Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Hei kun itselle on jäänyt epäselväksi, niin miten tonne varhaisultraan saa varattua ajan ja paljon sille siis tulee hintaa..? olisi niin ihana tietää heti kun mahdollista että kaikki on kunnossa. (vaikka nyt tuntuu siltä että on aivan sama, maksoi mitä maksoi, haluan sinne silti..) =D ja millo sinne kannattaa siis mennä...

ja milloin ne vauvan sydänäänet jo pystyy kuulemaan/ milloin niiden PITÄÄ jo kuulua varmistuukseen siitä että kaikki on ok? anteeks jos esitän vähän typeriä kysymyksiä, mutta kun tämä kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, ja mielessä pyörii niin paljon erilaista kysyttävää :D ihanaa kun meidän joukossa on äitejä joilla on jo kokemusta näistä asioista. =)
Hieman tualla aikaisemmin keskusteluissa kävimme tätä asiaa läpi, käy kurkkaamassa. Mut itte suosittelisin odottamaan vähintään 7:lle raskausviikolle.. Mut kukin tavallaan. Kaipa siellä voi jo jotain näkyä 6:llakin viikolla ja ainakin raskausontelo pitäs löytyä ehkä alkiotakin, mut kannattaako piinata itseään sillä jos sykettä ei vielä löydykään tai muita härpäkkeitä.. Kuitenkin mainitsevat vain, et tarkkaillaan ja ovulaatio on voinut tapahtua myöhemmin. Sitten on jännä viikko tai kaksi odotella, kun totkai on pakko varata uus ultra JOS kaikki ei kert mahdollisestikaan olekaan hyvin :D


Mä meen Minervaan täälläpäin suomea ja se tulee maksamaan noin 100e paikkeilla. Soitin sinne ajanvaraukseen, ne kysys nykysiä viikkoja ja sanos et heillä on periaate et ei mieluiten kovin aikaisilla viikoilla ultraajat tee tutkimusta. Mulle laitettiin 8:lle raskausviikolle se aika. Sillon pitäisi sykkeet löytyä.

t.Emeli- 5+3
 
  • Tykkää
Reactions: LumiHiutale.
Fyi
Lumihiutale Mä kävin rv 6+6 ja näkyi jo, mutta suosittelen odottamista rv7. Ei sitten tule turhaa huolta.

Kertomisesta Meidän alkuperäinen ajatus oli, että nyt kun syke löytyi, voisi kertoa. Mutta enpäs tiedä. Jotenkin jännittää koko asia. Vanhemmille varmaan täytyy kertoa parin viikon päästä kun nähdään, ainakin jos olen näin huonovointinen. :whistle: Töissäkin on vaikeuksia pitää pokkaa, kun etoo koko ajan. Kaikki varmaan luulee, että mulla on joka päivä krapula. :LOL: Muutoin en kyllä kerro töissä ennenkuin alkaa näkyä...

Parhaalle ystävälle kyllä pitäisi kertoa, mutta haluaisin tehdä sen kasvotusten sitten kun seuraavaksi nähdään.

Fyi 7+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: LumiHiutale.
Noni ny se sit lenti, oksu nimittäin :D jäi vähän hampaan pesu kesken. Eilen just mietin et helpottaako yhtään oloa jos se tulis pois eikä vellois mahassa. Ainaki toistaiseksi hyvä olo. Monta kertaa tehnyt mieli työntää sormet kurkkuun et sais pois :D

kovasti pohdin vu:aan ajan varaamista. Ukko ei oikeen sanonu juuta tai jaata asiaan... täytynee tutkia..

onnea kahdesta pienestä! Nimimerkki unohtu jo mut kaipa tunnistat itsesi :)
 
Huomentaa.. ei ällötystäkään tänä aamuna, on kyllä niin oireetonta, että mietin oonko edes raskaana :D mies sanoi, että eikö nyt r-testi ja menkkojen poisjäänti ole jo aika hyviä oireita :D

tekeekö ne neuvolassa raskaustestin kaikille vai luottaako neuvola niin paljon nuihin apteekin testeihin, että ei tekis? no.. ysiltä aukeaa apteekki, mietin hakisko apteekin oman testin ja testais vielä ennen ku soittais.. on vaan niin epäuskoinen olo! mielipiteitä? tein siis pe aamuna digin ja sain siihen, että raskaana 2-3..jokohan näkyis päivä pissasta apteekin omalla kunnon viiva.. ääh!
 
Me ollaan kerrottu parille ystävälle, odotellaan vähä aikaa ennen isompaa julkistusta :)

Vitamiineista syön multivita plussaa jonka vois vaihtaa kohta mammaversioon. Sit syön foolihappoa.

Olot ei oo vielä kunnolla rantautunu tänne. Aiemmin alkanu vasta rv6-7 niin odotellaan miten nyt :)

Edelleenkin tuntuu ihan epätodelliselta koko raskaus. Niin paljon kun sitä toivo ja odotti niin onko tää nyt oikeesti totta :D

Kirppu ja pähkinä 4+3
 
Tännään viikot 7+2. Minullakin hampaiden pesu jäi kauheen yökkäilyn varjoon ,ihan pönttöön päin jouduin yökkäilemään ,vielä ei noin rajusti ole tullut yökkö kohtausta.olo siitä kyllä helpottui mutta aikaahan tuo vie ja tosiaan vaarana aina että sit myöhästyn töistä.mä kans luulen että työkaverit kattoo et ompa tuo kyllästynyt työhönsä kun niin väsähtänyt :D ja näytän ihan krapulaiselta :D

Noista vitskuista sen verran et mullahan ei oo mitään vitamiineja paitsi d-vitsku enkä oo oikeen koskaan kuullutkaan raskaus vitskuista.miksi syötte foolihappoa? Mitä muita vitamiineja syötte ja miksi? Ajattelin että voisin ostaa myös jotain vitamiineja mutta kun en tiedä mitä :)
Paljon muuten syötte D-vitamiinia per vuorokaus? Kun mä oon syöny 20mg ja noita suosituksia muutettu todella paljon kokoajan enkä ole pysynyt perässä niissä.10mg oon kans syöny et en ihan kokoajan 20 mut tutkimuksissa vasta isoilla annoksilla on tullut haittavaikutuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Herranen aika ,en ole ikinä kuullutkaan moisesta :/ no ostan ehkä jotain monivitskuja ja niissä sit tuo foolihappo.ei ainakaan ikinä neuvolassa vuonna 2003 puhuttu foolihaposta tai mistään muistakaan vitskuista ,sillon siis olen saanut poikani.
 
Tässä oli aika hyvää tietoa kasattuna: Raskaus- ja imetysaika, sikiön tarpeet - Sana-sol : Sana-sol

B-vitamiinia syön myös siksi että B6:ta suositellaan kokeilemaan pahoinvointiin ja siitä olen kärsinyt aika rankasti viime raskauksissa. Jospa siirtäisi sen alkamista tai lieventäisi :whistle:

D-vitamiinia otan 75mg/vuorokaudessa suihkeena, se on hyvänmakuinen ja niin heleppo. Niitä on myös erivahvuisina jos tuo tuntuu liian vahvalta mutta suihke kiinnostaa, Life -liikkeistä ainakin saa ja nähtävästi netistäkin (DLux)

Kunhan tuo poretablettipakkaukseni parin päivän päästä loppuu niin itsekin ostan jonkun raskausmonivitamiinin ja sen lisäksi sitten D-suihke. Rautaa varmaan pitää myöhemmässä vaiheessa alkaa taas ottamaan kun hemoglobiini mulla on tupannut sen verran laskemaan raskauksien aikana.

C & 4+0
 
Viimeksi muokattu:
Terveisiä oksennuspöntöltä :) Toinen lapsistani on ollut kuumeinen ja tänään poissa koulusta. Luettiin yhdessä Lennart Nilssonin kirja Syntyy uusi ihminen, jonka kävin eilen lainaamassa kirjastosta kun muistin miten paljon siitä opuksesta oli iloa 10 vuotta sitten. Nyt oli vielä enemmän iloa, ipanat tutkivat sen tarkasti, ja nyt tuo potilas katsoo Olipa kerran elämä -piirrossarjan sitä jaksoa jossa rakennetaan vauvaa masuun :) Pikku potilas ilmoitti painokkaasti haluavansa sitten siskon eikä mitään veljeä...

Eli minä en ainakaan koe mitään erityistä tarvetta salailla asiaa läheisiltäni, lapsille kerroin jo silloin kun päätettiin heidän isäpuolensa kanssa alkaa yrittää vauvaa, ja kun aloin oksennella, kerroin sen luultavasti johtuvan vauvasta mutta odotetaan nyt vielä jokunen päivä että pääsen testaamaan. Muutenkin olen jo kertonut useimmille ystävilleni ja lähisukulaisille, lopuille kerron varmaan heti 7.2. edessä olevan neuvolan jälkeen jos siellä varmistuu että kaikki on vauvalla hyvin.

Minulla on niin selkeät ja vastaansanomattomat raskausoireet että olen luottavaisin mielin, semminkin kun itsekin aina tiiraan vessassa ettei vain ole verta eikä sitä ole kertaakaan ollut. Nöyränä kumminkin luen keskenmenokuulumisianne, ne muistuttavat siitä ettei lapsilykky tai mikään muukaan kiva ja kaunis elämässä ole itsestäänselvyys! Mitä vaan voi tapahtua...

Kaksosista, minulla nuo aiemmat lapset ovat siis kaksoset, nyt jo 9 v. Minulle kerrottiin synnytyssairaalassa, että identtisiä kaksosia näyttäisi syntyvän tasaisesti ympäri maailmaa eli niissä ei pitäisi olla kyse geeneistä... Joten jos on jo identtiset kaksoset ennestään niin toisten kaksosten saamisen ei pitäisi olla yhtään sen todennäköisempää kuin muillekaan...

Epäidenttisiä kaksosia syntyy sen sijaan silloin kun naiselta irtoaa useampi kuin yksi munasolu kerrallaan kuukautiskierrossa. Tämä taas voi kuulemma tapahtua luonnollisista syistä ilman mitään erityisiä hormoniheilahteluja 1) siksi että naisella on geeni joka saa useamman munasolun irtoamaan kerrallaan, 2) siksi että nainen on jo yli 35 jolloin keho saattaa joskus yrittää tuplata mahdollisuutensa tulla raskaaksi ennen kuin on liian myöhäistä ja 3) naisella on jo paljon lapsia ennestään jolloin luonto ilmeisesti katsoo hänen jo todistaneen että tuo nainen selviää isosta poikasjoukosta koska lähettää matkaan enemmän kuin yhden munasolun kuussa.

Jos on jo saanut yhdet epäidenttiset kaksoset, mahikset saada toisetkin ovat 1/5 per raskaus. Eli sitä täällä jännätään nyt aika lailla. Myös yleinen keskenmenon todennäköisyys on 1/5 per todettu raskaus eli on ihan yhtä mahdollista minulle saada taas kaksoset kuin että menee kesken...
 
tein predictor earlyn melkein kolmen tunnin pidätyksellä ja siihen ei tullut mitään, muutakun sellaisen aika vahvan viivan alku ylänurkkaan.. tyhmä,tyhmä,tyhmä.. pitää kai soittaa neuvolaan kuitenkin, josko sais lähetteen labraan..
 
Selvittelin jo äskeistä kysymystäni.näyttäis siltä ettei melkein missään ole 400mikrogrammaa? Ja kun suositus yksi tabletti niin sitten joutuisi ottamaan kaksi joka ei enään ole suositus.no joo ,selvittelen tätä. :)

Tuotteet - Yliopiston Apteekki)

Tuossa on ainakin 400mikrogrammaa foolihappoa. Ja luultavasti kaikissa muissakin raskausajan vitamiinipurkeissa on suositeltu määrä. Lisäksi foolihappoa myydään apteikeissa myös omana purkkinaan, jos ei nuita valmiita raskausajan monivitamiineja halua ostaa. Tuotteet - Yliopiston Apteekki
nuo on pikkuruisia pillereita joissa yhdessä on se 400 mikrog. :)
 
Jatkan vielä sen verran että ihan tavan monivitamiineissa ei ole paljon foolihappoa koska 400mikrog on suositus nimenomaan raskautta suunniteltaessa ja raskauden aikana, muulloin ilmeisesti noin suurta määrää ei ole tarpeen ottaa ainakaan ravintolisänä (joskin siitä tuskin on mitään haittaakaan.) Tavallisissa monivitamiineissa voi olla myös A-vitamiinia, jota ei suositella raskauden aikana. Selviskö yhtään? :) Omasta mielestäni kaikkein helpoin on ostaa joku valmis raskausajan monivitamiini. Ja kysy rohkeasti apteekissa, he varmasti neuvovat vielä asiantuntevammin. :)
 
Mitenkäs se ihme yksikkö muunnetaan mikrogrammaks? Kun noissa mitä katoin oli esim.200 ja sit tää yksikkö mitä ensimmäistä merkkiä ei ole puhelimessa:) kun joku puolella tarve kuitenkin kerrotaan mg yksikkönä mutta purkin kyljessä eri yksikkö.kyllähän tää asia alkoi vaivaamaan vaikka syön kyllä just kaaleja ja papuja ihan kauheesti mutta silti
 
Sandri Itsellä oli kanssa sama juttu, en millään meinannut alkuun uskoa että olen raskaana, ja niinpä raskaustestejä kuluikin 6:LOL: neuvolaan kun ensimmäisen kerran soittelin niin kysyin juuri tuota neuvolatätiltä että pitäisikö minun käydä vielä tk:ssa otattamassa verikokeet jotta raskaus ainakin varmistuisi, niin minua neuvolatäti naureskellen neuvoi että ei tarvitse käydä. :D raskaustestit ovat nykyisin niin luotettavia että jos se näyttää positiivista, niin positiivinen se todella on :D toki jos epäilee niin voihan ensimmöisen testin jälkeen tehdä muutaman päivän kuluttua uuden....

Minun kans erittäin vaikea uskoa VIELÄKÄÄN odottavani vauvaa koska ne oireet tosissaan on minimaaliset ainakin tässä vaiheessa vielä:D mutta jos siulla se kahta viivaa näyttää niin usko vaan että vauvahan se sieltä on tuloillaan! :)

Foolihaposta, kovastihan ne tuota suosittelevan odotusaikana syömään, mutta lohdutuksena kaikille, että tiedän monta äitiä jotka eivät ole syöneet erikseen tuota foolihappolisää ja ihan on terveet vauvat syntyneet. Toki eihän siitä mitään haittaakaan ole. Itselläni on käytössä Multi-Tabs "Raskaus- ja imetys"-tabletit jossa on 400 mikrog. tuota foolihappoa ja 10 mikrog d- vitskua. Jostain luin että jotta foolihappolisästä saisi suurimman hyödyn, olisi sitä pitänyt saada jo tuo isompi annos ENNEN raskautta. mutta kuinka moni lopulta tietää syödä sitä, jos ei erikseen vauvaa suunnittele.. :D
 
femmefatale mielestäni siinä mitä purkkia olet katsonut on ollut ilmeisesti siis juuri tuo 200 mikrog sitä foolihappoa Niinku tuolla on jo aikaisemmin mainuttukin, kannattaa vain ostaa suoraan sitä odottaville äideille tehtyä vitamiinia, siitä saa sitten muutkin tärkeät sivussa. :)

Itsekään en ihan alkuvaiheessa vielä tiennyt että mitä pitäisi syödä, ja sitten vain toimin ohjeiden mukaan. Söin noita ihan tavallisia multi-tabseja mitä oli jo kotona ennestään, ja yleensä syön läpi vuoden. Sitten säikähdin ihan hirveästi kun sanottiin että sen A- vitamiinin takia niitä ei suositella syötäväksi.. mutta ei siitä kuulemma vielä mitään merkittävää haittaa kerennyt olemaan =)

Emeli-:lle kiitos vastauksesta.:hug:

Nyt työmaalle päin, tän salamatkustajan kanssa!:heart:
-LumiHiutale ja Nuppu 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Vitamiineista: kirjoitin niistä jo tuohon aikaisempaan ketjuun, mutta jos nyt uusiksi. Syön samoja kuin normaalistikin + foolihappoa olen syönyt yrityksen alusta asti. Minulla menee siis foolihappo 400µg, omega-3, D-vitamiini 20µg ja kalsium 1200mg. Lisäksi pari kertaa viikossa B-12 1000µg, koska olen kasvissyöjä.

Kertomisesta: Olen kertonut muutamalle nettitutulle ja sen lisäksi eksälleni. Eksälle kerroin jo kun yritys aloitettiin. Miehen äidille kertomista odotan ihan hirveästi, koska olemme läheisiä ja tiedän että tämä on hänelle positiivinen uutinen. Omat vanhempani luultavasti taas menevät vähintäänkin shokkiin ja odotan äitini olevan jollain tasolla pettynyt. Ei tule siis mikään hauska tapahtuma siitä. Mutta en kyllä ole omien vanhempieni kanssa erityisen läheinenkään joten ei sillä kai niin väliä sitten. Mietin vielä, kertoisinko varhaisultran vai nt-ultran jälkeen. Olisi ehkä vähän törkeää kertoa ensin miehen äidille ja sitten vasta kuukauden päästä omille vanhemmille, vaikka sekin on käynyt mielessä :D No, katsoo nyt.

Kiitos matkailukysymykseen vastaamisesta! Mieheni on virolainen (tosin asunut Suomessa kuusivuotiaasta), ja on vähän sitä mieltä että haluanko sinne rupuiseen maahan lähteä raskaana. :D Se siitä isänmaanrakkaudesta. No, kai siellä pärjäisi vaikka jotain sattuisikin. Ei ole ainakaan kovin pitkä matka takaisin Suomeen.
 
Mitenkäs se ihme yksikkö muunnetaan mikrogrammaks? Kun noissa mitä katoin oli esim.200 ja sit tää yksikkö mitä ensimmäistä merkkiä ei ole puhelimessa:) kun joku puolella tarve kuitenkin kerrotaan mg yksikkönä mutta purkin kyljessä eri yksikkö.kyllähän tää asia alkoi vaivaamaan vaikka syön kyllä just kaaleja ja papuja ihan kauheesti mutta silti


µg <--- tarkotatko tuota? tuo on mikrogramman merkki. mg on milligramma.

ja foolihapon suositus on 400 µg eli 400 mikrogrammaa
 
Täällä on olo ollut melko oireeton ja tein tänään uuden testin, johon tuli aika haalea viiva. Ei mikään haamu, muttei tummakaan. Taidan pysytellä taustalla ja odotella vuodon alkamista. Ilmoittelen jos käykin hyvin, en kyllä enää usko siihen. Nyt viikkoja vasta 4+5, joten alussa onneksi olen.
 
Heh, meillä tietää kaikki läheiset :D Lähinnä äitini tekosia, raukka on niin tohkeissaan, ettei vaan voinut olla kertomatta. Ei sinänsä haittaa, että tietävät vaikka kaikki ei menisikään hyvin; saan paljon lohtua siitä, että on vankka tukiverkosto ympärillä jos tulee pettymys. Sama juttu töiden kanssa, mulla on niin ihania ja läheisiä työkavereita, että kerroin lähinnä sen vuoksi juuri, että kaikki ei menisikään hyvin. Jos joudun sairaslomalle pahan mieleni kanssa ja olen töissä ihan erilainen, on heidän hyvä tietää. Lisäksi on ne raskaammat hommat/mahdolliset pahat olot yms. Pomo tilasi mulle jo työäippähousut :D

Kaikki ovat suhtautuneet todella hyvin, ei yhtäkään nurjaa reaktiota (paitsi eräs hieman vanhempi kateellinen kaverini..) ja ovat innoissaan. Pientä epäuskoa oli :D Jopa örmy lappilainen poromies-isäni on ihan haltioissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta! Työt ei minulla sitten äitiysloman jälkeen jatkukaan samassa paikassa, koska aloitan uuden koulun, enkä todellakaan jaksa koulua/lasta ja vielä töitä siinä sivussa.

Minäkin hain jonkun monivitamiinipurkin raskaus- ja imetysajalle kun neuvolasta kehotettiin, mutta en ole tutkinut sen sisältöä sen kummemmin. Otan tabletin per päivä ja siinä se, en halua ajautua fanaattiseen pohtimiseen siitä, saanko nyt kaiken tarpeellisen ja mitä vahinkoa voin aiheuttaa jos tuo tai tämä jää pois apuaapuaapua. En muutenkaan yritä olla mikään superäiti missään vaiheessa, luotan kuitenkin itseeni ja tulevaisuuteen ihan rennosti :D

P.s peloitteluista huolimatta, Oulun Gynekossa varhaisultra maksoikin kela-korvauksen jälkeen vain 111€!
 
Hei!

Jokohan minäkin uskaltaisin liittyä joukkoon. Olen taustaillut tähän asti ja lukenut teidän muiden tarinoita, onnittelut plussanneille ja suuret pahoittelut kyydistä pudonneille! :hug:

26.9 / Napsi / 31v/ 2. lapsi / HYS


Olen sulatellut raskausuutista nyt viikonpäivät eikä tuo vieläkään oikein tunnu uppoavan tajuntaan. Meillä on takana yksi kkm (06/13) enkä ole vieläkään päässyt asiasta yli kunnolla. Luonnollisesti tuo aiheuttaa kaikenlaista vänkää näin alkuvaiheessa, niin kuin jonkun jo mainitsemaa wc-paperin läpivalaisua ja vessassa ramppaamista punaisen pelossa. Puhumattakaan unettomuudesta kun kaikki mahdollinen pelottaa. Ehkä tämän pään saa käännettyä sitten kun joskus ehkä ponnistuttaa niin vietävästi?

Yksi ihana pieni poika meillä onneksi on jo, joten ainakin osan päivästä ajatukset saa täytettyä ihan muulla :) Mummeille on uutiset kerrottu mutta muuten päätettiin pysyä tällä kertaa hissukseen. Varhaisultraan pitäisi jaksaa vielä melkein kolme viikkoa (10.2) ja eka neuvola siitä parin päivän päästä. Minen kykene!

Pakko vielä lopuksi kysyä teiltä viisaammilta, uskallanko edes hiukan huokaista kun testaushistoria näyttää tältä:
kp 25/29 aamulla lähes olematon haamu, minä näin mutta mies ei
kp 26/29 aamulla hiukan vahvempi haamu, vaati edelleen tihrustamista
kp 27/29 aamulla jo haalea viiva, illalla digi Raskaana 1-2
kp 29/29 aamulla vaalea mutta selkeä viiva
kp 31/29 aamulla digi Raskaana 2-3
kp 33/29 aamulla tosi tumma viiva

Tiedän oviksen tapahtuneen 15. kiertopäivä joten aika hyvin nuo viikot kai täsmää. Eikös tuollaisella hormonitason nousulla voisi ainakin tuulimunan mahdollisuuden ehkä jo poissulkea ennen varhaisultraa? Kun siinä ei kai tasot nouse niin vauhdilla. Kaikella sitä yrittääkin mieltänsä rauhoitella :whistle:

-Napsi 4+4-
 

Yhteistyössä