Synnytykseen vinkkejä! Kerro parhaat neuvosi ja kokemuksesi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt parhaat vinkkisi jakoon.

1. Miten kannattaa käyttää aika ennen synnytystä (la lähellä)?
2. Miten koit voivasi vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen?
3. Mitä kipulääkettä synnytykseen tai muita vinkkejä avautumisvaiheeseen ja ponnistukseen?

1. Lepäilemällä ja nauttimalla viimisistä hetkistä masun kanssa :heart:
2. En sitten yhtään millään, molemmat käynnistetty.
3. Amme oli tosi ihana paikka, olisin ollut pidempäänkin jos olisi ollut mies mukana suihkuttelemassa..ite en jaksanut/kyennyt. Epiduraali auttoi ekassa kipuihin mutta vei jalat.

ei mitään. Käynnistymiseen et juuri voi itse vaikuttaa, lapsi syntyy kun on valmis. Ja synnytykseen avoimin mielin ilman suunnitelmia, niin kaikki sujuu jouhevimmin. Synnytys on tapahtuma, jonka kulkua ei voi etukäteen tietää, joten kovin suuria suunnitelmia ei kannata tehdä, niillä on tapana mennä mönkään. Ainakin itse koin synnytyksessä helpoimmaksi sen, että elin tilanteen mukaan.

1. lepää,lepää ja lepää
2. ei siihen mitenkään voi itse vaikuttaa, ellet tahdo aiheuttaa vaaraa vauvallesi, joten lueppa taas kohta yksi =)
3. amme oli minustakin ihana ekalla kerralla, tokalla kerralla meinasin nukahtaa suihkuun..jakkarasta on apua jos on väsynyt, toisen ponnistin kyljelläni. sinulla on oikeus kokeilla eri ponnistusasentoja, joten käytä se mahdollisuus jos suinkin aikaa on.

ilokaasu auttaa, kun sen tekniikan oppii ja spinaalipuudutus tuntui taivaalta kummallakin kerralla..semmoisen vinkin annan, että anna kätilön "puhua" sinut ponnistusvaiheen läpi niin pääset helpommalla..eli teet niin kuin hän sanoo niin hyvin se menee tai ainakin minulla meni molemmilla kerroilla =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt parhaat vinkkisi jakoon.

2. Miten koit voivasi vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen?
3. Mitä kipulääkettä synnytykseen tai muita vinkkejä avautumisvaiheeseen ja ponnistukseen?

Älä suunittele etukäteen mitään. synnytykseen liityen niin ei tule pettymyksiä. 1. tee asioita joista pidät
2. En mitenkään (seksi ehkä toimii)
3. Liikkuminen vähentää tehokkaasti kipua ja nopeuttaa synnytystä.

se ei todellakaan ole niin kamalaa kuin sitä etukäteen pelkää, päinvastoin, helpotat vauvasi oloa mitä paremmin jaksat ponnistaa, ja kun lapsi on maailmassa, kivut ovat tiessään !

älä ota ennakkoasenteita. älä kuvittele että synnytys sujuu näin näin ja otan nämä kivunlievtykset sillo ja sillo jne jne. älä siis tee mitään suunnitelmaa etä miten se menee, koska juuri niin se ei varmasti tle menemään.
rennosti hyvillä mielin synnytykseen. kivun pelko vaikeuttaa synnytystä

Itte olen mennyt ( ja menen seuraavaankin ) synnytykseen avoimin mielin ja rauhassa. Se lapsonen tulee maailmaan, vaikket suunnittelisi yhtään mitään.
Kipulääkettä sillon jos siltä tuntuu että tarviaa, rennosti ja muista hengitellä. Kätilö on siel auttamassa ja sitä kannattaa kuunnella

Minä taas suosittelen edes hieman pohtimaan synnytystä etukäteen, jopa "suunnittelemaan". Ei siis mitään minutti aikataulua, vaan lähinnä kivunlievityksiä kannattaa miettiä etukäteen.
Itsellä "suunnitelma" oli että jos pääse, niin tahtoisin ammeesee (en päässyt) ja koitetaan mennä siihen asti kun hyvälle tuntuu ilman puudutteita ja sitten kun tuntu että tarttee puudutetta, niin pyysin kohdunkaulapuudutteen. Myös ponnistamisvaihetta olin "suunnitellut" etukäteen ja toiveena oli saada koittaa ponnistaa lapsi maailmaan synnytysjakkaralla, mutta toisin kävi. Ponnistamistarpeen yllätäessä olin kyljelläni sängyllä eikä tullut enää mieleenkään lähteä könyämään siitä alas.

1. Olet varmaan jo hankkinut vauvalle kaikki tavarat, vaippoja unohtamatta? Ja pakannut oman sairaalakassisi?
2. Minusta on paras antaa vauvan syntyä kun tahtoo (ellei ole mitään riskitilannetta) En pidä edes siitä, kun sairaalassa ollaan niin innoissaan antamassa rutiinisti oksitosiinitippaa kaikille, ja puhkomassa kalvoja heti kun ovesta sisään pääsee.
3. Itse tykkään ilokaasusta, siinä ei ole mitään riskejä, tehoaa nopeasti ja riitti ainakin minulle.
Avautumisvaiheessa pääset supistusten yli, kun juttelet miehen/tukihenkilön/kätilön kanssa. Ehkä he voivat puhua vaikka mitä älyttömyyksiä, että saat ajatuksesi muualle. Ja aina yhden supistuksen mentyä tiedät, että taas yksi vähemmän, ja vauva taas vähän lähempänä!

Alkuperäinen kirjoittaja onnea matkaan !:
se ei todellakaan ole niin kamalaa kuin sitä etukäteen pelkää, päinvastoin, helpotat vauvasi oloa mitä paremmin jaksat ponnistaa, ja kun lapsi on maailmassa, kivut ovat tiessään !

Minusta ponnistamisvaihehan oli kaikkein helpoin! Tosin minulla se ei kestänyt kauan. Kun pääsee oikeasti tekemään jotain, ei supistuskivut tunnu niin pahoilta.

Hoida itseäsi, käy kampaajalla, elokuvissa, kauneushoitolassa, yms. Missä viihdyt.
2. Miten koit voivasi vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen? En mitenkään. Onneksi luonto hoisi toista synnytystä oman kulkunsa mukaan. Supistukset alkoivat jo pari päivää ennen synnytystä.
3. Mitä kipulääkettä synnytykseen tai muita vinkkejä avautumisvaiheeseen ja ponnistukseen?[/quote]
Pyydä epiduraali, auttoi ainakin mulla tosi hyvin!

1. Ihan normaalia elämää, kaupungilla oloa, kavereiden tapaamista, kotitöitä, liikuntaa
2. En mitenkään, ihan ite lähti tulemaan
3. spinaali tai epiduraali, pudendaali ponnistusvaiheeseen jos haluat kivuttoman ponnistamisen

Yhteistyössä