Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

Memelisan muistan kyllä. Itsellänikin tämä on ns. "clomifen" raskaus ( taustalla lähemmäs 3v lapsettomuus, hypotyreoosi ja endometrioosi ) Lähti ekasta " kokeillaan nyt jos toimisi " clomi kuurista ennen koeputkea käyntiin ( clomeja se pienin annostus kp 3 alkaen viisi päivää ). En tiedä mikä oli, että lääkärit eivät aiemmin olleet suotuisia tuota lääkettä kokeilemaan... Siitä oli apua kuitenkin heti, sattumaa tai ei. Mukamas " ovuloin normaalisti ", ja mikkeliin kun menin takaisin kuopion käyntejen jälkeen, niin lääkäri siellä joka minulla endon totesi ihmetteli että " jaa kuitenkin clomeilla, vaikka ovis normaalin luokkaa... ". kummasti nämä aina jotkut pyrkivät vähättelemään toisten lääkäreiden ratkaisuja. kuopioon minulla on luotto täydet 100 %. kyseinen lääkäri myös oli hieman tökerö kun totesi minulla endometriooman, josta seuraus oli se että antoi käteeni hedelmöitys hoidot vihkosen, ja sanoi että on sieltä nuolella merkinnyt meille hänen mielestään sopivimman keinon jatkaa sukua. IVF siellä koreili, ja ei muuten ollut helppoa nähdä sitä mustekynällä merkattua nuolta siinä, ja yritin sitten vaatia selitystä... nyt kun niskaturvotus ultrassa sattui olemaan sama lääkäri, pyysin katsomaan kystien tilannetta ( joita on siis vasemman munasarjan sisällä kaksi vierekkäin ja endometrioosi kystat ovat siis täynnä verta ). oli jo kerennyt tehdä vaadittavat tutkimukset, ja totesi vaan, että " eivätkö ne olleet aika pieniä "... sanoin vaan, että isompi kystista oli viimeksi alkuraskauden ultrassa 5 cm ja keskustelu jäi kutakuinkin siihen. kyseiselle lääkärille olen kuitenkin kiitollinen siitä, että hän sen endon ekana löysi. nyt tuli niin paljon omaa napaa, että hävettää -- mutta paljon kannustavia ajatuksia!

Huldis voi teitä kahta... Toivottavasti siellä on kuitenkin pieniä onnen hippuja ja piristysruiskeita päivässä! kehtaatko kuunnella tätä siellä, huom SENSURED ja ei puhtoisille ja pullantuoksuisille kotiäideille :saint:

YouTube - ‪Soul Captain - Vauvan Teko Homma‬‏

Iivari veti ihan mahottomat jumpat tähän aamuun, heräsin siihen. Se oli jotenkin eksyny lähes mun tissejen alle johonkin pallean kohalle, kun olin vasemmalla kyljellä. Se kiemurteli ja sätki siellä kun hengen hädässä, jalat potki oikealla ja pää yritti läpi vasemmalta. Sai varmaan kunnon ahtaan paikan kammon, kunnes löyti tiensä väljemmille vesille :D Oli varmaan siellä alempana sit sitä mieltä että perkele kaikenlaista, että nuo tissit pitää kyllä pitää kauempana jatkossa. Saakin pysyä niistä erossa rippikoulu ikään asti, kunhan oon joskus saanu sen tissistä vierotettua :snotty: taitaa tulla aika dirty boy, as his father and mother.....

Laura ja iivar 29+3
 
Memelisa: Suurensuuret onnittelut plussasta! :flower:

Huldikselle edelleen paljon voimia noiden vuotojen ja sairaalassaolojen vuoksi/ kanssa jaksamiseen.

Niksu: Mulla on ollut sama juttu ton hemoglobiinin kanssa eli ekassa neuvolassa rv 8 Hb oli 137. Sen jälkeen heti toisessa oli laskenut 107:ään ja nyt on ollut koko ajan vain vähän päälle 100, vaikka rautaa syön jo ihan kaksin käsin.. Ihmeellistä.

Juhannusaatto
meni täällä rauhallisesti. Kotosalla oltiin, paitsi sitten iltapäivästä/illasta käytiin pojan kanssa sukuloimassa ja tuollaisessa perinteisessä "juhannustapahtumassa". Esikoinen jaksoi siis jopa valvoa klo 20.20 asti.. :D Normaalisti käy yöunille klo 19, joten tuokin oli jo saavutus, mutta jäi kyllä juhannuskokot näkemättä. Nyt onkin sitten päikkäreillä nukkumassa eilistä univelkaansa pois. :D

Linea negraa
ei ole täällä havaittavissa, eikä kyllä ollut esikoisestakaan. Raskausarpia on muutama haalea tullut tuohon navan yläpuolelle. Esikoisestakin muutama tuli, ne tosin ihan loppuvaiheessa eli vasta rv 38 jälkeen. Ei auta rasvailut, eikä muutkaan konstit, siis mulla ainakaan. Molemmissa raskauksissa olen ahkerasti rasvannut, mutta siltikin muutama arpi on tullut. Ja painoa ei kuitenkaan ole tullut kuin se pari hassua kiloa, samoin oli esikoisestakin.

Mutta 31. viikko alkoi tänään ja viisi viikkoa olisi vielä äippäloman alkuun.. Kuulostaa paljolta, mutta nopeastihan se menee. :)

Mukavat juhannuspäivät kaikille!

Raisu 30+0
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää Juhannuspäivää kaikille! :)

pikainen ja ehkä tyhmä kysymys: pitääkö huolestua kun mahaan sattuu aika kovinkin? Siis en tiedä, että onko se supistelua, kun ei maha kovetu eikä kiristä, mutta eilen en päässyt kunnolla edes liikkeelle, kun teki niin kipeää ihan tuonne alas alavatsalle. Kun aina sanotaan, että harkkasupparit ei oo kivuliaita, mutta ei mulla mitään kivuttomia oo :confused: Onkohan noi siis suppareita olleskaan? Ilmeisesti aika moni toimii silti melkein normaalisti vaikka saakin supistuksia, mä vaan otan iisisti ja sitten ne yön aikana menee jo pois. Eli tänään on maha taas jo normaali. Mulla ei siis ole kohdunsuulla tapahtunut mitään, ainakaan viimeksi lääkärissä. Mies käskee mut lepäämään kun sattuu, mutta reagoiko se liian herkästi mun kipuihin? Eli pitäiskös vaan jatkaa puuhia kivuista huolimatta?

Miksiköhän vauva "värisee"? Tuntuu niinkuin se siellä tärisisi ihan hulluna välillä, hmm.

Täytyy muistaa kysyä nää asiat neuvolassakin ens kerralla, siihen on yli viikko vielä aikaa ja silloinkin sijainen paikalla.

Voikaa hyvin
tömpsis ja super 29+2
 
jeeni
Arminen Täälläkin odottelen Kelan päätöstä äitiysrahasta, hain myös 6kk tulojen mukaan ja varhennettuna eli 50päivää ennen laskettua. Tulot on kyllä selvästi kasvaneet, mutta odotellaan. Valitan kyllä, jos en hakemaani saa.

Laura
Täällä taitaa myös olla pelimies kasvamassa, viihtyy tissien alla poikittain ja mahdollisimman ylhäällä. Siinä myös jumppailee aika reippaasti, mutta ei tunnu haluavan väljemmille vesille. Välillä potkasee alaspäin ja välillä tunkee päätään selvästi näkyviin, erityisesti oikealla kylkiluiden alla on sen lempipaikka.

tömpsis
täälläkin vauva värisee, tähän asti liittynyt siihen, että itsellä ollut oikein rento olo, esim. mies hieronut hartioita tms.

jeeni ja kaveri 29+4
 
Poks poks 30+0 ja hyvää juhannuksen jatkoa kaikille!:wave:

Kokkoa tuli käytyä katsomassa ja erittäin huonosti nukuttu yö takana, en tiedä mikä vaivasi kun ei uni tullut silmään kunnolla, mihinkään ei koskenut eikä mitään, mut ei vaan nukuttanut! No jospa ensi yönä saisi kunnon unet!
 
Mukavaa juhannuspäivää ja viikonloppua!

Oltiin alkuviikko mökillä ja Juhannus tässä kotosalla, eilen grillailtiin ja tänään pidetään karkki-leffa-päivä :) Minäkin hurja join 2 alkoholitonta siideriä eilen, oikein hyvää oli, mutta tosiaan...maistui aika muumi-limpparille.

Mulla iski todellinen pesänrakennusvietti!!!!!!!!! Eilen vaihdettiin tytön (3v.) kanssa makkareita, nyt tytöllä on ihan ylisievä pikkutytön huone ja meillä vanhemmilla tilava makkari, minne mahtuis vaikka 3 pinnasänkyä :D Ja tänään vielä vaihdettiin vaatekaappien järjestystä, kamala homma! 2 ikean kassillista tuli kirppari-kampetta tytön kaapeista... Pitää varata pöytä kunhan miehen lomat loppuu niin mulla on tylsää, ja sadepäivänpuuhanahan toi kirppiskamojen hinnottelu on oikeinkin kivaa!

Tömpsis Mulla on myös alavatsa välillä hirmu kipeä ja sellanen särkyinen jomottava. Eikä siis ole supistelua eikä vatsavaivoja. Ja yleensä se särky menee ohi päivässä parissa. Oon ajatellu että se johtuu jostain mahan venymisestä tai siitä et vauva liikkuu niin kovin? Nyt kun oon pari päivää "hillunu" eli rumsteerannu ja juossu kaupoilla ym ym. niin on maha kipeenä tänään, pitää huomenna koittaa levätä jos menis ohi. En muista tämmöistä vaivaa edellisestä odotuksesta.

Täällä pööpö on aika vahvasti jo pää alaspäin, potkuja tulee ylös ja kylkiin pelkästään ja hikka tuntuu aika alhaalla aina. Tänäkin aamuna mies tunsi kädellä pienen hikkaukset, oli vissiin hyvin selkä mahan pintaan päin :)

Tosta vauvan värinästä Kun masussa värisee niin vauva jonkun tiedon mukaan pissaa! :O Mutta kyllähän vastasyntyneet joskus värisee ja se ilmeisesti liittyy hermoston kehittymättömyyteen ja on aivan normaalia.

Linea negraa Mulla ei ollut edellisessä odotuksessa eikä näköjään tässäkään.

Masun muoto Mulla on nyt poikamaha, ei ole levinnyt yhtään kylkiin ja takaapäin ei näy siis ollenkaan et olisin raskaana, maha on edessä ja ylhäällä. Tyttöä odottaessa taas oli tyypillinen tyttömaha, leveä ja roikkui jotenkin alhaalla ja turposin muutenkin kauheesti, siis ihan kasvoistakin!

Raskausarpia ei ole vielä tullut. Edellisestä odotuksesta tuli vasta vkon 40 jälkeen alavatsaan ohuita raitoja, mutta sitä aikaisemmin tuli jo reisiin ja maidon noustua tytön syntymän jälkeen myös rintoihin. Toki silloin tuli kilojakin se 14... ja olin siis silloinkin ylipainoinen jo ennen odotusta.

Memelisalle hurjat tsempitykset että vauva pysyy matkassa ja odotus päätyy ihanaan kääröön kainalossa :heart:

Jotkut valitteli levottomista jaloista Mulla tuntuu joskus iltaisin, jos on paljon ollut jaloilla päivän aikana, että on pakko liikutella ja sätkytellä jalkoja, inhaa. Mutta öisin se ei ainakaan vielä vaivaa. Siihen voi auttaa magnesium-lisä + vichy + hieronta + lämpövaihtelu (eli toiseen ämpäriin jääkylmää vettä ja toiseen kuumaa ja vuorotellen jalkoja ämpäristä toiseen --> laittaa pintaveren kiertämään)

Kattelin tossa kaupassa noita tutteja ja pulloja ja valinnanvaraa on aivan järjettömästi! Tytön aikana en edes ajatellut noita eroavaisuuksia noissa merkeissä ja malleissa vaan ostin mikä eteen sattui ja hyvin toimi. Mutta nyt mietin että oisko sellanen Aventin pullo sit hyvä, kun siinä kyljessä niin vakuuteltiin että se vähentää koliikkivaivoja? Ja jos se käy sit hyvin saman mallin rintapumppuun? :confused: Kaveri taas kehui sellasta merkkiä kuin tommee tippee tai jotain?? Sekin on koliikkivaivoja vastaan kuulemma? Ja mikä tutti oli sen mallinen että se tukee rintaruokintaa, eli on muotoiltu nänniä vastaavaksi? Muistaako kukaan?

Nyt perunamuusia ja pihvejä, nam. Mulle tulee sellasia mieliteko päähänpinttymiä, eikä ne mene ohi ennenkuin saan haluamaani! Siis jos tekee mieli hesen hampparia niin mäkkärin hamppari ei vie sitä mielihalua pois!?! Eilen jo miehelle tuumasin et tekis mieli itsetehtyä perunamuussia kunnon tujauksella voita ja suolaa ja tänään sitä on jo ihan pakko saada :whistle: Mutta huomenna taas muusi ei maistu välttämättä ollenkaan! Eli "yhden kerran mieliteko" Onko muilla näitä?

miirikki ja pööpö 28+3
 
Miirikki, mä hommasin ekalle lapselle tuttipulloja valmiiksi (just jotain tollasia tosi "hienoja", missä oli hyviä ominaisuuksia :D) ja poika ei suostunut syömään niistä, heh. Suostu syömään vaan perinteisestä Ainun tutista. Haluun kyllä tälläkin kertaa, että vauva söis pulloakin, pääsis itse poistumaan välillä hetkeks kotoa. Minkähänlaiset vermeet sitä vaan ostas valmiiksi, jos tällä onkin eri tuttimaku kuin esikoisella ;)

Masun muoto Mulla oli ekasta ihan poikamaha ja poika oli asukkikin. Nyt on samanlainen maha ja poika pitäs olla myöskin tulossa... Monet kyllä tuntuu sanovan, että tytöt aiheuttaa turvotuksia ja sivulle leviävän mahan!

Tömpsis eihän nuo sun kivut oo liitoskipuja? Nehän voi aiheuttaa ihan koviakin särkyjä ja kipuja, ja itselläni ainakin häpyluuta ja lantion luita välillä oikeen polttaa, voi olla vaikea vaihtaa asentoa, nousta ylös tms. Mua itseä helpottaa kun nukkuu tyyny jalkojen välissä, ootko koittanut? Supistukset pitäs kuitenkin mennä ohi, eikä niiden pitäs olla vielä kipeitäkään!
 
Levottomista jaloista:

Ihan aluksi kunnolla magnesiumia! Itse söin pitkään aamulla monivitaaminen ja sitten illalla otin yötä vasten sellaisen jossa 350mg magnesiumia, ei muuta.
Toiseksi: Elimistön oman rautavaraston hupeneminen aiheuttaa/pahentaa kyseistä vaivaa myös vaikka neuvolassa eivät sitä sen enempää usko. Terveysportista olen saanut tietoa sekä ihan parilta levottomiin jalkoihin perehtyneeltä nyt jälkeenpäin eli vaikka hemppa olisi vielä suht ok voi olla hyvä aloittaa rautakuuri.
Kolmanneksi: Suolan kanssa pitäisi löytää se tasapaino... en osaa sanoa itsekään mikä hyvä, mutta liikaa ja liian vähän pahentavat tätä vaivaa!
Neljänneksi: NESTE! Päivän aikana riittävästi ellei vähän enemmänkin nestettä!
Viidenneksi: LIIKUNTA! Jos et voi liikkua aktiivisesti syystä taikka toisesta, jumppakuminauhalla saa jalkoihin kohdistettua hyvin liikuntaa... ja keskellä yötä voi heitellä kyykkyjä ja venytellä pohkeita.
Kuudenneksi varoitus: LÄMPÖTILAN VAIHTELUISTA voipi saada ikävän pissatulehduksen :( Nimim. viime raskaudessa sain kamalan flunssan ja pissatulehduksen, kun kokeilin kyseistä keinoa....

Zemppiä kaikille vaivasta kärsiville!

-Miuski elokuisista
 
Viimeksi muokattu:
Tuttipulloista suosittelen just tuota aventin...niillä muistaakseni se on viel mahdollisimman ”luonnollinen” se tutti,ja oliko juuri niissä se et saa myöhemmin lisättyä ne kahvat et voi sit käyttää juomakuppina,monikäyttöinen siis...
Ja olikohan se mitä esikoisella käytin juuri avent,se oli sellanen mikä meni kolmeen osaan,ala-,keski- ja yläosa. ja se oli sellanen mikä autto just vatsanväänteisiin,siis ettei niitä tullu,ei imeny ilmaa,ne oli hyviä!

Yhden kerran mielitekoja tulee todellaki välillä xD

Hempasta aloin miettii ku mulla edelleen pysyneet samassa et oliskohan ollu apua multitabseista nyt raskausaikana(ja alussa multivitaa),välillä tosin unohan senki syönnin mut olen muutenki niiiiiin huono syömään vitamiineja,muistan sen pari pv niitä popsia...no ei niistä ainakaa haittaa ole ollu!

( . ) kivasti meni juhannus maalla,kokko poltettiin,kylläki jo ennen 12,mölkkyä pelattiin ja muutaki hauskaa oli =) puol 12aikaan lähettii miehen kans sit pois,äitin luo mentiin yöksi.Eilen tultiin kotiin,poika tuli isän luotaan takas ja mentiin illaksi sit mun setän luo grillaan ja saunomaan=) 11 aikaan tultii vasta kotiin,joten kyllä tuo tänä aamuna hieman väsytti|O herättii kyl 10jälkeen..
:heart:Tänään poksutaan ja miehen kanssa yhteiselosta tulee 2Vuotta!!:heart:

Jiimii&poju 30+0 uusi kymmenys alkaa(ja toiv viimeinen;))
 
Joo, kyllä vauva värisee vielä synnyttyäänkin välillä, ei huolta. Hermosto kehittyy ja pissaaminen mahassa tuntuu tosiaan kans tuolta.

Täälläkin maha kipeä ollut nyt viikon verran. Venyy ja paukkuu? Välillä taas oksettaa (huoh).
Nyt tuntuu jotenkin RASKAALTA...turvottaa, ja väsyttää ja liitoskivut vaivaa...sukulaistytön rippijuhlissa eräs vanhempi rouva tuli tervehtimään että "mitenkäs tämä raskautettu nainen voi", ja ensi kertaa tulin ajatelleeksi sanan raskaus monimerkityksellisyyttä :)

Kuulkaas, oiskos positiivisia sektiokertomuksia jakaa? Mulla edessä suunniteltu sektio (jo kaksi kertaa korjattu=leikattu hankalat laskeumat edellisistä synnytyksistä ja nyt ei enää kuulemma anneta alatiesynnytyksen mahdollisuutta). Alkoi viime yönä pelottamaan kun lueskelin sektion riskeistä....

myy ja möykky 27 ja jotain :)
 
Myy73 Mulle tehtiin esikoisesta hätäsektio, se ei itellään ollu hyvä kokemus ja nyt aion pyytää suunnitellun sektion, haluan olla hereillä kun vauva syntyy ja niin että mieskin saa olla mukana.

Mutta siis itse sektiosta ei ole pahaa sanottavaa. Mä olin saanut epiduraalin vähän aikaisemmin, sit ne oli laittanut pissakatetrin mun jo nukkuessa. Kun heräsin heräämössä sain morfiinia (joka oli virhe, sillä oksensin sen takia puoli vuorokautta sappinesteitä enkä pysynyt hereillä!!! eli ei sitä enää koskaan mulle kiitos!) Mutta suunnitellussahan ne antaa puudutteen, laittaa katetrin ja saa olla hereillä kokoajan. Mä otin sektion jälkeen pelkästään buranaa ja panadolia vuorotellen, vaikka ne tarjos vahvempiakin. Oisinko ottanu reilun viikon särkylääkkeitä ja sit en enää tarvinnu. Sairaalassa oltiin tytön syntymän jälkeen 5 yötä. Jalkeille nousin seuraavana iltana vasta, olisin varmaan aikaisemminkin pystynyt jollen ois menny siitä morfiinista niin sekasin. Haava meni tosi nopsaan umpeen eikä se ole aiheuttanut koskaan mitään hankaluutta, edes nyt seuraavassa raskaudessa.

Onhan se iso leikkaus kaikkineen ja kyllä se muakin jännittää... Kävin youtubessa kattomassa sektio-videoita ja kyllähän ne aika villin näkösiä on, ei käy kieltäminen :( mutta toisaalta niin on ne siellä olevat synnytysvideotkin!

miirikki ja pööpö 28+4
 
Kiitos kaikille vastauksista! :) Eilen puuhailin vähän eikä vatsaan juurikaan sattunut. Liitoskivut on mulla ihan erilaiset, ei tuo ole sitä, ehkä sitten kasvukipua :confused: Kumartelu on ainakin sellainen mikä saa aikaan kipuja - vasta nyt sitä huomaa miten paljon oikeasti pitää elämässä kumarrella!! Varsinkin kun on koiria ja kissoja huushollissa :D

Tosi masentavaa huomata, että mun ja miehen viimeinen juhannus kaksistaan meni sitten siihen, että mies oli töissä :( Toivotaan, että lapsen kanssa juhannukset on sitten tuplasti kivempia :)

Nähdään taas,
tömpsis ja super 29+3
 
Täällä mökiltä kotiuduttu, lapset jäi vielä keskiviikkoon asti.

Huldikselle jälleen tsemppiä sairaalaan!! Ei ole kyllä mukavaa tuollainen vuotelu :(

Memelisalle Paljon onnea uudesta raskaudesta!

Torstain neuvolakuulumisista unohtu kokonaan kohdunsuun tilanne: kiinteä ja kiinni. Mittaa ei sanonut eikä neuvolakorttiin kirjannut.
Lisäksi laittoi sitten viimeiset 3 viikkoa sairaslomaa, jotka ennen kesälomaa ja äippälomaa on.

Paljon tullut viikonlopun aikana kirjotuksia, enkä kaikkia jaksa nyt lukea. Huomenna on hyvin aikaa kun mies menee töihin :D Ruuhkan takia tultiin miltein koko matka pikkuteitä ja matkaan menikin ruokailuineen 4 tuntia. Normaalisti ajetaan 2h+ ruokailu.

-S ja M-M 26+2
 
Memelisalle hurjasti onnea plussasta :heart:

Täällä juhannus mennyt mökkeillessä, syödessä, saunoessa ja uidessa, mereen en tosin ole uskaltautunut. Masussa alkaa aina iltaisin kova meno, kunnon zumbat tuntuu vatkaavan vauveli iltojensa iloksi :D

Mullekin koittaa sitten äitiyspolin diabeteshoitajalle meno ja kunnon seuranta iskee päälle. 1h ja 2h arvot menivät rasituksessa yli :( Tällä kertaa paasto jäi alle rajan vaikka ekassa se olikin se mistä jäin kiinni.

Mukavaa juhannuksen jälkeistä eloa kaikille :D

Mädchen :heart: 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Sinne meni juhannus ja arki alkaa taas. Tai no... Mä valvoin koko yön karmean flunssan kourissa. Nenä on tukossa ja kurkussa kaktus. Nyt odottelen, että työterveyden ajanvaraus aukeaa, niin pääsen sinne soittelemaan. Eiköhän se oo sitte kolme päivää lepoa kotona. Onneksi mulla on töissä niin näpsä sijainen, että se varmasti hoitaa homman kotiin! :)

Alavatsan kivuista kyselin neuvolassa viikko sitten, kun mietin, mahtavatko olla supistuksia. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että kyseessä olisivat jonkinlaiset venymiskivut. Niitä ei oo muuten tullut kuin kävelylenkkien yhteydessä. Kyllä mä silti sinnikkäästi koiraa lenkitän, muutenhan musta tulis ihan mökkihöperö. :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Liinukka + Antero 27+0
 
Pikaisesti tähän väliin ja myöhemmin lisää;
Memelisalle suurensuuret onnittelut :) Ihanaa ja paljon tarrasukkia ja hyvää onnea nyt matkaan :)
Huldikselle myötätunto:hug:, tosi kurjaa... Onneksi pieni kasvaa ja voimistuu koko ajan!

Kysymys kantorepuista, eli sellaisen hankintaa mietin ja Manduca ollut ensisijainen vaihtoehto. Eilen tuli kuitenkin eteen Ergoja, Yamoja ja Patapumeja. Kaikkihan ovat kalliita myös käytettyinä, ja Manduca piti kaverilta ostaa(kunnes tuo Pikkuappinan tarjous tuli...), mutta onko tuo Manduca tosiaan noihinb muihin verrattuna niiin super kuin sanotaan? Onko yleistä, ettei vauva viihdykään repussaan? Sekin mietityttää....

Kohta kaupungille käymään pankkiin hakemaan autorahoja(kallein hankinta lasta varten tehty...) ja sitten äitiyspakkaus postista :heart:
 
Kantorepusta. Meillä ostettiin kuopukselle Ergo ja siitä tosi paljon tykättiin! Nyt on tuolla kaapissa odottavassa tätä uutta käyttäjää :) Kaverilla on Manduca ja on kuulemma Ergosta uudempi ja paranneltu versio, Ergon valmistus kun on kuulemma lopetettu. Tästä en tarkemmin tiedä, mutta uusia ei tunnu pahemmin olevan. MArnducassa on kuulemma vakiona vauvan kantoon tarvittava lisäkappale, joka Ergossa pitää ostaa erikseen. Perus Ergo sopii siis 3-4kk eteenpäin (muistaakseni). Meille ei aikanaan sitä vauvakappaletta ostettu kun poika oli 7kk silloin. Oli siihen asti menty liinalla, ja niin mennään nytkin alku liinalla ja jatketaan sitten Ergolla.

Mies herätti mut tänä aamuna ennen 07 ja pyysi viemään töihin. Mä tarviin tänään auton kun olen menossa töihin hoitamaan viimeiset paperihommat kuntoon. Vika pätkä sairaslomaa pitää hakea ja loman siirrot tehdä... Meidän talo on kiinni ja jpudun menemään yksikon töiseen taloon, eikä sinne pääse julkisilla niin auto on tarpeen!

Tänään tai huomenna mennäänkin sitten miehen kanssa kaksi Flamingoon rentoutumaan kun siihen on tälleen arkena kerrankin mahdollisuus. Lapset kun jäi mökille ;) Miehen kesäloma alkaakin sitten ensi viikosta.

Kyllä oli muuten ihana tulla kotiin ja omaan sänkyyn! Mökillä heräsin joka kerta kun yritin kääntyä, ja tätä tapahtui 2-3tunnin välein. Nyt kotona heräsin ekan kerran 4 jälkeen vessaan :D kun mökillä kävin tohon aikaan jo toista tai kolmatta kertaa :(

Jaahas, riisiraparperipuuro huutelee taas jääkaapissa ;) Tuli eieln tehtyä kun ei mökiltä palatessa ollut jääkaapissa oikein muuta kuin valo ;)

-Santtu ja Möyry-Muksu 26+3

P.S. Vau-kirjan odotus opas kertoi isä-puolella viimeisen kolmanneksen alkaneen.... Äiti-puolella tästä ei mainintaa ollut. Joten eiköhän se tässä jossain kolkuttele ;) Eikös me niin päätetty :D
 
Heips.
Täällä on aivan jumalattomat iskias kivut ei pysty kävelemään saati kylkeä kääntämään.. kävellessä meinaa jalka pettää alta ja kylkeä kääntämällä meinaa lähteä taju :(
Toivottavasti alkaa pian helpottaa tai muuten tulee todella tuskainen loppu kesä :(

Kantorepussa ei meidän esikoinen viihtynyt ollenkaan eikä liinassa.. joten eipä hommata nytkään..

Juhannus meni mukavasti ja rennosti vaan ollessa.. kokko käytiin katsomassa..


Linea negraa Ei ole tässäkään raskaudessa tullut ja tuskin tuleekaan..


Nyt taas mentävä lepäämään että särky laantuu.. :(


O&O+ pikku jäppinen 29+2
 
Kiitoksia tytöt :)
Huojensi kyllä mieltä ku sai sen lähetteen pelkopolille. Toivottavasti osaavat siellä selventää tuosta esikoisen synnytyksen tapahtumiakin paremmin, riippuu varmaan siitäkin miten on kirjattu ylös...

Memelisan muistan minäkin :hug: Paljon onnea uuteen raskauteen ja toivon kovasti että tämän nyytin saatte syliin asti! :)

Jännä ku joillaki on jo synnytysvalmennuskin alkanu!
Meillä sitä ei kai edes järjestetä uudelleen synnyttäjille mut vaikka olis järjestetty niin ei oltais sinne varmaankaan edes menty. Ajatuksena ollu et mennään tutustumaan synnärille ja nyt kun on tuonne pelkopolille menokin edessä niin luulen että ne riittää kyllä...

Kuinkahan pian tuonne pelkopolille laittavat yleensä aikoja, entä käydäänkö siellä useammin ku kerran ja mennäänkö sinne yksin vai miehen kanssa?

Casanna
Hienoa että saat olla kotona :flower:

Automatkat ja supistukset...
Toisinaan jos kököttää samassa asennossa niin saa aikaan supistuksia... :( Pitemmillä matkoilla tosiaan kannattaa pysähtyä aina välissä jalottelemaan, kiertää verikin paremmin :)

Vauva värisee???
Mä oon käsittäny et johtus siitä et vauva pissaa? :D

Tuttipulloista...
Mä oon kuullu monen sanovan ettei kauheeta kokoelmaa kannata hankkia jos ei vauva niitä huoli. Ja sitten toinen mikä on niin voi hyvin olla että ne jää käyttämättä, ellei sitten tiedä jo ettei vaikka halua imettää tms. Ja sitten semmonenki juttu tuli vielä mieleen et kannattaa kattoa ettei ne pullot ole niitä joista liukenee sitä bisfenolia tai sitä möyhöä :( Lasisia kai suosittelevat nykyään?

Kelasta tuli päätökset päivärahoista muistaakseni viime viikolla joskus...
Nopsaan tuli tälläkin kertaa :) Ja kivana yllätyksenä tuli se et saanki hiukan enemmän päivärahaa ku mitä esikoista :D

Kantorepussa/liinassa viihtymisestä...
Esikoinen ei viihtyny kummissakaan. Ite sanosin et voi olla viisain ku hankkii vasta ku vauva on syntyny, varsinki jos meinaa uutena ostaa ku ovat aika kalliita. Näkee sitten millanen se vauva on ja osaa paremmin arvioija että viihtyykö vai ei...



Täälläkin vaihtu perjantaina viikot :) Mihin nää viikot on hävinny ku kohta jo mennään kolmikymppisillä?

Talvicci ja Torsti rv.27+3 :heart:
 
Jussit vietetty mökkeillen... ja olipas mukava päästä kotiin, vaikka rauhallisissa merkeissä mökkeily menikin niin omaan sänkyyn oli ihana päästä nukkumaan! Meni yöt aika ketuille tuolla, kun oli aika kova sänky niin selkähän siinä kipeäksi tuli ja heräilyä vähän väliä kylkeä kääntämään tai pissalle...

Olo on muuten ihan hyvä, eikä turvotusta vielä ole näkyvissä. Neuvolastakin juuri saavuin, joten sieltä saadaankin sitten kuulumisia samaan syssyyn:

Paino +200g/vko eli nyt on ollut vähän tasaisempi kasvujakso
paineet 119/71 (kehuja tuli hyvistä paineista :))
u-prot ja sokerit negaa
hemoglobiini 106 (taas lisärautaa syömään)
sf -mitta 29cm
vauveli majaili raivotarjonnassa tällä hetkellä ja hyvä tasainen syke n. 144. Liikkeet ++
Kehuja sain, kun vauva kasvaa hyvin ja tasaisesti, mutta painoa ei ole paljon tullut. Menen kuulemma raskauden ihannekäyrän mukaan :D No.... katsellaan, kun nuo helteet tuosta alkaa... :)

Pinnasänky on haettu viime viikon lopulla kotiin :cool: Ihan vielä en taida laittaa sänkyyn lakanoita kuitenkaan, vaikka kovasti mieli jo tekisi. Täytyy sitä paitsi käydä ostamassa siihen uusi patjakin. Olis niin ihana jo vähän laitella vauvelille paikkoja kuntoon, mutta kun sitä laitettavaa on niin vähän , kun ei lastenhuonetta tule, että nyt jos kaiken jo laittaa kuntoon niin sitten ei enää mitään olekaan tehtävää. Joten täytyy varmaan vielä tyytyä vaan noihin käsitöihin.

Niin tuttipullosta puheenollen. Vauvantarvikekaupassa myyjä kovasti kertoili noista lasisista tuttipulloista, jotka nyt kovasti ovat nostaneet suosiotaan, kun muovisissa on ollut niitä ei-sallittuja aineita. Ainuhan lopettaa kirkkaiden pullojen tuottamisen (jotka on tehty suomessa) ja alkaa tekemään sameita pulloja jossain kiinassa tms. Kaverit oli ostaneet vauvalleen viime vuonna nuo rinnan muotoiset pullot, mutta heillä ne eivät olleet toimineet ollenkaan vaan ainuilla olivat menneet...

heinäneito ja papunen 30+5
 
memelisa: Onnittelut plussasta!

Täällä ainakin automatkat aiheuttaa supistuksia, muutenkin ruenut tosi herkästi supistelemaan. Eii taho paljo mitään kärsiä tekemään, kun heti supistelee, onneksi ei kuitenkaan kipeitä ole juurikaan ollut....
kiiitos myötätunnoista ja tsempeistä, nuo paniikkikohtaukset on kyllä jotain ihan hirveitä! Mulla niitä on ollut sen jälkeen kun meil yksi pojista menehtyi, välillä saattaa olla pitkään pois ja joskus taas sit saattaa tulla useinkin! Täytyy ottaaa neuvolassa ne puheeksi, jotta sais niihin jotain apua! yölliset on kaikkein inhottavimpia...

Meillä on myös ollut kahella pojista napanuora kaulan ympärillä ja pitänyt äkkiä ponnistaa, toinen joutui vähän aikaan olemaan happikaapissa, mut muuten onneksi meni hyvin eikä itellekkään jäänyt pelkoja!

O&O: Tsempit sulle iskiaiskipuihin!


Rv 30+6
 
Äitiyspakkaus tutkittu, ja kovasti isoilta ne vaatteet näyttää :O eli kun esim. bodyt siinä ovat kokoa 60 ja vertaa vaikka H&M:n tai Name itin bodyyn on nuo ä-pakkauksen vaatteet jotenkin isomman oloisia. Mutta anyway, kivan oloinen pakkaus :)
Kaupungiltakin tarttui mukaan 4 bodya, kolmet college-/velourhousut, velourtakki, farkut ja 2 pyjamaa pienelle, alennuksista toki :D

Isyyspakkaus valmistettu ja siinä se isää nyt odottaa :)

Tuttipulloja saatiin juuri puoli muovikassillista kaverilta, siinä on Ainuja ja Tommee Tippee-pulloja. Tuskin kaikki ovat BPA-vapaita, mutta kaikki otin vastaan kun ilmaiseksi sain. Jotenkin tuntuu, että kauhea haloo nostetaan nykyään vähän kaikesta...
Tommee Tippeet kyllä vaikutti hyviltä, ja pitäisi olla koliikkia estäviäkin.

Kiitos kommenteista kantoreppuja koskien. Manducan saisi nyt tosiaan tuolla tarjoushinnalla 69e ja ainakin siihen hintaan myytyäkin, jos huutista katsoo... Jospa sen sitten tilaisin, tai sitten ostan kaverilta pois.

Juhannus oltiin ke-su mökillä, ihanaa rentoutumista, syömistä ja oleskelua :) Seurana oma mies ja mun perhe. Muutama alkoton siideri/olutkin tuli juotua ja ihan hyviähän ne on. Alkoton punaviini taas ei tehnyt suurta vaikutusta, marjamehulta maistui :D

Autossa istuminen ei ole mitään superkivaa, muksu aloittaa möyryämisen aina hetken päsätä ja turvavyö änkee suurentuneiden rintojen ansiosta kaulalle.

Lapsi viihtyy oikealla puolella ja potkii kylkiluihin aika kivasti välillä. Keuhkoja painaa ja hengitystä ajoittain ahdistaa. Raivotarjonnassa on ollut kaikissa viime ultrissa ja sukon olevan nytkin, joten takapuolensa lienee se joka aina tuossa oikean rinnan alla tuntuu punkeutuvana ;)

Kelasta odottelen päivärahapäätöksiä, niitä ei vielä ole tullut....

Zophie 27+6
 
R-M
Onnittelut Memelisalle plussasta! :heart:

Eilen olin loman jälkeen ekan kerran töissä. Ei hyvä, ei. Supisteli ja selkää alko särkemään jo ekan tunnin jälkeen. Seisominen ei tuntunu hyvälle eikä istuminenkaan siinä meijän kassalla onnistu mitenkään hyvin. Siis oon Siwassa töissä ja ainahan myö ollaan yksin siellä. Niin, ja ehdinhän mä olla melki pari tuntia töissä kun ekat juoksukaljat läks! :kieh: Raivostuttaa vaikka ei se minulta oo pois jos joku jotain pöllii. Mutta onneks mun kohalle on vaan noita juoksukaljoja tullu, eikä oo jollain kirveellä tultu kassaa ryöstää tai vastaavaa. Mutta niin, tänään sit otin neuvolassa puheeks ettei tuolla töissä tosissaan pysty enään olla, sain sitten vasta torstaille neuvolalääkärille ajan. Huomenna olis taas iltavuoro ja ke vapaa, niin oon tässä pähkäilly että hakisko aamulla työterveydestä sinne torstaihin saakka sairaslomaa vai meniskö sinne töihin kärvistelemään... :confused: Selkä aika kippee vieläkin ja melko tuntuvia supistuksia tuli taas kun kävin aiemmin rattaita työntäen veljenpojan kanssa tossa kilsan päässä olevassa lähikaupassa, mietin jo et miten mää oikein selviin kotio asti.. : /

Neuvolakuulumiset:

painonnousu 600g/viikko
paineet 120/70 (kehuja sain minäkin)
sf-mitta 29cm
hemoglobiini jäi mittaamatta
pissat ok
syke 135
liikkeet ++
Pää alaspäin köllötellään :heart:

Meijän neuvolatäti on ihan huippu, mää tykkään! Mukava, rento ja rempseä ja suoraan puhuu asioista eikä kiertele ja kaartele. Saatiin "kotiläksyks" käyä seksivälinekaupassa :D Kun kyseli että kuinkas meillä nyt seksielämä sujunu ja selvis, että melko hiljaista meillä on nyt ollut ja sekös tuota miestä vähän kiristää... Mulla tosissaan ei oo kauheesti ollu haluja, tai ainakaan riittävän usein niin tullu siitäkin sitten kinasteltua ja mököteltyä. : / Mutta tuolla neuvolassa kun asiasta saatiin vähän puhuttua ni luulen senkin jo auttavan vähän ku saanu mielen päältä pois asioita. Kahestaan ku asiasta (mistä tahansa asiasta..) aletaan keskustelee niin jossain vaiheessa kuitenkin se menee riitelyks. (Mä oon melko etevä saamaan riidan aikaan! :D) Mies siis ollu joka neuvolassa ja ultrassa mukana..

Juhannus meni ihan kivasti, oltiin kaveriporukalla mökillä ja yks ilta mun veljellä. Jaksoin mää molempina iltoina jopa yhteen saakka valvoa! :D Lauantaina käytiin anoppilassa syömässä ja eilen olin siellä töissä.

Nyt mentävä, kuulostaa siltä että veljenpoika alkaa heräilemään päikyiltä.. :)

R-M & Eemeli 30+0. 10 VIIKKOA ENÄÄ!!! :heart:
 
R-M, mulla oli viimeinen saikkupvä eilen, sain ajan neuvolalääkärille vasta perjantaille(työterveys ei ota hoitaakseen raskautettuja lainkaan...) ja neuvolatäti sanoi lääkärin kirjoittavan sitten takautuvasti nämä päivät. Kysyin, onko varma, ja sanoi että pakkohan se on, kun ei kerran aikaisempia aikojakaan ole! Joten kysys vielä, onko se mahdollista. Mä en edes ajatellut meneväni kärvistelemään näiksi päiviksi sinne, kun tiedän, ettei olisi onnistunut sen paremmin kuin ennenkään :/
 

Yhteistyössä