Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Heipsan,

hikkailut tuntuu juu, sellaista sykemäistä pompintaa...
Tyyppi tuntuu lilluvan aika samassa kohtaa, jalka polkee oikean puolen kylkiluita, pää/peppu/olkapää navan molemmin puolin. On tässä ensikertalaiselle ihmettelemistä. Ja olo on RASKAS, miten sitä vielä 6-8 viikkoa jaksaa?? Ja ens viikon helteitä, töissä vielä kaksi viikkoa ja toimistolla ei ilma vaihdu. Märkä rätti päähän vaan.

Kseena ja tyyppi 31 + 5
 
Kiitos vastauksista kaikille :)

Jiimii juu, mua kans hämmästytti että mistä ne repii sen millä viikoilla laskee hb ja millä ei... No, tiistaina sen sitten näkee missä mennään...

Kiinnostais kovasti tilata noita Huldiksen linkittämiä liivejä ulkomailta, vaan kun en yhtään tiedä, mitä kokoa sieltä tilais, kun itse aina käytän Changen liivejä ja nehän on normaalia pienempää kokoa...

Mitä imetysliivejä suosittelette? Kaarituetut ehdottomasti päiväkäyttöön, yöksi olen ajatellut ihan pehmoliivejä/toppeja esim. Carriwellilta tmv. edulliselta merkiltä.

Ja sitten kysymys teille, joilla lapsia jo on, eli pinnasängyn reunasuojista/-pehmusteista, onko tämä hankinta välttämätön minkä ikäisenä? Ei varmaan nyt ihan vauvana...? En muista veljellä esim. koskaan olleen/tarvinneen tuollaista, aina tosin nukkui jalat pinnoista ulkopuolella :D

Ja mistä saisi edullisia ja suloisia vauvojen pussilakanasettejä? Itse teksiin, jos olisi ompelukone, vaan kun ei ole :kieh:

Kiitos taas :)
 
kysymys teille, joilla lapsia jo on, eli pinnasängyn reunasuojista/-pehmusteista?
-Ostin kyllä esikoiselle jo ennen syntymää pinnasuojuksen ja tarpeen tuli kun vauva rupesi kääntyilemään ja poukkoilemaan sängyssä eipähän ainakaan sattunut ja jalatkin pysyi pinnojen sisäpuolella..
http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/87#vk_page_view/87?&p=1 tuolla on jos jonkinlaista pussilakanaa

Minulla on tänään ollut outoja tuntemuksia.. vatsassa tuntuu samalta kun olisi vatsa sekaisin, oksettaa ja heikottaa mutta menee jonkin ajan päästä ohi, mutta on todella inhottava olo.. mistä moinen voisi johtua?
Onko muilla tullut vastaavaa oloa?
esikoisen aikaan ei tuollaista ollut..

Huomenna tosiaan pitäisi reissuun lähteä mutta ei olotilan takia kiinnostaisi yhtään.. Tuntuu ettei ukko eikä anoppi oikein ymmärrä kuinka hankalaa tämä raskaana olo on varsinkin nyt kun odotan toista ja kaikki oireet ovat tuplaten pahemmat kun esikoisen aikaan..

O&O + pikku jäppinen 32+1
 
Viimeksi muokattu:
Pinnasängyn reunapehmusteen laitan kyllä, juurikin siksi, kun hiukan myöhemmin unissaan tahtovat nuo pienetkin liikkua ja sitten on jalat ja kädet pinnojen välistä ulkona ja pää kolisee. Juurikin Lastentarvikkeessa katselin ja löysin pari mieleistä, entinen on hiukan kärsinyt jo kahdella. Toinen oli kiva 35e ja toinen ihana yli 50e :D Katsotaan kumpi lähtee mukaan kun lähden sitä ostamaan... ;) Hain Emman sitterin kun oli vain 19,90 ja kirppikseltä katsomani maksoivat 10-15e ja kuluneita ja jopa likaisia olivat.

Vauvojen pussilakanasettejä
mä olen hankkinut ihan Prismasta ja muista marketeista. Jokusen tilasin aikoinaan Hobby Hallistakin. Ja Ikeassakin on ollut kivoja.

M :heart: 31+2
 
O&O Mulla on myös ollu tollasta oloa nyt muutaman päivän ajan. Ensin ajattelin, että oon syöny jotain sopimatonta, mutta en kyllä millään keksi, mitä se saattais olla. Mitään tavallisuudesta poikkeavaa en oo popsinu. Mut ehkä tää ei nyt sitte johdukaan mistään syömisestä tai sitte meillä on ollu samat eväät. :D Toivottavasti olo helpottaa, ku on taas helteet tulossa. Näillä viileämmillä ilmoilla sen on jotenki vielä kestäny...

( . ) Jumitin niskani toissa yönä totaalisesti. Ilmeisesti mun nukkumisasento ei oo tällä hetkellä niitä parhaita. Oli sellasta iskiastyyppistä särkyä taas pari päivää ja sit ku sen osalta löyty hyvä asento, ni niska sitte hermostu. Argh! Viljatyynyllä oon nyt yrittäny hautoa ja varovasti venytellä. Liikkuminen ku ei oo muutenkaan enää niin sulavaa, niin tää niskajumi ei varsinaisesti asiaa auta. Mies äsken naureskeli ruokakaupassa, et on se hyvä, että voit käyttää tota ostoskärrynä vähä niiku rollaattorina. :D Varmaan saan sellasen synttärilahjaks kolmen viikon päästä. On tolla ukkokullalla niin mainio huumorintaju. ;)

Liinukka & Antero 29+6
 
O&O, kiitti linkistä, mutta tuolla on tosi kalliita settejä :O
Mädchen, kiitos, Ikeastahan niitä näkyy löytyvän varsin järkevään hintaan :)

Tuollaista oksettavaa, outoa oloa on ollu täälläkin muutamana päivänä. Ja heikottamaan voi alkaa ihan yhtäkkiä vaikka edellisestä syömisestä olis menny vaan joku 3h :O Oonkin miettinyt, että josko tuo ruoansulatus on entisestään hidastunut ja närästys lisääntynyt ja johtuisi siitä...tiedä sitten.

Reunapehmuste löytyikin huutiksesta 11,95, ja uusi, sen taidan huutaa :)
 
JiiMii82, kurjaa tuo asumis/muuttotilanteenne. Viikot kuluu niin äkkiä, ettei ihme jos stressaa! Ymmärrän sua niin täysin. Otin kans stressiä muutostamme, mutta vihdoin viime kk lopulla pääsimme muuttamaan ja nyt on kaikki valmiina. Oon ihan samanlainen, että haluan purkaa tavarani ihan yksinäni (ilman miestäkin :D), koska haluan ne just sinne minne haluan. 3vk asuttu nykyisessä kodissa ja mies ei vieläkään löydä mitään :D Toivon, että saatte kaikki kuitenkin laitettua kivaksi, ennen vauvan tuloa ja älä rehki kuitenkaan liikaa! :)

Kaikki tosiaan on nyt valmiina vauvaa varten. Enää ei puutu, kuin vaipat ja yhdistelmät (nekin tilataan 2vk päästä) :) Ihanaa, vihdoinkin ja nyt voi vaan olla ja odotella :heart:

Pinnasängyssä on reunapehmuste. Luulin, että sellainen pitää olla heti alkuunsa :D No, eipä se haittaa, että on siellä jo valmiina :) Brion lime/turkoosi pallo/raita on pehmusteena :) Tuntuu, että kaikki muukin on lime/turkoosia, mm. hoitopöydän pehmuste, koristeita hoitopöydällä, petivaatteet yms :D

Kyllä tunnen hikan. Sykkeen tuntuista pompottelua :)

innoM + Pulla 33+3
 
Liinukka niinpä.. toivottavasti loppuu nää olot kun helteellä pitää käydä miljoona kertaa suihkussakin saati siihen vielä paha olo päälle... toivottavasti myös siellä helpottaa.. :hug:

Zophie Joo no on noi kieltämättä hintavia, mutta tosiaan löytyy halvemmalla myös ihan cittarista tai prismasta.. ja tietty lastentarvike liikkeistä.. :)
 
Innom: täällä myös aika paljon lime, turkoosi linjaa. Itellä on tuollainen hiukka limen vihreä, turkoosi, ruskea, valkoinen marimekon unikko reuna pehmuste. ostin se jo kuopukselle. Oli silloin alessa ja maksoi vain 40e. En edes tiedä mitä olis maksanut normaalisti, mutta halpa oli moneen lastentarvikeliikkeen reunasuojuksiin verrattuna. Myös hoitopöydän pehmuste on turkoosi lime kuvioita. =D Muutenkin tykkään turkoosista. :)

Pukama ihan hirveä vaiva. Teen kuolemaa. :|

(.) Huomenna olis äitipolikäynti. Kutinat on lisääntynyt ja vaikka maksa-koe arvot ei vielä ylitä rajoja, laittoi th/kätilö lähetteen äitipolille. Aikaisempien hepatogestoosien vuoksi on kuulemma syytä käydä näytillä lisääntyvien kutinoiden myötä. No en valita, saapahan jotain käsitystä taas onko supistelut tehneet mitään. Ne kun on yltyneet, muuttaneet muotoaan kutinoiden myötä. Vauva painaa jostain syystä tuonne peräpäähän välillä todella häjysti ja nyt ilmaantui vielä tuo kauhea pukama vaiva. Ei sovi tähän tilaan sitten yhtään. Saako sen palauttaa...:stick:.

Leo rv 33+5
 
jeeni
Leo Täällä sama epämukava vaiva, tosin minusta vaan ikävämpi ajatuksena kuin vaivana.

Neuvolakuulumisia Kaikki ihan ok, paitsi sf-mittaa ihmetteli kovasti, mittasi kahdesti ja sai 33cm...reippaasti käyrien yläpuolelle siis. Mutta ei se siitä sen enempää kommentoinut, kun kuitenkin käydään säännöllisesti äitipolilla niin sielläkin tuota kokoa seuraavat. Toinen mitä sanoi siinä kun mittasi sf-mittaa, että "odotellaan hetki kun maha niin pinkeä, taisi tuo sängylle nouseminen supistaa" Mikä supistus?!!?? Sama molemmilla mittauskerroilla....En minä huomannu mitään supistuksia tai jos se oli joku harkkasupistus, niin mitäs nämä pikkasen napakammat, mutta kivuttomat sitten on? Hb ja verenpaine vaihteeksi hyvissä lukemissa, rautaa en oo tainnu muistaa ottaa muutamaan päivään ja silti näin, en taida ottaakaan. verenpainetta taisi nostaa eri täti, kun oma täti oli lomalla :D

jeeni 32+6
 
Nyt ois kaikki 50-62cm vaatteet pesty ja osa kaappiin viikattukin.

Käveleminen alkaa tekemään tiukkaa : / Painaa aikalailla pieni tuonne kohdunsuulle, olisko vallan laskeutunut. Jotenkin tuntuisi, että masun ja rintalastan välissä on paljon enemmän tilaa kuin aiemmin. Kovasti vauveli pyörii ja punkeaa, eikä peppu osu enää kylkiluihin. Loppuviikosta on seuraava neuvola, jospa th osais sanoa pitääkö oma luuloni kutinsa.

M :heart: 31+3
 
En olekaan jaksanut hetkeen kirjoitella.

Aloitan omalla navalla :D
Muuten jaksellaan ihan hyvin, mutta mietityttää kun sf mitta oli viimeksi niin matala. Just päinvastoin kuin Jeenillä :D No ens viikolla sitten neuvolassa uusi mittaus. Tuntuu kun tuo vauva olis edelleen perätilassa, sekin ultrataan sit neuvolakäynnillä.

Onks muilla kokemusta pelkopolista? Mä oon menossa sinne(kin) ens viikolla. En oikeen usko et siitä mulle apua tulee olemaan, mutta testataan nyt sekin. Ihan kiva päästä lääkärin juttusille kun se ultraa vauvan (kiinnostaa tuo koko aikalailla). Kätilökeskustelun oon jo kerran käynyt ja siitä jäi suorastaan p*ska maku suuhun :D No, mutta katsotaan...

Perätilasta jos tää nyt perätilasa on (ja pysyy) niin aika ristiriitaiset fiilikset! Toisaalta, sit tietäisin et synnyttäisin sektiolla (vaikken sitäkään erityisemmin haluaisi), mutta toisaalta... Sekin tuntuu aika inhottavalta vaihtoehdolta, vaikkei se alatiesynnytyskään mikään maailman ihanin juttu oo ja pelkään sitäkin... No ei se auta kuin katsoa miten tää homma etenee :D

pinnasängyn suojuksesta mä varmaan pidän vauvan aluksi siinä äippäpakkauksen pahvilaatikossa... :D Jos tääkin on sellanen reilu 2kg sintti niin se näyttää aika orvolta isossa pinnasängyssä. Ja sitä pahvilaatikkoa on näppärä nostellakin. Mut täytyy se sänkykin kasata. Pitäs kai kanssa ostaa uusi se pinnasängyn reunasuojus... MEillä oli sellanen aika matala se suoja, ei se auttanut juurikaan kun poika löi päänsä aina sen suojuksen yläpuolelle. Pitäs ostaa sellanen korkeampi.

imetysliivejä mulla on kahdet... Pärjäsin niillä esikoisen imetysajan, 9kk :D Käytin sit ihan tavallisia liivejä lisäksi, sattu löytyy kaapista yhdet jos toisetkin niin löröt että ne meni ihan hyvin liivinsuojien kanssakin. Mutta enköhän käy parit ostaa lisäksi. Vaikeaa vaan kun alussa tissit on niin kauheen isot ja sit kun ne normalisoituu (ja paino putoaa) niin ne rintsikat jää isoiksi helposti. Ehkä mä käytän alussa noita mitä mulla on ja käyn sit jossain vaiheessa ostaa uusia, kun tissit on normalisoitunut ja paino tullut alas. Kappahlista muistaakseni ostin nuo mitä mulla on, eivätkä olleet mitenkään kauheen kalliit, ihan normaalien liivien hintaiset ja hyvin kestivät :D

Tsempit Leolle pukamien ja kutinan kanssa! Toivottavasti ei mene pahaksi tuo hepatoosi :( Oliko se niin et sulla oli ekassakin raskaudessa se?

Ja nostan hattua töissä käyville! Mulla vielä 11pvää mammaloman alkuun... Kovasti tänäänkin on puhelin pirissyt et töitä ois... Siis kun oon tehnyt keikkoja. Tekis mieli mennä, on ollut aika isoja hankintoja tässä ja vielö ois tulossakin, niin rahaakin tarvis. Mies tosin oli sitä mieltä, että ei pitäs mennä enää itseään kiusaamaan sinne, kun ei ole pakko... Olin yks päivä mustikassa kyykkimässä ja voi luoja olin kipeä illalla! Mies on lomalla niin periaatteessa pääsisin kuitenkin menee töihin... Mutta kun... En haluais nostaa yhtään rahaa säästötililtä!! :D Marja76 on kyllä ihan sissi, mä olisin vaan ollu tossa tilanteessa onnellinen ettei mun tarvis enää töihin mennä :D Mutta eipähän sellanen kohtelu oikein ole (miten se asia muuten ratkes?), vaikka toisaalta ymmärrän työnantajaakin. Toki se miettii, että jos joudutkin vielä jäädä pois niin sijaisen hommaaminen voi olla hankalaa.

Jaksamista kaikile mammoille! :)

Merkkari ja möhkis 33+3 (?)
 
Viimeksi muokattu:
Pukamat ja ripuli ei sovi muuten yhteen...jos joku ei vielä tiennyt. Mulla on nyt sitten riuli tauti siis ilmeisesti...|O

Äitipolilla käyty ja uudelleen pitää mennä taas parin viikon päästä. Maksa-arvoja seurataan nyt ilmeisesti 1-2x/vko. En ole ihan varma, kun puhui osittain hiukka heikosti suomen kieltä. Huomenna omassa tk:ssa labrat. Ultralla katsottiin kohdunsuuntilanne ja vauvaa. Kohdunsuu ultralla 4cm, kiinteä ja kiinni, myös sisätutkimuksella paikat kiinni. (En tiedä mitä se nuori lääkäri sai arvioitua pari viikkoa sitten että on auki sormelle.) Luotan kuitenkin tämän päiväisen lääkärin tutkimukseen enemmän. Paino arviotakin sain vauvasta ja 2,5kg :heart: olisi jo vauvalla painoa. Eli ihan jytky tulee jos loppuun asti päästellään. Kysyi heti ekaa mittaa katsoessaan, että niin mitkä viikot sulla nyt olikaan. lukema näytti ruudulla muistaakseni 36+ viikkoja. =D Ja arvatakaa oliko pää mitä mitattiin....huoh. Mutta sellainen reilu 4kg sieltä saattaa olla tulossa. toivotaan, että ymmärtää vään tulla aikaisemmin. Hepatogestoosi diagnoosia ei vielä tietenkään tullut, koska arvot vielä hyviä. kutinaan kirjoitti Zyrtecia ja tuli heti tunne, että tiesiköhän mitä määräsi. Ataraxista se puhui ylilääkärin kanssa puhelimessa, mutta kuitenkin kirjoitti tuon reseptin. No mutta kaikki hyvin virtauksissa ja muutenkin joten eiku jatketaan seurantaa. niin ja poika siellä edelleen köllöttää. :heart:

Merkkari: mulla on ollut tosiaan tuo hepatoosi kummassakin edellisessä odotuksessa. Nyt ei vielä diagnoosia, mutta kutinoita lisääntyvästi jo. Esikoisesta kutis monta viikkoa alkaen rv27 ja 33 viikolla diagnosoitiin.
 
Hikka tuntuu täälläkin aika-ajoin selvästi. Pikkuinen on kyllä jo pitempään ollut pää alaspäin, mutta pyllykin nytkähtelee tuosta hikan voimasta, joten monesti tuntuu kyllä tuolla rintalastaa vasten eniten.

Reunapehmuste on hommattu ja viikonloppuna laitoin muutenkin sängyn kuntoon pientä tulijaa varten, kun sain haettua sänkyyn uuden patjan torstaina. On se sänky ainakin pehmoisemman oloinen pesä pehmusteen kera. Ostin Pomeliinan pehmusteen, jossa eri sävyisiä vaaleanruskeita/ beessejä pystyraitoja. Menee sitten hyvin oli tulokas tyttö tai poika ja seuraaville myös :)

Imetysliivejä
pitäis tosiaan hommata täälläkin. Mutta en oikein noista nettitilauksista tiedä, kun on koko kyllä ihan hukassa. Jossain joku neuvoi, ettei kannata kovin monia etukäteen hommata, kun ei sitten tiedä, minkä kokoisiksi nuo rinnat tuosta tursuavat vai jäävätkö saman kokoisiksi kuin nytkin...

Muuten on aika paljon hankitoja tässä tehtynä. Vaippoja olen jo pari pakettia pienimpiä kokoja ostellut ja ebayn kestisvaipatkin tulivat ja ovat pestyinä laatikossa. Kaikenlaista pientä sälää on muutenkin tullu kauppareissuilta mukaan. Että se vanna nyt on vieläkin hommaamatta ja itkuhälytin, vaunut haetaan tällä viikolla huomenna tai torstaina. Mietinnässä on, tahdonko sängyn päätyyn jonkun mobilen vai en...

Ja sitten viime viikolla tuli näperreltyä ommellen kaikenlaista pientä ja somaa... Vaunusuojan tein, ja huppupyyhkeen, sitten on se kudottu torkkupeitto. Vielä ajattelin tässä uuden inspisaallon iskiessä ja ajan antaessa myöten tehdä vähän somempia puklurättejä, paksumman peiton lattialle tms. ja ehkä jonkun matkaan otettavan hoitoalusta systeemin... Katsotaan nyt :D Voin tänne jossain vaiheessa laittaa kuviakin näytille, kun tuo mies ei enää jaksa innostua noita tekeleitäni ihastelemaan:LOL:

(.) Olo on ollut aika hyvä. Yöunen saaminen on vaan alkanut kestää aika pitkään... sitä saa pyöriä ja vaihtaa kylkeä useampaankin kertaan ennen kuin uni tulee silmään :/ Jos enemmän innostuu touhuamaan (kuten tänään, kun konttasin ja pesin terassin) niin selkä juimii ja supistaa, mutta muuten ei juurikaan. Ei turvotuksia, eikä pahemmin närästyksiä tai pukamiakaan havaittavissa. Muutamana yönä suonenvetoja (festari-illan ja hääillan jälkeen eli kun on ollut paljon jalkojen päällä)

Seuraavaksi onkin ensi viikolla vuorossa neuvolalääkäri ja kovasti tahtoisin jo tietää vähän koko arviota... Ei osaa yhtään tietää minkä kokoinen kaveri tuolla masussa majailee. Ultrataankohan tuolla automaattisesti vai tuleeko arvio ihan käsikopelolla? Olis niin ihana nähdä pikkuinen taas pitkästä aikaa... ja jos olis parempi onni sen jalkovälinkin kanssa. Jos sattuis vähän vilauttamaan?! :D

Heinäneito ja Papu 33+5
 
Tällä viikolla kuulemma rikotaan taas lämpöennätyksiä. En malta odottaa! :kieh: Kerrankin mä oon tyytyväinen, että on vielä 2 viikkoa töitä. Toimistossa on sentään ilmastointi. Ja koska mun sijainen on jo kovin pätevä, mulla on lähinnä henkisen neuvonantajan rooli eli en pääse vahingossakaan rasittumaan. :D

Kuumuus on tehnyt musta ihan lötkön, joten en oo oikeestaan muuta jaksanu tehdä ku lukea. Löysin itselleni kirjakaupan alehyllystä Minna Kiistalan kirjan "Minä en sitten muutu". Muahahaa! Välillä nauroin ääneen ja niin on käynyt viimeksi Ozzyn elämänkerran kanssa. :D Kirja vaatii varmasti tietynlaisen huumorintajun, mutta suosittelen lämpimästi raskauskuohuntojen keskelle. ;) Kirjavinkkejä otetaan kiitollisena vastaan! Ei mitään turhan jännittävää, mulla menee yöunet muuten. :)

Reunapehmusteen löysin kirpparilta, kun olin omaa myyntipöytääni järkkäilemässä. Naapurilla sattui olemaan myynnissä hyväkuntoinen reunapehmuste + pussilakana & tyynyliina + verhot (joista ompelen pussilakanan, koska en verhoja tarvitse) ja hinta huikeat 2 euroa. Ostin pois kuleksimasta. Jos törmään toiseen pehmusteeseen, joka miellyttää, ostan sitten sen, kun ei nyt ollu hinnalla pilattu.

Liinukka & Antero 30+0
 
Heippa taas!

Mä valitin vähän tota huonoa oloa neuvolassa tänään niin täti meinas, että suolaa kroppaan. Eli kun kuumalla tulee juotua niin paljon niin suolot huuhtoutuu kropasta ja se aiheuttaa tota oksettavaa oloa. Suositteli vähän vaikka suolakurkkua tai pari suolakeksiä. Kokeilkaas jos auttais :)

Muuten kaikki hyvin, verenpaineen se mittasi kahteen kertaan kun oli niin kamalan alhanen, 100/66. Paino oli pudonnut vain vähän tällä kertaa. SF-mitta kasvanut 1,5cm. Eli kauniisti keskikäyrän alapuolella mennään. Neuvola veikkas että perätilassa, mutta ultralla paria tuntia myöhemmin oli jo pää alaspäin :D

Pelkopolin lekurikäynti oli myös tänään, siellä sain ultralla täysin keskiverto-kokoisen arvion, noin 2100g. Leo: Meilläkin oli pää paljon isompi kuin viikot! :D :O En kyllä kauheasti tullut tosta käynnistä rennommaksi synnytyksen osalta, mutta ainakin katottiin kohdunsuu ja vauva näytti voivan hyvin. :)

Meillä on vielä paljon hankintoja tekemättä, eikä vauvan tavaroita ole edes aloitettu laittamaan paikalleen. Eka noita remppajuttuja valmiiksi, sitten ehkä pikkuhiljaa voi vaatteillekin jotain tehdä.

Kauhee jano koko ajan... äh!

Voikaa hyvin,
tömpsis ja super 32+4
 
Hellou,

täälläkin käyty äitiyspolilla, istukkakontrollissa. Katselin listasta milloin Leo81:llä olikaan laskettu aika, kun painoa siellä vauvalla on 2,5 kiloa. Mulla viikot 32 + 0 ja laskettu aika 12.9. ja vauvan painoksi kätilö sai reilut 2 kiloa... Jotenkin mä otin sen kätilön puheet heti alkuunsa niin, että sais katella mitä syö. Kerroin että kiloja tullut yhteensä 10 kg ja viimeiseen neljään viikkoon ei juurikaan, mutta sanoi vaan että kun nykyään sanotaan että 12 kg saisi tulla yhteensä ja mulla olisi siis jäljellä 2 kiloa... Ja sitten kun kyselin moneen kertaan, että onko nyt jotenkin iso vauva, niin se katsoi käyristä, että ihan normaalimitoissa mennään, ehkä pikkasen yli, ettei ainakaan ole hänen sanojensa mukaan "sironen sirpukka". Jotenkin sitä vaan ottaa noi painoasiat itseensä, neuvolassa ei ole huomauteltu mitään.

Mutta ultrassa vahvistui, että tyttö on :) ja istukka turvallisessa paikassa synnytystä varten. Vauva on jo niin iso, että vaikeampi hahmottaa kuin aiemmin. Kuvaruutuun mahtui kerralla pää tai keskivartalo. Pää on jo alhaalla ja luultavasti ei sieltä enää kiepsahda toisin päin. Mutta kaikki hyvin, sehän tärkeintä.

Kseena ja tyyppi 32 + 0
 
Huomenta!
Pinnasängyn reunukset on täällä hankittu kaverilta. Espritin vaaleanpunan ja siihen verhokatos.

Sokerit huutaa vaikka insuliinia isken reiteen ja nyt tänään pitää taas annosta isontaa. Jännä, että vaikka pistäminen ei tunnu ollenkaan, niin silti se rupee tuntumaan inhottavalta...

Ja se miten työasia ratkesi, niin mua sapetti niin paljon, että hain saikun :((lisää juttuja tuli viikonlopun aikana) No se ratkas ainakin sen asian, että nyt olen saanut nukuttuakin jotenkin, mutta päänsärky ei meinaa hellittää:( Tuntuu, että viikot menee vauhdilla... Ylihuomenna taas poksutaan seuraaville kymmenille:)
Marja ja Maha-asukki 29+5
 
Moikka!

Mie pääsin perjantaina pois sairaalasta. Eivät varmaan olisi päästäneet lääkärit jos en olisi ite vaatinut. Mutta pääsin tällä kertaa pois jopa ilman vastuuvapautuksen allekirjoittamista. Tänään olin kontrollissa ja kohdunkaula edelleen 2,5 cm ja paikat kiinni, eli sama kuin alkutilanteessa kolme viikkoa sitten kun jouduin sairaalaan. Makoilen nyt siis tällä kotosalla, on kyllä paljon parempi kuin sairaalassa.

Oon jotenkin ihan poikki siitä kun lääkärit pelottelee koko ajan. En jaksais yhtään. Mun pitää juosta parin päivän välein kontrollissa ja se on kauheeta psykostressiä. Kysyttiin voisko sitä kontrolliväliä pidentää että kävisin vain kerran viikossa. Ei käy kuulemma. Sanoin että viime raskaudessa näillä viikoilla kävin kerran kahdessa viikossa vaikka tilanne oli oikeestaan sama (tai pahempi, sillä kohdunkaula oli jo kerran lyhentynyt 1,5 cm:iin). Palkaksi sain pitkän saarnaan siitä miten mun täytyy lopettaa raskauksien vertaaminen toisiinsa, en saa tehdä sitä missään tapauksessa sillä jokainen raskaus on erilainen ja blaa blaa. Ihan kuin tää makaaminen ei ois tarpeeksi raskasta, sitä saa sitten kaupan päälle vielä taistella lääkärien kanssa ja ne yrittää pelotella minkä kerkee. Ennen kuin lähdin kotiin pelottelivat keisarinleikkauksella (tule sitten nopeasti sairaalaan jos alkaa vauva syntyä, pitää leikata ennen rv34) ja sillä että saatan joutua supistuksenestotippaan jossain vaiheessa ja sitten ei oo enää kotiin lähtemistä. :'(

Ja mikä mua kanssa ottaa päähän on se, että tällä hetkellä kaikki keskittyy vaan siihen kohdunkaulaan. Tuntuu että vauva unohdetaan kokonaan muuten (vaikka tietty se kohdunkaula on avainasemassa ettei vauva tule liian aikaisin). Ois ihanaa jos lääkärit kerrankin ultrais vauvan ihan ajan kanssa eikä aina häthätää tai ei ollenkaan. Tois mullekin vähän sellasta normaaliuden tunnetta ja painoarvio ois kiva kuulla aina välillä. No, ehkä sit perjantaina. Ai niin ja meilläkin vauvalla on ollut aina "liian" iso pää-viikolla 30 vastasi jotain 34+, vatsa oli jotain 29+ ja reisiluu 31+. Kysyin sit lääkäriltä miksi se on niin ja se sanoi ettei voi mitata pään kokoa oikein koska vauva on jo niin alhaalla??? No mietin sitten että ei kai se painoarviokaan sit pie paikkaansa jos se ei saa oikein mitattua. Pah, oon vaan niin täynnä noita lääkäreitä.

Meillä vauva nukkuu ensimmäiset kuukaudet sellaisessa korisängyssä mikä on paljon pienempi kuin pinnasänky ja siinä on pyörät mikä on kätevää kun vauvan voi ottaa mukaan mihin itse menee siinä sängyssäkin. Sitten pinnasänkyyn on päätyyn-keskiosaan reunapehmuste.

Hikka tuntuu monta kertaa päivässä aika alhaalla masussa. Onko teidän vauvat muuten miten aktiivisia? Musta tuntuu että tämä maha-asukki ei oo koskaan paikoillaan vaan möyrii ja potkii melkein koko ajan. Mietin välillä että nukkuukohan se koskaan?? Ja miten on sitten kun se on syntynyt.

Casanna 31+6
 
Neuvolakuulumisia taas tältä päivältä rv 33+3:

Paino: +350 g/vko eli nyt yhteensä tullut 4,7 kg
RR: 133/88
SF-mitta 31 cm
Tarjonta: perätila

Kaikki siis ihan ok edelleen. Perätilassa viihtyy vauva edelleen, on ollut siis rv 27 neuvolalääkäristä asti. Sf-mitta oli huikeat 32cm / 31 cm, esikoisesta oli viimeisessä mittauksessa tuon 32 cm, mutta th sanoi, että perätilavauvoilla sf-mitta on yleensä korkeampi, kun vauva puskee päätään tonne rinnan alle. Ja siltä kyllä kieltämättä tuntuukin. Eilenkin oli oikein tukala istua, kun pikkuinen työntää päätään mukavasti tonne rinnan alle, alkaa olla aika ahtaat oltavat. :)

Valitin tästä mun joka päiväisestä huimauksesta, joka alkaa aina iltapäivästä ja äityy välillä ihan mahdottomaksi. Lupasivat soitella neuvolasta vielä tänään, kun ovat keskustelleet lääkärin kanssa. Tosin tuskinpa sille mitään voi tehdä.

Casannalle oikein paljon jaksamisia!

Täällä myös varsin aktiivinen vauva. Yölläkin tuntuu olevan kova meno aina toisinaan. Toivottavasti se ei enteile sitä, että sitten synnyttyäänkin on samanlainen meno päällä öisin..

Enää 6 päivää töitä jäljellä tämän päivän jälkeen, sit se äitiysloma vihdoin alkaa. En valitettavasti voi olla laskematta näitä jäljellä olevia työpäiviä joka päivä, sori. :D

Raisu 33+3
 
jeeni
Casanna Tämä vauva myörii myös aina koko päivän, jos luulee, että on hiljainen hetki niin aika nopeasti se sitten taas potkaisee. Mutta öisin ei ainakaan mua valvota, jos herään vessaan niin saattaa pari potkaisua tulla ja se siinä sitten. Oispa yhtä hyvä rytmi sitten synnyttyäänkin, kun joskus pääsee kotiin ;)


pää
täällä taas toisinpäin, pää ainoa mikä kasvaa keskikäyrällä, muuten yläkäyrällä :D

painosta
minä kun neuvolassa sitä ihmettelin, että miksei mulle tule kiloja, vaikka lapselle tulee, niin täti totesi, että kun mulla ei ole turvotusta niin ei senkään takia paino nouse (sormus pyörii edelleen sormessa). ei ollut asiasta mitenkään huolissaan, kehottanut syömään lisää tms. koska lapsi kuitenkin aika jätti. mulle tullut nyt yhteensä 5.5kg ja täti arveli, että kokonaisuudessaan tulee 8-10kg.

helteet
mun puolesta saisi olla koko ajan jonkin verran hellettä, ei mitään +30, mutta sellaista että tarkenee mekossa. housut rupeaa olemaan epämukavat jalassa :/

jeeni 33+0 *POKS*
 
Leo81, mä tykkään kans kovasti lime/turkoosista ja se on mun mielestä myös unisex, eli käy myös hyvin tytölle :) En muutenkaan oo niitä, ketkä pukee tytön v.punaiseen ja pojan v.siniseen ja muut värit on nöynöy :D

Kävin tänään ylimääräisellä neuvolalääkärikäynnillä, noiden mulle täysin "uusien" supistusten ja "poltteluiden" takia. Kaikki kuitenkin ok :) Painoa on tullut nyt 10kg (APUA! :D ), Sf-mitta 30,5. Verenpaine ilmeisesti ok, ei sanonut mitään. Pissa puhdas. Tarjonta edelleen rt ja selkä vasempaan päin majaili :) Seuraava aika (neuvolalääkäri) siirtyi viikolla, eli 9.8 sinne sitten, jos ei aiemmin tule mitään ihmeellistä.

innoM + Pulla 33+5
 
Minulla oli eilen neuvola: paino nyt noussut jo 10 kg(on tullut syötyä jätskiä lähipäivinä), RR-ok, pissa puhdas, Hb 121, turvotus -, sf-mitta 31, vauvan syke 140, liikkeet ++ ja epäily perätilasta. No terveydenhoitaja halusi sitten että lääkäri kattoo viel tänään ultralla tarjonnan ja kappas vain pikkuinen olikin kääntynyt RT. Kohdunsuun tilanteen katsoi samalla ja tiukasti kiinni on.
Itse huokaisin helpotuksesta että vauva oli kääntynyt, vaikka voihan se vieläkin pyöriä ympäri.

No sitten terveydenhoitaja kyseli miltä tuleva synnytys tuntuu. Siinä sitten herkistyin ja sanoin että toden totta se jännittää sekä hieman pelottaakin(edellinen synnytys alkanut tulla uudelleen mieleen)... Kysyi haluanko pelkopolille, sanoin että voinhan käydä siellä, laittoi siis lähetteen. Todennäköisesti sattuu samaan synnytystapa-arvion kanssa, joka 3 viikon päästä. Oikeastaan minua pelottaa se että mitä jos samaan tilanteeseen päädytään kuin viimeksi eli kiireelliseen sektioon. Kipuja en niinkään pelkää. Terveydenhoitaja yritti lohduttaa minua että kahta samanlaista synnytystä ei ole. Täytyy vaan toivoo nyt että vauva pysyy oikein päin, en perätilavauvaa voisi kuvitella lähteväni edes yrittämään ja eivät varmaan minun antaisikaan!!

Tässäpä taas omaa napaa kerraksi!

Niin ja minulla on pinnasängyn reunapehmuste ja saan tuttavalta toisenkin. Aion käyttää kyllä.

33+3
 
äippäliini-82 muakin pelottaa nimenomaan se, että jos samaan tilanteeseen joudutaan kuin viimeksi... Pojalla kun oli hieman hätä, eivät sit kuitenkaan lähteneet leikkaamaan ja synty imukupilla. Sai 3pistettä ja oli viikon teholla... Pelottaa, et käy jotain samallalailla. Oon kans menossa pelkopolille, vaikken usko et siitä tulee mitään hyötyä olemaan. Kävin siellä jo kerran (ennen tätä raskautta) ja se kätilö sai mut pelkäämään vielä enemmän :D No, ehkä siitä ei voi enää olla haittaakaan...

Mulle oli muute laitettu eri päiville kätilön ja lääkärin ajat (eivät olleet saaneet samalle), tuleekohan niistä kaks eri laskua? :D T. kitupiikki ;) Yritin soittaa sinne tänään, mutta en saanu sieltä ketään kiinni.

Tuo korisänky ois ihana, mistä Casanna puhui!

Hitto, meillä haisee joku kauhea kuistilla. Onkohan siellä joku raato jossain... (siellä on kaikkea tavaraa, mietin onks sinne joku hiiri kuollut kun ulko-ovi on ollu auki...) Mies saa lähtee tutkimaan tilanteen kun tulee!

Painosta eikös tollanen 10kg painon nousu oo ihan normaali normaalipainoiselle tässä vaiheessa. Mulle on tullu varmaan kanssa joku 10kg, viime raskaudessa oli tullut samassa vaiheessa saman verran ja yhteensä tuli 12kg. Nopeasti ne lähti, jälkitarkastuksessa oli enää kilo tai kaks enemmän kuin lähtöpaino oli ollu.
 
R-M
Pinnasängyn reunapehmusteen meinaan hankkia tässä heti kun jonnekin lastentarvikeliikkeeseen pääsen käymään. Jos ei sitä ennen kirpulta tai jostain muualta löydy käytettynä. Jonkun yksvärisen haluan, että käy sit paremmin muihin vuodevaatteisiin ;) Pussilakanoitakin tarttis hommata, äippäpakkauksen pussilakana on kuitenkin aika tylsä mun makuun niin haluan jotain värikkäämpääkin.
Imetysliivit on kanssa hankintalistalla vielä. Tekis mieli tilata netistä, mut kun ei oikein koskaan tiedä onko ne pientä vai isoa kokoa ja miten tässä tissit vielä turpoo, niin kannattaa varmaan käyä ostaa ihan kaupasta niin pääsee sovittamaankin. Jos jättää hieman kasvunvaraa niihin vielä.

Hikka tuntuu välillä monta kertaa päivässä ja sit välillä menee parikin päivää ettei tunnu. Välillä se tuntuu vaan pieninä hytkähdyksinä ja välillä koko massu värähtelee ku poikanen hikottelee. :)

Väsyttää, väsyttää, väsyttää.. Ihan sama paljonko nukkuu, niin energiaa ei tunnu riittävän juuri mihinkään muuhun ku perus olemiseen. Mietin tuossa, että menisin SuomiPop-festareille lauantaina kun mieskin on lähössä rillutteleen jonnekin, mut mietityttää viittiikö maksaa lippua päiväks jos en sit ees jaksa koko päivää sielä olla... : /

Mullakin paino noussu nyt sen 10kg. En oo ottanu mitään ressiä, koska on kuitenkin ihan normaali nousu tämmöselle aika normaalipainoiselle. Mut toivon kyllä ettei nyt enää paljoa nousis niin vähemmän ois pudotettavaa sitten.

R-M & Eemeli 33+1 :heart:
 

Yhteistyössä