syödäänkö teillä aina lounas?

eli kaikki kotiäidit: syödäänkö teillä aina lounas?
MÄ myönnän saman tien että meillä lapset ei syö joka päivä 2 lämmintä ateriaa päivässä vaan monesti lounaan tilalla on sit jokin välipala.. riskeeraanko mä nyt lasteni terveyden jotenkin ku ei oo sitä lounasta.. :whistle: ??
 
no et riskeeraa!
en kyllä itse enään ole kotiäiti, eli meidän kaksi vuotias on tarhassa. siellä toki syö aina lounaan, ja reippaasti syökin klo 11.30. haetaan kotiin päikkäreille, ja seuraava ateria on perheen päivällinen n klo 16.30 (ennen pojan j amiehen harrastuksiin lähtöä). useimmiten tyttö tällöin maistaa ruokaa, mutta ei voi sanoa syömiseksi. kuuden aikaan maistuu sitten hedelmä(t), ja iltapala vaihtelevasti seitsemän ja kahdeksan välillä: joskus puuroa, joskus jugurttia, joskus karjalanpiirakkaa (samoja syö aamupalaksi). eiköhän pääasia ole että lapsi päivän mittaan saa monipuolista sapuskaa, ja vatsan täyteen. ei lämmin ruoka ole ravitsemuksellisesti välttämättä yhtään sen parempi kuin monipuolinen välipala (vrt. esim valkoinen spagetti vs.ruisleipä, purkkitomaattikastike vs. tuoreet hedelmät & vihannekset jne)
 
Minä olen taas sitä mieltä, että kasvava lapsi tarvitsee energiaa tasaisesti päivän mittaan, jolloin kaksi lämmintä ateriaa ovat tärkeitä ja ne lapsena opitut tavathan siirtyvät myös aikuisuuteen.
Meillä syödään puuroa aamulla vaihtelevasti noin8, lounas (siis lämmin ateria) 12-13, välipala päiväunien jälkeen (yleensä hedelmää ) noin klo15-16, taas lämmin ateria klo 18 ja vielä iltapala (puuro/mysli) noin klo20.
Ei varmaankaan ole mitään haittaa jos joskus pois jää mutta pääsääntöisesti olen kahden lämpimän aterian kannalla.
 
Meillä on pikemminkin niinpäin että kun aamulla ei oikein uppoa muutakuin riisifrutti ja banaani niin yhdentoista aikaan on kolmevuotiaallamme jo niin kova nälkä, että lämmin ruoka maistuu kovasti. Sitten päikkäreitten jälkeen, riippuu vähän kuinka pitkään on nukuttanut, saattaa syödä jonkun hedelmän ja taas lämpösen ruoan viiden aikaan kun iskä on kotiutunut töistä. Illalla syö vielä iltapuuron... Tätä rytmiä olemme yrittäneet pitää ja ainakin toistaiseksi on onnistunut hyvin. Mutta lapset on erilaisia ja jos lapsukaiset kasvaa ja voi hyvin eivätkä korvaa päivän aterioita jollain pullalla tms. niin varmaankaan lämpösen ruoan puuttumisella ei voi lapsen terveyttä vaarantaa...
 
Meillä poika on sellainen syöjä, että aamupalankin saattaa syödä vasta 12 maissa. Eli heti herättyä ei maistu. Jos syö myöhäisen aamupalan niin sit syö jotain hedelmää tai muroja 14-15 maissa, lämpimän ruuan 17 maissa ja sit usein tukevahkon iltapalan. Hyvin tuo kasvaa ja pärjää ja syö usein vielä aika isoja annoksia ruualla.
 
No kyllä meillä syödään 2 lämmintä ateriaa ja syön itse lounaan vaikka poika 3v. on hoidossa ja minä vauvan kanssa kotona. Meillä se välipala on se joka voi jäädä pois, mutta lämpimät ateriat syödään tai muuten kaikki kiukuttelee kun masu kurnii.
 
Meillä kyllä syödään lounas joka päivä, mutta silloin tällöin saattaa päivällinen jäädä väliin tai korvautua välipalalla. Riippuu mihin asti toi neiti nukkuu päikkärit. Välillä nukkuu puol viiteen, niin ei viitsi siinä ruokaa tuputtaa, kun seitsemän aikaan tulee iltapuuro.
 
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Minä olen taas sitä mieltä, että kasvava lapsi tarvitsee energiaa tasaisesti päivän mittaan, jolloin kaksi lämmintä ateriaa ovat tärkeitä ja ne lapsena opitut tavathan siirtyvät myös aikuisuuteen.
Meillä syödään puuroa aamulla vaihtelevasti noin8, lounas (siis lämmin ateria) 12-13, välipala päiväunien jälkeen (yleensä hedelmää ) noin klo15-16, taas lämmin ateria klo 18 ja vielä iltapala (puuro/mysli) noin klo20.
Ei varmaankaan ole mitään haittaa jos joskus pois jää mutta pääsääntöisesti olen kahden lämpimän aterian kannalla.
täysin samaa mieltä olen sun kanssa... meillä syödään arkisin aina kaksi lämmintä ruokaa, yleensä myös viikonloppuisin, mutta silloin saattaa joskus jonkun juhlinnan takia olla niin että ennen päikkäreitä syödään tukeva välipala ja sitten herättyä lounas. Illalla sitten mahd. toisen kerran lämmintä ruokaa tai sitten vaan jotain salaattia ym.
 
Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Aamupalaa poika suostuu syömään tuskin koskaan kotona, hoidossa ollessaan kyllä söi ja samoin mummolassa. Välipalaakaan ei usein huoli mutta lämpimät ruoat syö kyvällä ruokahalulla ja sitten vielä kunnon tuhdin iltapalan.
 
Noo... tuota, myö asutaan Belgiassa eikä täällä kukaan syö kahdesti päivässä lämmintä... me ollaan ihan outoja kun yleensä syödään kahdesti päivässä, mutta kyllä täällä kaikki tuhannet lapset pärjää ihan hyvin yhdelllä lämpimällä ruoalla.

Joka tapauksessa, meidän lapset tuppaa syömään tuhdimman aamupalan ettei lounasaikaan oikein paljoa maistu vaikka yleensä ruokaa laitankin.



 
tyttö syö yleensä aina lounaan mutta päivällinen voi jäädä pois jos välipala on tukevampi tai syödään myöhään.
yleensä kuitenkin mielummin annan 2 lämmintä ruokaa kun välipalan.meillä ei tytölle kovin usein uppoa 5 ateriaa päivässä.
 
öh,
meillä ei syödä kuin kerran päivässä lämmin ruoka. Eikä tuo lapsi edes söisi vaikka laittaisinkin. (kokeiltu on)
Meillä syödään reipas aamiainen, lämmin lounas/päivällinen ja iltapäivällä tukeva välipala ja illalla vielä iltapala. Ihan hyvin tuo tuollakin ruokamäärällä elää! Ja aika usein teen illaksi jotain "tuhdimpaa" iltapalaa, kun mieskin tulee töistä vasta iltaisin (klo 19 jälkeen) ja syömme siis silloin vielä jotain yhdessä.
 
No hui! Ei oo tullu mieleenkään ettenkö tarjois lapsilleni kahta lämmintä ruokaa päivässä! Syön itsekin. Välipala meillä kyllä usein jää väliin nukkumisten ja ulkoilujen takia, eli heräävät klo 15. - 16. päikkäreiltä ja sit 16. - 16.30 on ruoka ja sit ulos. Aamulla ja illalla syövät huonosti, mutta jotain sentään ja "oikeet" ruuat menee hyvin. Hedelmiä syövät aamulla ja välipalalla (jos sen ehtii syödä) ja joskus illallakin.
 
No hui! Meillä ei syödä pääsääntöisesti kahta lämminä atriaa, mutta niinpäin et meillä syödään lounas. Päivällisen "paikalla" syödään joku suolainen välipalatyyppinen, karjalanpiirakkaa tms. Ja joskus päivät menee niin et syödään ylipäänsä neljä ateriaa. Viis ateriaa tarkottaa sitä et ollaaan jotakuinkin koko päivä kotona...siinä vaiheessa kun edellisen ruuan sotkut on siivottu, niin onkin kohta jo uuden ruuanlaiton aika.
Niin ja semmonen asia vielä; et jos syömme päivällisen, niin sillon ei iltapalaksi tartte jugurttia enempää, kun ei kellään ole nälkä.
 
Juu ei meilläkään kukaan syö kahta lämmintä ruokaa päivässä... Tai sanotaanko että harvoin syödään!!! Ei meidänkään lapset edes söis niin paljoa ja on kokeiltu !!! Ja herätäänkin aamulla useesti niin myöhään että aamupala saattaa olla vasta 10-11, kun toiset syövät siihen aikaan jo lämmintä ruokaa....
 
Meillä kyllä syödään, vaikken kotiäiti olekan. Mutta siis vapaapäivinäkin lapset saavat lämpimän lounaan lähes aina. Tuo lähes pitää sisällään lähinnä sellaiset erityistapaukset kuin vierailut siskoni perheen luona tai heidän vierailut meillä jolloin tuppaa menemään tanskalaiseksi voileipä-lounaaksi. Mutta silloinkin katsotaan että voileipien päällä on tarpeeksi tavaraa. Sitten saattaa olla muutamia erityistilanteita kun ollaan jostain syystä esim nukuttu pitkää ja syöty tosi tukeva aamiainen jolloin sitten lounas vaihtuu välipalaksi.

Meillä lapset ovat aina olleet hyviä syömään ja kyllä kaksi lämmintä ruokaa uppoaa kevyesti.
 
Kasvava lapsi tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Eri asia on, maistuuko hänelle kaksi lämmintä ateriaa, jos hän esim. napostelee pitkin päivää. Mielestäni homma meneekin niin, että jos jokin esim. reissuamisen takia jää pois, se on välipala, ei lämmin ateria. Näin siinäkin tapauksessa, että joskus lämmintä ruokaa menee vain vähän. Joskus, kun olemme tien päällä reissussa, leikki-ikäinen syö vain lounaan, aikaistetun päivällisen ja iltapuuron.

Siinä ei mielestäni ole mitään eroa, onko kotiäiti vai työssäkäyvä. Lapsi tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa yhtä lailla äidin työnkuvasta riippumatta. Olen tässä asiassa näin tiukkapipo jo senkin vuoksi, että huomaan työssäni, miten osa kouluikäisistä lapsista on viikonlopun jälkeen maanantaina ruokatunnilla selvästi nälissään, koska viikonlopun aikana ruokailut ovat kotona leväperäisiä (ja tällä en tarkoita henkilökohtaisesti ap:ta!). Näin siis kouluikäisten lasten kanssa, ja leikki-ikäiset tarvitsevat vielä säännöllisemmin energiaa.

Jotenkin ihmettelen, kun nykyään ruoanlaitosta on tullut henkilökohtainen valinta (laitanko vaiko en). Minusta ruoanlaitto pitäisi nähdä jokapäiväisenä perusasiana, joka hoidetaan, tykkäsi tai ei. Itse en erityisemmin perusta kokkaamisesta, mutta minusta se on jomman kumman vanhemman velvollisuus - kahdesti päivässä.

Hyviä ruokahaluja vain kaikkien jälkikasvulle!
 
Kyllä meilläkin syödään kaksi lämmintä ateriaa. Välillä syödään hyvin ja välillä vähän huonommin mutta aina on saatavana lämpimätateriat. Meillä syödään 5kertaa yleensä. Jos on kyläpäivä tai meillä on vieraita niin silloin ruoka syödään huonommin kun ollaan syöty pullaa ja leipiä ;) Jokainen vanhempi tekee niinkuin itse sen parhaaksi näkee. En tuomitse ketään valintojen perusteella.
 
Lapset on kyllä aina syöneet kaksi lämmintä ateriaa, jos lounasaikana on mennyt ohi, otetaan se sit välipala aikana tai siinä välillä.. (en muista miksi joskus meni niin, että eivät lämmintä saaneet lounas aikaan, mutta välipalan kohdalla se syötiin ja päivällinen vähän myöhemmin/kevyemmin).
Viisi ateriaa päivässä ovat syönneet siitä asti kun muistan.. eli soseiden aloituksesta (silloin toki imetysten lisänä) ;)
 

Yhteistyössä