Syyskuun Söpöliinit 2012 *Heinäkuussa*

Kantoliinoista: Olen ajatellut sellaisen nyt ostavani, esikoisella en käyttänyt kantoreppua tai liinaa ollenkaan. Nyt vaan kun tietäis millainen olis hyvä, kun vaihtoehtoja on niin paljon =)

Imetysliivejä en ole vielä tohtinut ostaa, kuppikoko on kasvanut ja kauhulla oottelen mimmoset daisarit sitä tuleekaan kun maito nousee, kun näissä nykyisissäkin on jo kokoa aika lailla. :whistle:

Sitten lääkärikuulumisia: jouduin käymään eilen ylimääräisellä lääkärikäynnillä supistusten takia. Pitkästi oli kanavaa jäljellä vielä, mutta kohdunsuu pehmentynyt ja us sormelle auki. Ilmeisesti kuitenkin aika normaalia uudelleensynnyttäjälle.

Korkeaan sf-mittaan myös selvisi vihdoin syy: lapsivettä on PALJON, jonka vuoksi joudunkin ramppaamaan nyt lisätutkimuksissa. Kellään muilla kokemuksia runsaasta lapsivedestä? Sokerirasitustestiin joudun tässä joku päivä ja sen lisäksi ultraillaan ja etsitään syytä lapsiveden määrälle..

Chizu 29+1
 
Kivaa että on tullut paljon tekstiä taas tänne. Itse tuskin menen Facebook-ryhmään kun ajattelin muutenkin sieltä poistaa oman profiilin, ei vaan oo mun juttu.

Kävin tänään neuvolassa. Hurja sf-mitta oli nyt tasaantunut ja painoakaan ei ollut tullut niin hirveellä tahdilla kuin viimeksi (kilo/vk, nyt 400g/vk). Synnytystapa-arvioon sain ajan, se on elokuun puolivälin jälkeen, viikolla 36. Onko muilla synnytystapa-arvioita tulossa? Mulle tehtiiin ekassa synnytyksessä kiireellinen sektio, ja siksi nyt tutkivat varataanko aika suoraan sektioon vai voiko alakautta yrittää. Mun ajatukset on aika sekavat asiaan liittyen, haluisin alatiesynnytyksen, mutta pelkään joutuvani taas kiireelliseen sektioon... Siksi ehkä mieluummin toivon suunniteltua sektiota. Ääh, ymmärsiköhän kukaan :)

Kantoliinoista Esikolla oli Manduca, mikä oli kyllä ihan huippu ja tuli tarpeeseen monta kertaa. Hyvää treeniä myös äidille kantaa lenkillä välillä vauvaa repussa. Joku kirjoittikin jo kattavasti kantoliinojen ja ylipäätänsä kantamisen eduista. Yhdyn kyllä täysin niihin. Paljon sylissä kannetut vauvat on itse asiassa itsenäisempiä ja tyytyväisempiä kuin ne, jotka on "opetettu olemaan itsenäisiä", paljon lattialla tai sitterissä sylin sijaan.

Oliko se seedla vai kuka kirjoitti ettei tunne omalta paikkakunnalta juuri ketään? Missä asuitkaan? Itsekin paluumuuttajana Kainuuseen tulleena en tunne täältä juuri ketään, sillä vanhat kaverit ovat muuttaneet muualle. Syksyllä ajattelin alkaa aktiiviseksi :), mennä perhekerhoihin jne, siellä varmasti tutustuu uusiin tyyppeihin ja lapset saa leikkiseuraa.

Nyt siivoomaan tätä sikolättiä kun saan olla hetken yksikseni kotona!

pienisieni 30+5
 
Käytiin sitten tänään poimimassa 10kg mansikoita :p Siellä jo vähän tuntu selässä, mutta nyt se vasta tuntuukin! Selkä ja oikea jalka ihan jumissa..pakottaa ihan hemmetisti tuohon jalkaan..joten saa unohtaa tän päivän siivouksen ja maata sohvalla loppuilta.. Tympii kun halua ois touhuta kaikenlaista, mutta kun ei pysty! Heti rupee johonkin paikkaan jomottamaan...
Ja mielikin on herkässä..tytön kanssa makoiltiin sohvalla ja rupes sitten jaloilla huitomaan mua päin ja tietysti potkas mahaan..No mulla pääsi itku ja vollotinkin ihan kunnolla.Ei se edes sattunut, mutta jotenkin vaan säikähdin sitä..tyttö oli vähän ihmeissään, mutta tuli pyytämään sitten anteeksi..voi mun 2,5vuotiasta..

Minäkään en ole tuohon fb ryhmään liittynyt vaikka siellä kyllä muuten olen..Mun mielestä on vaan näitä odotus/vauva juttuja mukavempi höpötellä täällä palstalla :) Hyvä kun muitakin täällä vielä on! :D
 
pienisieni mullekkin tulee synnytystapa-arvio koska ensimmäinen syntyi suunnitellulla sektiolla. :) En oo vielä aikaa varannu, kohta varmaan pitäis, mutta jotenkin ei edes tajua miten isoilla viikoilla ollaan jo! :)

Huomenna koittaa sitten se toinen h-hetki kun astellaan avioon ja musta tulee rouva! Tänään menee koko päivä juhlapaikalla paikkojen laittelussa. Vielä ei jännitä, mutta eiköhän se kohta tuu..Mies on jännittäny munkin puolesta! :D

Riikka&Niisku 30+4
 
pienisieni, juu! Juuri minä se olin joka valittelin kontaktien puutteesta :) Laitan sulle vaikka yv:n, en tähän viiti niin kauheesti paljastella ;)

Riikka90, onnea rouviintumiseen! :flower:

Kiiaaiida, mahtuu, mahtuu. Mukaan vaan! :)

Synnytystapa-arvioon sain minäkin ajan. Tai sain itse asiassa kaikki seuraavat ajat laskettuun aikaan asti, eli vielä kolme aikaa, joista yksi tuo lekurin synnytystapa-arvio. Mielenkiintoista, mulle ei sitä koskaan tehty esikoisen ajoilta :)

seedla 31+6
 
Kiitoksia kommenteistanne ientulehdukseen liittyen :) Soitin kaupungin ajanvaraukseen ja nyt kuntaa esikoisen raskausajoista vaihtaneena sainkin yllätyksekseni ajan suuhygienistille kuukauden päähän sentään! Pikkasen tuntuisi verenvuodon määrä vähentyneen vaikka kipeetä putsaus tekeekin.

Riikka90 Onnea huomisten häiden johdosta! :flower:

(.) Meidän masumöyrijä liikkuu yhä paljon. Olo hyvä, mutta herään ennen herätyskelloa jopa puoli kuuden aikoihin. Ei silti mieletöntä väsymystä.

Keskustelimme miehen kanssa eilen hetken nimistä. Itse haluaisin, että voisimme kunnolla istua alas ja pohtia vaihtoehtoja yhdessä, mutta paremmalle puoliskolleni ei jostain syystä tunnu löytyvän haluja tai aikaa sellaiseen... 5 min ja innostus hiipuu, eihän sillä tahdilla ehdi koskaan saada nimeä päätettyä :O Uhosin jo eilen päättäväni sen sitten itse kun ei tunnu kiinnostavan, mutta plääh, yritetään vielä. Onko teillä ollut miten helppoa nimien keksiminen tai löytyykö mieheltä kiinnostusta sen pohtimiseen? Esikoisen kohdalla päätimme sen vasta syntymän jälkeen kun sukupuolikaan ei ollut tiedossa, nyt haluaisin ennakoida ja poistaa ylimääräiset tekemiset syntymän jälkeiseltä ajalta. Meidän on myös lähes heti syntymän jälkeen jo tilailtava pikkuiselle passia, jotta pääsemme miehen kotimaassa käymään ennen vuodenvaihdetta, joten en tosiaankaan halua että nimi on siinä vaiheessa keksittävä nopsaan kun väsymys painaa entistä enemmän päälle. Olenkohan ihan hormonihöyryissäni vain kun tämä asia harmittaa...? :LOL:

syksyn taimi ja tyttö 31+6 (huomenna poksahtaa!!)
 
Nimistä: Me ollaan miehen kanssa varmaan jotenkin outoja ja höperöitä kun ollaan nimiä mietitty jo ennen kuin tiedettiin edes varmaksi vauvan tulo. Heti kun tehtiin päätös, että lopetin pillerien syönnin niin aloimme haaveilemaan lapsesta ja nimien pohdinta oli kivaa iltaisin, kun tulevasta juteltiin. Mies on ollut mukavan innoissaan kokoajan myös nimistä. Nimet tytölle ja pojalle onkin ollut valittuna jo varmaan viikolta 7 asti :D

Mies on muutenkin selkeesti nyt masun kasvun myötä alkanut käsittelemään tulevaa, koska jatkuvasti taputtelee mahaa ja tänään kävimme ostoskeskuksessa shoppailemassa niin katseli kaikkia lapsia ja vauvoja ja odottavia äitejä suurella mielenkiinnolla ja kommentoi heistä. :D Totesi itsekin, että huomaa lapsiasioiden pyörivän tosi paljon mielessä. Lisäksi tunteita varmaan vahvistaa entisestään se kun eilen haettiin pinnasänky kotiin ja laitoin siihen patjan ja muut paikoilleen. Se ei vielä ole makuuhuoneessa, vaan tulevassa lastenhuoneessa odottamassa, mutta selkeesti pysäytti miehen ja teki taas asiaa konkreettisemmaksi. Kaikki on nyt valmiina pientä varten <3

ON
: Neuvolalääkäri teki viikko sitten lähetteen ylimääräiseen ultraan tuon ison Sf-mitan takia. Säikähdin kun tällä viikolla tuli aika, joka olisi vasta 16.8 eli minulla olisi silloin jo rv 38+. Neuvolalääkärin pyynnöstä soitin sinne ja pyysin aikaistusta niin selvisikin, että heillä oli laskuvirhe, aika olisi pitänyt olla rv36, joten he aikaistivat sitä nyt heti elokuun alkuun. Kannattaa aina olla hieman hereillä itsekin ;) en olisi soittanut, jos lääkäri ei olisi kehottanut. Inhimillinen moka, mutta hyvä, että nyt kuitenkin ultra aikaistui :) Kiva nähdä pieni parin viikon päästä piiiitkästä aikaa! <3

Wasabi 33+1
 
Nimion ollu valmiina siitä asti kun sain tietää odottavani,tosin pojalle vain ja etunimi,mutta toinen ja kolmaskin nimi on jo nyt valmiina. Mietittiin myös varulta tytölle nimi valmiiksi,mutta viimeks nähtiin ultrassa niin selvät vehkeet että poika se on! :D Muutenkin oli koko alkuajan vahva poikaolo.
Nimen miettiminen ei tuottanut mitään ongelmaa,yhessä päätettiin eikä menny kovin kauaa! Vuosia kun on vauvaa toivottu niin on kerinny nekin asiat valmiiksi monesti miettiä.
Synnytystapa-arviota ei ole vielä ollu,eikä tietoo kyllä millon on. Toisaalta diabetekseni takia sektio aika todennäkönen,mutta nykyisin kuulema paljon myös diabeetikot voi synnyttää alakautta,riippuu ihan vauvan koosta ja äidin kunnosta.

Huomenna sitten ois se valmennus. Käydään synnytystavat läpi ja tutustutaan osastoon ja synnytyssaliin dvd:n avulla. Taisi siellä olla puhetta myös isän osallistumisesta.
Sen jälkeen syömään ja alennusmyynteihin! :D Jos sieltä enää mitään löytää. Saattaa olla että kun kotiin iltapäivästä pääsen,voin olla aika poikki! :)

Kaktuspiikki ja tyyppi 31+6 Huomenna poksuu jo kunnon viikot!! :heart:
 
synnytystapa-arvioon menen minäkin, edellinen suunniteltu sektio perätilan takia. seuraavalla neuvolakäynnillä sanoi laittavansa lähetteen äippäpolille ja kuulemma hoitavat loppuraskauden lekurikäynnin siellä myös samalla. neuvolantäsin mukaan siis aika sinne joskus rv36-37 ellei kovasti supistele ennen sitä..

yöt ruvennu nyt muuttuun tuskasemmiks kun hankala löytää asentoa. kyljelläni oon tykänny nukkua niin et päällimmäinen jalka koukussa tyynyn päällä..mutta nyt ruvennu tuleen kamalaa paineen tunnetta tuonne alakertaan, varsinkin oikealle puolelle.. ja sitten ku nousee yöl vessaan niin lantiosta kuuluu kaamee pamaus jonka jälkeen vähän helpottaa..
nauroinkin isännälle eilen, että meillä kun olkkarissa on ihana kulmasohva jonka saa kolmeen osaan ja sen molemmissa päissä on ne mekanismit, että jospa siirrettäis se nuorempi neiti jo meijän huoneest omaan huoneeseensa nukkuun ja tilalle roudattais 1/3osaa siit kulmasohvasta kun siinä niin hyvä olla...sais sitte nukkuu kuiteski ees samas huonees isännän kans :LOL:

turvotukset jalois paheni vaan illlal...perkules :(

tuplarattaista taas pohdintaa...nyt alkais oleen rajattuna muutamaan malliin mahdollisuudet, kumma miten kyllä ihastun sellasiin joiden valmistus/myynti Suomes lopetettu...mutta käytettynä löytyis. Mietinkin että onko kellään kokemusta/mielipiteitä asiaan? p&t nyt kolmipyöräsyyden takia suljettu pois, myös pienten renkaitten takia moni muukin.. Kannattaisko katella halvempia uusia vaiko käytettyinä kalliimpia..? On se hankalaa... :/

Riikalle onnea rouviintumisesta :flower:
 
Meikäläinen kaivoi kaapistaan vanhat imetysliivit, ne ei ole missään vaiheessa olleet kovin istuvat ja jossain vaiheessa siirryinkin sitten takaisin tavallisiin rintsikoihin, räpelsin vaan tissin vapaaksi, kun tarve tuli. En suosittelisi ostamaan niitä ihan vielä vaan vasta ihan loppuvaiheessa, kun rinnat tuppaa vielä kasvamaan. Ja toisaalta, ei rynnätä suoraan laitokseltakaan ostoksille, koska silloin maito nousee rintoihin ja pari viikkoa rinnat on ihan järisyttävän isot ja sitten vasta normalisoituvat. Muistaakseni sidoin jotenkin harson rintojen päälle yöksi, kun vuosivat maitoa silloinkin.
Äitiyshousut ihmetyttää, kun ne tuntuu paljon kiristävämmältä nyt kuin edellisellä kerralla, kaippa tämä maha on todella nyt suurempi kuin silloin. Viimeksi tarvi käyttää miehen t-paitoja vasta viimeisillä viikoilla, mutta nyt alkaa omat löysemmät paidat jo kinnata.
Supistukset on vähentyneet, mikä on tosi ihanaa. Olen välttänyt kaikkea ylimääräistä rasitusta, mm. esikoisen jja painavien juttujen nostelua. Nyt supistelee vain enemmän liikkuessa yms, mutta se nyt kuuluu jo asiaan. Vähän jännittää, kun ollaan menossa tuttujen mökille, jossa on rakennuksia kahdessa tasossa ja niiden välillä varmaan 50 porrasta. Saa nähdä, pitääkö juoksuttaa muita hakemaan mulle juttuja ylhäältä/alhaalta… Ja ihanaa sekin, että meitä on kymmenkunta henkilöä tulossa ja on vain yksi vessa. Vauva painaa välillä siihen malliin, että pitää käväistä vartin välein vessassa… heh. Onneksi on puskat keksitty ?
Kantoliina löytyy, se on trikoota ja käytin sitä vähän ”kietaisuristikakkonen”-sidonnalla. Vauva painoi siinä sektiohaavaa, niin en voinut käyttää enempää, mutta noin periaatteessa se oli ihan ok. Jossain vaiheessa vauva tykkäsi katsella liinasta, kun mä tein kotitöitä. Tai tehtiin yhdessä, vauva piti mm. sähkövatkaimesta kiinni, kun tehtiin taikinaa yms.
Synnytystapa-arvioon päädyn minäkin, se on elokuun lopussa. Vähän jännittää, tuleeko sieltä sektiopäätös vai saanko yrittää ensin alakautta. No, molemmat vaihtoehdot kelpaa.
Nimeä ei olla vielä päätetty, esikoisesta päätettiin sairaalassa ja julkistettiinkin se siinä pian. Nyt en oikein vielä tiedä, miten tahtoisin tehdä. Moni sanoo, että toiselle lapselle on vaikeampi keksiä nimeä, mutta mun mielestä helpompi. Eiköhän se nimi löydy jommankumman sukupuusta muutaman oksan päästä, ehkä pienellä variaatiolla.
Kaktuspiikki, mulla diabeetikkokaveri on synnyttänyt alakautta ja diabeteksen suhteen ei tullut kummallekaan mitään kommervenkkejä. Sokereita vaan mittasivat aika tiuhaan.
tuplarattaista mä päädyin siihen, että parempi ostaa uudet ja myydä sitten joskus eteenpäin kuin ostaa käytetyt, joita ei sit saakaan myydyksi ja voivat mennä rikki saman tien. Ja etenkin, jos tulee se kolmas lapsi, niin noita vaunuja tarvitaankin sitten pitkään. No, vielä ei olla käyty ostoksilla, joten mieli voi vielä muuttua.
Siivosin joku päivä sitten kaapista tilaa pikkuvauvan vaatteille ja ensi viikolla olisi edessä niiden peseminen, Ajattelin, että joskos pesisi koot 50-62 nyt ja sitten siitä eteenpäin voisi ottaa vaan suoraan varastosta. Jotenkin se pienen pyykin pyörittäminen on oma tapansa valmistautua lapsen tulemiseen, se siinä on ehkä tärkeämpää kuin puhtaus, kun kuitenkin alle kaksi vuotta sitten kaikki on pesty ja sen jälkeen säilytetty hyvin. Meinaan tuunata ensisängyksi esikoisen äitiyspakkauslaatikon, mutta siitä en vielä tiedä, koska tämän tekisin. Sitten kun se on tuunattu, sitä ei voi enää varastoida, joten en nyt ehkä ihan vielä halua muutenkin ahtaisiin tiloihin lisää törmättävää. Ehkä sitten lähempänä sitä synnytystapa-arviota.
Esikoinen on ollut viime päivinä muiden lasten seurassa hirmu tarkka omista tavaroistaan ja tullut niistä mustasukkaiseksi. Ja samoin, jos mä huomioin muita lapsia, niin oma kullanmuru tulee heti syliin/lähelle kiehnäämään. On se söpö, mutta mitenköhän käy sitten, kun tulee se oma vauva? Positiivista on se, että pari päivää sitten kullanmuru nukahti yöunille hyvin, vaikka meillä oli kylässä huutava pikkuvauva. Eli isä ja poika tulevat nukkumaan öisin, vaikka minä ja pikkuvauva valvoskeltaisiin. Eri juttu onkin sitten se, että koska meikäläinen nukkuu, mutta yritän olla huolehtimatta siitä.
Siitäpä tulikin mieleeni, että pitäisi varmaan suunnata unten maille...
Santra ja pikkuvauva 30+0 (heh, ensimmäinen POKS, minkä tänne muistan ilmoittaa :) )
 
Juupa juu..se oli sitte eilen perjantai 13.pv..
Menin illalla lämmitään saunaa ja liukastuin...en kaatunut sentään kun sain napattua toisella kädellä kaiteesta kiinni, mutta rusaus kävi tuolla häpy(?)luun seutuvilla (sama jota valittelin öisin) ja kipu oli valtaisa! Hetki meni et pääsin liikkuun mihkään ja loppuillan köpöttelyt oli melko hidasta ja kipeetä...eikä yhtään sietäny mitään kiertävää liikettä tehdä lantion kohdalle.. Otin panadolinkin muttei auttanut. Nyt aavistuksen kivuttomampi olo muttei yhtään siedä istuskella kovalla tuolilla tai paineentunne alapäässä kasvaa sietämättömäks! Yö meni suht hyvin ja sain nukuttua kun toppasin itteni tyynyillä puoli-istuvaan asentoon ja laitoin tyynyt polvitaipeiden alle...tosin takapuoli siinä puutui kyllä kun ei voinut yhtään vaihtaa asentoa mihinkään suuntaan tai kipu alkoi...en tiä oisko siel vähän sitte venähtäny jokin lihas tms.. (oli vähän samanlainen tilanne kun jos melkein kaatuu jäällä, tiiättekö?!)
Nooh..josko se tästä kun ottaa vähän rauhallisemmin.. (kuin sattuki et piti tänään siivoo ja pestä lattioita jne..)
 
Tätä se riehuminen teettää =) - lonkka kipuilee... mut on taas touhuttukin: aamulla rasitettu olkapäät, ojentajat ja hauikset salilla. Sitten imurin varteen (no okei välissä ruuan jälkeen pienet päikkärit) ja lopulta päädyin makkarin järjestyksen vaihtamiseen... vielä pitäis jaksaa laittaa tavaroita takaisin paikoilleen - mut nytpähän on makkarissa pienoiselle sängylle paikka - JEE!

Hankinnoista - musta tuntuu, että mä en ole MITÄÄN vielä hankkinut... no odottelee tuossa sitteri ja pussillinen kaverilta ostettuja vaatteita (kuulema noin ekan vuoden tarvittavat). Pinnis on sovittu kaverilta ostettavaksi. MUT kävin yksi päivä lastentarvikeliikkeessä ajatuksella tukivyötä, vaunuja ja turvakaukaloa katsomassa ja paniikkihan siellä iski - APUA! Mihin mä olenkaan ryhtynyt... ja vielä näin "vanhoilla" päivillä... Mut kuten kaverini tuossa yhtenä päivänä mulle totesi: enää ei voi perua (ja tämä tuli siis siitä vain, kun katselin hänen kahden pienimmän väärällä jalalla nousua päikkäreiltä...). Mutta kai se niin on, että kyllä kaikella on tapana järjestyä - eikös niin? Ja vielähän tässä on aikaa...

Onko täällä muita kovasti salilla viihtyviä? Mä olen treenaillut aikas ahkerasti ja nytkin olen raskautumisen jälkeen käynyt oman voinnin mukaan - ja voi hitsi sitä voimien häviämistä :( - mutta kyllä ne sieltä vielä takaisin tulee - JOSKUS... Mulla on jännä, kun voin salilla käydä ja "ei tunnu missään", MUTTA autappas kun lähden kävelylle/yritän fillarointia/crossaria salin jälkeen -> supistelua/paineen tunnetta (tai ainakin tälläiseksi ne tuntemukset luulen ;) ) ja vauhti on ihan etanamainen kävelyllä -> tuntuu ettei siitä ole mitään hyötyä...

Neuvolalekurilla kävin ekaa kertaa raskautumisen aikaan viime viikolla ja onneksi nuo ainakin supisteluiksi kuvittelemani ei ollut aiheuttanut mitään tuhoa alakerrassa!

Ihanaa aurinkoista päivää!

Pallukka 29+3
 
Olipas tänne tullut juttua, kun en ollut hetkeen käynyt. Tulee oltua tuolla fb:n puolella. Tervetuloa uudet! :wave:

Olin 4.7 Naistenklinikalla kolmannessa kohdunsisäisessä verensiirrossa. Se ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. : / Lääkäreille sattui hoitovirhe ja vauva sai vain 16 ml punasoluja. Samalla selvisi, että myös mun hb on laskenut, raudasta huolimatta. Sekös väsyttää ja on pakko nukkua joka päivä päiväunet. Sen jälkeen oli Taysin äitipolilla pari kontrollia ja kävin jo uudelleen neljännessä punasolusiirrossa 11.7. Silloin oli 32+3 ja vauvan painoarvio oli reilut 1800g. Koko vastasi viikkoa nuorempaa. Tällä kertaa punasoluja oli varattu 50ml ja siitä saatiin menemään 40ml. Luovutusverta oli myös synnytyshuoneen katossa ja lampuissa, mutta pääasia, että vauva sai verta. Kontrollinäytettä ei tosin saatu otettua. Huoneessa oli 8 lääkäriä ja kätilö. Pari lääkäriä oli tosin vain katselemassa harvinaista toimenpidettä. Että vain 6 lääkäriä teki/avusti itse siirtoa.

12.7 kävin jo äitipolilla kontrollissa. Vauvan sydänkäyrä oli muuten hyvä, mutta laski hetkellisesti jopa alle sadan. Maanantaina jo seuraava kontrolli ja torstaina ylimääräinen ultra. Seuraavana maanantaina jälleen verikokeita (x-verikoe ja vasta-aineet). 25.7 tehdään viides ja näillä näkymin viimeinen punasolusiirto. Silloin on 34+3. Sen jälkeen siirroissa on jo isommat riskit kuin ennenaikaisessa syntymässä. Katsotaan onko vauvan keuhkot kypsyneet ja onko siten valmis syntymään. Toivottavasti päästäis elokuun puolelle.

Hankinnoista
. Ostimme naapureilta P&T tuplat, Explorerit sekä niihin huusin huutiksesta Brion kantokassin. Kaupasta haettiin uutena tuplasadesuoja ja UV-hyttyssuoja. Sitten hommattiin myös hoitopöytä jokin aika sitten ja makuuhuoneeseen 2m Ikean Pax säilytysjärjestelmää. =) Kukas täällä mietti, ettei halua kolmipyöräisiä tuplia, niin kyllä P&T:n nelipyöräistä Hammerheadiakin vielä näkee. Mm. Tampereen Bella Bambinassa oli sekä huutiksessa on ollut. Hankintoja on tehty, mutta silti on vielä paljon hommaa ennen vauvan syntymää, kuten vaatteiden lajittelu ja pesu.

Jaksamista kaikille loppuodotukseen! =)

Yeppee ja poika 32+6 (huomenna poksuu) ;)
 
Iltoja!

VÄSYTTÄÄ,mutta silti pitää tänne kammeta!
Meillä oli tänään se valmennus ja olipahan tylsä 3 tuntinen!! Tai eka 2 tuntia oli tylsää powerpoint sulkeista,niiin pitkävetistä selostamista että! Persaus puutu totaalisesti! Sit vaihtu kätilö ja se "luennoi" tunnin lapsivuodeajasta ja imetyksestä,se oli sentään hiukkasen kiinnostavampaa ja sillä oli puhetyylikin paljo rempseempi. Kyllä oli jalat sitten tuskilla kun eka istua autossa 1 1/2 tuntia ja sit 3 tuntia auditoriossa,oli vaan yks 10min tauko,eihän siinä vessaan viittiny lähtee taapertamaan kun muutama muukin mamma oli liikenteessä! :D
Tulipahan nyt käytyä,mies kyllä tykkäs kovasti! :)

santra84 mulla kun on sitä valkuaista huimat määrät pissassa ja verenpaineet koholla diabeteksen lisäksi niin ne tuo hieman omaa lisäänsä siihen synnytykseen. Jos olisin "pelkästään" diabeetikko niin varmaan alakautta synnyttäisin minäkin,mutta on suuri riski saada se raskausmyrkytys niin sektio on aika todennäkönen vaihtoehto. Ja millanen sitten oma kunto,jaksasinko edes alakautta synnyttää.

Käytiin rossossa syömässä kun huomenna on meijän hääpäivä,6v tulee jo siitäkin! :O
Ja tänään myös poksuttiin,rv 32 tuli täyteen!! =)

riikka Onnea rouvalle!! :flower:

Nyt nukkumaan!

kaktuspiikki 32+0
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Pallukka kyselit salilla treenaajia..täällä yksi innokas!tarkoitus oli myös raskausaikana käydä ahkerasti mut aika vähäiseksi on jäänyt kun alkuraskaus meni täysin sairastellessa ja nyt haitaksi on tullut supistukset :( kovasti tekis mieli ja Ajattelin ens viikolla käydä taas kokeilee miltä tuntuu..
 
Heissan pitkästä aikaa! Tosiaan tulee tuolla fb:ssä kirjoteltua ettei ole tänne enää sitten muistanu kirjautua...
Biba ja muutkin, minkä verran teillä noita supistuksia on? Kun mulla on siis viimisen kuukauden ainakin ollu ihan päivittäin, ja esim. rasituksen jälkeen (vaikka lenkki) saattaa tulla parikin tuntia aika tiheään, mut eivät ole siis kipeitä, pelkkää mahan kovettumista, mut usein tulee silti....Kävin sillon lääkärissäkin, eikä olleet tehneet mitään muutoksia, mut siitäkin jo monta viikkoa ja mietin, et voiko olla mahdollista ettei nää mitenkään vaikuttais, kun näin älyttömän paljon näitä on...:( Vähän kyllä huolettaa, vaikka ei näissä muutosta ole tapahtunu huonompaan, mut pistää aina miettii et nytkö se kohta jo syntyy...
Pääsis ees viikolle 32 niin sitten jo helpottais, 34 viikolla sit jo ihan kunnolla helpottais ja sen jälkeen kaikki ois vaan plussaa. Tosin voihan se olla, että tää pötköttelee täällä loppujen lopuksi yliaikaa, mut tällä hetkellä tuntuu et miten ihmeessä tätä menoa kestäis muka syyskuulle...:S

Syrän ja poitsu 30+5
 
Minäki tuppaudun tähän ketjuun. Itellä laskettu aika 4.9, nyt viikot 32+5 ja poika tulossa :)
Syrän kylläpäs sulla kuulostaa ihan samalta ku mulla tuossa vaiheessa. Jouduin ihan neuvolaan soittamaan ja käskivät käymää varmuuden vuoksi. Mulla oli tosin kipeitä ne supistukset ja johtu siitä kun muuttohommia tuli parin viikon ajan tehtyä. Eipä ne osannu sanoa muutakuin että lepäilet vaan jalat ylhäällä ja mitään ei saa enää nostella. Omaa syytähän se tietenki oli ku "pikkusen auttelin" muutossa ja innoissaan uutta kämppää laittelin kuntoon :) Paikat oli kuitenkin vielä kiinni niin ei sen puoleen mitään hätää. Vauveli on kääntynyt jo pää alaspäin niin on onneks helpottunu hengittäminen, tosin pissahätä on nyt tilalla.. Harjotussupistukset alko jo joskus viikolla 25. Ja ekat liikkeet tunsin viikolla 15 :)

Mulla vauvan tarvikkeet aikalailla jo hankittu. Amme puuttuu ja senhän vielä kerkiää vaikka kauppareissulla lähikaupasta napata mukaan. Rattaat on jo varattu ja ne haetaan elokuun alussa.

Näin se kesä vaan menee ohi eikä kesäfiilis oo vielä kerenny tullakkaa. Ekat mansikat vielä maistelematta, uimaan en oo tarennu enkä jaksanu lähteä, hameita ei oo pahemmin tarvinu vielä päälle laittaa ku ei täälä "pohjosessa" pahemmin oo helteitä ollu, kova tuuli sen sijaan aina ku aurinko sattuu paistamaan, mökkeilty ei olla vieläkään (aika loppuu kohta kesken kun ei viiti loppuajastakaan enää korpeen lähteä, joutuu pian miehen toimia kätilönä) mutta jospa sieläki elokuun alussa tulis kävästyä niin ei välttämättä oo sitte vielä mitään hätää.
Mutta jospa se tästä, kyllä saa vaan olla kiitollinen ettei oo tullu sitä superkuumaa kesää niinku ne lupaili alkukeväästä.. Paljon helpompi mahan kans olla! :)
 
Syrän: Noista harjoitussupisteluista piti tulla vaan kommentoimaan. Minulla on ollut niitä nyt reilun kuukauden tosi runsaasti, jopa kymmeniä päivässä pahimmillaan, kun toisina päivinä ehdin huomaamaan ehkä vain viisi kunnollista. Kuukauden reilut supistelut eivät ainakaan minulla ole merkinnyt merkittävää paikkojen kypsymistä tai avautumista, joten en sinuna liian huolissaan olisi. Niitä voi ilmeisesti tulla melko paljonkin aiheuttamatta sen kummemmin mitään, varsinkin kun ne ovat kivuttomia. Toisten kohdut vaan ovat supistusherkempiä. Itselläni supistelut tulevat rasituksen määrästä huolimatta päivittäin, levossa tai öisin ilman sen selkeämpää syytä. Hyvä sitä kohdun kaulaa on toki välillä lääkärille käydä näyttämässä ja asia nostaa neuvolassa esiin. Sain yhden ylimääräisen neuvolalääkärin supistusten takia rv33, seuraavaksi sitten rv36 katsotaan uudestaan tilannetta eli ei sitä suinkaan "jatkuvasti" kuitenkaan tarvitse käydä tarkistuttamassa.

Olen kuitenkin itse melko varma, että reilutkin kivuttomat harjoitussupistukset eivät ole merkki ennenaikaisesta synnytyksestä - varsinkaan jos eivät mitään muutoksia suulla aiheuta, vaan kuuluvat loppuraskauteen osalla odottajista. Me supistelijat voidaan yhtä hyvin olla niitä, joilla menee yliaikaiseksi raskaus. Välillä sitä toki kuitenkin toivoo, että supisteluherkkyys merkitsisi synnytyksen lähenemistä, itselläni ainakin toiveessa olisi jo mielellään jo hieman ennen laskettua aikaa päästä synnyttämään - varsinkin kun muutenkin pelotellaan isosta vauvasta.

Itse ainakin lopetin asiasta stressaamisen. Varsinkin kun ne eivät kuukaudessa olleet aiheuttaneet mitään merkittävää niin tuskinpa ehtii nyt vajaassa kolmessa viikossa mitään "radikaalia" aiheuttamaan ennen seuraavaa tarkastustakaan - toisaalta täällä myös aletaan olla jo hyvillä viikoilla, joten ei muutenkaan enää niin paljoa asiat pelota. Enemmänkin odotan, että tämä odottelu olisi jo ohi.. :)

Wasabi 33+3
 
Täällä on kans niitä suppareita tullu ihan päivittäin! Ja just rasituksen jälkeen enempi ja tiheemmin! Sekin olkkarin tapetointi oli yhtä supistamista! :D Mutta mitään eivät ole aikaseksi saaneet,kohdunkaulaa oli jälellä 5cm!

Tämän päivää on sitten jalat ollu turvoksissa,kunnon norsunilkat : / Eikä helpota vaikka kuinka makaan sohvalla jalat ylhäällä ja oon juonu vettäkin,nyt kun on taas se vuorokausipissan keräys käynnissä.
Ilmeisesti eilinen valmennus ja sen jälkeinen kauppojen kiertely ei tehny hyvää,pohkeetkin on ihan tukossa!
Torstaina ois taas äippäpoli,jokohan sitten osaisivat sanoa että millon mahollisesti ois käynnistys tai sektio! Viikkoja on jo ihan kivasti ja kaikki valmista,olokin alkaa jo aika tukala olemaan jalkojen takia,yötkään ei mitään herkkua ole! Jospa jaksas sinne rv34 kieppeille edes,eihän siihen ole kun pari viikkoa enää! tahtois vaan poitsun jo maailmaan!!

kaktuspiikki 32+1
 
heips

Jospa tännekkin taas jonkun rivin naputtelisi..

Uusiakin on mukaan tullut, tervetuloa =)

Keesha: Missäs päin pohjoista asustelet??

Riikalle lämpimät onnittelut! :flower::heart:

Täällä päivät seuraa toisiaan ja väsymys vaan lisääntyy |O Tämä on jotain aivan tolkutont ja tuntuu myös, että kun sais tunkee muun perheen (tai vaihtoehtoisesti itsensä) jonnekkin ja olla ihan vaan yksin ja levätä!! Tuntuu että pinna kireellä koko ajan ja itekttää, raivostuttaa ja ja ja.. :headwall:

Pikkuinen liikkuu vilkkaasti ja edelleen vääeinpäin. Viikon päästä neuvola missä tarkistetaan asento ja sitten tarvittaessa mietitään jatkoa.

Huh, muutamilla alkaa olla jo lähellä, että vauvan saa syliin =) Äkkiä on tämä aika hurahtanut. Muistan hyvin kun uutena vuotena kotiin ajellessa tuumasin miehelle, että joko oon tulossa kipeeksi tai sitten oon raskaana :D ja enää n. 1,5kk niin saa pienen syliin :heart:

danjuska ja manna 32+4
 
Huoh, väsymys vaivaa täälläkin. Oltiin mökkeilemässä miehen sukulaisissa ja sain kunnian vahtia lastani aika pitkiä aikoja, ja sehän vasta onkin veikeää puuhaa mökillä, jota ei ole suunnattu lapsiperheelle… Lisäksi tuli syötyä suolaista ruokaa ja juotu limpparia, joten huomisessa neuvolassa saattaa taas paino pompsahtaa.
Hirmuinen kutina vaivaa edelleen, se varmaan liittyy heinäallergiaan, mikä on nyt tänä kesänä mulla aktivoitunut. Kokeilin rasvata ihon vauvojen rypsiöljypohjaisella öljyllä, toivottavasti se auttaa. Jos ei, niin pitää harkita sitä Zyrtekin tms. aloittamista.
Yeppeelle tsemppiä, toivotaan, että elokuun koittaessa mahasi on vielä muhkea! Ja Kaktuspiikki, noilla komplikaatioriskeillä sektio taitaa olla aika todennäköinen. Mutta siitäkin selviää, kokemusta on :)
Mulla oli esikoista odottaessa kivuttomia supistuksia jonkin verran, mutta ne eivät vaikuttaneet mihinkään. Itse asiassa silloin kivuliaatkaan supistukset ei avanneet paikkoja ennen kuin niitä tuli 5min välein, ja silloin ne jo tuntuivat todella voimakkailta. Saa nähdä, miten nyt käy, kun on rv 21 asti ollut noita kipeitä. Ainakin 2vkoa sitten lääkärissä muutoksia ei ollut tapahtunut.
Huomenna olisi kaupunkipäivä, käydään varmaan lounaallakin jossain. Ja sitten se neuvola ja vielä illaksi olisi puistotreffit tarjolla, jos ei sada. Eiköhän siinä yksi päivä taas hurahda. Kiitävi aika, vierähtävät vuodet, niinhän se vaan menee… huh huh.
Niin, tietäisikö joku, mistä saisi uudet phil&tedsit sisaristuimella alle 650 eurolla?
Santra ja masuvauva 30+1
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Tulimma poksumaan! Viikkoja tasan 30+0 nyt...

Tultiin just rotinoilta naapurista ja nähtiin sellanen pari viikkoinen tyttönen...voih! Miten pieni ja hentoinen, vaikkei mikään pikkuinen syntyessään ollutkaan. Miten voi näin äkkiä unohtaa miten pientä vauvaa pidetään sylissä? Jösses...:LOL:

Niin paljon olette laidasta laitaan jutustelleet, etten nyt osaa vastata kenellekään mitään. Varmaan niin vaaleanpunaisissa pilvissä vielä leijailen...:) Supistuksista oli puhetta. Täälläkin niitä on jos vähänkin enempi itseään rasittaa. Tänäänkin leivoin ja olin ja jaloillani aika paljon niin jopas pelkkä navetalle kävely alkoi supistaa. Miulla on vain se tilanne että kohdunsuu on puolipehmeä, että jotain siellä on tapahtunut supistusten voimasta. Edellisissä raskauksissa ei ole ollut moista vaivaa, mutta nyt tuntuukin olevan kaikki mahdolliset ongelmat. Hissun kissun pitäisi mennä ja elellä, mutta aika hankalaa se on 3-ja 5v.lasten ja maatilan töiden kanssa.

Nyt odotellaan keskiviikon äitipolikäyntiä ja ultraa...näkee pikkumiehen ja selviää sekin, että miten päin siellä loppujen lopuksi ollaan. Mistään synnytystapa-arviosta ei ole ollut vielä puhetta. Ekasta se oli automaattisesti. Toisella menin kanssa, koska ensimmäisen ponnistusvaihe oli niin pitkä ja oli pienoinen epäilys lantion koosta. Ja kuvat jotka ekan synnytyksen jälkeen ottivat olivat syystä tai toisesta epäselvät? Nyt en sit tiedä onko tässä raskaudessa synnytystapa-arvioita. Mutta luulisin tuon raskausdiabeteksen jotenkin vaikuttavan asiaan.

emäntä82 ja möttiäinen 30+0
 
Joo eli nyt ollaan sitten rouva! Jännittikyllä hirveesti, mutta kaikki meni tosi hyvin ja vieraat viihty. Ja oli kyllä ikimuistoinen päivä ja tähän mennessä toinen elämäni parhaimmista päivistä. :heart:

Huomenna neuvola, kutisee maha ja vähän joka paikka ihan kiitettävästi. Täytyy pyytää taas aika verikokeisiin. Turvotustakin on aika paljon ja varsinkin eilisen jälkeen oli jalat kyllä aikamoiset pölkyt kun korkkareilla mentiin melkein iltaan saakka.

Supisteluja mullakin päivittäin ja melko usein. Välillä kipeitä ja välillä ei. Inhottavia silti kun tuntuu että mahanahka ei anna periks kun oikein pinkeeks menee.

Kohta unten maille. Väsyttää törkeesti.:)

Riikka&Niisku 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: Menhit

Yhteistyössä