun ei ole konetta.

Vauvasta en ole nähnyt vielä paljoa unia. Yksi taisi olla ja se liittyi jotenkin imettämiseen.

Ylihuolehtivaisuutta en ole kohdannut. Mulla nyt mies alkoi jo alusta asti kantamaan kauppakassit jne. koska tiedettiin että supistusten vaara on mulla suuri. Ja nyt en saakaan tehdä sitten oikeestaan mitään. Joten hyvä vaan jos ihmiset huolehtii tällä hetkellä siitä etten tee liikaa=)

Törkeää käytöstäkään en muistaakseni ole nyt kohdannut...On kyllä ollut pari kertaa niin että bussissa ei olla annettu paikkaa mutta se taisi olla jo aika kauan aikaa sitten eikä silloin musta ehkä nähnytkään vielä hyvin että olen raskaana. Mulla oli vielä poika sylissä silloin-toisaata ois voinut odottaa että äidille pienen lapsen kanssa annetaan paikka kun bussi on aivan täynnä. Mulle on päivän selvyys että raskaana olevilta täytyy kysyä haluavatko paikan jos bussi on aivan täynnä.

Raskausarpia ei ole tullut, ensimmäisessä raskaudessa ei tullut mahaan mutta rintoihin tuli. Nyt olen rasvannut mahaa jollain Weledan rasvalla jossa on jotain öljyjä jne. Viimeksi rasvasin manteliöljyllä ja se on myös tuolla kaapissa odottamassa nytten.

Nyt pitää mennä taas makoilemaan! Huomenna on kontrolliultra, pelottavaa! En haluu nimittäin sairaalaan....Joten toivotaan että kohdunkaulalla ei olisi tapahtunut muutoksia ainakaan huonompaan suuntaan!

Casanna 27+4
 
Pikaiset neuvolakuulumiset...
Tänään oli siis 3. neuvola, 1. lääkärikäynti.

Painoa tullut 893g/viikko, lääkärin mielestä ei ihme näillä viikoilla kun turvotustakin on. Lukemat vaakassa komeilivat 93,7 :(
R/R 115/67
Pissa ok
Turvotus +
liikkeet ++
Sf 25
Lapsivettä normaalisti
Tarjonta vinossa, oli siis pää toisen lonkan suuntaan ja jalat navan vieressä
Syke 150+

Seuraava neuvola elokuun puolivälissä ja lääkäri elokuun lopussa.

Nyt kohti mökkiä, Hyvää juhannusta kaikille !!! :kiss:

- Santtu ja Möyry-Muksu 25+6 (huomenna poksuu :D )
 
Haudi- olen tässä viimeaikoina ollut kaikkea muuta kuin aktiivinen kirjoittelija itse ,vaikkakin olen aina välillä käynyt kurkkimassa täällä takapiruna :)

Nyt kuitenkin se kauan odotettu LOMA alkoi, ja sen myötä aikaakin on (toivottavasti) erilailla. Viimeiset viikot meni kyllä aikamoisessa juoksussa työn parissa,jotta saisi "pöydän tyhjäksi" ennen poisjäämistä. Nyt poksuttin eilen viikkoja kasaan 30 ja nyt sitten viimein toivoo sen Oman ajan alkamista ja akkujen lataamista ennen h-hetkeä.
Toivotaan vaan, että näin tosiaan tulee olemaan ja vauva vielä hetken malttaisi kasvaa ja pysytellä sisuksissa. Kävin tosiaan eilen ylimääräisessä ultrassa yksityisellä ihan vaan näytillä, kun muut mamit työpaikallani oli edellisen viikonlopun jälkeen alkaneet ympärilläni katselemaan ja ihmettelemään ääneen vatsani laskeutumista ja neuvoivat ihan vaan tekemään tarkistuskäynnin, jottei nyt sitten ala tapahtumaan silloin kun ei pitäisi - juhannussunnitelmiinkin kun kuuluu lähteä aika monen sadan kilometrin päähän synnytyssairaalasta mökkeilemään. No siellähän se sitten näkyi,että vauva on jo laskeutunut- pää kyllä liikkui vielä vähän(!), mutta myös paikat oli pehmeinä, vaikkakin pituutta kohdunsuulla jäljellä han normaalisti. Vauva myös oli jatkanut hurjaa kasvuaan ja painoarviokin tehtiin -1960g(!!). Nyt sitten olisi uusiokäynti varattuna neljän viikon päähän ja jos vielä näyttää samalle tuo kasvu,saan sitten lähetteen eteenpäin tarkempiin tutkimuksiin. Mitähän tässä siis on oikein edessä?! :|

Tuota suurikokoisuutta kyllä ihmettelen kovasti - kuitenkin normaalimitoissa olin ennen raskautta,nyt kiloja tietysti kertynyt lisää noin kymmenen jo tähän mennessä,muttei mitään hälyyttävää,karkkia jne.en mässäile (suolaista kyllä..) ja sokeriarvotkin oli normaalit. Onko siis mitään kokemuksia tai ideoita ylipätään,mikä tuota kasvua toisilla aiheuttaa ja millä sitä estää? Lekuri laittoi kylläkin täyteen jätski/karkkikieltoon nyt... :(

Kiitos muuten tuhannesti siitä tarpeellisten hankintojen listasta sille joka sen tänne laittoi :heart:
Paniikkihan siitä kyllä iski kun huomasi kuinka paljon vielä puuttuu.. :)

Mutta ihania Juhannuksia nyt vaan kaikille.

RENTOUDUTAAN JA NAUTITAAN keleistä huolimatta missä ikinä sitten ollaankaan :heart:

oliivimaria 30+1
 
Neuvolassa käyty. Kaikki näytti olevan ok, vaikka pissa (U-Prot.) +, mutta ei kuulemma huolta. Nyt oli oma neuskitäti lomalla, joten sijainen oli sen tilalla ja mukava oli. Kehui esitietokaavakkeeseen (hätäkaste) laittamiamme nimiä (kolme nimeä siis tulossa) pojalle, joista tykätäänkin molemmat todella paljon :) Painoa on tullut tähän asti (30+0) n. 9kg. Hemppa oli 119. Tarjonta rt. Sykkeet 130-135. Sf-mitta heitti alaspäin, koska oli eri mittajaa, joten ei tarvitse huolestua. 2vk päästä taas neuvola :)

Ei raskausarpia. En myöskään ole masua millään rasvaillut. Linea Negra löytyy häpyluusta reippaasti navan yli.

Olin syntyessäni 50cm/3780kg. Nyt 165/tarpeeksi :D

Ylihuolehtivaisuutta ei ole, mutta kyllä meilläkin mies kantaa kauppakassit ja tekee "raskaammat" työt :) Siivotaan kuitenkin edelleen yhdessä.

Juhannuksesta ei vielä tietoa. Muuttaa pitäisi, mutta avaimet edelleen edellisillä asukkailla, huoh.

Eilen tuli Kelasta päätökset ja äitiyspakkaus tulee 2vk sisään.

Nyt en ole innostunut "käsillä tekemään", tai edelleen kesken on tilkkupeitto vauvalle, mutta yritän saada sen kuukauden sisään valmiiksi.

MökinAkan sanoja lainaten "Mahasta ja sukupuolesta, mulla on se perinteinen poikamaha, takaapäin ei huomaisi että odotan, mutta sivulta ja edestä kyllä. Ja poikaa tässä odotellaan. En kumminkaan tiedä, miten paljon tähän uskon. Sattumaako lie." :)

Tervetuloa uudet! :wave:

innoM + Pulla 30+0 :heart:
 
heippa! Täällä huonosti nukuttu yö takana, mulla oli yöllä luultavasti paniikkikohtaus, tosi inhottava tunne! Ja supistellu eilis illasta asti kivuttomia onneksi , mut säikäytti! Kävin varalta päivystyksessä noiden tykytysten ja ahistusten takia, ja verikokeet ja sydänfilmi oli nyt ainakin ok! Ma pitää käydä kilpirauhaskokeissa, kun lääkäri meinas et voinu mennä liiika toiminnan puolelle!Mulla siis ollut paniikki ja ahdistuskohtauksia neljän vuoden ajan aina välillä, mut lääkitystä en oo halunnu! Aina kyllä säikäyttää, varsinkin kun yöllä tulee! Kärsiikö ketkään muut paniikkikohtauksista?.
Joo supistuksista myös mainihin, muttei kahtonu kohdunsuun tilannetta, kuunteli vaan mahan päältä!

Isäntäkin säikähti jo noita supistuksia ja kielsi mua siivoamasta, käski vaan levähtää että kyllä hän huolehtii kotityöt ym!

Juhannuksesta: ei viel oo mitään suunitelmia,...

Raskausmahasta: Mulla ehkä enemmän kasvanu eteenpäin eli poikamaha, sukupuolesta ei tietoa...Mut mulla ei kyllä mahan malli oo pitäny paikkaassa kaikissa raskauksissa...

Hauskaa juhannusta kaikille!
 
Edelliset lapset:

tyttö rv 39+0, 3790g/51cm
tyttö rv 41+1, 3620g/51cm

tästä arvio 3700g, jos menisi laskettuun aikaan.

Linea negra oli edellisistä raskauksista, tästä ei vielä ole tullut.

Raskausarvista en osaa sanoa onko uusia, kun vanhoja on jäljellä. Aika vaaleita kuitenkin.

Juhannus: Mä olen jo toista päivää taas sairaalassa :( Verta tullu joka päivä vähän viime perjantaista saakka, kun viimeksi pääsin pois sairaalasta. Sunnuntaina tuli kunnolla, en käynyt edes näytillä kun vitutti niin paljon ja vauva liikkui ja vuoto lopulta rauhoittui. Nyt eilen alkoi taas ja totesin, etten pärjää enää kotona, kun hyytymiä tulee ihan desin kokoisia klönttejä ja vuotoa muutenkin reilusti. Eli ilmeisesti täällä makaan juhannuksenkin...

Huldis ja pikkusisko 29+4 :heart:

ps. ihania juttuja sulla -laura- :D
 
Juhannusta kaikille!
Linea negra löytyy, aika voimakkaanakin, mutta poikahan siellä onkin tulossa.
Huldalle jaksamisia, todella inhottavaa, toivottavasti kuitenkin kaikki menee hyvin.

Mitään en aio itse tehdä käsin vauvalle, kun minusta ei saa käsityöihmistä tekemälläkään, onneksi tuleva kummitäti (siskoni) on sitäkin taitavempi.

Juhannus menee vanhempien luona mökillä, kunhan sinne jaksaisi ensin lähteä ajamaan.
Voikukka 29 + 2
 
Talvicci Sun eka synnytys on melkeen kuin kopio mun synnytyksestä... Pojalla oli napanuora kahdesti kaulan ympärillä, ja sydänäänet laski 60 ja nousi sieltä yli 200... Siinä sit häsättiin jo leikkuriin lähtöä mut lääkäri päätti et alakautta tulee ja imukupilla kiskottiin. Luojan kiitos tuli kahdella vedolla, lapsi ois muuten kuollu synnytykseen (tai ainakin vammautunut), sai 3/6p, suoraan teholle ja oli siellä viikon toiupumassa. Tiedän, että synnytyksestä oli runsaasti keskustelua synnärillä ja teholla, lastenlääkärit oli sitä mieltä et olis pitänyt leikata heti ja että luojan kiitos imukuppi onnistu heti. Muuten muksu ois ollu jo tuolla syvällä lantiossa ja leikkaus olis ollu vaikea, eikä aika ois riittänyt koska lapsi oli niin ahdingossa... No, onneksi oli onni onnettomuudessa sentäs. Kätilö ei myöskään käynyt juttelee ja hävis muutenkin synnytyksen jälkeen kuin p*ska lumeen :D Mutta joskus vaan miettii, mitä ois käynyt, jos ponnistusvaihe olis ollut pidempi kuin sen 7min, koska nyt jo oli todella kiire. Mulla onneks vaikutti spinaali, eikä tehnyt kipeetä. Miehenkin ne ajoi ulos (!!) ennen imukuppia, se oli ihan paniikissa käytävässä et oonko kuollut, onks vauva kuollut jne kun kukaan ei kertonut sille mitään aluksi. Huhhuh.

Yleensä ne ei katso pelkkiä sydänääniä millon aletaan leikkaamaan, vaan ottavat vauvan päästä näytteitä. Niiden arvojen mukaan aika pitkälle mennään. Meillä ne oli tosi huonot myös... Olis todellakin pitänyt leikata, mutta no, luojan kiitos kaikki meni kuitenkin "hyvin". Tai siis on nyt hyvin! Mutta ihan kauhea pelko ja paniikki on. En uskalla ajatella koko synnyttämistä vielä, koska alkaa vaan ahdistaa. Mähän kävin myös pelkopolilla... Eikä siitä tullut ku lisää pelkoja. Toivottavasti sulla on parempi käynti. Esitin siellä kai rohkeempaa mitä oonkaan. Sain ekassa synnytyksessä hyvät kivunlievitykset ja siellä sit kätilö selitti, että seuraavassa en luultavasti tuu saamaan mitään (ksks:ssa ei saa ilokaasuakaan enää), koska synnytys on luultavasti aika nopea. No, sehän rauhoitti mieltä... Jepjep. Pelottaa jo valmiiksi kipu ja vauvan vointi.

Mulla myös kalvot pullotti jo 6cm, mutta en antanut puhkoa niitä kun tiesin et sit tuun entistä kipeemmäks :D Sain spinaalin ja vasta sit annoin puhkoa ne. Et kai nuo on vähän kätilökohtaisia juttuja.

Et sellasta. Meillähän on paljon yhteistä, harmi vaan kun näin negatiivisessa mielessä! :D
 
Laura: :LOL: Ihanaa, ajatteleekohan munkin mies noin, ettei halua "patjaa panna" :D :D mä kyllä syytän sitä siitä että oon lihonu näin paljon vuosien aikana, se on kova laittaa ruokaa ja kantaa mulle kaupasta aina suklaatakin... eli ehkä se tykkää ku pullistun :p :D Toivottavasti mäkin saan makkaraa juhannuksena, kasvissyöjänä mulle kelpaa vain soijanakki ja sit se parempi versio :D :D

Levottomat jalat: voi perkeleen perkele! :kieh: mistä ne nyt on tullut?! mulla on ollut nyt muutamana yönä enkä meinaa saada millään unta! Miksi ne tulee yöllä, eikä esim. päivällä kun menen päikkäreille? No onneksi ei, mutta ihan älytöntä niiden kanssa on yöllä kärsiä, jalkoja särkee ihan hulluna. Onko siihen mitään vinkkejä tai apua?

Talvicci: kiva, että sait lähetteen! :hug:

Ansuliinu: mulla ei onneksi tuu enää paniikkikohtauksia, mutta tiedän miten kamalaa se on! :hug: Mulla siihen auttaa se, että menee miehen kainaloon turvaan ja tietää sen, ettei siihen kuole eikä tule hulluksi, vaikka se siltä tuntuukin. Sekin auttaa kun oppii tunnistamaan alkavat kohtaukset ja saa ne katkeamaan ennenkuin pääsevät pahoiksi. Toivottavasti saat apua niihin, ei se lääkityskään ole huono vaihtoehto jos ei mikään muu auta. :hug: (älä odota liian pitkään avun hakemista, voivat pilata koko elämän, jos pääsevät pahoiksi... :()

Raskausarpia: mulla on lonkkien/lantion kohdalla molemmilla puolilla muutamat, ne on ilotulitteen näköisiä, kun niissä on pitkä hopeinen "häntä" ja yläpäässä punainen kohta :D Toivottavasti ei tule kauheasti enempää.

Tänään en oo kyllä tehny mitään muuta ku nukkunu. Syödäkin pitäis kohta taas. Huomenna pitäis varmaan jaksaa katella sukulaisia... ainiin siitä muistinkin! Vauvaunista: en ole nähnyt yhtä ainoota... näen lähes joka yö painajaista jossa tappelen oman äitini tai siskoni kanssa lähes verisesti, mistäs se sit kertoo, että ei näe vauvaunia vaan tollasia? :confused:

Maha on ollut tosi kipeä monena päivänä, toivottavasti huomenna ei vaivaa niin pahasti. Mies joutuu olemaan koko juhannuksen töissä :( HÖH.

Iloista Jussia jokaiselle! :)
tömpsis ja super 29+0
 
Viimeksi muokattu:
Voimia Huldsharksille, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Talvicilla ja merkkarilla kyllä synnytykset sieltä kauheimmasta päästä. Ei ihme, että pelkoja on jäänyt. Onneksi Talvicci sait lähetteen.

Minä jouduin nyt sitten äitiyspolin asiakkaaksi. Sokeriarvot oli liian monta kertaa yli sallittujen. Ei mitenkään mahdottoman paljoa yli, mutta liian monesti. Nyt sitten vissiin saan opetella laskemaan ruuasta hiilarit ja tarkkailemaan syömistä oikein kunnolla. Tavallaan kyllä ärsyttää, en ikinä ole ollut kiinnostunut ruuan kalori- ym. määristä. Olen inhonnut pelkkää ajatustakin, että niitä joutuisi laskemaan ja kyttäämään. No, eipä se ole (toivottavasti!) kuin tämän loppuraskauden ajan. Ehkä sen kestää.=)

Rauhallista ja mukavaa juhannusta ihmiset!
 
Moi, tulin tänne taas vaihteeksi pikaisesti vilkaisemaan mitä palstalle kuuluu ja kertomaan vähän omasta kuulumisesta (jos se teitä kiinnostaa)

Ihana lukea et raskaudet on jatkuneet loistavasti :heart: Teillä on enää varsin lyhyt aika h-hetkeen. Oon jotenkin niin onnellinen teiän puolesta, vaikka pieni suru onkin paidassa oman kohtalon takia, mutta elämä ei ole aina reilua :/

Sain yhteenvedossa viime kuussa patologin lausunnon pienen menehtymisestä, meillä napanuora oli ollut ilmeisesti aavistuksen heikko eikä ollut kestäny kun se oli kiertynyt liian tiukalle. Huonoa tuuria oli siis todellakin matkassa. Kevät on ollu todella raskasta aikaa, mutta vähitellen elämä helpottaa.

Nyt sit pitäs osata olla stressaamatta, tällä viikolla sain uuden plussan ja maalisvauvaa odotellaan. Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin loppuun asti :heart: Jännittää ja pelottaa aivan valtavasti, mutta mahottoman onnellinen olen. Suurin stressi on nyt takana kun ei tarvitse enää odotella mahdollista plussaa. Jotenki oon tullu siihen tulokseen et mun kropassa on jotain hormonivajetta, kun plussat tulee aina klomi-lääkityksellä.

Mut en viiti kauheeta litaniaa tänne kirjotella, toivottelen teille kaikille ihanaa juhannusta ja aivan loistavaa loppuraskautta. Mä käyn aina välillä jatkossakin lukemassa mitä teille kuuluu, varsinkin syyskuun lähistöllä et kuka milloinkin vauvansa saa :) :heart:
 
Tarjonnasta,olis ollu kiva tietä viime neuvolassa mut ei multa ole viel kertaakaan katottu..Olen ajatellut nyt et ku tökkäsyt tuntuu alhaalla et onko pää ylöspäin,mut kyl tuos isompaa tuntuu tuos kylkiluiden alla ja hikka tuntuu ihan tuol alhaal..notta kait se rt on jo ja toivottavasti pysyyki ..
Vauvan kokoarvioki olis kiva kuulla.

Linea negraa ei tullu esikoisen aikaan eikä nytkää,tosin navasta ylönpäin menee tosi haalee tumma viiva mut mun mielest se on verisuoni..ja esik.poika niin myös tääki ja oli muistaakseni mahan muodosta puhetta niin nyt mulle povattii mahan muodon perusteella alussa tyttöä,mut kyl tää poika on joten mie en usko noihin mahan malli,pahoinvointi tms näyttää sukupuolen hommiin,jokainen raskaus on erinlainen.. =)

Oliivimaria hyvä et menit kuite käymään ultras niin selvis tuokin et voi ottaa hieman iisimmin..ja toivotaan että kohdunkaulan pituut pysyy samana eikä ala paikat viel aukee..

Ansuliinulle jakselemisia paniikkikohtausten kanssa,tiedän tunteen,itse kärsin tuosta reilu vuos sitte ja lääkkeisiin jouduin turvautumaan jottapysty ihmisten ilmoilla liikkuun ja ”pääsin eroon” kys vaivasta.lääkkeet siis lopetin alkuvuonna eikä ole tullu sen jälkeen ku 1lievä kohtaus,jonka sain ohi menee ihan rauhoittumalla ja hengittelemällä.:hug:

Huldikselle taas jakselemisia sinne sairaalapetiin!:hug:

jiimii&poju29+5
 
MökinAkka, harmi ettei sokerit pysyneet, mutta toisaalta hyvä, että olet seurannoissa ja vauvan ja sun voinnista pidetään huolta!

Memelisa, onnea uudesta raskaudesta. Oon uusi täällä, niin en tiennytkään, mitä sinulle on tapahtunut, mutta kuulostaa tosi kauheelta kuitenkin. Toivottavasti nyt menis kaikki hyvin loppuun asti! :heart: Niinkun nyt tietty kaikilla muillakin täällä!

JiiMii, yleensä tarjotaan aletaan katsoa vasta lähempänä LA kun vielä vauva voi pyöriä, vaihtaa asentoa ja on aika pienikin, tarjontaa on tosi vaikea tunnustella. Tälleen melkein neuvolan tätinä ( :D ) voisin sanoa, että yleensä ehkä n. 32 viikkoisesta alkaa tuntea paremmin, mutta senkin jälkeenhän ne voi vielä kääntyä.

Huldasharks, istukkako sieltä vuotaa? Tsempit, toivottavasti pieni pysyis vielä masussa, vaikka onneksi jo aika hyvillä viikoilla ollaankin ennenaikaisuuden suhteen ja jokainen päivä on eteenpäin!

Hauskaa jussia kaikille! :) Meillä oli miehen kanssa eilen "omaa aikaa", poika oli mummolassa yötä. Käytiin kaupoilla ostelee yläkerran rempattuja huoneita varten verhoja yms ja sit pelailtiin Wiitä yms parin kaverin kanssa, oli hauskaa! Mies tuolla vielä nukkua posottaa krapulaansa pois ja mä jo mietin et saaks kohta jo lähtee hakee esikoisen mummolasta, kauhea ikävä :D Mulla oli pari alkoholitonta siideriä, aika pettymyksiä oli! Ihan ku ois juonu omenamehua hiilihapoilla, heh. Miten teillä muilla lapset jää yökylään tai onko ne yökylässä? Meillä poika aloitti jo eilen aamulla puhumaan, kun sai silmänsä auki, että "mummon luo". Ihana jättää se sinne, kun toinen jää hyvillä mielin. Mutta tiiän kyllä, että innoissaan se lähtee kotiinkin.

Merkkis ja möhkis 30+0! Mihin se aika vierii...
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Huldis: Kurjaa että jouduit taas sairaalaan:( Toivottavasti vuodot loppuvat pian, tsemppiä oikein kovasti!:heart:

Memelisa: Onnea uudesta raskaudesta!:heart: Toivon koko sydämestäni että kaikki menee hyvin!

Ansuliini: Mulla oli jonkun sortin paniikkikohtauksia kun esikoinen oli noin puolivuotias. Se oli aivan kamalaa. Luulin että tuun ihan hulluksi kun sellanen tuli ja hirvee olo! Onneksi ne loppuivat pikkuhiljaa ja nyt ei ole ollut mitään ainakaan yli vuoteen (*koputtaa puuta*). Oikeestaan ne loppuivat kun sain alettua taas nukkua kunnolla, siis kun poika alkoi nukkumaan öitä vaan yhdellä herätyksellä tai nukkui koko yön läpi. Musta tuntuu että mulla oli just tuo väsymys aiheuttaja noille kohtauksille-ja mullahan oli ahdistusta ja pakkoajatuksia kanssa tuolloin. Vähän kyllä pelottaa mitä tuleman pitää kun unet jää taas vauva-aikana vähemmälle mutta positiivisin mielin mennään ja toivotaan parasta. Tsemppiä Ansuliini noitten kohtauksien kanssa!:heart:

Mä kävin äsken siellä lääkärissä ja jipii, kohdunkaula ei ollut lyhentynyt vaan oli n. 3,2 cm eli hieman pidempi mitä viimeksi. No joo, se varmaan riippuu miten ne sen aina mittaa jne. Joten saan olla kotona=) Jos olisi ruvennut lyhenemään olisivat kaiken varalta antaneet kortisonit kypsyttämään vauvan keuhkoja. Mutta se nyt ei vielä ollut tarpeen. Ja saan siis edelleenkin vielä liikuskella, tosin tulen varmasti paljon lepäämään. Haluan nimittän pysyä täällä kotona ja jos rupeen tekemään liikaa juttuja se voi kostautua sairaalaan joutumisella...Lääkäri sanoi että kohtahan alkaa jo 30.raskausviikko. Häh?! Kysyin sitten että mikä laskettu aika niillä mulle on ja se sanoi että 14.9. Eli muutaman päivän olivat aikaistaneet ultrien perusteella. Mutta lasken ite sen 17.9. mukaan joten ei tarvitse muuttaa tänne. Oon jotenkin tottunut niin noihin viikkoihin mitkä mulla on että olisi outoa muuttaa...

Ja nyt sitten makoilemaan kun tuli oltua jalkeilla pidemmän aikaa. Automatkat saa muuten aika nopeesti supistuksia aikaan, onko muilla samaa?

Casanna 27+5
 
Huldasharks, istukkako sieltä vuotaa? Tsempit, toivottavasti pieni pysyis vielä masussa, vaikka onneksi jo aika hyvillä viikoilla ollaankin ennenaikaisuuden suhteen ja jokainen päivä on eteenpäin!
Täysin etinen istukka, vuotoa tulee niiltä seutuvilta, joko istukan verisuonistosta tai jostain muusta. Sitä kun ei tarkkaan pystytä määrittämään.

Memelisa: Paljon onnea plussasta :heart:

Huldis ja pikkusisko 29+5
 
Hitsin pimpulat kun työ haittaa harrastuksia niin ettei ole iäisyyksiin ehtinyt käydä kurkkimassa kuulumisia täällä...:(

Huldikselle jaksuja sairaalavuoteelle, toivotaan että vuodot viimein loppuisivat.

Memelisalle
onnea plussasta ja vauvaliimaa matkaan :heart:

Mistäs kaikesta olittekaan jutustelleet...Hmm...

Linea negraa ei ole ollut aiemmista muksuista eikä ole tälläkään kertaa. Mahan muoto ja vauvan sykkeet ovat ennustaneet joka kerta poikaa ja oikeassa ovat olleet.

Lääkärineuvolassa kävin viikko sitten, silloin kohdunsuu tiukasti kiinni ja kohdunkaula n. 4cm, eli siellä sektorilla ei ongelmia. Kokoarvio vauvalla silloin 1150g ja vankasti kököttää jo lähtökuopissa, potkuista päätellen on ja pysyy pää alaspäin.

Supisteluja
tulee silloin tällöin (välillä kivuliaitakin), varsinkin reippaasti kävellessä, mutta eivätpä ne suuresti ole arkea haitanneet. Autossa istuminen on välillä tosi tuskaisaa kun vauva alkaa yleensä ekan 50kilsan jälkeen möngertää oikein antaumuksella ja sitten alkaa supistella.

Enemmänkin arkea hankaloittaa se, että yöllä herätessä en tahdo saada uudelleen unta vaan valvoskelen tunnin pari ja aamulla sen sitten kyllä huomaa...|O Mulla on ensi viikolla neuvola ja ajattelin kyllä sitten jo pyytää aikaa pikkuhiljaa lääkärille jotta saisin saikkua loppuajan, en jaksa suotta pinnistellä äärirajoilla, kun ei kerran ole pakko.

Juhannusaattoa
vietettiin Särkänniemessä, nyt istun kuopuksen kanssa kotosalla kun isäntä ja esikoinen lähtivät motocross-radalla ajelemaan. Kunhan kotiutuvat niin grillaillaan ja chillaillaan, kuten asiaan kuuluu. Huomenna varmaan jatketaan ihan rennoissa merkeissä ja sit sunnuntaina olisi ohjelmassa kummipojan 5vee kekkerit. Pääasia että saa olla ihan vaan rennosti eikä ole pakko sinkoilla mihinkään kieli vyön alla.

Ihmeempiä unia en ole nähnyt, yhtä levottomia ne on nyt kuin aina ennenkin...:p

Raskausarpia on tullut molemmista ipanoista ihan vaan pari, enkä ole rasvaillut yhtään... Nyt ei ole vielä näkynyt. Rinnoissa mulla onkin sit teini-iän muistona raskausarpia vaikka muille jakaa. Ne on sit niiiin rumia...

Kurjaa kun niin moni joutuu taistelemaan noiden sokeriarvojen kanssa.:( Omat kävin mittauttamassa muutama vko sitten, ne olivat ihan normit.

Hemppari
mulla on laskenut tosi rajusti, lähtötilanne oli melkein 140, viime viikolla oli laskenut jo 105:een vaikka popsin päivittäin lisärautaa ja koitan huomioida raudantarpeen myös ruokavaliossa. Onko muilla samaa vikaa?

Ipanoiden syntymämitat
: 47cm/3075g (rv 37+6) ja 50cm/3450g (rv 40+0)
Itse olen ollut myös sellainen peruslapsi puoli metriä ja 3,5kg.

Meidän muksut on tosi harvoin yökylässä. Useamminkin varmaan laittaisin, mutta meillä ei ole oikein paikkoja mihin laittaa. Sen kerran kun ovat yökylässä, niin alku aina vähän kangertelee mut lopulta viihtyvät erinomaisen hyvin.

Äitiyspakkauksesta ei ole vielä kuulunut mitään. Palkanlaskija laittoi paperit menemään vasta viime viikolla, jotta sai laskelmaan mukaan kesäkuun palkan, jossa näkyi tuore palkankorotus. Vaunut ja koko katraan turvaistuimet edelleen hankintalistalla, varmaan sitten elokuussa käydään hakemassa kun mieskin on kesälomalla ja voidaan rauhassa lähteä ostoksille. Nyt on viikonloput niin täynnä ohjelmaa, ettei oikein ole ennättänyt. Eikä tässä kiirettä ole, valinta on jo teoriassa tehty, eli mies voi vaikka ihan itsekseen käydä tarpeelliset ostamassa...;) Muutenkin meinaan laitella kaikki valmiiksi vasta elokuussa, mitäs tässä suotta vielä hötkyilemään...

En nyt millään muista mitä muuta piti jakaa... Ehkä sit seuraavalla kerralla taas. Mutta oikein hyvää Juhannuksen jatkoa koko köörille!!

Niksu & pikku-ukko 30+1
 
Memelisalle tosi paljon onnea plussasta! :heart:

Ja Huldikselle voimia sairaalassa oloon - toivottavasti pääsisit pian pois ja nauttimaan kesästä kunnolla.

(.) Mulla alko eilen kesäloma, joka jatkuu suoraan äitiyslomana. Ihanaa - vaikka vointi on ollut hyvä eikä saikulla ole tarvinnut olla, väsytti jo aika tavalla joten ihan kiva että saa nyt nauttia pitkään kesästä ja valmistautua syksyyn! =)

Olin neuvolassa tiistaina, ja painoa oli tullut pari kiloa parissa viikossa... Nyt yhteensä 14 kg :ashamed: Järkkyä. Aion katsoa nyt tarkemmin mitä suuhuni laitan ja jos jaksaisi ja ehtisi taas liikkuakin vähän enemmän. Oma tavoite on että loppuaikana tulisi enää kaksi lisäkiloa mutta saapa nähdä. Muuten kaikki on oikein hyvin, vauva liikkuu hyvin, kohtu kasvaa ihan vähän keskikäyrän yläpuolella eikä supistuksia ole ollut. Vatsa on jo aika valtaisa ja siitähän jo huomautellaan. Töissä ihmeteltiin että onko sittenkin tulossa kaksoset...

Kelan päätöstä odotellaan ja jännitetäänkin, mä hain 6 kk:n tulojen mukaan äitiysrahaa ja nehän suhtautuu tosi nihkeästi kasvaneisiin tuloihin. Mutta mun laskujen mukaan pitäisi riittää tuohon isompaan päivärahaan. Äitiyspakkaus odottelee jo postissa, pitää hakea se ensi viikolla. Vaunutkin on tilattu ja haetaan ensi viikolla: päädyttiin Emmaljungan punaisiin City Crosseihin. Aikamoista varustelukilpaa toi vaunuhomma nykyään - löytyy kyllä vaikka minkälaista, ihan sekaisin meinasi mennä että mitkä nyt olisi hyvät!

Arminen 29+3
 
Huldikselle paljon voimia jälleen sinne sairaalaan toivottavasti pian vuodot loppuisivat.. :hug:


Memelisalle Onnea plussasta ja peukkuja että menee hyvin alusta loppuun :)

Juhannuksen jatkoja kaikille :wave:
Tällä kertaa ei muuta kerkeä kirjoittelemaan :)

O&O + pikkujäppinen 29+0 *POKS POKS*
 

Yhteistyössä