Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Ruutiselle vaan pikana kommentoin, että neuvolatäti just eilen sanoi mulle, että lapsivedessä on sellainen ominaishaju jonka kyllä ammattilainen erottaa, että pikkuhousunsuojaa vaikka paikalleen ja sitten mukaan jos joutuu menemään näytille. Näin neuvoi. Ja sanoi myös, että heti on soitettava/mentävä näytille, jos epäilee olevan lapsivettä!

Huomenna kirjoittelen lisää kun ehdin :)
 
Jeeni: mä en käyttäis hiivalääkettä ilman jotain tutkimusta, mutta oonkin täysin kyllästynyt siihen, että aina kaikki vaivat on mukamas hiivaa... :headwall: Ja eikös hiivan oireisiin kuulu kutina, eikä kipu??? Tosi kurja äippäpoli-kokemus sulla! Meillä ei onneks ikinä sanota noin, ehkä ne tietää, että neuvolassa on soittoaika arkisin peräti yhden tunnin verran, että eipä mitään akuutteja siellä hoidella... Mulla on alapää ollut jo pidempään "kipeä" mutta kyseessä on limakalvojen arkuus, alkoi joskus viikolla 15 tms ja siitä asti olen käyttänyt Ceridal öljyä runsaasti alapäähän - ja kyllä helpottaa! :) Aluksi jouduin suihkuttelemaan monta monta kertaa päivässä, nyt riittää muutama kerta :) Eikä ne tuntuneet edes kuivilta, kirveli ja sattui vaan ihan hulluna!

Merkkarikin oli näköjään samaa vinkannut :)

Ceridalista puheenollen: kuinka moni on tehnyt/aikoo tehdä välilihan venytyshierontaa? Mä sain siihen ihan ohjeet neuvolasta. Meinasin kyllä tehdä joka tapauksessa, tai siis mies sen saa tehdä, kun minä en ylety... :whistle: :D

Ruutinen: minä kävin tarkistamassa! Kun se vaivas ja vaivas vaan monta päivää. Vetistä valkkaria se oli, tai sitten hikeä. Sain tälläsia ohjeita: kun epäilet että sitä tulee laita side housuihin ja katso tuleeko reilusti lisää, jos sitä tihkuu niin se alkaa kyllä lisääntymään huomattavasti. Ja tietty haistelemalla, onko makean hajuista - mun mielestä se ei haissut millekään, joten menin tarkistukseen. Simppeli testi, ja sitten tuli hyvä mieli kun tiesi, ettei ollut huolta :) Harmi vaan, ettei niitä testejä tehdä missään muualla kuin sairaalassa, ainakaan meillä. Soita äippäpolille ja kysy :)

Pulssi: multa ei ole kertaakaan mitattu neuvolassa :O

Miirikki: mihin vaivaan joudut ottamaan antibioottia? Tosi harmi :( Kyllä se varmasti on turvallista, mutta tietty varmaan aina parempi ilman. Mä oon syönyt yhden kuurin virtsatietulehdukseen ihan alkuraskaudesta - mikä sitten ei ehkä ollutkaan tulehdus, mutta varmuudeksi jouduin syömään :headwall:

Eilen se sitten tapahtui ensimmäistä kertaa: aloin ymmärtämään niitä kirjoituksia, joissa kirotaan odotusta ja raskautta ja "eikö se jo synny!?!" :D :D Kun mitään ei voi tehdä ilman että sattuu mahaan, alapäähän tai että alkaa oksettamaan! Ja liikkumiseen tarvitaan pian jo vinssi ja nosturi ja kottikärryt!!! :headwall: Olen nyt alkanut kärsimään autossa pahoinvoinnista, jes, kiva homma meidän mutkateillä.... Eli ehkäpä minäkin sitten jonain päivänä jo alan kiroamaan, että "eikö tää raskaus jo riitä!!!!" :LOL:

Voikaa hyvin!
tömpsis ja super 33+0
 
Viimeksi muokattu:
miirikki kyllä ne kattoo, että antibiootit on sellasia, mitä voi raskausaikana käyttää :)

tömpsis jos sulta on mitattu neuvolassa automaattimittarilla paineet, niin siinä tulee automaattisesti pulssikin näkyviin?

apua, tää vauva on varmasti perätilassa! Ja on kyllä aika alhaalla jo... alamahalla luiden välissä on iso pehmeä möhkäle, mitä eilen tunnustelin ja se potkas :D Ja muutenkin kaikki potkut tulee alas. Toivoin jossain vaiheessa et pysyis perätilassa, en toivo enää... On alkanut hirvittää kun sektio alkaa tulla yhä todennäköisemmäksi!
 
Olihan taas kuuma nukkua, vaikka ikkunakin oli auki. Mä oon kauhulla seuraillut forecan sivuilta noita säätietoja, ei yhtään kiva kun iskee taas helle!

miirikki , mä olen huomannut samaa tuon paastoarvon kohalla, mitä pitempi paasto, sitä korkeammaksi arvo nousee. Onneksi kuitenkin on pysynyt sallitun rajoissa.
Onnittelut ajokortista :)

Huomenna olisi neuvola, saas nähdä mitä vaaka siellä sanoo... Huomenna on vielä sijainen paikalla, seuraavalla kerralla pitäisi jo oman terkan olla palannut lomilta.

M :heart: 31+6
 
Ruutinen: Mene tarkistuttaa. Parempi niin. Mä oon käyny jo kerran, kun oli side ihan märkänä, mutta Prom testi näytti negaa. Mulla on kotonakin sellainen testi varuilta. Osaan sen siis itsekin tehdä. Mulla kun vuotaa tuo etinen istukka verta, niin se lisää myös lapsiveden menoriskiä. Sain ihan neuvolasta sen testin. Tai nyt mulla on jo toinen testi kotona, kun viime viikolla tein yhden.

Huldis ja pikkusisko 33+4
 
No niin... tiistaina oli neuvola, jossa kaikki hyvin. Pientä turvotusta oli havaittavissa, merkittiin +/-. Painoa mulle on kertynyt ihan liikaa, mutten jaksa ottaa isoa stressiä, itsepähän ne pudottelen sitten ja siinä kohtaa se on se ja sama onko pudotettavaa pari kolme kiloa enemmän. Sf-mitta 29cm. Hb oli jopa 131, väsyttää vissiin sitten vaan se kun öisin nukuun niin huonosti, pyörin, möyrin ja etsin asentoa...
Maha kipeytyy välillä öisin ja aamuisin on huono olo...muilla samaa?
Tänään on sitten taas äitiyspolin kontrolli, saas nähdä mitä siellä sanotaan. Tuun sitten kertomaan :)

Kaikki vauvanvaatteet on pesty ja silitetty ja lipastoitu. Täytyy kyllä sanoa, etten ihan täyisä ymmärrä ihmisten haukkuja äitiyspakkauksen vaatteista, musta olivat laadukkaan oloista kangasta ja ihan hauskoja kuoseja. Jokaiselle keksin käyttöäkin, ja kotona nyt ei ole niin tarkkaa vaatteiden kanssa kuin kylässä :)

Sairaalassaoloajasta, kaveri synnytti viime syksynä torstaiaamuna toisen lapsensa ja pääsi perjantaina jo kotiin. Ihan polikliinisiäkin synnytyksiä on tehty ainakin täällä meillä päin.

Talvicci, ihana maha :) Ja kiitos Ikean reunapehmuste vinkistä, sieltä haetaan sellainen, sopii hyvin sitten kaikkiin pussilakanoihinkin :)

tömpsis, mä sain kans just ohjeet öljyntään ja venytykseen. Kuulemma mies vois tehdä, sanoi neukkutätikin. Mä kyllä yritän itse ensin :D Mutta meinasin tosiaan kokeilla, ei se varmasti huonoa ainakaan tee :)
Toi tunne joka sulla nyt on, on niin tuttu :D Mä olen sanonut aloittavani vauva häätökampanjan kun se 37 viikkoa ja täysaikaisuus tulee täyteen ;) Olo on niiiiiin kömpelö ja iso ja hankala ja aina saa olla pyytämässä muilta apua ja sitä mä inhoan. Ja kun en helpolla valita/pyydä apua, ei porukka tajua sitä tarjotakaan ja se kiukuttaa! Just kattelin vanhoja kuviani facebookissa ja totesin että se kroppa johon ei koskaan ollut ihan kauhean tyytyväinen, näytti pirun hyvältä nyt katsottuna :D

Festareista olitte puhuneet, mä olen kyllä ajatellut meneväni DBTL:n ens perjantaina, koetan vaan pysyä kaukana kajareista ja ihmismassasta :)

Painoarvio oli reilu kk sitten kilon, jännä nähdä tai kuulla, minkä kokoinen lapsi tänään näyttäis olevan. Tosin, veljen piti aikanaan olla 4kg, syntymäpaino 3100g... että miten sitten onkaan todennäköinen ;)

Te, joilla lapsia ennestään, kysymys vaatteiden määrästä! Eli, eri kokoja nyt on hankittuna 50-70cm välillä, 50cm aika naftisti kun ne ei todennnäköisesti kauaa mene, mutta kuinka monet housut, bodyt, pitkähihaiset, yöpuvut kannattaa hankkia? Ts. miten monilla pitäis pärjätä? Välillä tuntuu että oon hankkinu liikaa vaatetta, välillä ettei noiden määrien kanssa pärjää lainkaan :D Toki se riippuu siitäkin, millainen sottapytty sieltä on tulossa...

Mutta palaillaan äippäpolin jälkeen, toivottavasti kaikki on edelleen ennallaan...

Zophie ja murunen 31+2
 
Vaatemääristä: Ihan alkuun ei ihan hirveän montaa vaatekertaa tarvitse, vauva ei juuri sotke. Ellei vaippa falskaa. Alle kuukauden ikäiselle en edes vaihtanut yöpukua, aamuisin puhdas vaatekerta päälle ja sillä mentiin. Lukumääriä en osaa sanoa, 5-10 kutakin vaatekappaletta riittänee hyvinkin. (Ja tässä vaiheessa en mene kaapille laskemaan noita bodypinoja... :D) Pienimpiä vähemmän ja niitä isompia sitten enemmän. Ja mä olen ainakin kokenut paidat huonoksi ihan pienellä, nousevat aina kainaloon kun pikkuista nostelee.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin väsymystä ilmassa ja sitä lisää vielä tämä älytön kuumuus ja lisää taitaa olla vaan luvassa :kieh:

Ihanaa löysin vihdoin viimein mekon häihin jotka ovat parin viikon kuluttua, kyllä se kestikin :)

Minäkin olen tuntenut vauvan potkut aikas voimakkaina, yölläkin ihan sattui kylkiluihin ja rintakehään kun antoi monoa :heart:

Kieltämättä tämä raskaana olo alkaa välillä tuntua "raskaalta". Tosiaan joutuu apua pyytämään kun ei kaikkeen itse pysty. Vielä kuitenkin reilut 6 vkoa LA:n! Näillä helteillä ainakin joutuu miettimään mitä laittaa päälle ja missä ois hyvä olla.

Ihanaa jo kuvitella että kohta pikkuinen on sylissä :heart:

33+5
 
Blaah. Lääkärin mielestä sais ottaa vielä hiukan rauhallisemmin. Miten tästä rauhallisemmin voi ottaa??? Jättää siivoamatta ja kauppareissut yksin tekemättä? Ja just kun olotila alkoi olee sellainen että mietin et vois hiukan enemmän alkaa liikkua taas kun tuntui paremmalta. Kohdunkaula nyt 3,8cm, viimeksi 1.7 oli 4cm. Sormelle tuntui kohdunsuu hiukan pehmeältä kuulemma ja auki 0,5cm, mutta ultralla katsoi olevan kiinni kuitenkin. Mitä tästäkin sitten päättelis...
Vauvalla kaikki hyvin, keskikäyrillä meni kaikkiaan ja painoarvio 1800g. En kyllä kysynyt, että saako lähteä kotimaan reissuun elokuun ekaksi viikoksi, ajattelin, että jos siellä nyt rennosti ja rauhassa ottaa, niin kyllä sitä uskaltaisi lähteä...Ihan siis appivanhemmille ollaan menossa vaan.
 
Neuvolakuulumisia rv 34+2:
Paino: 1000g/vko (oli odotettavissa kyllä), ekasta neuvolasta melkein 12kg, normaalista painosta 9,5kg
rr:117/70,
turvotukset:++,
hb: 129,
pissa: puhdas,
syke: 135-165,
Sf:34 sanoi mulle, että 35cm, neuvolakorttiin laittoi 34. jompi kumpi kuitenkin
ja käsin kun kokeili vauvaa sanoi, että kyllä alkaa olla kokoa lähemmäs 3kg... maanantain ultran arvio 2,5kg.
Maksa-arvoista lupasi itse soitella äitipolille, ja ilmoittaa mulle. Ens viikolla uudet arvot viimeistään torstaina. Sanelua ei maanantain käynnistä vielä näkynyt. Ihana kun oli oikea terkkari paikalla. Ens viikolla jo uusi käynti.
Pukama särky alkaa helpottamaan luojan kiitos. Ac3 comfort oli siis parempi voide. scheriproct vain pahensi tilannetta. Panadolia on menny kyllä vielä tänään jo sen 1g kahdesti, mutta mä voin jo istua.
 
Hei taas :wave: Meillä alkaa olemaan sen verran häätohinoita jo, etten täällä meinaa keretä ollenkaan käymään!

Hiivatulehduksen oireista sen verran, että mulla tulehdukseen kuuluu tosi inhottava vihlova kipu alapäässä ja kuumotus! Mutta kyllä mäkin haluaisin käydä asian varmistamassa lääkärissä, munkin mielestä raskausaikana kaikki tuommoiset erikoiset tuntemukset pitää tutkia!

Välilihanvenytyshierontaa haluaisin kyllä tehdä, en vaan ole saanut siihen neuvolasta ohjeita, mutta kaipa ne löytyy ihan netistäkin :confused: Onko tuo Ceridal just sitä öjyä mitä siihenkin käytetään ja saako sitä ihan apteekista?

Tömpsis Se pulssihan mittautuu samalla kun otetaan verenpaine, eli siis se sama laite mittaa myös pulssin :) Todennäköisesti sulla on se ollut ihan ok, kun ei ole enempää asiasta ollut puhetta!

Mulla on pulssi ollut jonkun aikaa jo tavallista korkeammalla, olen käynyt sen vuoksi sydänfilmissäkin, eli siis siinä 80 ja jopa 100 välillä on mulla ollut lepopulssi. Kaikki on kuitenkin ollut sydänfilmissä ok, joten ilmeisesti anemia on mulla siihen syynä.

merkkari Millä viikolla sä nyt olet? Aika pitkäänhän vauva vielä pääsee kääntyilemään, joten älä vielä huolestu! :hug:

Leo Teillähän alkaa olemaan pikkuinen jo varsin hyvän kokoinen :)

Me oltiin viikonloppu kavereiden häissä ja oli kyllä mukavaa :) Hyvin jaksoin tanssia ja riekkua jopa neljään asti aamulla! Muutenkin vointi on ollut nyt tosi hyvä, mitä nyt tyttö potkii välillä kylkiluut melkein hajalle, mutta se kuuluu asiaan ja on kuitenkin vaan ihanaa! :)
Mä olin tiistaina huomenlahjakuvauksissa ja mitä nopeasti näin kuvia kamerasta heti niin oli kyllä tosi ihania masukuvia!! :heart: Kyllä mies yllättyy! :)

Me mennään varmaan lauantaina synnytysvalmennukseen, kun ollaan koko elokuu poissa kotoa niin on sitten ainakin valmennettu ajoissa! :)

Ja aivan ihania masuja teillä täällä taas!! :heart: :heart: Tosi kauniita!

Jaksamisia naiset, pitkällä ollaan jo!! :heart:

Vaniljainen ja "Peppi" 30+ 4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Zophie mulle kävi just samallalailla valokuvien kanssa! :D Katsoin viime kesäisiä rantakuvia ja mietin, että hitto jos mulla on joskus vielä tollanen kroppa niin en valita YHTÄÄN! :D Testasin yks päivä farkkuhametta, mistä ajattelin et vois mennä kun on niin lantiomallinen... No ei, jäi jo perseestä kiinni :D

Vaniljainen mulla tulee huomenna viikkoja 34, että periaatteessa se voi tosiaan vielä kääntyä. Mua vaan epäilyttää kun se on jo niin alhaalla, tuolla luiden välissä aika tiiviisti. Tosin ei sinne omia sormia niin hyvin saa että sais kunnolla kokeiltua liikkuuko se peffa siellä vielä :D No, ens viikolla joka tapauksessa ultra niin eiköhän tuokin juttu selviä! välilihahieronnasta ceridal on ihan hyvää siihen, sit on vielä erikseen intiimi ceridalia (en tiiä miten tarkalleen eroaa?). Itse mietin ostaisinko Weledan samaiseen tarkoitettua voidetta, kun oon ollu niin tyytyväinen Weledan raskausarpivoiteeseen ja vannon sen nimeen :D
 
Vauvan vaatteista ja vaatemääristä. Mä sanoisin myös että joku 5-10 vaatekappaletta lajiaan, niin ehtii pesujen välillä kuivaa. Meillä oli esikoinen kova pulauttelija ja kakkavahinkoja tuli, joten oli pyykkiäkin paljon. Mä en tykkää yhtään jos vauvan vaatteet haisee puklulle, vaihdoin esikoiselle usein vaatetta.

Täällä jäätiin maanantaille saikulle täksi ja ensi viikoksi, mikä olisi vielä töitä ollut. Alaselkä alkoi olla sen verran kipeä töissä ja väsymys painaa vuorotyössä että nyt oli aika jäädä kotiin. Hyvä niin, on ollut kamalan väsynyt olo nyt, helteet varsinkin tänään, verottavat paljon. On ollut kyllä niin hankala olo että. En millään olisi töissä enää jaksanut kyllä olla.

Täälläkin poksuttiin tänään viimein 30+0!!! Vielä 10 viikkoa (tai 12 pahimmassa tapauksessa..) jäjellä...

Nessu ja pieni
 
Vaniljainen: Ceridalia saa ihan apteekista. Itse olen käyttänyt sitä varmaan raskauden puolivälistä lähtien, mutta vaikutuksista en sitten todellisuudessa tiedä.. Ja viettäkäähän oikein mukavat häät!

Miriikki: Minäkin olen joutunut kaksi vai kolme (kun en muista) antibioottikuuria syömään tämän raskauden aikana. Poskiontelontulehduksiin nuo kaikki. Niistä en ole juuri huolissani, vaikka raskausaikana toki olisi hyvä välttää noita kuureja. Ennemmin olen huolissani, kun tähän läpi raskauden kestäneeseen migreeniin olen joutunut tosi paljon syömään särkylääkkeitä.. :|

Pulssi on mullakin ollut todella korkea joka mittauksessa, 80-100 välillä. Normaalisti kuitenkin leposyke siinä 60 pintaan.

Talvicin masu on todella nätti! :)

Sairaalassaoloajasta: Esikoinen syntyi keskiviikkoiltana kiireellisellä sektiolla ja kun oikein kinusin, niin lauantaiaamuna päästiin kotiin. Muuten olisivat varmaan päästäneet vasta sunnuntaina.

Mulla oli tänään lomapäivä ja käytiin esikoisen kanssa Visulahdessa. Olipahan aika kuuma päivä, siellä porotti aurinko ihan tosissaan ja auton mittari näytti 31,5 astetta. Onneksi täällä kotona on satanut vissiin melkein koko päivän, eikä sentään ihan noin kuuma ole.

Muuten oma olo on edelleen tosi hyvä ja lenkilläkin jaksaa edelleen joka päivä käydä, vaikka täää kuumuus yhdistettyna lenkkeilyyn ottaa välillä vähän koville. Ja töitäkin olis enää ensi viikko, vähiin käy siis. :)

Raisu 33+5
 
Viimeksi muokattu:
Maha kipeytyy välillä öisin ja aamuisin on huono olo...muilla samaa? Mulla on ollut tuollasta että maha kipeytyy ja sitte tulee sellanen oksettava olo!

Täällä ollut koko päivän menkkamaisia kipuja ja supistellut välillä! Juu ja kävin lenkillä, niin tuntui et lantio tulessa ja kävely oli sellasta ankkamaista!

Eikö tuo pulssi nousekkin jonkun verran raskaus aikana ja se on ihan normaalia?

Rv 34+2
 
kyl alkaa väsy painaa ja tippa linssis vähän väliä,onneks tää helpottaa kohta...ehkä...ens vklla portaiden remppa ja ahistaa jo valmiiksi kuinka pölisee imureisyta ja suojista huolimatta =(
neuvolas käyty,hemppa nousi 126(ed113)joten lisärautaa ei tarvi enää.rr 107/55,sf 30cm(ed29),vauvan pulssi 132(ei minultakaa kertaakaan katottu,norm sellanen vanha laite mitä kuuntelee stetoskoopil) eli kaikki ok...mut vauva on laskeutunu,pää tuntu kuulemma aika alhaalla,liikkui kyllä viel jonkin verran et pitäis ottaa iisimmin,muilla samaa siis et vauva laskeutunu?toi oli taas sijainen,ens kerral viel oma ja sit vaihtuu muuton takia neuvola...ja siitä tädistä en mitenkää hyvää kuullu kaverilta =/ saa nähä..
Sori omaa napaa mut kännykällä ku kirjoittaa niin ei voi lukee ja kirjoittaa samaan aikaan et jos häviää bittitaivaaseen!
Nyt unille=)
jiimii&poju 33+4
 
Pulssi: mulla on joka kerta mitattu verenpaine sillä vanhan tyylisellä mittarilla, eikä se kai kerro pulssia? mut kertaakaan en oo lukemaa ainakaan kuullu ja joskus viikoilla 20 jopa valitin sitä neuvolassa kun pulssi tuntuu istuessa ja maatessa, mutta eipä se siitäkään ollu huolissaan tai mittaillu mitään.

Ceridal lipolotion ja ceridal intime on käytännössä katsoen ihan sama tuote, mut intime tietty maksaa enemmän ;) ceridalin omilta sivuilta löytyy ne hieronta ohjeet.

merkkari: vieläköhän tosta weledan raskausarpivoiteesta ois hyötyä? maksaa kyl varmaan aika paljon...

vaatteista:
jeee, mä kun luulin, että meillä on ihan liikaa vauvalle vaatteita! :D bodeja on kyl miljoona, mutta muita ei ole todellakaan yli 5kpl per vaate. paljolta toi määrä näyttää vaan mun silmään, mut eipähän ainakaan tartte olla koko aikaa pesemässä :)

voikaa hyvin,
tömpsis ja super 33+0
 
Pulssista: Mun pulssi on ollut myös yli 90:nen. Meidän neuvolassa mitataan verenpaine itse, joten sen pulssin näkee siitä näytöltä. Terkkaria pulssi ei sinänsä kiinnosta.

Vaatteiden määrästä: Pieneiä vaatteita ei kannata hamstrata hirmuisesti. Huomasin esikoisesta, että kun vaatteita ei ollut kovin paljoa, oli niitä ehtinyt pyöritellä vauvalla jo niin monta kertaa, että kun ne jäivät pieneksi, ei se harmittanut. Isompia vaatteita onkin sitten röykkiöittäin... Meillä oli esikoisesta tehokäytössä kietaisubodyt ja housut.

ON: Automatka meni oikein hyvin. Kiitos vielä autoiluvinkeistä. :) Ei se autossa istuminen herkkua ollut, mutta ei noin pitkä matka muutenkaan ole kovin ihanaa.

Vauvan asennosta en oikein ota selvää. Viime neuvolassa kaksi viikkoa sitten oli perätilassa ja tuntuu, että ehkä on vieläkin. Seuraava neuvola on vasta viikon päästä (mulla on näköjään tosi vähän neuvolakäyntejä tässä raskaudessa), joten sitten varmaan selviää onko vauveli päässyt kääntymään. Vauveli kyllä möyrii aika paljon ja liikkeitä tuntuu vähän siellä sun täällä, joten todennäköisesti tilaa on vielä. Todella toivon, että sektioon ei päädytä, koska mulla on hyvät muistot alatiesynnytyksestä, joten sellaisen toivon saavani tälläkin kertaa.

Kurpitsainen ja mörrimöykki 32+2
 
Vaatteiden määrästä...
Ite esikoisen kanssa huomasin että niitä 56-62cm vaatteita ei niin kauheesti tartte. Vasta sitten 68cm eteenpäin ne menee kauemman aikaa. Ainaki meillä näin oli :)
Ainakin noita jotain 56-62cm kokosia päällysvaatteita oli liikaa... Ne paidat, hupparit ja housut oli toisekseen joskus hankaliakin... Enemmän käytettiin semmosia haalareita... Ei tarttenu olla kiskomassa paitaa alas ku nous korviin nostaessa yms... :whistle:


Omasta kropasta...
Esikoisen jäliltä se mahanahka, voi itku hirveehän se oli. Bikinejä en käytä enää ikinä, sen tiiän.
Muuten kyllä paino putos samaan ku ennen raskautta, lihasta tais tulla tilalle ku jotkut vaatteet jäi jopa isoks! Mut tosiaan se mahanahka arpien takia oli semmonen ryppynen ja ruma vaikka ei mitään semmosta löysää niin kauheesti mahassa ollukkaan... Mut on tää kaikki sen arvosta kuitenki! :D


Täällä alko tänään 32.viikko jo! :heart:
Mihin ihmeeseen tää aika oikeen menee! Mullahan loppuu aika kesken!
Ukko lähtee tosiaan n.kk päästä muualle töihin ja tulee takasin la:n tienoilla. Niin sitä ennen pitäs laitella täällä kotona jutut valmiiks vauvaa varten :) Totesin nimittäin (ja en kaikki pysty ilman ukkoa tekemään, miesten hommia ;) ) etten pysty tuon esikoisen kanssa kauheesti tekemään kaikkee... Eilen laitoin vauvanvaatteita taas kaappiin ja koko ajan sais olla nostamassa poikaa pois ku se kiipes lipaston päälle että pääsis pudottamaan hyllyltä tavaroita alas :whistle:
Meillä tuo esikoinen on välissä melkosen vilkas tapaus :D


Täällä on alkanu olemaan sillon tällön semmosia sukkapuikko supistuksia vai miksikäs niitä nyt sanotaankaan... Niinku sukkapuikolla tuikittas jonnekki tuonne kohdunsuulle...
Pitää varmaan juua enemmän ja välttää suolasta ku sormus juuttuu kiinni ku turvottaa...

Talvicci ja Torsti rv.31+0 :heart:
 
Omaa napaa.... Soitin sitten vielä sille eiliselle lääkärille varmistaakseni asioita. Ja tosiaan, yhdyntäkielto kunnes rv 34 on täynnä. Uida ei saa, pulahtaa saa. 500km matkaa ei saa autossa taittaa, ellen tarkistuta ensin tilannetta alapäässä lääkärillä. Joten 1.8 neuvolalääkäri katsoo tilanteen ja jos ennallaan, saa reissuun lähteä mutta matkustus puoli-istuvassa asennossa. Jos pahentunut, reissuun ei saa lähteä. Rehkiä ei saa ollenkaan, vaan ottaa ihan hissukseen.

Mä oon ihan pihalla, jotenkaan en osannut odottaa tällaista kun ei oo kauheasti supistellut nyt ja olo on ollut aika hyvä muutenkin. Vissiin oon vaan sit tehnyt liikaa ja levännyt liian vähän...
Unohdin vaan kysyä, että voiko se kohdunsuu vielä mennä kiinni, jos nyt on sen 0,5cm auki...Tietääkö joku?

Viikolle 34 tarttee nyt sitten olla kuulemma kiltisti ja varoen, sen jälkeen jos tulee, saa tulla. Mulla olis tavoite se 37 kuitenkin mieluiten, 34-viikkoisia itse hoitaneena, en millään haluaisi omaa pientä heti muiden hoidettavaksi ja nokkaletkuruokintaan...

No, koetetaan ajatella positiivisesti, yliaikaiseksi tämä kumminkin menee kuten monella muullakin vastaavassa tilanteessa olleella :) Väkisin vaan ajattelee, onko tehnyt jotain väärin...

Onneksi lapsi voi hyvin, kehitys kauniisti keskikäyrillä ja painoarvio "jo" 1800g. Mun rakkaani :heart:

Zophie+ murunen 31+3
 

Yhteistyössä