Syyskuun suloisuudet 2013 *Heinäkuussa*

Paljon onnea Mirka J, gildanen ja KiaralA! :) Ihana vauva Mirka J:llä!

Mua ei oo vaivannut tuo syömättömyys. Päinvastoin, tuntuu että vatsa vetää ihan mielettömiä määriä. Ja koko ajan makeanhimo... :S

Pitäis pikkuhiljaa alkaa etsiskellä jotain listoja netistä mitä kaikkea pitää olla vauvalle hankittuna ennen sairaalaanlähtöä. Nyt kun alkaa noita vauvoja tupsahdella tänne palstalle niin alkaa itseänikin jännittää... Enhän mä oo mitenkään valmis äidiksi........!

Ja muuten, kuuleeko muutkin noin 100 kertaa päivässä lauseen: "Ei oo enää pitkä aika jäljellä...?"?

Tuikku 32+3
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75 ja BeiBei
Pääsenkin huomenna jo kotiin :)
On kyllä hieman ristiriitaiset tunteet kun vauva ei pääse... Mutta on siis tällähetkellä liian hyväkuntoinen tuonne tehohoitoon, joten lääkäri tekee soittelukierroksen että saisiko vauva "kasvupaikan" jostain lähisairaalasta, siis lähempää meidän kotia.

Tekipä hyvää jutella sosiaalitädin kanssa, se itseasiassa otti puhelun kelaan ja hoiti näitä mun vanhempainraha sotkuja (siis mitä kela on sotkenu). Helpotti kummasti! Ja sitten vielä kertoi mitä kaikkea tukea on oikeus kelasta saada, nyt kun kuitenkin tulee paljon ajeluja kodin ja sairaalan välillä.

Illan kruunasi kun sain vauvan syliin piitkäksi aikaa, siinä se vaan tuhisi ja nukkui :') Samalla mitattiin bilirubiini ja yön poika viettää lampun alla "aurinkolasit" päässä ;)

Mirka & Aku 2pvä
 
Onnittelut uusista perheenjäsenistä MirkaJ, Gildanen ja Kiaraia :flower:

Olen viettänyt hiljaiseloa palstailun suhteen kun kaikki on täällä edennyt omalla painollaan. Käyn kyllä lukemassa teidän kuulumiset useamman kerran viikossa. Tällä mammalla ois vielä lauantaihin asti töitä minkä jälkeen jään lasten kanssa kesälomalle. Äitiysloma on sit sopivasti heti kesäloman perään.

Tänään oli neuvola, kaikki muuten hyvin mutta hemoglobiinit oli laskeneet joten rautaa pitää alkaa syömään. Hyvä muuten että joku mainitsi tuosta hengästymisestä raudan puutteen oireena, oon ihmetelly miksi joudun välillä haukkomaan henkeä.

Mun eka synnytys oli vaikea minkä vuoksi mulle ainakin sectio-päätös oli helpotus toisen lapsen kohdalla ja nytkin on ollut alusta asti selvää että sectiolla tämäkin syntyy. En ole edes harkinnut alatiesynnytystä.

Sanuli 30+1
 
Heps kukkuu, täällä oltiin aamulla neuvolassa :) Painoa oli tullut jopa 800g neljässä viikossa! Hemoglobiini oli vähän laskenut, mutta vielä ei tartte alottaa rautakuuria.. Neuvolat 2vkon välein starttaa siis tästä, kivaa! Tänään neuvolantäti yritti myös katsoa kuinka päin vauva on, mutta ei vielä saanut selkoa. Kauhea myllerrys taas ollut aamusta iltaan.

Mulla kans ollut noita hengätysmis-kohtauksia sillon tällöin, samaten jos makaa selällään, ei saa kunnolla henkeä. Inhottavaa. Sitten kun kääntyy kyljelle, vauva alottaa sellasenkin tamppauksen että menee kohta patjasta läpi. :confused:

Hikkakin taitaa taas olla? Nytkyy kovasti..

Beibei & Ipana 29+5
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Onnea vauvan saaneille! :heart:
Tästäkö se nyt alkaa syyskuisten putkahtaminen ulos.. :) Ja ihana kuva mirkan vauvasta!
Oon eläny tässä vähän hiljaiseloa palstailusta. Oltiin pariviikkoa reissussa mökillä ym. Ja onhan tää kesä niin ihanaa! Oispa aina näin lämmin.. Kyllä kelpaa maata ja löhötä oikee masun kanssa ;)
Olin tossa pari yötä osastollakin kun supisteli niin paljon. Sain estolääkettä ja kun ne siitä laantui, niin pääsin kotiin. Kanavaa ei enää juurikaan ole, mut jos ei supistele paljoa, ni saan olla kotona. Kontrollit viikon välein 33 viikolle asti. Sit saa kai tulla jos on tullakseen. Vaikka mul semmonen olo,että tää ei täältä kovin helpolla ulos tule :)
Koitan malttaa vielä muutaman viikon olla rauhassa ja sit annan palaa! Kävin nyt pari litraa mustikoita hakemassa metsästä,kun ei millään malttanu pysyä pois.. :whistle: muuten olen vaan makoillu ja löysäilly. Kyl on tylsää tämmönen laiskan elämä!

seinis ja beib 30+5
 
Nyt sain vihdoinkin aikaiseksi haettua floradixia. Eli nestemäistä rautavalmistetta. Jos vaikka maha kestäisi tämän paremmin. Aiemmin söin retaferia. Tuon floradixin makukin oli ihan siedettävä. Nyt pakkaustouhuihin jos vaikka sais aikaseks. Juurikin tein taas sen verran että tein osoitteenmuutosilmoituksen.

Hyvää alkavaa viikkoa meille syyskuisille! :)

Rosalienism ja vilkas Poitsu 29+4
 
Mirkalle voimia!
Kohta täällä alkaa rv 30. Aika kuluu kyll tosi nopeasti. Lauantaina saatiin vaunut, hoitopöytä ja pinnasänky kotia (kirjoittelin asiasta blogin puolella, kuvia löytyy myös). Työpäiviä jäljellä 11. Lähtöpainoni oli 52,6g ja nyt kymmenen kiloa on tullut lisää. Mut ne kaikki löytyy tuosta vatsasta ja rinnoista. Tutut todenneet et muuten en näytä yhtään raskaana olevalta, melkein kuin vatsa olisi vain erillinen lisäke tässä ruumiissa. :D
Seuraava neuvola on 1.8. ja hemoglubiini oli 116 viime käynnillä ja neuvolantäti suositteli alottaa rautakuurin, mutta eihän siitä sit tullut mitään kun obsidan veti vatsan ihan kuralle (kokeilin myös maitohappobakteereiden kanssa). Joten syön mieluummin ruccolaa ja persiljaa. Jos ens kerralla on alhainen niin sit kokeilen nestemäistä...
Qevnie rv29+5
 
Pitkästä aikaa kuulumisia lukemassa...

Onnittelut vauvan jo saaneille.

Tänään oli nla, kaikki hyvin. Huomenna kuitenkin pitää käydä lääkärin pakeilla, kun ollut sydämen muljahtelua, siis minulla (ei vauvalla).
Meinas kutenkin et on varmasti ihan normaalia, mut varuulta nyt kuitenkin lääkärillä käyn. Onko muilla ollut vastaavaa?

Levottomat jalat on edelleen se kaikist rasittavin vaiva, ja tietenkin aina juuri nukkumaan mennessä. Ei auta magnesiumit eikä muutkaan poppakonstit!!

Mites te muut, joko ootte saanee kelalta äitiys- ja vanhempainraha päätökset?
Ihmettelen, kun niin kauan kestää. Kesäkuun alussa jo laitoin paperit menemään..

-rv 31+3-
 
Mäkään en ole saanut kelan papereita. Laitoin ne toukokuun loppupuoliskolla sähköisesti. Sain äippäpakkauksen tasan 2 viikossa ja päätös lapsilisästä on ok. Mutta äippäraha viipyy. Siinä ei pitäis olla mitään ihmeitä, kun ne tulee 2011 tuloista, jotka kela saa kyllä verottajalta suoraan.

Mites muuten muiden neuvoloissa toi painoarvio? Saatteko jonkinlaisen arvion vikassa lääkärineuvolassa vielä? Mua harmittaa edelleen, että mä en saa sitä täällä uudessa asuinpaikassa. Mua pelottaa synnytys ja siksikin olis tärkeä tieto, vaikka se arvio heittäiskin vähän.

Kävin aamulla maksa ja sappikokeissa. Mulla on muutamana yönä kutissu kädet ja jalkapohjat, ja välillä milloin mistä. Mutta toki se voi johtua noista turvotuksistakin, ja mahan venymisestä ja muun ihon kuivumisesta jne.. Mutta tosi hyvä että sain heti eilen soittaessani tuon labralähetteen, niin tutkitaan ettei se ole ainakaan mikään hepatoosi. On vaan raskaana aika ärsyttävää olla se 12h syömättä, ja ihan sitä en voinut edes olla, olin 10h. Toivottavasti se riittää oikeaan tulokseen.

Jahas, mulla katos taas vähän tekstiä tällä ipadillä. En jaksa kirjottaa uusiks :)

T. Allu ja jvg 30+6
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! :flower:

Pitkästä aikaa tulin kattelemaan mitäs tänne kuuluu :) , vauvoja syntynyt jo 3 :O !
Olo ollut niin tukala ettei ole jaksanu tänne kirjoitella...

Tässä vähän viimeisimpiä neuvola kuulumisia:

Paino 70,7 kg :ashamed: eli 17 kg tullut..
RR 101 / 69
HB 120
SF-mitta 30
Tarjonta PT (Perätilassa köllöttää) :O
Liikkeet ++

Baby2003 & rv 33+1:heart:
 
tuulihattu mulla oli eilen sellasta ihme pistävää pientä kipua rinnassa sydämen paikkeilla kans eileb mut ei kai se mitään vakavaa ollut. Ei varsinaisesti sattunut. Häiritsi vain.

kela mä oon ollut kyllä viime aikoina hyvinkin tyytyväinen kelan toimintaan. Tein kaikki hakemukset netissä ja parissa päivässä päätökset näky jo netissä. Siellä on kaikki äippä- ja vanhempainrahojen määrät ja maksupäivät näkyvissä ja pakkauksen tulo kesti n. Viikon. ootteko käyneet netissä kattoon näkyykö päätökset siellä?
 
Onnittelut kaikille uusista perheenjäsenistä.

Nyt alkoi sitten 2 vkon välein neuvolassa ravaaminen...painoa tullut kahdessa vkossa 200g, JES=) HB noussut ja veren paineet ok. Sf mittakin kasvanut "vaan" puolella sentillä eli oli nyt 33,5cm.
Hieman meinasi hassusti käydä neuvolassa kun terkkari tunnusteli vauvaa ja kuunteli sydänääniä...yks kaks tuli kauhean paha olo ja päässä alkoi sumeta. Terkkari käski äkkiä ylös ja viime hetkellä nousin ku alkoi jo silmissä sumeta:O Kuuleman vauva painaa alaonttolaskimoa(?) niin veri ei pääse kulkemaan. Käski nukkumaan kyljellään ja sitähän on tullu tehtyä jo monta viikkoa;)

Muutenkin viime yönä oli ihan ihme olotila (en osaa määritellä millä tavalla) ja nyt alkoi pakottamaan(?) alavatsaa jota ei ole enemmin tehnyt. Voisko olla virtsatulehduksen oire??? Proteiinit oli plussalla hieman.

Katsellaan ja kuulostellaan...käski kyllä neuvolasta seurailla oireita kun valittelin ihmeellistä kuvotusta jota tulee aina silloin tällöin. Epäilyksenä on raskausmyrkytys...epäilenpä suuresti. Onneksi on kesäloma ja voi ottaa rennosti - olla tekemättä yhtään mitään:LOL:

Minulle tuli äippäraha päätös reilussa viikossa. Kannattaa soitellla Kelaan ja kysellä päätöksen perään...

Hieman olen täpinöissä kun sain tänään tulevan mummin tekeleet - oli pyynnöstäni tuunannut vanhan äitiyspakkauksen makuupussin ja tehnyt pussilakanoita sekä fleecepeiton jossa toisella puolella trikoota. Ovat ihan älyttömän IHANIA!

hanja ja osmoheluna 32+1
 
neuvola takana. painoa ole tullu juuri mitään, SF sama 32, hemppa 116 rautaa, noup! vaan veriruokia, paprikaa,persiljaa ja mansikoita :p rautaläkkeilä mene maha huonoon kuntoon. vauvan sykkeet 130-150 välillä. hepatoosi kokeissa laukkoa nyt 1 viikon välein joten neuvolatki jo joka viikko.. hmmp LKS lääkäri oli laittanu jos muutoksia paljon käynnistys 37-38 :O ounou! käääks 3-4 vikkoa enääää :O

tintta iita 34+0 huiiiiii
 
Lääkärissä käyty. Muljahdukset, eli lisälyönnit sydämessä kuulemma melko tavallisia ja vaarattomia. Käski vaan relata enempi...Ja tietty seurata tilannetta.

Kelan nettisivuilla harva se päivä käyn katomassa, onko tullut päätöstä, mut ei niin mitään.
Laitoinkin sitä kautti viestiä, et missä päätös viipyy. Siellä kyl näkyy, et hakemus on saapunut.
Äitiysavustus ja lapsilisä-päätökset tuli nopeasti.

-tuulihattu-
 
Minäkin kävin kurkkaamassa Kelan sivuilla tietojani ja ihan samat päätökset näkyivät, kun tuulihatulla. Ehkäpä tuo Kela on vain armottoman hidas ä-rahapäätöksen suhteen... Minä jään varhennetulle ä-vapaalle 20.7., joten saisi päätös jo tulla.: /
 
KELA jutuista...ööö, täällä puhutaan lapsilisäpäätöksistä, pitääkö sitä jo tässä vaiheessa jotenkin hakea? Kyselee ensimmäistään odottava epätietoinen :O

Itse täytin äitiysavustus- ja äitiys- sekä vanhempainraha-anomukset netissä kesäkuun puolenvälin jälkeen, ja pakkaus tuli 3:ssa viikossa, ja raha-asioiden osalta päätökset tulivat nettiin viime viikolla, ja postitse pari päivää myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Äh, mun teksti katos jonka olin jo kirjoittanut...

Ä-polilla tuli eilen käytyä ja painoarviot olivat A hitusen vajaa 1500g ja B hiukan yli 1600g. omilla käyrillään kasvavat A keskikäyrän alapuolella ja B aikalailla keskikäyrällä. Kaikki oli vauvoilla hyvin ja B oli RT:ssä ja A aina vaan pää ylöspäin, jännittää jo seuraava uä että olisikos jo silloin molemmat päät alaspäin jottei tarvitsisi ainakaan etukäteen jännittää sektiota.

Kutinaa on täällä ollut lisääntyvästi muutaman vko ajan ja huomenna sitten tsekkamaan labroja ettei ole hepatoosia. Iho on ihan siisti ulkoisesti ja rasvatakkin olen koittanut, mutta silti kutii varsinkin nukkumaan mennessä. Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ei ole moista ongelmaa ollutkaan. Täällä siis kutii ylävatsa ja rintojen alapuoli, kädet eniten ranteet sekä kämmenselät (eilen tuntunut myös kämmenissä) ja jalat kutiavat myös ja ajottain tuntuu jalkapohjien sivuilla kutina..

Hassua ajatella että tässä saattaa olla raskautta jäljellä enää muutamia viikkoja ja maksimissaankin omalla kohdalla enää vajaa 8vko.. Vielä olisi hyvin paljon tekemistä ennen vauvojen syntymää.. täytynee ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa puuhata asioita kuntoon...

Mullekkin tullut kotiin vasta tuo ä-avustuspäätös, mutta eiköhän sieltä loputkin tässä lähiviikkoina tule?! Plamsu ne kolme haettavaa riitti, jotka olet hakenutkin! :)

Eikun muoks.. kelan nettisivuilla on ne kolme eri hakumusta, käyppä katsomassa onko sulla jäänyt täyttämättä tuo lapsilisähakumus vai sisältyikö se johonkin muuhun hakemukseen, mutta jokatapauksessa täytettäviä oli kolme eri hakemusta!

Miksa ja tuplikset 30+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Ensiksi ONNITTELUT jo vauvan saaneille! ja paljon tsemppejä tulevaan, toivottavasti kaikilla menee hyvin!

Tänne ei mitään uutta, supistelee edelleen välillä, mutta onhan nuo helpottaneet mitä olivat ennen saikulle jäämistä. Nyt oon sitten jo viettäny kesälomaa reilu viikon, reilu kaksi viikkoa olis lomaa jäljellä, minkä jälkeen "loma" muuttuukin äippälomaksi.

Kela papereista, ei mullekaan ole mitään päätöstä tullut vaikka siellä lukee "27.6 hakemus saapunut" äippäpakkaus tuli nopeesti, mut noi rahapäätökset ei... olishan se tosiaan kiva tietää millon alkaa, kun saan sen kolme (?) kk palkkaa vielä...

Väsymystä täällä on edelleen liikkeellä, rautaa tarttis käydä ostamassa, kun ei näytä nuo vitamiinit auttavan (niissä siis mukana rauta). Nukkua voisin edelleen koko päivän, ja sehän on helppoa noiden poikien kanssa ;)

Tää viikko on miehellä iltaviikko, joten nää "illat" tuntuu TOSI pitkiltä... Ollaankin poikien kanssa paineltu kylissä, ettei kerkee niin paljoo tappelemaan kotona. :D

Vauvanliikkeet ja potkut tuntuu monenmonta kertaa päivän aikana, ja dopplerilla oon sitten vielä päivän päätteeksi kuunnellu (en toki joka ilta muista/jaksa) sydämenääniä <3 Vauvan tavaroita on nyt hankittuna jotakin, muutaman vaatteen aattelin viel ostaa, sit kun tulee syys/talvivaatteet myyntiin. Kaukalon (telakallinen) osto taitaa olla edessä, tai saadaan se mun ent työkaverilta, on meillä poikien vanha, mut on vaan niin hankala tunkee sitä joka kerta keskelle takapenkkiä, joten sillä aateltiin hommata tuollainen telakallinen... Niin ja sitten on edelleen "hankintalistalla" se auto.. huoh!

Ens viikolla olis neuvolakäynti, ja siitä sitten taitaa alkaa ne joka toinen viikko kulkemiset siellä.

Mut nyt ei muista/jaksa enää, taidan mennä tekeen ruokaa ja lähtee sen jälkeen poikien kanssa ulos!

tiggeri ja typy 29+1 (huiiii!)
 
Moikka!

Me ollaan perheen kanssa lomailemassa Pariisissa. Loma on sujunut hyvin, kunhan muistaa ottaa rauhallisesti ja levätä aina tilaisuuden tullen :)

Uutena vaivana on tullut pistämisen tunne palleaan. Taitaa yksiössä alkaa olemaan liian ahdasta kun tarvii murusen pyrkiä sekä alas että ylös. Välillä tuntuu armotonta nyrkittelyä virtsarakkoon ja potkuja palleaa kohti ;) Jalat turpoaa pienimmästäkin kävelystä...

Kymmenisen viikkoa jäljellä :)

Aatoksia ja muru 30+2
 
Onnea synnyttäneille :flower:

Onko teillä ollut nyt loppuraskaudessa vihlovaa kipua tuolla aika alhaalla? Oli pakko mennä lepäämään, kun luulin, ettei niistä keskiraskauden vihlomisista tarvitse enään kärsiä, mutta iski oikein lujaa tuonne ja monta kertaa, että mietin, että yrittääkö vauva nyt laskeutua/kiinnittyä tai iskee vaan hermoon. Onko teillä ollut jotain tällaista? Lapsi on ollut raivotarjonnassa, mutta luulisi, ettei se ihan viellä tuonne alas menisi. Kävely kyllä sujuu vielä suht kivuttomasti, vaikka tuntuukin, että vatsa painaa alaspäin ja supistaa kävellessä.

No ensiviikolla on sekä neuvola, että lääkäri, jossa katsotaan vielä kokoarviokin uudestaan. Nuo lääkäriajat on ennenaikaisuuden riskin takia ja sen takia, että pelkään, että vauva kasvaa liian isoksi suhteessa lantioon. Tuolla seurannalla saadaan kuulemma tarkempi koko arvio, kun että olisi vain yhden mittauksen arvio. Synnytys voidaan käynnistää rv 38, jos haluan. Vähän kyllä pelottaisi ne kivut, mitä käynnistys kuulemma aiheuttaa. Viikko sitten oli 1200g eli siinä keskikäyrillä mennään (esikoinen myös keskikäyrällä syntyessään, mutta syntyi liian aikaisin) eli olen itse aika vahvasti sen käynnistyksen puolella. Itse kun olen aika pieni ja kapealantioinen, ja suvusssa ahdasta lantiota. rv 38 koon luulisi olevan jotain aika tasan 3 kg.

Esikoinen syntyi tästä noin kolmen viikon kuluttua, eli vähän pelottavan pian. Nyt pitäisi päästä vähän pidemmälle, mutta tuo käynnistyskin olisi alle parin kuukauden päästä. Pitäisi kai sänkykin koota valmiiksi ja vähän muutella järjestyksiä, koska lähtö voi olla oikeastaan minä hetkenä tahansa. Viimeksikin tuli täysin yllättäen.

Mona Lisa ja pikkuneiti 29+4
 
Plamsu75 Minä laitoin paperisen äippärahahakemuksen niin siinä oli rasti kohta että lapsilisän voi hakea samalla eli minulle tuli kaikki päätökset reilun viikon kuluessa. Lapsilisää aletaan tietysti maksaa vasta kun lapsi syntynyt;). Se tais vielä olla että seuraavalta täydeltä kuukaudelta??!

Eilen iltainen alavatsa kipu muuttuikin yöllä kovaksi ja aamulla klo7 aikaan täytyi lähteä äpoliklinikalle: / Eipä ne siellä kyllä osanneet sanoa mistä kyseinen kipu johtuu...kaikki oli vauvalla kunnossa ja painoarvio oli n.2kg. Ei ollut laskeutunut vielä niin alas että synnytys olisi lähellä. Kohdun kaula oli kyllä lyhentynyt mutta ei hälyttävän lyhyt. Olisivat kuitenkin antaneet kontrolli ajan kahden viikon päähän mutta koska kahden vkon päästä on JO rv34 ni lääkäri totesi että jos synnytys alkaa silloin niin sitä ei estellä eli jäin ilman aikaa.

Ottivat kaiken maailman kokeita nyt sitten odotellaan tuloksia...ja levätään ku kipukaan ei ole hellittänyt kokonaan. Ohjeiksi sain että jos kipu yltyy ym.niin sinne takaisin muuten voi kotona lepäillä ja naukkailla kipulääkettä.

hanja 32+2
 
Palaan myöhemmin kirjoittelemaan lisää, mutta mun on pakko sanoa, että ei käynnistetty synnytys ole välttämättä ollenkaan paha. Ei mulla ainakaan ole ollut kumpikaan edellinen, ja tyytyväisenä olen jälleen menossa käynnistykseen 9.9. :)

Helmitoivo 30+6
 
Kiitokset kaikille vastauksista, nyt on tuo lapsilisähakemuskin täytetty :)

Täällä arvotaan nyt oman jaksamisen ja työn teon rajaa. Mitään kunniamainintaahan kukaan ei siellä töissä minulle anna, vaikka kuinka koittaisin sinnitellä vimeisiin päiviin. Työpäivän jälkeen kunto on niin huono, että lähes petipotilaana saa olla. Vauva painaa niin tuonne alas, ja alavatsaa polttelee, ja kävely tekee melkein pahaa Lepo auttaa, onneksi. Tosin välillä kyllä yöunet jää melko huonoiksi kipuilun takia. Huomenna taidan kyllä varata ajan työpaikkalääkäriin. Oma ja pienen terveys se kuitenkin kai on tärkeintä tässä vaiheessa :heart:

Jaksamista meille kaikille, vielä on toivottavasti ainakin vähän aikaa masumatkaa pienillä jäljellä.

Plamsu75 ja Pienimies 30+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä