Syyskuun Söpöliinit 2012 *Helmikuussa*

Ihania ultrakuulumisia :heart:

Mä tulin nyt lähinnä poksumaan, jotenkin mahtavaa päästä kaksnumeroisille luvuille!! :heart:
Mulla on ehkä vähän poikaolo.. Ja näin viime yönä unta, että synnytin poikavauvan. Se uni oli kyllä ihan järjetön; synnytin olevinaan omassa sängyssä silleen PLOP vaan ja lähinnä huolehdin siitä, että pitää perua neuvolakäyntejä ja ultria kun olinkin yllättäen niin pitkällä raskaudessa :LOL: Kaikkee sitä..

hawwe & minipapu 10+0 poks! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: lintetsa ja Kakaa
Ahh, nyt on olo kuin uudella ihmisellä! Sain nukuttua 11h ja yöllä valvoin vain tunnin. Huh, miten helpottunut olo. Nyt kykenee tekemäänkin jotain.

Piirto ja kumiankka tervetuloa joukkoon!

Hawwe ja Tillu79 Onnittelut uusien viikkojen saavuttamisesta! :)

Sophie_84: meillä ei näy AVA, enkä oikein tiedä, miten sen saisi näkyviin… Oon kyllä katsellut SuperNannya ja se on aika mielenkiintoista seurattavaa. Tsemppiä ultran odotteluun, todnäk siellä on kaikki hyvin!

Kakaa Sä olit tehny ihania ostoksia kirppiksellä! Mäkin haluaisin mielummin kirppikselle mennä katselmaan, kun uusiin saa tässä odotusaikana törsättyä äkkiä kauheet summat, kun ostelee yhden vaatteen sillon ja toisen tällöin. Muutenkin haluaisin vähän edes yrittää EKOilla. Musta on muuten kivaa lukea, kun sä kirjoitat vähän murtaen pohjalaisittain. Meidän suku ja mieheni itse on etelä-pohjanmaalta kotoisin.

Mulla on ollut aika vähän mitään kipuja, välillä vain jotain ihan pieniä vihlaisuja ja juoksulenkille kun koitin ykspäivä mennä, niin ei tuntunut hyvältä, joten en juossut sitten. Eilen illalla sohvalla makoillessani vähän pisteli alavatsassa.

Kukaan ulkopuolinen ei ole vielä mahasta arvannut, mutta jotenkin käsittämättömällä tavalla jo tammikuussa entinen työkaveri muka näki silmistä!!? :D Sillä ei voinut olla mitään tietoa, joten en tajua miten arvasi. Tänä aamuna mies sanoi ekaa kertaa, että nyt toi sun masu alkaa kyllä ihanasti näyttää vauvamasulta! :heart: Vaikka se on tossa pullotellut jo jonkin aikaa, niin nyt se kyllä alkaa näyttää ehkä enemmän sellaiselta tasaisesti alhaalta ylös pyöristyneeltä eikä niinkään mahamakkaralta. :D

Täälläkin poksutaan ylihuomenna (nyt jo hehkuttelen ;D)!

Minnianna ja Tirri 12+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kakaa
Morjens! Täällä kovasti haluisin käydä ultrassa vielä ennen nt-ultraa, mutta mies on sitä mieltä että kun oksennan edelleen vähintään joka aamu niin kaikki on ok. Että ihan turhaan stressaan. Jospa se olis oikeessa :) ens Yöks pitäs mennä töihin. Täytyy pitää peukkuja ettei paha olo yllätä :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!! Onneks kohta koko ryhmä voi nauttia raskaudesta koko sydämestään <3

Kusma ja hattivatti 9+4
 
Huomenta päivää!

Eipä ole tullut kirjoiteltua, vaikka päivittäin olen käynyt lukemassa. Jotenkaan en ole saanut aikaiseksi.

Näin viime yönä taas vauvaunta, olin menossa synnyttämään ja kätilöinä (mulla oli 2 kätilöä) mulla oli mun opettaja (joka siis oikeasti on kätilö) ja yksi tuttu, joka on myös siis oikeasti kätilö :D Molemmat kysyivät multa, että haluanko vaihtaa kätilöitä, mut en halunnut. Synnytyshuoneessa oli 2 muutakin naista, tai oikeestan olivat tyttöjä. Mulla loppu supistukset, eikä oikein ollut mitään oireita. Jossain vaiheessa hammasta alkoi särkeä ja toinen kätilöistä veti sen irti :eek: Oli taas niiiin erikoinen uni, ettei tosikaan :D Ja tietenkään vauva EI syntynyt, eli en nähnyt, kumpi tuli. Ärsyttävää.

Mistäs oottekaan keskustellut... Joku puhui ainakin karvojen kasvusta ja musta tuntuu, että mullakin kasvaa kaikki karvat ihan kauheeta vauhtia :D Varsinkin kainalokarvat! Ei kiva.

Äitiyspakkausta en nyt sit kai otakaan, kaveri lupasi antaa ainakin niitä vaatteita ja jotain muitakin (harsoja, makuupussin), sillä kun on se 2011 pakkaus, mikä oli un mielestä tosi kiva ja mikä mekin varmaan saatais. Rahana se on 140e, pikkumyy taisi kysyä :wave:

Tervetuloa kaikille uusille! Ja moni oli taas käynyt ultrassa, onnea hyvistä kuulumisista! Ja yksi ihana kuvakin oli taas :heart:

Miten paljon etukäteen te olette saaneet kutsun ultraan? :attn: Mulla ei ole sitä vieläkään tullut : / Huomenna on viikkoja tasan 11. Olisi kiva saada se hyvissä ajoin, että tietää varautua ja muutenkin. Joka päivä juoksen postin hakemaan, mutta aina saanut pettyä :ashamed:

Tänään aamulla, kun tunnustelin vatsaa, tunsin semmoisen kovan "möykyn" tossa häpykummun yläpuolella :heart:

Edelleen vaivaa huonovointisuus, vaikken nyt olekaan oksentanut pariin päivään. Iltapäivää kohden huono olo voimistuu. Närästys vaivaa. Väsynytkin olen, mutta oon nyt hiihtoloman aikana saanut kivasti lepäilläkin :)

Seuloista ollut vielä puhetta, täällä tapana käydä verikokeissa ultran jälkeen ja tulokset tulevat kirjeitse kotiin.

Tänään on yhden kaverin valmistujaisjuhlat. Pakko siellä varmaan kertoa raskaudesta... Kun siellä kuitenkin tarjolla boolia jne., niin varmasti huomaavat, jos en sitä ota :D Ei todellakaan olla koskaan oltu kovia juomaan, mutta tällaisissa juhlissa on kyllä ollut tapana alkoholiakin nauttia, eli pari-kolme kertaa vuodessa ;) Olis ollut kiva käydä ensin siinä ultrassa, mutta en viitsi valehdellakaan, helpommalla pääsee, jos suoraan ja rehellisesti kertoo :D Nyt tietää vasta ihan muutamat kaikkein lähimmät ystävän ja lähisuku minun puolelta. No, alkaahan se huomenna jo 12. viikkokin...

Kerrottiin muuten tällä viikolla lapsillekin, kun nuorempi oli mun sylissä, hyppäsi siitä pois, katsoi mun mahaa ja kysyi, onko siellä vauva kun se on niin iso :LOL: Ajattelin, että miksei voisi heille jo kertoakin. Pienempi sanoi, että aikoo silittää vauvaa, kun se on syntynyt ja isompi ei sitten uskonutkaan, että mun mahassa mitään vauvaa edes on :D Heh.

Jospa nyt lopettaisi tän kirjoittamisen... Vähänlaisesti tuli nyt kommenttia, kaikki olen lukenut, mutta sivuja onkin varmaan tullut joku 10 sitten viime käynnin :D

Salainen 10+6.
 
Minnianna oon kova puhumaan ja kirjoottamaan murteella ja välillä pitääkin miettiä että mitä kirjoottaa että kaikki ymmärtäis :D Äitini on raahesta kotoisin ja kun sinne mennään sukuloimaan niin voi juman kekka kun on vaikea keskustella:LOL: Mistä päin etelä-pohjammaata miehesi on? oottako usein tääläpäin sukuloimassa?

Kiitos kun vastasitta tuohon äitiyspakkaus kysymykseen :)

(.) Mäkin näin jotakin vauva unta mutta se on vielä vähän sumun peitossa, ja mieskin herätti niin uni katkesi, mutta jotakin vauvan vaatteita siinä oli ja sinisen/mintun värisiä kaikki, se jäi mieleen että pyörittelin käsissäni mintun väristä kevyt toppahaalaria :D

Jos sitä menisi syömään jotain aamupalaa ja sitten voisin ruveta askartelemaan valmistujais korttia kaverille pääsee koiratkin nyt mukaan ja Juju näkee vanhempansa:)

Kakaa ja Toukka 12+2
 
Äitiyspakkausta en taida ottaa, kun on paljon vauvanvaatetta muutenkin ja edellisen pakkauksen haalarit vielä hyvässä kunnossa. Suosittelen kyllä ehdottomasti ensi odottajille. =)

Onko kellään muulla sopeutumisvaikeuksia kasvavan vatsan suhteen? Mää oon lihonut jo muutaman kilon ja vatsa pömpöttää todella selkeästi. Työkavareilta oon kuullu jo monenlaista ajattelematonta kommenttia. Joku ihmetteli, että miten vatsa on JO nyt NOIN iso. Eräs kommentoi eilen raskausuutisen kuultuaan, että "Mää mietinkin yks päivä, että miten on nuori ihminen päästänyt itsensä tuommoiseen kuntoon". :kieh: Tää oli totaalinen pohjanoteeraus. Mää tunnen itteni jopa masentuneeks noiden kommenttien ja muuttuvan kehon takia. :'(

Nyttynenä ja katkis 14+2
 
Viimeksi muokattu:
Uusi äitiyspakkaus laatikko on yli söpö. Harmi kun ei kerkeä meille, mutta ite en äitiyspakkausta muutenkaan taida tälläkään kertaa ottaa. Kaikki oleellinen siitä on tallella esikoisen pakkauksesta.

Menhit meilläkin neiti 4v piirtelee äidistä kuvia ison mahan kanssa ja sanoo että äidillä on vauva vatsassa :D Aika hauska yhteensattuma. Lapset ei siis tiedä raskaudesta ja yritän vielä jonkun aikaa olla kertomattakin - pitkä on aika odottaa syyskuulle ja lapsien myötä tietäisi koko naapurustokin asiasta, joten ei kiitos vielä ;)

Paino on noussut täälläkin pari kiloa. Eikä haittaa! Lähtöpainoa on sen verran niukasti :) Edellisistä raskauksista tuli molemmista 16kg ja lähti oikein hyvin parissa viikossa pois.

Täällä on aloiteltu hiihtoloma suursiivouksella miehen kanssa. Lapset ulkoili 2½ tuntia ja tein siivouksen päälle vielä kalakeiton. Nyt korkataan irtokarkkipussi ja köllähdetään koko perhe sohvalle lasten elokuvan pariin :heart: Nautinnollista viikonloppua muillekkin!!

Adora ja Ruu 9+4
 
Misupai ja muutkin jotka äitiysloman varhennusta miettii...Sen voi siis aloittaa oman valinnan mukaan 50-30 päivää ennen LA:ta.Ei tarvi mitään syytä siihen.Se on sitte se erityisäitiysraha mihin tarvii sen vaarallisen työn yms...

Vanilla Whip täällä pääkaupunkiseudulla (varmaan siitä aiemmin mainitsinkin) menee varmaan kaikissa sairaaloissa (HUS) niin että nt-ultran jälkeen mennään verikokeeseen ja sen voi päättää esim sen ultran tuloksen perusteella meneekö vai ei.Niin tein viimeksi enkä mennyt koska turvotus oli vain 0,7.Niin ajattelin tehdä nytkin.

Äitiyspakkausta en oo vielä miettiny,hyvä ku tajuan että oon taas raskaana....Olis kyllä nyt kiva kun viime vuonna en ottanu.Kaks kertaa neljästä oon ottanu,vuosina 98 ja 04 :D

Muille kertomisesta sisaruksille, äidille, mummille ja parille kaverille kerroin heti ku tein testin...Oli kyllä sen verran epäuskoinen olo :) Kai mä joskus kerron sit muillekki tai kai ne jostain facesta voi sitte kattoo joskus :LOL:

Neuvolassa kävin 23.2 ja sain kaikenlaisia lippusia ja esitteitä...Ei näin viidennen odottajana voi millään muistaa ruokavalio ja muita juttuja vissiin :D No ei,aina on kyllä kiva lukea sikiön kehityksestä ja semmosesta. LA aikaistui päivällä mutta katotaan nyt ensin nt-ultra joka siis pitäis varata.Senhän pitäis olla ihan kohta :O Kun nyt sais vaan ittensä tajuumaan täysin tän homman...äitiysvaatteita kyllä ostin huutiksesta mut jotenkin on niin epätodellinen olo.Eiköhän se siitä viimeistään ku lapsi syntyy :kieh:

NeliApina ja 9+2
 
Joku kyseli Nt-ultrasta että millon se kutsu saapuu. Mulle neuvolatäti laitto lähetteen viikko sitten perjantaina ja se tuli netpostiin mulle torstaina ja postilaatikkoon perjantaina. Eli noin viikko lähetteestä niin sain sen tiedon. Mutta siihen on kuukaus aikaa vielä. Kertokaas käynkö oikeeseen aikaan ottaa verikokeen ennen nt-ultraa jos oon menossa kokeisiin 2.3 perjantaina jolloin on 10+3 ja se ultra on 19.3?

Neuvolatäti sano että käyt ottaa sen TASAN 2 viikkoa ennen ultraa mutta 5.3 maanantaina en millään pääse ottaa testiä. Onko siis ok käydä ottaa se ed perjantaina? Neuvolalapun mukaan se pitäs kait ottaa vk:lla 9-11 mutta poliklinikalle kun soitin niin ne sano että vk 10-11 on paras aika. Mutta tässä on vielä sekin, että 19.3 ultratätin mukaan mulla olis 12+1 ja neuvolan mukaan 12+6. Meneeköhän tää siis ihan pipariksi. Toivottavasti en käy ottaa testiä liian aikaseen. Miks ei vaan sanota päivää että tällöin menet tänne ja tällöin tänne. Olis helpompaa tällaiselle piilo blondille :D

Kusma ja hattivatti 9+4
 
Nyttynenä täälä kans yks joka kamppailee kehon muuttumisesta!!!! oon aina ollut tosi hoikka, mutta iso rintainen ja nyt jotenkin on ruvennut ahristamaan rinnat kun ne on kasvanu vielä isommaksi :/ ja sitten mahani omastamielestä ei näytä laisinkaan raskausmahalta vaan turvonneelta makkaralta varsinkin istuessa, välillä tulee sellaisia oloja että voi kun maha olisi jo iso, mutta sitten välillä taas tulee niitä hetkiä että toivoisin olevani litteä. varsinkin silloin kun menee vaatekaapille tulee tosi epätoivoinen olo..... Ja nyt huomasin eileen kun meikkasin että kasvoihini on tullut aivan yli paljon näppyjä ne ei siis ole mitään finnejä vaan näppyjä ja niitä on kasvojen vasemmalla puolella hirveästi!! olen aina ollut siloposkinen.. Miehelle tästä eileen sanoin niin se vaan tokaasi että ne johtuu hormoneista, itte siihen tiuskaasin takaisin jotta NO mä en ainakaan tykkää tällääsistä hormoneista!!!!:LOL:

Nyt lupasin miehelleni ja pikkuveljelleni ruveta kokkaamaan spagetti bolongesea, saa nährä tuleeko itse syötyä, ei jotenkin tuo koti ruoka maistu yhtään, ennemmin menisin herkuttelemaan yltimate rasvaisia ruokia :p

Muutes te joilla on koiria, nii onko teillä tapahtunut mitään muutosta koirien luonteessa?
Meillä tämä minun rakas mammanpoikani Juuso (kesällä 2vuotias tiibetinspanieli) on nyt viime viikon lauantaista asti ruvennut vinkumaan kokoajan syliin ja siis saan oikeasti kanniskella sitä niinku pientä vauvaa ja seuraa minua kokoajan :D ja tänään kun oltiin kyläilemässä niin juuso sitten tuli syliini ja samas kun iso husky uros tuli noin 10 cm päähän minusta niin juusolla napsahti ja se melkein hyökkäsi koiran kimppuun. Laitoin juuson sitte jäähylle loppu ajaksi, kun ei enään suostunut oleen kiltisti. Muuten siis koko kyläily reissu meni hyvin aluksi ei mitään ongelmaa ollut ja koirat ovat tunteneet toisensa jo pennusta saakka. Nyt vain juuso ei halunnut että toinen uros tuli lähelleni (ja sekin että juuso ei ikinä murise tai hauku)

Kakaa ja Toukka 12+2
 
Koirista Meillä on kaks koiraa. Vähän reilu vuoden vanha pystäri, joka on alkanu nuolla lupsuttelee mua aina kun vaan kerkee. Aikasemmin se on vaan koittanu vähän hammastella varsinkin sormusten kohilta :) Mut tää toinen, mun oma koira, joka on ollu mulla jo ennen kun yhteen miehen kanssa on menty, sen kohalla oon kyllä monta kertaa miettiny, että miten niin koirat vaistoo raskauden :D Ei minkäänlaista varovaisuutta! Hyppii vasten halimaan eikä tosiaankaan oo mikään pikkanen sylikoira (saksarin kokonen seropi). En tiiä sit kui reagois jos joku sen mielestä olis mulle uhka. Varmaan rähisis enemmän kun normaalisti. Koskaan se ei oo kelleen mitään tehny, pelotellu vaan, mut nyt sitä ei sit tietäis.

Koski ja Hattis 10+1
 
Koirista meillä on kaks sekarotusta. Sisaruksia 5,5w ja 4,5w. Meillä oli kaverin koira hoidossa kun olin about 6 viikolla. Ekana päivänä kun tulin töistäja se tuli luokse ovelle haisteleen niin meidän oma Viivi koira oli kerinnyt mun selän taakse ja muris tälle vieraalle koiralle kun koskin siihen. Noh se oli sillo ainut kerta. Oon koirakoulussa nyt, niin viimekerralla ohjaaja puhu just raskaanaolevista ja koirista, ettävarsinkin raskauden loppupuolella kuulemma koirat testaa mammoja tekemällä ihan mitä vaan. Että kuria täytyy koventaa jo nyt. Lisäks meillä tuo pienempi Viivi on aina ollu mun perään ja seuraa joka paikkaan. Jos meen vessaanki ni se jää inisemään oven taa. Jos ovi on raollaan niin se avaa sen ja tulee lattialle makaamaan. Käsken sen välillä pois. Tai oikeestaan pitäs kaikki tommonen käskeä pois ni se ei ala suojelemaan mua liikaa. Saas nähä alkaako suojella lasta. Ja kun oon yksin kotona ja olen isommalla 3:n istuttavalla sohvalla ni molemmat haluu mun viekkuun :) sillo yleensä otan ne siihen :)
 
Mulla on tosi huono omatunto kun liikunta on jääny vähemmälle.. Ei vaan ole millään jaksanu/pystyny kun ollu niitä päänsärkyjäkin ja muutenkin olo tosi vetämätön..Mut tänään ollu tosi hyvä päivä ja huomenna suunta salille ja tästä se taas lähtee!!! :)

Koirista olitte jutelleet..menee vähän ohi aiheesta, mutta itsellä tuli esikoisen syntymän jälkeen melkein inho omia koiria kohtaan! Ei enää yhtään huvittanut rapsutella tai halia koiria vaikka ennen olin niin koirarakas ja ne oli mun vauvoja..Jonkin ajan kuluttua ajatus helpottui, mutta nyt taas alkanu tuo koira ärsyttämään. Tuntuu enemmän rasitteelta kun perheenjäseneltä..toivottavasti nämä tunteet taas menee ohi :'(
Onhan tuo koira (ennen meillä oli siis kaksi koiraa) kyllä tärkeä enkä missään nimessä haluaisi luopua siitä mutta noh..kai nämä tunteet menee taas hormoonien piikkiin..Mutta koira ihan varmasti vaistoo minun olon..Onneksi tuo tyttö käy aina rutistelemassa ja paijaamassa koiraa :)
 
Kusma ei täällä ainakaan pidä käydä veriseulassa 2 viikkoa ennen ultraa. Kunhan käy niillä viikoilla kun on ilmoitettu. Mulle sano neuvolatäti että voi mennä vaikka heti eli viikoilta 9+0 alkaen, eli sithän se olis rv 10. Neuvolan lappuihin se oli merkattu et rv 9 alkaen ja tulkitsin sen vaan väärin kirjoitetuksi, oikeasti tarkoittavat myös rv 10.

Niin ja jospa neuvolatäti tarkoitti että JOS käyt 2 viikkoa aikaisemmin veriseulassa saat lopullisen tuloksen riskiarvoista ultran yhteydessä, muussa tapauksessa veriseula+nt-ultran yhteistulos tulee myöhemmin. Joten uskaltaisin väittää ettei sun tosiaan ole pakko käydä tasan 2 viikkoa ennen :) Ja ultraan mennessä sulla on molempien laskukaavan mukaan kuitenkin "oikeat" viikot ultraukseen, joten älä siitä huoli. Voit mainita asiasta vastaanotolla, sithän sulla on neuvolakorttikin mukana, josta näkevät.

Samassa paikassa taidetaan käydä nt-ultrassa :) Ite meinasin käydä jo ens maanantaina (rv9+6) veriseulassa, vaikkei koko ultra aikaa ole vielä edes tullut.

Kehon muutokset herättää tuntemuksia laidasta laitaan :) Vaikka on kolmas lapsi ja tämän pitäisi olla tuttua juttua. Enimmäkseen on vain ihanaa kun vatsa pyöristyy. Itsellä vatsa pyöristyy suht tasaisesti, toki se istuessa näyttää just siltä vatsamakkaralta. Koska itse kohtuhan on vielä tooosi alhaalla :) Välillä tota mahaa katsoo ja ajattelee että "nyt ei oo enää paluuta, menee pitkä aika ennen kuin saa oman kroppansa takaisin" - Mun mielestä nämä ajatukset on täysin normaaleja ja sanoisin että valehtelee se joka ei koskaan missään vaiheessa raskautta ajattelisi näitä asioita :)

Adora ja Ruu 9+4 *miettii meniskö jo nukkumaan*
 
jopas on taas teksitä tullut :)

Meiltä löytyy 8v sekarotuinen koira, enkä kyllä ole huomannut suurempaa muutosta käytöksessä.. yhdenkään raskauden kohdalla.
Vauvat kun on kotiin tuotu, tulee heti haistelemaan ja pari ekaa päivää seuraa aika tarkasti, mutta muuten ei juuri noteeraa. Lapsia sietää todella hyvin =)

Nyttynenä ja Kaakaa oli ainakin puhelleet kropan muuttumisesta. Itsellä tämä (toivon mukaan) on 3. onnistunut raskaus ja en vieläkään ole tottunut kun kroppa alkaa muuttumaan.. Tunnen itseni vaan lihavaksi ja muodottomaksi varsinkin näin alkuvaiheessa :ashamed: Just niin kuin moni sanonut, tuntuu että on ihan hirmuinen vatsamakkara. Muutama kg painoa tullut ja 13kg molemmista raskauksista, jotka lähti helposti pois, mutta silti vaan hirvittää painon nousu.

Nyt tuli aika omanapainen teksti.. jatkan toisella kertaa :)

danjuska ja manna 12+3
 
Meillä on 2 kääpiösnautseria ja kääpiöpinseri hauvavauvoina. En kyllä oo ainakaa vielä mitään muutosta käytöksessä huomannu, kun ovat sellaisia halipusu mussuleita muutenkin ja koko ajan seuraavat perässä mitä teen.
 
Huomenta =)

Meillä sairastettu, molemmat tytöt flunssassa ja sitä myötä saivat molemmat korvansa tulehtuneiksi, joten eipä koneelle paljoa oo ehtiny kirjotteleen. Pienempi kun vaan roikkuu lahkeessa, ihan kirjaimellisesti, jos ei oo sylissä, missä olis koko ajan. Nyt onneks helpottamaan päin! =)

Käyn kyllä aina mahdollisuuksien mukaan lukemassa, mut täytyy sanoo, et vaikka se toisaalta onkin ihanaa et tää on super aktiivinen ketju, niin toisaalta se on myös vähän sääli. Täällä jotenkin nikit ja jutut sekottuu toisiinsa, eikä oikeen saa kenestäkään muodostettuu kuvaa. Tiiättekö mitä tarkotan? Ihanaa siis et ollaan aktiivisia, mut sit kuitenkin =)

Mua kans ahistaa suunnattomasti tää painonnousu!!! Just eilen ystävälle avauduin. Hitto kun ei mee enää mitkään vaatteet päälle jne.jne. Hävettää lähtee jonnekin kaupoille, ku pelkään törmääväni tuttuihin "jotka tietenkin aattelee, et onpas toi lihonnu". Sen lisäks et mua vaivaa finnit! Oikee poski on menny sellaseks akneihoks, mitä mul ei oo koskaa ollu. Vaikka ei mul mikään sillee hyvä iho oo koskaan ollu, mut kyl tää on jo jotain todella inhottavaa :/ Mun ei ihan tosi tee mieli lähtee täältä neljän seinän sisästä mihkään, ku aina joutuu tosi tarkkaan miettiin, mitä sitä nyt sais mahtuun päälle ja miten laittaa tukan, ettei niin näy naaman karmeus.
Anteeks purkautuminen :ashamed: Mut oikeesti todella kovin ahistaa :(
Mulla viel toi paino ku just sain edellisestä raskaudesta (tyttö nyt 11kk) tiputettuu painot ja pari kuukautta nautin täysillä ku taas yli vuoden tauon jälkeen meni pienistä pienimmätkin farkut jalkaan, ja nyt ollaan taas tässä..

Totta kai oon super onnellinen tästä raskaudesta, mut toivottavasti ootte porukkaa joka ei heti aattele et onpas kiittämätön, vaikka tänne avautuiskin ? =) Se on aina vähän uuden "porukan" kanssa, ku ei tiiä, mitä aatellaan mistäkin ja täälläkin tietysti hirveesti erilaisia persoonia.

Mulla on tollanen pian 10v. belgianpaimenkoira (tervueren). Oli kaks vuotias ku mun eka lapsi synty ja nyt sit näkee tän viimisenkin. Musta jotenkin tosi ihanaa et menee juurikin niin <3 Raskausista ei tajua tuon taivaallista. Ei oo reagoinu kertaakaan mitenkään. Vauvat ku tuotu kotiin, nuuskasee ja jatkaa elämää entiseen malliin :p Eipä paljoa perusta.

Nyt tää yks tuli taas tähän roikkuun =) Joten täytyy mennä. Mukavaa sunnuntaita!

kaarja
 
Mulla myös tahtoo mennä vähän sekaisin, että kuka on mitäkin sanonut ja mikä kenenkin nikki on :D. Kun lukee monta sivua uusia juttuja niin sitten lopussa ei enää muista kuka oli mitäkin sanonut. Oonkin nyt vaan tehnyt silleen että puhutuista asioista yleisesti kommentoin, enkä juurikaan kenellekään tietylle nikille kommenttejani osoita. Toivottavasti kukaan ei tästä nokkiinsa ota.
Toisaalta luulen, että tässä kuukausien edetessä alkaa muistamaan teidät paremmin ja ne persoonat nikkien takaa myös tulee esiin. Meitä on niin sairaan paljon, että ei mulla ainakaan onnistu heti kaikkien muistaminen.

Koirista. Meillä on sekaroitunen (kääpiöpinseri - Jack russelin terrieri) pian 7 vuotias narttukoira. Viime aikoina on alkanut tuntua, että sen suhtautuminen muhun on muuttunut, tulee tosi usein syliin (ei yleensä kauhean usein sitä tee) ja muutenkin on ollut hellyydenkipeä. Toisaalta se myös tottelee mua paremmin, tai oikeestaan se käyttäytyy niin hyvin mun kanssani ettei sitä pahemmin tarvitse edes komentaa...ja se on harvinaista, kun tämä meidän neiti tuppaa olemaan vähän ärhäkkä luonne :)

Mullakin iski sitten flunssa päälle :(. Tään raskauden ja astman kanssa yhdistettynä se ei ole kauhean mukavaa. Yskiminen repii alavatsaa ja hengitys tahtoo vähän väliä mennä piippuun. Taitaa tulla lääkärireissu tänään ja alkuviikoksi ainakin saikkua. Odottelen että tuo ukko heräilee ensin ja lähden vasta sitten keskustaan lääkäriin. Onneksi meillä on tosi hyvä ja kattava työterveyshuolto, jossa on ympärivuorokautinen päivystys ja aikoja saa heti. Ei tarvitse mennä julkisen puolen päivystykseen jonottamaan.

Vatsa alkanut täälläkin paisumaan nyt ihan viimeisten muutaman päivän aikana. Ei enää saa vedettyä sisään tuota kumpua, ja seleästi on pömpöllään jo aamusta. Toisaalta ihanaa että tämä raskaus vähän konkretisoituu. Toisaalta eilen iski pieni paniikki kun heräsin siihen todellisuuteen että tämä on menoa nyt, ja seuraavan kerran kroppani on mun "omani" vasta pitkän ajan jälkeen. Koko viikon olen yövuorojen ja vapaapäivien takia pitänyt pelkkiä verkkareita jalassa, ja nyt jo kauhistuttaa kun pitää jotain muuta laittaa jalkaan....voi tulla vähän tukalaa :D
Tissit on kasvaneet kans sen verran turvonneet, että kohta täytyy lähteä ostamaan uusia liivejä.
Ajattelin töissä julkistaa kaikille tämän raskauden parin viikon päästä kehittämispäivänä (vaikka moni jo työkavereista kyllä tietääkin). Nyt vähän tuntuu että eihän tää pömppis pysy niin kauaa piilossa. Täytynee tulla kaapista ulos jo vähän aikaisemmin.

Katselin eilen netistä vaunuja ja tuli kauhea paniikki. Miten me osataan ostaa sellaiset? Hintaerot kun on ihan kauheita, ihan pilipaleja en haluis ostaa, mutta toisaalta yli viiden sadan vaunutkin kuulostaa ihan kamalan kalliilta. Ja miten me osataan etukäteen arvioida, mitkä ominaisuudet on ne, joita me meidän vaunuihin tarvitaan... Ainoa mistä olen päässyt selville, on että yhdistelmävaunut kannattaa varmaan ostaa.

Mitkä on ne ominaisuudet, jotka te ehdottomasti haluatte vaunuihin? Ja te joilla jo on lapsia ennestään, mitkä ominaisuudet teidän mielestä on olleet kaikista hyödyllisimmät / turhimmat?

Miten noiden lastenvaunujen, ja muidenkin vauvatarvikkeiden kanssa muuten menee sesongit? Onko niissäkin talvi- ja kesäalet erikseen vai vaihtuuko niillä mallistot kerran vuodessa ja onko se sitten vuoden vaihteessa vai milloin... mietin että onko tässä ennen syksyä tiedossa jotain alennuksia, että voisi sieltä sitten metsästää halvempia vaunuja.

Ja entä jos ostaa vaunut käytettynä? Pitääkö siinä tarkastella jotain muutakin kuin sitä että ne on päällisin puolin sistit ja ehjät? Onko siis vaunuissa jotain tiettyjä osia tms. jotka helposti kuluu, menee rikki tai vastaavaa, jotka kannattaa tsekata ennen ostoa.

Toivottavasti asiasta paremin perillä olevat jaksais vastailla. Musta tuntuu että olen ihan pihalla :ashamed:

Meillä on huomenna maanantaina nt-ultra. Sen piti alunperin olla torstaina mutta jouduttiin työkuvioiden takia siirtämään se. Huomenna siis tulen varmaan kertomaan kuulumiset sieltä.

Tästä tuli taas kovin omanapainen teksti. Ei nyt ole päässä oikein muu kuin tämä flunssa ja kauhea vaunupaniikki (vaikka tässä onkin se puolisen vuotta vielä hyvin aikaa panikoida :) )

Piikikäs ja Korak 11+0
(enää viikko ja sitten on 12 täynnä)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta taas pitkästä aikaa!

Hiihtoloma lopuillaan ja huomenna taas alkaa arki! Oikeinki mukavaa... tulee lapsillekin taas rytmiä arkeen.

Kaarjan kanssa samaa mieltä. Joka päivä käyn kyllä lukemassa mut menee ihan sekasin et kuka nyt sano mitäkin... ei vaan pysy perässä..

Painosta olitte puhunu. Mulla ei ainakaan maha näy edelleenkään missään. Mutta toi läski tossa mahassa on kyllä jotain ihan järkyttävää. Vaikka kuopus täyttääkin kohta 2v. ni en vaan oo saanu kaikkia raskauskiloja sen jälkeen pois. Ihan omaa laiskuutta ja kun tässä kotosalla on ollu ni ei oo tarvinnu edes vaivautua pukeutumaan muuta ku johki löysiin kotipöksyihin. Nyt sit ahdistaa ihan suunnattoman paljon ku tuntuu et läski vaan kasvaa. Pakko kyllä tässä kattoa mitä suuhunsa pistää ettei tulis painoa kovin paljon lisää. Ja siis mullahan kertyy kaikki vain ja ainoastaan mahaan.. On se vaan niinki että ku on ikää enemmän ni ei se painokaan kovin helposti enää tipu. Tän ku olis uskonu sillon parikymppisenä!!

Finnejä ei oo mullakaan koskaan ollut, siis esim. teini-iässä en kärsiny niistä yhtään mutta kuopuksen odotusaikana niitä alko tulee. Ja ne oli sellasia punasia, kipeitä hormonifinnejä. Kävin muutaman kerran kosmetologillaki mut seki sano et ei niille mitään voi. Niitä tulee vaikka mä siellä ravaisin joka viikko. Se mikä ärsyttävintä ni se ongelma tavallaan jäi päälle. Niitä on tullu sit vähän niin ku koko ajan. Välillä enempi välillä vähemmän. Nyt tän raskauden aikana jo luulin et nyt vihdoin pääsin niistä eroon ni kissan viikset. Nyt on taas tän viikkoa ollu naamassa muutamia kipeitä finnejä. Olo siis täälläkin just sellanen et on lihava, ruma, finninaamanen ällötys! Ei paljon tee mieli kotoota lähtee mihinkään.

Huomenna olis vihdoin np-ultra. Jännittää niin paljon etten varmaan nuku ens yönä ollenkaan. Onneks se aika on jo aamulla kasilta ni ei tarvii koko päivää jännittää. Pelottaa ja asenoidun jo huonoihin uutisiin :ashamed: Ihan vaan suojellakseni taas itteäni.... mutta toivon kyllä niin kovin että kaikki olis hyvin... Tän päivän ku sais nopeesti kulumaan ni hyvä olis.

Aksuliina 11+1
 
Aksuliina Mulla ihan sama että kaikki ylimääräinen näkyy heti mahassa!! :( Mutta on meidän suvun naisilla kaikilla pömppömaha että ehkä perimäkin vaikuttaa.. Itse olen painollisesti kevyempi kuin ennen esikoisen raskautta, et kilot olen saanu tosi hyvin pois mutta tuo maha on vaan tollanen löllö läski. Mulla tuli esikoisesta raskausarpia mahaan joten iho ei kiinteydy enää nätiksi vaan aina on tollanen ruttunen vaikka läskikin siitä häviäis :'(
Siinä pieni avautuminen mun mahasta!! :D Se on mulle ollu aina heikko kohta jo olen jo vakavissani suunnitellut vatsanahan kiristystä sitten kun lapset on tehty ja tää todennäköisesti onkin meidän viimeinen =)
 
Täällä valvottiin taas viime yönä klo 3:30-6:30. Voi tuska sentään! Onneksi on viikonloppu ja sain nukuttua kuitenkin melkein kymppiin asti. Arkena olis ollu herätys klo 6.

Musta se on hyvä ajatus, että aiheita voi kommentoida yleisesti, koska on tosiaan vaikea muistaa ja työlästä plärätä kuka sanoi mitäkin. Itse en ainakaan pahastu, jos joku ei muista juuri mun sanoneen jotakin. :) Ei kuitenkaan kannata suotta tukahduttaa aktiivista joukkoa, jos juttua on tullakseen, niin annetaan tulla. Varmaankin tässä kuukausien aikana saattaa hahmottua nimimerkitkin paremmin.

Kakaa: Sulle muistan tässä kohtaa mainita siitä pohjalaisuudesta... Mun suku on sieltä vähän ympäriinsä, mutta ne on sen verran kaukaisia mulle, että ei mieheni kanssa käydä siellä sukuloimassa. Mieheni suku taasen on Kauhavan suunnilta.

Useammalla taitaa olla ens viikolla nt-ultra. Toivottavasti kaikilla menee hyvin, tsemppiä! Suurimmalla osalla kaikki on kuitenkin kunnossa, joten on pieni todennäköisyys, että mitään olisi pielessä.

Kehon muuttumisesta: Mulle on kyllä myös haastavaa hyväksyä muutokset omassa kehossa. Oon ollut aina hoikka ja kova liikkumaan, nyt liikkuminenkin on monesta syystä jäänyt ja raskauden aiheuttama väsymys yhtenä syynä. Ehkä enimmäkseen tää on vaan pelottavaa. Pelottaa, miten oma mies ne kokee (yrittää kyllä tukea ja sanoo, että ihania muutoksia vaan, ym. mutta silti mietityttää, että onkohan niin ja pysyykö niin) ja millaisia muutoksia jää pysyvästi ja saanko laihdutettua raskauden jälkeen. Molemmilla siskoilla on raskauksista jäänyt selvästi painoa, joten mahdanko erota paljoakaan heistä... Mulla on myös tullut ekaa kertaa elämässäni kauhee finninaama. Otsa on täynnä ja vanhat ei edes parane, mutta uusia tulee silti lisää.

Mutta kyllä nyt päälimmäisenä pidän mielessäni, että nää muutokset on kuitenkin positiivisia asioita. Ne kertoo raskaudesta ja siitä saan olla ylpeä. Jos muutoksia ei tapahtuisi, ei raskauskaan varmaan etenisi niinkuin pitäisi. 9kk on kuitenkin lyhyt aika. Ensi vuonna tähän aikaan olen mahdollisesti jo takaisin vanhoissa mitoissani, mutta lisäksi minulla on pikkuinen. Kyllä meidän masut näyttää pian ihan "kunnollisilta" raskausmasuilta! Jos ollaan itse ylpeitä vartaloistamme, se heijastuu meistä myös ulospäin.

Mulla ei valitettavasti ole koiraa. Kovasti sellaista pikkuista olen jo kauan halunnut, mutta oon yrittänyt pitää järjen kädessä, kun mies ei olisi varmaankaan kovasti sen hoidossa avuksi ja työ- ym. elämä on pitänyt niin kiireisenä, että ei olisi ollut mukavat oltavat pikkuhaukulle. Ja sisko kertoi kans siitä, miten niiden vauva-koirasta tulikin lapsen synnyttyä "maanvaiva". Vitsillä tietty, mutta osittain tuota juuri tarkoittaenkin. Ehkä jos sitten, kun lapset olisi sen verran isoja, että voisivat auttaa koiran hoidossa ja sille seuran pitämisessä...

Päätin olla reipas ja ostin eilen kalaa! Ostin oikein ison möntin ja laitoin juuri vielä muussiakin tulemaan. Kokkaan aina vaan uunilohta, kun muut muodot ja kalat ei tunnu oikein luonnistuvan. Jos jollakin on hyviä kalareseptejä, niin otan mielellään vastaan. Ostin kyllä eilen myös pakastelohikuutioita, jotta voisin tehdä joku päivä myös kalakeittoa!

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Minnianna ja Tirri 12+6
 
Aurinkoista sunnuntaita =)

Kaarja: Itse kans yritän aina sitten väliin itselleni muistuttaa, että tosiaan positiivisia muutoksiahan nämä on. ja varmasti jokainen on onnellinen raskaudesta vaikka tämmöisiä tunteita löytyykin.. Itse ainakin kun 1,5v kkm:sta niin olen enemmän kun iloinen, että meille viimein vielä pikkuinen suotiin, mutta väkisin pieni tyytymättömyys kroppaan iskee.

Piikikäs kyselit vaunuista..
Meillä pojalle ostettiin käytetyt abc:n vaunut. Ominaisuuksia joista tykkäsin, oli heittoaisa, työntökorkeuden säätö ja ilmakumirenkaat. Noissa rattaissa tosin istuin osa oli tilaltaan aika pieni.. ja renkaat alkoi reistata aikanaan sitten.. Eivät pysynyeet kiinni ja piti uudet renkaat tilata.. oma hommansa siinäkin : / ne anneettiin eteenpäin kun poika ei enää tarttenut ja sitten kun saatiin tietää, että neitokaista odotankin niin ostettiin uutena Carenan rattaat. Ne oli istuin osaltaan huomattavasti isommat ja tykkäsin siksi niistä. ja oli paljon säätö mahdollisuuksia. Mutta halvimmasta päästä kun ostettiin niin pitemmän käytön jälkeen tuntuivat vähän rimpuloilta (tai joltain semmoselta :D ) a nuokinhan laitettiin kiertoo kun alkoi tuntumaan, että meille kuitenkaan enää vauvaa tule..
Nyt olis tarkoitus ostaa sitten vähän laadukkaammat vaunut.. en vielä tiedä minkä merkkiset ja eihän tässä vielä kiirekkään ole :D
Mut käytettyjä aion myös katsella.
mut tiivistettynä (;) ) Itse arvostan, että aisassa on tarpeeksi säätö varaa ja olisi se heittoaisa. Tosi näppärä kesälläkin sitten kun lapsi istuu, jos esim. aurinko paistaa suoraan vasten.. saa näppärästi lapsen suunnan käännettyä. Tilaa tulee olla, että mahtuu taapero isompanakin istumaan (asutaan pienessä kaupungissa ja paljon ollaan kävellen liikenteessä) Ja sitten renkaat semmoiset, että pääsee niin hiekkatiellä kuin lumessakin. Unohdinkohan jotain..

Äitiyspakkausta ei luultavasti oteta.. ihana se olisi, mutta siinä on myös paljon semmoista, mitä ei tarvita (täkkipusseja on useita varastossa, kestoja ei käytetä jne)ja vaatteitakin on ja niitä tulee kirppareilta ostettuakin. Ajateltiin se 140e laittaa vaunurahastoon.

Minnianna: Onhan se vähän tosikin, että kyllä välillä koira tuntuu "ylimääräiseltä" varsinkin jos lapset kipeänä, huonoja kelejä, aivan eri vuorot puolison kanssa jne.. Tulee silloin tosi huono-omatunto kun toinen ei pääse tarpeeksi pitkille lenkeille :ashamed:
Mutta onneksi tuo meidän sessu on jo kuitenkin 8v ja tosi rauhallinen kaveri. Pysyy tuossa pihassa irti yksinkin, mutta ei viihdy jos ei perhettä ole seurana.. haluaa olla ihmisten kanssa :) Että ei onneksi ole kovin pahoillaan ollut vaikka aika-ajoin jääkin lenkit lyhyemmiksi.
Ja onhan siitä paljon iloakin, enkä oikein voi edes kuvitella että meillä ei koiraa olisi. Hyvä syy lähteä lenkille ja ulkoilemaan =)

finnejä on alkanut tännekkin puskea tällä viikolla :O Tähän asti naama suht ok, mutta nyt otsa ihan järkyttävän näköinen.

Väsyttää |O
Kavereita oli iltaa istumassa ja meni vähän turhan myöhään.. Mutta ihanaa ja virkistävää oli. Kivasti katkaisi tätä minun koomaa :D olisin muuten mennyt jo klo22 nukkumaan..

Aamupv meni ulkoilun merkeissä ja iltapäivällä jahka typy herää päikkäreiltä, lähdetään sitten järvelle pilkille, hiihtelemään ja makkaran paistoon kun sääkin noin ihana =)

danjuska ja manna 12+4
 
Moi pitkästä aikaa!

Edelleen se sama virsi, että lukemassa käyn kyllä päivittäin, mutta itse en saa aikaiseksi kirjotella... :)

Täällä on menny ihan ok:sti, mitä nyt pahoinvointi vaivaa vieläkin. En tosin oksenna, mutta kaikki tekee edelleenkin tosi pahaa, mutta yritän siitä huolimatta syödä jotain. Kehonmuutoksista olitte puhuneet. Mua huvittaa tämä tilanne, kun olen yrittänyt edellisen raskauden jälkeen (4 vuotta) pudottaa imetyksen aikana tulleita lisäkiloja, joita on roikkunut sitkeästi sen viisi kiloa koko tuon neljän vuoden ajan. Ei ole auttanut ruokavalion muutokset eikä runsas liikunta. Nyt, 5 viikossa on painoa pudonnut se viisi kiloa ja olen taas kohtsillään samoissa lukemissa, missä olin esikoisen aikaan raskauden alkaessa. Ei haittaa kyllä yhtään, vaikka sinänsä mulla ei tarttis painon pudota yhtään, kun ihan normipainoinen olen ollut. Aika lailla kilo siis lähtenyt viikossa.. Saapa nähdä kuinka kauan tätä jatkuu. Kyllä se varmaan sitten alkaa nousemaan jossain vaiheessa. Esikoisesta ei tullut painoa kun 6 kg.

Mulla väsymys alkaa vähän väistyä, vaikka arkisin hakeudunkin sänkyyn heti ysin jälkeen. Rakastan nukkumista!

Mulla nt-ultra huomenna klo 10. Toivottavasti kaikki hyvin.

Finneistä olitte puhuneet. Voi jestas. Mulla on kans sama ongelma. Mulla ei ole IKINÄ tullut finnejä kaulalle tai dekolteelle, mutta nyt niitä tulee. Ällöttävää!! Ja kasvot myös kukkii ihan kivasti :( Tyttöä odottaessani ihoni oikein kukoisti, joten nyt panee väkisinkin miettimään, että lieköhän siellä testosteronilla höystetty pojankolli ois köllimässä.. :) Eli mulla on vähän poikaolo.

Rattaista/vaunuista: Meillä oli tytön aikaan jotkut halpisvaunut, mutta ajoivat asiansa kyllä varsin buenosti. Oli heittoaisa (tosi hyvä!), isot ilmakumipyörät ja iso tavarakori. Olivat vielä siinä kunnossa että kiertoon menivät, joten meilläkin on nyt vaunuhankinnat edessä. Olen vähän tuuminut noita Britaxin B-smarteja. Ovat hyvännäköiset ja menevät pieneen tilaan. Me matkustellaan sukuloimaan aika paljon, joten pieneen tilaan menevät rattaat ovat ehdottomat! Ei voi harkitakaan mitään Emmaljungia.

Äitiyspakkaus: Emme aio ottaa. Esikoiselta jäi käyttämättä lähes kaikki vaatteet. Lähinnä käytettiin makuupussia ja vanu-asua ja tumppuja ja töppösiä. Muuten ovat olleet aika käyttämättöminä. Harsojen takia en viiti uutta pakkausta ottaa :) Raha menee sitten täydennyksiin, mitä olen jo laittanut kiertoon tai mitä on hävinnyt.

Aurinkoista sunnuntaita ja voimia kaikille!

seedla 11+4
 
  • Tykkää
Reactions: Mantu82

Yhteistyössä