Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

heips!

Täällä on nyt sitten 30+0 rajapyykki ohitettu! Aika huisia, enää kymmenisen viikkoa synnytykseen :O
Ja sen kunniaksi massukuvaa kehiin :D

30+0 ja ilmeisesti pallon olen nielaissut, kun se on kaikki kompaktisti tuossa masussa, takaa päin ei näy mitään...

Kovasti on tänne tuon mahan muodon perusteella kaikki ennustaneet poikaa tulevaksi, mutta itsellä jotenkin edelleen tyttöolo. Tosin sekin alkaa aina välillä rakoilemaan, kun kaikki vakuuttavat, että poika sieltä tulee :confused: Oon vaan kaikille sanonut, että uskon sitten, kun näen :D Vähän hämmentynyt fiilis on kyllä välillä. En oo hyvä tälläsessä, etten itse tiedä ja voi asialle tehdä mitään, vaikka yllätykset ihania onkin. Malttamaton!

Olo on ollut aika hyvä täällä nyt. Ainoastaan selän jumitusta ollut taas vähän ilmassa, muttei kauhean pahasti onneksi kuitenkaan. Luulen, että kudontainnostuksella on nyt ollut osuutta asiaan, kun en ole sitten päässyt niin makaavaan asentoon iltaisin kuin aiemmin. Tänne on siis iskenyt ilmeisestikin nyt tällainen käsillä tekemisen ja pesän rakentamisen vietti päälle! Nyt on siis tekeillä kudottu vauvan torkkupeitto/ mahdollisesti pinniksen päiväpeitto. Ja toissa yönä, kun en meinannut unta saada niin suunnittelin ompelevani sellasen vaunusuojan, joka siis laitetaan niillä suihkuverhomaisilla renkailla siihen kuomun reunaan kiinni. Se antaa sitten suojaa auringolta ja syksyllä tuulelta ja kylmältä... katsotaan nyt sitten kuinka nopeasti tämä innostus loppuu, että saanko sen sitten lopulta tehdyksi :D Onko muut tehneet itse tulevalle vauvelille mitään?
Täällä, kun ei ole vauvalle omaa huonetta tulossa, vaan pinnis tuonne meidän makkariin ja sitten keväällä jossain vaiheessa on edessä muutto omakotitaloon niin ei tänne kannata enää alkaa lastenhuonetta remppailemaan, eihän tuo pieni tulokas sitä ennen sitä kuitenkaan tarvitse. Eli siis pesää on rakennettava muilla tavoin :D

Äitiyspakkausta odotetaan jo aika kärsimättömästi täälläkin! Toivon niin, että se tän viikon aikana tulisi, kuten luvattu on, mutta pahoin pelkään, ettei tule... jos muillakin on mennyt melkein se kolme viikkoa kuitenkin ja tuo juhannuskin on tuossa välissä. Mutta sen kapalon sain eilen hakea postista ja mandukan tilailin itselleni, kun elokuisten pinoon oli laitettu hyvä linkkivinkki manduka tarjouksesta. Täytyykin laittaa se tännekin, jos muillakin on sen osto suunnitteilla, oli nimittäin tosi edullinen tarjous, tosin värivaihtoehtoja ei ollut kuin kolme, mutta tuo oliivi oli muutenkin suunnitelmissa meille, joten se kävi oikein passelisti. :) Tässä osoitetta kiinnostuneille:

pikku-apinan nettisivut

heinäneito ja papunen 30+0

Ja Tänne voi päivittää mamman iäksi 29v
 
Minulla nyt vointi kohentunut huomattavasti. Kuten jo eilen kirjoitin että jaksoin siivota ja kävin kahdesti kävelylläkin, ilman mitään vihlomisia ym. Myös tänään jaksoin käydä kävelyllä aika normaalia vauhtia kävelin. Oisko vauveliini kääntynyt parempaan asentoonkin, voi olla. Mukavaa on tuntea itsensä taas paljon jaksavammaksi!!:) Tiiä sitte kuinka kauan tätä kestää... Mutta tästä nautin kyllä!!

Juhannus menee kotosalla ollessa, ehkä saunotaan mummolassa ulkosaunassa. Yökylään tulee 2,5 vuotias kummipoikani juhannusaattona. Kokkoa voisi käydä katsomassa mikäli ei hirvee vesisade yllätä.

Oma syntymäpaino oli 3480g, oli mennyt jokunen päivä yli lasketun ajan.

29+4
 
Ihan uteliaisuutta kysyn minkä kokosia vauvoja teillä muilla aiemmat olleet?
Esikoinen oli 51 cm ja 3490 g, RV 40+4. Aika standardikokoinen siis. :) Muistaakseni lääkäri arvioi n. neljä viikkoa aiemmin käsikopelolla "keskikokoiseksi" ja kätilö synnytyssalissa sitten veikkasi 3,5 kg, eli 10 g meni vikaan. :D

Oma syntymäpaino ja pituus:
Jos en kauheasti valehtele, 50,5 cm ja 3570 g. Mies lähes täsmälleen samankokoinen. Näillä spekseillä, ellei nyt rd:tä minulta löydy huomisessa rasituksessa, veikkaan että tuleva napero on myös melko keskikokoinen.

Linea negra on ollut nähtävissä jo viikkoja, nyt alkaa selvästi tummeta. Edelleen on kyllä vaaleahko. En ole varma meneekö se navan alle, mutta ainakin navasta ylöspäin koko vatsan pituudelta sitä näyttäisi olevan. Esikoisestakin meni koko vatsan poikki. Poikia kummatkin. Myös selkeä poikamaha minulla oli sekä ekasta että nyt tästä tokasta. Takaa minusta ei huomaisi että olen raskaana, mutta sivulta näytän siltä että räjähdän minä hetkenä hyvänsä, vaikka vielä pitäisi pienen pysyä kyydissä kolmisen kuukautta... Siskolla taas on kaksi tyttöä ja hänellä oli myös tyttömahat. En kyllä silti usko, että mahan muodosta, linea negrasta tms. voi päätellä sukupuolta. :)

Kysynpä tällaista: Onko teille tullut raskausarpia?
Itselläni ei varsinaisia punaisia raskausarpia tullut ekasta eikä ainakaan vielä tokastakaan, mutta kummallisia "venymiä" tuli jo esikoisesta vatsaan, ja nehän eivät sitten ole kadonneet minnekään. Eli siis kudokset jotenkin antoivat periksi, ja silloin kun en ole raskaana on siis sellainen tyhjä mahapussi, joka on ruttuinen. :( Äidilläni tai siskollani ei tullut raskausarpia eikä myöskään tällaista ruttuista vatsaröllykkää, joten taitaa olla erilainen kudostyyppi minulla.

Mahan koosta: Vatsa on tosi kookas, näyttää ehkä vielä isommalta kuin onkaan kun olen muutoin hoikka. Tuntuu myös paisuneen nopeammin kuin esikoisesta, tosin oli se silloinkin iso. Ympärysmitta oli pari viikkoa sitten 98 cm, esikoisen kohdalla vikassa mittauksessa ennen synnytystä 104 cm, joten mitenköhän isoksi tää ehtii paisua tässä tulevina viikkoina?

Raudasta ja vatsavaivoista: Olen syönyt Obsidania nyt useamman viikon (söin sitä myös esikoista odottaessa), ja minulle se sopii. Nappaan sen tyhjään mahaan aamulla ja odotan vähintään tunnin ennen kuin syön mitään. Ei ole aiheuttanut vatsavaivoja sen kummemmin, onneksi.

Vaniljainen, pidetään peukkuja ettei ole raskausmyrkytys tuon verenpaineen takana, vaan että paineet laskevat itsestään!

Juhannukseksi lähdetään maalle lapsuudenkotiini ystäväpariskunnan kanssa. Siellä grillaillaan ja ollaan, ei mitään kummempaa. Näin ollaan tehty jo parina vuonna. Ja sitten alkaakin neljän viikon kesäloma! Wohoo! :D

-Jerika 27+4
 
Vastaanpa vielä tähän: Onko muut tehneet itse tulevalle vauvelille mitään? Työn alla on virkattu torkkupeitto. Sellainen tilkuista tehty. Sitä on hyvä virkkailla työmatkoilla jne. :) Alkaa olla loppusuoralla, mutta suurin homma eli tilkkujen yhdistäminen on vielä edessä... Toivon ettei innostus lopahda ennen kuin saan sen tehtyä! Muutenkin huomaan kyllä, että pesänrakennusvietti on iskenyt. Kauhea himo siivota koko ajan, ei siis sellaista tylsää perussiivousta vaan esim. kaappien, kellarin jne. siivousta. Kesälomallahan sitä sitten ehkä ehtii, jos esikoinen antaa eikä ole liian avulias. :)
 
Onks teil jo tullu sitä ruskeeta viivaa mahaan?
ei ole näkynyt, ja sitä olen ihmetellyt. Esikoisen kanssa tuli navasta alaspäin ja kakkosen kanssa oli ylösasti.

Onko muut tehneet itse tulevalle vauvelille mitään?
En ole tehnyt. Huone on laitettu, verhot olen sinne tehnyt jo sillon kun muutettiin, eli 5v sitten :D

Juhannus vietetään mökillä, kuten joka vuosi. Jokatoinen vuosi paikalla on myös mun sisko miehensä kanssa, muuten ollaan me, meidän äiti miehensä kanssa, mun isovanhemmat ja täti perheineen. Porukkaa siis riittää :D Onneksi on kaksi saarta ;)


Onko teille tullut raskausarpia?
Tässä raskaudessa ei, kahdessa edellisessä kyllä. Riittävät kyllä noi vanhatkin, ei uusia tarttisi tullakaan!

Ja taas pitäis olla tekemässä jotain, mä en vaan jaksa. Mies vaan haluisi tehdä koko ajan jotain kun on kerran lomalla. Ymmärränhän mä sen, mutta kun on itse ollut 5 viikkoa kotona yksikseen niin on aika tottunut kotona olemiseen.

-S sekä M-M 25+5
 
Uskooko kukaan vauvan sukupuolen ja vauvamahan yhteyteen?
Niinhän sitä sanotaan et tytöstä maha leviää sivulle ja pojasta kaikki tulee eteenpäin. Mulla esikoisesta oli niin poikamaha kaikkien mielestä ja poika tuli. Nyt myös suurinosa sanonu että poika tulee. Omalla äidillä ollu kuulemma kans tämmöset poikamahat ja yhtään poikaa ei ole tullu.
Hauskaahan tää arvuuttelu on mut uskon et se johtuu vain niin siitä millanen ruuminrakenne tms. on ja miten se vauva siellä mahassa on ja miksei varmaan myös kohdunasento et mihin päin se maha kasvaa :D

Linea negraa ei ole tullu tässä raskaudessa. Esikoisesta tuli, ulottu pitkälti yli navan ja oli näkyvillä synnytyksen jälkeenki vielä jonkin aikaa... Pojan merkiks kai sitäki "väitetään"?
Jännä muuten et monelta olen kuullu samalla lailla ku mulla et esikoisesta on tullu ja muista raskauksista ei.

Leo
Mitkä vaunut teillä nyt olikaan, oliko ne emmaljungat vai muistanko väärin? Mitä oot meinannu tilalle? :D

heinäneidolle onnea 30kympin ylittämisestä ja ihana maha sulla :)

Onko muut tehneet itse tulevalle vauvelille mitään?
Mä alotin esikoiselle 6vkoa ennen la:ta neulomaan semmosta peittoa, kattoo joskos se tälle toiselle valmistus :LOL: Esikoiselle tuli sukkia ja tumppuja neulottua. Nyt en ole neulonu ainakaan vielä mitään. Jos jotain kivaa kangasta sattuu vastaan niin pöksyjä ajattelin kokeilla ommella, esikoisellekki vois tehä... :)

Kysynpä tällaista: Onko teille tullut raskausarpia?
Esikoisesta tuli rv.31+ jotain ekoja arpien alkuja. Mahaan niitä tuli ihan kiitettävästi, eivät ole semmosia suoria vaan enemmänki niinku olis jonku pitsipeiton päällä maannu mahallaan.
Synnytyksen jälkeen maha oli kauheen näkönen noitten arpien takia :ashamed:
Nyt ei ole arpia vielä tullu ja toivottavasti ei tuliskaan *koputtaa puuta*


Mulla oli tänään neuvola ja toinen neuvolalääkäri...
Verenpaineet ok
Pissa puhas
Sf-mitta 23cm (rv.22+0 21cm)
Hb 135
:heart:-syke 135krt/min
Liikkeet +

Sf-mitan otti lääkäri, esikoisesta sai pienempiä mittoja ku neuvolantätit. Eka mitta huiteli yläkäyrällä nyt tipahti vähän keskikäyrän alapuolelle.
Sydänääniä kuunnellessa pari kolme kertaa monotti sitä anturia.

Minkä perusteella teillä korttiin merkataan liikkeet kuinkakin monella plussalla?

Lääkäri totes mulla kuulemma olevan löysät vatsan peitteet :ashamed: ja kehotti kiinnittämään huomiota vatsalihasten vahvistamiseen synnytyksen jälkeen... Että ku huomas ylösnoustessa mulla tuossa keskellä jotain tyrämäistä pullistumista vatsalihaksissa... Millanen teijän maha on ku selältään nousette ylös?
Kysy paljonko tuli painoa esikoisesta kun raskausarpiakin on tullu (esikoisesta kommentoi noita arpia "Vähän on tää mahakin kyllä revenny... ) Sanoin että 17kg.
Seuraava kysymys olikin että mitä liikuntaa harrastan? Sanoin että oon käyny uimassa, muuta en kerenny sanoa ku totes et joo mikään kävely ei riitä, vaan pitää kohdistaa liikuntaa enemmän ihan vatsalihaksiinki, uinti on kuulemma hyvä harrastus...
Totes sitten että ku en mä kuulemma miltään bodariltakaan näytä :O :ashamed:
Ekasta neuvolasta laskien painoa tullu 6kg, nyt 63,5kg näytti neuvolan vaaka...

En nyt tiiä miten nuo kommentit olis pitäny ottaa :confused: On toki musta hyvä et opastavat liikunnan harrastamisessa ja muutenki mut jotenki tuli vaan semmonen olo että tää lääkäri varmaan kuvitteli mun vain makaavan sohvalla ja mässäävän jotain karkkia kilotolkulla... :ashamed: Tiiän kyllä että varmaan nää hormoonitki tekee et tuli paha mieli...
Lääkäriki ite tais sen huomata ku totes sitten et millaset mielialat mulla on ollu, et onko jotain masennusta ku tunnuin niin liikuttuvan noista vatsalihasten harjottamis jutuista...
Sano kyllä ettei tää mun tilanne nyt niin huono ole mutta kun olen nuori niin kannattaa nyt yrittää tää asia korjata ja että kuulemma muillaki tämmöstä ollu...

Sitten kysy et onko muuta mielen päällä... Synnytyksestä sitten sanoin ja pillahin itkuun :'(
Pelkopolille lähti nyt sitten lähete, saa nähä miten sinne saa aikoja ja vaikuttaako nää kesälomat jotenki siihen. Sen puolesta helpottunu olo vaikka itkun kanssa mä sieltä kotiin lähin...
Hyvä kyllä et tää lääkäri otti mut tässä asiassa tosissaan ja neuvolantätikin oli sitä mieltä et laittaa lähetteen sinne...


Talvicci ja Torsti rv.26+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onko muut tehneet itse tulevalle vauvelille mitään?
Käynyt vanhoja vaatteita läpi ja raivannut kaappiin tilaa juurikaan muute ei ole tullut tehtyä.. pitäisi alkaa kohta puolin vissiin tekee jotain..


Kysynpä tällaista: Onko teille tullut raskausarpia?
Eipä ole tässä raskaudessa tullut hieman edellisestä haaleat arvet näkyvät nyt.
 
Neuvolalääkärikäynti takana. Syytä krampille ei löytynyt, muuta kuin, että supistuksien lisääntyminen selittyy pissatulehduksella joka löytyi eilisestä näytteestä. Nyt siis antibioottia naamariin ja toivotaan, että supistelut vähenee. Paikat on edelleen kiinni, joten terästä on kohtu. Jos tulee kramppia uudelleen niin lääkärin sitten heti, ei saa jäädä miettimään. Toivotaan,että jää uudelleen kokematta.

RR: 104/62
Paino: +400 viikko. 6kg tullut lähtöpainoon
Pissa: vilj.positiivinen, U-glut ja prot -.
Sf: Ei mitattu, taidan yrittää mitata ihan itse.
Hb:121 eli rautaa jatkan edelleen.
Tarjonta: rt
syke ja liikkeet: ++ (ultrattiin ja siellä se möhömaha asustelee. Kuulemma vilkas. Silta se tuntuukin.)
Jotain kaavakkeita sain taas täytettäväksi, imetykseen liittyvää ja perheväkivaltaan liittyvä.

Leo rv 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci: meillä on ennestään Emmaljungan Duo smart.... joku sellainen. Eli iso koppainen myös, heittoaisaa eikä muita hienouksia ole. Vähän sellainen perusmalli tuosta Duo Edgeeen verrattuna. Sellaiset Duo Edget haluaisin Silver Check kuosilla ja sport rungolla. :D jotta kalliiksi tulis. En tiiä, haaveilenko vain. =D
 
Neuvolakäynti eilen tehty, siellä kaikki ok. Painoa tullut 10kg, aika paljon... no, sitä tulee mitä tulee ja oma hommanihan se sitten on pois saada :D Mahassa siitä suurin osa tuntuu olevan, joten siinä sitä työnsarkaa sitten piisaa...
RR ok, pissa ok, vauvan pulssi ~140 nurkilla. Lapsi on ihan oikealle puolelle asettuneena, joten ei ihme, että sillä puolen tuntuu painetta. Kovasti möyrii välillä ja tänään tais yrittää kylkiluiden kautta ulos :D Sattui pikkuisen jo, mokomakin :heart:

Ensi viikon perjantaina olis sitten lääkäri neuvolassa sairausloman jatkon suhteen, en oikein jaksa uskoa töihin paluuseen ennen lomaa(johon nyt 4 vkoa)... mutta katsotaan sitten.

Leo81, hyvä, että kaikki alhaalla oli kunnossa :) Nyt vaan toivotaan ettei krampit uusi....

Talvicilla tylsä lääkärikäynti, kuulostaa jotenkin kauhean tylyltä tekstiltä. Hyväähän tuo saattoi tarkoittaa, mutta sanansa voi toki valita eri tavalla...

Linea negra on haaleana kyllä...ainakin navasta ylöspäin.

Itse en ole tehnyt vauvalle mitään vaatetta tms., koska olen rähmäkäpälä :LOL:

Meidän koosta syntyessä, oma syntymäpaino oli 3300g, ja pituutta 48,5cm. Mies taisi olla 4kg tienoilla jaolisko olut joku 52cm pitkä tms.

Raskausarpia ei ole tullut raskauden takia, takamuksessa/yläreisissä on, koska olen aina ollut hiukan jojopainoilija, eli oma paino on aina ollut normaali, mutta jojoillut sen jopa 5-7kg tilanteen mukaan vuosien saatossa, ja tämä on aiheuttanut vaaleat arvet sitten.

Sitten oliskin aika lähteä mökille juhannuksen viettoon, ostin muutaman Rainbown alkoholittoman omppusiiderin(on muuten hyvää!), alkoholittoman punaviinin ja jotain Rainbown lonkerojuomaa, jossa taisi olla sen 0,7%. Paljon hyvää ruokaa, oma mies, perhe, koirat ja kanit ja vielä pääsee saunaan ja heittämään talviturkin, on hyvä juhannus taattu :)

Oikein mukavaa juhannusta syyskuisille :)

Zophie ja muru 27+1
 
Jopas tänne on taas tullut parissa päivässä paljon tekstiä! Ihanaa, kun on niin aktiivista porukkaa. :)

Tästä tuli mieleen semmonenki et minkä kokosia te ite ootte ollu syntyessä
Mä olen ollut 50 cm ja 3370 g. Mun veli tais olla samaa kokoluokkaa ja niin myös kaikki serkut äidin puolelta. Mies onkin sitte ollu neljän kilon tietämillä.

Juhannus vietetään kotona. Me asutaan maalla, joten varmaankin kavereita tulee tähän saunomaan tai muuten istumaan iltaa. Jos ei ihan kaatamalla sada, saatetaan käydä kokkoakin katsomassa.

Oletteko nähneet paljon unia vauvasta? Joku taisi jo unestaan kertoakin, mutta jo unohdin, kuka... :ashamed:
Mä olen nähnyt nyt neljästi unta mustatukkaisesta poikavauvasta. :heart: Edellisessä unessa vauva syntyi hieman etuajassa ja mulle iski paniikki, kun en ollut hankkinut pinnasänkyyn reunapehmustetta. Jätin siis miehen sairaalaan vauvaa hoitamaan ja lähdin itse ostoksille. :D

Äitiyspakkaus on saapunut postiin! Vielä kun ehtis sitä hakemaan. Meillä on toi asiamiesposti ihan väärässä suunnassa, ni sinne pitää ihan asiakseen lähteä.

( . ) Vasen kantapää on vihoitellut sen verran pitkään, että eilen kävin lääkärissä sitä näyttämässä. Lääkärin mukaan siellä on hermo puristuksissa ja jonkin sortin tulehdusta. Määräsi viikoksi kuurina parasetamolia. Kylmällä pitää kinttua hautoa ja pitää kohollaan. Ehkä mä sitte istun töissäki jalat pöydällä, ku lääkäri kerran määräsi. :D Toivotaan, että auttaa. Alkaa jo autolla ajaminenki olla tuskaa, ku jalan asento on siinä niin ikävä.

Neuvolassa oli kaikki hyvin. Vauva ei pidä sydänäänien kuuntelusta yhtään, vaan säntäilee pakoon, minkä kerkeää. :)

Liinukka & Antero 26+2
 
Talvicci oliko sulla toi lääkäri siel??kuulostaa vaan niin tuolta yheltä lääkäriltä mikä täällä neuvolassa!!:stick:
Mun mielestä on kyllä kommentoinu tosi väärästi,pitäis hieman ajatella odottavaa äitiä ja hormoneja mitkä jyllää!raskaana oleva nainen on haavoittuvaisimmillaan ja pitäis tuollasella lääkärillä se tietää!!hienotunteisesti voi kertoa mut ei ainakaa noin. Ja kaikki ei vaan ole sitä liikkuvaa sorttia(nimim. lukeudun itse laiskoihin,välillä aika jolloin jaksan harrastaa enemmän esim. salia 2-3krt/vk)

raskausarpia on tullu jonnin verran,muutama sellanen tumman harmaa..ja ennestään niitä oliki!:ashamed:

Omat syntymämitat oli 3,250kg ja 48,5 ja mut on leikattu,koska mahassa on ollu niin kiva olla etten oo halunnu pois :D ilm. yliaikainen olen ollut vaikka noin pieni..

vauvaunista ; kyllä niitä välillä näkee,mieleenpainuvin oli tosiaa se kun synnytin 2.9. !

( . ) häpyluu ollu kipee tän pvn,ennen huomannu lähinnä et jos painanu(niinku esim.neuvolas mitattu sf)niin sillo ollu hellä,mut nyt tuntuu ihan kokoajan,olikin jo odotettavissa et alkaa paikat joustaa...
Dodiih:cool:,pankista varmistu sit meidän lainahakemus ja me muutetaan ens kuun aikana OMAAN kotiin!!tulee kyllä raskasta oleen tää muutto mutta ihanaa ku pääsee kerrostalosta rivitaloon ja pääsin eroon ”turhista” luotoista,joista sain opikseni!
Otettiin hieman remontti/kalusterahaa että saadaan uusi sohva,sänky ja sellasta,Pintaremppaa pitää hieman tehä ennenku tavaroita vie+saunanlauteet oli uusintaa vailla,ellei sit olis mahista ehostaa jotenki ja keittiön kaapit kaipaa ainaki maalausta...en malta odottaa et pääsen jotai tekee sinne =P
 
Kysynpä tällaista: Onko teille tullut raskausarpia?
Esikoista odottaessa tuli ihan riittävästi, vatsaan, rintoihin ja reisiin, nyt ei ole tullut.

Onks teil jo tullu sitä ruskeeta viivaa mahaan?
Ei ole tullut, eikä tullut aikaisemminkaan.

Uskooko kukaan vauvan sukupuolen ja vauvamahan yhteyteen?]
En oikein usko tuohon. Minulle nyt veikanneet tyttöä vaikka pojan siellä pitäisi asustaa :)
 
jeeni
Linea negra Hyvin haaleana pystyn itse havaitsemaan :)

Raskausarvet
Ei ole tullut, mutta olen rasvannut mahaa siitä lähtien kun huomasin sen kasvavan. Aina suihkun jälkeen paksua ihorasvaa.

Sukupuoli ja mahan muoto Maha ei näy ollenkaan taakse, eikä ihan suoraan edestäkään. Eli sivuille ei ole levinnyt yhtään, vaikka poika on poikittain siellä vieläkin. Aivan alusta asti oli itsellä poikaolo ja kaikki muutkin on erinäisistä syistä poikaa veikkaileet. Ja poikahan sieltä oli selvästi tulossa ultrankin mukaan. Eli kai sitä sitten pitäisi uskoa ;)

Äitispakkausta odotellaan täälläkin, päätöksestä kulunut nyt 2 viikkoa ja ei näy pakettia postissa. Jospa se vielä ehtisi juhannukseksi.

Oletteko kohdanneet ylisuojelevuutta?
Täällä meinaa pinna kiristyä aina, kun ihmiset alkaa katsella huolestuneesti ja ehdottelevat, että pitäis mun levätä hetki tai istua alas...tai jättä jotkin puuhat muille, esim. oman viikonloppukassin kantaminen kyläpaikasta autoon. *Huokaus* Kaikki vielä omassa olossa hyvin, ei suppareita eikä mitään muutakaan niin pitäisikö tässä ruveta vain istuskelemaan? Totta kai siis raskaat nostot ym. jätän suosiolla muille.

Entä oletteko kohdanneet törkeää käytöstä? Täällä sitäkin. Matkustin täydellä bussilla, ja jouduin seisomaan, koska kukaan ei tarjonnut paikkaansa. Sen sijaan eräs nainen, jolla oli mukana omiakin teini-ikäisiä lapsia ehdotti, että voisin istua rappuselle vessan oven eteen tai bussin etuosaan! Ei puhettakaan siitä, että olisi omaa paikkaansa tarjonnut tai pyytänyt lapsiaan antamaan tilaa...Ei sillä, seison ihan mielelläni, kun tuuletus oli hyvä. Myöhemmin pääsin istumaan, kun tuli tilaa. Ja olisihan voinut paikkaa pyytääkin, jos seisominen olisi huonoa tehnyt. Mutta käsittääkseni ison mahan kanssa matkustavalle pitäisi antaa tilaa ihan pyytämättä?

jeeni ja kaveri 29+1
 
R-M
Kylläpä Talvicilla on ollu tyhmä lääkäri! :( Itekin olisin ihan varmasti pahottanu mieleni tossa tilanteessa..

Linea negraa ei täällä näy vaikka kuinka syynäisi.. Jostain syystä mä niin tahtoisin et mulla näkyis se! :confused: :D Ei kyllä näy raskausarpiakaan, se on hyvä :) Mutta kerkiäähän noita vielä ilmestyä.. Aina suihkun jälkeen rasvaan mahan ja tissit, voisko siitä olla jotain hyötyä, tiiä tuota. Maha kasvaa vaan eteenpäin, ei mullakaan huomaa takaapäin että raskaana ois. Mut en kyllä usko pätkääkään noihin et masun muodosta näkis kumpi tulossa, vaikka "poikamasu" itellä onkin..

Omat syntymämitat on ollu 3190g ja 48cm, mies on ollu 3320g 47,5cm. Eli jos tää meijän poika tulossa yhtään vanhempiinsa niin aika normikokonen pitäis olla. :)

Juhannusta vietetään vähän siellä sun täällä. :) Huomenna mennään kaveripariskunnan luokse istumaan iltaa saunoen ja grillaten. Perjantaina mennään mun toisen veljen luokse missä on toinenkin veli perheineen. Lauantaina keksitään sitten jotain kivaa puuhaa miehen kanssa, kun meillä ois vuosipäivä. :heart: Sunnuntaina täytyiskin sitten mennä kokeilemaan miltä työnteko maistukaan loman jälkeen.. :attn:

Nyt kyllä pakko nostaa persaus tästä penkiltä, oon varmaan kolme tuntia tässä jököttäny yhtäsoittoa kun huutelin ipanalle hieman vaatteita.. :D Ei pitäis siltä vaatteet todellakaan loppua kesken, hehe. En ees halua miettiä paljonko sen vaatteisiin on jo uponnu rahaa... :LOL:

Eli mukavaa Juhannusta teille kaikille, olkaahan nätisti. ;)

R-M & Eemeli 29+2. :heart:
 
Raskausarvista Mulla ei tullut esikoisesta arpia, tosin oli aika pieni masukin ja rasvasin sitä hulluna :D Ostin paria järkyttävän kallista raskausarpivoidetta ja masuun ei kyllä arpia tullut, mutta tisseihin tuli! Niitä en rasvannut kun niissä oli arpia ennestään ja ajattelin et peli on jo menetetty :D Mun äidillä on tosi pahat arvet ja mullakin selässä ja tisseissä haaleita, niin oletin et mulle vois tulla aika herkästi. Ei siis tarvii edes sanoa, että tässäkin raskaudessa on voidetta läträtty reilusti :D Oon varmaan vähän turhamainen, mutta olisin kauhuissani jos saisin kauheet arvet. Haluun kuitenkin taas päästä kuntoon ja mennä rannalle bikineissä :ashamed: Ei sillä, et ei mua haittaa jos jollakin on arpia biitsillä, mutta itse olisin itselläni niistä kauhuissani.

Talvicci Jos nousen makuulta ylös "suorana", siis et ei kyljen kautta, niin kyllä mullaki tulee sellanen "kohouma" tuohon vatsalihasten väliin. Mulla on siinä ihan selvä rako nimittäin. Jäi esikoisesta sellanen sormen mentävä rako vatsalihasten väliin, eikä siihen kyllä oo auttanut vaikka oonkin urheillut. Nyt on tosin urheilut jääneet ihan kokonaan, en pysty liitoskipujeni kanssa. Oon varmaan ihan rapakunnossa, hirvittää... Miten sitä jaksaa synnyttää näin rapakunnossa?!

Jeeni Ei mulle ois edes tullut mieleen antaa tilaa raskaana olevalle missään bussissa, ellei se näyttäis tosi kärsivältä :ashamed: Mutta törkeää kyllä ehdottaa johonkin portaille istumista, eiks sen sijaan ois jo voinu kysyä tarviiko penkkipaikkaa...

Kodin laittamisesta Meillä on menossa yläkerran remppa, saadaan sinne makkarit meille ja muksuille. Tosin luulenpa, että turha edes yrittää siirtää esikoisen sänkyä omaan huoneeseen ja yrittää sisustaa omaa makkaria hienoksi :D Taitaa mennä lasten lelut ja romut niiden huoneeseen ja suosiolla kaikki sängyt meidän makkariin... Tosin ei mua edes oikeasti häiritse, että tuo meidän 2.5v nukkuu vielä samassa huoneessa meidän kanssa, musta on kiva kun se on lähellä :heart: enkä usko et se suostuu omassa huoneessa yksin nukkuu, kun vauva tulee. Vauva nukkuu kuitenkin meidän kanssa, luultavasti mun vieressä koska en jaksa yöllä herätä imettämään... Siis herätä herätä, viimeks vaan aina havahduin sen verran et pistin sille tissin suuhun ja nukahdin.

Omaa napaa mulla on kauhea yskä ja hirveet sukkapuikkokivut! Siis aivan järkyttävät, tuntuu välillä et itku pääsee. Ei tykkää... Onks muilla? Nää on niin ikäviä :(

Mä oon jotenkin vieläkin ihan pihalla, että meille tulee vauva... Siis kun ei tän kaiken hässäkän keskellä ehdi jotenkin samallalailla keskittyä odottamiseen kuin esikoisen kohdalla (ja se oli muutenkin tosi odotettu, pitkään yritettiin jne) ja nyt oli km takana niin ei edes kovin alussa uskaltanut luottaa, että tää raskaus menee hyvin... Musta vaan jotenkin tuntuu vieläkin ihan epätodelliselta, että meillä on vauva n. 10viikon päästä. Onks muilla samanlaisia fiiliksiä? Meillä esikoisen kokoa seurattiin ja sitä ultrattiin usein, ehkä se oli siksikin todellisempaa... Nyt oon jotenkin pihalla tästä raskaudesta! Tuntuu et synnytykseen ois vielä kauheen kauan aikaa, mutta itseasiassa esikoisesta jäin tässä vaiheessa jo töistä pois ja se kotona vietetty aika meni ihan hullun nopeaa... Jos tääkin loppuaika menee niin kääk!
 
Kiitos teille... :) Tuosta lääkäri käynnistä...
Tosi tuulella käyvä näköjään tuo lääkäri ku se sama oli ekassa nla-lääkärissä missä ultras ja sillon oli oikein mukava :confused:
Mut mulla kyllä jäi ihmetyttämään tuo sen käsitys et mä olisin jotenki laiska, läski joka makaa vain sohvalla :kieh:
Ja nuo kommentit raskausarvista! Joillekki niitä tulee ja sitten taas on niitä onnekkaita joille painoa tulee paljonki ja silti ei tule arven arpea!
"No et sä oikeen miltään bodariltaan näytä..." Miten te tommosen kommentin oikein ottasitte... :confused: En nyt oikein ymmärrä ku ennen raskautta olin hoikka, bmi (vaikka sitä ei kauheesti piäkkään tuijottaa) normaali ja nyt tullu 6kg painoa. Ei kai sekään nyt niin paljon ole, normaali määrä kai? Oliko tuo edellisen raskauden 17kg nyt sitten yhtäkkiä niin kauheesti, vaikka viimeksi ei siitä sanonu yhtään mitään :whistle:

Siitä olen tyytyväinen tuolla käynnillä että nyt sitten lähti se lähete sinne pelkopolille. Kyllä se synnytys taitaa kuitenki melkosesti vaivata ku synnytykseenki kuitenki aikaa vielä ja nyt jo itkee pillitän ku neuvolassa siitä puhutaan :ashamed:
Neuvolantäti meillä onneks on ihana ihminen :heart:

Unista...
En oo tainnu nähä unia vauvasta. Sen sijaan alkuraskaudessa näin taas pari kertaa semmosta unta et aamulla herään eikä mulla ole hampaita suussa :LOL: Näin oli esikoistaki oottaessa, mitä lie meinaa :D
 
merkkari
Eli en ole sitten ainot... :whistle: Voikohan ne lihakset jotenki löytyä näin äkkiä ku en muista mahan olleen tommonen ennen raskautta kun ylös nousi? Vai onkohan mulla sitten jääny joku rako siihen... Ei mulla kyllä mikään pömppö ollu (vyötärökin kapeempi ku mitä ennen esikoista), nahka vain oli löysä ja ryppynen :kieh: ku oli niitä arpia siinä...
 
Töistä kotiutuneena äkkiä naputtelen jotain. Mukava tämä kaupan ala ja 100 km ( 50 km suuntaansa ) ajelut sinne aina työpäivänä. Mutta en valita, kun rahaa kuitenkin tulee ja työporukka on mieleen.

Syntymäpaino itsellä 2900 g, tosin meitä siis oli kaksi kuten pikkuveljiäkin ( s. -92 ). Meidät leikattiin ulos rv 37, kun alko liikkeet ja sydänäänet ym. hidastumaan. Vauvaunista täällä valitettavasti tähän mennessä vain painajaisia :LOL: Nyt jo vähän naurattaa nuo unet. Yks uni minkä oon nähny oli, et en osannu imettää sitä tulokasta ja se vietiin multa pois ja se oikeesti siinä unessa meni jonnekkin " avaruuteen ", eli mun silmien edestä vaan katos kun tuhka tuuleen ja neuvolan täti siinä unessa vaan selitti ihan kun se olis ollu arkipäivää, et näin tapahtu. Toinen uni oli sellanen, jossa vuodin vähän verta ja selitin kaksoissiskolle, että ei sitä oo tullu kun yks terveyssidellinen. JA yks uni oli vielä näitä ennen semmonen, että oltiin miehen kanssa menossa autolla jonnekkin, ja soitin siitä matkalta vaan äiskälle, että " joo sinne se iivari jäi, kyllä se pärjää " ja ihan ilosena olin siinä puhelimessa. Minäkö sekaisin :saint: En tosiaan tiedä mistä näitten unien pitäis kertoa, eikä todellakaan ole minkäänlaista halua sitä selvittääkkään!

Ja pienenä välikommenttina mun napa on tällä hetkellä sininen kun smurffilla ja tiukasti kuopassaan. Ja Talvikki, rakas höyhensarjalaiseni ;) täällä tannerta tömistää matami 90 kg ja 168 cm. Siinä tän hetkiset mitat. Älkääkä sanoko, että oishan se kiva olla vähän lihaa luitten ympärillä. Tässä kropassa sitä on edelleen liikaa, mutta en ota ressiä asiasta. Itselleni kelpaan tällä hetkellä näin. Näin nopeasti sairaus siis nimeltä kilpirauhasen vajaatoiminta, ylioppilaaksi kun pääsin painoin 70 kg vuonna 2004. Siitä se alamäki alkoi. Pahimmillani ihan ilman raskautta olen painanut 93 kg, josta sain pudotettua 10 kg pois. Lääkitys ei koskaan ole tuntunut olevan kohdillaan, _paitsi_ nyt, raskausaikana. Eikä sitä koskaan ole kunnolla tutkittu. Isälläni on esim. lopettanut kilpirauhanen "itsenäisen" toimintansa kokonaan lääkityksen aikana, alkuun ei niin ollut vaan vajaatoimintana lähdettiin hoitamaan. Mun mielestä nää on kohtuu pieniä murheita, oon vaan jotenkin oppinu niihin suhtautumaan. Mitäs siitä sitten jos kroppa krakaa... Sama endometrioosin kanssa, joka minulla todettiin alkuvuodesta. Että kiitos vaan, kolmatta sairautta tässä odottelen =) Toivottavasti ilmoittaa tulostaan!

Mitähän vielä.... NE pissan leukkarit vaan kalvaa mieltä, sillon kun istukan paikkaa tarkasteltiin, niin kysyin sielläkin, ja vastaus oli kusitulehdus tai epäpuhdas näyte. Käytännössä tämä varmaan tarkottaa, että jos pissan mukana on vähänkin rakkaan ukkokultani "tuotteita", voivatko leukkarit tästä nousta? Entäs sitten jos lapsivettä vähän tihkuttaa?? Huomasin tänään töissä, että aikaslailla vetistä on tuo alakerta. Ei siis valumalla valu reisiä pitkin. Vaan siis alkkareista näkee, että aika vetistä on tuo erite mitä sieltä tulee. Aihetta huoleen ei varmaan kuitenkaan ole? Mä en vaan nyt jaksa ressata..... Mihinkään ei satu, ei supista, ei vihottele selkä, lenkillä jaksaa koirien kanssa vielä vallan mainiosti ym.

Tuleepa tätä tekstiä nyt. Ei tiedä mistä ajatuksesta ottais kiinni. Täysikuu ja kuuhullu rapu =)? Vai jotakin aivan muuta... Aivan ylikierroksilla täällä kuitenkin käydään, parina edellisenä yönä unta tullu palloon molempina apauttiarallaa neljä tuntia. Kiitos mieheni maatalouslomittajan ammatin ja vielä ihanamman herätysäänen kännykässä!

Kiitos ja anteeksi!

Laura ja iivar 29+0
 
Onko muilla "levottomat jalat" oireita näin öisin? mä olen nyt vajaan viikon kärsinyt ja meinaan tulla hulluksi. Yöllä saattaa tulla sellainen tunne, että tekis mieli potkia se tunne jaloista pois, mutta kun se tunne ei lähde. Ihan käsittämätön, en osaa selittää. Yöunet jää vähälle. Rasittava vaiva.
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci, ei ne vatsalihakset (tai se niiden välissä oleva kudos) käsittääkseni kaikilla vaan palaudu täysin, kun ne kerran venyy ja nyt kun oot uudelleen raskaana niin vatsalihakset taas venyy ja se keskellä oleva kudos ei tietty ole yhtä vahvaa kuin lihas. Joku saa korjata, jos oon väärässä mut tässä luulossa oon ollu. Ja mä oon tosiaan harrastanut esim pilatesta ja silti niiden välissä on ollut sormen mentävä kolo ekan raskauden jälkeen. Musta se sun lääkäri on ollut törkeä... Olisin itse kyllä loukkaantunut tollasista kommenteista pahemman kerran. Ihan normaalimäärähän sulle on nyt tullut painoa, eikä tuo 17kg nyt NIIIN paljon ole ollut ekassa raskaudessa. Mulle on tullut varmaan 7kg suunnilleen tähän mennessä. Mikä sua muuten synnytyksessä pelottaa? Täällä kans yks pelkäävä...

Piti ihan alkaa lukea tosta vatsalihasjutusta, täältä löyty keskustelua:
Vatsalihakset ja rako raskauden jälkeen
 
Pitää vielä torstaisen aamuauringon kunniaksi tulla kommentoimaan Talvicin tilannetta vähän.... Miksi odottavan äidin pitäisi näyttää bodarilta ; ) ? Saatika että on se nyt vallan kauheaa, jos nahka on vähän revenny! Kai se nyt repeää mikä tahansa paikka, jos sinne tungetaan jotain ylimäärästä ( no okei, vauva ei ns. ole ylimääräinen vaan sinne kuuluva pieni ihme ), jos elopainoa on ton verran, niin mistäs sitä sitten venyttää? Sama jos varpunen söis elefantin. ( siis nyt tulee huumoria... ) Ja tuo tyrämäinen pullistuma vatsalihaksissa - en tiedä mitä käytännössä tarkottaa, mutta saahan ne vatsalihakset vaakamambollakin ; ) Olisit sanonu, että on se meidän isännällä sen verran kookas tuo miehuus, että kai se nyt vähemmästäkin tyrän aiheuttaa kun pohjaan asti poraa. Lääkäri vaan itse taitaa tykätä uida, kuulostaa vähän siltä että se on ainut tapa hänellä, millä saa paikat kosteaksi ( siis jos oli nainen ). Mun mielestä uiminen on siittiöiden hommaa :xmas: Varsinkin ennen joulua.

Mutta älkää rakkaat kanssasisaret ottako tosissanne mua ja näitä mun juttuja. Mutta näin nopeasti - itsekkin sitä miettiny millä ilveellä saan peruskunnon pysymään suht hyvänä, kun jään kotiin. Nyt kuitenkin töissä tulee remuttua vaikka mitenkä. Ylisuojelevainen ei ole ollut kukaan tähän mennessä. Töissä edelleen teen sitä, mitä ennen raskauttakin. Nostelen maitokoreja ja banaanilaatikoita. Mies myös esim. antaa kantaa " painavia tuotteita", esim. multasäkkiä ja mitä nyt tähän hätään keksin esimerkiksi. Lauantaina meillä uusittiin olkkarista ja keittiöstä lattia, ja ihan normaaliin tapaan kun muutossa konsanaan olin kantamassa noita huonekaluja pois tieltä. Itse kyllä osaan rajoittaa, jos ilkeältä tuntuu ja sanoa siitä.

Jossakin vaiheessa " kohtu kramppasi", kun ns. entisellä voimalla ja tekniikalla nostin täysiä maitokoreja kovin ylös ja reuhdoin entiseen malliin pullohuoneessa täysiä pullosäkkejä pinon ylimmäiseksi. Mutta nyt osaan jo " etsiä" oikean työasennon. Selkä on ( omasta mielestäni ) hyvässä kunnossa. Peruskunto tosin romahti selvästi aikoinaan alta parikymppisenä, kun muutin pois synnyinseuduilta, nimimerkillä ennen vanhaan 9v-19 v lentopalloa pelannut. Ja ihan aktiivisesti sillon :rolleyes: mutta mennyt on mennyttä.

Tässä vielä kuva, anteeksi kun lärvä näkyy
raskausviikkoja kuvassa kutakuinkin 25. En tähän hätään löytänyt muuta. Kuvassa painoa jotain 86 kg. Sensuroikaa naama :D

Laura
 
Viimeksi muokattu:
Leo81 Mulla on kans alkaneet levottomat jalat vaivaamaan. Tosi inhottavaa. Varsinkin illalla jos haluan hetken makoilla sohvalla, alkaa jalat temppuilemaan. Ei vaan pysty olemaan. Magnesiumia olen syönyt, mutta tuntuu että vaihtelevalla menestyksellä. Öisin en onneksi (vielä?) ole joutunut heräämään.

Onpa ollut Talvicilla tyhmä lääkärissäkänti. Kyllä lääkärin pitäisi tajutaa, että raskaus on herkkää aikaa, ja ainakin mulla kaikki lekurissakäynnit on isoja juttuja. Haluan kuulla, että kaikki on hyvin, enkä mitään ylimääräistä lääkärin mielipidettä tai tyhmiä huomioita.

Mahasta ja sukupuolesta, mulla on se perinteinen poikamaha, takaapäin ei huomaisi että odotan, mutta sivulta ja edestä kyllä. Ja poikaa tässä odotellaan. En kumminkaan tiedä, miten paljon tähän uskon. Sattumaako lie.

RD päivitystä. Tänään täytyy laittaa terkkarille lukemat. Vähän jännittää, että mitä tulee. Arvot on todella heitelleet. Välillä ollaan hienosti sallittujen alapuolella, sitten yhtäkkiä pompsahtaakin johonkin ysin tietämille. Yhtenä päivänä olin koko päivän asioilla, ja kävin sitten Subwayssä syömässä. Heti oli lukemat taivaissa, kun kotona illalla mittasin...

Tänne on luvattu hurjia myrskyjä täksipäiväksi. Hui. Tätynee vissiin keräillä pihasta kaikki kevyemmät tavarat suojaan, etteivät lennä taivaan tuuliin. Asutaan maalla keskellä ei mitään, ja täällä nuo sääilmiöt tosiaan tuntuu. Olin kaverin luona kaupungissa, kun tuli iso ukkonen. Jyrisi ihan päällä, eikä tuntunut miltään. Sitä istuttiin kahvipödän äärellä ja juteltiin, ja toisella silmällä laiskasti katseltiin kun salamoi ja jyrisi ihan päällä.
Kotona onkin toinen ääni kellossa.... Kunnon ukkonen ei varsinaisesti pelota, mutta aiheuttaa suurta kunnioitusta. Kuten myös kunnon myrskyt. Sen verran isoja ikivanhoja puita ympärillä.

Juhannus tulee, tiet ruuhkautuu ja rautateillä lakkoillaan. Joten kovasti mielenmalttia kaikille juhannukseksi jonnekin matkaajille!

MökinAkka 27+5
 
3pvän Suomi kierros tehty lapsien kanssa. Käytiin Kuopiossa kaveria moikkaamassa ja eilinen vietettiin Tykkimäellä neitokaisten kanssa. Meillä isäntä on huono lähtemään mihinkään ja tosin olis ollu töissäkin. Mä pakkasin neidit, kamat ja koirat autoon pyhänä extempore ja sit lähettiin:) Mä harrastan tämmösiä "nyt lähetään samantien" juttuja.

Rd: Sokerit heitelly täälläkin ja ensvkolla sit tuomioo kuunteleen. Voipi olla ton reissun takia heittoja kun syömiset ollu mitä ollu.

Saikku loppuu 1.7 ja ajattelin mennä kokeileen töihin menoa, ellei ensvkon lääkärissä tule jotain vastaan...

Raskausarpia on muista tullut sen verran, että toivon, että tää kroppa ei niitä enenpää tuota:( Reidet, rinnat, vatsa, perse jne...
Niin ja se tärkein...tänään poksutaan, JEE!

Meillä muuten isäntä on persujuntti suomalainen, joka ei puhu eikä pussaa, mutta nyt kun oltiin reissussa, sen yks hyvä kaveri oli ollut yön täällä, kun töihin lähtee niin aikasin ja asuu aika kaukana. Ne oli puhunu lapsista ja meitin herra oli ekaa kertaa kertonut, että meille on tulossa jälleen perheenlisäystä ja kertonut myös sukupuolen...olin niin Happy, kun oli saanut suunsa auki:))

Marja ja maha-asukki 26+0
 

Yhteistyössä