**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Joulukuussa

Nonnis... Tehtävä suoritettu, soseet syöty ja reippaalle pojalle jälkkäriks luumua lusikallinen ja banskua loput... Meinaan tuo luumu kyllä tekee sen mitä lupaa! Joku täällä puhuikin luumun syöttämisestä... Juu, hyvin toimii massu! Välillä oikein räjähtävän hyvin! :LOL: Toki on ihanaa, et jäbällä on hyvä olla ja kakata, mut välillä ite toivoo et tulis vähän pökäleenäkin välillä... Toi sontakasa mikä luumun ansiosta vaippaan räjähtää, on jotain yliluonnollista :LOL: '

Tyttönen, me käytiin sunnuntaina siellä joulutorilla, kamala kaaos ja liikaa mummoja! Varmaan arkena vähän vähemmän porukkaa... Siitä finnlaysonin tallipihasta en oo kuullukkaan, kannattaa vissiin siis perehtyä!

Mä kans mietin samaa, että ei kai sitä ny tarvii ihan kokonaan kotiin bunkkeroituu heti ku pakkasta enemmän ku -10..? En toki laittas tota vaunuihin monen tunnin päikkäreille ulos liian kovilla pakkasilla, mut meillä ei muutenkaan nukuta vaunuissa päikkyjä, muutaku jos ollaan lenkillä. Eli siis Vili nukkuu vallan mainiosti sängyssä päikkärit! Alusta asti on nukkunu joko omassa pinniksessä, meidän sängyssä tai sit siellä vaunuissa. ja nyt kun luen kuinka moni painiskelee ton nukutusongelman kanssa, oon tosi onnellinen ettei sinne parvekevaunuihin liikaa olla totutettukaan....

Tässä meidän rituaaleja miten uni saadaan maistumaan: Äskön oli pienet väsykiukut kun vein sänkyyn.. Eli jätkä alko raivoon ku laskin sylistä sängylle. Mut tutti suuhun,puklurätti kainaloon ja posken silitystä... Jos ei sillä helpota, niin nostan mun rinnan päälle makaamaan... ja siihen tuo äskönkin nukahti 5 minuutissa. Siitä oli helppo kiepsauttaa takas siihen sängylle ja nousta ite ylös :) Vili tykkää paljon hinkata, haistella ja imeä omaa puklurättiään (maidon ja puklun hajuinen harso siis, yök :x ) ja se onkin paras tapa aina rauhoitttaa nukkumaan... Tutti suuhun ja haisurätti naamalle. Toinen rakas on myös mun käytetty yöpaita. Eli siis jota oon käyttäny useana yönä nukkumaan mennessä, siinä on mun haju ja sitä se rakastaa kans hinkuttaa naamaa vasten. Myös miehen flanelliset yökkärin housut oli joskus kova sana kun en muuta löytäny... ehehe, siinähä haisteli onnessaan iskän pieruhousuja :LOL:

Muskarista. Mäkään en löytäny täältäpäin muskaria meille, mut veikkaan, että tuo vauvajumppa ajaa melko lailla saman asian... Eli sielläkin on musiikkia ja liikkumista, ja itellekin samalla siis treeniä! Kandee perehtyä mitä sieltä stadin suunnalta löytyy... Eiköhän oo vaikka mitä :)
Tässä vielä kuvaus mitä meidän vauvajumppa pitää sisällään:
"Vauvaikäisten lasten, jotka eivät vielä kävele ja ovat iältään noin 3 kk - 1 vuosi, perheliikuntatunti kulkee nimellä vauvajumppa. Vauvajumppa on sekä vauvan että aikuisen yhteinen iloinen jumppahetki. TNV:n vauvajumppatunti koostuu aina erilaisten leikkien, lorujen, musiikkiliikunnan, leikkiratojen sekä vanhempi-lapsi -kuntojumppien ympärille. Aikuisen kohottaessa kuntoaan annamme samalla lapselle kokemuksia liikkeistä, musiikista sekä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta."

hipuli09: Tosta vellin antamisesta... Sitä ei nykyään vissiin oikeen missään neuvolat virallisesti "hyväksy"... Mut sunhan päätös se on. Jos sä imetät vielä, ehkä ei sitä velliä kannata ainakaan pullosta antaa...? Meillä se tosiaan oli siitä kii, et kun mun rintamaito loppu kokonaan, niin korvikkeet sai sellaset vatsaongelmat että huhhuh! Mut kakkaaminen alko heti helpottaa kun sai velliä, ja nyt siis kans sosetta. Ja me ei vellillä viliä mitenkään "täytetä", vaan se on max 200ml päivässä jonka saa. Eilen oli aikamoinen ahmatti täällä, jäbä söi siis annoksensa sosetta päivällä, ja velliä 200ml illalla... Sen lisäks laskin, et meni korviketta 800ml... Eli aikamoinen satsi. :LOL:

Meillä on kans sama ton istuma-asennon kanssa... eli hirveesti haluis olla pystyssä kokoajan. Joko sylissä pystyssä tai sit istuskella... Välillä nykyään pidän ihan istuma-asentoakin, kannattelen ite käsillä Viliä ja herra saa siinä hetken "istua" niinkö isot pojat. Tänään muuten istuskeltiin, niin Vili löys omat jalkansa! Oli aika huvittavan näkönen kun heilutteli omia varpaitaan, ähisi ja puhisi ja kädellä niitä yritti vetää ilmeisesti suuhunsa :LOL: Sit tuli kauheet raivarit kun laitoin sen takas makuulteen :D Myös sitterissä nykyään kauhee hinku nostaa itteään ylös siinä.. Mut en kyl viitti viel pitää sitä selkänojaa liian ylhäällä kun ei oo luontevaa vielä, opetelkoot eka ite käyttään niitä selkälihaksiaan :)

Vaunuista... Millanen pakkasvarustus teillä on niissä vaunuissa? Mä en yhtään muista miten muilla on niitä vaunuja, mut meillä noi emmaljungan duo edget on kyllä ihanat näin pakkasillakin, kun on niin hyvä lämpöpohja siinä suuressa kopassa... Lisäks sinne mahtus viel lampaantalja ja Eisbärchenin untuvamakuupussi... Lampaantaljaa en oo ihan vielä ottanu käyttöön sinne... Mut siis kyllä näillä keleillä voi ihan hyvin vaunutella pieniä lenkkejä. Katotaan sit ku menee alle -20 Mä vasta tänään hoksasin, että tossa kopassa on myös selkänoja siellä patjan alla, eli päädyn saa kohotettua! Oon niin jo miettiny, et koskakohan pitää vaihtaa siihen istuinosaan, kun tuolla niin kova hinku nykyään nähdä sieltä vaunuista. Mut eipäs vielä tarviikkaan pitkään aikaan ton selkänojan ansiosta! Jes! Mä niin rakastan tota isoo kovaa koppaa.. siellä on varmasti mukava kölliä, ja vili mahtuu sinne vielä varmaan koko talven! :heart:

Jahhas... Pitäsköhän sitä syödäkin jotain. Kahvia ja geisha-patukan vasta vetässy tänään... :x :/ |O

Roona&Vili 3kk+3vk+3pv
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Meinaa kirjoittelut jäädä, kun aina koneella istuessa on Sanni tissillä ja nytkin heijaan isosiskoa rattaisiin päikyille B) Ihan järkkyä, kuinka nopeesti aika menee. Sanni tuli jo 3 kk :eek: Niin haikeena lueskelen teidän esikoisen saaneiden tekstiä, kun kaikki on uutta ja ihanaa. Oonko mä todella niin paatunut, ettei mikään enää hetkauta viidennen kanssa? :ashamed: Kyllähän mä nautin, kun Sanni oppii uutta, mutta samalla se on luopumisen tuskaa pikkuvauvasta. Tuntuu, että kokoajan on uusi maanantai ja taas viikonloppu.

Meillä ei ihan kellon tarkkaa päivärytmiä oo, ainakaan en oo huomannut. :D Se riippuu ihan päivän ohjelmasta. Esim. kerhopäivänä sanni nukahtaa autoon ja nukkuu pitkät unet. Kotona siirrän vaunuihin ja avaan haalarin. Mutta ihan kotipäivinä voi nukahtaminen olla vaikeampaa ja unet lyhyempiä. Yöunille nukahdetaan rinnalle n. 23 aikaan. Nyt on vähän syöttövälit pidentyneet, ekan kerran yleensä 5.30-6.30 välillä, sit aamulla seuraavaksi ennen kasia. Viime yö meni kyllä parin tunnin välein syöden, kun sai rotan ja piikin, josta seurasi masuvaivoja. Raukka huusi illalla suoraa huutoa, kunnes nukahti ennen 21.00. Ja pelkällä rintamaidolla mennään.

Meillä oli tosiaan eilen 3kk neuvola. Sanni oli 6065g ja 61,5cm pitkä. Neuvolan mukaan kasvaa hyvin, mutta kolme aikaisempaa on ollut tässä vaiheessa painavempia ja syntyessään kuitenkin pienempiä :( Ei Sanni kuitenkaan nälkäiseltä vaikuta. Ihan tyytyväisenä lopettaa imemisen ja hereillä ollessaankin voi pitää 3h ruokapausseja.

Vauvauintiin ei olla menossa. Ei saada näitä muita mihinkään siksi aikaa ja se alkaa la aamulla 7.00 :eek: Ei täälä taida mitään vauva muskareitakaan olla, en ainakaan oo kuullut.

Sit tuosta pakkasesta oli ollut puhetta. Kyllä ihan hyvin voi pitää vauvaa vaunuissa pihalla, laittaa vaan kunnolla vaatetta. Sit kuomun aukon eteen voi laittaa esim. harson, jos on ite kävelyllä tai ulkona vaikka hyttyssuojan eteen. Mä tein esikon aikana pitkiä lenkkejä kovillakin pakkasilla, kun ihan suojassa se sielä vaunuissa oli. Ostin silloin erikseen sellasen viimasuojan vaunuihinkin. Kun ei ollut autoa, kaikki asiat oli pakko hoitaa kävellen.

Nyt kämpän kimppuun, kun kaks pienintä nukkuu. Täälä on niin kauhee viikko takana näitten isompien kanssa, että pukki taitaa kiertää meidät kaukaa :kieh: Sit olis vielä kakkosen 8v synttärit viikonloppuna ja kaikki leipomatta :D

MN & Sanni 3kk 2pv
 
Mitäköhän piti kommentoida, en enää muista kaikkea.

Mutta ulkoiltu on hieman näillä pakkasilla, koska en halua koko päivää kökkiä sisällä. Roona mainitsi tuosta selkänojan nostamisesta. Meillä on kanssa vaunuissa kova vaunukoppa ja siitä pystyy kanssa nostamaan selkänojaa. Olenkin laittanut sen matalinpaan asentoon, noin 5 asteen kulmaan. Ajattelin, että vauvan olisi helpompi hengittää, jos on nenä tukossa. Siellä vaunukopassa on vielä kova kantokassi, joten selkä on kuitenkin suorassa. Onhan meillä pinnasängyn päätykin nostetttu 5 cm korkeammalle.

Vauvamuskari 3 kk vauvalle löytyy ainakin Ahjolasta Tampereelta.

Mutta nyt rusahti Venlan housuissa siihen malliin, että on parempi mennä vaihtamaan vaippaa.
 
Meillä ei käynyt hyvä tuuri vauvauinnin kanssa, eli ei päästy mukaan. :(

Roona: Tallipiha on aika kiva paikka, mutta ei kannata ehkä lähteä yksi, koska suklaapuotiin ei pääse vaunuilla sisään. Sinne on turhan monta rappusta. :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helinä83:
Meillä ei käynyt hyvä tuuri vauvauinnin kanssa, eli ei päästy mukaan. :(

Roona: Tallipiha on aika kiva paikka, mutta ei kannata ehkä lähteä yksi, koska suklaapuotiin ei pääse vaunuilla sisään. Sinne on turhan monta rappusta. :kieh:
Suklaapuoti!!! :heart: :heart: :heart:

:LOL:

Täytyy varmaan mennä käymään siellä :)
 
Hei mä en oo ihan varma, et tuolla etusivun listalla olis jotain muokattavaa.. Mut siis ne jotka täällä ny säännöllisesti käy palstailemassa ja jakamassa meidän kanssa kokemuksia ja elämyksiä, lähettäkää toki mulle viestiä jos haluatte nimen ja tietoja tonne etusivun listalle.

Mä en mielelläni lisäile tänne ketä tahansa jotka ei edes yhtään viestiä ole laittanut. Ei tuo lista ole mikään "vauvalista" mihin kaikki syyskuiset äidit ilmottautuu, vaan siis yksinkertaisesti vaan lista niistä jotka täällä aktiivisesti palstailee... Odotuspuolella se lista paisui mielettömäksi ja vaan murto-osa niistä nimimerkeistä edes kirjoitti ikinä mitään. :headwall:

Tänne saa toki myös kirjottaa vaikka ei oliskaan nimeä listassa. Sana on vapaa.

Peace.

B)
 
Oon lukenut tekstiä taaksepäin ja mieleen jäi Nupun teksti. Ihan kyyneleet tuli silmiin sitä lukiessa :hug: Siis yhden lausunnon perusteella ollaan ottamassa lasta pois äidiltä, ilman minkäänlaista seurantaa edes :eek: Toivottavasti asia järjestyy parhain päin! Eihän tässä uskalla neuvolassa enää suutaan aukaista!

Oletteko muut törmänneet neuvolassa utelevaan sävyyn esitettyihin kyselyihin voinnista ja jaksamisesta? Koskaan aikaisemmin ei multa ole näin tarkkaan kyselty jaksamisesta. Piti tehdä joku testikin masennus-riskistä. Mulla ei pitäisi olla riskiä sairastua sen perusteella masennukseen. Erehdyin eilen sanomaan minkälaista härdelliä meillä on nyt kotona ollut ja heti oltiin tarjoamassa kotiapua |O Oltiin seurakunnan perhekerhossa, sielä yks nainen sanoi: Kun sulla näitä lapsia jo on viisi, äidin jaksaminen on lujilla ja hän vois hakea näitä kahta kotona olevaa sinne kerhoon leikkimään että saisin olla vauvan kanssa kotona sen aikaa?? Mua loukkas todella tuo kommentti. Enemmän mun jaksamiseen vaikuttaa se, että saan ite sielä kerhossa jutella aikuisten ihmisten kanssa :( onhan se kiva, että ihmiset välittää, mutta tarviiko keinot olla heti niin radikaalit? :whistle:
 
schnuller
Happyhippo tais kysellä, että luottaako anoppiin vauvan hoidossa.Mä juttelin kans tuosta oman äitini kanssa, ja kerroin, että kun en oikein jostain syystä luota anopin menetelmiin.Mua häiritsee monikin asia, miten kohtelee vauvaa.Anoppi on aina aivan hysteerinen kun vaavi itkee, eikä halua pitää sitä silloin sylissä.Sitten sanoi silloin kuukausi sitten kun olivat käymässä ja vaavi itki masuaan, niin sanoi, että "hän on aikanaan hoitanut lapsensa vissiin niin hyvin kun ei ole tarvinnut niiden itkeä ollenkaan!" =)


Vellistä:Kyllä mä sanoisin, että kun me jouluna aletaan antaan velliä, niin kyllä se on nimenomaan täyttämistä.Ei meinaa riitä enää mikään korvike määrä kun jää aina nälkä.Joten velli kun saadaan kehiin, niin sitten saa mahansa täyteen.Mä en ymmärrä miksi se vellin antaminen on niin kauhee mörkö?!

Miten mä saan opetettua vauvan pois ulkopäikkäreistä?Neuvoja?Kun oon moneen kertaan yrittänyt sänkyyn päikkäreille, mutta nukkuu vaan aina 5-10min ja säpsähtää hereille.

Vaunujen pakkasvarustuksesta:Meidän Brioissa on kova kantokoppa, mihin vaavin nostan aina makuupussissa, siis äp:n pussissa.Ei siis mitään untuvapusseja, eikä fleece-villtejä, eikä taljoja.Parvekevaunut on iänikuiset Briot kans, mutta niissä meillä on fleeceviltti alla ja sitten äp:n pussi.
 
Aah, vihdoin hetki omaa aikaa. B)

Tuntuu ettei ikinä ehdi kirjoittaa kuulumisia vaikka luenkin joka päivä.

Meillä on nukuttu erittäin huonosti pari päivää, äiti on vähän väsynyt. :/ Päikkärit on menneet ihan plörinäksi ton pakkasen takia, Rasmus kun on tottunut nukkumaan pitkät päiväunet ulkona samalla kun ulkoillaan koirien kanssa. Huomenna toppaan kyllä vaatetta ja vällyä ja mennään kunnolla ulos.

Huonot unet tietty aiheuttaa ärtymystä ja tissi ei kelpaa. Näin illalla tunnin välein tankataan korviketta. Yleensä pumppaan rinnat jos on raivareita - rintapumppu hajosi (lohkesi pala pestäessä ) joten jouduin tyhjentämään käsin. Ohhoijaa, jospa huomenna olisi parempi päivä... :D

Nyt kuppi sulkaajäätelöä. :whistle:

Anu ja Rasmus 2kk3vk
 
Kaapo oli tänään ekaa kertaa hoidossa :wave: Oltiin miehen kaa teatterissa ja miehen isä vaimoineen tuli siksi ajaksi meille. Kaikki oli mennyt tosi hyvin. Lisäjännitystä mulle toi se kun Kaapo sai tänään sen yhdistelmärokotteen. Toistaseksi siitä ei ole tullut mitään oireita, joten tuskin tuleekaan. Muistaakseni neuvolan terkka sanoi että n. 5 pääsä alkaa oireet jos niitä on tullakseen.

Mua vähän kummastutti kun neuvolassa sanoi ettei vauvan kanssa nyt saisi lähteä ulos.. Hän oli vähän "kauhuissaan" kun tajusi että oltiin tultu julksisilla neuvolaan (matkaa n1,5 km). Sanoin siihen että eilen oltiin melkeen kaks tuntia lenkillä ja siihen hän vain sanoi että ei kannattaisi näillä keileillä mennä ollenkaan ulos. Mutta jos on ihan pakko niin ihan lyhyitä matkoja.. Hmm. Asutaan siis Helsingissä! No, omaa järkeä käyttäen tässä.

Meillä jätkä vetelee edelleen vain maitoa (korviketta). Mä en tiedä miks mulla olis niin kauhea hinku antaa velliä ja soseita. Kun toisaalta haluais toisen pysyvän aina vaan pikkuvauvana. Mä koitan vielä hillitä itseni, Jouluna ajatteltiin antaa maistiaiset porkkanaa. Mikä tässä kiirehtimään kun tuo maito näyttää vielä toistaseksi riittävän eikä ole mitään masuvaivojakaan.

Neuvolassa kaikki siis hyvin, hienosti kasvaa poika. Pituus 63 cm (viimeksi 59,5cm) ja paino 6220 g (5404 g).

Kahden viikon päästä (31.12) meillä on lisä kontrolli aika lääkärille refluksitauti epäilyn ja silmän karsastuksen vuoksi.

Miimu & Kaapo 3 kk (tasan) B)
 
Tähän piti vielä kommentoida..
Alkuperäinen kirjoittaja MillionNights-82:
Oletteko muut törmänneet neuvolassa utelevaan sävyyn esitettyihin kyselyihin voinnista ja jaksamisesta? Koskaan aikaisemmin ei multa ole näin tarkkaan kyselty jaksamisesta. Piti tehdä joku testikin masennus-riskistä. Mulla ei pitäisi olla riskiä sairastua sen perusteella masennukseen. Erehdyin eilen sanomaan minkälaista härdelliä meillä on nyt kotona ollut ja heti oltiin tarjoamassa kotiapua |O Oltiin seurakunnan perhekerhossa, sielä yks nainen sanoi: Kun sulla näitä lapsia jo on viisi, äidin jaksaminen on lujilla ja hän vois hakea näitä kahta kotona olevaa sinne kerhoon leikkimään että saisin olla vauvan kanssa kotona sen aikaa?? Mua loukkas todella tuo kommentti. Enemmän mun jaksamiseen vaikuttaa se, että saan ite sielä kerhossa jutella aikuisten ihmisten kanssa :( onhan se kiva, että ihmiset välittää, mutta tarviiko keinot olla heti niin radikaalit? :whistle:
Mä taas toivoisin että puututtaisi / autettaisi herkemmin. Musta ei kyllä päälle päin huomaa kuinka väsynyt, poikki ja uupunut olen. Mä en helposti tälläisista asoita lähde muille valittamaan ellei joku kysy. Tänään kyllä neuvolassa kerroin kuinka mulla on ollut TAAS pitkään uni ja nukahtamisvaikeuksia. Mutta koska en kuitenkaan sanoisi olevani masentunut ei terveydenhoitaja sitten siihen sen enempää kommentoinut.. :/

Musta on vaan tosi harmi kun tuntuu oma parisuhde rakoilevan ja pahasti.. Mennään miehen kanssa aina eriaikaan nukkumaan, mua ei jaksa kiinnostaa seksi niinkun yhtään, olen kiukkuinen ja valitan joka asiasta... Ja tämä varmasti kaikki johtuu vaan siitä että muut nukkuu ja mä en. Ja siitäkin olen miehelle vihainen ! :ashamed:

Säälittää vähän toi mies, kun multa loppu seksi halut kuin seinään joskus silloin rv10 tuntumassa, eikä niitä oo sen jälkeen näkyny eikä kuulunu :whistle:
 
Huomenta!

Mä oon vain iloinen että neuvolassa kysellään myös äidin vointia eikä vaan vauvan vointia seurata. Esikoisen aikaan ei synnytyksen jälkeen kauheasti kyselty ainakaan mun henk.koht vointia ja olo repsahtikin aika vakavan masennuksen puolelle. Nyt tuntuu vaan hyvältä että kysellään vaikka onhan nuo omatkin "tuntosarvet" paljon herkemmällä kuin esikoisen jälkeen.

 
J84
Huomenta..täällä on -21,5 pakkasta, hrrrrr :/

Tänään mun keskimmäinen mussukka täyttää 2 vuotta...iso poika :heart:

Tosta neuvolasta, meillä on täällä tosi mukavat neukkutädit. Joka kerta aina ensimmäisenä on kysytty mun vointia ja sit aletaan katsella Samun mittoja ym. Oon kyllä tosi onnellinen ja iloinen siitä, että Samu on ollut oikein "unelma" vauva, eikä mun oo tarvinnut valittaa väsymystä tai etten jaksais siinä samalla tuota meitin taaperoa. Silloin jälkitarkastuksessa se mun lääkärikin vaan ehdotti, et tekisin lisää lapsia..kuulemma nykynuorten pitäisi tehdä niitä paljon enemmän. Olin tosta vähän haavi auki, että "täh" :eek: Yleensä lääkärit ehdottelee jotain ihan muuta...varsinkin, kun siinä samalla mietin josko sitä katkaisis piuhat, kun täytän yli kolkyt, mut se sit tosiaan rupes toppuutteleen ja oli..lisää lapsia vaan :D No, mikäs siinä...kyllä tähän taloon mahtuu, mutta vasta 6 vuoden päästä :D

Nukkumisesta ja päivärytmistä, Samu herää yleensä 7 jälkeen, siinä me sit jutustellaan ja tissitellään sängyllä ja sen jälkeen me lähdetään alas kahvin keittoon. Se tohottaa omiaan tunnin verran, jolloin yleensä sit iskee nälkä. Pikku-unille se sit nukahtaa 10-11 välillä ja nukkuu korkeintaan tunnin, sit taas tissitellään. Noin klo.13 tissitellään taas pitkään ja hartaasti, jonka jälkeen puen pojan ulkovaatteisiin ja vien pihalle nukkumaan vaunuihin, jossa on myös se Eisbärchenin makuupussi (eilen oli myös fleecepeitto, kun pakkasta oli -15). Siellä se nukkuu tunnista kolmeen (eilen tunnin, enkä olis pidempään antanutkaan nukkua ulkona sään takia). Heräämisen jälkeen oliskin vaihteeks tissin vuoro, sit leikitään ja tohotetaan leikkikaaren alla. Pikku nokoset Samu ottaa tossa 18-19 välillä, noin tunnin. Siinä yhdeksän pintaan puunaan pojan yöpuuta varten, puen yöpuvun ja laitan unipussiin. Unipussin ansiosta Samu nukkuu mielettömän hyvin, kun taas ilman sitä uni on hyvin katkonaista ja sängyssä kihnuttamista. Yks tai kaks kertaa se herää yöllä syömään.

J84 ja Samu 2kk2vk6pv
 
Huomen...

Munkin piti vastata tohon äiti/anoppi -kysymykseen, että keneen luottaa lapsenlikkana... No kun mä en vois jättää Viliä anopilleni ENKÄ omalle äidilleni! Eli siis mulla ei oo sellanen äiti-tytär-suhde ollu ikinä, et pitäisin omaa äitiäni mitenkään äidillisenä tai hoivaavana, eikä se tuntuis yhtään luontevalta jättää hälle sit tollasta pientä nyyttiä.. Joo, äiti on 27 vuotta sitten hoitanut mua saman ikäisenä, mut siitä tosiaan on se 27 vuotta! Ja muutenkin... En tiiä. On se aika ikävää ettei luota omaan äitiinsä, mut minkäs teet. :/
Eniten mä luotan parhaaseen ystävääni, Vilin kummitätiin. Ja hän on tällä hetkellä ainoo kelle voisin harkita jättäväni Vilin ihan yön yli hoitoon. Johtuu varmaan siitä, että asuin hänen luonaan 6kk, ja siinä tultiin aika tutuiks hänen ja hänen tyttärensä kanssa:)
Myös mun serkku on sellanen, kenelle voisin Vilin uskaltaa jättää pariks tunniks...

Tosta vellistä vielä, musta tuntuu että se ei edes oo yhtään sen täyttävämpää ku maitokaan! Eli jos vauva on kovin nälkäinen kokoajan, kannattaa pikemminkin alkaa soseita syöttään?! Toki vellillä varmaan on hyvä totutella masua... Mut ei Vilillä se ainakaan nälkää pidä poissa sen pidempään kun maitokaan! Ja vellissä ei taida olla kaikkia lapsen tarvitsemia juttuja ku korvikkeessa... Parhaiten meillä on jäbä täynnä aina lounaan jälkeen, eli kun on syöty ruokasose (peruna/vihannes), jälkkäriluumuu/banaanii ja juotu tilkka maitoo... Jossain vaiheessa varmaan vois alkaa antaa illallakin vähän sosetta, jättäis vellin kokonaan pois... Tai no eihän täs oo kauaa ku voi alkaa puuroa antaan... :) Miimumaija. Ei sitä kiire tarvi ollakkaan! Sehän on vaan hieno asia, että vauva pysyy kylläisenä ja massu toimii ja on tyytyväinen pelkällä maidolla! :)

Ah... nyt vois mennä laittaan vähän meikkiä naamaan ja hiuksia paremmin, ennenkö täystuho herää... Tänään pitäs lähtee kaupungille pörräämään, mun äiti tulee viettään päivää Tampereelle. Ah, ja mä pääsen rauhassa sovittaan vaatteita!! Ihanaa! :heart: Pakko ostaa uusia tissiliivejä, ei meinaan yhdetkään sovi, joka setistä tursuaa ulos! :headwall:

Ainiin, mut enhän mä sais ees lähtee vilin kaa mihkää ulos tällä kelillä... damn! ;) :whistle:

Hauskaa päivää kaikille.

Roona&Vili 3kk+3vk+4pv
*edelleen tutinoissa kun pääs vauvauintiin*
 
schnuller
Vellikeskusteluun piti vielä lisäämäni, että mieluummin annan 2,5kk ikäiselle velliä korvikkeen lisäksi, kuin, että alkaisin soseita, joiden suositusikä on 4kk ylöspäin.Lähinnä tärkeää on se, että saa mahansa täyteen sillä syönti hetkellä, ja kyllähän velli täyttää enemmän kun on tuhdimpaa.Se puolestaan ei haittaa, että syöntivälit pysyy samana.Varsinkin meillä kun ollaan alipainoisia pituuteen nähden vielä.Eikä missään nimessä velliä pelkästään, vaan sekoitettuna korvikkeeseen ja vain ehkä 1-2kertaa päivässä.
 
J84
Meillä mennään täysimetyksellä, enkä oo jaksanu vaivata päätäni enää velleillä tai korvikkeilla...tosin voishan sitä kokeilla uudelleen, siis tuota korviketta, jotta vois ihan hyvillä mielin aloittaa vuoden vaihteen jälkeen taas harrastukset uudelleen...uimiset ja punttarilla käynnit. niissä, kun menee äkkiä pari kolmekkin tuntia :p Oon pari kertaa yrittäny antaa NANia, mut Samu ei tykkää siitä ja sillo, kun kävin kaljalla niin mies antoi pakkasessa olevaa tissimaitoa. Tuttelin korviketta oon antanu kerran ja ja se maistui paremmin tissimaitoon sekoitettuna. Nyt oon taas unohtanu koko touhun ja keskittyny vaan omaan tuotantoon...haluan kuitenkin pitää yllä imetystä ja imettää ainakin sen 6kk ellei pidempäänkin :)
 
Pakko sanoa tohon sose juttuun että ennen se suositus oli 3kk ja nykyään 4kk siksi että muualla maailmassa se on aina ollut 4kk joten suomi päätti ottaa käyttöön yhteisen suosituksen. Joten en nää mitään syytä miks ei soseita vois alottaa 3kk iässä =)
En tarkoittanut tällä ketään loukata, ainoastaan kertoa miksi se suositus on 4kk nykyään. :p

O&O+ rinsessa 3kk 1vk 3pvä
 
Heipat kaikille <3,

hurjan nopeesti kuluu tuo aika, ja poika on semmonen sylihiiri ettei meinaa tännekään joutaa millonkaan.
Pikaisesti tuossa selailin tekstejä, ainakin Nuppu09, teidän tilanne kosketti, toivotaan että asiat selviävät parhain päin ja saatte ylimääräiset tahot pois hengittämästä niskaan nopeasti.
Täällä pakasta -24, ei viiti lähteä poikaa ulos palelluttamaan vaikka haluttais. Nyt sitten kitisee kun tottunut päikkäröimään vaunuissa. Sen siitä saa kun totuttaa ulos nukkumaan.

Täällä ilmottautuminen noihin uinteihin sun muihin alkaa vasta tammikuussa kun netistä niitä tuossa selailin. Mies olis halukas vauvauintiin, minen niinkään mut kait tuota vois kokeilla ihan huvin ja urheilun vuoksi.

Kaikille oikein rauhallista joulun odotusta, pitää nyt ruveta jollekin, on tullu laiskoteltua taas koko aamu.. :)

ninja ja pikku-ukkeli 2,5 kk kohta
 
Terve

Yes Meillä nukutaaan taas vaunuissa päiväunet. Pakkasta meillä on nyt sellaiset 13 astetta. Mä ajattelin noudattaa tota pakkasrajaa eli jos ei todella tarvitse lähteä ulos niin pysytään sisätiloissa. En toki sano sitä, että jos nyt on ihan pakko päästä vaikka kauppaan asioille, niin etten voisi lähteä. Tuo kylmä ilma ottaa vauvan keuhkoputkiin ja ne kun on niin kehittymättömät vielä eli siitä kaiketi tuo suositus -10 astetta. Mutta jokainen tosiaan tekee niinkuin haluaa ja onhan minua nukutettu äitini mukaan kovemmillakin pakkasilla ulkona :LOL:

Roona kiva ku pääsitte uimaan. Me päästiin kans ja eka infotilaisuus nyt tammikuun alussa.
Seurakunnalta yritin tota muskaripaikkaa mut kaikki täynnä. Yhteystiedot on siellä kuitnekin jos vaikka sattuis et löytyis tilaa.

Eilen tuli leivottua 40 joulutorttua, nam. Sauna olis vielä pesemättä niin sitten on joulusiivo meillä valmis ja aikas ihanaa on kun koti on puhdas ja siisiti.

Meillä tykätään myös olla istuma-asennossa isin tai äidin sylissä, sitä näkee niin kivasti ympärille.

Vaunuista mulal on Emmaljungan city grossit ja en kyllä vaihtais ne on niin ihanan kevyet. Mulla on kova kantokoppa ja sen voi sitn myöhemmin vaihtaa ratas malliin. Mulla on vaunuissa makuupussi, fleecehaalari, josta saa pussin ja sit body ja housut ja lämpöhanskat. Näillä mennään aina tonne 0 asteeseen ja aina on ollu hyvä lämpö ku olen niskasta kokeillu. Luin jostain et liikaa ku on vaatetta päällä se lisäis jopa kätkytkuoleman riskiä, tiedä häntä pitääkö paikkaansa????
Tarvii varmaan kans varmistaa et saako tota pohjallista ylöspäin.
Harmi helinä ettette päässeet uimaan. No kannattaa kokeilla viel myöhemmin ku meil ainakin täällä ollaan sitouduttu kuukaudeksi kerrallaan et jos vaikka tulis peruutuspaikkoja.

Äidin jaksamisesta... Mä jouduin täyttää neuvolaa varten sellaisen lapun. No mut mun mielestä on hyvä et seurataan äidin jaksamista.


Kyllä mä luotan mun anoppiin. Hän on hoitanut omat lapsensakin nin hyvin. Ja hänellä on hieman kokemusta miehensä lapsen lapsesta joka on meidän tyttöä puolisen vuotta vanhempi. Kuten jo aiemmin olen kertonut min äidillä on alkoholiongelma, mutta nyt yritttänyt tytön myötä päästä tasapainoon terapeutin avulla. Eli en kovin herkästi jät vauvaa hänelle pitkäksi aikaa hoitoon, mutta luotna kyllä häneen ja hänen hoitamisteknnikoihin. Onhan hän minutkin hoitanut. Toki onhan tossa 28 vuodessa muuttunut yhtä sun toista eikä ku siis 29 vuodessa, voi jeesus 29 vuotta????

Mites hei! Mä olen huomannut et mulla on tullut enemmän raskausarpia näkyviin. Oletteko te huomanneet samaa?? Inhottaa ku on tätä vellovaa ihoa jokapaikka täynnä :kieh: Ja ei vieläkään mahdu mitkää aiemmat vaatteet päälle.

Meillä syödään ihan hurjan monta kertaa yössä ja pierut vaivaa edelleen. No kai tää tästä jossain vaiheessa helpottaa.

Nyt meen keittää makaronia

Jooseppi & Alexandra
 
Käytiin 3 kk neuvolassa ja Nooa oli kasvanut oikein mukavasti. Painoa on nyt 6240 g (5595 g) ja pituutta 63,8 cm (60,5 cm). Rintamaidolla mennään edelleen ja ensi kuussa aletaan maistelemaan sitten soseita - kivaa! :)

Neuvolassa sanoi, että tämmösillä pakkasilla (täällä siis -15 astetta) ei kannata ulkona nukuttaa, mutta voi aivan hyvin käydä esim. lähikaupassa. Täytyy vaan suojata vaunut siten, että vauvan ei tarvitse pakkasilmaa hengittää suoraan. Joku mainitsikin jo tuosta täällä. Hyvin Nooa tarkeni kun oli sisävaatteiden päällä vanupuku ja sitten sellanen fleece/toppapussi ja äitiyspakkauksen makuupussi (+ myssy, tumput yms). Lämmin oli muttei kuitenkaan hikinen.

Nooa ei vielä vierasta, mutta tutkii kyllä tarkkaan missä äiti tai isi on, jos jonkun muun sylissä on. Tosin ei kyllä aina - siskoni ja äitini sylissä viihtyi vähän liiankin hyvin :D

Tulee kirjoteltua tänne aivan liian vähän, mutta hyvä tekosyy on :) Joudun yöllä heräilemään 1h - 2h välein yleensä ja päivällä olen aikamoinen eläväkuollut :p Nooa ei siis kovin hyvin vielä nuku. Facebookin jaksan päivittää ja sitten palstan lukea, mutta kommentoin tosin vähän. Shame on me!!

Tammikuussa mennään vauvajumppaan - samaan paikkaan kuin Roona :) Vauvauintia mietin, mutta en jaksanut hakea, kun en varmaan jaksaisi siellä käydä. Kovasti kiinnostaa, mutta en tiedä kuinka pärjäisin niissä suihkutiloissa Nooan kanssa :LOL: :whistle: :ashamed:

Nyt pitää mennä syömään, että ehdin. Pikku määräilijä kuitenkin pian taas herää :)

uneksija85 ja Nooa 3 kk :heart:
 
Meille sitten iski Venlalla kauhea nuha. Viime yö meni puoliksi harakoille. Yö alkoi jo valmiisti kummasti, koska Venla meni tuntia aiemmin nukkumaan kuin tavallisesti. Sitten kun menimme itse nukkumaan alkoi pinnasängystä kuulua semmoista meteliä, että nenä on tukossa. No ei muuta kun mies lähti sipulia pilkkomaan, jos se vaikka auttaisi. Siitä puolen tunnin päästä kuuluu ihan puklausääni ja eikös neiti ollut limaa puklannut päällensä. No vaatteet vaihtoon ja yritin imeä nenä tyhjäksi. Kauhea huuto siitä lähti, mutta onneksi neiti suostui vielä nukkumaan. Tässä vaiheessa nostin jo neidin meidän viereen. Aamulla sitten huomattiin, että jossain vaiheessa on taas tullut limat pihalle. No kylvetys höyryävässä kylppärissä teki onneksi hyvää. Nyt on nenä jotenkin onneksi auki. No tähän sitten viimeistään pienikin toivo imetyksestä hyytyi, koska en raaski tarjota tissiä, koska pullosta on kuitenkin helpompi imeä. Mutta kyllä sitä tavallaan jo pelästyi, kun Venla sitten nukkui aamulla 3 tunnin päikkärit, että onkohan se nyt oikeasti kipeänä. Mutta kun heräsi, niin normaali meno jatkui. Mutta kyllä toi nuha taitaa vähän voimia verottaa, koska meni taas päiväunille, jaksoi vaan vajaa 2 tuntia olla hereillä.

Vauvan hoidosta: Luotan molempien vanhempien hoitotaitoon, omilla vanhemmilla on ollut yökylässä jo kerran ja lauantaina menee uudestaan. Jouluna mennään sitten useaksi yöksi miehen vanhemmille, ja siellä ollaan vähän niinkuin täyshoitolassa, johon kuuluu siis vauvanhoitopalvelukin :D
Oikestaan kaikille niille, joilla on omia lapsia, voisin antaa Venlan yökylään. Ja muutamille, joilla ei ole vielä lapsia, voisin antaa muutamaksi tunniksi. Riippuu kyllä tapauksesta.

Helinä ja Venla 3 kk ja 3 päivää
 

Yhteistyössä