Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Moi!

Nukkuminen sujuu täälläkin hyvin, tai ainakin normaalisti. Aina olen ollut sellainen, että heräilen öisin, ja tähän ei ole tullut muutosta. Vessassa ei tarvitse yöllä käydä yleensä, onneksi.

Synnärin lämpötila oli ainakin 2009 ihan sopiva, synnytin hellepäivänä ja odotin kauhulla josko siellä on hirveän kuuma, mutta ainakin Kättärin Haikaranpesässä siis ilmastointi toimii. Ei ollut kuuma synnytyssalissa eikä perhehuoneessa. Toivottavasti päästään nytkin sinne synnyttämään, joskin vähän mietityttää että onkohan tämä muksu sittenkin perätilassa. No, viikon päästä selvinnee.

Vauvakutsut ovat minulle luvassa parin viikon kuluttua. Toivottavasti siis olen silloin vielä yhtenä kappaleena... Ei ole kyllä mitään syytä olettaa, etten olisi. Siskoni siis järjestää, muttei halunnut järjestää yllätyksenä, koska on hieman helpompi junailla näitä juttuja niin, että minäkin tiedän asiasta. Innolla odotan, ohjelmasta nimittäin minulla ei ole tietoa! Sen lisäksi pyysin juuri valokuvausta harrastavan ystävän ottamaan minusta mahakuvia. Toivottavasti ehtii ensi viikolla. Ruma vatsanahka mulla kyllä on, mutta ehkä se ei ole niin paha mustavalkoisissa kuvissa, ja toisaalta, jos on, niin on. :D

Hihii, huomenna vika työpäivä ja lauantaina eka äitiyslomapäivä! Oon kyllä suunnitellut niin paljon ohjelmaa äitiysloman alkuviikoille, että näinköhän ehdin kaiken saada tehtyä...

Jerika 34+5
 
Pitäisköhän munki kerran kuussa jotain kirjoittaa. Hengissä ollaan ja yhtenä kappaleena.

Menojalkaa ei vipata ihmeemmin, tosin mä en juuri ole juonut viimeiseen neljään vuoteen muutenkaan. Kyllästyin siihen baareissa notkumiseen. Välillä olen nyt ihan raskausaikanakin käynyt isommissa bileissä fiilistelemässä, mulle riittää hyvä musiikki. Lokakuussa on tiimillä joku keilailta, riippuen miten vauva-arki on lähtenyt käyntiin, saatan mennä heidän kanssaan syömään, mutta tuskin sen enempää ja varmaan korkeintaan lasi punkkua pihvin kanssa. Mulla ei ole ikävä sen paremmin humalatilaa, kuin humalaisia ihmisiäkään.

Vauvakutsuista mun lienee turha haaveillakaan ellen itse järjestä, eihän mulle järkätty edes polttareita...

Tuosta maidon tippumisesta, niin mulla tulee kyllä nänneihin sellaista vahamaista töhnää, muttei kyllä mitään juoksevaa, eikä tota vahaakaan erityisen runsaasti.

Nukkunut olen loistavasti, 10h unet katkeaa korkeintaan kerran vessakäynnillä. Lisäks nukun edelleen ongelmitta myös selälläni. Päivisinkään en ole ollut väsynyt, eikä tarvitse päikkäreitä nukkua enää näin mammalomalla, kun rauhassa saa muusta vuorokausirytmistä viel päättää.

Synnytyskikkoja en ole miettinyt sen kummemmin, kuin että lakkaan ainakin varomasta kaikkea, joka tuntuu vähän ikävältä ja supistavalta, eli koiran kanssa vaan reippaasti pidempiä lenkkejä, ja siivoukseen voisin lisätä huonekalujen siirtely ja nostelut. Noin muuten vain odotellaan, ainakin lähelle laskettua, kun en haluaisi kovin pientä vauvaa. En toki isoakaan, vaan sellaisen sopivan 3500g, kiitos. :D Sellainen arvio mulle on heitettykin, jos lasketun tienoilla syntyy. Katsotaan.

Jotain on selvästi nyt jo tapahtunutkin, närästys on lakannut lähes täysin, ja nekin pienet iltaiset polttelut laimenevat vesilasilla tai maidolla. Sf-mitta ei ollut enää noussut. Lantionseudulla on alkanut tuntua sellaista, että joku vääntäisi luita ja niveliä sijoiltaan, ja tänään myös häpyluuta on jomotellut. Samaten lonkalla on tänään ollut pahempi päivä, oon varmaan maannutkin liikaa.

Hempat oli kahdessa viikossa romahtaneet 122 -> 107, eli tuplataan rauta-annos. Tällä hetkellä jokatoinen päivä 1-2 nappia Retaferia, silloin viimeistä edellisellä neuvolakerralla kun mulle sanottiin, että voin jopa vähentää. Mun kokemus tosin on, että noi lukemat heittelee ihan laitteesta ja näytteenottajasta riippuen. Tällä kertaa näyteen otti selvästi joku kesätyttö, ensinnäkään ei desinfioinut sormenpäätä, toisekseen puristi sormea liian pitkään, että varmaan puolet tipasta sisälsi pelkkää kudosnestettä. Kas kun oli siis laimeahko..

Tuossapa nuo, mitä nyt mieleen tuli tähän hätään. :)

T: Lunea 36+6, huomenna pokspoks täysiaikaisuus!
 
nukkuminen on ollu miulla vähän epämäärästä, välillä tulee valvottua, välillä ei.. vessassa saa kyllä ravata vähintään sen 2 kertaa yössä. ja peiton kanssa nukkumista kaipaan minäkin, pussilakanakin on liikaa, vaikka meilläkin nukutaan ikkunat auki, huolimatta siitä kuin kylmä ulkona on :D viime yönäkin oli kaikesta huolimatta pää ihan hiessä... :headwall:

menojalkaa ei vipata, en ole muutenkaan hirveen aktiivinen baarissa kävijä, enkä todellakaan kaipaa humalatilaa, saatikka krapulaa. mut niinkun joku muukin mainitsi, niin kesällä olisi välillä ollut ihanaa mennä terassille/ulkoilmaan ja juoda yks kylmä juoma... ja polttaa tupakka... :$

vauvakutsuja ei tule, ei ole kavereita ketä edes kiinnostaisi puoliakaan juhlat joissa ei ryypätä :D

maitoa ei tipu, puristamalla tulee ja juurikin tuollasta "vahamaista töhnää" niinkun Lunea mainitsi.

synnytyskikkoja ei meillä harrasteta, paitsi jos menee yli 40+0. Muuten saisi tulla aikaisemmin, mutta kun on tuo koulu, ni mitä kauemmin siellä pystyn olemaan, sitä varmemmin saan teoriapuolen opinnot tehtyä, joten ei mitään kiirettä....

tänään oli neuvola ja paikalla sijainen! :mad: kyseli kaikkia "tyhmiä" kysymyksiä, raskauden aikasista tunnemuutoksista yms.. ei oikein jaksanut kiinnostaa. :D
muuten kaikki hyvin ja sf-mitta oli lähtenyt taas nousuun, kun viimeeksi ihmeteltiin vakkarin kanssa sitä kun ei ollut kasvanut juuri laisinkaan 2 viikossa?!
rv 33+6:
paino +700gr/vko :ashamed: (viimeeks -108gr/vko ja ihmetteli et miks paino ei nouse. No, tuli sit senki eest täl viikol....) yhteensä painoa tullut n.5 kg
turvotus: +/-
RR:101/73
SF-mitta: 33cm
Rt ja syke 150

hemoglobiinia ei mitannut nyt eikä viimekskään... ihan typerää. seuraava käynti 2 viikon päästä ja 3 viikon päästä viimenen lääkärintarkastus. toivottavasti ei tarvitse enää tän sijaisen kanssa asioida... :kieh:

Koulu alkoi siis tällä viikolla ja olo on loistava, en olis jaksanu enää päivääkään kotona olla! Ainut on et istuminen tuottaa vaikeuksia, hyvää asentoa on mahdoton löytää, kun vauva painaa joko lantiota tai kylkiluita. siitä huolimatta mie aion siellä olla :D kävelen sit vaikka ympäri luokkaa jos muu ei auta!

onko muut saaneet vauvanvaate/-tavara ostokieltoa mieheltä? mie sain... :ashamed: vaik oon kyl suurimman osan vaatteista saanu ilmaseks, mut kun ne ei meinaa enää mahtua kaappeihin!! :LOL:

tiikkonen ja "JD" 33+6
 
Prööt ja pruut!


Täällä mamma pieree ja paukkuu :LOL: Ummetus on taas nostanut päänsä ja lääkettä menee siihen. Tuloksena vain kaasua :x jospa se tässä parin päivän sisään taas alkais peräpuoli laulamaan. Mulla on peräpukamiakin eikä hirveesti tuota nautintoa ähistä pytyllä. Mä haluun teflonkakan!! Sellasen mikä vain solahaa ulos ilman sen kummempaa työntekoa.

Nyt kun olen kertonut kaikille mielenkiintoisimmat ja tärkeimmät jutut niin voisin kommentoida muita kirjoituksia ;)

Nyt olen nukkunut kohtuullisen hyvin. Olen yrittänyt vähentää nukahtamislääkkeiden käyttöä kun enhän mä voi niitä sit käyttää kunhan vauva syntyy. Oon puolittanut annoksen, tuulettanut makkarin niin viileäksi kuin vain mahdollista ja rauhoittanut illan viimeiset tunnit. Ihan ok on mennyt. Nukahtaminen on vaikeaa, mutta vessareissujen (2-4 krt yössä) jälkeen nukahdan kyllä pääsääntöisesti hyvin. Olen nyt rukannut tuota unirytmiäkin paremmaksi nyt kun esikoinenkin aloitti taas koulutien niin jotenkin ei hotsita nukkua enää puolillepäivin :ashamed: Herätys on mulla siis 6.30 ja siinä aamutoimien jälkeen laitan tiski- ja pyykkikoneet päälle ja käytän koirat lenkillä. Sit voin ottaa pikku aamupäiväunet jos tuntuu siltä. Ei ole ollut edes vaikeaa herätä aamulla. Outoa, koska olen tosiaan aamu-uninen.

Jos mulle joku järjestäisi yllärinä vauvakutsut niin se olis kyllä ylläri isolla y:llä! Ei mulla oo sellasia kavereita jotka jaksais vaivautua :D Enkä kyllä niitä kutsuja odotakaan. Voinhan järkkäillä ne itsekin jos haluan, mutta jos sen tekisin niin ihan vaan lahjojen takia :D

Menojalan vipatus on loppunut mulla jo vuosia sitten. Ja kuten joku tuossa aikaisemmin mainitsikin, niin krapulaa ei ole kyllä ikävä ollenkaan =) En siis ole ollenkaan miettinyt että minkä ikäisenä muksun voisi hoitoon laittaa ja kenelle tms. Ei oo tarvetta. Oon tällanen kotihiiri muutenkin. Ennen raskautta jos tuli otettua naista väkevämpää, niin tein senkin yleensä kotona :D Kavereiden tai miehen painostamana käyn "ulkona" viihteellä n. 1-2 krt vuodessa. Jos olis minusta kiinni niin en ollenkaan. Mutta siis menkää hyvät naiset tuulettumaan heti kun siltä tuntuu! Se on ihan parasta mielenraikastusta jos vain tykkää käydä :) Itse kävin esikoisen jälkeen eka kerran tytön ollessa 4kk vanha. Pahinta oli krapulapäivänä tissien tyhjentäminen. Auts. Pienessä sievässä kun nukkuu aamullakin kuin tukki niin huomasin kantavani rinnuksilla kahta keilapalloa. Ei juma että ne oli TÄYDET :O Ja sit se epävarmuus et koska uskaltaa imettää ettei vauveli ole sit ihan päissään, se oli vaikeeta arvioida. Ja kun ei tyttö sitä pulloakaan kovin hyvin huolinut ja tissit oli niin täynnä niin mielellään halusin imettää heti kun pystyin vain.

Maitoa tulee jos puristaa. Ja silloinkin ihan muutama tippa vain kirkasta litkua. Sitä "vahaa" on kyllä rinnanpäissä ihan koko ajan. (joskus puolenvälin jälkeen tuli enemmänkin mut jotenki nyt on lukkiutuneet tiehyet) Ei huoleta, tilanne oli sama esikoisen kohdalla ja heti seuraavana päivänä sectiosta otin tehokkaasti maitokylpyjä sairaalan sängyssä :D Tällä kertaa olen viisaampi ja otan synnärille mukaan imetysliivit ja paketillisen kertakäyttöisiä liivinsuojuksia. Kestoja käytän sit vasta kotona. Synnärillä helpompi vain viskata roskiin. Olikos se tässä ketjussa kun joku kysyi että monetko suojat kannattaa ottaa mukaan. Riippuu kuinka monta vuorokautta joutuu olemaan. Mut mun maitomäärillä menee varmaan sellanen 8-10 paria päivässä joten ihan koko paketin otan!

Synnytyskikkoja
aletaan harrastamaan heti kun 37 viikkoa on täynnä. Ensinnäkään en usko että ne auttaa :D Mut sen varjolla tämä laiskimus voisi jopa saada siivottua saunan tai jotain. Toiseksikin, jos vanhat merkit pitävät paikkansa, tämä menee yli niin että rysähtää. Eli jos jotenkin voin omalla toiminnallani asiaa vauhdittaa vaikka edes yhdellä päivällä niin mielelläni kokeilen.

Miten te muuten jotka olette siivonneet pesänrakennusvimmassanne.. Mä mietin että mun on turha yrittää jotenkin erityisesti täällä alkaa siivoilemaan, koska kolme koiraa, kissa, esioinen ja mies sotkevat kaiken samaan kuntoon ekan puolen tunnin aikana (itsehän en tietenkään...). Tottakai sitä voisi noita kaappeja koluta ja varastoo tai vaatehuonetta siivota, mutta jotenkin en näe siihen syytä. Vauva ei niitä näe, ja vaikka niitä tiirailisikin niin tuskin alkaa motkottamaan. Ja onhan sitä elämää vauvan jälkeenkin. Mua ei kauheesti pelota, että juuri synnyttäneenä jotenkin joutuisin yhtäkkisesti puunaamaan koko kämpän "lattiasta kattoon" kuten olen joidenkin suusta kuullut. Huomaatte varmaan, ettei siivous ole mitenkään rakkaimmasta päästä harrastuksia :LOL: mut ei me silti missään kakan keskellä asuta. Ihan perussiistejä ihmisiä ollaan, mut päivittäinen siisteyden ylläpitäminen on tuhat kertaa mielekkäämpään kuin se itse siivous. Niin kuin että jos päätän että "nyt alan siivoamaan" tai et "tänään on siivouspäivä" ... silloin hyytyy hymy ja löydän itseni sohvan pohjalta :D

Omaa napaa noiden kakkajuttujen jälkeen ei suuremmin ole. Tai on tietty nää normaalit.. supistelee, tuntuvat selässä menkkakipuina. Odotan innolla ensi viikon torstain äippäpoli-aikaa jolloin näkee että onko nuo suppailut tehneet paikoille yhtään mitään. Mä en jotenkin usko et avautuminen mitenkään nopsasti tai helposti käy mun kohdalla. Perusteluina se, että itse olen syntynyt 42+2 |O (ei oo ollu kiire minnekkään edes sikiönä) ja se, että esikoinen leikattiin 40+2 ja siihen mennessä ei ollut tapahtumut m-i-t-ä-ä-n. Siis kaula ei ollut edes lyhentynyt vain tiukkana oli 4cm ja kiinni joka puolelta. Selkä on ollut kipeänä myös, mutta vain silloin jos olen tohuillut liikaa ja ylittänyt rajani. Närästys on vaivana, mutta renniellä menee ohi. Vauva on säikytellyt liikkumattomuudellaan, mutta onneksi on tuo doppleri ja tänään on kyllä sit liikkunut viimepäivienkin edestä.

Vatsanahkaa kiristää ihan hulluna! Oon yrittänyt rasvata ja hieroa, mutta hieronta aiheuttaa heti supistuksia vaikka ihan varovasti sivelee. Arpia ei kumma kyllä tullut vaikka tuntuu siltä että repeen kahtia.

Tulihan taas näpyteltyä. Mukavia viimeisiä viikkoja mammat :)

Ruutinen ja Leo 35+5
 
Ihana toi Ruutisen aloitus :D *peukuttaa*

Täällä on nyt sitten housut ostettu kaksin kappalein (H&Mlta molemmat ja trikoota) liivit tilasin netistä kun eihän tuolla jumbossakana ollut kuin kolmet kokoa S. Ja mä en kyllä mun jaloille liivejä tarvi ;) Samalla reissulla kävin ostamassa Avent isis rintapumpun. Kun vielä saisi korvikkeet homamttua niin kaikki olisi valmiina vauvaa varten :) Tai no, sänkyä en oo pedannut mutta ehtiihän sen vaikka kotiin tullessa!
 
Ruutinen: onnea kakan metsästykseen! :LOL: :D :D

Mulla on ollut tänään tosi kipeä päivä, siis alavatsaa vihloo kävellessä taas ihan hulluna, vai oiskos kohdunsuu??? no jonnekin alas kuitenkin, niin että kaupassakin joutu taipuilemaan ihan mutkalle.

Vauvakutsut: oon ihan unohtanu koko kekkerit! :O alkuraskaudessa sellasista haaveilin - ite ne oisin joutunu järkkäämään tosin - mutta nyt on lähes kaikki jo hankittu, joten en ala enää sellasia järkkäämään tavaran toivossa :)

Synnytys pelottaa taas tänään... kuuntelin Synnytä rentoutuneena cd:tä, ja siinä kannustettiin, että "ajattele sitä syntyvää lasta, päämäärää..." ja koita siinä sitten rentoutua kun nimenomaan se päämäärä pelottaa! :O Mä laitan varmasti jalat ristiin synnärillä, että ei onnistu, ei musta oo äidiksi!!!!!!!!!!! :( :ashamed:

Jerika: taidankin vaihtaa synnäriä sitten... ;)

Viime yö tuli nukuttua taas tosi huonosti, vessaan saa herätä monta kertaa ja nukahtaminenkin on vaikeeta, kun just kun on saamassa unen päästä kiinni niin tulee vessahätä... ja aamulla heräsin tekstiviestiin klo 7.40, enkä saanu enää unta :kieh: No onneksi saan nukkua päivällä niin paljon kuin väsyttää... :)

Heipparallaa mammat, voikaa hyvin! :)

tömpsis ja super 36+0
 
tömpsis
Mulla lähti esikoinen syntymään yllättäen ilman ennakko varoituksia rv 37+3, ja synnytystä en ollut ajatellut ollenkaan! No seuraavana päivänä kun neiti olisi pitänyt ponnistaa ulos, kätilö kysyi kun olin täysin auki "Nyt voisi alkaa ponnistamaan, oletko valmis?" Ensimmäinen mitä mulla tuli mieleen oli :" No en todellakaan oo valmis! Mutta en mä voi sanoo tolle "en ole valmis, mä lähden nyt kotiin! Palataan asiana sit joskus kun mä ehkä oon valmis!" :D No asiaa hetken pähkäiltyäni vastasin vaan "Niin kai". No uloshan se oli saatava, ei siinä kohtaa vaihtoehtoja ollut :D
Ei se sitten niin kamlaa ollutkaan, tai oli, mutta heti kun vauva oli ulkona, se rääkki loppu! Siis oikeesti, mihinkään ei enää sattunu kun vauva oli ulkona! Tai no, se potki mua kyllä reisiin heti ulos tultuaan :D

Kakkosen synnytyksestä olin päätänyt vain epiduraalin ottamisesta, ja tällä kertaa sen lisäksi on ajatus olla liikkeellä ja pystysäs niin kauan kun voi. Mutta saas nähdä kuin käy ;) Mitään suunnitelmia viiti enkä jaksa tehdä, helpompi kun menee asenteella "katsotaan mitä tästä tulee".
 
Ihanan yllärin koki Santtu :)

Mulla on ristiselkä julmetun kipeä, säteilee reisiin saakka. Ei varsinaisesti supista, satunnaisia harkkasuppareita vaan. Otin just parasetamolin, jos auttais. Tää herättää kyllä pieniä toiveita synnytyksen suhteen, jos ei tällä kertaa meniskään kahta viikkoa yli :D

Synnytys
ei varsinaisesti pelota/jännitä, mutta edelleen mietin kivunlievityksen vaihtoehtoja. Mä en haluaisi sitä horkkaa kokea epiduraalista. Ja tällä kertaa olisi kiva, ettei tarvitsisi maata käyrällä koko avautumisvaihetta, mä tahon pysyy pystyssä ja liikkua!

HYSin synnäri on kyllä aika pätsi! Ainakin kuukausi sitten kun kävin siskoa ja vauvaa katsomassa. Omat muistot synnytysosastoajoista on kyllä aika hikiset nekin, oli sitten ilmastoinnin puutetta tai hormonihikeä.

Hiukan nyt mietityttää tää olo...huomisesta alkaen vasta huolivat tuonne omalle sairaalalle synnyttämään. Noh, aamuun mennessä varmasti olo normaali :)

M :heart: 34+6
 
Ruutinen peastit mun päivän tolla kakkajutulla, ei voinut olla nauramatta. (Vaikka sua ei varmaan naurata :p )

Meillä kanssa ihan hirveä kaaos koko ajan, remontti on nyt ollu kesken toukokuusta asti taas ihan kunnolla, mulla palaa käämit. Kun olin jotenkin tyhmä ja kuvittelin, että ehtisin vielä tässä ennen vauvaa laittaan tavarat paikoilleen ja siivoon remppapölyt pois ja peseen ikkunat ja vielä sitten nauttiin rennosti olostani ennen vauvaa. Niin varmaan... Ja huominen neuvola ja painostressi sekä eilen kokouksen takia yhteentoista venynyt nukkumaanmeno ei välttämättä oo helpottanu päivää. Mutta huomenna aion olla taas positiivinen. :D (Kunhan saan noi torilta ostamani marjat vielä tänään pakkaseen, perhana...)

Kivunlievitystä oon pohtinu kanssa, epiduraalia muhun ei pistetä jos vaan suinkin selviän ilman. Kuopus synty mulla pelkän kohdunkaulan puudutteen avulla ja tykkäsin kyllä, että oli hyvä ja tehokas puudute ja ihan riittävä. Haluaisin mennä luomuna mahd pitkään ja olishan se ihanaa, jos onnistuisin jotenkin hallitsemaan ton kivun niin, etten tarvis lääkkeellistä puudutusta yhtään.

Menojalasta, mä olen kans kotihiiri, tässä yks lauantai oli serkun synttärit ja oli pakkko edustaa mukana menossa. Kun tulin kotiin huimasti puolilta öin, niin oli pakko todeta miehelle, että olisin kyllä löhönny illan mieluummin sohvalla ja pelannu pasianssia tai vaikka frontiervillee facebookissa... :D En mä edes pysy hereillä yli puolen yön enää. :ashamed: Tosin en kyllä käytä alkoholia mitenkään holtittomasti muutenkaan, taitaa olla se puolilitranen siideri per vuosi (jaettuna ehkä kahteen tai kolmeen kertaan... ;) ) muutenkin se mun annokseni. Sen ainakin tiedän, että vauvan jälkeen en vaan pysty lähteen mihinkään ekoina kuukausina, tosin nyt jo varmaan helpommin kun esikoisen aikaan.

Mut nyt lähden survoon marjoja, jei...
 
onko muut saaneet vauvanvaate/-tavara ostokieltoa mieheltä?
- täällä se tuli jo heti ku saatii tietää kumpi on tulossa :D

Menojalka välillä vipattanu mutta esikoisenkin aikaan olin puolvuotta ainakin kotona ennen ku minnekään lähdin..

vauvakutsut jää täällä haaveeks kun ei ole sellaisia kavereita jotka sellaiset järjestäis..

Ruutisella oli kyllä hauska aloitus :D

Omaa napaa huomenna olis neuvolalääkärin viimeinen käynti. Toivoisin että alkais jo pikku hiljaa jotain tapahtua kun alkaa tää olo olee aivan sietämätön.. väsyn todella helposti ja paikat kipeytyyy samalla.. Supistelee liikkuessa ja häpyluunseutu on ihan pirun kipeä pidemmän reissu tai siivouksen jälkeen.. ja edelleen inhottavat pistämisen tunteet jatkuu vatsalla öisin/ aamuisin niin ettei pysty liikkumaan hetkeen.. Hikoilen kun pieni sika vaikka onkin viileämmät ilmat.. Mutta se siitä tällä kertaa.. nyt esikoisen nukuttamiseen :)

O&O + Pikku jäppinen 35+5
 
Synnytyskikkoja kun koittaa täysiaikaisuus, niin en ala varomaan supistuksia tai kipuiluja, mitä nyt vähän vältän vielä. En haluaisi että menisi taas sinne lasketun ajan jälkeen. Niin typerältä kuin se kuulostaakin ja tuntuu nyt, mutta se viimeinen viikko lasketun ajan jälkeen oli kyllä niin hemmetin pitkä!

Mulla on kyllä tuo pesänrakennusvietti ihan pahimmillaan :ashamed: Mä puunailen jo nyt kämppää voinnin mukaan, eilen viimeksi siivosin kylppärin esikoisen päiväuniaikaan :ashamed: Mutta olen ajatellut että nyt siivoan vähän paremmin paikkoja, mitä ei ole hetkeen tullut tehtyä, ja sitten lähempänä laskettua pärjää perussiivouksella. Vaatekaapit makkarissa pitäisi vielä järkkäillä uuteen uskoon :ashamed: Ja meillä on siis ihan perussiistiä, olen vain tämmönen ahkera siivoamaan ja tykkään järjestyksestä :D Kun tiedän ettei ihan heti synnytyksen jälkeen tee mieli suuremmin siivoilla ja mua alkaa ärsyttää ne tekemättömät työt kotona ollessa!

Kivunlievityksestä Mä haluun mahdollisimman tehokasta, joten epiduraali tai spinaali kiitos! :D Kumman ne nyt antaakaan, ihan sama, mutta jompi kumpi! Epiduraali vei esikoisen synnytyksessä avautumisvaiheen kivut kokonaan, ponnistusvaiheessa kätilö laittoi hanat kiinni että osaan ponnistaa. Ja se kyllä tuntui, mutta totta myös se että se kipu loppui kuin seinään lapsen syntyessä! Tällä kertaa mietityttää jälkisupistukset, millaisia ne mahtaa olla ja ehkä enemmänkin miten paljon ne tuntuvat? Kun olen kuullut että ne voimistuisivat mitä useampi synnytys takana?

Nessu ja pieni 33+0 *POKS*
 
Kaksi lasta synnyttäneenä mulla ei ole mitään muistikuvia jälkisupistuksista. Joko mulla ei niitä imettämättömyyden takia pahemmin ole ollut, tai sit vaan aika kultaa musiiot enkä muista niitä. Olin kyllä kakkosen syntymän jälkeen niin väsynyt, ettei siitä sairaala-ajasta ole pahemmin muistikuvia...

Huomenna muuten poksuu ;)
 
Maidon tippumisesta: Mulla ei ole tullut yhtään maitoa eikä varmaan tulekaan - ainakaan esikoisesta ei tullut ennenkuin vauva syntyi. En siis ole yhtään huolissani asiasta, kyllä se maito nousee rintoihin sitten joskus synnytyksen jälkeen.

Ja kuuma on täälläkin! Siis minulla on kuuma, kellään muulla ei ole. ;)

Nyt tuntuu aika vahvasti, että vauva on kääntynyt takaisin perätilaan. Plääh. :( Ehkä hän vielä kääntyy takaisin, kun on jo välillä ollut raivotarjonnassa (kai).

Musta tuntuu, että roikun odottajissa syyskuun loppuun asti. Kalenterista jo katselin, että kyllä pitäisi häätö tulla viimeistään syyskuun viimeisinä päivinä.

Nukun muuten ihan hyvin, mutta jos on mitään häiriöitä, herään helposti ja sitten en saa unta. Edes vessaan ei tarvitse nousta, jos en muuten herää. Suppareita tulee aina välillä, mutta en usko, että ne varsinaisesti tekee mitään, kun ovat niin kivuttomia, joten piiitkään tulen vielä täällä odotus-ketjussa roikkumaan.

Kurpitsainen ja mörrimöykky 35+1
 
R-M
Menojalkaa ei oo ees pahemmin vipattanu, vaikka ennen raskautta olin kova menemään ja otin reippaastikin naista väkevämpää. Oon sitä vähän tuumaillut, että ois kiva jos joku isovanhemmista viittis ipanaa kattoa uutenavuotena että pääsis itekin vähän tuulettumaan ku viime vuonna jäi välistä. :) (Tein positiivisen testin uudenvuoden aattona :heart:) Onhan poju sillon kuitenkin jo 4kk. MUTTA eihän sitä tiiä vaikka ei malttais vielä piiiiiitkään aikaan jättää ipanaa kellekään, tai toisaalta voi käyä niin että poltteet tuulettumaan lähtemisestä tulee yllättävänkin pian. Sen näkee sitten.

onko muut saaneet vauvanvaate/-tavara ostokieltoa mieheltä?
-Juu kyllä! Marmatti jo aikoja sitten että tarviiko niitä vaatteita ihan niin paljoa hamstrata, ja sit ite sanoin sille tossa varmaan pari kk sitten että nyt kieltää mua enää ostamasta mitään :D Sen jälkeen onkin joutunu hankinnat tekee vähän silleen salassa ja jos on "jääny kiinni" niin selitykset on jo valmiina et miks just se vaate oli pakko ostaa :LOL: Yleisin selitys mulla ollu ihan vaan se, että oli pakko ostaa ku halvalla sai. :D Oon siis ostannu melkeen kaikki vaatteet kirppareilta tai alennusmyynneistä.

Ääks, mitähän vaaka sanoo ens viikon neuvolassa.. Käytiin tänään vuokraa leffa ja tietty oli pakko saada iiiiso säkki karkkia ja lisäks haettiin vielä grilliltä evästä... :ashamed: Huomenna (tai siis koko loppuviikko!) syyäänkin sitten vaan salaattia ja keittoa. ;) Ootan kyllä muuten kovasti tota ens viikon neuvolaa, kun oma neukkutäti on taas paikalla. Saa varmaan vähän selvyyttä tohon mun pompsahtaneeseen SF-mittaan ja muutenkin kiva päästä tutun hoitajan kanssa jutustelemaan.
Synnytyssuunnitelmalappusta yritin tänään täytellä, mutta en mä siihen oikein mitään osannu kirjotella. Mennään vähän tilanteen mukaan, mut sen kyllä tiiän että haluan kivunlievitystä, epiduraalin tai vastaavan. Sairaalakassiakin vähän pakkasin ja hoitolaukkuun tuuppasin muksun kotiinlähtövaatteet yms. Se laukku oottaa nyt nätisti turvakaukalossa valmiina. :) Ei sitä vieläkään tajua että laskettuunaikaan on enää 25 päivää ja että synnytys voi alkaa periaatteessa hetkenä minä hyvänsä..! Mut hyvä vaan ettei jännitä ainakaan vielä.

Jos sitä painelis pehkuihin kun ei ajatus luista enään yhtään.

R-M & Eemeli 36+3 :heart:
 
poks, poks 35+0


Jälkisupistukset olin jo vallan unohtanut :O Viime kerralla ne oli jo ihan tarpeeks kamalat ja jos tosiaan pahenevat joka synnytyksen myötä, niin lirissä olen : / Eiku buranaa napaan vaan!
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin poksutaan 33+0 :D
Vaikka ei kyllä tunnu oikeen miltään tähän tiikkosen ja mädchenin perään :ashamed:

R-M mainitsi 25 päivää laskettuun aikaan... No mulla on vielä 48 päivää :O vaikka oon kyllä päättänyt että tämä vauva tulee muutaman viikon aikaisemmin ;)

Tämä onkin sitten viimeinen yh päivä, mies tulee huomenna aamupäivällä vihoin kotiin :heart: Tässä aamupäivällä mennään käymään mun työpaikalla (päiväkodissa) leikkimässä ja sitten loppupäivä menekein mun mummilla :)

-S 33+0 ja 34. viikko

 
Viimeksi muokattu:
Streptokokki b:n tuloksia soittelivat eilen, ja negaa oli. Huomenna käyn Jyväskylän keikan, baby stylesta ostamassa joko Brion HappyHarmonyt tai Classicit. En oo vielä tullu päätökseen, kuhan ne näkee naaman edessä eka.. Sit oliskin kutakuinkin kaikki kasassa.

Menojalkaa ei täällä ole mitenkään rajottanu se, että itse ei voi juoda. Keikoilla ym oon siis käyny ihan normaalisti. Tänään olis vuorossa Jurassic Rock mikkelissä, lavalla mm. Kotiteollisuus, Jenni Vartiainen ja Petri Nygård. Miehenkään juomista en millään tavalla oo rajottanu, tai laittanu ukaaseja, aikuinen ihminen ja kattokoon itte oman perseensä. Ja kun tuo juominen sattuu muutenkin ehkä kerran parissa kuussa, nyt kesäaikaan ollu vähän enemmän menoa. Onko muut olleet pirttihirmuja ;)? Jos se alkoholi oikeesti ongelma olis, niin en kyllä olis tuon körilään kanssa edes lapsia harkinnu...

Kikka kolmosia en oo aikonu sen kummemmin kokeilla, ymmärrän kyllä tässä asiassa niitä, joilla on jo varsin tukalat ja ikävät oltavat. Mutta noita kaikkia ( sauna, seksi, siivous ) tulee muutenkin harrastettua jo ihan riittämiin. Eikös mahatautikin yleensä iske yöllä juuri sen takia, että mahalaukku on suht rentona, eikä sillä ole niin paljon duunia mitä päivällä... Nää on vaan spekulaatioita. Mut ylämäkiä kun tuolla lenkillä menee koirien kanssa reippaaseen tahtiin, niin on tuntemuksia alavatsalla. Keskiviikkona olis se "täysiaikaisuus" full, 37 viikkoa. Tää lapsen teko kesti muutenkin sen lähes kolme vuotta, joten mihinkään ei tässä valmiissa maailmassa ole kiire. En siis ole malttamaton asian suhteen... Saattaa tietysti ääni kellossa muuttua, mitä enemmän näitä vaivoja kertyy.

Kastemekoista vähän kiinnostaa, monella on varmaan suvussa kiertävät? Meillä ei ole, sen verran aikaa jo kulunu, että lähisukuun ois tullu lisää jäseniä... Joten ostetaan varmaan oma.

Kiva kun arska taas vähän paistelee! Lähtis keräämään mustaherukat puskista... Keittelin alkuviikosta mehuja, tuli varmaan lähemmäs 20 litraa. Ja juu, en oo hetkeen keittelemässä! Mulle jotenkin liian pitkäveteistä hommaa..... Tarvii actionia =)

Ihanat viikonloput kaikille! Huomenna meen toisen koiran kasvattajan luo, siellä ois koiramiittinki. Samalla nään alpakoita, hänellä on niitä kaksi. Vähänkö siistiä :cool: Oikee kotieläinpiha!

Laura ja iivar 36+2
 
Neuvola kuulumisia tältä päivältä

paino + 420g
turvotus +
RR 117/75
Prot +
Gluk -
Kohdunpohja 33cm
Painoarvio 2,9kg syntymä painoks veikkaili 3,6 / 3,7kg
tarjonta edelleen RT
Sykkeet ++
Liikkeet++
Kohdunsuu pehmeä/kiinni
Kohdunkaulan pituus 2cm

Eli on siellä sentään jotain edistystä tapahtunu.. Sais alkaa tulee jo..
Lääkäri sanoi että todella reippaasti hengittelee lapsivedessä että on valmistautunut hyvin tulemaan ulos :) Ja sanoi että huomisesta lähtien ei enään pidätellä jos on syntyäkseen :)
Ja pojan näki tämäkin ultralla että nyt viimeistään on uskottava että POIKA tulossa :)

Tässä tällä erää...

O&O + Pikku jäppinen 35+6
 
Meillä ei ollut suvussa kiertävää kastemekkoa (ainakaan tallessa) kummallakaan puolen, joten ostettiin esikoiselle aikoinaan uusi ja sitä kierrätetään nyt näillä lapsosilla. Säästän sen sitten lastenlapsille :)
 

Yhteistyössä