Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

Vauvan ulkonäöstä. Meillä on miehen kanssa molemmilla tummat hiukset, mulla vähän tummemmat. Myös lapsilla on tummat hiukset. Molemmilla ollyt syntyessä miltain mustat ja vaalenneet siitä sitten ruskeiksi. Mun silmät on siniharmaat ja miehen sinivihreät. Esikoisella on avian vihreät silmät (sellaiset pelottan vihreät oikeen :D ) ja kuopuksella syvän siniset. Eli eiköhän tämä tulevakin aika samaa sarjaa tule olemaan :)
 
Santtu Oijj, aivan hurmaavat 1-vuotis-kuvat! :heart: Ja tosi paksut hiukset molemmilla lapsilla!
Meijän tytöllä ei ollu syntyessään hiuksia oikeestaan yhtään ja ne kasvoi oikeestaan vasta 2-vuotiaana... Ja edelleen sellasta kihartuvaa huituvantuituvaa :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Santtu81
tiikkonen: Mulla on ruskeat silmät ja miehellä ja koko suvullaan on siniset. Mullakaan ei ruskeasilmäisyys tule kuin äidin puolelta ja kuitenkin molemmilla meidän lapsilla on ruskeat silmät. Toisella hiukan vaaleammat ja toisella kunnon pikisimmut. Jossain netissä oli kaavio noihin silimienvärien periytyvyyteen, sillä laskin huvikseni joskus ja aina antoi kahdelle ekalle ruskeat silmät. Tämän kolmannen silmienväri vaihteli hiukan. Koitan hakea linkin. What Color Eyes Would Your Children Have?

Santtu: Ihania palleroita :heart: Ja tuossa alemmassa kuvassa ovat kuin kaksi marjaa :D Suloisia.
miirikillä kaunis nappisilmä tyllerö :heart:
 
Viimeksi muokattu:
kiitos mädchen linkistä!! meillä on joskus koulussa katottu se periytyvyyskaavio, mut eihän sitä muista enää kukaan... :D tuon mukaan 50% mahdollisuus ruskeisiin silmiin, 37,5 sinisiin ja 12,5 vihreisiin (vaikkei kellään vihreitä silmiä olekaan?) eli 50/50 mahikset :heart:
 
Ihana toi linkki tohon periytyvyyskaavioon, mutta mä oon tyhmä, enkä osaa tulkita sitä tulosta :D

Ihanat tosiaan noi Santun lapsosten kuvat! :heart:

Kivunlievitystä synnytykseen olen jonkin verran myös pohtinut ja mä jotenkin vierastan tota epiduraalia, mutta todennäköisesti siihen kuitenkin päädyn :) Olen myös ajatellut lainata TENS- laitteen, josko sillä selvisi ajan ennen epiduraalia.

Meillä mies haluaa ehdottomasti mukaan synnytykseen! Vaikka pelkääkin, että lähteekö taju :D Mutta ei onneksi jäisi mistään hinnasta pois ja mulle se on todella, todella tärkeää, että on se kaikista tärkein ihminen siinä turvana.
Mikä teillä tiikkonen on syynä, ettei mies välttämättä tule?

Apua, ei kai sitä sairaalakassia vielä tarvitse pakata? :D Mä en ole vielä ainakaan miettinyt edes koko asiaa! Varmaan sitten syyskuun alussa vasta pakkailen, meillä kun laskettu on syyskuun lopulla.

miirikki ihana kuva teistä :heart:

marsa :D Meillä mies on nähnyt jo muutaman hääpainajaisen, mulla ei onneksi vielä ole tullut vaikka joka päivä niitä mietinkin :D

Branwen, vauvan koosta ei ole annettu mulle vielä oikeen mitään arviointia :( Siis syntymäkoosta. Neuvolatäti kyllä sanoi, että loppuaikana sitä täytyy tarkkailla, kun on tosiaan alusta asti ollut viikon isompi mitä viikot sanoo. Missään vaiheessa ei kuitenkaan jostain syystä ole muutettu laskettua-aikaa eteenpäin. Mutta kuulemma kannattaa siihenkin varautua, että pikkuinen tulee vähän etuajassa.
Haluaisin kyllä tietää vähän arviota tulevasta syntymäpainosta ja pituudesta, täytyy ottaa taas seuraavassa neuvolassa puheeksi asia.
Joko muilla on koko arvioita??

Mua kiinnostaisi tietää millainen olo teillä masun kanssa on, kun monesti sanotaan, että nainen on kauneimmillaan raskaana? :)

Äh, mitä inhottavia sukkapuikko-vihlaisuja on tänään tullut, en meinannut selvitä lenkiltä koiran kanssa kotiin, kun niin inhottavasti vihloi molemmin puolin vatsaa! :(
Mimmi on ollut tänään rauhallisempi, mutta ei ihme kun pitikin semmoista möyryämistä viimiset kolme päivää, että ajattelin jo, että eikö se ollenkaan lepää välillä :D

Vaniljainen ja Mimmi 27+4 :heart:
 
R-M
Täällä nyt sitten ollaan kuukaus saikulla ja siitä jatkuu suoraan äitiysloma. Saapahan ainakin levätä ja valmistautua rauhassa pikkusen tuloon. :heart:
Kohdunsuu edelleen kiinni ja kiinteä ja pituutta 3cm.

R-M & Eemeli :heart: 30+3
 
Huh, onpas ollut loman aloitus! Ajattelin koittaa saada tätä kotia pikkuhiljaa putsailtua nyt, kun on aikaa sitä rauhakseen tehdä. Onkin tämä raskausaika muuten mennyt aika lailla pakolliset jutut hoitaen. Nyt on sitten tän viikon aikana siivottu vessa katosta lattiaan ja kaapit ja kaikki, eilen puunasin saunaa ja tänään on ollut vuorossa kylppäri. Tuo anopilta lainattu höyrypesuri on kyllä ihan para noihin kaakeleihin, ei tarvi pahemmin hinkutella, kun tulee puhdasta jälkeä just likaisista saumoista sun muista... Nyt vaan huomaa, että parin tunnin ahertamisen jälkeen tarvii vähintään saman verran lepoakin. Ja vielähän tuota urakkaa olis edessa vaikka millä mitalla! Ajattelin yrittää noita kaappejakin täältä käydä läpi nyt, kun uutta tavaraa taas tulee ja ne tarvii tilaa. Miten ihmeessä kaikkea turhaa roinaa vaan kerääntyykään nurkkiin?!

Eilen kävin tilaamassa pinnasänkyyn uuden patjan ja sen saakin kätevästi päällystettynä, hyvä hyvä! Kyllähän siihen itsekin olisi päällisen saanut tehtyä, mutta vetskareita en oikein osaa ommella niin tuo on hyvä vaihtoehto kyllä. Miehen kanssa käytiin myös vähän ostelemassa lelukaarta ja tuttipulloja sun muuta pientä, mm. vaippoja. Ja alkuviikosta tilasin elämäni ekaa kertaa ebaystä noita babylandin yhdenkoon taskuvaippoja , joista joku muukin täällä mainitsi. Ajattelin koettaa kertisten ohessa käyttää noita kestojakin, mutta mahdollisimman helppokäyttöisiä, jotta niitä oikeasti sitten tulisi käytettyäkin... myös noita Dimooon vaippoja olen ajatellut muutaman hankkia... ensi kuun palkasta sitten.

Sairaalakassia en ole vielä pakkaillut ehkä tuossa elokuun alussa sitten, jotta olisi mahdollisimman helppoa sitten lähteä laitokselle. Molemmille kun on kaikki uutta, niin voi lähtö olla aika kaaosta muutenkin :D Elokuisten pinossa oli kätevää listaa tehty mukaan otettavista tarvikkeista, mistä oli kyllä ensikertalaiselle hyvinkin hyötyä... ja taisipa siinä Vau-kirjassakin olla jotain listaa...

Lapsen ulkonäköä mekin pohdiskeltiin juhannuksena... kumpikin on ollut ihan vaalea syntyessään, mutta miehellä sitten ajan myötä hiukset ovat tummentuneet ruskeiksi. Miehellä silmät on sellaiset vihertäväruskeat ja itsella sini-vihreät, että silmien värivaihtoehtoa on kyllä sitten ihan joka lähtöön :D Voi tulla ihan mitä vaan... sitä vaan ollaan naurettu, että jos hiukset yhtään mieheen tulee niin ensimmäisenä jalkojen välistä pöllähtää vaan kauhea kasa tukkaa, kun sillä on niin paksut hiukset. (tosin syntyessä ei ole vielä ollut)

branwen meillä oli viime lääkärineuvolassa koko arvio karkeasti noin kilon, mutta sanoi, että siinä vaiheessa ei vielä sen tarkempaa kokoarviota tehdä/ anneta, koska loppuvaiheessa kasvutahti on niin paljon kovempi. Sitten seuraavassa lääkärissä noin viikolla 36 tehdään tarkempi kokoarvio meilläpäin.

Olo massun kanssa En mä nyt varsinaisesti tunne olevani kauneimmillani, mutta aika tyytyväinen olooni ja muotooni olen kyllä edelleen. On tuota kumpua vaan niin ihana silitellä ja kun se on toistaiseksi kasvanut hyvinkin kauniisti ja pyöreästi niin sitä on ihan mukava pitää esilläkin. Katsotaan sitten loppumetreillä, jos tulee turvotusta sun muuta, että miten se oma mieli ja olo sitten muuttuu :)

Mites muut ovat hankintoja saaneet tehtyä? Puuttuuko vielä jotain oleellista vai onko jo kaikki aikalailla hankittu? Itsellä pieniä juttuja apteekkitavaraa, maidonkorviketta sun muuta pientä ainakin vielä puuttuu ja ne vaunut pitää käydä noutamassa ainakin... onkohan jotain muuta oleellista vielä? No, itselle pitää vielä hommata imetysliivejä ja niitä liivinsuojia. Onko jollain muuten vinkkiä, minkä merkkiset kestosuojat olisivat hyvät ja sellaiset, jotka eivät päästä läpi?

Heinäneito ja Papunen 31+1 (enää 9 viikkoa:O)
 
Hankinnoista
Tein alkuviikosta listan mitä puuttuu: paketti pikkuvaippoja, korviketta, liivinsuojia (mä ajattelin kokeilla Liberon), maidon kerääjä, pumppu, Liberon vaippapusseja likaisille vaipoille kylä ym reissuja varten. Lisäksi Ikeasta tarkoitus hakea patjansuoja ja unipussi ja Apteekista maitohappoja. :) Muita ehtii sitten vauvan synnytyäkin hankkia. Eihän sitä D-vitamiinia heti pitänyt alkaa antaa?

Vaatteet kun saa pestyä, sangyn pedattua ja sitterin naapurilta niin kaikki on valmiina :D Vaatteiden pesu alkaa elokuulla ja varmaan sänkykin joskus elo-syyskuun vaihteessa laitellaan. Kasattuna siis ollut jo reilu viikon.
 
Santtu81 olikohan ne d-tipat 2vk eteenpäin..

Hankinnat mitä tarvii on sitteri, korvike, liivin suojat ja vaipat.. muuten on kaikki esikoisen jäljiltä hyvin tallella :)


Kivunlievityksksi viimeksi otin epiduraalin ja ilokaasun mutta ilokaasua en voinut kun hengittää maskista sisään mutta ulos oli pakko hengittää ilman muuten tuli kaamea olo.. kivunlievityksen aijon ottaa tässäkin synnytyksessä..

Mies tulee mukaan mikäli saadaan tyttö pian hoitoon synnytyksen käynnistyttyä..

Käytiin Esikoisen kanssa tänään rannalla ja hauskaa oli suorastaan ihanaa :heart:
Tyttö tykkäs kovasti vedessä ja hiekalla telmimisestä :)


O&O + pikku jäppinen 29+5
 
jeeni
kokoarvio täällä 30+0 n. 1,7kg eli ei ainakaan kasvu jätätä :)

kassi
täytyy varmaan pakata, jos tulee lähtö aiemmin. sellainenkin riski voi olla, kun tuohon punktioon näin myöhään mennään tai jos pitää lapsi saada ulos ulos aiemmin.

hankinnoista
puuttuu vielä paljon kaikenlaista, vaatteet on pesty ja silitetty, mutta rattaat, sänky, kaukalo ja hoitopöytä odottelevat kotiin tuomista ja kaikki muu puuttuu vielä.

masu
ihan kivalta tämä elo masun kanssa tuntuu, harmittaa vaan kun on vaikea löytää järkevän näköisiä vaatteita. en haluaisi mihinkään telttoihin pukeutua. Toisaalta masu kasvaa, mutta ilmeisesti minä en, koska painoa ei ollut tullut parissa viikossa juuri yhtään, edelleen siis vain +5kg lähtöpainoon.

mies synnytykseen
tulee siksi aikaa, kun kestää siellä olla. lähtee ulkopuolelle odottelemaan, jos tekee pahaa. ketään muuta en sinne haluaisi kuin miehen.

jeeni ja kaveri 30+2
 
Kivunlievityksestä itse en siis todellakaan haluaisi synnyttää ilman mitään kivunlievityksiä, mutta mulla tää tällainen "aion ottaa" ajattelu ei oikeen toimi kun tiiän et luultavasti en ehdi mitään saada :( Pelottaa ihan hitosti. Sain spinaalin ekassa, se oli tosi hyvä.

hankinnoista meillä ei varsinaisesti puutu muuta kuin pinnasänky ja vaatteet pitäs kaivaa esille, katsoo pitääkö ne pestä ja pistää laatikkoon... Sitä ei vaan saa tehtyä ennen kuin tuo meidän remppa on vihdoin valmis! Niin ja sit tietty kaikki muu pieni, kuten liivinsuojat yms, mutta ne ajattelin sit lähempänä hakee joku kauppareissu.

mies lähtee ehdottomasti mukaan synnytykseen en antais sen miettiäkään muuta! Todellakin haluun sen sinne pitää mun puolia :D Ja onneks se on itsekin lähdössä. En vois kuvitellakaan et menisin synnyttää yksin, tai siis ilman sitä, itse saa kyllä olla mukana kun on mut tähän tilaan saanu, hah. No, jos nyt joku tilanne tulisi, ettei se pääsis niin kelpuuttaisin toki jonkun kaverinkin tueksi. Viime synnytyksessä yks kätilö käski miehen ulos ennen imukuppia, olin niin shokissa ja pökkerössä et annoin sen lähtee, nyt en todellakaan antais miehen lähtee mihinkään. Se kätilö oli muutenkin niin nuiva, että toivottavasti emme tapaa tulevalla kerralla...

masu... oon kyllä itseni kauniimpanakin nähnyt :D Kaikki kyllä sanoo, että tää mun maha on niin söpö ja kiva kun on vaan tuollainen pallo tossa edessä... Mutta on mulla kyllä kankkuihinkin tullut lisää sitä itseään, kun housut kiristää sieltäkin. Ahdistaa! Ja en millään jaksias ostaa uusia vaatteita kun ne ei (toivottavasti) oo sopivia enää ku hetken! Omat vaatteet ei mahdu päälle ja mietin kauhulla, kuinka paljon maha vielä kasvaa, saanko raskausarpia tai palautuuko maha. Jep, ehkä hieman turhamaisuutta... :ashamed: Oonko ainut näin ajatteleva? Ekassa raskaudessa mun mielestä kaikki raskaana olevat oli tosi kauniita ja hehkeitä (itseni mukaan lukien), nyt en oo yhtään samaa mieltä... :D Jeenin tekstistä tuli mieleen, että itsekään en halua pukeutua mihinkään telttoihin... Käytän aika paljon istuvia pitkiä toppeja tms. Ennemmin korostaa mahaa, kun peittäminenkään ei oo enää mahdollista :D

Tänään on taas ollut kauheen liitoskivut, ÄRSYTTÄÄ. Ja vielä 2kk... Voi jee.

Tulipa oikeen valivali tekstiä :D hermoa kiristää tuo uhmaikäinen esikoinen, aaaaargh! :D

kokoarviosta tehdääks muualla ihan kaikille (tai ensareille) kokoarvioita? Täällä on kuulema käytössä "koesynnytys". Katsotaan synnytyksessä mahtuuko tulemaan vaiko ei... Ellei sit sf-mitta mee yli tai ali tietyillä kriteereillä, sit tietty lähetetään ä-pkl:lle. Onhan tuossa tietty se perä, ettei lantiota voi oikeen luotettavasti mitata kun se antaa vielä synnytyksessä periksi, mutta kyllä mustakin ois kiva tietää edes suunnilleen, minkä kokoinen tää tulokas on. Meillähän eka painoi 2.4kg ja mun sf-mitta oli keskikäyrällä (ja vettä oli niukasti!). Toi sf-mittakin kun riippuu niin paljon mittaajasta...

Vaniljainen oliko vauva jo alkuraskauden ultrassakin viikkoo isomman näköinen? Yleensä se on se ultra, minkä koon perusteella luotetaan viikkoihin, koska sit myöhemmin alkaa näkyä perinnöllisyys. On kai vähän paikkakuntakohtaista, minkälaiset heitot ultrassa suhteessa menkkoihin muuttaa laskettua aikaa, monesti puhutaan just viikosta, mutta täällä taidetaan vaihtaa LA aina ultran arvioksi, mullaki siirty 2 vai 3 päivää.

mutta jos lähtis nukkuu, niin ei ois enää näin pahalla tuulella ehkä huomenna :D

Merkkari ja möhkis 31+0 (reilun vartin päästä :D)
 

Yhteistyössä