Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Neuvolassa käyty ja taas sijainen paikalla, oma terkka vasta kahen viikon päästä! Oiski jo ens viimkolla ollut, niin hän ois vauvan painoarviota kahtonu, kun sijaisilla ei siihen koulutusta!
RR 121/81 p.71
paino: -200g
turvotus: +
liikkeet: ++
syke: 130-140
tarjonta: RT
Sf-mitta:32cm, sentin pienempi kuin viikko sit ol meinasi että vauva laskeutunut ja ite myös sitä epäilly, kun tullu niin kauheat vihlonnat kohdunsuulle.
Viime yön nukuin tosi huonosti, illalla supisteli säännöllisesti parin tunnin ajan ja yöllä heräilin supistuksiin, taitaa taas mennä loppu raskaus niin että yöt saa supistusten takia valvoa, kiva jos neljäkin viikkoa menee niin...

Brawen: Mulla limatulppa on jossakin raskauksissa lähteny osissa, joskus ollut ihan kirkasta ja joskus veriviiruja seassa.
Mä oon kans kuulluu et vihertävä valkovuoto voi merkitä tulehdusta!

Rv 37
 
Branwen mäkin kannatan et soitat neuvolaan. Vihertävä vuoto voi tosiaan olla tulehduksen merkki... Ja tiedän yhden, jolla limatulppa oli vihreän ruskeaa tullessaan ja sit vauva olikin ollu tosi pahassa ahdingossa...

noita kikkoja me harrastettiin esikoisen La tienoilla eka seksiä ja sit mentiin syömään tulista ruokaa... Liekö oli sattumaa vai ei, mutta supparit alko seksin jälkeen ja se tulinen ruoka voimisti ne. Limatulppa lähti samana iltana ja käytiin synnärillä näytilläkin, kun supisteli säännöllisesti, mutta supparit loppu just ku pääsin sairaalaan :D Mut kohdunsuu oli 3cm auki, että kyllä ne siellä jotain tekikin. Synnytys lähti sit 2 vrk:tta myöhemmin käyntiin kunnolla.

Jotenkin ristiriitainen olo kun te puhutte täällä kikoista saada synnytys käyntiin... Mulla kun tää lapsi on perätilassa jalat edellä ja leikkausaika on vkolla 39+3, niin mä taas yritän ottaa rauhallisesti :D Kun en todellakaan halua, että tää alkaa syntyä ennen leikkausaikaa. Muahan on pelottanu alakautta synnyttäminen ihan tosissaan mutta jos tää olis rt:ssä, niin luulen et alkaisin nyt olla jo ihan valmis pykäämään tän sitäkin kautta!

talvihaalarista meillä esikoinen synty joulukuussa huimalla 2.4kg painolla :D Mutta käytin sillä koko talven äitiyspakkauksen pukua... Hukkuhan se sinne, mutta vaunuissa se meni ihan hyvin ja turvaistuimessa pidin sillä lämpöpussia+fleecepukua. En varmaan nytkään kyllä osta muuta pukua.

merkkari ja möhkis 36+4
 
omaa napaa päivittelen myöhemmin enemmän mut mieles pyörinyt asia...

IMETYS
- miten saada maito nousemaan kunnolla....

eli mulla kaks lasta, joiden imetys kestäny osittaisena 2-4kk.. eli pääsääntösest pulloa ja tissit ollu lähinnä huvituttina sitten et ei niist mahaa täyteen oo saanu :D
mietinki et voisko tuota imetyst saada onnistuun vai pitääkö tyytyä siihen että mulle ei vaan maito nouse :/
varmast osa syy on ollu sekin, että osastolla annettu pullosta, koska seurataan sokereita ja molemmat kellastuneet eli maitoa on pitäny saada enemmän et saa ton keltasuuden nopeammin pois - eli neidit söi heti alkuunsa 40-60ml sapuskaa :D
mietin vaan et onnistuisko imetys edes jotenkuten paremmin vai tyydynkö siihen et ovat pullovauvoja kaikki.. jollain tasol oon jo valmistautunu siihen et pullon kans mennään ja oon siihenki kyl valmis :) helpommallahan siin pääsen ku imettämällä :p
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olis sitten loputkin vauvan tavaroista osteltuna. Vaikka ajattelin kokeilla kestoilua, niin ostin varuiksi kertisvaippoja, ainakin sairaalaan mukaan.
Itsellä on toppavaatteiksi/talvihaalareiksi äp-puku, sekä ohuempi fleecepuku ja pari villapukua. Eiköhän poika sillä tarkene ens talven.
Tänään ajattelin olla reipas ja pakata sairaalalaukun valmiiks, ainakin vauvan osalta. Tosin mahassa tuntuu siltä, että ei oo mitään kiirusta luopua vuokrayksiöstä.
Eikä kyllä ole munkaan puolestani. Torstaina viimeinen neuvola-lääkäri, sieltä varmaan tulee sitten tuomio.

Oletteko muuten sellaista huomannut, että raskaana ollessa saa paljon parempaa palvelua kaupoissa? Itte kävin tänään ostaa kuivausrummun ja muutenkin pyörin kaupoissa, niin heti tullaan tarjoamaan apua. Ihan hyvä juttu siis :p

Tänään tosiaan 36 viikkoo täyteen!
 
Branwenille nopeasti, ihmisistä en mitään tiedä, mutta jos koiralla alkaa ennen ekan pennun syntymää valumaan vihreää nestettä emättimestä, pitää mennä lekuriin. Koiralla se tarkoittaa sitä, että vesipää (amnion ) on puhjennut, se on väriltään tumman sinertävä tai vihertävä. Tämä aika ainakin koiralla pitää merkitä ylös, koska pentu ei pysy hengissä kovin pitkään vesipään tulon (puhkeamisen) jälkeen. Toinen mikä aiheuttaa vihertävää valkovuotoa on trikomoniaasi

"Naisille trikomonas aiheuttaa lähinnä emättimen tulehdusta. Taudille on ominaista runsas, kupliva ja vihertävä pahanhajuinen valkovuoto ja limakalvojen kirvely."

Mulla on puol viis eka perhevalmennus, jos sen jälkeen rustailis jotakin. Mutta tulehan Branwen informoimaan, mikä oli diagnoosi. Ite en nyt kuitenkaan kauheeta paniikkia laittais päälle, mutta kävisin näytillä.

Laura ja iivar 35+6
 
:flower: Kiitos kommenteista, täytyy huomisessa neuvolassa mainita. En nyt sitä ennen ilkeä soitella tuonne synnärille, toki ellei tilanne tästä radikaalisti muutu... Mutta tosiaan on normaalin valkovuodon seassa vaan sellaisia vihreitä muruja, jotka ovat selvästi venyvää limaa. Eikä mitään tulehdusoireita muuten, mitä nyt noita menkkakipuisia supistuksia, että en oikein mihinkään vakavaan jaksa uskoa... Mutta tulen sitten huomenna kertomaan, mitä neuvolasta sanoivat :)
 
Moikka!

Huldis: Ihanaa että pääsitte kotiin!:heart:

Branwen: Mulla on tullut kummassakin raskaudessa jossain vaiheessa vihreää venyvää limaa emättimestä (ihan kuin räkää väärästä päästä). Sellasia klönttejä pyyhkiessä. Ekassa raskaudessa huolestuin, olin silloin sairaalassa makaamassa ja mainitsin tästä kyllä. En tiedä katsoivatko ne sitten tulehdusten takia seuraavassa kontrollissa mutta ei kai siellä mitään ollut ja se liman tuleminen loppui aika pian. Tässä raskaudessa tuota limaa tuli joskus pari viikkoa sitten mutta se sitten loppui enkä maininnut asiasta lääkärille. Viimeksi kyllä katsottiin jotain tulehduksien varalta eikä siellä mitään ollut. Joten ei se vihreä lima varmaan aina tarkoita pakosti mitään tulehdusta mutta kaiken varalta kannattaa varmasti tarkistuttaa!

Esikoisen hoidosta synnytyksen aikana: Ei harmainta hajuakaan vielä. Meillä ei asu lähellä ketään sukulaisia tai tuttuja jolle voitaisiin poika viedä. Naapuria voitaisiin ehkä kysyä...Tällä hetkellä kun en tiedä edes mihin menen synnyttämään niin vaikeeta miettiä etukäteen.

Täällä on nyt pahimmasta järkytyksestä toivuttu tuon lääkäri-jutun suhteen mutta huoli painaa tietysti yhä. Ja pääasiassa siitä, että en tiedä minne menen synnyttämään. Tänne haluaisin koska on niin lähellä sairaala (4km) mutta niiden lääkäreiden takia en. Toisaalta jos synnytys sujuu normaalisti niin kätilöhän siinä pääasiassa on enkä nää näitä pääjehu-lääkäreitä ehkä ollenkaan. Toisiin sairaaloihin on pidempi matka, ei tosin mikään ylitsepääsemätön (40 min. ja 60 min.) mutta tie on kiemurainen vuoristotie enkä osaa kuvitella itteäni autossa istumassa supistuksissa noita matkoja tuolla tiellä. No, ollaan kuitenkin nyt katsottu että kumpikin sairaala on saanut mun potilastiedot kaiken varalta. Lääkäreitä vastaan teen valituksen luultavasti vasta synnytyksen jälkeen, mulla ei ole siihen tällä hetkellä tarpeeksi voimia enkä kaipaa enää enempää stressiä.

Torstaina meille tulee kylään kätilö joka tulee sitten synnytyksen jälkeen kotiin katsomaan vauvan ja minun vointia, miten imetyksen kanssa sujuu jne. Eli tuo vierailu on tutustumiskäynti ja toivon että kätilö on mukava!

Kikkoja synnytyksen käynnistämiseksi ei mulla varmaan paljoo tarvii:D Eiköhän se taas riitä että supparinestot lopettaa ja vähän siivoilee jotain kaappeja ja pyykkää...No, en tiedä, katsellaan. Lattioiden kuurausta tms.en varmasti kärsi enää tehdä ja tän makaamisen jälkeisellä kunnolla ei paljoo kyllä tehdäkään.

Nyt tärkeää on vielä levätä että vauva pysyisi mahassa ainakin vielä viikon, mielellään muutaman!

Casanna 34+6
 
Hei taas pitkästä aikaa! Ja onnea kaikille pikkuisen saanneille!

Oon ollut tosi laiska kirjoittelemaan mitään, lueskelemassa oon kyllä käynnyt aina kun vain olen ehtinyt.

Itselleni kuuluu ihan hyvää, aika pallo olo tässä alkaa olla ja eihän tässä enää varmaan kauan ole synnytykseenkään. Itse asiassa jo viime viikonloppuna luulin, että lähtö tulee, mutta eikä mitään, vaikka säännöllisiä supistuksia tuli jo ihan hyvin. Kaikki paikat on kuitenkin kiinni vielä, eikä mitään muutosta ollu supistuksista huolimatta tapahtunut.

Painoa tullut yhteensä noin 10kg ja kaikki muut arvot on pysyneet ihan tasasina. Perjantaina taas olisi neuvola.

Nukkumisen kanssa on ollut vähän vaikeuksia, kun hyvää asentoa ei meinaa löytyä ja vauva potkii niin kovaa, ettei meinaa nukutuksi saada ja vessassa tarvii rampata vähän väliä.

Kaikki hankinnat on jo vauvaa varten tehty. Silittää vielä vähän pitäs vauvan vaatteita. Nyt vielä joudutaan kodista evakkoonkin ainakin viikokos kun keittiöön joudutaan tekemään remontti vesivahingon takia ensi viikolla. Just niin kun kaikkein parhaimpaan aikaan tiskikone hajos. Toivottavasti nyt ei ainakaan remontin aikana synny, kun ei taas tiiä missä nurkissa asutaan. Haluaisin saada keittiön kuitenkin kuntoon vielä ennen synnytystä, kun keittiö pitää tyhjentää melkein kokonaan.

Talvihaalareista meillä on nyt toi äitiyspakkauksen haalari ainakin. Saa sit nähä, jos jonkun muun ostaa lähempänä talvea, kun kuitenkin se pakkauksen haalari on aika tylsän värinen.

Riikka 36+6
 
Talvivaatteista: Mies osti esikoiselle sellaisen talvimakuupussin, kun hermostui raivoavan vauvan pukemiseen. Sen kanssa riittää vähän ohuemmin vaatteita. Vaunuihinhan voi laittaa lisäksi vielä peitonkin. Esikoisen äp-pakkauksen haalari onkin lähes käyttämätön, joten se on ainakin kaapissa odottamassa. Lisäksi esikoiselta on tallessa koon 62 kevyttoppapuku, joka menee ainakin alkutalven. Autossa meillä on ollut käytössä melko kevyt vaatetus, koska auto on lämpimässä tallissa ja tykätään itse pitää auton sisälämpötila suht korkeana. Pipo- ja hanskatilanne täytyy vain tarkastaa.

En usko, että jaksan alkaa mitään kikkoja harrastamaan. Yritän keskittyä siihen nautiskelupuoleen. Esikoisesta en tosin ehtinyt kokeilla mitään, kun hän syntyi vastoin minun odotuksiani jo laskettuna-aikana. Olin ihan varma yliaikavauvasta, joten tuntui ihan siltä, että hän olisi syntynyt ennenaikaisesti. ;) Ehkä nytkin varaan niin paljon kaikkea puuhaa sinne syyskuun puoliväliin, että melkein harmittaa, jos vauva syntyykin silloin. :)

Eilen vauvan liikkeet tuntui taas ihan alhaalla keskellä, joten alkoi epäilyttää, että onko hän nyt kuitenkaan kääntynyt... Tänään on potkinut sivuille. Vauva kääntyy ainakin aina välillä poikittain ja se tuntuu kyllä todella ikävältä!

Kurpitsainen ja mörrimöykky 34+6
 
Tänään oli äippäpoliaika synnytyspelkolääkärille. Ensin kätilö haastatteli ja sitte lääkäri jututti ja ultrasi sekä teki sisätutkimuksen. Kyllä mulle jäi ihan hyvä mieli siellä käynnistä. Vaikka edellinen synnytys päättyi sektioon niin silti hyvillä mielin lähden kokeilemaan alatiesynnytystä. Lääkärin mielestä minulla on hyvät edellytykset siihen, koska "paikat" on jo kerran avautuneet ja lantio antanut periksi, koska sektioon päädyttiin ihan viime hetkellä. Voikin olla että avautumisvaihe olisi nopeampi ja muutenkin synnytys voisi mennä nopeamman kaavan mukaan.

Poika siellä köllötteli raivotarjonnassa. Painoa-arvio oli nyt n. 3 kg, eli arvion mukaan voisi painaa syntyessään n. 3,6-3,7kg. Aivan kuten esikoinenkin:heart:

Lapsivettä on kuulemma hieman yli sallitun määrän muttei haittaa. Sisätutkimuksessa kohdunsuu kiinni ja kohdunkaulaa 2 cm, pehmeä. Eli ei ihan heti varmaan ala syntymään. Täällä kuulemma aletaan käynnistellä rv 41 jos ei siihen mennessä synny. Eli toisin sanoen vauva saattaisi syntyä 3-4 viikon päästä(ellei aiemmin), IHANAA, tuskin maltan odottaa!!! :heart::heart:

Vauvaa varten kaikki hommattu vaippoja myöten, nyt puuttuu vaan vauva!!


36+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Huldasharks
Mitäs mieltä olette? Perustetaanko vauvaketju? Ja jos, niin koska? Kun alkaa porukka enemmänkin tulostautumaan tässä loppukuusta vai syyskuussa ja kirjoitellaan täällä odottajien seurana? Meneekö odotus- ja vauvajutut sekaisin?
 
Mun mielestä voisi tossa syyskuun puolivälin tienoilla alkaa kattelemaan sitä vauvaketjua. Siis kun suurin osa olisi vauvautunut. Jos siihen asti kirjottelis sekaisin. Ei tarttis kahdessa paikassa käydä lukemassa ;)

Siis mä oon niiiin kade teille isoilla viikoilla oleville, saati sitten niille joilla vauva on jo masun ulkopuolella :ashamed: Mulla kun edessä se 5 viikkoa ennen kuin ollaan edes täysiaikaisia :( Mä olisin niiin valmis luopumaan tästä masusta. Alkaa kaikki oleminen, liikuminen ja varsinkin nukkuminen olee niin hankalaa kun masu vaan painaa, varsinkin tonne häpyliitokseen :( Lupaavasti kyllä päivittäin suppailee sen 4-5 kertaa, joten josko ei sitten sen 37 jälkeen tarttisi kauaa odotella kun "päästän itteni irti" :D ;)
 
Vauvaketju ehdottomasti pystyyn. Ajalla ei mulle ainakaan oo väliä, mut onko syyskuun loppupuolella paljon esikoista odottavia, jotka tahtoo pitää odotusketjun erillään vauvaketjusta?

Synnytyksen vauhdittamisesta käytän konstia siivous, sauna ja seksiä. Sillä oon saanu kaks liikkeelle ihan hyvin, niin jos tää kolmaskin. Ei vaan, eihän sitä mitään tapahdu ennen kun vauva on valmis ulos tulemaan, mut mulla ainakin on ekasta se muistikuva et aamulla seksiä, päivän siivoilin ja tein kotihommia ja illalla kävin saunassa. Kuopuksesta taas edellisenä iltana sauna ja seksiä ja sitten päivän ehdin touhuta kaikenmoista ja miettiä, et nää on taas vaan harjotussupistuksia. Portaita kulkemalla oon saanu supistukset todella hyvin vauhtiin toisen kohdalla, kunhan ne ensimmäiset on tullu. Tosin olishan tuo saattanut muutenkin lähteä syntymään.

Talvihalarista Mulla on kaapissa ainakin reilu 56 kokonen, kun kuopus on helmikuussa syntynyt ja sit äippäpakkauksen haalarit. Näillä ajattelin selvitä. Muutenkin kun oon noi vaatevarastot käyny läpi, niin totesin et olkoon tyttö tai poika niin vanhoilla mennään, niin hirmuisesti vauvanvaatteita on jäljellä, vaikka oon muka niitä poiskin laittanu.

Imetyksestä joku kyseli. En osaa kauheesti antaa vinkkejä, kun mulle se on aina ollu niin helppoa (saako noin edes kehua, tulee aina paha olo kun sanon niin,mutta toisaalta se on totta.) Mulla on ainakin auttanu varmasti, et oon vaan pitäny vauvaa tiukasti rinnalla ja ollu vähän huvituttinakin ne ekat viikot, tutin on meidän lapset saanu vasta noin kuukauden ikäsinä. Lisämaitoja en oo edes tarjonnu. Kipeisiin rintoihin maidon noustessa auttaa ainakin kylmät kaalinlehdet (jääkaappiin vaan kerä valkokaalia ja siitä sitten aina uudet kaalinlehdet vähän rikottuina liiveihin) ja sitten toinen mikä auttaa on kun laittaa maitorahkaa sideharson sisään ja sitten hautoo sillä rintoja. (Joku jo yökkii näille vinkeille :p ) Lansinohia voin kanssa suositella. Tosi tärkeää on myös erilaisten imetysasentojen kokeilu, tai lähinnä se, että etsii sen itselleen ja vauvalle hyvän asennon. Ja oikean imemisotteen löytyminen on kans tärkeä juttu heti alusta. Kun vauvaa pitää paljon lähellä ihokontaktissa, niin sen kait pitäis auttaa maidonnousuun. Ja tietenkin lapsentahtinen imetys on yks juttu. Ei tästä nyt varmaan iloa ollu, mutta tulipahan sepustettua...

Mulla iski kamala ahdistus kun kävin vaakalla, painoa tullu ainakin se 15 kg jo. Apua. Vielä jos tässä huonolla tuurilla menee kaks kuukautta, niin voi itku. Koitan uskotella, että tää on paljolti turvotustakin, mutta silti harmittaa.
Tänään ajelin varmaan 150 kilsaa kun käytiin yhtä kaveria moikkaamassa, oli ihanan rentouttava reissu eikä paikkoja särje, mut oli kyllä varmaan viimenen pitempi reissu mihin lasten kanssa lähden yksin ennen synnytystä.
Eilen supisteli, harjoitussupistuksia tosin, koko illan ihan tiuhaan tahtiin ja ajattelin, että tuleeko tästä sittenkin jo varaslähdöllä Sylvi, mutta ei onneksi. Mulla tosiaan kuopus lähti niin, että tuli koko iltapäivän tasasesti kivuttomia harjotussupistuksia eikä mitään merkkiä synnytyksestä ennen kun yhtäkkiä supistukset vaihtu synnytyssupistuksiin jotka tulikin jo sitten kolmen minuutin välein...
Oon aatellu, et vielä kun kaks viikkoa pysyis masussa ja sitten tää mamma alkaa hiljalleen siivota. Pakkokin, jos vaikka remppa olis valmis siihen mennessä, niin haluan saada siistiä ennen vauvan syntymää. Vaikka uskon, et lähellä laskettua aikaa tää syntyy, meillä molemmat on ollu aika täsmällisiä tapauksia.

Carlotta poks 34+0
 
tuikku muakin mietityttää imetysasiat. Meillä oli eka lapsi teholla viikon, mutta mulla lähti maidontulo tosi hyvin käyntiin siitä huolimatta vai juuri siksi :D Mulla oli siis sähköpumppu, millä pumppasin paljon ja usein ja maitoa tuli reilusti, yli vauvan tarpeen... Mikä oli tosi hyvä, koska meidän juniori oli niin pieni ja väsy nopeasti. Nyt mietin, että jos (ja toivottavasti todellakin KUN!) kaikki menis hyvin ja saisin vauvan viereeni, niin ennuste on nyt tästäkin, että on taas pieni tyyppi tulossa. Mietityttää lähteekö maidon tulo yhtä hyvin käyntiin, jos vauva ei jaksa syödä rinnalta niin paljon ja kuinka se jaksaa imeä, jos ja kun joutuu aluksi tehdä aika paljon töitä maidon saannin eteen... Hmm. Tekis mieli vuokrata sähköinen rintapumppu kotiin.

carlotta jaan tuon painoahdistuksen. Mulla on huomenna neuvola, ahdistaa oikeasti mennä puntariin... En oo uskaltanut käydä kotona 2 viikkoon puntarissa :D Tiedän, että se näyttää ihan liikaa. Oon syönyt herkkuja, pizzaa, hamppareita, karkkia yms. No, mulla ois se sektioaika 3vkon päästä... Toivon, etten ehdi enää hirveästi lihottaa itseäni. Ahdistaa! Esikoiselta mulla meni päälle melkein kaikki omat vaatteetkin ihan loppuun saakka, nyt ei tarvii kuvitellakaan.
 
Mun mielestä syyskuulla vois vauvaketjua laittaa...toisaalta te joilla käärö on jo kainalossa, niin jaksatteko muiden raskaushöpinöitä vielä kuunnella ja pysyä tässä ketjussa mukana? Kyllähän aihe vaihtuu raskausvaivoista vauva-arkeen niillä ,jotka ovat jakautuneet:) Ja toisaalta aikajana voi olla pirun pitkä mennä yhdellä ketjulla, jos lokakuulle menee monia vauvoja?

No täällä herätty jälleen klo 3.15 ja ottaa pannuun..äitiyspoliaika on vasta 10.30...Ihanaa kun isompien koulut alkaa tänään ja sit saan hetken päivisin rauhaa...on ollut hermo kyllä niin kireellä:( Eilen ystäväni kanssa juttelin tästä aiheesta...La ero meillä 2,5 vkoa ja sano samaa, että kun kiristää niin hermoa...

Talvihaalareista sen verran, että löysin huutonetistä Lassien 56cm toppahaalarin vihree/harmaan joka sopii molemmille ja kirpparilta satuin löytämään käyttämättömän 68 cm Lassien Beige/ruskean toppahaalarin...niin ja Reiman vaaleanpunasen 68cm toppahaalarin, mihin kuulu töppöset, tumput ja hattu:) Ja niin syyshaalarin Reiman vaaleapunasen laput vielä kiinni...ja koko tais olla 56cm, mutta pirun ison näkönen verrattuna tohon Lassien haalariin...
Tosin jos tää neiti kasvaa kauhean isoksi, niin katotaan mitä mahtuu sit päälle...onneks noi haalarit on aika reiluja...Kuopus kulki 56cm toppahaalarilla koko talven, kun oli niin siro ja ei kasvanut kauheaa vauhtia...Lokakuun alussa syntyi ja kevääseen meni samalla haalarilla:)
 
Imetyksestä piti tulla vielä kommentoimaan. En ole minäkään mikään expertti tässä aiheessa ja vasta yksi oma kokemuskin aiheesta. Vaikka esikoinen oli 6kk täysimetyksellä niin alku oli hieman hankalahko eikä maito noussut mitenkään nopeasti, mutta silti sitkeästi vain imetin. Vauva roikkui tissillä ihan koko ajan, mutta annoin roikkua siinä (en tiedä miten tämä onnistuu kakkosen kohdalla...). Kun imetys alkoi sujua kunnolla noin kahden viikon iässä, annettiin tutti ja sen jälkeen pahin roikkuminen jäi, mutta uskon, että se oli tarpeen, jotta maito kunnolla nousi rintoihin. Senkin jälkeen tuli usein tiheän imun kausia, jolloin vauva parin päivän ajan halusi rintaa jatkuvasti, mutta siinä auttoi tieto, että näin juuri tapahtuu, kun vauva alkaa tarvitsemaan lisää maitoa ja "tilaa" sitä lisää. Usein ilmeisesti juuri tiheän imun kaudella moni luovuttaa, kun ei jaksa tai kuvittelee, ettei maito riitä. Hankalaa kyllä on, jos vauva saa jo heti syntyessään lisämaitoa. En usko, että omalla kohdalla olisi siinä tapauksessa noussut maito kunnolla. Voisiko yrittää itse pumppailla omaa maitoa suunnilleen lisämaidon verran? Itse kyllä inhosin pumppaamista... Netissä on jotain imetystukisivustoja. Niitä voisi lueskella etukäteen ja vaikka jutella jollekin oikealla imetysneuvojalle? Tiedolla pääsee jo monen karikon ohi, muuta en silti ottaisi ottaisi hirveää stressiä imetyksestä, jos se menee liian vaikeaksi.

Kurpitsainen ja mörrimöykky 35+0
 
Olipahan eilen erikoinen neuvolakäynti. Verenpaine ja hemppa oli nousussa ja paino laskussa. Erikoista. Tähän asti on suunta ollut täysin päinvastainen. :D Sijainen oli tälläkin kertaa, samoin vielä seuraavalla käynnillä. Mun omalla terkalla taitaa olla aikamoinen määrä lomia. :) Tää oli nyt eri sijainen kuin viimeksi ja tykkäsin kyllä. Ens kerralla on ilmeisesti vielä tää sama. Suurin yllätyshän tässä oli ehdottomasti toi painon lasku. Mä vietin viikonloppuna kolmekymppisiä ja kieltämättä tuli herkuteltua melko mukavasti. :p Olin varautunu siihen, että sapiskaa painosta tulee.

Tutustumiskäynnistä eivät osanneet vieläkään neuvolassa sanoa, että ehdinkö vai en. Tahtoisin kyllä kovasti sinne käymään, jotenkin tuntuisi turvallisemmalta. Mutta eihän sille sitten mitään mahda, jos niitä ei järjestetä ennen kuin myöhemmin syksyllä. Anto ne mulle synnäristä kertovan esittely-dvd:n. :D Sitähän tässä voi sitte tuijotella aikansa kuluksi.

Flunssa vaivaa edelleen, mutta kai tää on jo parempaan päin. Mustaherukkamehua oon litkiny mukitolkulla. Onneks ei oo enää niin kuuma, muuten ois ton lämpösen mehun juominen yhtä tuskaa. :D Kuhan olo helpottaa, ni pitäis saada itsensä intoutumaan tavaroiden järjestelyyn. Vauvan vaatteet alkaa nyt olla pestynä, mutta lakanat ja muut rätit pitäis vielä pyykätä. Miehelle niitä ei voi jättää pestäväksi. Mä en luota herran pyykinkäsittelytaitoihin, muutama mestarisuoritus kun on sillä saralla nähty. :LOL:

Liinukka + Antero 33+2
 
kurpitsainen ja muutkin :D Tuo mua just mietityttää et jos ja luultavasti kun vauvalle joudutaan antaa heti lisämaitoakin niin voi olla vaikea saada maidontulo käyntiin ilman pumppua. Viimeks tosiaan sähköpumpulla lypsin niin lähti tosi hyvin maitoa tulemaan ja poika osas heti syödä tissistä kun jaksoi, mutta täällä ainakin aika huonosti niitä pumppuja tuodaan osastolla äidille (ellei vauva oo muualla)... Siksi mietinkin, pitäiskö se pumppu vuokrata jostain kotiin. Meillä tosiaan on tulossa sellanen 2,5kg kieppeillä oleva vauva, sitä ei kuitenkaan voi roikottaa tississä kokoaikaa maitoa nostattamassa ettei se väsy ja lisämaitoa joudutaan noin pienille siks antaa aika herkästi (ja koska niillä laskee paino helposti liikaa alkuun). Mut tuskin ongelmaa tulee, jos saisin sähköpumpun millä sais maidon nostettua... Täytyy toivoa osastolla.

Meillähän esikoinen sai pullosta (ja nenä-mahaletkusta) maitoa ekan viikon aika paljon, kun oli teholla ja sillä oli tutti heti syntymän jälkeen. Silti meillä lähti imetys heti käyntiin ilman ongelmia, siis heti kun se jaksoi syödä (mut uskon et tosiaan se helpotti et olin pumpannu niin paljon ja maitoa tuli vähän ylitarpeenkin, niin vauvan ei tarvinut tehdä paljon töitä tissistä maidon saannin eteen). En siinä mielessä pidä lisämaitoa/tuttia minään kovin pahana juttuna, kunhan vaan tosiaan oma maidontuotanto saadaan jollain konstin kunnolla käyntiin! Eikä ole munkaan tarkoitus mitään leimaa lyödä, että tissimaito on The Juttu, mutta haluaisin imettää koska se on kuitenkin niin helppoa tai siis mulle oli. Tosin haluaisin et vauva oppis syömään pullostakin, pikkujoulumekko on jo kaapissa oottamassa :D :ashamed:

Miten muilla, vipattaako kenelläkään menojalka? :D (täällä taas yks HUONO ÄITI! :D) Meillä esikoinen oli alle 3kk kun lähdin tyttöjen kanssa juhlimaan... Sit taisinkin käydä ehkä kk-puolentoista välein. Uskon että saattaa kyllä käydä niin, että jos vauva tälläkin kertaa huolii myös pullon niin tää mamma saattaapi startata vielä pikkujoulukauden, mekko tosiaan odottaa jo :D Olihan se kamalaa kun tissit oli täynnä ja joutu käydä pumppaamassa, mutta ei mulla kyllä imetyskään kärsinyt ja ihan normaali tuosta ekastakin on tullut, vaikka "joutui" olla isänsä kanssa kotona kun kamala äiti rillutteli ;) Mulle tuli sillon ekasta ihan kamaliakin kommentteja, muistan kun yks tuttu kommentoi naamakirjassa että "nautihan vauvastakin". Olin ihan et mitä hittoa?! Kyllähän se tarkoittaa sitä, ettei NAUTI VAUVASTA, jos on yhden illan poissa :stick: Mutta nää on kai näitä niin syvälle istuvia käsityksiä äiteydestä... Meillä ainakin mies on alusta asti ollut tosi paljon vauvan kanssa. Viimeksi oli vielä lomautettunakin, niin oli paljon kotona alusta asti.
 
merkkari Hehe! Mä en oo koskaan ollu mikään kova juhlimaan, ennemmin oon kotosalla viihtyny, mutta nyt on kyllä menojalka saanu jonku asteen sätkyn. :D Sen tiedän, että mies on varmasti ihan mielellään vauvan kanssa kaksinkin, joten enköhän mä tuulettumaankin pääse. Se onki sitte eri asia, et onko musta tosipaikan tullen mihinkään lähtemään. :LOL:
 
Toppapuvusta meillä on esikoisen jäljiltä Reiman 56cm toppahaalari, sillä mennään niin pitkään kuin päälle mahtuu. Ja sitten jatketaan lopputalvi pakkauksen puvulla. Sitten on näitä vanupukuja useampi kertynyt, onneksi vähän eri kokoisia, niin niillä mennään.

Menojalasta esikoisen jälkeen olin ekaa kertaa juhlimassa vappuna, jolloin esikoinen oli 2kk. Ja vielä olin miehen kanssa menossa, vauva oli mummolla ja papalla hoidossa :O Eli siis hirveä äiti täälläkin :ashamed: Ja sitten oltiin miehen kanssa Lontoossa pari päivää, kun neiti oli 4kk vanha, tyttö oli taas mummolla ja papalla :ashamed: Tosi harvakseltaan missään käyn, ja mielestäni on jokaisen oma asia, milloin on oikea aika lähteä tuulettumaan tai olla lähtemättä. Miedän neiti ei noista reissuista mitään tiennytkään, voi oikein hyvin mummon ja papan hoivissa. Viimeksi on ollut mummolassa hoidossa tammikuussa meidän häiden jatkojen ajan. En ole vielä suunnitellut, milloin olisin itsekseni jonnekin lähdössä. Ehka miehen kanssa olisi kiva viettää tammikuussa 1-v. hääpäivää viikonloppu kahdestaan, jos saadaan hoitaja järjestymään, niin voi olla että silloin vauvakin on ekaa kertaa mummon hoivissa.

Imetyksestä en ajatellut ottaa stressiä tällä kertaa. Neuvolasta oli mielestäni lievää painostusta asian suhteen, kun lopulta luovuin koko hommasta tytön ollessa 2kk. Tyttö oli pieni syntyessään (2800g), vaikka syntyi siis viikoilla 41+1. ei jaksanut kunnolla oikein imeä, imuote oli todella huono. Pullosta sai alusta lähtien lisämaitoa ja lopulta neiti itse päätti lopettaa rinnasta imemisen, kun pullosta tuli helpommin. Oikeanlaisen tuttipullon löytyminen oli myös todella vaikeaa, ja kun se lopulta löytyi, niin eipä tuo rintaa enää huolinut. Tällä kertaa kokeilen imetystä ja mennään sillä jos onnistuu. Tarkoitus on kyllä opettaa pullollekin, jotta isä saa syöttää ja joskus voi olla yhden syöttövälin poissa kotoa. Mutta koin neuvolan puolelta painostusta asian suhteen ja tunsin syyllisyyttä, kun lopulta luovuin hommasta. Tällä kertaa toivottavasti osaan olla rennompi asian suhteen. Ja tiedän etten halua imettää julkisilla paikoilla tai kylässä, jos en pääse rauhassa imettämään.

Täällä on viime yönä muisteltu, miltä tuntuu pätkäunet, kun esikoinen on eilisestä lähtien ollut kuumeessa. Kylläpäs tuntui verottavan ja paljon, kun esikoinen on pitkään nukkunut yönsä hyvin. Miehen kanssa puhuttiin yksi ilta ja mietiittiin että esikoinen tais olla aika helppo vauva lopulta, tai sitten aika on kullannut muistot eikä muista enää kunnolla miten paljon heräili yöllä :D Viime yönä sitten kun olisi saanut pätkän nukuttua, intoutui vauva mahssa mylläämään. Nyt on alkanut työnnellä vähän ilkeän tuntuisesti jalkaansa oikeaan kylkeen, tuntuu että tulee läpi :D

Niin ja eilinen meni itsellä taas pahoinvoidessa. Kiva kun se palaa näin loppuraskaudesta, esikoisesta kävi samoin :(

Nessu ja pieni 32+6
 
Jospa tääkin nyt ottaisi itseään niskasta kiinni ja saisi kirjoiteltua pitkästä aikaa. Oon kyllä lukenut tarkasti päivittäin teidän jutut, mutta ei muka ole ikinä aikaa kirjottaa... Eli yritän nyt muistaa edes vähän mitä täällä on kirjoiteltu ja vastailla sen mukaan. :)

Limatulpasta joku kyseli, mulla ei ole siitä mitään kokemusta koska esikoisen kohdalla en huomannut sen missään vaiheessä irronneen. Ei ole näkynyt nytkään, mutta enpä odottelekaan sen vielä irtoavan moneen viikkoon.

Toppapukuina meillä on äitiyspakkauksen haalari ja siskon muksuilta peritty pienempi toppahaalari, oiskohan kokoa 60? Näiden lisäksi löytyy vanu- ja vuoritettuja fleecehaalareita koosta 56 kokoon 70, joten kyllä varmasti pärjätään hyvin. Esikoinen, joka on juhannusvauva, pärjäsi ekan talvensa äitiyspakkauksen haalarilla. Meillä on siis ihan liikaa noita fleece- ym. haalareita, mutta ne onkin kaikki saatu lahjaksi tai käytettynä, ja tuon 56-senttisen ostin juuri kirpparilta kahdella eurolla siltä varalta, että sairaalasta kotiuduttaessa on kylmä. Muuten en noin pientä olisi hankkinut, mutta kun halvalla sain. :D

Isyyslomastakin oli juttua, mulla on siitä onnellinen tilanne, että mies tekee töitä pääasiassa kotona freelancerina, joten saa sumplittua työaikojaan, ja sen lisäksi pystyn huikkaamaan hänet esim. vaipanvaihtoon tai muuten apuun tarpeen vaatiessa. Varsinaista isyyslomaa ei siis olla vielä suunniteltu, riippuu siitä miten hänelle deadlineja lykkää. Joka tapauksessa hän on siinä kotosalla, joskin enemmän tai vähemmän työhuoneessa. Isäkuukauden piti esikoisen kanssa ja niin varmasti tämän kakkosenkin kanssa, luultavasti sitten kun minulla on vanhempainvapaat loppu ja pidän kesälomaa (tai jos tulen ennen hoitovapaata vaikka töihin tuuraamaan kesälomia hetkeksi, niin silloin olisi tietysti hyvä aika isäkuukaudelle).

Häätökikkoja en usko meidän harrastavan, ainakaan vielä viikolta 37 alkaen. Ainakin toistaiseksi on itsellä olo hyvä, joten ei ole mikään kiire erkaantua tästä vauvasta, varsinkin kun tämä saattaa hyvinkin olla viimeinen raskauteni. Nautitaan nyt, kun vielä voidaan! Muutenkin pidän mielelläni tämän kaverin matkassa lähemmäs laskettua aikaa, jos voin siihen itse vaikuttaa. Toki sitten lasketun ajan jälkeen tai lähipäivinä ennen sitä voi alkaa liikkua vähän reippaammin ja saunoa, mutta mitään projektia en kyllä ajatellut siitä "häätämisestä" tehdä. :)

Imetyksestä sen verran, että taitaa tosiaan olla hieman kinkkisempää jos on pieni vauva. Oma äitini ei ole juurikaan imettänyt, eikä siskoni, jonka lapset ovat olleet alle kolmikiloisia (ei ole rinta juuri kelvannut sairaalan pulloruokinnan jälkeen), joten ajattelin esikoista odottaessa, että ei tule minullakaan onnistumaan imetys. Päätin kuitenkin kokeilla, ja se lähtikin ihan kivuttomasti käyntiin, ja rintaraivareita lukuun ottamatta mitään ongelmia ei ollut sen seitsemän kuukauden ajan, mitä imetystä jatkoin. Iloinen yllätys siis itselleni. :) Nytkään en aio asiasta stressata, vaan aion kyllä imettää, mutta jos jostain syystä ei onnistu, niin sitten ei onnistu. Eipä se lapsi korvikkeeseen kuole, ja parempi, että sillä on hyväntuulinen äiti kuin imetysongelmiin hajoileva hermoraunioäiti. Niin, ja maitoa on täällä tullut n. viikolta 20 lähtien, tosin vain kun puristaa rintaa, ja silloinkin siis vain muutama tippa, mutta tulee kuitenkin. Sama homma taisi olla viime raskaudessa, ja kyllä sitä maitoa silti tuli synnytyksen jälkeen.

Jos sitten vielä laittaisin viimeisimmät neuvolatiedot, joskin neuvolakäynnistä tulee kohta jo kaksi viikkoa... Mutta on sinne seuraavaan (joka onkin sitten lääkärikäynti) kuitenkin vielä yli viikko, joten laitan silti vaikka tiedot ovat jo vanhoja. Nämä siis rv 32+6:

RR: 100/68
paino: +535 (Yhteensä tullut 10,4 kg, odotin noottia mutta totesi vain että paino on kasvanut hillitysti. :) No, olen kyllä normaalisti hoikka, joten ehkä sitä painoa on varaa tullakin jonkin verran.)
turvotus: -
liikkeet: ++
syke: 133 - 136
tarjonta: RT (Katsoi ultralla, kun ei tuntenut, mutta ei ollut ultrankaan jälkeen ihan varma... En kyllä tiedä onko esim. nyt raivotarjonnassa, koska liikkeet tuntuvat pääosin alavatsalla.)
Sf-mitta: 30
Pissa muuten puhdas mutta U-Prot. hieman plussalla, minullekin totesi johtuvan valkovuodosta.

Tsemppiä pienille kääröille, jotka ovat jo maailmassa, kääröjen äideille ja mahakkaille!

Anteeksi tämä pitkä romaani. :ashamed:

-Jerika 34+4
 
Vauvaketju ois kiva :) Jos joku sellaisen perustaisi vaikka sitten syyskuussa, kun hiukan useampi on varmaan jo synnyttänyt? Niin kauan mun puolesta sopii odotus- ja vauvajutut tänne samaan. Mä voin hoitaa tän odotuspuolen loppuun saakka, mutta sitten on jo toisten vuoro =)

Imetyksestä: Mulla esikoisen kanssa oli takkuinen alku, rintakumien kanssa sähläys ja viikon sairaalassa olon aikana lisämaidon saaminen ja pumppaamalla maidon määrän varmistaminen vaikeutti hommaa. Kotioloissa jatkoin pumppaamista ja pulloon tottunut vauva ei enää rintaa huolinut ilman rintakumia. Sitten puhkesivat allergiat ja siirryttiin apteekin korvikkeeseen, jollain tapaa helpottikin, kun "sai" lopettaa imetyksen kun esikoinen oli puolivuotias. Kuopuksen kanssa taas homma kävi alusta saakka kuin tanssi ja jatkuikin siihen saakka kun kuopus oli 1v9kk :) Toivottavasti tälläkin kertaa imetys luonnistuu, vaikka kyllä olisi kiva jos tämän vauvan saisi jossain vaiheessa syömään pullostakin, mitä kuopus ei milloinkaan huolinut!
Esikoinen oli vaille 4kk kun jäi ekan kerran mummolle yöhoitoon ja me vanhemmat lähdettiin tuulettumaan. Kuopuksesta en muista, taisi mennä hiukan kauemmin ja myös huomattavasti harvemmin. Johtui mm. tuosta pulloruokinnan hylkimisestä. Katsotaan jos tämän kolmannen syntymän jälkeen pääsisi joulukuulla hääpäivää juhlistamaan :)

M :heart: 34+5
 
Aika kiirehtii eteenpäin :)

RT+liikeet alavatsalla; täällä ainakin liikettä tuntuu joka puolella - alhaalta ylös. Vauva taitaa pyöritellä päätä ja käyttää jonkinlaista kyynärpäätaktiikkaa tuolla alhaalla ja ylempänä puskee sitten jaloilla ja takapuolella niin, että kylkeen koskee. Ja on koko ajan oikealla puolella. Voisi vaihtaa välillä paikaa, että saisi tuo kylki levätä hetken. Iltasin on niin kova meininkin, että riehumiseksi sitä voisi kyllä kutsua :)

Huldis; ihanaa, että olette päässet kotiin!

Onkohan Leo jo jakautunut kahtia?

Meinaan kyllä ottaa kaikki mahdolliset "kikkakonstit" käyttöön kun viikkot siellä 37-38. Olen vakaasti päättänyt, että synnytän ennen laskettua aikaa ja käynistystä helpottaisi varmaan, jos saisi paikat vähän kypsiksi ennen sitä.

Talvihaalaria en meinaa ainakaan vielä ostaa. Pitää kattoa sitten, että minkä kokoinen vauva on ja uskon, että ei ihan huku äitiyspakkauksen haalariinkaan.

Merkkari; täällä ainakin jo innolla odotellaan, että pääsee viettämään tyttöjeniltaa ja nauttimaan hieman punaviiniä esimerkiksi juuri pikkujouluaikaan. Musta on ainakin parempi, että äitikin pääsee välillä tuulettamaan päätään ja samalla isä saa viettää laatuaikaa lapsen kanssa.

Huomenna taas neuvolaan - tapaan uuden oman terkkarin ensimmäistä kertaa. Jos se sitten jaksais olla töissä koko loppuajan niin ei kasvais tämä eri terveydenhoitajien määrä enää lisää - nyt niitä jo 7!! Ja toivottavasti on mukava, kaikkenlaista tässä on nimittäin tullut nähtyä.

Marsa ja poitsu 34+1
 

Yhteistyössä