Syyskuun Söpöliinit 2012 *Heinäkuussa*

Okei kiitos kaikille supistus-asiaa kommentoineille :) Ehkä nää sit vaan kuuluu asiaan. Eilinen oli kyllä aika inha päivä, mut tänään kun en sitten ole käyny lenkillä tai tehny oikeen muutakaan, niitä on tullu vaan ihan sattumanvaraisesti muutamia. Pitäs kai vaan vähän ottaa iisimmin....ja tosiaan voihan se olla paljonki mahdollista, että yliaikaseksi menee näistä huolimatta. Sitä nyt vaan vähän pelkää kaikenlaista! Mut ehkä tosiaan sit 34 viikolla jo lopetan pelkäämisen, kun sillonhan se vauva on jo oikeestaan "valmis", painoa vaan sitten enää kerää...:)
 
Onnea Riikka90! :)

Harjoitussupistuksista: Miullakin tulee supistuksia nyt päivittäin, joskus ihan tiheästikin (6-8 tunnissa). Mutta ihan muutamat on vasta olleet vähän kipeitä, muuten vain epämiellyttävää mahan kovettumista ja ahdistavaa tunnetta. Helpottavaa tietää, että monella eivät kuitenkaan oo vaikuttaneet mitenkään. Toisaalta, kyllähän sitä toivoisi, niinkuin Wasabi sanoikin, että nää ennakoisi aiempaa synnytystä, varsinkin kun tännekin on isoa vauvaa kaavailtu.

Nimistä: Milloin ootte ajatelleet paljastaa vauvan nimen, jos se on jo valmiina? Meillä puhutaan kahdestaan miehen kanssa koko ajan vauvasta tulevalla lempinimellä, mutta ei oo vielä lipsahtanut muille. ;) Mutta en tiiä, joko sitä sitten paljastaisi lähimmille, kun tulevat vauvaa ekan kerran katsomaan...

Miulle pidettiin viime viikolla ylläri-vauvakutsut, oli aivan mahtavaa. Tulevat mummot oli järjestäneet ja kutsuneet tärkeitä ihmisiä kokoon. Sain (tai oikeastaan vauva sai) paljon lahjoja, oli hyvää ruokaa ja kivaa ohjelmaa. Ihana ylläri! :) Viikonloppuna käytiin synnytysvalmennuksessa ja se oli täällä aika saman tyyppinen kuin kaktuspiikilläkin. Teoriatietoa synnytyksestä, kivun lievityksestä ynnä muusta ja sitten päästiin myös tutustumaan tiloihin, synnytyssaliin ja lapsivuodeosastoon. Ja myös ilokaasuun :D Meistä se oli aika hyödyllinen juttu, nyt on hyvä kun tietää, minne paikkaan konkreettisesti on menossa.

Mitä tekemistä te ootte keksineet nyt loppuraskauteen? Kun ei oikein voi urheilla suppareiden takia, eikä oikein tehdä mitään muutakaan raskasta. Välillä meinaa jo turhautua tähän odottamiseen, joten vinkkejä kaivataan! Koko ajan vahvistuu entisestään se tunne, ettei jaksais enää odottaa vaan haluaisi pienen jo syliin! Tän viikon aikomuksena miulla on pestä ja silittää vauvan vaatteet, että sitten ois valmiina kaikki. Ens viikolla mies jää lomalle pariks viikoks, joten sitten on onneks vähän muuta ajateltavaa, yksin kotona ollessa tuppaa ajatukset olemaan vain vauvassa. Perjantaina ois vuorossa neuvola ja siitä kahden viikon päästä synnytystapa-arvio/kasvukontrolli. Nyt pitää yrittää vain suunnata ajatukset niihin etappeihin, ettei vielä liikaa turhautuisi odottamiseen.

Oliviaa 33+4
 
santra joku sanoi ostaneensa halvalla jonkun paketin lekmer.fi-sivuilta..en muista nyt hintaa mutta kurki sieltä :)

Supistuksista täällä ollu kiristelyä jonkin verran, mutta eipä mitään sen kummempaa. Päällä taitaa tuo pieni punkeilla häpyluuta vasten kun paine välillä sietämätön..

Tuplista puhuin minä kun en pohdinnaltani osaa päättää millaset meille mahtais sopia.. Isäntä oli sitä mieltä (ainoa kommentti jonka hänestä illalla sain nyhdettyä) ettei sellaset päällekkäin istuttavat ole meille sopivat..muutenhan ei toki sanonut juuta eikä jaata vaikka kuinka utelin ja näytin kuvia netistä ja selitin mietintöjäni. Tuntuu olevan vähän sitä mieltä et tää on taas joku mun pakko saada-hömpötys eikä kärryillä oikeesti käyttöä ole. Ite tietty toista mieltä...
Oon nyt tutkaillut kovasti ja mietinnässä parit ihan erilaisetkin kärryt, tosin käytettynä kun valmistus kai lopetettu...
Sanokaas nyt joku jotain mielipidettä kummissa enempi järkeä...?! Ekaks siis listaan, että tarttee päästä täällä maastossa liikkumaan joten iso(isohkot) renkaat tarpeen...mutta myös kaupassa näppärät kääntymään. Kantokoppa tarttee mahtua toiselle puolelle ja mahdollisuus 2veenki nukkua..
Eli eka vaihtoehto nyt mielessä Emmaljungan twin cangaroot (nää käytettynä, vastaavasti uutena ois samantyyliset esim. Z-line twin jule) tai sitte Icoon platon duot(käytetyt). Molemmissa ois hyvii puolii..mutta myös niitä askarruttaviakin.. (emmaljungassa yhtenäinen kuomu, ei säädettävää jalkatukea ja nassut menosuuntaan) (icoossa esim. eturenkaiden toimintasysteemi ja koko kasattuna..mahtuuko autoon?) (emmoissa sitte että onko halpa hinta laadun tae..?)
Jotenki ne Carenan double swingit vaikutti livenä kohloilta vaikka paljon hyvääki ois..
Ja vaikka ei kokemuksia ois ni sanokaas noin niinku maalaisjärjel et mikä vois olla fiksuin ratkasu..niinku teijän mielestä (äänestys pystyyn :D )

Joo-o...mä tääl siis mietin rattaita ja askartelen kortteja joilla pyydetään Eemelille kummeja..enkä osaa päättää niissäkään millaset tekisin :ashamed:
Tippa linssissä lukenu runoja läpi jne.. Viime yö kun oli aika vähäsin unin menty niin nyt on herkkiksenä taas.. (oli mahan toimitusta, tunto lähti toisesta jalasta ja kaamee paineentunne häpyluussa ettei makuulla voinut olla jne...aijuu..ja aamul huomasin et oikee käsi turvoksis ja tunto vähä heikompi..) Sohvalla pyöriskelin ja käpyttelin taloa ympäri pimeessä.. Huokaus..no, toivoa sopii ettei pahene vaivat loppua kohden, on tässä kuiteski viel monen monta yötä aikaa kärsiä kun huomenna poksuu täyteen 32vkoa.. : /

Nyt ajatus pätkii sen verta ja taistelun äänet taas kantautuu neitien puuhista joten parempi mennä..
 
  • Tykkää
Reactions: Santra84
Meillä muksujen ikäeroksi tulee 2vuotta, melkeinpä tasan, ja olen myös miettinyt tuplakärryjä. Ehdottomasti pitää olla erilliset jalkatuet ja selkänojat.. Erilliset kuomut olisi jo bonusta =). Carenat itsellänikin mielessä, jos niissä kääntyvä etupyörä. Veikkaan että jos neljä samaan suuntaan osoittavaa rengasta tuplissa, niin on raskaampi esim. käännellä kaupassa ym.. Mutta jos pelkästään "maasto ajoon" niin varmasti nelipyöräiset tukevammat. Me kun asutaan maalla, niin jämäkkyys ehkä kuitenkin menee ykköseksi.. :whistle: onpas tosiaan vaikeaksi tehty tämäkin päätös... :LOL:

rauha räppääjä + vitonen 33+4
 
Viimeksi muokattu:
Meillä puhutaan ihan etunimellä,paljastettiin se jo muutama viikko sitten kun rupescärsyttämään ne kaikenmaaliman kutsumanimet joita muut kehitteli,oli jönssiä ja vaikka mitä mukulaa,ihan inhotti osa niistä nimistä. ruettiin sitten ite kutsumaan tulevalla etunimellä. Mummot ei oikein tykänny,ei ois kuulema saanu vielä nimeä paljastaa,mutta mitähän silläkin on väliä. ei sentään koko nimeä kerrottu! : /

Eipä tässä hirveesti ole tekemistä,ei oikein pysty mitään tekemään kun nilkat turpoo samantien ja alkaa mahaa kiristelemään! Just käytiin pienellä maaseutuajelulla ja kaupoissa kierreltiin samalla,nyt saa näköjään nostaa jalat ylös taas. Muuten ois hyvä olo ja tuntuu että jaksaskin tehä jotain,mutta sitten tulee se hyytyminen ja äksyily kun väsyy ja seuraava yö on ihan hirvee kun joka paikkaan kolottaa! Ei kehtaa miestä kiusata kun silläkin on viimenen lomaviikko,otetaan rennosti sitten kotona!

Torstaina kait meille selviää että millon mahollisesti käynnistellään,ainakin toivon niin! Riippuu nyt nuista labran kokeista,onko siellä arvot vielä laskenu vai joko on alkaneet nousta.

Päikkäreille on mentävä,tämä jatkuva sadekkin väsyttää!

kaktuspiikki 32+2
 
Ihanaa! Oma neuvolantäti oli tullut opintovapaalta takaisin. Juttua riitti puolitoista tuntia, kun juteltiin kaikki ne asiat, mihin sen sijainen ei osannut sanoa mitään tai ei vaan itseä huvittanut ottaa asioita esille. Ja tietysti halusi kuulla kaikki muutkin kuulumiset ja päivitettiin sitä, miten edellinen voi jo täyttää 9... Edellinen on jäänyt hyvin mieleen, kun omisti syntyessään puoleen selkään ulottuvan punaisen tukan!

Terkkari myös ihmetteli vähiä käyntejäni neuvolassa, ja laittoikin seuraavan heti lähemmäksi kuin viikolle 36, joka olisi ollut se Espoon linjan mukainen seuraava käynti. Uudelleensynnyttäjät saavat kuulemma senkin jälkeen odotella ihan rauhassa synnytystä ilman "turhaa" seurantaa... Onneksi toi täti uskaltaa käyttää järkeä! Sairauslomaa kehotti harkitsemaan, koska olin niin väsyneen näköinen. No kai vähemmälläkin yövessajuoksulla uupuu! Hb oli sen verran matala - mutta edelliskertaa korkeampi - että raudan käski aloittaa. Olisikohan sen sijaisenkin pitänyt tajuta jo silloin viikolla 21 tuo...

Verensokereita oon kiivaasti mittaillut, ja neuvolan diabeteshoitaja jo pelotteli insuliinilla. Jorvista taas kehotettiin harventamaan mittaamista ja todettiin, että nopeat hiilarit eivät yhtään sovi minulle, niinkuin itsekin olin huomannut. Eikä mistään insuliineista mitään puhetta. Kehuja sain tarkasta analyysistä sen suhteen mikä milloinkin on arvoja nostellut. Ehdin taas jo stressata ihan riittävästi sen itsenipiikittämisuhan takia. Kiitos taas Espoon neuvolatoiminnalle siitäkin! Oma terkkari kyllä sanoi, että saa välillä herkutellakin, ettei homma ole ihan niin tarkkaa...

Töissä on alkanut olla hankalaa. Seisoma-asento vihloo, supistelee välillä kipeästikin ja aiheuttaa ikävää painetta. Onneksi on vaihtelevat työasennot, joten ehkä tässä pärjäillään.
Yksi työkaveri ei yhtään ymmärrä - lapseton 50:nen nainen- että tässä ei ehkä olla ihan niin voimissaan kuin normaalisti, etenkin kun on suunniteltu tämän ihmisen toimesta ennen poisjääntiä kivat 3xkuusipäiväiset työputket sisältäen myös 12:n tunnin päiviä... Onneksi muut, ne lapsettomat parikymppisetkin tajuavat, eivätkä katso pahalla ajoittaista lepäilyäni. Tosin tämä em. naisihminen on muutenkin kimpussani, kun satun nyt vaan tietämään ja osaamaan häntä enemmän alan töistä. Ei hyödyntääkseen osaamistani ja lisätäkseen tietämystään, vaan kaivaen maata jalkojen alta... Onneksi muut näkevät tilanteen, eikä myyräntyö onnistu. Mutta jos tämä olo vielä tästä hankaloituu, on pakko jäädä saikulle. Em. tekijöistä johtuen se ei edes harmita.

Mietin kyllä sitäkin, että varmaan pitää kuitenkin tarkistuttaa tuo kohdunsuun tilanne, jospa sitä vaikka huomenna soittaisi neuvolapuhelimeen, jos sieltä joku lääkärinaika irtoaisi... En ainakaan muista aiemmista raskauksista näin vahvoja oireita.

Kantohärveleistä meillä on kudottu puuvillainen kantoliina jossakin kaappien kätköissä, ja sinne jääkin. Koin sen tosi hankalaksi ja molempia hiostavaksi ratkaisuksi. Ergo-reppu sen sijaan oli loistava, ja sitä käytettiin ahkerasti edellisellä. Sama reppu palautui meille takaisin, ja varmaan käytetään nytkin.

Sf-mitta oli kasvanut sitten lääkärikäynnin aika reippaasti. Nyt mennään 2 viikkoa edellä yläkäyrää. Saapa nähdä mikä jättiläinen tulee...

30+5 viikkoa elellään.
 
Suppareista Täällä niitä tulee vaihtelevasti..toisena päivänä vaan muutama supistus koko päivänä, mutta toisena päivänä voi supistella tunnin välein..Useimmiten ovat vaan mahan kovettumista mutta välillä kyllä tuntuu aika ilkeelle! Mutta on erilaisia kuin synnytyssupistukset..Siksikään en niistä kovin huolissani ollut, mutta hyvä on vähentää vauhtia jos kovin supistelee..
Mulla on ensi viikolla lääkäri juurikin suppareiden ja selkäkivun vuoksi..töissä en kykene kyllä enää olemaan..jospa kirjottais sen 3 viikkoo saikkua äippäloman alkuun..

Biba ja tytsky 30+4
 
rauha räppääjä eikös vaan ookkin hankalaa..? :D
ite miettiny, surffannu käyttökokemuksia ja vertaillu ja taas miettiny lisää..eikä vieläkään osaa päättää! yksistä emmaljungan cangaroista tein huuto.netissä tarjouksen ja toisista oon kuvia pyytäny..mutta silti jollain tapaa miettii niitä muitakin vaihtoehtoja..
meillä nuo "yksis"-vaunut brion duo wavet ja on todella raskaat, sillä mietin että kevyemmät sais kyllä olla...ja tosiaan noita kääntymättömii pyörii sitte hankala taivutella kaupan hyllyköitten väleissä... mutta toki siis nuo vanhat vaunut käytössä jossei tuplia tarvii..esim. kotipihassa nukuttaes jne.
nonni..nyt oli sit myyty huutonetis ne icoot mitä kyttäsin ja pähkäilin...no, taas yks pulma vähemmän... (?) (vai näinköhän nyt tulee pakkomielle saada just sellaset..?!
olen mä vaikee juu... :whistle:
 
Deleted member 70007
Nimistä: Etunimen olen kertonut jo kaikille ja nimi on Erin :heart:
Miehen suvussa on brittiverta ja toka nimi on sitten sellainen jota on ehkä englantilaisten sukulaisten helppo käyttää :) Kolmas nimi on taas sellainen melkolailla kansainvälisempi. Saa nähdä millainen identiteettikriisi lapsellemme tulee, kun suomen porukalle nimi on Erin, mutta englantilaisille ei.

Toi tuplarataspäätös oli kyllä oikeasti hankala :D Mummolaan ajattelin ostaa vielä jotkut halpiskärryt lisäksi, että mummikin voi kärrytellä silloin kun tytöt ovat hoidossa :)

Lyhyttä höpinää tällä erää. Rakas prinsessamme täytti tänään jo kuukauden <3

Jenna ja Minirinsessa 1kk
 
Sairauslomaahan sieltä lääkäristä tuli. Paikat on pehmenneet ja ulkosuu avautunut vähän. Pitää myös käydä antamassa näytteitä, jos on vaikka joku bakteeritulehdus, joka aiheuttaa supistelun. Saikun jälkeen on sitten vapaat, joten hyvin tässä ehtii huilia, kun tarttee töihin mennä vasta ensi viikon torstaina. Sanoi että olisi eduksi jos muutaman viikon vielä kaveri matkassa pysyy. Ei mitään dramaattista hätätilannetta kuitenkaan ole.
Lääkäri tuumasi, etä lapsivettä on paljon, mutta itse vauva ei ole hirvittävän suuri. Tästähän nyt voi tietysti itselle taas kehitellä kaikenlaisia kummituksia mieleen, kuten kehityshäiriön, mutta loogisin selitys asialle on se raskausdiabetes. Lääkäri sanoi, että lapsiveden määrä on isompi niillä, joitten vauvan voitiin on rd vaikuttanut. Kehityshäiriöisillä taas veden määrä on selvästi suurempi, että mahakin pinkeä, joten jos tuota onnistuisi tuohon uskomaan.

Mutta täällä siis pötkötellään nyt jonkin aikaa.

Nimiasiasta piti kanssa kommentoida. Mekin on kerrottu jo osalle nimi. Tai etunimi on vasta valmiina, ollut edellisestä lapsesta asti. Toinen nimi onkin sitten hankalampi. Sisko "varasti" tässä välillä meidän toisen nimen (miehen isän nimi), joten ei viitsisi samaa antaa. Suvussa on kulkenut myös isäni ja pappani toinen nimi pidempään, mutta sekin on jo siskon lapsella. Miehen papalla oli myös erikoisempi toinen nimi, mutta sen merkitys taas tekee siitä huonon vaihtoehdon. Jos tää nyt jostain syystä sattuisikin olemaan tyttö, niin sille olisi koko nimi valmiina, noita tytönnimiä kun on joutunut neljästi aiemmin tosissaan miettimään.
 
Ibu
Täällä vielä yksi, jolla laskettuaika syyskuussa! Esikoinen tulossa :heart:

Kaipaisin käytännön kokemuksia imetysliiveistä! Kannattaako satsata bravadon liiveihin vai ajaako saman asian lindexin imetysliivit? Mitä muita liivejä suosittelisitte, miksi? Kiitos jo etukäteen neuvoistanne!
 
ibu: Mulla oli esikoisen aikaan nuo lindexin imetysliivit ja sopi mun tisseille hyvin :D En ostele uusia vaan ne saa kelvata nytkin :) Ja imetystopit on kans tosi hyviä esim yöaikaan suosittelen niitä käyttöön :) Niin ja tervetuloa jutustelemaan! :) Milloin sulla la?
 
Heippa kaikille! Palaisin tänne takaisin, kun nyt näin loppusuoralla tarviais juttukaveria. :) Minäkin siis kysissä synnyttäjä ja LA 16.9. Taitaa tulla melkonen ryhmähyökkäys kysiin kuun puolenvälin jälkeen ;) Itse toivon, että syntyisi jo vähän ennen, niin kuin kuopuskin.

Onko teillä muilla vauvat kovia liikkumaan? Minua huolestuttaa kun mahassa on niin harvakseltaan liikettä. Oikeastaan sellaisia hereillä olo jaksoja ei ole ollenkaan. Lähinnä pari muljahdusta ja sitten taas monta tuntia hiljaa. Hikottelua kyllä tuntuu monta kertaa päivässä. Aiemmin vauva liikkui paljon enemmän, mutta nyt reilu viikko sitten se kääntyi perätilaan ja siitä muutaman tunnin kuluttua takaisin pää alaspäin. Sen jälkeen liikkeet vähentyi :( Mietin jo kaikkea mahdollista, esim että vauva on sotkeutunut napanuoraansa tms :( Muutenkin tuntuu, että en saa vauvaa elävänä syliin. Tosi rasittavaa kun en pääse ajatuksesta irti!

Raskaus on sujunut ihmeellisen hyvin tähän asti. Helpoin raskauteni ollut ja tyytyväinen että olen saanut kokea tämän. Supistuksia on ollut paljon, mutta ne eivät ole aiheuttaneet mitään kohdunsuulle. Sormelle olen ollut auki yli kuukauden, mutta se on normaalia. Muissa raskauksissa olen ollut 3cm auki tässä vaiheessa.

Mitenkäs Kuopiolaiset laitetaanko tapaaminen pystyyn? :) Meitä näkyy olevan jo monta odottajaa. Tunnistettais sitten toisemme siellä synnärillä :D

Milla 31+3
 
Milla, Ibu ja BiBa onpas tosiaan hassua, että nää lasketut ajat on meillä on nyt ihan rykelmässä :D Näinköhän muutenkin siihen aikaan tungosta synnärillä...inhottaa jos siellä on kauhee kiire.

Milla kyselit noista vauvan liikkeistä. Täällä on kyllä aktiivinen tuo pikkumies, enempiki tuntuu ettei sillä paljon lepohetkiä olekaan. Nukkuisko sitten öisin kun itekin nukun, vaikkakin tuntuu olevan aina sillon hereillä ku ite käännän kylkeä. Mutta eiköhän sullakin ole kaikki hyvin kuitenkin :) On täälläkin joskus sellanen hiljasempi päivä ollu, mut johtunu kai siitä että on ollu jalat tonne sisään päin, ettei oo sit liikkeet niin tuntuneet.

Mua kyllä kans kiinnostais, että mitenhän nuo paikat jakselee, eli onko nää supistukset tehneet jotain vai ei.,,mut lääkärineuvola on ties millon, ens viikolla tavallinen. pitää kysyä sitten vielä sieltä pitääkö erikseen varata aikaa...

Mutta siis kyllä mulle ainakin tapaaminen sopis :D sillonhan siitä joskus ihan alkuaikoina täällä taiskin olla puhetta!

Syrän ja poitsu 31+0!
 
Tervetuloa uudet,lisää KYSsiläisiä! :)
Itellä la 8.9 mutta sinne astit tuskin päästään,jospa edes elokuulle!

Huomenna ois se äippäpoli,ihan hyvään saumaan tulee,alkanu paineet olemaan koholla ja muutenkin aika tukalat olot välillä,varsinkin iltasin pakottaa jalkoja ja kylkiä ja verensokereilla on ihan oma elämä!

liikkeistä meillä oli kans poitsulla hiljanen aika tossa viikko,pari sitten. Muljahteli vaan muutaman kerran,potkut jäi kokonaan pois. Nyt sitten on taas alkanu potkimaan ja takomaan nyrkillä :)
Terkka sano että ihan normaalia jos tulee sellanen hiljanen aika rv30 jälkeen,se on kovan kasvun aikaa ja vauva nukkuu sillon paljon. Jos kovin huolestuttaa,voi syödä jotain makeaa ja rueta selälleen,sillon yleensä vauva vilkastuu tai voi koittaa soittaa musiikkia ja vähä tökkiä kaveria hereille.

Savossa on ollu hyvät "kesäkelit" odottajan kannalta! Vettä ei kyllä tartteis sataa näin paljoa. Onnes niitä kauheita helteitä ei ole nyt ollu,saattas olla olo paljon huonompi.

Ajattelin ottaa jo varulta oman sairaalakassin huomenna mukaan,meillä on kun on tuota matkaa 115 kilsaa KYSsille,ei tarvii miehen sitten ajella ees taas tuomaan minun tarvikkeita,vaikka kyllä kait se osais hammasharjan ja dödön ostaa jostain kaupastakin :) Eipähän tarvii sitten suotta lähtee hakemaan kun on valmiina. Jospa ne nyt vielä kuitenkin kotiin päästäs. Osastolla joutusin kuiteskin makoilemaan kun tuskin vielä käynnistäisivät.

kaktuspiikki 32+4
 
Heissan! Eilen neuvolassa käyty ja edelleenhän tuo tyyppi perätilassa viihtyy. Noin 3vk kuluttua synnytystapa-arvio ja jos vielä pt:ssa, lähete tyksiin. Ja hui, painoa tullut jo 12kg!! Esikoisesta tuli tämän verran kaikenkaikkiaan ja kaikki jäi silloin onneksi synnärille. Mahdanko olla nyt kerännyt jotain ylimääräistä pidemmäksi aikaa... No äidilläni tuli raskauksissa 30kg/raskaus, joten siihen mulla vielä matkaa ;)

Tuplat, eli nuo carenan double swingit ovat nyt meille matkalla. Tilasin ruskeat ja mustan kantokopan. Meillä esikoisella oli teutonia prestiget tuollaisena ruskeana sävynä, joten näiden pehmeä kantokassi sopinee värien puolesta noihin tupliin, sitten kun vauva ei enää tuohon kovaan koppaan mahdu. Varmaan joudutaan muutenkin noiden kaksien vaunujen kanssa pelaamaan, kun meillä se gracon turvakaukalo ja saa teutonioihin kivasti kiinni vaikka kauppareissulla (jos ollaan koko perhe liikenteessä). Tuplia tarvitsen puistoiluihin ja lähikauppa-ym.asioiden hoitamiseksi, kun ajokorttiakaan ei ole... Ja tuon 2v:n kanssa vaihtelevasti sujuu nuo tottelemiset ym. Sain kerran testata noita carenoita kun kyydissa lapset 3v ja 1,5v, ja kivan näppäriltä vaikuttivat :D Meillä ostopäätökseen vaikuttivat lähinnä hinta-laatu-lyhyehkö käyttötarve - vertailut ja pohdinnat.

Vauvan vaatteita pesty nyt 5 koneellista (7kg täyttö), kaikkia kokoja välillä 50-80. En jaksanut alkaa sen kummemmin lajittelemaan, joten onpahan isompiakin kokoja sitten valmiina. Joitakin uusiakin vaatteita on osteltu, kun esikoisella koot 62-68 kesävaatteita ja tälle tarvitaan varmaankin hieman lämpimämpää päälle :)

Maanantaina alkoi äitiysloma, ja energiaa riittänyt kivasti kun ei töissä tarvitse käydä. Nyt vasta huomasin miten paljon tuo työ väsytti. Joten hb kontrolliakaan en pyytänyt, kun selkeästi piristyin töiden jäätyä...

Bastet ja tyyppi rv 33+4
 
Moikka kaikki syyskuulaiset!

Olen kuukausia vain taustaillut, kun on ollut jotenki hullun saamaton olo.
Nyt onneksi hemppa lähteny nousemaan, ni jaksaa taas enempi, vaikka aika mato olo silti kun verenpaineet on laskenu mulle alhaisiin lukemiin, 100/60. Oon kuitenki nykyään jaksanu jopa siivota ja sain mansikatkin pakkaseen. Normisti oon kyllä ite käyny myös poimimassa ne, mutta nyt jatkuvien supistelujen vuoksi en viitiny mennä itteeni rääkkäämään. Mustikassa täytyy kuitenki jaksaa käydä.

Supisteluista olitte puhuneet. Mulla niitä on ollu 14 viikolta asti päivittäin, mutta eipä nuo onneksi tuhoja oo aikaan saaneet alakerrassa. Työkyvyttömänä oon tän kesän ollu, harjoittelun jouduin lopettamaan ennen rv 20... Ei mulla tosin lääkärin todistusta ole, mutta en supistelujen vuoksi ihan noin aikaisin joutunu töitä lopettamaan, vaan syitä oli monia. Nyt supistelee jatkuvasti, välillä kipeästikin ja toisinaan ne jää jotenki päälle, eli eivät helpota moneen kymmeneen minuuttiin. Muutenhan mulla on koko raskaus mennyt loistavasti. Ja olen varmaan siellä viimeisten syyskuulaisten joukossa synnärillä.

Milla kysyi vauvan liikkeistä. Mulla oli tos kuun vaihteessa viikko, etten juurikaan tuntenut potkuja. Aina kun ajattelin, et nyt meen kuuntelemaan sydänääniä, niin sain ehkä yhden potkun tunnetuksi, ja ajattelin että on se ainakin hengissä. Oli silloin perätilassa. Yks päivä toi sit päätti alkaa kääntymään oikein päin ja sen jälkeen on tuntunu et kaverilla ei muuta tekemistä ookkaa ku murjoo mun kylkiluita. Eilen se sit vihdoin kääntyi ihan raivotarjontaan, sitä ennen se oli poikittain ja teki kieppejä nii et maha mulju ihan kunnolla.

Joko ootte sairaalakassia pakannu? Mies olis sitä mieltä et pitäisi jo pakata se, mut ite en vielä ole "valmis". Onhan tässä vielä kaksi kuukautta aikaa. Tosin mahasta haluaisin jo eroon ja näistä kiloista. Oon jo suunnitellu laihdutusohjelmaa valmiiksi.

Onko muilla jo noussut maito? Viime yönä heräsin kun toinen tissi vuoti solkenaan maitoo, eka kerta kun oikeen vuotaa runsaasti, aiemmin tippoja vain tullut. Mua jotenki kuvottaa toi maito, ja oonki miettiny kuinka kykenen imettämään lastani. en aiemmin ole edes miettinyt koko imetystä, mutta nyt se tuntuu vastenmieliseltä. Anteeksi ku avaudun, mutta ehkä täällä joku ymmärtää Mua. Ehkä pitää neuvolassa puhua, niin kuin tuo mieheni kehoitti.

Mutta nyt hommat kutsuu!

Villaruusu ja pieni 31+1
 
Villaruusu: Minulla ainakin on rinnat vuotaneet liki koko raskauden ajan, tosin alussa lähes läpinäkyvää ja hyvin pieniä määriä kerrallaan. Rv30 jälkeen huomannut, että rintoja pistelee/kutisee ihan uudella tavalla ja neste on alkanut lisääntymään, muuttunut rasvaisemmaksi ja nyt muuttanut väriäkin keltaisemmaksi. Liekö sitten jo nyt sitä kolostrumia tai mitälie esimaitoa. Ei ole minusta vastenmielistä, mutta hieman outoa kyllä.. varsinkin kun eka raskaus ni kaikki tämmöiset muutokset tuntuu hämmentäviltä. Meidän kissalla on vielä paha tapa tulla aamuisin mun viereen kehräämään ja hakemaan huomiota ja valitettavasti "leipoo" samalla mun tissejä.. ensinnäkin tuntuu vähän kipeältä ja joskus huomannut, että painelu edesauttaa ton maidon valumista.. ei kiva. Nyt on kissa joutunut opettelemaan uudet kuviot :D

Sairaalakassin täyttäminen on vaiheessa.. ostin uuden hammasharjan ja tahnan ja pakkasin ne laukkuun, lisäksi dödön ja matkahiusharjan. Omia vaatteita tai uuden tulokkaan vaatteita en ole vielä sen kummemmin jaksanut miettiä.. kai tässä pikkuhiljaa pitäisi alkaa tosissaan asiaa miettiä. Ei kai sitä oikeesti siellä sairaalassa kovinkaan paljoa voi tarvita? kunhan nyt perushygienia pysyy kunnossa ja vaatetta ja imetysliivit.. en mä ainakaan ajatellut sen kummempia varautua asiaan :whistle: mies saa tuoda jos jotain tarviin, onneksi ei oo autolla matkaa kuin reilu 20min ja työpaikalta jopa vähemmän.

ON: Huomenna olis taas neuvola, tuntuu, että näitä neuvoloita ja muita on vähän liikaa. Itselläni ei olisi tarvetta tai halua näin aktiiviseen seuraantaan, tosin ymmärrän, että raskausmyrkytyksen ja muun takia arvoja on hyvä seurata, mutta ei jaksaisi vaan aina siellä käydä purkkiin kuseskelemassa.. Eikä mun asennoitumiseen auta se, että taaskaan ei oo oma neuvolatäti, vaan joku kenellä en oo aiemmin ollut. Neljäs eri neuvolatäti raskauden aikana + 2 eri lääkäriä alkais jo riittämään, kiva et olis vähän pysyvämpiä nuo potilassuhteet - ymmärrän toki, että kesäaika on kesäaikaa ja ihmisillä on lomia..

Kaikki koulutehtävät on tältä kesää nyt tehty ja mies on palannut takaisin töihin lomansa jälkeen eli mulla on tylsää! Miten tämä odottaminen voi olla näin pitkäveteistä? Onko muilla ongelmia saada aika kulumaan? Enää ei oikein viiti lähteä yksin kauppoja kiertelemään tai pidemmälle reissaamaan.. Pelkään, että tämä loppuaika menee pelkäksi syöpöttelyksi kun tylsyyden takia tulee jatkuvasti ravattua jääkapilla tarkastamassa tilanne :D

Wasabi 33+6 (huomenna poksahtelen 34+0! <3)
 
Villaruusu, sulle piti tulla kommentoimaan. Mulla ei (luojan kiitos) maito vielä valu, mutta jaan kyllä tuon tunteesi vastenmielisyydestä imettämistä kohtaan. Esikoista osittainimetin hampaat irvessä 3kk, jonka jälkeen lapsi alkoi hylkiä koko tissiä. Olin erittäin helpottunut. Tajuan toki, että rintamaito on parasta mahdollista ravintoa vauvalle, mutta edelleen tuo vastenmielisyys imettämistä kohtaan on jäljellä. Oon käynyt kerran jo juttelemassa tästä asiasta asiaan erikoistuneen kätilö/th:n kanssa. Vielä elokuussa aion mennä, jolloin pureudutaan tarkemmin tuohon mun vastenmielisyyteen. Ehkä saisin selvitettyä itselleni sen syyn, miksi tunnen niin kuin tunnen ja imettäminen mahdollisesti onnistuis vähän paremmin eikä olis niin vaikeeta niin fyysisesti ku henkisestikään. Että tsemppiä, kohtalotovereita on! Mä sanoin tuosta asiasta rohkeesti neuvolassa ja mun terkkari suhtautu tosi asiallisesti ja ehotti heti tuota keskustelujuttua sen kätilön kanssa. Ehkä teidänkin kunnassa sellaista tarjottaisiin?

seedla 32+4
 
Oivoi...
Tänään menny päivä tässä koneella istuskellessa ja kauppareissussa käydessä..ihmetyttää oikein miten kello voi olla jo noin paljon, kohta tarttis lähtee viemään esikkoa harkkoihin urheilukentälle..
Eilen siivosin lähes koko talon, lattiatkin sain pestyä. Välillä maha kiristy niin pirusti ja sekös pisti mahan toimimaan eli vähän välii oli imuri sammutettava ja kiiruhdettava huussiin.. Ilmeisesti siis johtu noista supistuksista..?
No..ens viikolla pitänee pestä ikkunat..mitähän se aiheuttaa..?
Ja nyt loppuviikoks ois ohjelmassa voileipäkakkujen tekoa, kaverin tyttärellä rippijuhlat joihin lupasin tehdä 4 isoa voikkista..eli tekemistä piisaa kyllä!

Edelleen oon toooosi ärtynyt näihin mun rikki hankautuneisiin meloonin alusiin! Au, kipeetä tekee ja talkkia kuluu! Mietin et nyt ostaisin kokeeks yhet imetysliivit mitä faces kehuivat..oli sellaset saumattomat. Ei uskalla ostaa ku yhet kokeiluun, täällä kun isot ryntäät ni tarttee sitä kunnon tukea..ja saahan niit sitte lisää jos osottautuu hyviks.. (mulla kun ei lindexillä koot riitä :( )

Juupsis..sen vert imetyksestä kommentoin et en mäkään siitä nyt erityisesti nauttinu ole...muutenki joteski aina "kärsiny" näitten isojen tissien takia ni liekö se ososyynä...mutta en sitä nyt ihan vastenmielisekskään kokenu.. Ei must ois kyllä imettään pitkää aikaa (nuoremmalla 8kk ja se vähä niinku mun maksimi), kun miehen sisko imettää viel 2veetä.. Enkä ole potenut huonoa omaatuntoa lainkaan pullon takia, josta saanu mun maitoa ja/tai korviketta, helpottanu kovasti omaa eloa.. (oonko sitte itsekäs kun välillä esim. kauppareissu yksin on ollu terapiaa?)

Nyt kyllä joteski pää aivan jumissa, ei yhtään muista mitä piti kommentoida...
Jospa hetken näpertäisin taas niitä kortteja kummeille ja sitte sinne kentän laidalle..josko ulkoilma vähä piristäis ajatusta..
(aijuu..eilen poks 32)
 
imetyksestä Minä ootan tosi innolla että pääsisin imettämään! Toivottavasti se onnistuu sitten. Hieman ehkä pelottaa se kipu mistä kaikki puhuu,erityisesti nänneissä. Kuulostaa varmaan just pöljältä "ensi imettäjältä"...
Tissit ei ole kovin kauheesti kasvanu,alussa tuli pari tippaa kirkasta nestettä,nyt ei ole tullut mitään. Välillä sirkuttelee ihan kuin ne puutuisi?!
Tilasin sieltä omppulinnan loppuun myynnistä ne imetysliivit,liian pienet! :mad: Tai siis nyt sopivat mutta ei takuula mahu jos ja kun maito nousee kunnolla! Tilasin vielä kokoa isommat kuten suositeltiin,eipä auttanu...kyllä niihin kuppeihin hieman tyhjää jää,mutta kovin paljon ei kärsi tissien kasvaa. Muuten kyllä ihanat ja tukevat. Onnes makso vaan 19.90. Pitää sitten vissiin jotenkin vääntäytyä vielä rinuli ostoksille kunhan vauva on syntyny...

sairaalakassi on poitsulle pakattu valmiiksi. Itelle pitää vielä ostaa omaan kassiin hammasharja ja tahna sekä niitä siteitä. En aatellu sit ottaa mukaan kun puhtaat kotiinlähtö vaatteet,dödön ja liivinsuojia,ei kai sitä muuta tarvii? Meillä melkein pakko olla valmiina kun on sitä matkaa sairaalalle,jos sattuu että joudun jäämään joku äippäpoli kerta sinne niin mies osaa kyllä valmiin kassin tuoda,mutta tuskin osais poitsun kassia laitella :)
Mitä muuten ootte aatellu pakata vauvalle? Minä laitoin paksummat ja ohuemmat vaatteet,puklurätin,pari vaippaa ja peppupyyhkeitä,sitten on torkkupeitto. Ei ole kyllä hajuakaan mitä sitä oikeesti tarvii,mutta kaipa nuilla yksi poika saadaan kotiin tuotua! :D

Ja semmosta on pitäny kysyä,onko teillä muilla ollu öisin (tai muulloin) menkkamaisia kipuja?! Mulla on nyt kolmena yönä ollu ja koskee/jomottaa just yhtä pahasti kun aikanaan menkat alko! Näitä jomotuksia oli kyllä sillon alkuraskaudessa,mutta ei näin pahoja! Pitänee huomenna kysästä äippäpolilla myös.

Nyt vois lähtee ostamaan suklaavanukasta ja cocista saunajuomaksi! :whistle:
 

Yhteistyössä