Jospa tääkin nyt ottaisi itseään niskasta kiinni ja saisi kirjoiteltua pitkästä aikaa. Oon kyllä lukenut tarkasti päivittäin teidän jutut, mutta ei muka ole ikinä aikaa kirjottaa... Eli yritän nyt muistaa edes vähän mitä täällä on kirjoiteltu ja vastailla sen mukaan.
Limatulpasta joku kyseli, mulla ei ole siitä mitään kokemusta koska esikoisen kohdalla en huomannut sen missään vaiheessä irronneen. Ei ole näkynyt nytkään, mutta enpä odottelekaan sen vielä irtoavan moneen viikkoon.
Toppapukuina meillä on äitiyspakkauksen haalari ja siskon muksuilta peritty pienempi toppahaalari, oiskohan kokoa 60? Näiden lisäksi löytyy vanu- ja vuoritettuja fleecehaalareita koosta 56 kokoon 70, joten kyllä varmasti pärjätään hyvin. Esikoinen, joka on juhannusvauva, pärjäsi ekan talvensa äitiyspakkauksen haalarilla. Meillä on siis ihan liikaa noita fleece- ym. haalareita, mutta ne onkin kaikki saatu lahjaksi tai käytettynä, ja tuon 56-senttisen ostin juuri kirpparilta kahdella eurolla siltä varalta, että sairaalasta kotiuduttaessa on kylmä. Muuten en noin pientä olisi hankkinut, mutta kun halvalla sain.
Isyyslomastakin oli juttua, mulla on siitä onnellinen tilanne, että mies tekee töitä pääasiassa kotona freelancerina, joten saa sumplittua työaikojaan, ja sen lisäksi pystyn huikkaamaan hänet esim. vaipanvaihtoon tai muuten apuun tarpeen vaatiessa. Varsinaista isyyslomaa ei siis olla vielä suunniteltu, riippuu siitä miten hänelle deadlineja lykkää. Joka tapauksessa hän on siinä kotosalla, joskin enemmän tai vähemmän työhuoneessa. Isäkuukauden piti esikoisen kanssa ja niin varmasti tämän kakkosenkin kanssa, luultavasti sitten kun minulla on vanhempainvapaat loppu ja pidän kesälomaa (tai jos tulen ennen hoitovapaata vaikka töihin tuuraamaan kesälomia hetkeksi, niin silloin olisi tietysti hyvä aika isäkuukaudelle).
Häätökikkoja en usko meidän harrastavan, ainakaan vielä viikolta 37 alkaen. Ainakin toistaiseksi on itsellä olo hyvä, joten ei ole mikään kiire erkaantua tästä vauvasta, varsinkin kun tämä saattaa hyvinkin olla viimeinen raskauteni. Nautitaan nyt, kun vielä voidaan! Muutenkin pidän mielelläni tämän kaverin matkassa lähemmäs laskettua aikaa, jos voin siihen itse vaikuttaa. Toki sitten lasketun ajan jälkeen tai lähipäivinä ennen sitä voi alkaa liikkua vähän reippaammin ja saunoa, mutta mitään projektia en kyllä ajatellut siitä "häätämisestä" tehdä.
Imetyksestä sen verran, että taitaa tosiaan olla hieman kinkkisempää jos on pieni vauva. Oma äitini ei ole juurikaan imettänyt, eikä siskoni, jonka lapset ovat olleet alle kolmikiloisia (ei ole rinta juuri kelvannut sairaalan pulloruokinnan jälkeen), joten ajattelin esikoista odottaessa, että ei tule minullakaan onnistumaan imetys. Päätin kuitenkin kokeilla, ja se lähtikin ihan kivuttomasti käyntiin, ja rintaraivareita lukuun ottamatta mitään ongelmia ei ollut sen seitsemän kuukauden ajan, mitä imetystä jatkoin. Iloinen yllätys siis itselleni.
Nytkään en aio asiasta stressata, vaan aion kyllä imettää, mutta jos jostain syystä ei onnistu, niin sitten ei onnistu. Eipä se lapsi korvikkeeseen kuole, ja parempi, että sillä on hyväntuulinen äiti kuin imetysongelmiin hajoileva hermoraunioäiti. Niin, ja
maitoa on täällä tullut n. viikolta 20 lähtien, tosin vain kun puristaa rintaa, ja silloinkin siis vain muutama tippa, mutta tulee kuitenkin. Sama homma taisi olla viime raskaudessa, ja kyllä sitä maitoa silti tuli synnytyksen jälkeen.
Jos sitten vielä laittaisin viimeisimmät neuvolatiedot, joskin neuvolakäynnistä tulee kohta jo kaksi viikkoa... Mutta on sinne seuraavaan (joka onkin sitten lääkärikäynti) kuitenkin vielä yli viikko, joten laitan silti vaikka tiedot ovat jo vanhoja. Nämä siis rv 32+6:
RR: 100/68
paino: +535 (Yhteensä tullut 10,4 kg, odotin noottia mutta totesi vain että paino on kasvanut hillitysti.
No, olen kyllä normaalisti hoikka, joten ehkä sitä painoa on varaa tullakin jonkin verran.)
turvotus: -
liikkeet: ++
syke: 133 - 136
tarjonta: RT (Katsoi ultralla, kun ei tuntenut, mutta ei ollut ultrankaan jälkeen ihan varma... En kyllä tiedä onko esim. nyt raivotarjonnassa, koska liikkeet tuntuvat pääosin alavatsalla.)
Sf-mitta: 30
Pissa muuten puhdas mutta U-Prot. hieman plussalla, minullekin totesi johtuvan valkovuodosta.
Tsemppiä pienille kääröille, jotka ovat jo maailmassa, kääröjen äideille ja mahakkaille!
Anteeksi tämä pitkä romaani. :ashamed:
-Jerika 34+4