**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Joulukuussa

HUH HUH :attn:

Kylläpä on ollut vilskettä ja vilinää taasen. Mies koko joulun töissä...7-15..piti vaan aluperin olla..mutta kuinkas sitten kävikään.. :ashamed: Normivuoron lisäksi hoisi vielä koko laitosalueen lumet, kun sitä nyt sattui tulemaan, pukkina olemiset juopoille ja narkkareille :LOL: ja olisi vielä pitänyt lähteä laitoksen siivoojan rikkoontunutta putkea huoltamaan...mutta onneksi osasi kieltäytyä...elikkäs me Kiepparin kanssa sitten oleskeltiin melkein hereilläoloaika 12h yksi koko joulun...eipä kiva fiilis ollu...mutta osataanpahan ainakin seuraavana jouluna ennakoida tilanne erilailla.. :eek:

Tämän kaiken lisäksi meillä oli se sossujen syynäyskokous tänään, mikä veti mun hermot aikas kireelle.. :'( Kerroinkin siitä jo aiemmin pinoissa...
Noh..hyvinhän kaikki meni lopulta, eli saadaan jatkaa aivan rauhassa elämäämme..ilman mtn kyttäämisiä, tai avohuollon tukitoimia..tms..poistavat meidät kirjoilta ja sillä siisti.. :attn: Mutta on sanottava vielä että ihmeellisiä kysymyksiä kyllä esittivät..kuten "mites kun Kielo on hereillä, niin mitä sinä teet sen kanssa ja minkälainen rytmi tytöllä on ja että ulkoilutatko lasta koskaan...jne..siis kävivät todella huolellisesti läpi kaiken mahdollisen ja mahdottoman..onneksi lopussa Kielo heräsi ja väläytti ihanan hymyn täteille jotka sulivat siihen hymyyn aivan totaalisesti... :heart:
Toikin juttu ois saanut jäädä käymättä..niin ei olisi niin pahaa oloa ollut koko ajan ..ja se tosiaan että välillä tuntui siltä että jos pieraisee..niin likka viedään... :/

Kiva lukea että muilla ollut perinteisiä jouluja :heart:

Ainiin, kävinpä sitten aleissa tänään ja hallelujah miten paljon porukkaa siel oli liikenteessä...ihan hiki meinas tulla kun katseli sitä väenpaljoutta... Porukat taas hamstraa kun on yksi arkipyhä tiedossa...

Palailen taasen..

Äippä 35v ja Kielo 15 vkoa :heart:
 
olkkis, jaksamisia teidän perheelle, tuollainen varmasti vetää mielen matalaksi pitkäksi aikaa. Mun miehen kotitalo myös paloi aikanaan ja heillä meni silloin melkein koko omaisuus, valokuvista lähtien kaikki muistot vaan nousi savuna ilmaan :(

Nuppu :attn: :hug:

Roona yritä laittaa ne jalat illalla ennen nukkumaan menoa kylmään vesiämpäriin jos auttais ( siis ei tarvi nukkua jalat ämpärissä :D )

Tänään huvikseen koitin josko saisi pojalle päälle uuden joulupukin tuoman ristomattiratia yökkärin 70cm , aattelin et ukkeli varmasti hukkuu siihen.. mutta se on sopiva !!! joko toi puku on pientä sorttia tai sitten tuo vauva on kasvanu ihan tosissaan.. :eek:
(Miks musta tuntuu että esikoinen käveli silloin kun 70cm kamat oli sopivia?!)

ninja ja pikku-ukkeli 2kk 3vko
 
Heips :wave:

Enpä oo taas kerenny kirjottelee kun on ollu sen verran touhuttavaa.. Ja jouluki meni reissates sukulaisilla :)
Meidän neidin ensimmäinen joulu oli kyllä mahtava.. sai paljon lahjoja lähinnä vaatteita mutta tuli muutamat lelutkin esim. nalle puh ja ihaa pehmolelut jotka on vissii 43cm :)
Tyttö oli hyvällä tuulella ja oikein nautti huomiosta :D

Meillä tyttö on innostunu perunaporkkana vellistä maissi velli ei uponnu yhtään.. Luumu sose menee nykyään ihan ilman irvistelyjä. ikävää ettei sitä voi antaa ku sillon tällön ettei mee vatsa liian löysälle, mutta nyt on taas neidillä massu kovana joten täytyneee taas antaa.. perunasose on kyllä sellanen mikä ei meinaa mennä ollenkaan. Onko muiden vauvoilla joitain soseita jotaka menee ainoastaan ja joitain mitkä ei mene olleskaan olis kiva kuulla?

Tyttö on TAAS flunssassa.. nuha ja ääni käheenä :( Nyt sitte on taas tullu valvottua..

Nyt olis tarkoitus sitte uudeksi vuodeksi mennä vanhemmille.. Ajatella kuinka aika taas rientää.. meijänki neiti on jo kohta 4kk :)

Nii ja vielä oli pakko sellanen kertoa että keskeytin opinnot n.4 vuotta sitten ja tänään tuli soitto kuraattorilta joka kosiskeli takaisin kouluun :LOL:
Ilmoitin oman tilanteeni ja yritin selittää että tuskinpa on aikaa lähteä opiskelemaan tai ylipäätään varaa niin pyysi että harkitsen asiaa ja ilmoittaisin opiskeluistani viimeistään toukokuussa, kyllä meinasin lentää pepulleni kun soittivat nimittäin n.3vuotta sitten tuli kirje missä luki että jos en ilmottaudu seuraavan vuoden opinnoille joutuvat antamaan paikkani pois ja käsitin että silloin olisi mun opinnot päättynyt.. no on se mukavaa että jaksavat pitää huolen näinkin pitkän ajan jälkeen =)

No jospa tämä ois tällä kertaa taas tässä.. pitäis yrittää vielä saada tehdyksi jotain täällä kotonakin :)

O&O + rinsessa
 
Heippis.
Olipa kiva käydä kaupungilla: Tampere näköjään säästää teiden kunnossapidossa? Hitto mitä lumikokkelia koko saakelin Hämeenkatukin! Onneks on hyvät vaunut niin pääs etenemään... Kattoin säälivänä kaupungilla kun parikin naista taisteli sellasten vaunujen kanssa joissa on sellaset pienet kääntyvät etupyörät... Ja voi että mä olin tyytyväinen, että otettiin sekin huomioon vaunuja valittaessa. Onhan ne joo näppärät ja kätevät - KESÄLLÄ! :LOL:

...sorry :ashamed:

ninja85 Mulla auttaa paremmin villasukat... Ja sitäpaitsi oon sellanen vilukissa, et jos kylmettäisin jalkoja - palelisin varmaan koko yön! Viime yönä olisin saanu kyl nukuttua ellei Vili olis vuorostaan valvonu :kieh: :headwall: ...Noh, ehkä tänä yönä... ehkä.... *huokaa syvään*

Soseista: Meillä ihan selkee suosikki on kukkakaali! Pelkkä peruna ei mene kunnolla alas, oliskohan perunan koostumuksessa vikaa? Kaikki hedelmät uppoo kyl tosi hyvin.
Eilen ja tänään on menny koko lautanen tyhjäks, ku oon tarjonnu yhdistelmää kukkakaali-parsakaali-peruna... Se tulee tosi nopeesti ja kätevästi, keittää perunaa ja heittää sit loppuvaiheessa kukka-ja parsakaalit kypsymään... Ja sit vähän keitinvettä sekaan; pyöräyttää teharilla tai sauvasekoittimella kunnolla soseeks - siitä tulee tosi mukavan ilmavaa, melkein vaahtomaista?! Ja kyl uppos Vilille! Yks on kans, että porkkanaa en voi antaa paljoa, Vilillä vissiin se tekee vähän mahanpuruja. Mut oonki sit keittäny ja soseuttanu kerralla vähän isomman satsin ja pakastanu. Pakkasesta on sit helppo lisää aina pieni porkkanasose-nappi (jääpalan kokonen) varsinaisen soseen sekaan... niin saa vähän sitä makua siihen :)
Mä oon huomannu myös sen, että kun Vilillä alkaa takkuamaan syöminen aina jossain vaiheessa... TYHMÄ ÄITI - se ruoka jäähtyy! Nyt oon tajunnu alkaa aina lämmittään sitä vähän mikrossa siinä kesken syönnin, niin johan taas uppoaa. Ei sitä itekään kylmää ruokaa syö mielellään! :headwall:

Mulla tuli sitten tänään täyteen tasan vuosi siitä kun pissasin tikkuun ja Vili ilmoitti tulostaan. Ja vielä parempaa: JO VUOSI TAKANA ILMAN TUPAKKAA! Sitä sietää olla ylpee tollasesta asiasta!! :D :saint: Ja jatkossa aion pysyäkin! Tupakoivat ihmiset haisee niin pahalle... Hyi hitto, mä en haluu et mun lapset joutuu kasvaan sen hajuisten ihmisten kanssa... :heart: Mä oon kyl niin ylpeä itestäni. 10v poltin, yli aski meni päivässä. Ja se loppu ku seinään kun sain tietää, että mun sisällä kasvaa pieni elämä. Ihme. Rakas. Ihana... pakko mennä pusuttaan sitä ihmettä... :heart:

Roona&Vili, 4kk+1vk+2pv & savuton loppuelämä. :)
 
Roona:
Mä olin tytön kanssa kotona miltein 3 vuotta ennen kuin meni päiväkotiin, aloitin opiskelut silloin. Ja me ei kyl önötetty kotona, käytiin kerhoissa ja kavereiden luona joilla oli lapsia useana päivänä viikossa. Ja tyttö kyl oppi ihan normisti puhumaan ja tuli sosiaaliseksi.

KYSYMYS:

vaikka nyt onkin 2 lapsi kaikki unohtunuu :ashamed:
olen antanut nyt maistella viikon perunaa ekana teelusikallinen kerralla muutama päivä
sit paria lusikkaa se loppu viikko..
miten te ootte antanut, siis milloin voi rueta antamaan kunnolla sitä sosetta?
tai miten kun sanotaan et yks ruoka aine viikossa..niin jos antaa tällä viikolla enempi perunaa miten se toisen ruoka aineen totuttaminen, samalla viikolla?
et antaa enempi perunaa ja vaikka samalla antaa maistella porkkanaa?
mites hedelmät?missä välissä niitä....

Ihan urpo olo :ashamed:

esmeralda ja Veetu koht 4 kk
 
esmeralda- Niin, se on ihan vaan itestä kiinni et mitä tekee ja missä käy lapsen kanssa... Enköhän mäkin ihan hyvin pärjää :) Välillä vaan panikoituu...
Soseista vielä: Meillä otettiin ekana parina päivänä sitä pottua pari lusikallista... Ja sit niin paljon ku poika söi :ashamed: Ihan hyvin se meni... Ja uusii ollaan otettu kerran viikossa, vaik vois kyl neuvolan "esitteen" mukaan varmaan useemminkin... esim 3pv päästä?
Meillä otettiin ekaks hedelmistä luumu jälkkäriks sit kun alkoi varsinainen ruoka upota kunnolla; 2-3vk päästä ekasta kerrasta.
 
schnuller
Esmeralda:Just ajattelin kirjoittaa samaa!!! =) Eli kun soseet aloitetaan kohta, niin kuinka paljon annetaan ja millä vauhdilla kasvatetaan määrää?Kuinka useasti päivässä maistellaan?

Mä ajattelin kans, että joku harrastus otetaan kehiin.Kavereita tapaillaan tosi harvoin, mutta nyt vuoden alusta olen päättänyt aktivoitua!Aikasemmin en ole viitsinyt kuljettaa kun on ollut niin tautiaikaa ja toinen niiin pieni.Töihin aion palata heti kun vanhempainvapaa loppuu heinäkuussa.
 
Tampereen kaupungin sivuilta löyty noita samoja juttuja mitä meidän neuvolasta sain ihan lapulla ohjeita... Mut pikainen copy-paste:

" Imetyksen jatkumisen kannalta on parempi antaa ensimmäiset lisäruoat peruna-,
kasvis-, hedelmä- tai marjasoseina lusikalla kuin vellinä pullosta.
Äidinmaidonkorviketta saaville vauvoille lisäruoat aloitetaan 4 - 6 kuukauden iässä.

Aloitus perunalla ja kasviksilla
Ensimmäisinä makuannoksina voidaan antaa esimerkiksi perunaa, porkkanaa, ke-säkurpitsaa, maissia, kukka- ja parsakaalia. Uusia ruokia lisätään yksitellen 1-2 uutta ruokaa viikossa. Kasviksia käytetään aluksi kypsytettyinä soseina ja vasta myöhemmin joukkoon voidaan lisätä esimerkiksi hienoa porkkanaraastetta.
Soseutettu ruoka löysennetään äidinmaidolla, äidinmaidonkorvikkeella tai vedellä.
Ensimmäisten soseiden tulee mieluiten olla melko löysiä ja hyvin hienojakoisia. Hiukan karkeampi ruoka menee noin 7 - 8 kuukaudesta eteenpäin ja lähempänä vuoden ikää ruoka voi sisältää pikkupaloja.

."

Muoks****
Tossakaan ei lue et miten sitä annosta kasvatetaan, mut mä oon menny ihan maalaisjärjen mukaan... eli lapsen ehdoilla.
 
schnuller
Juu, tuossa ruokaohjeessa ei tosiaan mainita sitä, että missä suhteessa sitä kasvatetaan.Jos joltain ohje siihen löytyy niin mielellään ottaisin vastaan.Kuinka monta kertaa päivässä sitä pottua alussa tarjotaan?Ja kuinka nopeasti ruokamäärää kasvatetaan, eli saako kolmen viikon päästä jo antaa esim.koko pilttipurkillisen verran?
Ei kai sitä pottuakaan niin paljon voi lapselle antaa kun se vaan syö.Kyllähän sinne siis pitää maitoakin vielä mahtua, muuten menee turhan tuhtiksi.Joten ei vissiin ihan lapsen ehdoilla, vai?

Annatteko se maidon potun maistelun jälkeen vai ennen?Miten myöhemmin, annatteko vaan sosetta ruualla ja maitoa seuraavalla ruualla, vai aina sekä että?
 
Mä tässä aikani kuluksi googletin vähän tosta vauvojen ruokailusta. Eipä siellä missään ole mitään neuvoja et kuin paljon annetaan missäkin vaiheessa - ja monessakin tekstissä luki että ihan maalaisjärjellä.

Kaikki vauvathan ovat niin erilaisia, se on niin yksilöllistä mitä ja paljonko kenenkin massu kestää. Sen takia ei varmaan olekaan mitään selkeää taulukkoa olemassa.
Vauvan ehdoilla siis siinä mielessä, että jos ei mitään masuvaivoja soseista tule, sitä voi varmaan antaa siis enemmänkin?

Kyselkää ihmeessä myös neuvolasta ohjeita jos on jotain epäselvää, sitä vartenhan he siellä ovat :) Meidän neuvolatäti antoi ohjeistusta, että kerran päivässä ja lounasaikaan (uusia ruokia varsinkaan ei illalla ettei oo yötä vasten masu sekasin jos on mennäkseen!!) Ja tosiaan että ekat kerrat vaan pikkuisen maistelua, ja sitten voi alkaa antaan jo ihan kunnon annoksen kun vauva tottuu. Ja niin meillä mentiin. Pikkuhiljaa Vili oppinu syömään, ja nyt se jo tosiaan menee koko annos kerralla kun on tajunnut että silläkin lähtee nälkä (mulla yks annos on n. desin verran, eli 100ml) :)

Ja mä jouduin alussa antaan maitoo pullosta soseen kanssa, kun se oli vaan pelkkää maistelua... nykyään ei enää tarvi, ja jos annan niin se on sellanen 40ml aterian päälle... Muut ateriat ihan pelkkänä maitona.


http://www.perhekerho.net/vauva/vauvanruoka_ikasuositukset.htm

 
schnuller
Niin se pitää neuvolasta kysyä asiaa sitten tarkemmin.Tuli vaan tuossa etukäteen mieleen, kun kohta alkais olla soseiden antoaika.Saas nähdä mitä sanoo uusista mauista. =)
Voi olla että viikon päästä jo aloitellaan maistelu, kun tuota kokoa on niin huimasti.
 
Meillä on kyl tosi mukava neuvolatäti, ja anto ihan hyvin ohjeita ilman ette edes kyselin...
Ja se ilme on kyl niin ihana, kun saa ekan kerran jotain muuta ku maitoo suuhun! =)

Mä taidan mennä väsäileen uutta pinoa... HUOMENNA ON TAMMIKUU 2010!!! |O :eek:

Kääk!
 

Yhteistyössä