Syyskuun Sydänkäpyset *kesäkuu*

Miau!lle jaksamista! Onpa teitä nyt harmittavan monta, joilla on noin jännät paikat. Onneksi kaikilla on kuitenkin pysynyt toistaiseksi jälkikasvu kyydissä, toivotaan että pysyvätkin vielä pitkään! Ystäväni joutui kanssa lepäilemään pehmenneen kohdunsuun vuoksi, mutta se on kuulemma verrattain yleistä uudelleensynnyttäjillä, ainakin jos lapsilla on pieni ikäero. Teillä kaikilla taitaa kuitenkin tilanne olla vielä vähän vakavampi. :(

Ruskettumisesta: Eikös sitä sanota, että raskaana ollessa pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota auringolta suojautumiseen? Mielestäni jossain oppaassa lukee, että silloin saattaa palaa herkemmin ja maksaläiskien ja muiden pigmenttimuutosten vaara on suurempi. Itse ainakin ajattelin jättää auringonottamisen minimiin tänä kesänä, ettei tosiaan tule mitään maksaläiskiä kasvoihin.

Wren, tervetuloa! :wave: Itselläni päättyi ensimmäinen raskaus keskenmenoon varhaisilla viikoilla, ja kyllä se aina siellä takaraivossa kolkuttelee, vaikka onkin nyt jo yksi onnistunut raskaus takana. Luotetaan siihen, että tällä kertaa kaikki menee hyvin!

ansuliinu: Jännä, ettei sinulle tuota sydänseurantaa tehty raskausaikana. Itse sain lähetteen neuvolalääkäriltä, katsotaan sitten mitä siellä yksikössä sanotaan, jonne lähete meni. Ehkä sieltä ilmoitetaan, ettei minullekaan tehdä vielä... Tuo neuvolalääkäri ei kyllä maininnut mitään sellaisesta.

Vaunujen kankaita en pese, ovat kyllä hyvässä kunnossakin, joten eivät mielestäni kaipaakaan pesua. Kaikki (vähät) ostamani vaatteet olen pessyt sitä mukaa kun olen ne ostanutkin, ja sitten kaappiin. Pitää varmaan kesälomalla sitten hakea kellarista esikoisen pieneksi jääneet vaatteet ja järjestellä nekin kaappiin odottamaan. Ja äitiyspakkausta odotellessa, tietysti... Voi ei, jos pitääkin odottaa pidempään kuin sen kaksi viikkoa, olen jo ihan lapsellisen malttamaton, vaikkei edes ole ensimmäinen pakkaukseni! :ashamed:

Voimia taas täältäkin lepäilijöille!

-Jerika 26+3
 
Moikka pitkästä aikaa!

Mädchen: Suuret kiitokset uudesta pinosta! Ja musta kummatkin nimet ovat ihan yhtä kivoja=)

Nyt on Suomen loma takana ja olikin oikein ihanaa!:heart: Tosin ne helteet sai pään pyörälle ja parina päivänä olo oli tosi tukala. Uimarannalla oli kuitenkin kiva loikoilla niin kuumalla säällä ja pulahtaa viileään veteen uiskentelemaan:) Kuiteskin on nyt ihana kun saa nukuttua taas hyvin kun yöt ovat tällä hetkellä täällä meilläpäin tosi viileitä.

Juttuja en kerennyt lukemaan ollenkaan Suomessa ollessa ja juuri äsken luin kaikki läpi!
Huldasharksille, Marjalle ja Miaulle todella paljon voimia teidän tilanteisiin ja tsemppiä lepäilyyn! Tiedän millaista se on...Jännitän itse paljon joudunko tässäkin raskaudessa pakkolepoon. Harjoitussupistukset ovat lisääntyneet mutta ei niitä niin paljoa tule kuin esikoista odottaessa. Mutta onhan nuo inhottavan tuntuisia ja pistää miettimään mitä lie aiheuttavat kohdunkaulalla.

Kävin toukokuun lopulla ennen Suomeen lähtöä vielä lääkärissä ja siellä oli kaikki hyvin:heart: Kohdunkaulaa oli ultralla mitattuna yli 4 cm jäljellä, mistä oli todella yllättynyt koska luulin että kohdunkaulani olisi vain 3 cm täydessä mitassa kuten viime raskaudessa??? Mullehan on tehty konisaatio jossa leikattiin 2 cm kohdunkaulasta pois ja luulin että ei se kohdunkaula siitä mihinkään enää voi kasvaa. Mutta nähtävästi kohdunkaula on kuitenkin jotenkin palautunut leikkauksesta nyt ja saanut lisää mittaa. Viime raskaus alkoi aika pian konisaation jälkeen joten voi olla että kohdunkaula oli vielä leikkauksen takia heikompi eikä kestänyt vauvan painoa niin hyvin mistä seurasi sitten se parin kuukauden pakkolepo. Toivon että tällä kertaa siltä säästyisin mutta sitä ei voi vielä tietää. Vauvan painoarvio oli n. kolme viikkoa sitten 750 grammaa ja nähtiin taas kerran että poika sieltä on tulossa=) Majaili ultran aikana pää alaspäin. Istukka oli noussut niin ettei ainakaan ollut enää kohdunsuulla ja lääkärin mukaan tulee nousemaan raskauden edetessä vieläkin ylemmäs joten sen puolesta ainakin alatiesynnytyksen pitäisi olla mahdollinen. HB oli laskenut 143:sta 128:aan ja sain rautalääkkeet. Otin niitä muutaman päivän ajan ja mun maha meni ihan törkeen sekaisin. Lopetin ne sitten taas ja nyt ajattelin koittaa aloittaa niitä uudelleen. Kuun lopulla mulla on taas lääkäri ja siellä aion kysyä voisinko kokeilla jotain muuta merkkiä tai esim.nestemäistä rautaa jos se sopisi mulle paremmin.

Paastosokerin mittauksen suoritin itsenäisesti Suomessa ollessani koska oltiin just niillä viikoilla lomalla kun lääkäri sen olisi halunnut tehdä (isällä on 2.tyypin diabetes joten sain mitata hänen mittarillaan). Lääkäri sanoi kyllä että voidaan tehdä myös myöhemmin mutta oli tyytyväinen kun sanoin että voin mittailla Suomessa. Arvatkaa vaan pystyinkö olemaan edes sitä 12 tuntia syömättä:D Aina tuli illalla vielä syötyä jotakin ja aamulla olin niin aikaisin hereillä että oli taas pakko syödä jotain...Mutta 10h jälkeen paastoarvo oli kerran 4,7 ja kerran 4,6 joten ihan hyvä. Täällä rajana on 4,9 että joutuu sokerirasitukseen joten säästyn siltä nytten.

Vauva potkii mahassa oikein urakalla ja joskus on pakko älähtää kun jotkut liikkeet tuntuu aika ikäviltä. Suomessa mulla oli yksi migreenikohtaus ja sen jälkeen vauva oli muutaman päivän todella rauhallinen ja olin jo huolissani. Mutta sitten se mylläys taas alkoi=) Maha on jo iso ja sitä on myös kommentoitu aika ahkerasti. Äiti sanoi että hänellä oli ihan samanlainen maha kaikista raskauksista, meillä tulee kaikki tuohon ihan eteen ja näyttää tietty siltä että se on taaajuttoman suuri...No, on mulle kyllä kiloja kertynytkin, tähän mennessä on tullut varmaan 10 kg. Oon kyllä syönytkin ihan kamalasti ja liikkuminen on jäänyt vähemmälle. Nyt yritän rajoittaa syömistä että tuo painon nousu tasoittuisi eikä musta tulisi ihan kamalan isoa...

Hei mut nyt mun pitää mennä. Oon lähdössä pojan kanssa kaupungille ja pitää ehtii bussiin. Tulen taas kirjoittelemaan paremmalla ajalla. Ja aikaahan mulla nyt taas on kun tässä kotosalla päivät olen:)

Casanna 26+2
 
Casanna kiva kuulla että suomen reissusi meni hyvin ja muutenkin kuulumisia!sattuipas kyllä hyvin nuo helteet ajalle jolloin olit täällä :cool: aika pienestä laskusta ovat rautalääkkeet aloittaneet:confused:,onhan se lasku kyllä tuokin,veikkaan että täällä olisivat odottaneet vielä,mulla ollu parhaimmillaan 140 ja nyt oli viime vklla 131 vielä! =)

mites miau! voi???

Zophie hyvä että kaikki sinulla ja vauvalla kunnossa:heart:

jokos marjan tilanne on rauhoittunut?tietoa vieläkö kauan pakkolevossa oloa?

(.) unet loppu sit 3tunnin unien jälkeen!osasyynä on et valohoidon tehot on haihtuneet ja kädet taas vesikennoilla ja halkeamilla,tarviis päästä taas mut eipä ole lähetettä eikä sen puoleen rahaakaan.....eilen laitoin työnantajalle viestiä pystyisikö ilmoittamaan palkanlaskijalle että maksaisivat mun lomapalkat nyt pois ettei tarvis heinäkuun loppuun odotella mut eipä ole vastausta kuulunu,ärsyttää muutenki koko paikka..oli työpaikan bileet vkloppuna ja kiva että mulle sit ilmoitettiin noista!:kieh:ei sillä et menny olisin mut...hieman sellasta sisäpiirihommaa,taidan alkaa kattelee joko sais työpaikan vaihtoo ens syksylle ku veikkaan et mun vanhat homaat ei mulla pysy ja joudun kassahommiin mitkä ei nappaa ku niitä en ole pääsääntöisesti tehny ikuna ja ei mun kädet kestä edes koko aikaista kassatyöskentelyä(hanskat käes..)
Neuvola olis tänään,pistän terkut myöhemmin ;) eilen käytii keilaamas,oli ihan mahtavaa!!!sanoinki tytöille et otama muuten viim syksyllä uusiks ja sillo otetaan pidemmän kaavan mukaan eli eka hohtokeilaan sit kaupunkii,otetaan saunatilat ja saunotaan ja sit bilettään!!cant wait =P
jiimii&poju 28+3
(milloin muute alkaa raskauden viimeinen kolmannes..??)
 
Jiimii82, kiitos :) on ihan hyvä kun tietää että voi liikuskella oman voinnin mukaan minkä pystyy ihan turvallisesti, ettei supistukset ole mitään tehneet eikä enennaikaisuuden vaaraa ole :)
Hyvää neuvolareissua!

Casanna, kiva kuulla reissun menneen mukavasti :) Samaa mieitn kuin Jiimii, että pienestä laskusta kyllä aloittivat raudan. Mulla hb normaalisti yli 140, ja nyt 123 eikä raudan aloituksesta ole puhuttu mitään.

Mites miau! ja Huldis jakselevat?
marja76, varmasti ihanaa kun pääsee edes hiukan liikkeelle :)

Hitsi, heräsin jo ennen 7, nyt kun saisi nukkua! Mutta toisaalta, se sairauslomass on hyvää, että voi tehdä kaiken oman itsensä mukaan ja nukkua silloin kun väsyttää ja levätä vaikka aina silloin tällöin vartin kun tuntuu että alkaa siltä tuntua :D Ens viikon ti on neuvola, katsotaan sitten vointi ja sen mukaan seuraava neuvolalääkäri jos tuntuu ettei töistä tule mitään.
Tosiasiahan on kyllä se, ettei sen työnteon ainakaan helpottuvan uskois joten...pirun pitkä aika vaan olla kotonakin :O

Zophie 26+1
 
Kiva, että Casannalla oli onnistunut Suomen loma ja tervetuloa takaisin :)

Jiimii:
Viimeinen kolmannes alkaa rv26+0, joten osa porukasta on jo sinne siirtynyt.

Mulla kans neuvola tänään, katsotaan mitä sanoo lääkäri. Musta tuntuu, että painoa on tullut ihan liikaa : / Kamala kramppi iski taas aamulla pohkeeseen kun venyttelin! Nappasin magnesiumia napaan, täytyy katsoa jos alkaisi helpottamaan. Nuo tabletit ovat vaan ihan törkeän kokoisia! Ohjeessa ei sanota miten pitää ottaa ja kun kerran liukeni veteen, niin join sen sitten.

Paastosokeri oli tänään 3.9, jospa se tietäisi hyvää maanantain sokerirasituksellekin.

Mädchen :heart: 26+5
 
Mä voin vallan mainiosta ja toivotaan, etten tuuleta ajoissa. Eilen sain tosiaa supistuksia estävän lääkityksen pois ja mitään tuntemuksia ei ole ollut. Tosin kun on joutunut makaamaan, niin toi suoli ei ole toiminu ja nyt ovat antaneet kaikenmaailman litkuja, mutta ei ole auttanut. Se rupee painaa inhottavasti. Lupasivat ruiskeen tökätä, jos ei nyt tule kohta. Sanovat, että toimimaton maha aiheuttaa pahoja supistuksia kanssa ja on tärkeä, että se saadaan tyhjäks, ettei sen takia rupea supistelemaan:( Meikäläisen maha ja uni ei oikein ota toimiakseen vieraassa paikassa:) No kohta lääkärille ja toivon, että kotio pääsis jatkamaan lepoa. Päiväsalissa kävin ruoat eilen syömässä ja vieraita kävi, niin meni päivä rattosasti. Selkä vaan huutaa armoa, kun oudokseltaan oli eilen pystyssä:)
Tsemppiä kaikillle ja ilmottelen kohdunsuuntilanteen kun pääsen tohtorilta!
 
tömpsis
Neuvolassa eivät ole sanoneet mitään mistään pelkopolista : /
Ja jotenki tuntuu että onko tää nyt tarpeeks pätevä syy sinne mennä :ashamed:


Kannattaa käyä ihan verotoimistossa lasketuttamassa se vero% ettei tule yllätyksiä. Mä en niin tehny ja äitiyspäivärahoista meni sitten kahtena kuukautena 34% veroa : /

kaz
Pitääpä kokeilla tuota aurinkoa puklutahroihin... Kiitti vinkistä :) Toki jos jollaki muullaki on vinkkejä puklutahrojen poistoon niin saa vinkata :wave:

Zophie
Paljon sulle sitten on tähän mennessä kiloja tullu? Ku ei tuossa kuvassa ainakaan näytä muuta olevan ku mahaa vain :)

Kurjan moni saanu lepokäskyn :(

Miau:lle jaksamisia sinne :hug:
Onko sulla sitten ollu mitään supistuksia tai mitään tuntemuksia? Vai tuliko tuo tilanne täysin puun takaa?

Tervetuloa wren :wave:

G: Millasia päällysvaatteita ootte(/ootteko) aattelleet laittaa vauvalle kun tuotte sen laitokselta kotiin? Jotain vanupukua vaiko paksumpaa?
En oo tätä vielä kerenny edes ajatellakaan vielä...
Esikoinen synty lokakuussa ja tuli kotiin semmosessa henkkamaukan karhupuvussa, alla oli sitten body+pöksyt ja joku semmonen haalari.
Varmaan melko samoissa kamppeissa tullaan nytkin. Pitää kattoa sitten lähempänä et millaset kelit on... :)


Meinaako joku muuten hankkia semmosta lämpöpussi kaukaloon vauvalle? Tai onko jollakin semmonen, hyväksi todettu?
Jotkut sanoo et semmonen joissa on se fleece sisällä niin et se hiostas... Mä oon ajatellu semmosen lämpöpussin hommata ku helpottaa pukemista ja ku autolla kulkee niin on kätevä... Mut en oikein tiiä millanen olis hyvä? :)

Casanna
Miksi sulla on kohdunkaulaa leikattu pois?

Onko muilla inhottavaa paineentunnetta/kipua alapäässä seksin jälkeen? : /
Esikoisesta tämmöstä oli vasta joskus rv.29, mut nyt on ollu jotain pari kolme viikkoa jos oikein muistan...

Jonkinlaisia liitoskipuja taitaa myös alkaa olla kun aamulla nousee ylös niin joskus häpyluuhun käy jonkun aikaa kipeetä...
Ilmeisesti nää alkaa toisella kertaa uuelleen ku esikoisesta en muista tommosta olleen ku vasta joskus tosi myöhään...


Mut aika helpolla kyllä olen tähänki mennessä päässy raskauden kanssa *koputtaa puuta* joten en valita :)

Vauvalla on selvästi välissä hikka ja sitten sen kanssa voi leikkiä... Ku tökkii mahaa niin se potkii takasin :heart:


Talvicci ja Torsti rv.25+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
G: Millasia päällysvaatteita ootte(/ootteko) aattelleet laittaa vauvalle kun tuotte sen laitokselta kotiin? Jotain vanupukua vaiko paksumpaa?
Mä ostin jo np-ultran jälkeen maaliskuussa vauvalle sellaisen harmaan "nalletyylisen" haalarin, jossa hupussa tietenkin korvat sekä hian- ja lahkeen suut saa käänneetyä piiloon. Siinä olisi tarkoitus kotiin tulla, varuiksi otetaan fleece peitto mukaan, jos on viileämpää. Sisä vaatteita en vielä ole miettinyt, varmaan body+puolipotkarit... Meillä esikoinen syntyi myöskin lokakuussa, kuten Talvicilla :) Tuli silloin ap-haalarissa kotiin ja oli raukka hukkua siihen :( Silloin v. 04 oli kyllä jo pakkasta kun kotiuduttiin.

Meinaako joku muuten hankkia semmosta lämpöpussi kaukaloon vauvalle? Tai onko jollakin semmonen, hyväksi todettu?
Meillä ensin suunniteltiin tuollaisen ostoa, mutta päätettiin olla ostamatta. Jos talvella siltä tuntuu niin sitten, mutta tällähetkellä ei ole aikeissa enää. Esikoinen oli niin kova pulauttelemaan, että tollanen pusis olisi ollut kokoajan pesussa. Meillä toppahaalarissa on kaksi vetoketjua (olalta nilkkaan asti), niin toimii hieman kuin pussina ;)

Liitoskipuja mulla ollut jo monta viikkoa, töissä ollessakin oli jo muutamana viikkona, ja nythän olen siis jo viidettä viikkoa saikulla.

Tänään aamu alkoikin sitten huomattavati aiemmin kuin eilen. Eilen tuli nukuttua 11 asti ja tänään heräsin jo 7 jälkeen. Tosin edellinen yl meni tosi hyvin, kun tämän yön olen pyörinyt ja hyörinyt.

Pitäisi lähteä pihalta hakemaan raparperia, saisi tehtyä riisi-raparperipuuroa. Nam! Toissapäivänä tein edellisen litran satsin ja se loppui eilen :( Yksin oon sen syönyt. Meidän mummo, tai siis äitini mummo kyllä oli, teki mulle ja mun siskolle sitä aina kun oltiin pieniä. Ohjekin on mummun peruja, ja on mys sen mukainen: mm. "sopivasti" raparperia, suolaa, sokeria :D No edellisessä oli liikaa suolaa kun laitoin normi riisipuuron ohjeen mukaan, jos nyt osuisi paremmin oikeaan ;)

Mulla neuvolalääkäri on ensi viikon to, silloin tarkoitus saada sitten viimeinen saikkupätkä, 3 viikkoa :D

-Santtu ja Möyry-Muksu 24+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Mulla tuo rauta aloitettiin myös niiden sydämenmuljahtelujen takia. Viime vuonna mulla todettiin raudanpuutostila (ferritiiniarvo 5 eli varastot melkein kokonaan tyhjentyneet), vaikka Hb oli vielä 127. Silloin mulla oli oireina sydämenmuljahteluja, hengästymistä, kipua rinnassa varsinkin kun liikuin ja pahaa huimausta. Sain sitten rautaa suoraan suoneen pari kertaa ja se auttoi. Nytten lääkäri halusi että katsotaan nouseeko Hb rautalääkityksellä ja muuten katsotaan sitten taas tuo ferritiini ja sen mukaan annetaan ehkä taas rautaa suoraan suoneen.

Tänään ajattelin ruveta pesemään vauvan vaatteita:) Ajoissa ihan sen takia, että viimeksi koko homma jäi multa tekemättä kun lojuin sairaalassa tai kotona pakkolevossa. Suomesta ostelin kirpparilta ja huuto.netistä kestovaippoja sekä ommeltiin niitä siskon kanssa. Niitäkin pitäisi vielä pestä ja järjestellä tuonne lipaston laatikoihin. Sisko ompeli meidän esikoiselle verhot ja nekin ajattelin tänään silittää ja laittaa ikkunoihin. Uloskin varmasti lähdetään, luvassa on hieno päivä-auringonpaistetta ja parikymmentä astetta lämmintä joten ihan sopivasti. Illalla mulla on ensimmäinen synnytysvalmennus, jännää:) Harmi vaan kun mies ei pääse mukaan, ei löydetty pojalle ketään lapsenvahtia joten mies jää kotiin sen kanssa.

marja, toivotaan että pääset kotiin lepäämään! Mullakaan ei aluksi maha toiminut sairaalassa ja jouduin ottamaan avuksi jonkun peräpuikon. Ja voi sitä ihanuuttaa kun pääsi parin viikon sairaalassa makailun jälkeen omaan kotiin, muistan kuinka nautin siitä. Sairaalassa oli tosi rasittavaa se että herätys oli aika aikaisin kun tultiin mittailemaan kaikenmaailman verenpaineet ja aamiainen tuli. Ja huoneessa ramppasi koko ajan jotain porukkaa, lääkäriä, fysioterapeuttia, kirjastontätiä jne. Toisaalta ne oli kyllä niitä päivän valopilkkuja kun tuli joku sinne niin sai ainakin juttuseuraa. Mut kotona nukuin sit joka aamu niin pitkään kun vain jaksoin ja siinä olikin jo sitten mennyt puolet päivästä eikä tarttenut makoilla sitten kuin toiset puolet:D

Casanna 26+3
 
Talvicci: Mulla oli muutama vuosi sitten huono papa(luokka 4a) ja sen takia tehtiin konisaatio. Epäiltiin kohdunkaulan syövän esiastetta. Kohdunkaulasta leikattiin se pari senttiä pois.Siitä palasta ei kuitenkaan löydetty mitään syövän esiasteeseen viittaavaa mikä sitten oli lääkäreille aika yllätys. Mutta hyvähän se oli että kaikki oli hyvin. Nuo papa-kokeet on mulle edelleen aika kidutusta kun aina pelkään että jotain häikkää löytyy. Onneksi kaikki on ollut tuon konisaation jälkeen kuitenkin hyvin:)
 
Jostain syystä kaikki jotka ovat käynnistyksessä laitetaan mun huoneeseen, joten yötkin ovat senmukaisia. Viideltä lähti tänä aamuna synnytyssaliin huonetoveri, joten kokoyön kuuntelin sen voihkintaa ja käyrän ääniä. Edellinen lähti eilen puoliltapäivin. Nyt juuri tuli uusi käynnistykseen ja taas tähän huoneeseen , joten toivon totisesti, että kotio pääsen:)
Ihana vanhin tytär kävi eilen "makoilemassa" mun vieressä montatuntia ja oli valmis vaihtamaan paikkaa mun kanssa.
 
mädchen no tässähän mennään jo vallan viimeisellä kolmanneksella :D ihmetytti tuoki et jos vk katotaan niin alko 8kk mut silti tuos kirjassa sanotaan et kohta alkaa 7.kk,ei aina pysy mukana noissa.hyvät on paastoarvo sulla,toivotaan et pysyyki!

Casanna
niin just et ei pelkästään hemppojen taki tuota rautaa,anteeksi jos en aikaisemmin lukenut tarpeeksi hyvin:ashamed:
mie pesin juurikin tuon takia et nyt selkä on hyvässä kunnossa ja liikkuminen ei satu,et jos sattuu et loppuajasta on kipee niin eipä tarvi tehä sit noita pesuhommia,tosin vajaat puolet vasta pessy,mut tässä pikkuhiljaa :) ja ku kotona aika käy pitkäksi ku saikulla..mut pinniksen sun muut hommaan sit vasta elokuussa(hommattuna nekin mut ei tääl kotona viel..)samanlainen sää näyttäs tännekin tulevan,soppeli:cool:

pitää yrittää muistaa kysyy neuvolassa tuosta mun häpyluun vieressä olevasta patista mikä ilmestyny(kasvanu/turvonnu),siis se on joku rauhanen tms. ja on välillä arka et mikäköhän se on ja onko normaalia,onko muilla tällaisia??samoten ku tuosta synnytysvalmennuksesta ku mies haluais lähtee käy,samoten ku sairaalas..
ja kuulin sellasen et täällä sairaalas ei synnytyksen jälkeen enään lepäillä vaan vauva on vierihoidossa 24/7!!mun mielestä on hieman väärin et ei yhtää saa lepoo,kotona se on kuite edessä,hyvä kuulema et paskalle/suihkuun pääsee ilman vauvaa...kait niil on vähennetty työntekijöitä tai ajateltu et parempi heti tositoimiin..
kaveri kerto ku sai syyskuus et odotti innolla et ku saa vauvan pihalle niin saa levätä pari pv ja et hän on nyt niin kauan sairaalas ku mahollista,ku esikoisesta lähti 2pvn päästä kotiin,niin eipä ollu sit nyttenkää ku 2pv nyt et pääsee kotiin lepäämään!ja eihän siellä saa yhtää nukkua,sit ku ite/vauva nukahatte niin vieruskaverin vauva alkaa huutaa ja lisämaitoo ei anneta vaan tissillä koko ajan...taidan mieki tulla niin nopee ku mahd kotiin jos noin todellaki on!viimeks viihdyin sen 5pv:D
 
JiiMii
Esikoisella ainaki antovat lisämaitoa...Onkohan siellä sitten niin muuttunu nuo hommat. Pitääpä kysyä itekki parilta jotka on vasta siellä synnyttäny :)
Mä olin esikoisesta synnärillä la-ke, olisin päässy tiistaina jo kotiin mutten halunnu lähtee ku ei imetys oikein sujunu vielä... Nythän kuulemma kotiuttavat 2pvä:n päästä mut just yks äiti mulle sano eilen et kyllä siellä saa olla vielä jos siltä tuntuu... Tiiä sitten...
 
Miaulle, Marjalle ja Huldikselle Voimia lepoon ja toivotaan vauvoille malttia jotta kerkiävät keräämään läskiä poskiin.

JiiMiiVierihoito taitaa olla käytäntö vähän joka paikassa. Mutta ainakin SatKS:ssa ovat aina ottaneet vauvan kansliaan jos on pyytänut että saa nukkua ja mulle on välillä kätilöt ehdottaneet josko vauva tulee tutimaan kansliaan että saa itse huilata.

Vauvan kotiinlähtö vaatteista Varmaankin laitan vanupuvun, riippuu tietty vähän ilmasta. Vanupukuja/fleecepukuja löytyy monensorttista, mutta kaikilla kolmella ollut sama Tutan newborn -puku joten kait perinteet velvoittaa siihen.

kaukalo suoja Oon kyllä mainoksista semmoista kattellut ja näppärältä tuntuis kun siitä saa sen kantoliinankin, mutta tarttee miettiä.

Ostin tutulta matkarattaat (vain 20€ =))johon saa kiinnitettyä tuon mun vanhan kaukalon. Tuo oli semmonen asia minkä todella halusin ettei aina tartte repiä vauvaa pois kaukalosta tai raahata kaukaloa kädessä.

Maximilian ja vauva 28 (tänään ultraan!)
 
Talvicci niin saa siellä olla mutta en mä ainakaan halua olla ku tuon 2pv jos noin on,ennemmin tulen kotiin ja lepaan ku vauva lepää ja mies voi välillä hoitaa et saa nukkua...jos ei sit perhehuonetta saada.kysyin et mitä jos kahville alas lähtee niin ei muuta ku kärrätä vauva mukana!!onko tosiaan näin!?ja tuota maitoa eivät kuulema oikeen anna että alkais mahdollisimman hyvin ite tuottaan..


ja niin on täälläki ollu et vauvan ON ENNEN saanu viedä sinne hoitolaan et saa nukkua tai käydä kahvilas,et tulevat sitte herättään ku ruoka-aika tms. mut ei enää!lukee mullaki tuol papereis et vierihoidossa on esik. ollu kokoajan,mut ennen tuo vierihoito käsitti just tuon et sen sai viedä hetkeks sinne et sai nukuttua tms. sillo ku vauvaki nukku et ei joka änähykseen herää...
 
Jiimii
Meillä esikoinen syntyi lokakuussa 2004 eikä silloinkaan Kättärillä mitään lepoa harrastettu. Vauvalat oli lopetettu aikaa sitten ja heti syntymästään vauva on vanhempiensa vastuulla. Toki henkilökunnalta apua sai, mutta kyllä se vauva oli ihan itse hoidettava alusta asti. En tosin muuta odottanutkaan. Itsehän sen vauvan maailmaan halusin.
Näin näköjään erikäytäntöjä ollut edelleenkin!
 
Vierihoidosta nopeasti, että Helsingissä syntyi esikoinen 2008, ja silloin ei edes kyselty, että tuleeko vauva viereen vai ei. Alusta asti oli vierihoidossa, ja kun itse nukuin uupumusta pois, niin vauva tuhisi siinä vieressä. Sama juttu oli kuin Santulla, että tarvittaessa sai soittaa apua ja neuvoja, mutta vauva vietiin pois viereltä vain punnitusta varten - ja sinnekin olisi saanut itse lähteä mukaan.
 
G: Millasia päällysvaatteita ootte(/ootteko) aattelleet laittaa vauvalle kun tuotte sen laitokselta kotiin? Jotain vanupukua vaiko paksumpaa?
Me ei olla tollasta ehitty vielä edes miettimään, todennäkösesti body ja puolipotkarit ja sitten sellainen "pörröhaalari", joka saatiin Naksun mummilta =)
Jännä nähdä sitten, että millainen sää on.

Onko muilla inhottavaa paineentunnetta/kipua alapäässä seksin jälkeen? : /
On, valitettavasti, ollut jo jonkun aikaa. Olis ihan mukavaa, jos jossain vaiheessa helpottais tuo -.-'


Tosta vierihoidosta vähän tutut jo pelotelleet, ettei se sairaalassa mitään lepoa oo, mutta sittenhän sen näkee :D Empä nyt varsinaisesti mitään lomaa sieltä ootakkaan!

Kuinka paljon teillä on tullut lisää painoa nyt yhteensä raskauden aikana?
Meikäläiselle ne valittaa vieläkin, että paino ei ole edes aloituspainon tasolla. Edelleen puuttuu kolmisen kiloa, kiitos vaan tuon hyperemesiksen. Hemppakaan ei ollut alunperin mitenkään turhan korkea, ja nyt laskenut entisestään. Alussa 119 ja nyt 101 ja syön rautaa. Ei meinaa neuvolatäti uskoa :D

Jemmiksi ja Naksu rv 25+4 :heart:
 
Marjalle onnee kotiinpääsystä ja muista ottaa iisisti jotta takas ei tarvii mennä =)

Ai täällä ollaan ilmeisesti oltu sit etuoikeutettuja ku äiti on saanu levätä synnytyksen jälkeen ennen kotiuttamista,ei piä valittaa:ashamed:

Neuvolaterkkuja;
paino;12,6kg yht.tässä raskaudes(viime vklla ku kävin hempan kattoo nii oli tullu 55g/vk mut nyt oli tullu tuohon 1,260kg lisää(5pvn aikana!!)!!)
sf-mitta;26cm
hemppa oli siis viime pe 131
sykkeet;136,kunnon jumpat oli,potkas anturiin et mitäs tuut tökkii...
U-prot.; +(puol tuntii oli rakos ja niukka näyte,huomenna vien labraan aamunäytteen)
U-Gluk.; -
RR;100/58 (ihan sama ku viime pe :D)
Kysyin tuosta "rauhasesta" ja se vaan on joku,seurata jos kasvaa tms. ja samoten kysyin tuosta et ku kävelee tai harrastaa muuta liikkumista niin alkaa vihlomaan,meinas et voi olla supistuksiaki :confused: en kyl usko ku se tulee sellasena viiltävänä yhteen kohtaan,eikä kohtu niinkään supistu...mut kait on merkki siitä et nyt höllätä kävely/liikkumisvauhtia.
EMP paketin hain eilen,vauvalle tuli hevitutti ja maastobody,ihania <3 pojalle tilasin myös ihanan hupparin,itselleni tilaama t-paita on aika lyhyt pidettäväksi nyt mut sit talvella :D
 
Ihanaa, että Marja pääsi kotiin!! :)

Täälläkin neuvolakuulumisia:
Painoa tullut koko raskausaikana 5.8 kg
Sf-mitta 24cm
Sykkeet 146
Kohduskaula 3cm ja kiinteä ja kiinni
RR 126/73
Hb 113
Pissat puhtaat

Eli kaikki ihan kunnossa mutta meinasi omat hermot mennä!!! Oli jo neljäs eri terveydenhoitaja ja huomasi, että tätä ei kiinnostanut meidän asiat ei sitten yhtään. Ei hymyillyt kertaakaan, vaikka olen helppo asiakas, kun ei ole mitään valitettavaa. Noh, sitten oli lääkäri, joka on myös hieman erikoisempi tapaus. Samoin kun viimeeksi lääkärissä, kun hänelle jotain sanoo, kertoo vaan ummet ja lammet omista raskauksista ja synnytyksistä (jotka ovat kolmenkymmenen vuoden takaa) ja unohtaa lopulta, mitä olin kysynyt!! Että näin.... Noh oli viimeinen kerta kyseisessä neuvolassa ja heinäkuusa sitten jo uusi paikka ja taas uudet ihmiset.

Mutta sitten muuta,
G: Millasia päällysvaatteita ootte(/ootteko) aattelleet laittaa vauvalle kun tuotte sen laitokselta kotiin? Jotain vanupukua vaiko paksumpaa?
En ole ehtinyt ajatella koko asiaa. Meillä muutenkin kaikki hankinnat vielä ihan vaiheessa. Nyt on vaunuprojekti tässä työnalla, ehkä sitten sen jälkeen pitää käydä miettimään tuota vaatepuolta.

Liitoskipuja on täälläkin, välillä vihlasee tosi kovaa jos kääntyy äkisti sängyssä tai kurottaa jotain.

Pitääkin paneutua tuohon verokorttiasiaan, kunhan saan ensin päätöksen kelasta. Maanantaina vein paperit.

Marsa 26+1
 
Hei vaan kaikille syyskuisille, täällä yksi uusi odottelija ilmoittautuu!! :wave:
Olen jo piiiiiitkäään käynyt taustalla seurailemassa teidän juttuja, mutta en ole saanut aikaiseksi rekisteröityä :whistle: mutta parempi myöhään.. jne.

Tietoa minusta/meistä: minä 24, mies 34, esikoista odotetaan, laskettu aika 23.9. ja synnytyssairaalana EKKS. ultrassa ei ole selvinnyt kumpi meille on tulossa, aika moni on ollut tytön kannalla, itse toivon poikaa ;) tällä hetkellä kesälomalla, mutta tarkoituksena olisi jatkaa opiskelua elokuussa niin pitkälle kuin mahdollista! :rolleyes:

tähän mennessä raskaus ollut ensimmäiset 3 kk pahaa oloa ja sen jälkeen väsymystä... nyt hikoilua, ennakoivia supistuksia, paineentunnetta lantiossa, selkäkipua ja ihme jomotuksia millon missäkin :kieh:

tässä ketjussa hirmu moni joutunut nyt jo vuodelepoon, tosi ikävää :| toivotaan että vauvat malttaisivat nyt kuitenkin köllötellä masuissa vielä hetken aikaa... itse toivon, että tosiaan kykenisin vielä elo-syyskuussa kouluun, hajoaa pää kotona!! :headwall:

tässäpä tärkeimmät, koitan nyt aktivoitua ja saada aikaiseksi kirjotella tänne enemmän, kun tätä aikaa on.....:stick:

tiikkonen ja juniori 25+5 (piti ihan miettiä noita viikkoja!, mut hei, 100 päivää laskettuuan aikaan!!)
 

Yhteistyössä