Syyskuun suloisuudet 2013 *Heinäkuussa*

Sunshinelle ONNEA tuplasti pojista :flower: :heart: :flower:

Vau sentään vauvoja ilmaantuu pikkuhiljaa, eikai muu auta =) eipä tässä ole heinäkuuta enään montaa päivää jäljellä...sitten elokuu ja SITTEN meidän virallinen kuu ja kaikki saa pikkuhiljaa masusta palkinnon ihanan :D ah ei malta odottaa!

Voimia kaikille tuskastuneille ja kipujen kanssa kärvisteleville! :hug:
En edes uskalla ajatella miten olisin uupunut, jos olis kaikkia vaivoja. Väsymys ei onneksi ole niin paha, kuin kaikki kivut, supistukset jne.
Täälä vointi on hyvä ja nautin kyllä ettei ole mitään suurempia kipuja. Maha tuntuu suurelta ja pakko hidastaa kaikkea menoa ja näitä kotihommia, kun ei taivu enään entiseen malliin. Vatsanahkaa kiristää ja välistä se tuntuu ikävältä. Täynnä oleva olo on usein ja ähkyä pukkaa, mutta en valita, kun selkä tai muukaan paikka ei reistaile. Tahti on hidastunut ja kivuttomia suppareita tulee pitkin päivää, mutta ne kuuluu asiaan. Vauva liikkuu ja jonkin verran potkutteleekin vielä vaikka selvästi on tila käynyt ahtaammaksi, kun ei enään niin suuria potkuja tömistele =)

Oon niin iloinen, kun oon saanut pestyä kaikki vauvan vaatteet,lakanat ja muut tekstiilit. Pinnasänky on ostettu ja kasattuna. Kaikki isommat hankinnat tehty ja nyt vain odotellaan vauvaa. Kaupasta täytyy vielä ostella vaipat, liivinsuojat jne. tarvittavat jutut. Äkkiä kaikki sitten pesty ja laitettu, kun sai sen fiiliksen, että NYT!! Sairaalakassia en oo vielä pakannut enkä vauvan kotiintulo vaatteita miettinyt...Ne ehtii vielä moneen kertaan miettiä ja pakata ;)

Tänään oliskin taas uusi viikko aluillaan.... 33+0 :heart:
 
Iltaa!

Onnea kaksospojista!

Kävin tänään neuvolassa äitiyspolin sijaan, sillä lääkärini on lomalla eikä huvita vieraalle ihmiselle avautua, kun niin arkaluontoisista syistä siellä käyn. Kaikki oli kunnossa: pissa puhdas, hb noussut hyvin (nyt 121, kun toissa kerralla oli 106), joten voin jättää lisäraudan pois, ja sykkeet ja liikkumiset kunnossa. Painoa eikä sf-mittaa multa kontrolloida ollenkaan. Itse asiassa terkkari (kokenut sellainen) sanoi, että hyvin harvoin sf-mitta kertoo yhtään mitään vauvan koosta, vaan sen sijaan käsituntumalla saa paremman arvion ja tietenkin sitten ultralla.

Huns, mulla sama tilanne kuin sulla, eli vauveli pyörii aivan täysin vielä yksiössään. Tänään oli aamulla kohdunpohjassa poikittain. Nyt tuntuu, että olisi taas jotenkin eripäin. Eipä taida asettua ennen käynnistystä ja olen varautunut ulkokäännökseen. Toivon, että kääntyisi tavalla tai toisella eikä sektiota tarvittaisi, mutta eipä sekään sitten maailmanloppu ole. Tiedän kyllä, että ihmisiä synnyttää perätilavauvoja alateitse, mutta multa se on lääkärin taholta kielletty homma.

Helteet eivät tunnu yhtään kivoilta, ja selkäkipu on aivan viheliäs ja tuleekin olemaan seuralaiseni synnytykseen saakka. Supistuksia tulee jonkun verran. Sillä tavalla sopivasti, että on ihan hyväkin, jos paikat hieman alkaisivat kypsyä, mutta ovat silloin tällöin tulevia ja loppuvat kyllä melkoisen lyhyessä ajassa. Hieman kipeähköjä ovat, mutta eivät pelottavia.

Pelot ja ahdistus jylläävät, mutta hieman mielialaa keventää viikon päästä jatkuva terapia. Pääsee purkamaan tätä pahaa oloa tutun terapeutin kanssa.

Ensi viikolla miehellä loppuu myös loma ja pojanviikarit palaavat hoitoon. Puolitoistavuotiaalla pojallamme on kova flunssa. Saa nähdä, tarttuuko meihin muihin. Tämä nyt kuulostaa pöhköltä, mutta jos tarttuu, niin olen helpottunut, etten minä aloittanut tautikierrosta, sillä olisin takuulla kauhuissani pelännyt ja uskonut sen olevan listeriaa - tuota kaikkien raskaana olevien painajaista. Nyt jos flunssa iskee, niin tietää, että kyse on ihan tavallisesta flunssasta.

Helmitoivo, 32+4
 
Sunshine84 ensiksikin paljon onnea pikkuisista ja kaikkea hyvää alkutaipaleelle!

Mirkakin on laittanut ihana kuvan, voi kuinka kaunista :heart: ja kohta teillä toivottavasti kotoinen arki pääsee alkuun.

Täällä kaikilla tuntuu olevan enemmän tai vähemmän kaikenlaista kremppaa, masu alkaa jo ahdistaa, ja olokin tuntuu niin kömpelöltä. Itse pystyn samaistumaan niin monelta osin teidän muiden kanssasisarten oireisiin ja kremppoihin.

Tosiaan masu alkaa jo ahdistaa, mun painaa kokoajan kovin tuonne alavatsaan ja iltaisin supistelee ihan riittämiin, pakko vaan makoilla. Vatsanahka on kireällä, ja mä kun jo juhlin, ettei niitä raskausarpia ole tullut, niin joo kyllä niitä n yt vaan alkaa ilmestymään :|

Vauvan sänky kasattu, kotona remppa viime metreillä, pikkuisen vaatteet pesty ja taiteltu lipastoon, kaikki tarvikkeet likimain valmiina ja kohta haetaan vaunutkin kotiin. Turvakaukalon telakka asennettu jo toiseen autoon valmiiksi, toinen vielä laittamatta, pikkuhiljaa valmistaudutaan. Sairaalakassia ei vielä olla pakattu, mutta eikähän tuon vielä ehdi :D

Ensi viikolla meillä alkaa perhevalmennukset, ja mennään tutustumaan synnärillekin, eli pikkuhiljaa kaikki alkaa kongretisoitumaan. Samalla sitä alkaa hetki hetkeltä enemmän miettimään synnytystä yms. ja sellaista pientä kauhunsekaisuutta on ajoittain havaittavissa. Yöt menee aivan pätkissä, pitkää unijaksoa ei enää ole kun mikään asento ei tunnu oikein hyvältä nukkua, eli sitten torkutellaan ptikin päivää sen mitä voi.

Vauva möyryää ja vatsa heiluu. Toki liikkuminen on oikeastaan sellaista möyrintää, jalat vispaa mun kylkiluissa, enää ei taida tuolla volttia heittää kun ahtaaksi tuntuu tila käyvän. Ensi viikon lopulla seur. neuvola, jotenkin jo odotan sitä, vaikkei edellisestä käynnistä ole kuin viikko.

Jaksuja kaikille näille viimeisille viikoille kremppoineen kaikkineen!

Plamsu75 ja Pienimies 32+5
 
Onnea sunshine84 :)

On aika epätodellinen olo. Sairaalaan lähtö voi oikeastaan olla koska vaan. Tekisi mieli tehdä kaikkea, mutta ei voi ja kävellyt ja siivonnutkin olen varmaan turhan paljon. No se on sitten kostautunut sillä, että tuntuu, että meloni on jalkovälissä ja käveleminen sattuu ja on vaikeaa. En tiedä onko vauva nyt jo mennyt laskeutumaan vai mitä tuolla alhaalla tapahtuu. Nyt yritän lähinnä lepäillä, koska pelottaa, että synnytys lähtee käyntiin.

Kaikki on onneksi aika valmista. Sairaalakassi pitäisi pakata. Mitä aiotte ottaa mukaan? Viime kerralla en ottanut mitään, koska lähtö tuli niin yllättäen ja oli tarkoitus käydä vaan tarkistamassa mikä on tilanne.

Olen ajatellut:

-puhelin + laturi
-hammastahna + harja
-hiusharja + kasvovoide
-meikit lähtöä varten
-kotoutumisvaatteet itselle ja vauvalle
-suuremmat rintaliivit + liivinsuojat (imetysliivit ostan myöhemmin, ettei tule ostettua väärää kokoa)

...mitäs sitä muuta tarvitsisi. Meillä oli vielä remontin takia sairaalassa pyyntö, ettei otettaisi turhaa tavaraa tilanahtauden takia, joten kauheasti ei viitsi mukaan mitään ottaa.

Vauvalle olisi mukava ostaa joku pieni pehmo syntymälahjaksi :)

vaippoja ei kai kannata edes ostaa vielä, kun ei tiedä lapsen kokoakaan.

Mona Lisa ja pikkuneiti 31+3
 
Meidän neuvolakuulumiset tänään:
Painoa +314g/vko, RR 125/65, Pissa puhdas, hemppa 112, SF-mitta 31cm, vauva raivotarjonnassa ja laskeutunut, ei kiinnittynyt ja syke 130.
määräys nyt syödä rautaa 2 tablettia päivässä, kun ei ole yhdellä alkanut nouseen.
Lähete tuli kiireellisenä äippäpolille noinen kunnon supistusten, alavatsa- ja alaselkäkipujen,sekä paineen tunteen takia. Aikaa nyt siis odotellessa. vauvan syke oli aiemmista laskenut jonkin verran, mikä terkan mukaan valmistaa vauvaa syntymään.
Paino nyt noussut lähtötilanteesta 2,1kg.

mammamammutti ja tirppana 31+5
 
Heips!

Onnea sunshine84!!:)

Sairaalakassiin menee ainakin samat tavarat kuin Mona Lisalla. Lisäksi muutamia omia yösiteitä (kaveri suositteli,tiiä tartteeko), shampoo+suihkusaippua, dödö, hiuslakka ja hiuspanta (ei varmaan tarttee nuitakaan:D,mut jos jostain syystä kerkeen katsoa peiliin) ja jotakin pientä naposteltavaa..Aattelin,että mies sitten tuo vauvan kotiinlähtövaatteet myöhemmin, niin ei tuu ihan megakassi.

Mulla vaivana tällä kertaa jäätävä unettomuus!! Oon kyllä jo pitemmän aikaan nukkunut ihan kamalan huonosti, en saa millään unta, vaikka väsyttääkin kuin kuolema. Unen saan yleensä noin klo 3-4 yöllä ja herään vessaan vielä monta kertaa tuossa välissä. Sitten nukun ysiin asti,en sen pitempään. Inhottavaa tuijotella seiniä monta tuntia ennen kun nukahtaa (ja rampata tietty vessassa koko ajan). Oon yrittänyt lueskella,katella telkkua ja syödä jotain yöllä, mutta ei sekään auta. Päivällä en osaa oiekin nukkua,vaikka varmaan kannattas. Ärsyttävääääääää..Mutta kuuluu kai asiaan plaah!

Terkuin Moonan&Napura 34+4
 
34 viikkoa tänään. Jessjess.

Vauva tuntuu kasvavan nopeasti, sellainen on ainakin olo. Edelleen tuntuu pää alhaalla, potkii välillä vielä kylkiluihin, mutta tilaa on tosiaan varmaan aika vähän enää.

Mullakin on ollut jo pitkään unettomuutta. Oon jaksanut sillä, että saan usein aamuisin nukuttua. Lähes poikkeuksetta herään aamuyöllä, kun vauva potkii ja on nälkä. Sitten yleensä liikuskelen jonkun aikaa, syön ja puuhailen ihan muuta, viime aamuyönä kävin ulkonakin kun oli niin tukkoinen olo. Sitten saan aamuisin nukuttua pari kolme tuntia ja vauvakin tuntuu nukahtavan. Sitten jaksan yleensä alkuiltaan, tosin kahdeksan, yhdeksän aikaan oon aina ihan valmis nukkumaan.

Oon vaan nyt aatellut, että ihan turha edes yrittää mitään säännöllistä rytmiä juuri nyt ainakaan pakottamalla.

Supistukset rauhoittui tai sitten vaan oon tottunut, mutta ei oo ainakaan tulleet niin rajuina enää. Kävin jopa pari kertaa pidemmällä lenkillä ja hölkkäsin pieniä matkoja. Teki kyllä hyvää, mutten taida kauhean usein enää tuohon pystyä. Selkä ON kipeä. Siihen ei tunnu auttavan mikään muu kuin lepuuttaminen ja suht suorana pitäminen edes pieniä aikoja.

Mutta kertokaa mulle, miten vauvan vaatteet voi haista vauvalle jo nyt, vaikka ne on ihan tavallisia vaatteita? :)
 
Täällä käyty aamulla neuvolassa, neuvolantäti tunnusteli ja kyllä tämä ipana pää alaspäin on :) Sairaslomaa tarjosi, kun kerroin että välillä vihloo nivusia kun kävelee, mutta aion vielä tämän viikon töissä sitkuttaa, päivä kerrallaan tosin. Painoa tullut reilu 200g kahdessa viikossa. Maltillisesti nousee, hyvä niin!

Vadelmia kävin keräämässä, kauhean kokosia mollukoita on. Ajattelin tehdä niistä vadelmatäytekakkua nimiäisiin..

Reissussakin oltiin, oli mukavaa. Eilen pimahdin ihan täysin, itkin ja nauroin yhtäaikaa. Kivoja nämä kohtaukset :whistle: Toivottavasti ei töissä tule tällästä...

Kaunista päivää!

Beibei & Ipana 32+0
 
Nyyh, nyt tätä äitiä itkettää ja sydän murtuu. Meillä on siis kaksi poikaa ennestään, joista vanhempikin täyttää vasta aivan lokakuun lopussa kolme vuotta (synnytän siis alle kolmessa vuodessa kolme lasta, hui). Esikoinen on ollut viime aikoina tosi raivokas uutta tulokasta kohtaan. Puhuu vähän väliä, kuinka lyö äidin mahaa ja pikkusiskoa. Tänään sitten minulla tuli mitta aivan täyteen näitä puheita ja tämän suuttumisen seurauksena selvisi syy pienen pojan raivokkuuteen: "Äiti, mua pelottaa, että pikkusisko rikkoo mun junaleikit". Siinä sitten halattiin tiukasti toisiamme ja minä lupasin, että äiti ei varmasti anna pikkusiskon rikkoa pojan leikkejä. Sitten poika huusi mahan läpi, että älä, pikkusisko, riko mun junaleikkejä ja saman ilmoitti naapurillekin: "Pikkusisko ei saa rikkoa mun junaleikkejäni".

Totta kai suutuin tuollaisista lyömispuheista, mutta tuntuu tosi pahalta pienen poikani puolesta. Onhan tämä taas iso elämänmuutos hänelle, pienelle. Kuinka paljon pelkoja pyöriikään hänen pienssä pellavapäässään.

Helmitoivo, 32+6
 
Mulla on kyllä jäänyt tänne puolelle kirjoittelu aivan tyystin. :ashamed: Useamman kerran päivässä käyn lukemassa, mutta en vaan saa aikaiseksi kirjoittaa mitään.

Eipä sinänsä mitään kirjoitettavaakaan ole. Olo hyvä, mitä nyt turvotus alkanut lisääntyä. :( Paino oli noussut neuvolakäyntien välissä reilun kilon per viikko, sf-mitta sen sijaan pysynyt samassa ja oli nyt rv 33+1 29cm (viime raskaudessa ollut näillä viikoilla 32cm :O). Vauva raivotarjonnassa ja th:n sanojen mukaan normaalikokoinen, mutta hän sanoi meidän pojastakin että siro on, oli sit syntyessään 3980g. :D

Lenkillä käyn edelleen 2-3 kertaa viikossa, semmosia 7,0-8,5km matkoja. Ja nyt kun ollaan kaverin kanssa käyty, niin ensin pyöräilen hikipäissäni 3,5km, siihen reilun 8km lenkki, ja pyörällä takas. Ihan hyvin mun mielestä. :xmas: Arkiliikuntaakin tulee kivasti.

Helmitoivo Huhheijaa, kolme lasta ALLE kolmessa vuodessa! Ei käy kateeksi. ;) Meidän toistaiseksi ainokainen on 3v3kk nyt. Olisin toivonut pienempää ikäeroa (2-3v.), mutta minkäs teet, ei voitu siihen itse vaikuttaa.

Vauvoja hiljalleen tupsahtelee maailmaan, tuolla FB:n puolellakin jo kolme vissiin, sunshinen kaksoset ja yksi muu. :) Mä en edelleenkään usko, että tää syntyis ennen syyskuuta tai edes juurikaan ennen laskettua aikaa.

Huomenna alkaa jo elokuu!

Empuuu rv 33+2
 
Ensi kuu on sitten meidän kuu!! vitsi kun tuntuu hienolta, tää alkaa olla jo ihan loppusuoraa!! :)

Täällä nukkuminen huonoa, tulee lähes joka yö valvottua 2-4 tuntia, onneksi pian alkaa koulu ja pk, niin saa levättyä päivisin paremmin.

Onko joku innokas tekemään elokuun pinoa? :)

Miksa ja tuplikset 32+5 (enää reilu 5vko käynnistykseen!! :) )
 
Oi mikä suloisuus MirkaJ kuvassa on :heart: mukava kuulla, että siellä voidaan hyvin ja kasvua tapahtuu hurjasti. Uskomatonta miten pienestä ihminen ponnistaa =)

Oh ei meinaa malttaa jaksaa odottaa, että itsekkin saa pikkuisen nyytin syliin :D

Äh ja juuri kun tännekkin taisin kirjotella, että vointi ok/hyvä niin huh huh alkaa kyllä ahistaa tää maha ja poikien peräs lyllertäminen |O muutama yö mennyt nyt niin heräillessä ja joka kyljen kääntäminen on työlästä, kun niin iso olo. ÄÄÄh ei jaksais jos aina olis näin iso maha ja painava olo. Jaloissa tuntuu painoa, raskaat ja ehkä vähän turvotustakin tullut. Juu et kivoja nää loppuraskauden vaivat :ashamed:

Helmitoivo voimia sinne pienten kanssa ;) mullakin oli kolme pientä kolmessa vuodessa, nyt tosin jo helpottanut kun nuorin on 4,5v. Jännä miten lapset ymmärtää asiat.....mä en muista, että olis ollut poikien kans mitään mustasukkaisuusjuttuja tms. kun olivat niin pieniä. Ainakaan eivät sanoin kertoneet, mutta ehkä sitten teoin oli hulinaa :LOL:

Tuntuu et nyt kun ovat isompia niin osaavat odottaa vauvaa ja välillä innoissaan odottavat, mut sitten kun suuttuvat niin melkein kirotaan että miksi tulee vauva :(

jahas ei auta muu kuin mennä.....vieras lapsi lisäksi kylässä, joten pojilla on mahdoton meno päällä!

Voikaa kaikki hyvin!! Niin ja kiitos jos joku Empuuu? jaksaa päivittää uutta pinoa. Mä oon ainakin tosi huono siinä enkä uskalla luvata ehtiväni :|

Delila 33+3
 

Yhteistyössä