**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Joulukuussa

schnuller
Nukkumisesta:Meillä nukutaan noin 22-02 ja 02.30-05.30.Edelleen siis yksi yösyönti, ja seuraava aikasin aamulla.Missäköhän vaiheessa meidän neiti alkaa nukkua putkeen jotain 6-7h????Sitä odotellessa...... :)
Toisaalta ruokailussa saattaa olla jo 5-5,5tunnin taukoja pisimmillään, mutta normaali on edelleen se 3-3,5.Yöllä pitää aina pitemmän välin, samoin iltapäivällä kun nukkuu 2,5-3tunnin päikkärit.No ikäähän ei vielä ole kun se kohta 2,5kk.
Saa nähdä miten käy päikkäreitten kanssa tänään, kun on ulkona -21pakkasta, joten ei voi ulkona nukkua.Tuskin nukkuu sisällä noin pitkää pätkää.

Kuinka usein vaihdatte vauvan pyyhkeen?

Harmittaa kun missasin tuon Joulupuu-keräyksen.Toisaalta tajusin, että Joulupata-keräykseen voi viedä myös vaatteita ym., mitkä sitten menee vähävaraisille perheille jouluksi.Joten nyt pakkailen muutamia pieniä vaatteita ja joitain pelejä, ja roudaan ne Joulupata-keräykseen 16.12. =)

Mä olen aina ollut sellainen maailmanparantaja, mutta nyt äidiksi tulon jälkeen se on vielä korostunut! :LOL:
 
Huomenta.
Kävin aamulla ilmoittautumassa vauvajumppaan! Hyvin mahtui mukaan, kun heräsin klo 7 jolloin se ilmoittautuminen alkoi... Heh. Tammikuussa alkaa, se on joka maanantai... Ja kestää toukokuulle, hinta 50?... Eli mun mielestä ihan kohtuullinen :) Ihana päästä Vilin kanssa jumppaamaan ja kaikkee härväämään!! :heart:

Vierastamisesta ei ole vielä merkkiäkään... Nauratti ihan, kun oltiin mammatreffeillä tossa jokin aika sitten, ja jätin Vilin Kerttuneidin syliin kahvilassa kun menin itelle tilaan.. Siellä se jätkä mennä tohotti ihan tyytyväisenä...
Mites muuten, kuin paljon te luotatte vauvaa muille? Mä muistan yhen tutun, joka ei jättäny vauvaansa hetkeksikään kenenkään syliin tms. Otti sen jopa vessaan mukaan, vaikka paikalla oli paljon ihmisiä jotka olis voinu sitä hetken kattoo...? Mulle on ihan luontevaa jättää Vili hetkeks jollekin katottavaks jos käyn ite veskis tms. Varsinkin jos on joku joka on tottunut käsitteleen vauvoja. Eli ihan huoletta uskalsin esim just Kerttuneidille jättää Vilin...

Nukkuminen. Täällä on kyllä joku taantuma menossa. Parhaimmillaan herään 2h välein antaan tilkan maitoa tuolle... Tiedä mistä sekin nyt johtuu? Yhessä vaiheessa mentiin jo 6h pätkissä öisin... Nyt oon ihan helkkarin väsyny ku joka yö joutuu heräileen kokoajan pulloo lämmittään ja peseen... Ja pahinta on se, et välillä Vili päättää sit herätä ihan kunnolla esim klo 4 aamulla leikkimään!!! Eilen tehtiin sit niin, et tietenkin laitettiin jäbä nukkumaan klo 18.30 kun kitisi jo väsyneenä... [Vili siis menee normaalisti jo klo 19 nukkumaan!!] Mut herätin sen sitten siinä klo 20.30 ja kyllähän poju sitten ihan virkeänä olikin yli tunnin, syötiin... ja sit takas nukkumaan. Eipähän yöllä alkanut leikkimäään vaikka heräsikin parin tunnin välein syömään... Mut oi voi helkkari mä oon väsyny!!!!

Nyt vois vaikka mennä kahvin keittoon, kun jäbä nukkuu vielä päikkyjä... (Herättiin 8.30, päikyille vähän ennen 10... :D)
 
Meillä on kylpypyyhkeenä vilille pari huppupyyhettä, ja nyt ostin hälle vielä kylpytakinkin KappAhlista... :ashamed: Kylvetään pari kertaa viikossa, ja pyyhe vaihtuu heti jos siihen jätkä kusee (eli aika usein) tai sit viimeistään kerran kuussa. Pyllypyyhkeita menee vaihtoon tämän tästä kun kuivailen niillä hoitotasoa jos tulee pissat, tai kuivaan pyllyä pesun jälkeen kun poimuissa on kuitenkin kakkajäänteitä... Eli usein niitä pestään meillä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Nuppu onnea, että nukkui noin, toiv. jatkossakin. Meillä on joka yö sama kaava, 22-04, sitten heräys 6.30 sitten 9 maissa.
Juu siis meillä on mennyt jo suht pitkään tuon pimun kanssa niin, että nukahtaa 21-22 ja nukkuu 6-8h putkeen--syöttö ja taas kuukahtaa 2-4h..toi viimeöinen olikin sit sillä saralla ensimmäinen että ihan vallan 11h putkeen tohotti.. Sitä edellisenä yönäkin tosin jo 9h putkeen, syöttö ja viel 3h putkeen....että kyllähän siinä jo itsekin ihan kivasti saa makoilla =) :wave:

Jos joku haluaa tai tarvii ja voin auttaa, niin voin kertoa tarkemmin miten meillä nukutaan niin hyvin...kun se uni on meille äideille niin kamalan tärkeää... :hug: :heart:
 
schnuller
Pakko hehkuttaa!Ajattelin, että en saa meidän neitiä tänään päiväunille millään, kun on tottunut nukkumaan aina iltapäiväunet ulkona.Laitoin hänet vaunuihin ja tutin suuhun, ja menin jatkamaan kotitöitä.Välillä alkoi kätiseen ja kävin nostamassa aina tuttia.Nyt 45minuutin jälkeen nukahti sinne.Katsotaan kauan nukkuu! =)

 
Meillä pullolla mennään muuten paitsi öisin ja joskus aamuisin sekä päivällä pitkien päikkäreiden jälkeen. Rytmi siis seuraava: Nukkumaan 21.30-22 ja syödään joskus 4-6 aikaan (noin 10 minuuttia, ellei satu tulemaan kakit housuun ja niin käy aika usein). Sitten noustaan 7.30. Mutta jos on itse aivan älyttömän väsynyt, niin leikin aamulla vauvan kanssa hetken ja nostan viereeni nukkumaan. Sitten saatetaankin herätä vasta klo 11 :ashamed:

Roona: Kun Vili kerran syö niin vähän, niin olisiko mahdollista, että se vaan muuten kitisee/hyörii sängyssä, esim ilmavaivoja. Meillä neiti joskus harvoin herää esim klo 1, mutta ei olekaan nälkä. Seuraavina kertoina kun niin on tapahtunut, olen kääntänyt Venlan vain kyljelleen ja uni jatkuu.


Me ulkoiltiin tänään tuolla pakkasessa vähän (täällä vajaa -15 C). Piti kävellä kauppaan 1,5 km päähän, mutta päätinkin sitten mennä bussilla edestakas. Ettei vain tule vauvalle kylmä, ja pöh, puin sille varmasti aivan liian paljon päälle ja otin sisälle nukkumaan loppupäikkärit. Saa nähdä kuinka kuuma neidillä on kun se herää, vaikka avasinkin toppapuvun ym. makuupussit. Sillä vaatetuksella olisi varmaan pärjännyt -30 asteen pakkasessakin. Ei edes posket olleet yhtään kylmät, että hyvin se harso suojaa ja ulkona en nyt niin kauhean pitkään edes ollut, mitä nyt hetken seisoin bussipysäkillä.

Mutta täällä on tänään ahkeroita: pakastin on sulatettu ja järjestelty, täkit ja tyynyt on ulkona tuulettumassa ihanan raikkaiksi ja sängystä kääntelin patjatkin, jotta ne ei painu kuopalle yhdestä kohtaa. Nehän pitäisi kääntää 3 kuukauden välein, mutta en nyt ihan niin usein niitä käännä, jos nyt kerran vuodessa
:whistle:

Helinä ja Venla 3kk
 
Mä kirjottelin tossa aiemmin tänne jo pitkähköt sepustukset, jotka hävis taivaan tuuliin, kun yritin lähettää ne. :headwall: Uus yritys, tosin vähän tiiviimmin.

Vaatteista meillä on nyt käytössä koko 62. Mä oon kans kauhee vauvanvaateshoppaaja. Itelle en oo ostanu mitään aikoihin, mut tytölle tarttuu aina jotain mukaan. 56-kokoisista vaatteista osa jäi tosi vähälle käytölle ja pari kokonaan käyttämättäkin. :ashamed: Mun lempparivauvanvaatekaupat on Lindex ja H&M. Musta noissa on tosi hyvä hinta-laatusuhde ja tosi söpöjä vaatteita ainaki tytöille.

Kylpypyyhkeitä meillä on 3 hupullista ja niitä pesen parin-kolmen käytön jälkeen ja tietysti sillon, jos pyyhkeelle tulee pissaa/kakkaa. Hoitotasolla meillä on iso kasa Ikean 0,5e maksaneita pikkupyyhkeitä sekä alustana että peppupyyhkeinä. Noita menee pesuun päivittäin varmaan 1-5. Hyvin ovat kestäneet 60 asteen pesua ja rumpukuivausta, vaikka halpiksia ovatkin.

Tyttö vetelee jo kolmatta tuntia päikkäreitä meidän sängyssä. Harvoin kyllä nukkuu noin pitkiä päikkäreitä enää nykysin. Toivottavasti schnullerin neitikin sai unenpäästä kiinni! :)

Rosehip ja typy tasan 3kk
 
schnuller
Wau, neiti nukkui sitten 30min sisällä normaalien 3 tunnin päikkäreiden sijaan.No toivottavasti nukkuu ensi yönä sitten paremmin. =)

Roona82:Mä luotan vaaviani kans sellaisille joiden tiedän osaavan häntä käsitellä.Jos hän on mun äidin, tädin tai siskon sylissä niin en katso edes perään, että tukevatko nyt päätä ym.Jos taas on mun isän sylissä, anopilla tai jollain muulla, niin annan kyllä olla sylissä, mutta seuraan kyllä toisella silmällä miten pitävät. :LOL:
Olin hieman hämmentynyt kun aikasemmin on kelvannut olla kenen sylissä tahansa, niin nyt on tosiaan alkanut vierastamaan.No, mutta ei se vauva siitä mene rikki, vaikka vähän parkuukin jonkun muun sylissä.

Olipahan Helinä muuten hyvä idea tuo patjojen kääntö.Taidanpa huomenna nostaa petivaatteet ulos ja imuroida ja kääntää patjat! =)

Tuosta pyyheliinan vaihdosta piti vielä sanomani, että meillä on yks sama pyyhe kylpyyn aina viikon verran eli kaks kylpyä.Sitten on toinen pyllynpesupyyhe, jonka vaihdan joka toinen päivä.

Mä en tykkää tästä pakkasesta yhtään kun ei päästä ulos!! :/
 
Vieläkö mahtuisi mukaan? Meidän esikoinen, poika syntyi 25.9.. useasti olen käynyt teidän keskusteluja lukemassa, mutta vasta nyt sain aikaiseksi osallistua keskusteluun :)

Meillä yöt menee yhdellä kahdella syötöllä, pikkumies menee unille 21-22 ja herää ensimmäisen kerran klo 1-2, yleensä yritän laittaa ensin tutin suuhun että jatkaisi unia koska ei herää niinkään nälkäänsä vaan mahaansa ähisee ja puhisee.. seuraavan kerran herätään sitten 4-5 aikaan ja sitten 8-9.. Poika pistää nukkumaan hyvin, mutta oikeastaan joka yö herää niihin mahakipuihin vaikkei päivällä mahaa valitakkaan.. käytössä meillä maitohappobakteerit ja cuplaton...

Päiväunet nukkuu tosi hyvin, pitkän pätkän ulkona.. tänäänkin laitoin ulos nukkumaan vaikka pakkasta olikin, mutta ei nuku sisällä kun pikku pätkissä.. hyvin on vaatetta päällä ja vaunut vuorattu..

Mistäs muusta oli ollut puhetta, ainakin vierastamisesta.. meilläkin jonkin verran jo vierastaa, varsinkin silmälasit on sellaiset että alahuuli alkaa väpättää ja märy tulee :D
 
Olipa ihana talvinen vaunulenkki ! Ah, kun teki hyvää ! Muuten mä en oikeen talvesta tykkää, mutta ei mitään valitettavaa kun aurinko paistaa, vitivalkoinen lumi narskuu kenkien alla ja on lämmintä päällä. Mä taidan olla tulossa vanhaksi :LOL:


Kaapolla oli päällä body, potkikset, sukat, äitiyspakkauksen sukat ja tumput, villahousut -ja paita, fleese pipo ja äitiyspakkauksen toppahaalari. Ja makuupussi oli vedettynä kasvojenkin yli. Mitään harsoa tai muuta ei vaunuissa roikkunut. Tämä vaatetus osui kerrankin nappiin. Oli lämmin, mutta ei hikinen. Ainoastaan toinen poski tuntui vähän viileämmältä.

Nukkumisesta, Kaapo yleinsä nukkuu klo 23-9. Mutta saattaa vaihdella tunnilla parilla suuntaansa. Eli nukkuu öisin putkeen 9-12 h. Jos aamulla syötän Kaapon sängyssä hän saattaa jatkaa unia vielä muutaman tunnin. Jos aamulla herättyään Kaapo ei heti vaadi ruokaa, otan hänet suihkuun mukaan ja sitten vasta syödään.

Jos päivässä ei ole sen kummempaa rytmiä, eli ei siis käydä missään, ollaan kokopäivä kotona enkä laita Kaapoa ulos nukkumaan, niin silloin hän nukkuu paritkin vähän lyhyemmän päikkärit ja saattaa vielä torkahdella aina välillä. Mutta jos ollaan vaikka kaupungilla tai kävelyllä, niin nukkuu päivässä yhdet pitkät (3-4 h) päikkärit ja muun ajan on sitten hereillä :)

Mä en sanois että Kaapo vielä vierastaisi, mutta joskus jos on jonkun muun kuin mun tai isin sylissä niin etsii heti katseellaan minut ja näyttää vähän hätääntyneeltä.

Tänään aamulla Kaapo heräili siinä 9.30 aikoihin mä annoin vähän maitoa ja poika jäi siihen mun viereen sitten touhottamaan. Katteli siinä leuluaan ja jotain puuhasi ja minä nukkuin vielä 12.30 asti... :ashamed:

Toivottavasti ei otettais tulevaisuudessa kovasti takapakkia ton nukkumisen kanssa... Jaksamista kaikille huonosti ja vähän huonommin nukkujille. :hug:
 
Ainiin vielä..
Mä oon jo aiemmin kirjotellu kun Kaapo yrittää, ja pari kertaa jo onnistunutkin, nousta istumaan. Ja sylissä kun hän on niin vetää välillä kauheat raivot jos ei saa siinä olla istuvassa asennossa. Mutta eihän noin pieni saisi vielä istua?

Mä jo pari viikkoa sitten kirjottelin, kun vein kolme isoa kassillista vaatteita kellariin.. Osa kerran käytettyjä ja pari käyttämätöntäkin.. :ashamed:
Käytössä meillä on nyt 60-62cm vaatteet, mutta muutamaa 56cm (mun lempparia) yritetään vielä änkeä päälle :D

Huomenna Kaapo 3kk ja neuvola
!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Huomenta.
Kävin aamulla ilmoittautumassa vauvajumppaan! Hyvin mahtui mukaan, kun heräsin klo 7 jolloin se ilmoittautuminen alkoi... Heh. Tammikuussa alkaa, se on joka maanantai... Ja kestää toukokuulle, hinta 50?... Eli mun mielestä ihan kohtuullinen :) Ihana päästä Vilin kanssa jumppaamaan ja kaikkee härväämään!! :heart:

Vierastamisesta ei ole vielä merkkiäkään... Nauratti ihan, kun oltiin mammatreffeillä tossa jokin aika sitten, ja jätin Vilin Kerttuneidin syliin kahvilassa kun menin itelle tilaan.. Siellä se jätkä mennä tohotti ihan tyytyväisenä...
Mites muuten, kuin paljon te luotatte vauvaa muille? Mä muistan yhen tutun, joka ei jättäny vauvaansa hetkeksikään kenenkään syliin tms. Otti sen jopa vessaan mukaan, vaikka paikalla oli paljon ihmisiä jotka olis voinu sitä hetken kattoo...? Mulle on ihan luontevaa jättää Vili hetkeks jollekin katottavaks jos käyn ite veskis tms. Varsinkin jos on joku joka on tottunut käsitteleen vauvoja. Eli ihan huoletta uskalsin esim just Kerttuneidille jättää Vilin...

Nukkuminen. Täällä on kyllä joku taantuma menossa. Parhaimmillaan herään 2h välein antaan tilkan maitoa tuolle... Tiedä mistä sekin nyt johtuu? Yhessä vaiheessa mentiin jo 6h pätkissä öisin... Nyt oon ihan helkkarin väsyny ku joka yö joutuu heräileen kokoajan pulloo lämmittään ja peseen... Ja pahinta on se, et välillä Vili päättää sit herätä ihan kunnolla esim klo 4 aamulla leikkimään!!! Eilen tehtiin sit niin, et tietenkin laitettiin jäbä nukkumaan klo 18.30 kun kitisi jo väsyneenä... [Vili siis menee normaalisti jo klo 19 nukkumaan!!] Mut herätin sen sitten siinä klo 20.30 ja kyllähän poju sitten ihan virkeänä olikin yli tunnin, syötiin... ja sit takas nukkumaan. Eipähän yöllä alkanut leikkimäään vaikka heräsikin parin tunnin välein syömään... Mut oi voi helkkari mä oon väsyny!!!!

Nyt vois vaikka mennä kahvin keittoon, kun jäbä nukkuu vielä päikkyjä... (Herättiin 8.30, päikyille vähän ennen 10... :D)

Paljonkos se Vili sitten silloin yöllä syö..puhuit tilkasta? Mites jos tosiaan on niin ettei sillä ole nälkä..että siksi heräilee niinkuin joku toinenkin oli hokanut että, ilmavaivoja..tms..? :hug: Toi on tosiaan veemäistä tuo yöllä kukkuminen...kaikki sympatiat täältä sinne :hug: :heart:

Ja sitten noista pulloista, kun kirjoitit että "pulloa lämmittämään ja peseen"..niin eikös sulla ole sitten niitä pulloja tarpeeksi kun niitä tarvitsee keskellä yötä ruveta peseskelemään vai käsitinköhän nyt ihan väärin..??
Meillä käytössä 12 ploa ja käytetyt pestään melkein heti käytön jälkeen yleensä illalla, jotta ei sit tosiaankaan tarvitse yöllä enään niitä peseskellä..siis saattavat seistä kylmässä vedessä päivän ja sitten illansuussa ne sutaisen... ;)

Tuosta nukkumaanmenoajasta jos vielä saisin hieman kommentoida..eli siis teillä mennään nukkumaan jo klo 19? Maalaisjärjellä ajateltuna..eihän sitä unta voi todellakaan riittää aamuun asti jos jo tuohon aikaan Vili nukahtaa..en ole mikään malliäiti ja yritän parhaani mukaan jeesata ja auttaa että saisitte pojallenne kivan nukkumistytmin...ka että äitikin saisi nukuttua kunnon yöunet..tuollainen yökukkuminen pidemmän päälle on tosi stressaavaa ja kuluttavaa..eli siis tuollaisia tuli mieleen...??Tsemppiä ja henges mukana..nimim..vauvojen kanssa aikoinaan yöllä valvonut äiti.. :(
 
jos sitä kerkeis kirjoittamaan. Mies ja lapsi nukkuu päikkäreitä :)
Mä olen niin kateellinen teidän pitkille yöunille, meillä yöllä heräillään neljä kertaa ainakin. Aamuyöstä nukkuu huonointen, mahaa kipristelee. Viime yönä nukkui ihmeen hyvin, heräsi vain muutaman kerran.
nuppu minä kyllä mielellään kuulisin teijän unirytmistä.

voi että kohta on joulu, kovasti odotan. Ja joulun jälkeen alkaa kova muutto, ihanaa päästä isompaan asuntoon. Saa kaiken roinankin mahtumaan.

nyt kutsu tuli ...
 
Joo no onhan toi klo 19 melko aikainen... mutta en mä halua lasta huudattaa ja pitää väkisin hereilläkään. Eilen tehtiin niin, että annettiin mennä nukkumaan ja sit otettiin sängystä vielä illemmalla ja siitä sitten heräili mun sylissä jossain vaiheessa, ja pidettiin teho-leikitykset... Tänään taidetaan tehdä sama. Aamulla heräillään yleensä siinä 8-9 aikaan... Ja päikyt (n.30min) on yleensä siinä 10 aikaan sitten... Iltapäivällä mennään pidemmille päikyille n. klo 13 ja yleensä nukkuu 2-4h...

Normaalisti ei kyl oo ollu sellasta "kukkumista", et pitää ihan alkaa seuraa pitämään... Mut nyt viime aikoina joo.. Mut onhan tuo vauvalle vielä tässäkin iässä ihan normaalia heräillä yöllä syömään. jotkut herää useamminkin kun kolmen tunnin välein... Mä veikkaan kans, et kyse ei joka kerta oo nälästä, vaan haluaa ns lohtumaitoa, ja veikkaan, että ikeniin... Tänään ainakin huutanut puol päivää ja hinkuttanut...

Mä yleensä huuhtasen pullon aina syönnin jälkeen, tai jätän likoomaan... Pieni vaiva se on siinä vaiheessa kun on kerran jo joutunut herään ja lämmitteleen maidot :)
 
Moikka,

Hävis sitten kaikki mitä olin kirjoittanu grrrrrrr............
No aluksi tohon lapsilukuun olen aina halunnut kaksi lasta. katotaan nyt onko se edes mahdollista, tarkoitan siis et jos luoja suo

Miellä herätään aamulla 8-9.30. Sitten nukutaan 30 min.Päikkäreille 12-13.00 nukutaan sellaiset 2-3 tuntia. Sitten viel pienet torkut 17.00 aikoihin ja iltapesulle 19.00 sitten nukkumaan 20-22.00.

Tänään oli niin vaikea päivä ku ei saanu tyttöä ulos. Ei se osannut nukkua sisällä :ashamed: Muttenkin kaipaa ihan kamalasti hellyyttä ja syliä. Suukkoja poskille ja sylittelyä.

Alexandra on oppinut käyttämään kumpaakin kättä tossa leikkimaton lelukaarella. oli vaan niin eri ihanan näköistä.

Meillä ei vierasteta ainakaan vielä. Kyllä mä luotan vauvaa muillekin ja annan mielelläni muiden sylii, mut en kovin pitkäks aikaa ku äidillä tulee kova ikävä.

Pyyheen vaihdan aina ku vaan likaantuu eli noin 2vko välein.

Meillä kans herätään noiden massuvaivojen takia 3-4 krt yössä. Lähinnä Alexandra herää siihen ku tulee ilmaa masussa.

Sain tänään varattua meille vauvauinnin, mutta muskaria en kai nyt sit saa meille mistää ja ku en salua niistä maksaa satoja euroja. Jo jollain vinkkiä otan vastaan

Jooseppi & Möykky 3kk
 
Heippa :wave:

Nuppu :hug: jaksamisia!!

Kukahan kyseli tuosta maidon luovutuksesta..MArrakuussa luovutin vielä sellasen 30 litraa, ja yhteensä 3 kuukaudessa luovutin sellaset 102 litraa :) Hyvä mieli on, etä olen saanut auttaa pikkupotilaita :) Osan rahasta oon laittanut säästöön, osalla tuli sitten osteltua ..taulutv ja mies halusi PS3 :whistle: ja tuollainen varsi-imuri, mistä saa ton rikkaimurin irti varresta, on kyllä kätevä keittiöimurina ;)


Nukkuminen meillä tyttö heräilee yleensä n.klo 9-9.30 aamulla, välillä jo 8 aikaan. Syö, pesut, vähän leikkiä. Sitten lähdetään esikoisen kanssa ulkoilemaan -> tyttö unille vaunuihin..nukkuu sellaset 10-10.30-13.30 unet, riippuu kuinka ehditään ulos ja kuinka tyttö herää. Esikko vetelee helposti unia kans 9 asti aamusta. Siten ollaan hereillä parisen tuntia ja yleensä laitan sitten vielä ulos nukkumaan 16-17 ja nukkuu n. klo 19 asti. sitten illan on siinä hereillä, Menee nukkumaan 22-22.30 ja nukkuu yön heräämättä!!Eli tyttö vetelee sellaset 10-11 yöunet syömättä.

vaatteistameillä menee vielä jotkut 56 kokoiset, mutta pääsääntösesti 62 käytösä.

3kuukautis neuvola oli tuossa kuun alussa, ja mitat oli 6,2kg ja 59cm, hyvin kasvaa ja täysimetyksellä mennään!!
Oon aatellut aloittaa kiinteitä tuossa 5 kk iässä, jos vaan nukkuu ja kasvaa hyvin, esikolle aloittelin 4,5kk iässä ja oppi kyllä hyvin syömään. Voi olla että jos jaksan niin aloitellaan tytönkin kanssa jo 4,5kk iässä,no aika näyttää.

Niin, te jotka ette aio ulkoilla pakkasilla, niin miksette? Esikko syntyi tammikuussa ja silloin helmikuussa oli kovia pakkasia ja kyllä me ulkoiltiin!!Ei neuvolassa ainakaan kielletty ja samoin nukkui myös parvekkeella päiväunet, tosin parvekkeelle paistoi aurinko.

Tänään kokosin piparkakkutalon ja viikonloppuna pitäs tehdä joulusiivous ja ja ja...onneksi joululahjat on paketoitu ja ostettu!!

Pyörähdin lasten kanssa tänään tuossa joulutorilla ja ihan mukava paikka oli, samoin tallipiha finlaysonilla!!

Tyttönen ja rinsessa 3,5kk :)
 
Nuppu09 Olisko sulla (miksei muillakin) jotain vinkkejä kuinka saisi vauvan nukutettua yöunille? Meillä siis se tilanne, että Sulo tykkäis kukkua ylhäällä vähintään 23 asti. Ennen meni nukkumaan n.22-23, mut tuntuu, että koko ajan menee myöhäisemmäksi. Selkeesti huomaa, että poika on väsynyt jo paljon aiemmin, mutta ei suostu nukkumaan, ainakaan omassa sängyssään. Yöt menee kyllä sitten hyvin, kunhan poitsun saa nukkumaan. Nukkuu nyt n. 5-6 tuntia ekan pätkän, sitten herää syömään ja nukkuu sitten vielä muutaman tunnin, heräilee n. 9.30-10. Lähinnä siis vaivaa se, että poika on väsynyt, mutta ei suostu nukkumaan..kauhee kitinä päällä vaan.

Meillä on käytössä 2 huppupyyhettä ja sit erikseen muutama pyllypyyhe . Pyllypyyhkeitä vaihellaan useemmin, mut huppupyyhe ehkä kerran kuussa. Tietty jos se likastuu aiemmin, niin vaihetaan.

Roona82
Mä luotan poikaa kans sellasille, joiden tiedän osaavan käsitellä pientä vauvaa. Ei mulla tosiaan oo mitään sitä vastaan, että Sulo on välillä jonkun toisen sylissä, että ite saan tehtyä jotain muuta. Mulla on esim. ihana ystävä, joka aina kyläillessään pitää Suloa tosi paljon sylissä ja haluaa jopa vaihtaa vaipat. Musta se on tosi kivaa, kun joku muu tekee sen välillä. Onko kellään muulla muuten sellasta, että luotatte omaan äitiinne apuna vauvan hoidossa enemmän ku miehenne äitiin? Mä oon huomannu itessäni tälläsen piirteen :ashamed: ...vaikka kyllä kai tuo miehen äiti yhtä lailla osais vauvaa pidellä ja hoitaa..mut kai se oma äiti sit vaan on oma äiti.

Sulo käänty tänään ekan kerran vatsalta selälleen. Aattelin, et se oli vahinko ja laitoin sen uudelleen masulleen, niin taas hetken päästä jätkä oli selällään...vaikka saattoihan toi olla tuplavahinko :D

Perjantaina oliski sitten 3kk neuvola ja eka rokotus(siis piikki)
 
HappyHippo meillä iltaruutinit seuraavanlaiset;

Ensinnäkin nukkuu joskus 18-20 vielä pienet tirsat..sitten 2dl velliä ja nakuna meitin isolla sängyllä köllöttelee ja mä lauleskelen ja hieron/paijailen pientä..kunnes rupeaa vaikuttamaan väsyneeltä..sitten pimu alasti ohkaseen kapaloon ja omaan sänkyyn, tutti suuhun, (ollaan vuokrattu sellainen pyörillä liikutettava pinnis, minkälaisia sairaaloissa käytetään) missä on äitiyspakkauksen vanupussi...likka kun tajuaa että nyt pitäs nukkua niin laittaa aina päänsä sivuasentoon ja tavallaan nunnuttaa vanupussia nenällään ja nukahtaa yleensä kivasti... :heart: ---Välillä saa huutokonsertin aikaiseksi kun ei haluais nukkua tai on jo yliväsynyt, mutta en nosta sängystä ylös....vaan lauleskelen ja paijailen tyttöä kunnes nukahtaa.... :heart: :hug: ----noilla eväillä ollaan parhaimmillaan menty 11h yöunet ja ilman että täytys käydä laittamassa yöllä tuttia suukkiin...normaalisti sitten nukkuu 21-06***syö ja nukahtaa viel pariksi tunniksi*** =)

Tosin täytyy kertoa, että aikamoisen homman olen tuossa tehnyt----elikkäs oltiin opetettu tyttö vähän liian hienoille tavoille..kuten sylissä nukuttamiseen ja kyseisessä sängyssä heijaamiseen...nyt parin viikon ajan olen ihan tietoisesti opettanut vähemmän hienommille..mielestäni avainsana onkin että vauva nukahtaa ihan itse rauhallisesti omaan sänkynsä ja että on turvallinen olo...tuo 2 viikkoa (oli meinaan aikas rankka vaihe ja vaatii paljon kärsivällisyyttä ja hermoja..meinasin jo monasti luovuttaa kun toinen vaan huus ja vaati sylissä nukkumista) ) onkin sitten tuottanut tulosta elikkäs nukkua tohottaa aikas hyvin ikäisekseen... :p

Näillä mennään ja kaikki vauvathan on tietysti yksilöitä..ja omanlaisiansa :heart:

Kielon Nuppu tasan 3kk :heart:
 
schnuller
Ihana Kielo-tonttu!!

jooseppi:Samma här!Eilinen meni 5-10min torkuilla, vaan yks 30min pätkä.Kauheeta kitinää ja ei kelvannut nukkua vaunuissa, ei sängyssä, ei meidän sängyssä eikä sitterissä.

Tänään on -17astetta.Joku kyseli, että miksi ei nukuteta ulkona -20 pakkasessa.Siksi ei, koska neuvolassa ja lastenhoito-oppaissa alle 6kk vauvojen ulkonanukutusraja on -10.Uskoisin että ei tee pienen keuhkoputkille hyvää.vai mikä on syynä?Ajattelin tänään kuitenkin koettaa niin, että nukutan ulkona sen 10min, ja sitten siirrän heti sisälle.Meillä ainakin merenrannalla tuuli on niin kylmä ja ilma kostea, joten -17asteen pakkanenkin tuntuu samalta kuin ois -30astetta.

Istumisesta joku kyseli.En tiedä mistä johtuu se suositus, että ei saa istuttaa vielä.Kuitenkin kehoitetaan röyhtäyttämään vauvaa polvella istuvassa asenossa, etunojassa.Meidän neidillä tulee paras röyhtäys siinä asennossa.Ei kai sitä väkisin voi pitää makuulla, kunhan vaan ei suoraan selkärangan päällä istu, eli aavistus kenollaan sivulle tai taaksepäin.
 
schnuller
Ai niin, nukuin viime yönä yhden 4,5tunnin pätkän!!En muista koska viimeksi nukkunut niin paljon kerralla! =)

Pullojen pesusta:Meillä yöllä ei lähdetä pulloja pesemään, vaan laitetaan pöydälle ja aamulla huudellaan ja laitetaan likoon.
 
huomenta!
Nyt jos kerkeis kirjoittaa, neiti vetelee aamupäikkäreitä.
Mäkin kattelin täältä Lahden suunnalta noita muskareita . Jännittää vaan että miten neidin kanssa tommosessa menee. kun neiti on vaan niin vähän aikaa päivästä hyväntuulinen. En voisi kuvitella että lähtisin neidin kanssa vaikka kahville kahvioon. Kerran kokeiltu ja silloin oli huuto korvia hivelevää. Toivottavasti itkuisuus vähenee kun se 3 kk tulee täyteen. Vaikka harvoin sitä kukaan kattelee kun lapsi itkee, mutta kyllä se mua ainakin hävettää jos lapsi vaan huutaa :ashamed:

Nukkumisesta meillä on iltasin rutiinit joita tehdään; kylpy ja hierointa. jonka jälkeen sitten yökkäri ja nukkumaan.
Mä en tiiä mitä ton vellin kanssa tekisin, meidän neuvolan täti sano että se ei "hyväksy" velliä. Kuulema turhaa syöttää vauva täyteen velliä kun maito kuuluis olla sen ravinto. Mutta en tiiä jos vaikka vatsaväänteet helpottais kun velliä antais?
viime yönäkin heräiltiin ainaskin 6 kertaa, silmät äipällä vähän ristissä.

tyttönen hurjan määrän oot luovuttanut! :)
 
Heips!
Olipas tullu paljon tekstiä...! Täytyy tulla paremmalla ajalla kommentoimaan kun Vili on nukkumassa! Piti vaan hehkuttaa, että tuo iltaherätystaktiikka toimi taas... Eli siis hellästi heräteltiin se taas touhuamaan... Simpsonien aikaan jätkä sit tohotti iskän sylissä sohvalla ja söi vielä iltavellit... Ja tohotus jatkui vielä sängyssäkin, eli yhteensä yli tunnin tohotti pystyssä, ja uni maistui sen jälkeen koko yön, siis toki heräs syömään 4h päästä, mut nukahti samantien, eli ei jäänyt häröilemään :)

Nyt lämmittään kesäkurpitsa-kukkakaali-perunasosetta... :p
 

Yhteistyössä