Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Mua ärsyttää, kun haluaisin vähän tietää meidän tytön painoarviota, mutta ei sitä saa mistään selville, neuvolalääkäri tekee syyskuun alussa arvion käsillä, että mahtuuhan pikkuinen putkahtamaan maailmaan alateitse, mutta tarkempaa tietoa ei taida tulla! Höh!

Vaniljainen ja "Peppi" 29+4 :heart:
Yksityisellä? Ootko käyny 4D-ultrassa, vielä saisit ihania kuviakin pikkuisesta kun alkaa olemaan jo lihaa luitten ympärillä :)
 
Täällä sama juttu tuossa vasemmalla kyljellä nukkumisessa kuin Vaniljaisella :D Alkaa sellainen möyryyminen, muksiminen, kaivaminen ettei mitään rajaa! Ne on nää tytöt kun viihtyy tuolla vasemmalla ;) Oikealla kyljellä saan olla ihan rauhassa... Sama juttu oli muuten kuopuksenkin kanssa, mutta vaan oikeassa kyljessä. No poika oli tulossa ja viihtyikin oikealla ;) Esikoisesta en muista kaivoiko, mutta vasemmalla kyllä viihtyi (tyttö hän siis).

Painoarviota ei täälläkään tehdä muuta kuin käsin. Tai ainakaan kahdella edellis kerralla tehty. Tämän kanssa olen menossa heinäkuun lopussa siihen istukanpaikan tarkistus ultraan ja sillin varmana painokin katsotaan. Esikoisesta jouduin käymään muutama päivä ennen synnytystä synnärillä turvotuksen takia ja silloin ultra antoi painoksi 2300g (rv 37+0). No parin päivän päästä olin neuvolassa ja täti ihmetteli painoa kun hänen mielestään käsin tuntui kolme kiloiselta. Seuraavana aamuna kun taas suunnattiin synnärille (tällä kertaa verenvuodon takia ja lanssilla) niin ultra antoi painoksi 2600g (rv 37+3). Lääkäri oli eri ja ihmetteli miten voi olla kolmessa päivässä tullut 300g :O Mitasi pariinkin kertaan uudestaan ja sai saman. No seuraavana päivänä salissa sitten kätilö veikkasi käsin mahan päältä 3300g ja samana iltana syntyessään neiti oli 3320g (rv 37+4). Eli en kyllä kamalasti tohon ultran arvioon luota, enemmän käsin kokeiltuun :D
Sekä ekasta että kakkosesta molemmista veikattiin nelikilosita, kakkosesta jopa isompaa, ja paikkansa olisi pitänyt jo LA asti olisi mennyt. Esikoinen siis oli 3320g rv 37+4 ja toinen 3970g rv 38+5.

Mä en vielä ole kirjoitellut kotiinlähtövaatteista, oli siis joku muu kun mietti sitä velourpukua ;)
Päätöksiä en oo vielä tehnyt, ajattelin pakatessa päättää sitten elokuulla. ajatuksissa kuitenkin on ottaa pitkähiainen body, velourhousut, sukat sekä sellainen ei kovin paksu karva-nallehaalari :) Tietysti myssy ja villasukat lähtee myös. Lisäksi ajattelin pakata mukaan fleece peiton, jos onkin kylmä. LA kuitenkin on syyskuun vika, vaikka toivon/uskon tämänkin tulevan aiemmin kuten sisaruksensa.

Syyskuun alussa tarkoitus aloittaa vauvanhäätökamppanja :D Pesen silloin loput ikkunat, kylppärin ja saunan sekä konttaan koko keittiön lattia läpi ja jynssään sen nuoltavan puhtaaksi :D Sitten kun vielä saunaan ja mies mukana kolmanteen ässään niin luulisi toimivan ;) Tosin eihän se sieltä mihinkään tule ennenkuin sen aika on. Molemmat on kyllä saatu sillä kolmannella ässällä tulemaan ;) Esikoisen synnytys alkoi muutama päivä peittojen heiluttelusta kuten myös kuopuksella :D

Tein iltapalaksi oman pihan antimista piirakan, raparperi-mansikka :D NAM! Asutaan siis kerrostalossa, mutta meillä on sellaisia puutarhapalstoja tossa pihalla ja meidän palstalla kasvaa raparperia ja mansikkaa mm.

Huomenna sitten pitäisi taas pakata, suuntana mökki.

-Santtu ja M-M 28+5
 
Voi kun monet on jo laittaneet vauvalle paljon kampetta valmiiksi :) Mä kävin ostaa imetystyynyn ja yhen yöpuvun, joka tosin mahtuu tai siis on sopiva meidän vauvalle ehkä joskus ens keväänä :D Pitäs käydä ostaa ihan pieniä vaatteita muutamia lisää, kun meille taitaa taas aika minivauva tulla. Ettei tarvii pestä pyykkiä niin ahkerasti kuin esikoisen aikaan. Muut kamppeet onkin kai aika valmiina, vähän piti hypistellä esikoisen vaatteita ja katsoa, mitä siellä onkaan ;) Mä en meinannu edes pestä esikoisen vanhoja vaatteita kun eivät haisseet mitenkään ummehtuneelle (ellen saa jotain pesänrakennuspuuskaa vielä), eikä ne oo kai kovin voinu pölyyntyäkään kun ovat laatikossa olleet. Pitäs löytää siihen äitiyspakkauksen laatikkoon se reunalakana, jossain se on kun muistais missä... Ja pikkujutut sit hommata, pulloja yms.

kotiutumisvaatteita en ole vielä miettinyt vauvalle. Varmaan ihan vaan joku body+housut, villasukat, myssy yms ja joku puku. Näytti löytyvän fleeceversiota, paksumpaa ja ohuempaa pukua :D Riippuen kelistä... Meillä kun on LA jo syyskuun alussa.

kävin maanantaina neuvolassa. Kaikki muuten kunnossa, mutta sf-mitta on aika nafti. Oli jo melkein alakäyrällä... No parin viikon päästä kontrolli, mutta meillähän piti olla tässä raskaudessa vauvan painon seuranta (koska esikoinen oli niin pieni), mutta lekuri päätti ettei tarviikaan seurata... No, jos mitta on vielä pieni ensi kerrallakin niin sit kontrolliin ä-pkl:lle. Esikoisen aikaan sf-mitta oli keskikäyrän yläpuolella ja syntymäpaino oli 2.4kg... Nyt alakäyrällä, kuinkahan pieni tää onkaan, toivottavasti kaikki on kunnossa...! Neuvolan täti on siis sama ja mä itse painan nyt varmaan 3kg enemmän, mitä esikoisesta samaan aikaan. Mutta kai vauvan asentokin vaikuttaa... Ja ainahan tuo mittaaminen on vähän epäluotettava keino tutkia kokoa.

Lisäks vauva on perätilassa mitä ilmeisemmin. Neuvolan täti sanoi, että kääntöyritykseen varmastikin menee jos ei käänny itsestään. Sanoin heti, että jos meinaavatkin alkaa kääntää sitä, niin saavat kyllä olla kääntämättä. Jos vauva on kovin pieni, niin en todellakaan suostu ottaa riskiä, että yritetään kääntää ja synnytys käynnistyy niin aikaisin ja vauva on joku alle 2kg... ei se sit osannu sanoa, miten tällaisten minivauvojen kanssa yleensä toimitaan. Kun nyt vaan kaikki ois hyvin!! Liikkeitä oon seuraillut ja hyvin se onneks liikkuu, tänään on vähemmän tuntunut olevan liikkeellä.

Toisilla on murheena täällä, kun vauvat tuntuu kasvavan isoina, ja toisilla liian pieninä :D

tsemppiä makoilijoille ja toivottavasti kaikilla pysyis vauvat vielä hetken matkassa. Onneks kuitenkin hyvillä viikoilla jo ollaan kaikki! :)

merkkari ja möhkis 32+6
 
Niin ja tömpsis, hienoa kuulla et mies tuntuu jo voivan paremmin. Tiedän kyllä tuon remppastressin, huoh! Mutta hakekaa silti herkästi apua, pystyiskö neuvolan kautta kyseleen?

joo ja unista vielä mä nään kanssa tosi outoja unia nykyisin. Mutta nukun onneks vielä tosi hyvin, ei oo kauheen tuskasta kääntyminen yms mitä muistan et esikoisesta oli. Tosin täällä mä taas kukun... Meillä on vähän koko perheen rytmi vinksallaan, mutta hälläkös väliä kun kotona ollaan :) Perheen pienin mies esimerkiksi veti vielä klo. 23.30 ranskalaisia ja lihapullia isin kanssa... Neuvolassa ei ehkä uskaltas tunnustaa, saattasivat sanoo et nyt on vanhemmuus ihan hukassa :D Mä en jaksa stressata, eiköhän se tästä taas tasaannu kun illat pimenee ja onhan se ihana vetää aamulla sikeitä piiiiitkäään! :) (oon maailman aamu-unisin...)
 
Unista vielä viime yönä unessa meni lapsivedet ja jouduin sairaalaan. Mitään supisteluja ei ollut. Sitten myöhemmin näin unen jossa vauva oli jo syntynyt ja oli tosi mustatukkainen(itse olen ollut myös), sanoin siinä unessa vielä et tais tää vauva tulla äippäänsä kun esikoinen on ihanan vaalea(tullut isäänsä)=) Unessa tuntui etten osaa käsitellä vauvaa, onhan siitä jo 7 vuotta kun viimeksi tässä perheessä on niin pieni ollut :) Mut eiköhän se mene omalla painollaan kuten aiemminkin. Yöllä piti ihan nousta ylös kun uni tuntui niin todelliselta sen lapsiveden menon kanssa.
Ensimmäistä kertaa näin nyt vauvasta unta.
Yöunet ovat taas parantuneet helteiden loputtua, hyvän asennnon löytyminenkin onnistuu vaivatta, välillä oli hankalaa koska vasemman puolen lapaluu oli ihan samperin kipee, mutta onneksi ihana mieheni on jaksanut hieroa minua iltaisin :heart:

Vauvan kotiutumisvaatteita en ole miettinyt, jotain kevyttä päälle varmaan koska la on syyskuun alussa, sään mukaan tietenkin.

32+5
 
Heips kaikille!:wave:
Täällä on myös laiteltu tulevan pikkuisen vaatteita valmiiksi kaappiin.Tuli tässä heti inspiraatio kun ilmat vähän viileni=)
Neuvolassa käyty ja painoa oli tullut 470g/vko.Yhteensä n.7kg.Turvotukselta ei ole vältytty.Sokerirasituksessa myös käyty,arvot ok.
Pieni sydän pumppaili hyvään tahtiin:heart:
Unista Tässä ja edellisessä raskaudessa oon monesti nähny unia joissa oon raskaana ja ryyppäämässä,kauheita unia:D ja just nyt pari päivää sitten näin unta että synnytin näillä viikoilla ilman mitään kipuja ja toimin itse kätilönä:DEttä sellasta...
Onko synnytys alkanut jännittämään?Onko monet menossa synnytystapa arvioon?
-Suffi&Tähti 29+6
 
Pakko sanoo tohon synnytys ja jännistys kysymykseen et ei jännitä :) jotenki en kahden ekankaan kohal oo osannu jännittää.. kaikki menee omalla painollansa sit ja oon hyvin avoimin mielin menos synnyttään..

itel tulee varmast tässäki synnytykses se kohta et millään ei oo väliä ja tuntuu et voimat loppuu yms.. eli mul siin vaihees ku kalvot puhkastaan/vedet menee kovenee supparit sellasiks mitä en enää hallitse... sitä vaan sitten käpertyy itseensä ja sinnittelee ponnistus vaiheeseen asti :D kaik muu ympäril menee vähän ku sumussa...

epiduraalin sain pariin otteeseen ekas synnytykses ja se ei toiminu.. eli ainut selkee ei on tuolle puudutteelle eli suoraan spinaali kiitos :D pitää vissii muistaa sanoo et jos aikovatki yllättäen leikata et mä en epiä halua puudutteeks :D

synnytystapa-arviota ei taideta tän kohdal tarvita.. jos ei ihan älyisoks lähe yllättäin kasvaan mut hyvin mahtuu tuleen tollanen reilu kolmikilonen :D

ja mä en nää unia.. mut vaihteeks oon saanu nukkua ku isommat neidit on nukkunu yönsä (kolme ja puol vuot siihen meniki..).. nautin siis et saan vaan nukkua :D
 
Tuikku83 Minulle tuo ihana keltainen vauvan "kypärälakki" :) (Ja ihan yli-onnellinen olisin jos saisin samanväriset vauvan sukat ja peukuttomat tumput!) Mulla kun ei ole taitoa eikä hermoja tuollasia ihanuuksia tehdä :whistle:

Me ostettiin yhdistelmät viime viikonloppuna! Brio Sing, vaunukoppa on maitokahvin ruskea ja ratasistuin sellainen ruskea, jossa on vaaleemman ruskeita ja vihreitä aurinkoja vai kukkiako noi on? Sellaset aika retro-kuvioiset kuitenkin :) Vielä kun ne malttais viedä tosta olohuoneen nurkasta varastoon odottamaan käyttöä ;) Nuo on niiiiiin kevyet ja ihanat kääntyvine etupyörineen, tuun varmasti rakastamaan noita!

Joku mainitsi närästyksestä... Jep, löytyy! Se tuli kuin iskusta ja ihan sama mitä syö, niin närästää. Ja kun vatsalaukku on tyhjä niin närästää kahta kauheammin!! Rennietä menee varmaan 6-8 purutablettia/vrk. Joku on sanonut että maitotuotteet lieventäis närästystä, mutta kyllä mua vaan närästää jäätelöt ja jugurtitkin ihan yhtälailla kun mikä tahansa muukin ruoka.

Vauvan kotiutumisvaatteet Mulla on tossa pitkähihainen body + potkupuku + trikoinen leuan alta solmittava lakki ja sit meillä on se sellainen turvakaukalo-lämpöpussi, joten tuskin otan sen paksumpia vaatteita. Tai jos nyt oikein viileä tuuli on tai muuten kylmää niin sitten ainakin paksumpi pipo + sukat + hanskat.

Autossa istuminen Ei haittaa mua ollenkaan, kunhan parin tunnin välein pääsee vähän jalottelemaan ettei nilkat turpoa. Mulla oli itseasiassa tänään vika ajotunti ja maanantaina olis inssi!!! APUA! Saa nähdä kuin mamman käy!
Mulle iski jostain aivan ihmeellinen matkakuume?!!? Siis tekis mieli ottaa äkkilähtö Kreikkaan tms. Mutta eihän ne edes suosittele lentämistä enää tässä vaiheessa eikä meillä ois varaakaan :D Ja ihankun täällä kotimaassa ei ois niinku ollu tarpeeks lämmintä????? Taitaa viirata mulla pahemman kerran tai sit voin ehkä liian hyvin...tai kuvittelen voivani? No ens kesänä sit, sithän vauvakin on jo n.9-kuinen =)

miirikki ja pööpö 31+1
 
Vaatteita alkaa olla pikkuisellle jo aika paljon :whistle: kaikkea ihanaa löytyy aina joka paikasta. Onneksi on iso lipasto, mihin ne voi lajitella suurinpiirtein koon mukaan.
Pinnasänky tuli eilen, sain kaverilta..tosin se ei vielä oikein mahdu mihinkään, enneko pääsen eroon makkarin kaapista. Mutta kunhan toi avokki pääsee kans lomille, niin sitten saa huonekalut kyllä kyytiä!
Mä olen kanssa nähnyt parina yönä unta, että pikkuinen on jo maailmassa :heart: toivottavasti vaan vielä pysyisi muutaman viikon, ei ole mitään kiirettä maailmaan.
Perhevalmennus loppui eilen, vieraana oli pariskunta 2kk ikäisen tytön kanssa, oli kiva kuunnella käytännön kokemuksia.
Allergialääkkeistä, kuinkas muuten on, kun olen pahasti kissalle allerginen, ja mun pitäs tänään ja huomenna istua kaverin autossa, jossa siis ollut kissa, niin pari tuntia yhteensä, yleensä reagoin aika voimakkaasti jo puolessa tunnissa. Ilmeisesti nenäsumutteet olisi se turvallisin vaihtoehto? Kaapista löytyisi myös Heinixiä..

Voikukka 32+2
 
Tuikku83, Mä voisin ostaa sulta pois nuo vauvan tumput ja lapaset, ne ruskearaidalliset
http://tuikukka.kuvat.fi/kuvat/Kirpparia/Vauvan+tumput+ja+sukat.JPG :) Olisiko mahdollista saada tuollaista vauvan lakkia 0-6kk kokoisena tuollaisena vaaleanruskeana/beigenä tai valkoisena lankana, joita sukissakin on? Itse kun en osaa tehdä :/

Kotiutumisvaatteina meillä on varmasti sellainen housut-ph body-neuletakki-setti ja sitten otan nallehaalarin mukaan, kun yliajalle tää kumminkin menee ;) Toki tumput ja pipo myös.

Synnytys- ja jännityskysymykseen, mua ei kyllä ole missään vaiheessa jännittänyt eikä pelottanut. Mieskin sanoi lukeneensa, että repeytymiä jne. sattuu nykyään enemmän, johon totesin että ulos se sieltä on saatava ja se sitten vaatii minkä se vaatii. Ei mua kyllä stressaa mikään muukaan oikeastaan, ei vauvan hoito/pärjääminen tms. Olen hoitanut työn puolesta ihan parikilosia keskosiakin joten sen puolesta perusasiat on hanskassa. Maalaisjärjellä ollaan ajateltu selvitä :D
Unista, voi pojat miten sekopäisiä ja hulluja unia onkaan :D

Eka koneellinen vauvanvaatteita peseytyy just, mies kokosi lipaston eilen ja sinne saa sitten alkaa niitä laittamaan :)
 
Täällä kovasti ollaan pakkaavinaan. Ei siis yhtään huvita! Mökille ollaan lähdössä illan suussa 1,5 viikoksi, joten pakattavaa ja mietittävää riittää. Itelle viellä suht ok, mutta kun kahdelle leikki-ikäisellekin pitää pakata. En meinaan kyllä oo ajatellut alkaa siellä nyrkkipyykille... Mökki on saaressa niin ilmakin selviää aina vaan ulos kattomalla ja kokeilemalla. Säätiedotuksella ei niin merkitystä ole, vaikka saahan siitä jotain suuntaa ;)

Ruokakin pitäisi tehdä... Listalla tänään lihapullakastiketta ja muusia, joten tekemisessä hurahtaa helposti parikin tuntia. Mä kun paistan ne pullat pannulla jotta kastikkeesta tulee tosi herkullinen ja maukas.

Kiukkua siis ilmassa, jos ei joku vielä huomannut ;) Lisänsä tähän tuo vielä aamulla herätyksen tehnyt massiivinen oikean pohkeen ja nilkan kramppi. suonen veto on pientä tohon verrattuna :O jouduin huutaa miehen vääntämään väkisin mun jalkaa, jotta sais krampin helpottamaan. Seisomalla en saanut kääntymään :( Heräsin siis siihne kun oikea nilkka ojentui täysin krampin voimasta! Meni jalkapohjakin ihan kaarelle. Pohje, kantapää ja varpaat oli samassa linjassa. No eiköhän toi selostus riittänyt :) Täällä kävelen nyt villasukka jalassa sitten kun pienikin veto saa krmppaamaan uudelleen :(

Palstataukoa tulee siis aika mittavasti, mökillä kun ei nettiä ole, enkä mä suostu tän nopeimman mahdollisen laajakaistan jälkene millään mokkulalla surffaa :LOL: Pitäkäähän siis pino pystyssä!!

-Santtu ja Möyry-Muksu 28+6

Huomena poksuu ja poksutaan nyt samalla se seuraavakin ;) eli *POKSPOKS* kotiuduttua on sitten jo 30+ menossa :D
 
Synnytys on kieltämättä alkanut hieman jo jännittämään, koska edellinen synnytys ei mennytkään niin hyvin kuin alkoi :| Kai sitä väkisinkin ajattelee, että mitäs jos samaan päädytään jälleen...
Minulla on 8.8.(rv 36) synnytystapa-arvio, en tiedä mitä tekevät. Ainakin ultraavat. Lantio minulla on kuvattu jo edellisen synnytyksen jälkeen.

Kävin muuten aamulla kävelyllä ja kävin samalla kirpparilla. Ihanaa, löysin pussillisen pikku jätkälle sopivia vaatteita, nyt ne jo koneessa pesussa ovat! En voi vastustaa kaikkea ihanaa ja pientä :heart:
 
Nyt olisi kaikki vauvanvaatteet, petivaatteet jne pesty, silitetty ja lajiteltu koon mukaan lipastoon :) Ihanaa, että sekin on vihdoin tehty ja olihan siinä kyllä hommaa parille päivälle ihan tarpeeksi.

Synnytys- ja jännitys, ei ole vielä ainakaan mitään pelkoja ilmaantunut. Repeämiä tulee, jos tulee. Toivon kaiken menevän hyvin, enkä halua edes etukäteen miettiä koko asiaa. Kyllä se sieltä ulos tulee tavalla tai toisella :)

Vauvan kokoa katsotaan ehkä ensi kerralla, kun menen neuvolaan neuvolalääkärille. (2.8). 26+6 pikkuinen painoi 4D mukaan 1219g ja oli viikkoa isompi mittojen mukaan, joten senkin takia kiinnostaisi kovasti.

Kotiutumisvaatteina on ainakin velourpöksyt, ph-body, nallehaalari/haalari :)

Hei, onko teillä perheen/ystävien kesken veikkailtu syntymäpäivää ja mittoja (saa laittaa oman LA.n mukaan, niin osaa hahmottaa paremmin)? :)

LA 1.9.11 Mies 31.8, 53cm 4300g. Minä 2.9 51cm 4200g :D

innoM + Pulla 33+0 :heart:
 
Jännityksestä Ei muakaan oikeestaan jännitä ja sama oli edellisessä raskaudessa.Pää kylmänä vaan mennään:D Repeämiä tosiaan tulee jos tulee.Suht nopeesti ne kuitenkin sit paranee. Edellisessä synnytyksessä tuli toisen asteen välilihan repeämä.
innoM 2.9 ois ihan hyvä päivä syntyä,myös mun syntymäpäivä:)
Mä oon vähän veikkaillu että omani syntyis 22.9 ja n.3800g&50cm:)Sillon on myös ukin syntymäpäivä.
Tuikku83Aivan ihania noi sun tekeleet!Käyn illemmalla paremmalla ajalla kattelemassa:)
-Suffi&Tähti 29+6
 
Nyt on sitte taas neuvolassa käyty.
Syke pienellä oli 153
verenpaine 100/59
liikkeet ++
tarjonta rt (käänty eilen)
painoa on nyt tullu n.400g/vko

seuraavaks sitten loppukuussa ä-polille, ja elokuun ensimmäinen päivä neuvola.

Allergialääkkeistä oli voikukka kyselly. Mulla on ihan hirveä siitepölyallergia ja sanoivat neuvolassa että Heinixiä saa ottaa oireisiin. ei ennaltaehkäisevästi pitkiä aikoja mut satunnaisesti saa ottaa.

Jännityksestä Vähän on ruvennu jännittämään. Lähinnä se että miten kemiat osuu yhteen henkilökunnan kanssa, ja jos tulee kivunlievityksestä huono olo. Mies sanoo mua ihan hassuksi kun tuommosia jännitän =)

Unista Oon nyt jonkun aikaa nähny ihan kummallisia unia. Unissa mies on jättäny mut ja lähteny työkaverinsa matkaan. Vauva on syntyny meijän makkarissa ilman mitään kipuja ja ponnistuksia ym.

Nyt on muutaman yön saanu nukuttua hiukan paremmin, mutta joku aika sitten kun oli kuumempaa niin ei paljoa tullut nukuttua. Vaikea löytää hyvää asentoa, ja kun sen löytää niin mun tuurilla yleensä pikkuinen herää ja alottaa hirmuisen potkimisen.

Pinna on kans ollu kireellä viimepäivinä. Mies on saanu osansa, ja itellä on paha mieli aina kun pikkuasioista kiukuttelee. Osakseen tuo huonosti nukkuminenki vaikuttaa mulla tohon. Aina kun oon hirveän väsynyt, niin kiukuttelee helpommin.

Mahan kanssa kauneimmillaan Vaihtelee aika lailla päivittäin. Suurimman osan ajasta tykkään mahasta, alkutotuttelun jälkeen. Mutta välillä on niitä päiviä kun turvottaa ja väsyttää eikä koe olevansa ollenkaan hehkeimmillään. Pikemminkin kuin hylje..

Nyt syömistä ja leffa =)

Santzuu+poitsu 29+4
 
Unet mulla oli nuita seksiunia viime kymmenyksen puolella mut ei nyt ole ollu,sairaita unia kylläki:rolleyes:...

Kotiutumisvaatteita,huusin huutonetistä sellasen aivan ihanan fleecepuvun,aika paksu se kylläki on mut kattoo sit mitä sinne alle laittaa,luultavasti body ja potkarit,ja ottaa viltin mukaan jos kylmempää sattuu oleen,harso on kans kaukalon eteen,muistan ku esikoisen kans lähettii niin oli tuulinen pv joten se on hyvä laittaa tuulensuojaksi kaukaloon..

Nukkumisesta....joo tää heräs tänään taas 3jälkeen:vampire:!!pitäis vissii yrittää viel lähtee sänkyyn,remppahommiin tuossa 8aikaan,ja tänään on pidempi pv. Ja sama homma täällä,varsinki iltaisin ei vasemmalla kyljellä pysty oleen ku vauva potkii heti sinne sänkyä kohti!ja täällä on poika joka viihtyy oikealla puolen ;)

Myy varmasti välillä tuntuu juuri tuolta ja hyvä että sait lääkityksen aloitettua jos se helpottaisi ahdistusta.Älä turhaan pode huonoa omaatuntoa tms,tämä on vain väliaikainen olotila..ja mielestäni tuo on lapsenkin parhaaksi että menee hoitoon jos äiti on väsyneenä kotona(silloin räjähdysalttiimpi muutenki),itsekin vien lapsen parina pvnä viikossa hoitoon jotta näkee kavereitaan ja siellä on enemmän aktiviteetteja,mitä itse en joka pv jaksa nyt harrastaa.elokuu ollankin sitten lomalla kotona ja sit jatkuu parina pvnä viikossa hoito..:hug:

Santtu kuulostaapa hyvältä tuo piirakka =P aika jännä et kerrostalon pihalla tollanen missä voi sit ite kasvattaa,hyvä taloyhtiö ku noin on,en ole ikinä missään törmänny..Ihanaa mökkilomaa teille!!!!!

Inno eli maataan laitoksella samaan aikaan,mie olen nähny unen et synnytän 2.9(LA4.9) ja siihen nyt tähtään =P kävis mulle!

( . ) Venytettiin hieman penniä ja vetasin keittiön kaapit kontaktimuovilla:whistle::D,tuli kyllä hienot,värinä valkee puun näkönen kontakti,alle satasella selvitään,on se säästö ku miettii et uudet kaapinovet olis maksanu satasia,vaik eihän noi niin kestäviä oo.tänään pitäis jatkaa tuota päällystämistä ku eilen loppu muovi kesken.Olishan ne oikeet kaapit varmaan pitkäkestoisemmat mut me nyt päädyttiin tähän ku ovet kuite viel ihan kunnossa,oli vaan maalattu keltasella päälle ja väri oli ihan karsee..=)
yläkerta alkaa olla muuttoa valmis ja tänään saadaanki sinne uudet sängyt ja pihalle saadaan kalusteet.Pesukone käytiin ostamassa joten vauvan vaatteet pääsen pesemään sitte uudella koneella =) Sohvan kanssa tuleeki hieman tenkkapoo ku ei saada sitä siihen nurkkaan mihin haluttas ku se on niin iso,oltais haluttu se kontrastiseinää vasten mut nyt täytynee laittaa se sitä vastapäätä ja telkkari kontrastiseinälle,mikä on punainen..ens viikolla jos pääsis muuttokamoja viemään,ei mitään isoja kamoja montaa ole ku aika paljon on jouduttu ostamaan uusiks.
Ja hyvin olen päässyt nyt osasta isommista huonekaluista eroon facebookin kautta,eilen kävi yks hakee peräkärryllä tuoleja ja pöydän,hyvin on menny kaupaksi melkee samantien,vanha sänky lähtee maanantaina pois,ite ostin sieltä pari lipastoa,mitkä oli kyl hienoinen pettymys,maksoin 32€ ja kunto ei ollu ihan hintaa vastaava =/ ja mie en ymmärrä ihmisiä jotka kehtaa myydä tavaroita joita ei ole yhtää putsattu,tuossaki oli kokiksen tms. roiskeita jne. mut ostettu on!
Rempassa Jälellä olis sit vielä ne hiton portaat yläkertaan ja alakerran seinät...portaat mulla eniten kauhistuttaa millo ja miten onnistuu...Nenä kuitesee tuosta maalista ihan tajuton,koko viikon raapinu nokkaa:snotty:!!!
Jännä juttu mut selkä on edelleen hyvässä kunnossa,samoten muutenki kroppa!!=)
välillä tuntuu että pitäis oikeesti osata höllätä ja lävätä mut ei täs nyt malta ja tää vk on kyl otettu aika iisisti...syödä kyl meinaa unohtaa välillä eilenki söin 11 lämpimän ruoan ja seuraavan kerran illalla puol9 aikaan,tuossa välissä välipalana viiliksen ja pari dominokeksiä:whistle:..
Tulipa taas romaani tästä mun kirjoituksesta,lukee ken jaksaa =D
Mut nyt mie lähen varaan harry potter leffaan huomiselle liput ja sit sänkyyn kölliin jos vaik ehtis viel pikkutorkut ottaa ennenku äiti tulee hakee remppaileen...
HYVÄÄ VKLOPPUA KAIKIL!!!!:flower:
JiiMii&poju32+5
 
Huomenta kaikkit äidit! Eilen kirjoittelin taas pitkät jutut ja teksti katosi :( Eilen POKS 29rv

No 6 tuntia tuli oltua mustikkametsällä ja nyt oli vajaa 15 litraa mustikkaa pakastimessa ja paikat niin kipeenä oudokseltaan, kun mitään ei ole tehnyt:)

Eilisin sitten keskustelin työnantajan kanssa sekä edellisiltana. Mulla meni maku nyt niin, ettei tosikaan :(
Sain silloin keskiviikkona äitiyspolilta luvan palata töihin. Tänään on viimenen sairaslomapvä. Mä ilmotin hyvää hyvyyttäni työnantajalle keskivikkona, että sairaslomani ei jatku, mutta listalla ei ole minulle työvuoroja, niin mihinkä työvuoroon tulen?
He ilmottivat, että minun pitäisi hakea sairaslomaa toiselta lääkäriltä samasta syystä, koska sijainen oli jo hankittu ja eivät ole palkanmaksuvelvollisia, jos jään samasta syystä saikulle. Siihen en suostunut. Sanoin, että haluan tulla töihin. He meinasivat, että olisin hakenut neuvolasta saikun...No eilen 5 puhelu oli sitten se, että pomo ilmoitti, että on tilannut mulle työterveyteen ajan tälle aamulle ja kertonut sinne lähtökohtia...mitähän ne mahtaa olla? No liittoon soitan kun aukasevat 8.30...Nyt meni niin maku että!!!!!!!!!!
 
Marja: No jo on työnantaja. Ehdottomasti liittoon yhteyttä. Jos joku ei tee jotain se jatkaa tuollaista muidenkin kanssa. Vähän röyhkeä edes myöntää tuollaista...:mad:.

Täällä sen kun venytään ja kutistaan ja on kankeaa ym. Maksa-arvot oli tiistaina jo ihan rajoilla, koko ajan siis ollut pienessä nousussa. maanantaille sai sitten ajan äitipolille. Käyriä otetaan ja ilmeisesti ultra (varmaan lääkäri). Tänään kävin uusissa kokeissa. Sappihappoa ei nyt otettu. Sappihappo oli taas laskenut, mutta koska taustalla kaksi hepatogestoosia ja nyt selvästi oli nousua, terkkari laittoi kutinan vuoksi äitipolille. Toivotaan, että maksa-arvot ei nyt enää nousis. Ei jaksa edes ajatella mitä se kutina voi pahimmillaan olla. Ja elokuusta kuulemma luvattu jotain tappolämminta. Huokaus.

leo rv 33+3
 
Marja76: Tosi kurjaa toimintaa työnantajan puolelta! Toivottavasti saat liitosta apua.

Jännityksestä liittyen synnytykseen.. Alkuun ajattelin, että mitäpä sitä synnytystä etukäteen miettimään, mutta kun tuo esikoisen synnytys ei mennyt ihan putkeen, niin nyt on kyllä alkanut hiljalleen vähän jännitystä esiintymään. Mutta eiköhän se omalla painollaan mene ihan hyvin.

Unia ei ole tullut nähtyä oikein minkäänlaisia.. Tai ainakaan en aamulla enää muista, mitä olen nähnyt. ;)

Jiimii: Jaksamisia sinne remonttitouhuihin!

Täällä myös remppa käynnissä, eilen vihdoin saatiin yläkerta siihen kuntoon, et esikoinen pääsi muuttamaan uuteen huoneeseen alakerrasta yläkertaan. On tullut vähän liikaa kans rehkittyä viime päivinä, eilen en jaksanut odottaa, että mies tulee kotiin töistä, kun mulla oli "lomapäivä", niin kannoinpa sitten itekseni kaikki pojan huonekalut alakerrasta yläkertaan. Mutta ei kyllä ollut mitään kolotuksia sen jälkeen, joten kai tässä ihan hyvin voi touhuta, kun vielä jaksaa.

Nukkumisesta sen verran, että itse saisin kyllä nukuttua ihan hyvin, mutta meidän esikoinen 3,5 v, joka on aina ollut ihan superhyvä nukkuja, on nyt koko viikon ajan saanut ihan hysteerisiä kauhukohtauksia joka ilta/yö. :( Ei meinaa rauhoittua millään ja vielä muutto eilen uuteen huoneeseen varmaan vain pahensi tilannetta entuudestaan. Itse sain sitten viime yönä nukuttua oikein klo 03.00-05.00, vaikka poika sitten lopulta nukkuikin ihan hyvin. Tähän asti siis olen nukkunut todella hyvin koko raskausajan, mutta nyt viikon ajan unet olleet kyllä ihan onnettomat.

Huomenna lähdetään miehen kanssa Tammerfesteille. Ihanaa vaihtelua vielä ehkä viimeisen kerran ennen uuden tulokkaan tuloa, kun esikoinen menee mummolaan yökylään siksi ajaksi.

Ja sitten olis enää kaksi viikkoa töitä jäljellä, sehän tuntuu varsin hyvältä. :D

Raisu 32+6
 
Heipä hei pitkästä aikaa. Onpa ollut taas vähän hulinaa tässä.
Joku kyseli matkustamisesta. Me ajeltiin semmoset 600km:ä putkeen, jonka jälkeen minä vielä ajoin seuraavana päivänä 250km:ä yksinäni. Tuo eka taival sujui hyvin,, vaikka olikin aikamoinen helle. Vähän supisteli, mutta ei kipeästi. Mutta tuo itseajelemani 250km oli kyllä aika tuskaa. Jostain syystä nivuset kipeytyi aivan hulluna, ja siinä taukoa pitäessäni köpöttelin kuin iänvanha mummo, kun ei paikat toimineet.
Takaisin tullessa tuli ajettua reippaat 10h (niin, siis mies ajoi), ja silloin piti heittäytyä hetkeksi pitkälleen penkeille, kun oli vatsassa ikävä olla. Mutta noin niinkuin yleisesti ei ollut mitään ongelmaa/tuskaa matkustaa, lähtisin uudelleenkin.=)

Jännityksestä, ei jännitä. Vielä? Kun ei oikein tiedä, mitä on odotettavissa. Paitsi että äitiyspolilla käydessäni näin ilmeisesti ihan vastasyntyneen, joka oli valmistautumassa kotiinlähtöön. Voi jessus että oli pieni!:D Tuli vaan tunne, että miten ihmeessä sitä jonkin noin pienen kanssa pärjää...

Raskausdiabeteksestä. Minähän sain ajan äitiyspolille (oli maanantaina), kun oli arvot liian usein liian korkealla. Ei mitenkään huisan korkealla, mutta liian usein kumminkin. Ihanan diabeteskätilön kanssa käytiin läpi mitä olen syönyt (piti pitää tarkkaa kirjaa kolmen päivän ajan syömisistään) ja sitten katseltiin niitä arvoja. Tulin tulokseen, että ilmeisesti maito ja maitotuotteet nostaa jonkin verran sokereita. Ja hedelmät. Iltaisin pitäis syödä kuituja ja esim. pähkinöitä. Kätilö olisi jatkanut ilman insuliinia vielä jonkin aikaa, mutta synnytyslääkäri oli sitä mieltä, että aloitetaan insuliinihoidot samoin tein.
No, enpä ole vielä aloittanut. Olen mittaillut kotona nyt tämän viikon noita sokeriarvoja, ja vain muutama ylitys on tullut, nekin ihan alkuviikosta. Olen alkanut käymään pikkulenkillä (tai sitten touhuamaan pihassa, kastelemaan kasvimaan, kukat, kasvihuoneen ym) myöhään illasta (liikunta alentaa sokereita) ja olen jättänyt maidonjuonnin iltaisin pois. Myöskään viilejä ja jukurtteja en enää mätä entiseen tahtiin, ja hedelmiäkin vain kerran päivässä. Iltaisin on tullut tavaksi syödä muutama kourallinen pähkinöitä. Ja tämä kaikki on auttanut. Tämän loppuviikon arvot on olleet täysin aisoissa. Jätin sille kätilölle soittopyynnön, että mites edetään. Ei mitään järkeä alkaa pistelemään insuliineja, jos näin saan arvot pysymään kuosissa.
Lapsen painoarviokin oli 1,4kg, eli ei ole vielä ainakaan kasvanut liikaa.

Voi että muuten otti pattiin tuola synnytyslääkärillä. Oltiin aivan tohkeissaan, että saadaan ylimääräinen ultra. No, juu. Saatiin. Muttei me nähty mitään. Lääkäri oli ilmeiseti sitä mieltä, että hän tekee vain työnsä, eikä se ole mikään "voi katsokaa meidän ihanaa vauvaa"-tilaisuus. Otti mitat ja se siitä. Harmitti aivan tautisesti. Miksei voinut antaa meille sitä iloa, että olisi näyttänyt kunnon kuvaa ja kertonut missä mennään? Plääh.

Vielä noista liikkumisista. Meillehän on siis poika tulossa, eikä tämäkään anna mun nukkua oikealla kyljellä. Heti tulee semmosta kipakkaa potkua kylkien alle, ettei toivoakaan jäädä niille sijoilleen.:LOL:

Vaan nytpä täytyy lähteä päivän puuhiin. Meillä on ollut tässä vähän heinähommaa ja remppaa. Pikkupaaleja ollaan roudattu latoon minkä ehitty. Ihmeen hyvin on paikat kestäneet. Sitten jos alkaa tuntua vähänkään huonolta, ollaan lopetettu ja minä olen mennyt vähäksi aikaa lepäämään. Sympatiani on täysin lepotuomion saaneiden puolella. Toivotan siis kovasti tsemppiä kaikille, kyllähän sen jaksaa, kun sitä ei ikuisuutta kestä, ja kyse on äidin ja lapsen hyvinvoinnista.

MökinAkka 30+6
 
Liiton kanta oli selvä, että hakevat taloudellista hyötyä ja että voidaan katsoa syrjinnäksi tämä tilanne. Työnantaja ei saa raskaustapauksessa määrätä lääkärintarkastukseen koska hoito on jo erikoissairaanhoidossa. Ainoastaan silloin jos kyse muusta syystä olevasta pitkästä sairaslomasta tai työpanoksen huonontumisesta. Sitten se pointti, että työnantajan on järjestettävä työolosuhteet sen mukaisiksi, että pystyn työskentelmään siellä loppuajan.

Työterveyslääkäri ei tiennyt mitään tuloni syystä ja sanoi kanssa kun kerroin tilanteen, että hakevat taloudellista hyötyä. Ja ellei mulla ole vaivoja, ei kirjoita saikkua vaan työnantajan käskystä ja ei voi erikoissairaanhoidon kantaa kumota. Kirjoitti todistuksen, missä lukee, että sopiva työhön:) Eli maanantaina töihin siis:)
 
marja76, jopas oli mielenkiintoinen reaktio pomolla... Joko ilmoitit hänelle lääkärin kannan?

( . ) Että oli taas neuvolan tädillä vaikeaa! Mua on tässä väsyttänyt muutamana pvänä enemmän ja soitin eilen neuvolaan että saisin ajan verikokeille, josko hb olisi laskenut. Jöpisi siellä vaan kaikkea että niinhän se näillä viikoilla voi laskea ja mikä se ennen on ollut ja syötkö vitamiineja ja kasviksia, lihaa ja hdelemiä sekä täysjyvätuotteita (ja sadannen kerran selitin niin tekeväni). No, jos nyt vaan alkaisit sitten syömään rautaa. Sanoin, etten halua turhaan syödä, koska herkkä mahani todennäköisesti siihen reagoisi enkä näe syytä syödä turhaan sitä jos hb onkin pysynyt hyvänä ja väsymys johtuu vaan muusta.
Kierteli ja kaarteli ja lopuksi tokaisi että "no mä laitan sulle sen lähetteen jos nyt välttämättä haluat sinne mennä pisteltäväksi"!
Meinasin todeta että mä pistän itseäni joka päivä laskimotukoksen takia, että paljon ei siinä yks verikoe tunnu. Miten voikaan olla niin vaikeaa! On kyllä ihan sen oloinen täti että on jo asennoitunut siihen syksyllä alkavaan eläkkeeseensä...

Muuten, kysymys neuvolan valinnasta lasten osalta. Nyt kun saa terveyskeskuksen valita, tiedättekö, saako neuvolan myös lain mukaan valita itse? Meidän neuvola on niin epäsiisti ja ikävällä alueella, etten haluaisi siellä lapsen kanssa käydä...

Kummeista vielä kysymys, oletteko valinneet jos lapselle kummit?
Itsellä sellainen tilanne, että olisi yksi ystävä, jolla on yksi kummilapsi(yhteisen ystävämme lapsi) ja on todella hyvä kummitäti tälle. Haluaisin tämän kummitädiksi, mutta asiassa on pari muttaa... Ystävä erosi reilut 2v sitten, on yksin elävä ja tiedän hänen haluavan kovasti perheen. Ikää rapiat 30v. Tässä ollaankin mietitty sitä, että jos pyytää, tuleeko hänelle sellainen olo että taas vaan muiden lasten kummina ja ehkä surullinenkin olo kun omaa perhettä ei ole. Eikä varmasti kehtaisi kieltäytyä kuitenkaan jos vaikka haluaisi... että tulisiko hänelle olo, että kaikki antaa vaan kummilapsia ja ajattelevat että tässä sulle "sijaislapsi" kun ei ole omia. Itse en siis ajattele näin todellakaan, mutta...Mitäs te ajattelette asiasta?
Joskus kun yksi tuttu lapseton on sanonut että kun ei ole omia, on sitten useita kummilapsia ja hieman ollut asiasta näreissään kun sitten on niitä niin paljon eikä ole voinut kieltäytyä...

Pohdiskelevin terveisin
Zophie 30+3
 

Yhteistyössä