Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

Tosta raskausdiabeteksestä. Se, että ruokailun jälkeinen arvo on korkea (muistaakseni vieläpä se 2h arvo) kielii siitä, että tulevaisuudessa diabeteksen riski suurenee entisestään.

Ei hitto, kauheita "sukkapuikkokipuja". Ei kiva. Tuntuu ku joku tökkis sukkapuikolla tonne alas... Etenkin nostelut tuntuu tosi inhottavalta.
 
Moi!

Kävin tänään kontrollissa lääkärillä ja kaikki oli ainakin vielä hyvin. Pääsin synnytyshuoneeseen missä otettiin supistuskäyrät ja vauvan sydänkäyrät ja ei ollut suppareita ja vauvan sydänkäyrä oli hyvä. Sitten lääkäri otti näytteitä joista katotaan ettei oo esim.streptokokkia ja mittasi kohdunkaulan joka oli n. 2,9 cm eli suunnilleen samassa pysynyt perjantaista. Sain luvan tulla kotiin ja lepäillä täällä mutta liikkumiskieltoa ei ole. Tosin parempi on kun en paljoa liiku ja olenkin makaillut paljon. Kävellessä ja seisoessa alhaalla inhottava paineentunne, sekin jo rajoittaa liikkumista paljon. Nyt sitten toivotaan että kohdunkaula ei ala ainakaan kovin nopeasti lyhenemään ja että vältyttäisiin sairaalassa makoilulta. Perjantaina on seuraava kontrolli joten siihen asti ainakin saan olla kotona jos ei mitään ihmeellistä ilmeenny. Sukkapuikkopistoja on alkanut olla täälläkin, just tänään tulivat ensimmäiset. Viime raskaudesta muistan että viikoilla 30+ mulla oli järkyttävät sukkapuikkokivut silloin kun makasin sairaalassa ja ajattelin että nyt se vauva varmaan tulee...niin kovasti sattui mutta onneksi oli kuitenkin ohimenevää!

Raudasta ja vatsavaivoista oli puhetta. Kun aloitin rautatabletit niin mulla meni vatsa aika sekaisin...Ensin tuli ummetusta ja sitten kun sinne vessaan pääsi niin sinne pitikin kipinkapin mennä koska tuntui että vatsa räjähtää. Ja sitten se tulikin ripulimaisena ulos ja kouristuksien kanssa. Lopetin sitten tabletit taas ja nyt aloitin ne uudestaan. Otan nyt vaan joka toinen päivä ja katson miten tuo maha kestää niitä. Hb oli perjantaina 130 (noussut 128:sta).

Mielitekoja ei sinänsä ole...Oon kyllä aina rakastanut kaikkia marjoja ja hedelmiä joten niitä tietty on tullut syötyä kilokaupalla. Ja nyt kun saa sveitsiläisiä mansikoita, vadelmia ja kirsikoita niin niitä tulee kyllä syötyä paljon. Nektariinit, persikat ja luumut kuuluu myös mun suosikkeihin ja kesällä on ihana kun niitä saa! Jätskiä voisin kyllä kanssa syödä vaikka kuinka paljon mutta sitä herkkua ei meillä usein näy kun ei pitäisi herkutella sillä niin paljoa.

Casanna 27+0
 
R-M
Pikainen tervehdys tänne :) Uusia liittyny joukkoomme, tervetuloa! :wave:

Täällä voidaan hyvin, kovasti masussa zumbaharjotuksia vedetään. :heart: Huomenna ois kesäloma ohi, tosin sunnuntaina vasta mentävä töihin. Jännityksellä ootan kuinka selkä kestää. Onneks on heti seuraavana päivänä neuvola niin sielä vois sitten ottaa saikun puheeks jos tuntuu ettei töissä jaksa. Yksin kaupassa työskentely ei oo mitään lepposaa hommaa kuitenkaan : /

Äitiyspakkaus ootellu postissa jo perjantaista asti, en sillon sitä päässy hakemaan kun mies ei ollu kotona eikä posti tietystikkään ollu eilen auki.. :kieh: Noh, huomenna pääsee hypistelemään. :) Isyyspakkausta oon minäkin alkanut kasaamaan. Tilasin eilen äänenvaimennin-tutin (ihan huippu! :D), pojalle bodyn (my daddy rocks-tekstillä) ja miehelle super-isi t-paidan. Vielä sit haalittava niitä korvatulppia, hengityssuojain, batterya, yms sälää... :)

Kirjottelen lisää kun on enempi energiaa, koko päivän ku touhuillu niin alkaa jo väsy painamaan.

R-M & Eemeli :heart: 28+6
 
Huomenta!

Oon nyt totaalisesti pudonnut teidän keskusteluista... :ashamed:
Täällä on menossa selvittely työpaikalla, kun mielestäni olen tullut syrjityksi työpaikan vakinaistamisessa raskauden takia. Että tässä on nyt pian pari viikkoa mennyt kyseisen asian kanssa, enkä oo jaksanu/kerennyt keskittyä lukemaan palstaa. Eli tässä on sellanen tilanne, että oon tehnyt samaa työtä melkein 4 vuotta, välissä äitiyslomalla 1v4kk, ilman työsopimusta, ja nyt olen tällä hetkellä samassa työssä, johon nyt haettiin vakituista, kun edellinen sanoi itsensä irti. Tähän hommaan sitten otettiin firman ulkoa työntekijä vakituiseksi. Että onkohan yhtään läpinäkyvää, että miksi mua ei palkattu! :kieh: Raskaus. Tämä juttu ei jää tähän, tämä katsotaan loppuun asti!

Nyt yritän lueskella teidän parin viikon jutut ja päästä taas juttuun mukaan! :whistle:

eleana + seppo 26+6 :heart: Täällä taitaa pian poksua ekat 3-kymppiset!! :whistle: :D Aika menee nopsaa...
 
Casannahyvä kun kaikki näyttää olevan hyvin :)

elena ikävä tilanne :/

omaa napaa... Häpyluu niin kipeä taas että hyvä kun pystyy kävellä saati yöllä vaihtaa kylkeä.. levottomat jalat myös alkaneet vaivata.. tuntuu että nämä vaivat ei katoa mihinkään vaikka neuvolassa sanottiin että rv 26 jälkeen yleensä alkaa nuo vaivat helpottamaan..
Pikku jäppinen pitää futis treenejä masussa aikalailla kun välillä tulee aivan järjettömiä sarjapotkuja :LOL:
masun ympärystä mittailin huvikseen taas ja näytti 114,5cm että saas nähä kuinka suuri pallo tästä vielä kasvaa kun olis vielä pari kuukautta aikaa :D

Ikävää että aurinkoiset kelit hävis kun tuhkatuuleen kun juuri sai kivan "pohjavärin" pintaan toisaalta ihanaa kun on viielämmät ilmat niin ei ole niin tuskallisen kuumaa varsinkin kun kotonakin mittari näyttää sisälämmöksi 30 astetta.. nyt sentään 24 :)

Niin ja tervetuloa uusille !! :)

O&O + pikku jäppinen 28+2 :heart:
 
Onpa paljon tullut kirjoituksia, eilen pikaisesti käväsin lukemassa ja oli mielessä vaikka mitä mihin kommentoida, mutta menin ihan sekaisin kun luin kaikki uudetkin.:p
Mutta kiitos kaikille noista raskausdiabeteskokemuksista.

Ja vielä vähän tuosta rd:stä. Siis käsittämätöntä miten nuo arvot voi vaihdella ihan muutaman minuutin sisällä. Eilen pääaterian jälkeen otin testin, ja arvo oli 10.6. Aivan hermostuin, että ei VOI olla kun niin hyvin olin petrannut kaikkea. Otin uuden mittauksen ja kas, 5.0! Pakkohan se oli vielä kolmaskin ottaa, että missä ihmeessä nyt mennään, ja tulos oli 4.9. Että en tiiä. En ainakaan tämän perusteella ala mitään insuliineja vielä pistelemään. Ennemmin pyydän päästä ultraan jossa katsotaan että vauvalla on kaikki hyvin, kuin luotan noin suuria heittoja tekevään mittariin.
Aika kurjaa muuten tömpsis, että sait noottia ylimääräisistä mittauksista. Minäkin olen aika huolettomasti kuluttanut noita liuskoja, saa nähdä mitä mulle sanotaan. Mutta parempi kai se on mitata ja tarkkailla, saapahan selvyyttä mikä arvoja nostaa ja mikä ei (niin, jos luottaa laitteen lukemiin...:kieh: )

Äitiyspakkausta täälläkin on odoteltu pian jo se pari viikkoa, vissiin ylikin. Tulis jo, että pääsis hypistelemään. Ja siitä vaatteiden pesusta. Tuolla se nyt sitten pyörii kone, sisuksissaan ihania pikkuisia vauvanvaatteita...

Mielitekoja mulla oli ennen tätä rd-hässäkkää yllätys yllätys -karkit. Ja varsinkin lontoonrae. Saatoin vetää pussin päivässä. Ja siis ihan hirveä himo makeaan. Kerran piti ihan vimmatusti etsiä kaapit ja laukunpohjat, että eikö nyt jukoliste ole talossa yhtä makeispalaa...! Ja ah sitä autuutta, kun laukunpohjalta löytyi yksi tervalaksitsi...

Rauhaisaa alkanutta viikkoa kaikille!

Niin ja :wave: Kseenalle! Mitäs me iäkkäät (?!!) ensisynnyttäjät...
 
Neuvola kuulumiset tältä aamulta:
verenpaineet ok, paino noussut nyt lähtöpainosta n.8kg, sydämen syke 140 jumputteli, liikkeet ++, SF-mitta 26, Hb 118, pissa puhdas muuten mutta veri +. Seuraava pissa kontrolli viikon päästä. Ei osannut terveydenhoitaja sanoa miksi veri +?? Kun ei oireitakaan mistään tulehduksesta ole. Ehkä limakalvot niin kuivat että tihkuttaa vähän...

Tämmöistä tällä kertaa, kauhee vesisade täällä ja aikas viileekin...

29+2
 
Helloouuu...:wave:

Casanna,jahas että vauva ottanu sit lähtölaskennan,yrittäs nyt pysyy siel!miten se paine tuntuu?ku mulla tuntuu et on kans hirveen alhaalla ja huomaan sen varsinki liikkuessa,eilen lähettii miehen kans iltamyöhään kävelylle ja heti alko tuntuun,sit alotti sen vihlomisen ja puolet matkaa vihlo oik. alavatsaan ja sit loppuvaihees ku alko rakko oleen täynnä niin piti hiljentää etanavauhille et kotiin pääsin ku tuntuu et niin painaa rakkoon..ja nyrkit tai potkut tulee nyt kaikki tonne ihan alas,just häpyluun yläpuolelle..??
jotenki siis tuntuu et vauva on nyt kääntyny pylly alaspäin,ku viel reilu vk sitte potkut tuli kylkiluihin,kylkiluut on kyl nytki kipeet mut potkuja sinne ei tuu..:confused:
Toivotaan että vauva vielä pysyttelis masussa ku viikkojakaa ei kuite viel mahottomasti oo!

Merkkari ja mökinakka tervetuloa!:flower:

vatteiden pesemisestä,kyl mie ainaki pesen, varsinki uudet(kemikaalijäämät)ja kirpparivaatteet(pölyt,pesuaineet..)ja noi esikoisen vanhat ollu käytös 4v sitte joten kyllä nekin pesua kaipaa :D. ja oli tarkoitus silittääkin et lähtee pesuainejämät pois,mut nyt käytetään nestemäistä pesuainetta joten kyl toi pyykkikin on pehmyttä,silitän jos kovaksi jäävät ja harsot on kiva silittää niin ei raavi sit pienen naamaa..mut laiskuutta täälläkin tuon silittämisesn kans,esikoiselta silitin kaikki =D katotaan sit onko kuinka herkkäihoinen tyyppi,itselläni kun on atooppinen iho ollu pienestä asti ja esikoisellaki oli vauvana kuiva iho..
Niin ja lajitellu olen vaatteet niin et 50-62 on sit heti kaapis ja 68 odottaa komerossa pussissa,pesen ne sitten ku aika niille on sopiva ku eihän ne mene ihan alussa...

Miirikki hyvää pitkää lomaa!!!!!!!!!:cool:

vauvakirjasta,tuo vaukirjalta saama kirja ”kirja sinusta” on aivan ihana,mieski sitä ihasteli ja kirjoittikin jo siihen,se ku alkaa raskausaikana ja on noin vuoden ikään käytössä...tykkäsin:heart:

Nessu toivottavasti selviää tuo lääkesotku ja yritä olla ressaamatta jos syytön asiaan olet.:hug:

Eleana no on kyllä väärin tuollanen,en tiedä mitä laki sanoo tuossa suhteessa et ku sulla on määräaikainen et onko niillä sit ”pakko” vakinaistaa sinut jos äitiyslomalle olet jäämässä.epäreilua kyllä!itsekin mietin että kun jäin saikulle/lomalle et odottaako samat työt minua ens kesänä ja jos ei niin mitä teen,vakituinen tosin olen,ollut 8v töissä tuolla mutta tosiaan ku tarvii sen 4työntekijää ja se 4-5 siellä nyt on et onko mulle paikka siellä vai ei ,ja jos ei niin pitänee ettii muita töitä =(

Mieliteot, alussa oli aurajuusto tosiaan. Nyt on lakritsijäätelö(mitä en norm syö) =P ja fetasalaatti(lähinnä juuston takia)..suolainen ennemmin ku makee,uudet satsumat oli ihanan makeita kyllä =P

Zophie ja liinukka puhu tuosta vihlomisesta/supisetlusta,mie kysyin kans viime neuvolassa tuosta ja laittoi kans supistelujen piikkiin mut mie en kyllä usko et ne supisteluja on,koska se vihlominen kestää tasan niin kauan kun liikku ja kun pysähtyy niin loppuu...eilen kävelyllä kävi juuri noin,alkoi vihlomaan oikeata alavatsaa mutta sinnillä jatkoin vaan ja pidensin askelta ja sit helpotti kylläki jossai vaihees,mut sitte alko rakkoa painaan joten piti hiljentään....
äitini sanoi kans tuosta et hälläki oli ihan samaa et liikkuessa vihloi mut ei ne mitää supistuksia ollu.tiedä sitte :D ja tsemppiä selkäkipuihin!!!!

(.) eilen poksuttiin ja nyt alko raskausviikko 30. !!! viimisellä kymmenyksellä,tai miten sen nyt ottaa ku on 29+1...mut 30.viikko kuite :D vkloppu oltiin mökkeilemässä,olihan se ihanaa olla korvessa,ei kuulunu auton ääniä,ei naapurien möykkäystä,ei mitään!mie nukuin niin hyvin,eikä kertaakaan tarvinu yöllä nousta vessaan,onneksi,sillä yöllä ei ole kiva hiippailla ulkohuussiin..!! aamulla kiikutin taas tk:een näytettä,josko huomenna selviäis et miksi mun pissanäyte on epäpuhdas..niin ja painoa on sit tullu 9pvn aikana sellaset 3kg!!!
Isyyspakkausta olis kiva alkaa väsäilee mut ei nyt ole oikee rahaa,yritin työnantajalta viel kysyy et voisko ilmoittaa palkanlaskijalle et mun lomarahat maksais ku niille olis nyt käyttöä,olis hesaan lähtöki ens vkn pe...mut tuntuu olevan niin iso homma ilmoittaa et en tiedä,ja ku laitoin sen viestin viime viikon alussa niin eipä ole vastannu mitää,ärsyttää välillä koko paikka...:stick:
jiimii&poju 29+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja MökinAkka;24019563:
Onpa paljon tullut kirjoituksia, eilen pikaisesti käväsin lukemassa ja oli mielessä vaikka mitä mihin kommentoida, mutta menin ihan sekaisin kun luin kaikki uudetkin.:p
Mutta kiitos kaikille noista raskausdiabeteskokemuksista.

Ja vielä vähän tuosta rd:stä. Siis käsittämätöntä miten nuo arvot voi vaihdella ihan
muutaman minuutin sisällä. Eilen pääaterian jälkeen otin testin, ja arvo oli 10.6. Aivan hermostuin, että ei VOI olla kun niin hyvin olin petrannut kaikkea. Otin uuden mittauksen ja kas, 5.0! Pakkohan se oli vielä kolmaskin ottaa, että missä ihmeessä nyt mennään, ja tulos oli 4.9. Että en tiiä. En ainakaan tämän perusteella ala mitään insuliineja vielä pistelemään. Ennemmin pyydän päästä ultraan jossa katsotaan että vauvalla on kaikki hyvin, kuin luotan noin suuria heittoja tekevään mittariin.
Aika kurjaa muuten tömpsis, että sait noottia ylimääräisistä mittauksista. Minäkin olen aika huolettomasti kuluttanut noita liuskoja, saa nähdä mitä mulle sanotaan. Mutta parempi kai se on mitata ja tarkkailla, saapahan selvyyttä mikä arvoja nostaa ja mikä ei (niin, jos luottaa laitteen lukemiin...:kieh: )

Äitiyspakkausta täälläkin on odoteltu pian jo se pari viikkoa, vissiin ylikin. Tulis jo, että pääsis hypistelemään. Ja siitä vaatteiden pesusta. Tuolla se nyt sitten pyörii kone, sisuksissaan ihania pikkuisia vauvanvaatteita...

Mielitekoja mulla oli ennen tätä rd-hässäkkää yllätys yllätys -karkit. Ja varsinkin lontoonrae. Saatoin vetää pussin päivässä. Ja siis ihan hirveä himo makeaan. Kerran piti ihan vimmatusti etsiä kaapit ja laukunpohjat, että eikö nyt jukoliste ole talossa yhtä makeispalaa...! Ja ah sitä autuutta, kun laukunpohjalta löytyi yksi tervalaksitsi...

Rauhaisaa alkanutta viikkoa kaikille!

Niin ja :wave: Kseenalle! Mitäs me iäkkäät (?!!) ensisynnyttäjät...
Mulle annettiin tarkat ohjeet mittaamisen suhteen, kun arvot heittelee jos esim puristat liian monta kertaa verta. ELi kun pistää, niin eka pisara pyyhitään pois ja toisesta otetaan näyte. kolmannesta ei enään voi ottaa kuulemma tai näyttää ihan päin puuta...en sit tiedä mikä juttu siinä on..
 
Moikka!

Jimii: Mulla tuntuu se paineentunne seisoessa ja kävellessä oikeestaan ennemminkin tuolla takapuolen puolella, oikeestaan peräaukon kohdilla sanoisin. Välillä on siis ihan hirvee paine ja välillä saattaa helpottaa. Vauvan liikkeet tuntuu ihan alhaalla (luulisin että nyrkkeilee siellä) ja välillä tietty möyrimistä ylempänä. Oon nyt lepäillyt paljon ja supistuksia on ollut vain harvoin. Välillä on pakko vähän liikkuakin ettei jumahda selkä tai tule mitään tukoksia. Mies oli tänään saanut sairaalasta mulle Clexanet joita voin alkaa pistämään jos makailen pitkiäkin aikoja.

Toivotaan tosiaan että vauva pysyy vielä pitkään mahassa! Esikoinen syntyi rv 39 vaikka povailtiin kovasti että aikaisemmin tulee ja synnytyksestä tyyliin että vauva paan pullahtaa maailmaan kun paikat oli ollut jo kuukausia pehmeinä ja vauva lähtökuopissaan, + kohdunkaulaa ei jäljellä paljoa mitään. Mutta niin siinä sitten kävi että noinkin pitkään jaksoi odotella ja synnytys ei tosiaankaan ollut mikään helppo juttu. Toisen kohdalla on varmaan paikat vielä löysemmässä kunnossa mutta toivotaan että tämäkin vauva jaksaa vielä odotella.:)

Eilen kun menin kätilön luokse se katsoi mun vatsaa ja rupes miettimään paljon mulla on raskausviikkoja ja kysyi onkohan se laskettu oikein kun maha on jo sen kokoinen...Mutta sitten kun kävin pitkäkseni ja se kokeili sf-mittaa ja kohdun kokoa muutenkin niin sanoi että kyllä ne pitää täysin paikkansa, maha näyttää vaan niin isolta kun seison, kiva:D

Huh, onneksi mä sain pestyä ja silitettyä ne vauvan vaatteet jo. Ja kestovaipatkin on valmiina pesty ja laitettu tuonne lipaston laatikoihin. Nyt en ois voinut enää tehdä mitään:( Vitsit on ärsyttävää kun ei voi tehdä enää mitään kotihommia kun on tottunut päivällä touhuamaan niin paljon. Mies tekee nyt kaiken, onneksi se on niin ihana, eilenkin keitti meille jo valmiiksi tämän päivän päivällisen että mun pitää vaan lämmittää se mikrossa mulle ja pojalle. Huomenna, keskiviikkona ja perjantaina poika onkin tarhassa ja vaan tänään ja torstaina mun kanssa kotona. Ajateltiin että on mun helpompi levätä ja nämä viikot on tosiaan hirmu tärkeitä vauvan kannalta. Keskiviikkona sain kyllä lääkäriltä luvan mennä synnytysvalmennukseen, onpahan valopilkku siinä tällä viikolla=)

Kivaa päivää kaikille ja multakin vielä tervetuloa kaikille uusille!!

Casanna 27+1
 
Mökinakka, ethän puristanut pisaraa kovaa sormesta? Jos nimittäin puristaa niin veri laimenee, kun sekaan pääsee kudosnestettä. Aika suurelta heitolta kuulostaa kymmenestä alle viiteen! Tai sit mittari on sökönä. Eihän tuon rd:n riskejä oikeen ultrassa näy, tai tietysti vauvan koko näkyy ja sen mukana tuomat riskit. Mutta vaikkei vauva kasvais edes kauheen isoksi, niin voi silti olla, ettei vauva pidä sokereita synnytyksen jälkeen ja joutuu sokeritippaan tai ainakin lisämaidolle, että sokerit saadaan pysymään. Mut aika herkästi ä-pkl:lle pistetään lähetettä, jos sokerit toistuvasti ylittyy ja siellähän ne ultraakin.

Mua itseä hirvittää, kun en yhtään tiedä, minkä kokoinen tyyppi masussa asustaa. Meidän eka oli pieni, ilmeisesti geneettisista syistä. Meillä piti olla kokoseuranta tässäkin raskaudessa, mutta lääkäri päätti ettei seurantaa tarvita. Nyt ei sit ole mitään hajua, minkä kokoinen tästä kaverista on tulossa. Ja toisaalta kun toinen lääkäri sanoi, että jos tää vauva näyttää olevan kovin paljon isompi kuin tuo eka niin pitäs miettiä, mitä kautta se synnytetään. Inhottava epävarmuus. Ajattelin kyllä pyytää, että joskus loppuvaiheessa vielä ultraisivat vaikka sitten neuvolassa (siellä pari th ja pari lääkäriä osaa tehdä kokoarvioita). Onneks meidän neuvolan täti on niin kiva, että se varmaan laittaa ultraan jos sanon, että mua hirvittää niinku oikeasti tekeekin. Eka synnytys kun ei mennyt ihan oppikirjojen mukaan, niin ei haluais ottaa yhtään turhia riskejä, muutenkin hirvittää ja paniikki meinaa iskeä koko synnytyksen ajattelemisesta. Parempi olla ajattelematta siis :D

Onks muilla muuten isommat mahat jos raskauksia on useampi takana? Mulla oli esikoisesta tosi pieni ja söpö maha, nyt tää on kyllä paljon isompi. Musta tää näyttää melken yhtä isolta, kuin esikoisesta ennen laskettua aikaa! Minkähänlainen tää on sit elokuun lopussa/syyskuun alussa, voi huokaus... Olo on kyllä muutenkin raihnaisempi :D Ekasta selvisin ilman raskausarpiakin, jotenkin nyt epäilyttää, vaikka oonki rasvannu mahaa ku hullu :D

Merkkari ja möhkis 29+3
 
Hei!

Ihania nuo Phil ja Teds kärryt. Monesti niitä olen ihaillut kun joillain nähnyt. Nyt mulla on pakko mielle saada tietyt Emmaljungan kärryt... sitä arpa voittoa odotellessa. :LOL:

Kesä mamma vaatteista: Mä olen ostanut aika paljon tavallisia mekkoja esim. H&m naru olkaimisia mekkoja mulla on oranssi ja musta, sinne alle legginsit alle, vähän viileämmällä joku t-paita. Ainut ongelma on, nuo legginsit, jotka pitäis saada mamma mallia, kiristävä vanne alamahalla saa suppareita aikaan ja paljon. Mulla on pari mamma t-paitaa ja muuten käytän pitkiä ihan tavallisia toppeja ym. Kannattaa kyllä katsoa ihan tavis toppeja ensin, ennen kuin tuhlaa mamma vaatteisiin. Onneksi nyt on paljon tunika mallisia. Itekin tilasin juuri Me&i alesta itselleni valkoisen tunika mallisen paidan. Oli aivan ihana jo 10 viikkoa sitten, mutta en malttanut sitä täyshintaisena ostaa. huomenna sen saan, kaveri on edustaja niin sain ostaa niistä esittely vaatteista sen pois. =)

Äitiyspakkaus odottaa postissa hakijaansa. Eli tänään pengotaan pieniä vaatteita ym...:heart:

30 kympin raja sen kuin lähestyy. Onneksi. Joskin tuo toinen 30 raja tulee myös uhkaavasti vastaan... ikä nimitäin. Elokuulla sekin etappi odottaa. Kääk...:D

(.) Eilen supisteli pitkin päivää vähän turhan paljon ja illalla iski sitten kunnon kipeä supistus joka ei meinannut laueta millään. Toista minuuttia pitkästi meni ja loppu viimein veti koko mahan kramppiin jolloin jo itkin tuskasta. Siinä itki lapset, äiti ja isäntä oli jo soittamassa apua, onneksi ehti laueta kramppi ennen sitä. Vauva oli hetken ihan hiljaa, mutta saatiin onneksi hereille ja on nyt normaalisti liikkunut. Neuvolaan tänään soittelin ja keskiviikon tavallinen neuvola vaihdettin lääkäri neuvolaksi, pissanäyte pitäis viedä huomenna ja jos uusii niin sitten akuutisti heti päivystykseen. supisteluja on ollut edelleen tänään, mutta yksi ainut kipeä. Joten toivotaan, että oli ainutlaatuinen kokemus. Ja tää supistus yltyi ihan makuuasennossa tuollaiseksi ei helpottanut vaikka vaihdoin asentoa, nousin, istuin. Olin ihan varma, että kohtu repeää justiin. Ei ollut kyllä tavallinen supistus ollenkaan enää lopussa. alussa oli tavallinen kipeä supistus. Mikä oli niin en tajua. Repäisykivut kääntyessä on ihan lasten leikkiä tuohon verrattuna. Onneksi vauva on vilkas, ei ainakaan nyt ole mitään hätään pikku miehellä. :heart:

Leo rv29+6
 
Casanna, hyvä että kaikki vielä suht hyvin, toivottavasti pysyy kauan vielä mahassa :)
Jiimii no mulla kipu ja paineentunne ei helpota jos vauhtia lisää tai pidentää askelta, pahenee vain. Enkä kyllä ota riskejä että kohdunkaula lyhenisi ja joutuisin lepoon. Mieluummin hissuttelen ja meen sitä omaa tahtia. Luotan äitiyspolin lääkärin arvioon :)
Leo81 hui, toivottavasti tuollaisia ei tule enää ja syy selviäisi keskiviikkona!

Huomenna olis neuvola ja varmasti saa varata ajan lääkärille, ei musta työntekijäksi vaan ole vieläkään :( vapaa-aika sujuu omaa tahtia, mutta töissä omaa tahtia ei vaan voi mennä...

Hyviä vointeja kaikille :)
 
terveisiä lääkärineuvolasta!!

viikkoja 26+3
sf-mitta huikeat 26,5cm
syke 144
liikkeet ++
pissa puhdas
painoa tullut koko raskauden aikana 3 kg
verenpaine 103/80
hB 137
kohdunsuu kiinteä & kiinni, pituutta 3cm (eli sama ku aiemminkin, tää oli se mitä jännittelin..)

selkäkivuista ja paineentunteesta alavatsalla mainitsin ja lääkäri selosti vaan jotain ympäripyöreää ja sanoi että kannattaa kuitenkin liikkua niin paljon kun jaksaa.. tuo lääkäri on muutenkin vähän outo, tuntuu et ei paljoo kiinnosta kuunnella jos jotain ongelmaa on :kieh: eilen käytiin miehen kanssa illalla kävelemässä ja pakko oli lepäillä vähän väliä kun kiristi vasenta nivusta niin p*rkeleesti!! koita siinä sitten kävellä! ehkä tukivyö auttaisi asiaa, kaveri sitä ainakin kovasti kehui?

nyt vaan odottelemaan torstaita ja aina yhtä ihanaa sokerirasitusta.. :x

tiikkonen ja juniori 26+3
 
Zophie niin siis en tarkoittanu et vauhdin koventaminen helpottaisi,vaan se et kävelee hitaampaa ja ottaa pidempiä askeleita(=ei lyhyitä ja nopeita askelia) itsellä ainaki ku ei mikää pitkäjalkainen ole niin tulee käveltyä normaalisti lyhyitä askeleita ja nopeaa,vaikkakin nyt ne on lyhyitä ja hitaita:LOL:.. mut huomasin eilen ekaa kertaa et puolen kilsan jälkeen helpotti vatsavihlonnat ku otin hieman pidempiä askelia ja kävelin hitaammin.Pitää kokeilla joku toinen pv et päteekö tuo vielä :D ku tuntuu et tollanen pikkulenkkiki on ihan tuskaa,jotai kilsan lenkki eilen otettiin..

mahan koosta;nyt toista odottaessa maha on aika lailla samaa koko ku esikoisesta,tuossaki varmaan riippuu synnytysväli(itselläni esik.06),jos edellisestä ei ole kauaa niin kohtu ehkä muistaa paremmin,eikä ole niin palautunu..vauvan kokokin vaikuttaa jne.sf-mitta on kyllä korkeempi nyt entä esikoisen aikaan...
 
Mahan koosta. Mulla joka kerta maha kasvanut noepammin ja isommaksi. Esikoisella oli söpö maha, kakkosella jo aika julmettu ja nyt vielä isompi :D Kakkosen kanssa lopussa ympärys oli 136cm, ekan kanssa en edes mitannut. Tällä hetkellä viimeisin mittaus on 111cm jostain parin viikon takaa... Esikoisen kanssa menin synnärille yhdessä t-paidassa ja kakkosen kohdalla se jäi pieneksi rv 30 :LOL: Täytyiskin kaivaa se paita ja kokeilla vieläkö menee :D

30 rikkoutu täälläkin tuplasti tänä vuonna :D Heinäkuun lopulla raskaudessa ja syyskuussa sitten iässä ;) Mulla ollut tavoitteena saada kolme lasta ennenkuin täytän 30, vielä on toivoa jos tämä vaan suvaitsee tulla ajoissa, miel rv38 niin tulis ennen miehenkin synttäreitä ;)

Mies ja lapset on nyt jääneet lomille, ja tuntuu että ne häiritsee mun kotiolemista :D Kiva kuitenkin kun ovat lomalla. Liikkeellä oltu miltein koko päivä, vihdoinkin hoidettu roikkuvat asiat..
Vielä kun tekisi ruuan niin kaikki olisi hyvin :)

-Santtu ja Möyry-Muksu 25+3
 
  • Tykkää
Reactions: Miuski00
Kolmekymppisiä tuntuu viettävän täällä useampi. Mulla ehtii vuosia pyörähtää mittariin jo elokuun alussa. :)

Tänään on koko päivän ollu armoton närästys. Tuntuu ettei mikään auta ja vääntää oikein kunnolla. :x Muutenki vähä kyseenalainen olo, johtuu varmaan väsymyksestä, kun tuli eilen valvottua vähä myöhempään.

Huomenna ois neuvola heti aamusta. Niin se taas 4 viikkoa hurahti. :)

Liinukka + Antero 26+0
 
Mahan koosta Kyllä tää tuntuu isommalle kuin esikoista odottaessa. Tai sitten aika kultaa muistot..

Tänään töissä oli sen lääkesotkun selvittelyä, mun osalta asia ok. Eipähän tarvii sitä enää miettiä. Neulanpistovahingostakin kävin tänään työterveydessä antamassa hepatiitti- ja HIV-näytteet. Työterveyshoitaja lohdutteli, että tuskin tartuntaa sain, kun asiakkaalla ei ole veriteitse tarttuvia tauteja. Mutta kyllä sitli mietityttää oma tyhmä moka :( Ja menettelin vanhingon sattuessa ihan ohjeiden mukaan ja oikein. Mutta vielä 2kk päästä käyn antaa toiset näytteet. Ja olen kyllä aikaisemmin otattunut itselle hepatiitti-rokotteet.
Laskin tänään muuten että 5 viikkoa vielä töitä ja sitten 2 viikkoa laiskottelua kotona ennen virallista ä-lomaa =) Esikoisellakin tämän viikon jälkeen enää 2 viikkoa päivähoitoa ja jää lomalle isänsä kanssa, ja sitten kotiin minun kanssa :)

Verensokereiden mittailuista vielä, kuten joku muukin jo mainitsi, mutta näytettä ottaessa ei saa sormea puristaa liikaa. Veripisara pitäisi antaa tulla "itsestään", ei lypsää, vaikuttaa tulokseen kun kudosnestettä siihen tulee. Ja eka pisara pois, toisesta näyte. Minä sain jonkin ihan ihme mittarin, siihen tarvitsee ison veripisaran ja pari kertaa mennyt uusiksi pistäminen, kun ei tule tarpeeksi verta yhdellä kertaa liuskaan :( Ja en ole sentään ensimmäistä kertaa niitä ottamassa..

Hampaasta lähti eilen illalla vielä paikka ja koko kaupungista ei löytynyt hammaslääkäriaikaa kun vasta torstaina :kieh: Soitin kaikki yksityisetkin läpi. Huomenna heti aamusta äkäinen puhelu uudelleen kaupungin hammashoitolaan, ei tuu mitään kun reikä suussa, kaikki eväs jää sinne ja kipeäkin on :(

Nessu ja pieni 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli tänään se sokerirasitus ja yllätys, että taas on särkenyt päätä loppupäivän! :mad: 1,5g parasetamolia nappassut jo, eikä auta :headwall:
Pikalukema paastosta oli korkea :ashamed: jännittää hiukan kuinka käy muiden lukemien. Kunhan vaan sais jatkaa ruokavaliohoidolla!

Mahan koko: Mulla oli esikoisesta korkein sf-mitta 40cm, toisesta vain 38 ja tää kolmas kulkee aikalailla keskikäyrillä, rv26+5 sf oli 25cm. Muutenkin tuntuu pienimmältä tämä kolmas pallomasu. Eilen aamulla peilin edessä vetäsin kunnolla vatsaa sisään ja mietin, että mihin se vauva oikein piiloutuu :O

Mädchen :heart: 27+3
 
marja76, merkkari ja nessu, olen ottanut jokaisen lukeman eri reiästä. Eli alkaa sormet olemaan aika puhkotut...:p. Ja just niin, että eka tippa pyyhitään pois ja toisesta näyte. En ole puristanut kovaa, mutta ihan vähän välillä maanitellut sitä verta tulemaan, jos ei meinaa tulla. Eilen oli arvot hienosti sallittujen alapuolella, nyt taas aamupaasto 6.0. Harmittaa.

Leo81:llä ollut inhottava kokemus. Toivottavasti tosiaan oli ainoalaatuinen.

Äitiyspakkaus tuli eilen, just kun ehdin valitella kun ei näy ei kuulu.=) Tulipahan uutta pyykättävää ja silitettävää. Ajattelin, että silitetään ne vaatteet nyt sitten vielä, kun kerran on vauhtiin päästy... Olipa mukava hipeltää pakkauksen sisältöä. Minusta ihan mukava paketti. Ainoa mikä häiritsi, oli se että ne opasvihkoset on nyt tyly luettelo nettiosotteita. Kaipa se on nykypäivää, mutta kyllä minä selailen paljon mieluummin jotain konkreettista, kuin että istua napotan tässä koneen äärellä.

Näin viimeyönä unen, että synnytin yhtäkkiä kotona 2kk etuajassa. Lapsi vaan siirtyi mahasta miehen käsiin, kun mies piteli käsiään minun vatsalla. Tuli kauhea kiire viedä lapsi neuvolaan, ja meinasi tulla hätä kun yks eilen pesemistä lämpimistä sukista oli totaalisen hukassa, ja lapsen varpaat ihan kylmät. Mikään muu sukka ei käynyt mulle... Lapsi oli ihana, se vaan hymyili ja ihmetteli.
 
No juuri kun itse tuulettelin hyviä arvoja, niin eilen oli paastosokeri 8,6 :( Ja sit oli yksarvo kans ennen ruokaa 6.6...katotaan mihin heilahtelee...

Maha kyllä on isompi kun viime raskaudesta. Silloin sain peitettyä vielä raskauden väljillä vaatteilla ja työnantajakaan ei tiennyt mitään:)
 
Eleanalle tsemppihalit ikävässä tilanteessa, kyllä tuossa varmasti on aihetta nostaa meteli! Montako perättäistä määräaikaissopparia sulla on takana? Jollain alalla ainakin kolmannesta pitää vakinaistaa. Mutta sulla varmasti on oikeasti asiantuntevaa apuvoimaa tutkimassa työlakia :)

Leolla ollut kyllä kamala kokemus! :O Minua kun hirvittää jo kun illalla hiukan jomotti enemmän alavatsalla :ashamed: Toivottavasti sulla lääkärissä krampin syy selkiää!

Hiukan haikealta tuntuu nuo puheet äitiyspakkauksen hypeltelyistä :) Meillä niitä tosiaan jo kaksi entuudestaan, joten ei mitään järkeä ollut ottaa kolmatta. SIltikin on ikävä sitä kun pääsi äp-laatikkoa kaivelemaan. On mulla kaapissa kyllä kaksi äp-laatikollista vauvanvaatetta pengottavaksi :D

Täytyy tänään soitella neuvolaan rasituksen tuloksia ja kysäistä onko mahdollista saada sieltä mittaliuskoja. Mulla on vissiin 3-4 jäljellä. En yhtään ajoissa ole liikkeellä ;) Eilinen tarvikejakelun soittoaika meni ohi, kun ei olla ensi viikolla oikeana päivänä noutamassa tilausta. Viimeksi tilasin netistä liuskoja, mutta on se 50e aika raha, kun niitä ilmaiseksikin saa.
Mulla kans on aika nihkeät sormenpäät veren suhteen, hiukan joutuu "lypsämään", mutta tosiaan liikaa ei saa puristaa, ettei kudosnesteet laimenna tulosta. Sain jopa th:lta jokusen paremman lansetin, että saisin kunnon tipan. Ei nekään paljon auttaneet :/

Tänään olisi edessä monen tunnin autossa istuminen. Mökkiä kohti suunnataan.

Mädchen :heart: 27+4
 
Verensokerin mittauksesta ja veren saamisesta sormesta:

Mun vanhimmalla tytöllä on 1. tyypin diabetes ollut kohta 10 v ja muutaman kerran tullut siis mitattua -toiselta. Muutama vinkki:

- Vaihtakaa lansetti riittävän usein. Ainakin kerran päivässä.
- Ottakaa tarpeeksi sivusta se näyte, ei aivan sormenpäästä. Juuri niistä kohdista joista sen kuvittelette eniten sattuvan, tulee parhaiten verta.
- Kädet voi pestä ennen mittausta lämpimällä vedellä, jolloin verenkiertokin vilkastuu.
- Laittakaa tarpeeksi isolle se (jos on säädettävä) kynä, millä teette reiän sormiinne. Että se neula tikkaa varmasti syvälle ja verta tulee kunnolla. Muuten joutuu pistämään vaan turhaan moneen kertaan.
-Jos ja kun verta joutuu puristamaan sormenpäähän näytettä varten, hierokaa tarpeeksi kaukaa sitä sormea, ihan sormen alaosasta saakka -> tulee helpommin verta, ei kudosnestettä (kudosnestettä tulee helpommin jos vaan puristelee sitä sormenpäätä)
-Vaihdelkaa niitä "lempisormianne", niitä lemppareita muodostuu, mutta antakaa niiden levätä ;)
 

Yhteistyössä