**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Joulukuussa

Ainiin, HappyHippo:
lisäsin sut tonne etusivun listalle. Olit näköjään TRE seudulta. Jos kiinnostaa "verkostoitua", meillä on oma "mammakerho", eli siis kymmenisen tyyppiä treffaillaan... löydetty toisemme täältä kaksplussalta... facebookistakin löytyy nykyään meiltä ryhmä. Jos kiinnostaa, niin Vivid pyörittää sitä fb-ryhmää :)
 
Ja täällä ollaan yhä vaan kipeenä, rupee pikkuhiljaa kyllästyttää tää jo!! :/

Kotitöitä täällä huusollissa tekee molemmat. Mä tosin olen aina joka toine viikko lasten kans keskenään, et sillo kaik hommat jää mulle, mut sit ku mies on kotona ni se tekee enempi kotihommii, ku mä!! Ruuanlaitto ja pyykit on mun heinii ja loput jääki sit miehelle!!! :D Mies muutenki meistä se siistimpi yksilö!!!

Meillä on nyt vakiintunu uni-/päivärytmi kivasti; 22-07 Stella nukkuu heräämät, sit vetästää maitoo huiviin ja jatketaa unii 9-10 asti!!! Sit ollaa pari tuntii hereil ja mennää ulos nukkuu muutamaks tunniks (vaihtelee tosi paljon 2-5h)!!! Jos nukkuu pitkät unet ni sit ollaa iltaa ast hereil, mut jos lyhyet, ni sit viel toiset lyhyet unet ulkosalla!!! Välil illal nukahtaa jo aiemmin, mut sit herätää kerra viel iltamaidolle!! :D

Meil on nyt alettu juttelee ja höpöttää ihan hullun lailla. Välil jopa Stella pelästyy omaa ääntää, ku nii kovalla äänellä jutusteluu... ihan ylisöpöö! :heart:

mama ja Stella (huomenna 3kk)
 
schnuller
Täällä käytiin tänään 2kk neuvolassa.Kasvanut oli huimasti.Syntyessään oli 1kk neuvolassa oli 5090g ja nyt oli 6060g.Ja pituuttakin oli tullut kuukaudessa 59cm---->63,5cm.Joten ei mikään hiirulainen! :LOL:
Ensimmäinen rotavirusrokote saatiin, eli se mönjä suuhun.Ja hyvällehän se näytti maistuvan.Oikein nassutti suullaan autuaan näköisenä.Neuvolatäti totesi että onpa hyväntuulinen vauva, terhakkaasti mahallaan sätkii ja pää pystyssä.

Omaa aikaa:eek:n jonkin verran.Aamupäiväunien aikaan yleensä laitan vähän paikkoja järjestykseen.Iltapäiväunien aikaan sitten otan enemmän omaa aikaa jumppaan, juon kahvia, syön, luen lehtiä ym.

Kotityöt:Mä hoidan sellainen pintapuolisen järjestyksen pidon, sekä keittiön ja ruokapuolen.Mies hoitaa meilläkin imuroinnin, moppaamisen, kylppäreiden pesut ja matot.

Nyt vois alkaa suunnitella joululahjoja.Tulevaisuuden lento-/koripallotähti nukkuu vaunuissa parvekkeella vielä. :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Täällä käytiin tänään 2kk neuvolassa.Kasvanut oli huimasti.Syntyessään oli 1kk neuvolassa oli 5090g ja nyt oli 6060g.Ja pituuttakin oli tullut kuukaudessa 59cm---->63,5cm.Joten ei mikään hiirulainen! :LOL:
Ensimmäinen rotavirusrokote saatiin, eli se mönjä suuhun.Ja hyvällehän se näytti maistuvan.Oikein nassutti suullaan autuaan näköisenä.Neuvolatäti totesi että onpa hyväntuulinen vauva, terhakkaasti mahallaan sätkii ja pää pystyssä.
:eek: Pitkä jäpikkä!!
 
Kotityöt menee meillä lähes samanlailla kuin Roonalla. Ihan huvitti kun mietin, että se teksti olis voinut olla mun kirjoittama. Myös oma aika kuulosti kovin tutulle. Päikkäreiden verran sitä omaa aikaa on mutta ei muuta. Ja sekin menee yleensä koneen ääressä (oma moga!) tai sitten keittiötä jynssätessä ja pyykkiä pestessä.

Meillä on jo ihan selkeä päivärytmi. Neiti menee nukkumaan 22-23 ja herää syömään klo 03 ja 06, sitten ylös puoli kymmenen aikaan. Muutamana aamuna olen joutunut ihan herättelemään meidän unikekoa kun se vaan vetäisi sikeitä ja kello tulee jo puoli yksitoista :LOL: . Sitten syödään aamupala (toiset vetelee silloin jo lounasta), röyhtäillään, istutaan sitterissä katsomassa telkkaria, ollaan hetki leikkimatolla ja sitten puolentunnin tirsat. Uusi ruokailu n. klo 12-13 sitten taas röyhtäytys, sitteri, leikkimatto ja ulos päikkäreille. Nukkuukin sitten vähintään kolme tuntia ulkona ja klo 17 herätellään taas syömään. Sitten neiti on illan hereillä, saattaa tosin vähän torkkua jomman kumman sylissä mutta periaatteessa hereillä aina yöunille asti. Kaiken kaikkiaan ruokakertoja tulee noin 5 + yöimetykset. Ihanaa kun on jo rytmiä *kopkop*.

Katsellaanko teilläkin telkkaria? Erica rakastaa tuijottaa toosaa eikä siinä saa olla ollenkaan edessä tai muuten neiti hermostuu. Onneksi ohjelmalle ei vielä ole niin väliä vaan kaikki menee :kieh: . Se on vaan jotenkin tosi söötin näköistä kun toinen tapittaa silmät isona Linnanjuhlia. Pukuarvostelut sentään jäivät vielä äidille :LOL: .

Meillä on ensi viikolla 3kk neuvola ja odotan sitä ihan hirmuisesti. Itsestä tuntuu ettei tyttö olis kasvanut ollenkaan mutta eihän sitä kasvua näe kun joka päivä toista tuijottaa 24/7. Meillä on ne kakkavaivat joten senkin takia mielenkiintoista tietää paino. Täytyy toivoa, että (10 kakkakerrasta päivässä huolimatta) jotain ruoasta imeytyisi ja neiti kasvaisi normaalisti. Huomenna saadaan postissa lähete lääkäriltä ulostenäytteeseen. Vastauksissa tosin menee 1-2 viikkoa, hui kuinka pitkä aika odottaa tietoa :/ Jos ne ovat puhtaat niin sitten kyseessä joku allergia, plääh. Nythän ollaan jo viljattomalla, munattomalla ja soijattomalla.

Nyt vaunuilemaan. Ärsyttää vaan kun ulkona on jo niin pimeetä ettei viitsi mitään metsälenkkejä mennä tekemään. Täytyy talsia noita tylsiä asvalttiteitä ettei ihan kompuroinniksi mene. Tosin jos päivät menevät näin nopsaa niin kohta on jo kesä :D

Cummastelija ja Erica perjantaina 3 kk
 
Moikka Moi

Tuosta kotityöstä, kyllä se taidan olla minä joka siihen mopin varteen tarttuu ensimmäisenä, mutta jos oikein patistaa miestä ni kyl se sit siivoo :D
Vapaa-ehtosesti mies kylläkin pesee pyykkiä ja välillä laittaa astiat koneeseen :whistle:
Vapaa-aikaa on joskus, mutta kun on kaks muutakin lasta Jutan lisäks ni kyllä siinä riittää vipinää, kakkonen nukkuu vielä päikkäreitä ja esikoinen joskus, haluaisin kyllä mutta kun tyttö on aika jääräpää:D Jutta menee nukkumaan 21-22 aikoihin, nukkuu yleensä sikeesti 6-7 syö sillo ja nukahtaa hetkeks aamul uudestaa, toki mieskin huolehtii taas vuorostaan Juttaa päivisin. Omaa aikaa on myös silloin kun lähtee lenkille vaunujen kanssa, ja yleensä mukaan tulee VempulaVimpula&Emma, päiväunien aikaa mennään ja kierettää joku yli 4km lenkki saa raitist ilmaa:) Sitte joskus illalla kun mies huolehtii lapsista(yleensä):D, saan juoda rauhassa kahvia ja lukea lehtiä tai tulla tietsikalle. Joskus myös vanhimmat lapset on pv-kodissa vaikkakin olen kotona yleensä keskiviikkosin, ei sillä ettei kotona sais olla mutta hommii tulee tehtyä sillo paljo ripeämmin.

NYt keittiön ääreen ------->

Aamutaivaanranta ja Jutta 2kk2vk1pv
 

Hei vain.

Tosiaan minusta ja Aamutaivaanrannasta on tullut ystäviä tän palstan kautta, ja ollaa melkee naapurei ja kiitos kuuluuRoona82 ku on tehny tän palstan:)
No mitäpä tänne päin?Eipä kummempii, yöherätyksiä on tosi vähän, saa nukkuu aika hyvin öisin:)
Emmalla on asiaa melkein joka päivä se on tosi suloista katsottavaa ja hymyt kaunista näkyä :heart:
Omasta ajasta onhan sitä Emma nukkuu yleensä 21-22, heräillään 6 syödään ja nukutaan ehkä vielä tirsat. Sitte sen jälkeen Emma syö ja puuhailee sen jälkee leikkimatolla/sitterissä jossa on lelukaari, telkkari Emma tykkää kans välil kattoo telkkuu esim. joku lastenohjelma mis o jtn Emman mielest hauskaa ni silmät suurenee ja hymyilyttää:D No leikitään jonku aikaa, sitten vedetään ehkä tirsat ja syödään. Päiväunien aikaa lähetään lenkille joskus myös seuraan liittyy Aamutaivaanranta, yleensä Emma nukahtaa vaunuisiin ja lenkin jälkee nukkuu terassilla, lenkin jälkee on jtn 2h kunnes Emma heräilee siivoilen vähän paikkoi, juon kahvia ja luen lehden. Unien jälkeen syödään, ollaan hetken hereillä nukutaan jos väsyttää, muuten touhuillaan jotain, mies ''valvoo'' yleensä Emmaa 17-20 aikoihin, ni sillä aikaa teen ruuan ja siivoan vähän, riippuu tietty miehen työvuoroista ainakin tiistai ja sunnuntaina on 07.00-15.00 ja lähtee uudelleen 21.00-07.00, jos on päivystys vuorot. Joskus löytyy sitä tällee kun Emma on hereillä kuten nyt istuu tossa sitterissä vieressä
Kotitöistä meillä molemmat tekee kaikkea melkein aina, mutta sillo kun mies o yö/kahessa vuorossa ni sillon teen enemmän Mulle kuuluu imurointi, moppaan, pyyhin pölyt ja siivoon esikoisen jäljet, mies laittaa astiat koneeseen, pesee pyykkiä ja kunnostaa/laittaa pihaa jos on jtn, pesee autot:D.

Nyt mentiin morjenttes

VempulaVimpula ja Emma 2kk3vk3pv? Vai:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Heippistä...
Eilen oli Vilillä jännä päivä, kun reissattiin mun isoisän luokse... Autoreissun jälkeen on aina vähän känkkis hetken aikaa, ja sit ku piti vielä takas kotiinki ajaa... |O Mutta on se aina sen arvoista! Se on ehkä yks maailman liikuttavimpia näkyjä, kun iso-iso-isä pitää tyttärentyttären poikaa sylissä ja molemmat hymyilee toisilleen. :heart: Ikäeroa yli 80 vuotta, ihan mieletöntä!
Me käytiin myös aika vasta miehen mummun luona, joka on muistaakseni 94-vuotias. Tyttö hymyili kovasti isomummulleen ja isomummu oli niin onnellinen meidän nyytistä. Ikäeroa melkein 100 vuotta, ihan hurjaa!

Omaa aikaa tuntuu, että toisina päivinä on runsaasti ja toisina ei yhtään. Ne omat hetket tulee melkein roikuttua koneella, tosin lasken kyllä vaunulenkkeilynkin omaksi ajaksi. Joskus laitan ruokaa/leivon, mut aika harvoin tulee siivottua.. Mä yritän sen verran ainakin saada joka päivä omaa aikaa, että pääsen rauhassa suihkuun. Jotenki tosi terapeuttista pestä hiukset jollain hyväntuoksusella shampoolla ja hoitoaineella ja antaa lämpimän veden huuhtoo kaikki ajatukset pois. Suihkuun ei myöskään kuule, jos tyttö päättää kiukutella iskälle sillä aikaa. ;)


Reissuun
olis ihana lähtee! Nythän se olis vielä helppoo, kun neidin ruuat kulkee mukana 24/7. Pitää kattoa, jos tässä vielä täysimetysaikana jossain kävis.

Täällä on tyty alkanut pulautella aika paljon. Melkein joka ruokailun päälle tulee maitoa pihalle, joskus jopa tunninkin jälkeen. Ei näytä kyllä neitiä vaivaavan, mutta äiti on vähän ihmeissään, kun ei moista oo aiemmin ollu. Jospa siitä jotain imeytyiskin...

Kakkakin on kadoksissa jo neljättä päivää. Sitä lastia odotellessa... :whistle:

Imetyksestä vielä.. Musta tuntuu, että mulla on heruminen hidastua iltaa kohti tosi reippaasti. Aamusyötöillä lähtee herumaan nopeesti, mut siitä se sitten pikkuhiljaa hidastuu ja illan vikoilla syötöillä heruu jo niin hitaasti, että typy saa imeä pitkään, ennen ku maito alkaa virrata. Ja hermohan siinä toisella menee aika nopeesti, kun väsymys ja liian hidas heruminen alkaa ottaa päähän. Illalla tissit on tyhjät jo etumaidosta, joten sekään ei oo helpottamassa neidin känkkäränkkää. Onks muilla samaa? Mut edelleen tissit suihkuttaa. Siis vaikka ne olis tyhjät etumaidosta, niin herumisen alkaessa molemmat tissit suihkuttaa yhtä aikaa maitoo. Tänään kokeilin sitä selällään imettämistä ja lepäävä tissi suihkutti 5 senttiä korkeen maitokaaren ilmaan, vaikka siis makasin selälläni ja se tissi oli tuntia aiemmin syöty tyhjäksi. Ei tosta imetysasennosta muutenkaan tullu oikein muuta kuin sotkua.

Tyttönen, minkä verran luovutit maitoa marraskuussa? Hieno juttu kyllä tuo luovutus! Ois pitäny iteki lähtee mukaan, kun maitohomma lähti niin hyvin käyntiin sillon syyskuussa.

Rosehip ja mussukka 12viikkoo

 
Omaa aikaa:päiväunien aikaan noin 3,5 tuntia ja sitten illalla aika usein jaetaan ilta puoliksi miehen kanssa, joten silloinkin on omaa aikaa.

Imetys on jälleen taas ruvennut takkuamaan, mutta eipä se haittaa. Kunhan vain öisin riittäisi maito yhteen syöttään, niin ei tarvitsisi silmät ristissä pulloa lähteä lämmittämään. Päivällä maitoa ei edes riitä yhteen syöttöön vaan aina täytyy jatkaa pullolla. Toinen tissi on kai aika kuivaksi jo mennyt, eikä pumppaamallakaan saa enää tisseistä mitään pihalle, vaikka muka niitä pingottaisikin. Mutta eiköhän me pulloilla pärjätä hyvin.

Helinä ja Venla (melkein 3 kk)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Katsellaanko teilläkin telkkaria? Erica rakastaa tuijottaa toosaa eikä siinä saa olla ollenkaan edessä tai muuten neiti hermostuu. Onneksi ohjelmalle ei vielä ole niin väliä vaan kaikki menee :kieh: . Se on vaan jotenkin tosi söötin näköistä kun toinen tapittaa silmät isona Linnanjuhlia. Pukuarvostelut sentään jäivät vielä äidille :LOL: .
Joo kyllä, Kaapo tuijottais telkkaria kokoajan jos vain antaisi. Kaapo saattaa sohvalla ollessaan liikkua tosi paljon että näkee telkkarin. Välillä on pää ihan linkussa ja todella epämukavan näköisessä asennossa, kunhan vaan näkis telkkarin. Ja samoin jos telkkari on kiinni Kaapo tujottelee sitä, kuin osottaisi että sielä alkaisi jotain tulla.

Telkkaria ei siis anneta katsoa, mutta pojalla on kova yritys. Tai tunnustetaan, kerran annoin katsoa pikkukakkosen ja kerran poika katso vähän aikaa hiitoa että sain siivottua.

Mutta niin paljon olen lukenut tutkimuksia siitä, kuinka haitallista televison katselu on, varsinkin alle 2-vuotiaille. Aiheuttaa lapselle mm. ahdistusta, ylivilkkutta, oppimisvaikeuksia ja jos katsoo ulkomaankielisiä ohjelmia puheen kehitys hidastuu.

Me meinataan jättää Kaapo ens viikolla ekaa kertaa hoitoon. Kaapon pappa ja hänen vaimonsa tulee meille, kun me mennään miehen kanssa teatteriin. Jännää!!
 
J84
Moro taas pitkästä aikaa!!

Pisti silmään tuo lasten ja heidän iso(iso)vanhempien ikäerot :D Samun isomummu on 92 vuotta, meidän suvun vanhin :heart:

Kotitöistä, mä teen ne yleensä yksin, koska ukko käy töissä. Mut sitten viikonloppuisin se kyl pesee pyykkiä ym. muuta pikku hommaa jos näyttää siltä et oon ite ollu laiskalla päällä. Ja yhdessäkin silloin tällöin puuhaillaan..oon kyl tosi malttamaton, et en millään jaksa odottaa ukkoa kotiin, et saisin jonkun asian hoidettua :| Joskus, kun pyydän ukkoa hoitaa jonkun homman niin oon tullu siihen tulokseen, et saan ite sen hoidettua paljon nopeemmin pois alta, kun teen ite...vastaus, kun on yleensä, et kohta..ja sit mulla kyrvähtää :/

Omasta ajasta, aamuisin mulla saattaa olla tunnista kahteen omaan aikaa laittaa koti siistiks. Samu, kun yleensä jää nukkuun meidän jälkeen niin mä hipsin Micon kans alas ja laitan sen kattoon piirrettyjä aamupuuron jälkeen..siinä saan sit rauhassa touhuta kaikenlaista, ilman et yks "ylimääräinen persreikä" roikkuu käsivarrella. Mä oon kerran käyny jo kuppilassa "yhdellä", joka sit tosin venyi :ashamed: aamuinen päänsärky kyl sit taas muistutti, et mikä odottaa, kun menee noposteleen olutta :x Muuta omaa aikaa mulla ei taida oikein olla..nytkin ukko on taas pajalla auton kimpussa ja mä yksin kolmen pojan kanssa. Se oli siä torstaina, perjantaina..lauantaina rapulassa ja tänään taas pajalla...ois joskus kyl kiva päästä nukkuun silloin, kun väsyttää. Mut tietäähän sen, et saan siitä vaan narinaa jos ukko joutuu työpäivinään valvoon ylimääräistä :/

Telkusta, Samu tykkää katsella sitterissä telkkua, varsinkin piirrettyjä, kun ne on kivan värisiä ja niissä soi yleensä musiikki.

Täällä muuten harjoitellaan kovasti kyljelleen kääntymistä :heart:

J84 ja Samu 2,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Katsellaanko teilläkin telkkaria? Erica rakastaa tuijottaa toosaa eikä siinä saa olla ollenkaan edessä tai muuten neiti hermostuu. Onneksi ohjelmalle ei vielä ole niin väliä vaan kaikki menee :kieh: . Se on vaan jotenkin tosi söötin näköistä kun toinen tapittaa silmät isona Linnanjuhlia. Pukuarvostelut sentään jäivät vielä äidille :LOL: .
Joo kyllä, Kaapo tuijottais telkkaria kokoajan jos vain antaisi. Kaapo saattaa sohvalla ollessaan liikkua tosi paljon että näkee telkkarin. Välillä on pää ihan linkussa ja todella epämukavan näköisessä asennossa, kunhan vaan näkis telkkarin. Ja samoin jos telkkari on kiinni Kaapo tujottelee sitä, kuin osottaisi että sielä alkaisi jotain tulla.

Telkkaria ei siis anneta katsoa, mutta pojalla on kova yritys. Tai tunnustetaan, kerran annoin katsoa pikkukakkosen ja kerran poika katso vähän aikaa hiitoa että sain siivottua.

Mutta niin paljon olen lukenut tutkimuksia siitä, kuinka haitallista televison katselu on, varsinkin alle 2-vuotiaille. Aiheuttaa lapselle mm. ahdistusta, ylivilkkutta, oppimisvaikeuksia ja jos katsoo ulkomaankielisiä ohjelmia puheen kehitys hidastuu.
Meillä ihan sama homma ton telkkarin kanssa. Oon nähny kavereiden lapsia jotka on tyyliin "kasvatettu" televisiolla... Ja meillä tulee kyllä oleen tosi tiukat säännöt telkkarin kattomisesta. Vilikin tosiaan jos näkee telkkarin, jää vaan paikoilleen jumittaan ja tuijottaa sitä. Leikkimatto on sohvan takana sillai, että siitä ei näe telkkaria... Ja paljon aktiivisempihan tuo poika siinä leikkimatolla on kun ei näe sitä töllöä...

Mun mielestä ihan ilman mitään tutkimuksiakin; TV passivoittaa lapsen... Ihan sama mitä sieltä katsoo. Liika töllön katselu vie niin paljon aikaa muilta niin tärkeiltä asioilta: kuten leikkimiseltä. Lapsi oppii ja kehittyy leikkien avulla... Ja lapsen oma mielikuvitus, kekseliäisyys, oivaltaminen... niin moni asia varmasti kärsii jos vaan passivoituu tuijottamaan töllöä. ITSESTÄKIN sen huomaa... Jos kattoo koko illan vaan telkkaria, jää äkkiä kaikki muut hommat kyllä hoitamatta! Ja muutenkin jaksaminen on sitä tai tätä...

Ja mä en yhtään liioittele, mut erään tutun lapsilla on kummallakin oma telkkari omassa huoneessa, ollut jo alle kouluikäisestä saakka. Lapset on tosi epäkohteliaita, levottomia, nirsoja ja valittavat joka asiasta, mitkään leikit eivät kiinnosta ja kokoajan pitää olla joku ohjelma pyörimässä telkkarissa ihan vaan vaikka taustalla. Heidät myös nukutetaan niin, että tv jätetään päälle huoneessa... Eivät nukahda muuten. Siinä on vähän mopo karannu käsistä? Oon ite ollu näitä lapsia hoitamassa, ja siis... En kyllä toista kertaa jaksanu ottaa hoitoon. Mikään ei kelvannu, ulos eivät halunneet lähteä leikkimään... pelkästään disney pyöri telkkarissa ja poika hakkas autolla pöytää samalla... tyttö istu töllön edessä barbi kädessä.... Niin, ja näillä samoilla tyypeillä myös siis sillä pikkupojalla (silloin kun hoidin heitä oli 5v) oli oma pleikka2 kans... ja etevästi pelas GTA:ta sillä! Eli varasteli autoja ja lahtas porukkaa!! Sehän on ihan järkky k18 peli! Mahtaa tulla terävä ja terve lapsi isona??

Sori tästä nyt tuli kauhee paasaus-teksti... :ashamed: Toivottavasti kukaan ei ota itteensä, jokainen tekee ja kasvattaa lapsensa miten parhaaksi katsoo. Ja on meilläkin jo TaoTao dvd-paketteja ostettuna... Mutta ne on vasta sitten joskus kun niistä tarinoista jotain lapsi ymmärtääkin. Ja varmaan säännöstely telkkarin kans tulee, tyylin 1h/pv tai jotain...

Heh... Mies lähti Viliä nukuttaan yli puol tuntia sitten... Kuuluu makkarista aika tasanen sahaus... Kävin kurkkaan, mies kuorsaa siinä, Vili edelleen touhottaa ja leikkii iskän kädellä joka on Vilin mahan päällä :D :LOL: Pitäsköhän mennä peitteleen ne kummatkin ja lähteä pullojen keittoon?

:heart:
 
TV:n katsomiseen tulee myös sit myöhemmin joku aika/ohjelmamäärän rajoitus.. meilläkin poika katsois mieluummin telkkaria vaikka makaiskin lelukaaren alla. siks oon kans kiinnittänyt nyt huomioo siihen että missä kohtaa leikkimatto on ja mihin suuntaan poika siinä on ;) jos tarvin omaa aikaa (mulla sitä on kun jätkä menee yöunille, muutoin tositosi harvoin, kun päivisin päikkärit nukutaan vaunulenkkeillen tai sit meitsi nukkuu pojan vieressä..), laitan Viltsun lelukaaren alle mutta jos vaikuttaa siltä et jäbä ei suostuis lattialla olemaan ja todella tarviin sen ajan, laitan tv.n päälle. onneks viihtyy kyl tosi hyvin lelukaarensa alla..nyt kun ihan kunnolla onnistuu tuo tarttuminenkin niihin leluihin :heart: myöskin hän on oppinut että mikä lelukaaren leluista helisee ja mistä näkee itsensä (on peili siis), aivan kuten Roona joskus kirjoitti että Vili on ymmärtänyt sen tärisevän lelun =)

moni täällä on sitä sanonut ja mäkin taas totean: on se vaan ihanaa nähdä kun lapsi kehittyy. en mä ennen ikinä voinut kuvitellakaan että lapsi tuo näin paljon iloa ja kehityksen seuraaminen voi olla näin "jännää" :heart:

torstaina olis sit ensimmäinen lentoreissu Viltsun kanssa, saa nähdä miten sujuu :whistle:

kerttuneiti ja Ville ens viikolla 3kk


muoks; Ville naureskelee ja juttelee mukana kun luen hänelle äp:n iloinen lorutoukka -kirjaa. ollaan myös luettu vähän joulupukkikirjaa..ja pukki sai kans pojalta komeen hymyn. onko muut lukeneet jo kirjoja vauvalle?
 
schnuller
Roona82:Meidän tuleva lentopalloilija/koripalloilija onkin neitokainen.Mä en tiedä, mutta onkohan pojan normaalisti tyttöjä pidempiä syntyessään.....?

Telkkarista:Meidän neiti kans katselee telkkaria.Tykkää kun on liikettä, valoja ja värejä.Sitten kun se alkaa jotain ymmärtämään mitä siellä on menossa, niin sitten rajoitetaan sitä tv:n katselua vasta.Uskon, että nuo tutkimuksetkin on tehty niin, että alle 2vuotiaissakin on tutkittu oikeesti jotain 1-2vuotiaita.Ihan pienet vauvat ei ymmärrä vielä mitään siitä itse ohjelmasta.En olisi huolissaan myöskään siitä kielen oppimisesta, koska on todettu myös, että kaksikielisten lasten puheenkehitys ei tule loppuen lopuksi niin hirveästi jäljessä.Mielellään kasvattaisin lapsen jopa kaksi kieliseksi.
Kuulostaa ihan hyvältä kyllä tuo 1h/päivässä.Sitä mekin varmaan aletaan noudattamaan sitten kun alkaa ymmärtämään ohjelmaa, eli jossain yhden vuoden paikkeilla.Kyllä lapsi tarvitsee nimenomaan aikaa leikkiä, jotta mielikuvitus kehittyy, ja paljon raitista ilmaa.
 
schnuller
[/b]Kirjoista[/b]:Meillä luetaan myös vaaville kirjoja.Olen lukenut lasten runokirjaa Tiitiäisen pippurimylly, sekä äp lorukirjaa.Lisäksi ollaan luettu Uppo-nallen loruja.En tiedä kuinka paljon ymmärtää niistä, mutta luen kuitenkin, koska meillekin on kotona luettu aina paljon, ja tykkään kaikenlaisesta kirjallisuudesta.
 
Oho! schnuller: Jotenkin vaan oletin, että on poika kun on noin hyvin kasvanu vartta... Eli: ei pidä yleistää! :ashamed: Eiköhän se pituuskasvu oo kuitenki geeneistä kiinni, eikä sukupuolesta! :)

Mä oon lukenu Vilille mun omia vanhoja lasten satukirjoja... Vaikkei niistä mitään vielä tajuakaan :) Mulla on myös sellanen iltasatukirja, missä on pieni iltasatu vuoden jokaiselle päivälle.
Vili on jo oppinut katselemaan niitä kuvia kun luen, tykkää myös kädellä jo hipelöidä niitä :) Ja nauttii suunnattomasti kun mä luen niitä sillai hassuilla äänillä ja teen myös äänitehosteita mukaan
:LOL: Saatiin myös Vau'kirjasta sellainen pehmeä rapiseva kirja missä on muutama laulunpätkä. Vili tykkää siitä ihan hirmuisesti, varsinkin hämä-hämä-häkistä ja bussilaulusta... ja tietty siitä kirjan hypistelystä :)
 
Mä oon hyvin samoilla linjoilla telkkarin suhteen kuin Schnuller. Toistaiseksi Erica saa kyllä seurata telkkua mutta sitten kun alkaa siitä jotain ymmärtämään niin rajoitukset ehdottomasti peliin! Ja silloin kun leikitään niin silloin leikitään eli telkku on pois päältä ja keskitytään yhdessä oloon ja leluihin. Itse olen kaksikielinen enkä usko ollenkaan tuohon vieraskielisen ohjelman tuomiin ongelmiin., En edes usko, että näin pieni lapsi osaa kuunnella telkkarin puhetta. Yleensä minä höpötän koko ajan ja neiti kyllä kuuntelee ennemmin äidin ääntä kuin telkkua. Tuonhan pitäisi siinä tapauksessa päteä myös ulkomaiseen musiikkiin... Mutta jokainen kasvattaa lapsensa itse parhaaksi katsomallaan tavalla ja tuskin mikään on suorastaan pahasta kun muistaa kohtuuden ja välttää Roonan kertomia tapauksia (järkkyä!)

Rosehip, älä stressaa tuosta pulauttelusta. Aivan käsittämättömistä pukluista huolimatta lapsi onnistuu yleensä imemään maidosta tarvittavat ravinteet. Meillä Erica sairastaa refluksitautia ja pulauttaa "kaiken" 24/7 eli heti kun neidin laskee vaaka-asentoon niin kaikki tulee ulos, välittämättä kuinka monta tuntia sitten syötiin. Tosin hyvän lääkityksen myötä tämä on onneksi vähentynyt . Alkuun itkin illat ihan paniikissa mutta kyllä neiti tyhjennyksistä huolimatta on kasvanut, onneksi. Tsemppiä ja toivotaan että pulauttelu vähenee!

Mua naurattaa kun mietin, että antaisin meillä miehen hoitaa pyykit. Kyllä taitaisi käydä niin, että koko perheen vaatteet olisivat kokoa 62cm ja sateenkaaren kirjavia :LOL: Hän saa pitäytyä imurissa ja mopissa niin mä hoidan pyykit, ihan oman mielenrauhan ja lempivaatteiden takia.
 
VOI HELVETTI ETTÄ SÄIKÄHDIN ÄSKEN!!! :eek: Ryntäsin etsimään soivaa puhelinta neiti sylissä ja KOMPASTUIN :headwall: :headwall: :headwall: Vedin lipat lattialle mutta jotenkin onnekkasti sain pidetyä neidin sylissä. Retkahti kyllä aika pahan näköisesti :ashamed: mutta ei onneksi käynyt mitään, siis tytölle. Mun jalka on nyt saatanan kipeä, istun pakastevihannekset nilkassa ja katson jalan turpoamista. Perkele!!! :x :headwall: Onneksi ei Ericalle sattunut mitään mutta kyllä säikäytti... ja oma kipu kiitettävän kova :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
VOI HELVETTI ETTÄ SÄIKÄHDIN ÄSKEN!!! :eek: Ryntäsin etsimään soivaa puhelinta neiti sylissä ja KOMPASTUIN :headwall: :headwall: :headwall: Vedin lipat lattialle mutta jotenkin onnekkasti sain pidetyä neidin sylissä. Retkahti kyllä aika pahan näköisesti :ashamed: mutta ei onneksi käynyt mitään, siis tytölle. Mun jalka on nyt saatanan kipeä, istun pakastevihannekset nilkassa ja katson jalan turpoamista. Perkele!!! :x :headwall: Onneksi ei Ericalle sattunut mitään mutta kyllä säikäytti... ja oma kipu kiitettävän kova :(
Hui kamala :( Mulle sattui kans säikähdys tossa pari viikkoo sitten... Olin menossa rappuja alas Vili sylissä toppa-makuupussissaan. kun mulla kenkä jotenkin klenkkas ja nilkka taittu samantien ja rymähdin selälleni rappusissa. Onneks selälleni, ja onneks sain Vilin pidettyä tiukasti rintaani vasten. kamala kipu ja kiroilu siitä tuli, ja tottakai Vili pelästy ja alkoi itkemään... Onneks ei sattunu pahempaa, tosin nilkka on vieläkin välillä kipee, tais mennä nivelsiteet. ei uskalla mitään pitkiä avaunulenkkejä joka päivä tehä... Mä istuin, puoliks makasin siellä meidän rappukäytävässä varmaan 5min ja tärisin kun pelästyin niin paljon, ja nilkkaa särki...

Toi on varmaan joku äidinvaisto, et sitä lasta pitää ja suojelee niin tiukasti ja tukevasti ja reagoi kaatumiseenkin vaistolla sillai että vauva pysyy matkassa mahdollisimman turvallisesti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Siis onko pojat normaalisti pidempiä syntyessään? :)
Meillä ainakin esikoinen (tyttö ) oli syntyessään pidempi (54cm) kuin meidän Touho-Taavetti (52cm). En sitten tiedä onko poikkeus...

Pakko tuosta Artun tv:n katselusta kommentoida sen verran että hän kyllä katselee telkkaria, yleensä Sub Junioria. Sieltäkin katsellaan vaan Unelmatarhaa ja muita "vauvaohjelmia". Se on vaan sellainen fakta että mä en saa kyllä hetkeksikään poistua vierestä jos ei oo telkkari auki. Meillä ei myöskään vaikuta lelumatolla touhuilemiseen se, onko telkkari auki vai ei. Samanlainen viuhtominen ja polkeminen menee oli tv kiinni tai auki.

Mä laitoin meiltä tänään sitterin vähäksi aikaa pois käytöstä. Artun kallo on selvästi vasemmalta puolelta. Jotenkin lattialla poitsu pitää enemmän päätään oikealle käännettynä joten toivottavasti kallo vielä "palautuu" entiseen muotoonsa. Samasta syystä käänsin sängyssä poitsun toisin (siis pää "jalkopäässä ) päin. Saa pojan helpommin tuettua kyljelleen nukkumaan kun saa sen sängyn runkoa vastaan tuettua.

Huomenna sitten neuvolaan. Hieman jännittää, mitä neuvolassa sanovat tuosta Artun hampaasta. On aika makeen näköinen kun muuten normaali ien ja yksi valkoinen hammas nököttää vasemmalla alakulmassa.

Joko muilla on joulunviettosuunnitelmat valmiina? Sorry jos tästä on ollut jo aikaisemmin puhetta mutten nyt jaksa alkaa lukemaan pinoa taakse päin. Me lähdetään Mikkelin mummolaan jouluksi. Siellä mummolla ensimmäinen joulu leskenä ja samalla tavataan miehen sukua joita ei kesällä ehditty tavata. En olekaan Artun syntymän jälkeen poistunut Kehä III:n ulkopuolelle (viimeksi heinäkuun alussa) joten tekee vaan hyvää.

Olkkis ja Arttu
 
No juu, ei ne vauvat tosiaan vielä varmaankaan paljoa mitään siitä tv:stä tajua. Mutta kuten huomattu, hurjan nopeasti he kasvavat ja kehittyvät. Ja pian koittaa se päivä kun lapsi jotain ymmärtääkin siitä. Ja saapahan myös oman telkkarin tuijottamisen kuriin kun pitää tiukan linjan :) . Ja en mä sanois etteikö ne vauvat MITÄÄN telkkarista tajua, kyllä ne tunnistaa äänenpainot ja pelottavat, painottavat äänet, huudot tappelut lisäksi kirkkaat, nopeasti välkkyvät ja vilkkuvat värit ja valot. Ja se on varmasti jo pienellekkin ahdistavaa. Lisäksi meillä katsotaan suomen ja enganninkielesten ohjelmien lisäksi paljon muun kielisiä leffoja, joten pidemmän päälle sellainen vaikuttaa ihan varmasti kielelliseen kehitykseen. Mutta tarkoitan näissä tapauksissa sellaisia että lapsi lähes kasvatetaan tv:n avulla. Täällä tuskin kukaan toimii niin ja en usko että jos pienenä vauvana vähän saakin katsoa telkkaria se on kovin haitallista. Näillä puheilla en siis todellakaan syyllistä tai arvostele ketään !!!! :)

Mekin luetaan jonkun verran, ei noi kirjat kyllä paljoakaan kiinnosta vielä. Kivempi on vaan kuunnella ja katsella juttelevaa äitiä tai isiä. Joten ihan sama meellä vielä luetaanko vai jutellaanko vaan jotain ihan omia. Kivointa Kaaposta on kyllä jos lauletaan ja varsinkin kaikki laululeikit joissa on kädet mukana tai kuuluu jotain "jumppaa".

Oletteko huomanneet että vauvat olisivat alkaneet jo matkia teitä? Kaapo on nyt viimesen viikon aikana alkanut välillä matkimaan kielen näyttämistä ja suun isoksi avaamista :D

Kerttuneiti sinulla oli jotain kokemuksia sateenvarjo/matkarattaista? Kirjottele kun kerkiät :)

Ja niin, onko jollain kokemusta kantorepusta jossa vauva on kasvot menosuuntaan?
 
J84
Huomenia!

Tuosta telkun katselusta vielä, että sen tosiaan huomaa tuossa melkein 10 vuotiaassa, että kuinka se vaikuttaa päivään, unen saantiin ja etenkin mielikuvitukseen. Oon joutunu rajoittaa Kristianin telkun katsomista parin vuoden sisällä ihan kamalasta ja, kun kello lyö 19.00 niin alakerran telkku menee kiinni. Kaikki ohjelmatkin ovat muuttuneet rajuiksi ja todella seksistisiksi. Iltapäivisinkin tulee sellaisia ohjelmia, että joutuu katsomaan lehdestä tarjontaa ja jos sieltä ei mitään kivaa tule, saa töllö olla mun puolesta kiinni.

Poika ei vain kauhean hyvin tuota muutosta sulattanut ja protestoi olemalla ilkeä...nyt on jo ruvennut tajuamaan, kun asioista puhuu suoraan niin kuin ne on, eikä pimitä faktoja :/ Syy pojan hirveään telkku-pakkomielteeseen alkoi, kun itse kävin koulua pojan ollessa alle 1vee ja hän oli silloin äidilläni hoidossa..siellä sitten katseltii kaikkea mahdollista. Asiasta huomautin jo silloin, mutta näin jälkeen päin äitinikin on huomannut töllön vaikutuksen ja vetää nykyään samoilla säännöillä jos Kristian on heillä yökylässä.

Mico katseleen aamupalan jälkeen noin tunnin verran piirrettyjä, että saan itse hoitaa pyykit ym. koti hommat kuntoon. On myös sellaisia päiviä jolloin hän vain leikkii omia juttujaan :D ja laittaa kaapit uuteen järjestykseen :D Ja sen kyllä huomaa Micosta, että jos hän on katsellut liikaa televisiota...unet ovat katkonaisia ja hän pyörii ja kiljuu unissaan :/

Samullekkin tulee sitten aikanaan rojoituksia tv:n katselussa.... :)

Pleikkarista: Kristianilla on sellainen, mutta tällähetkellä meidän kaapissa "kanissa", sillä poika jäi kiinni öisin pelaamisesta yläkerran takkahuoneessa, kun me nukuttiin silloin vielä alhaalla. Oon todella tarkka ikärajoitusten kanssa ja mitä enemmän ikää tulee, sitä raaemmiksi pelit muuttuvat ja sit ne tulee poikien leikkeihin ym. Ja silloin, kun poika kävi isällään niin hän antoi pojan pelata k18 pelejä :kieh: olikohan se joku Grand Theft Auto Vice City...ja mitä oon siitä kuullu niin ei oo todellakaan lasten peli :/

 
Nuo GTA-pelit ei todellakaan oo mitään lapsille sopivia. Ne on tosi väkivaltasia ja raakoja ja niissähän onki ikärajana se k18. Mut tosi viihdyttäviä tälleen kolmekymppiselle tyttöselle. :D

Meilläki neiti kattois tosi mielellään telkkaria, mut tosiaan niitä tutkimuksia on niin paljon, jotka on pienten lasten tv:n katselua vastaan, etten oo oikeestaan antanut neidin katsoa kuin ihan joskus jotain sellasia, missä ei oo nopeita leikkauksia, kovia ääniä, vilkkuvia juttuja tms. Eli lähinnä jotain keskusteluohjelmia. :D Jostain oon lukenu, että vaikka pikkunen ei vielä ymmärräkään sitä ohjelman sisältöä, niin just tuo tv-kuvan vilkkuvuus, vaihtelevuus, äänet jne on pahasta vauvojen aivoille, kun eivät osaa vielä käsitellä sellasia.

Cummastelija, kiitos tsempeistä pulauttelujen suhteen. Mä silti ajattelin kuitenki vielä soittaa neuvolaan, ku toi on nyt yhtäkkiä alkanut ja sitä tulee joka ruuan päälle. Eilen illalla meni 2 yökkäriäkin vaihtoon. Voihan se olla, että neiti on vaan alkanut syömään liikaa, tai sitten mä syötän sitä liikaa, en tiiä. Ei tuo tosiaan mitenkään vatsavaivaiselta muuten vaikuta, mut vähän ihmetyttää tuo pulauttelumäärä.

Huih Cummastelijan ja Roonan kompastumisille! Onneks mitään ei sattunut! Varmaan se on se äidinvaisto, joka toimii tommosissa tilanteissa kuin salama. Mä oon kotona vetäny joskus semmoset lipat suoraan selälleni, että ajatuskin siitä, että tyttö olis ollut sylissä vetää ihon kananlihalle.
 

Yhteistyössä