Suurperhe kuumeilijat kesäkuussa

Heips,

Serah: Oviststi tosiaan voi näyttää raskauden. Mä sain tosta nelosesta ensin ovistestiin vahvan plussan =)

MommysMonsters Me arvottiin tossa ihan urakalla, että uskaltaako sitä viidettä enää...Mutta tosiaan plussa pärähti myös tänne, la ois 7.4.2013:cool:

Mulla on melko voimakkaat oireet verrattaen edellisiin raskauksiin. Mahaa nippailee ja kuvotusta on päivittäin. Ja siis mä olen aivan kamala kumppani tällä hetkellä. Milialat heittelee niin, että oksat pois, eli mies parka.

Mutta kaipa sitä pitäisi siirtyä tuonne odotuspuolelle pikkuhiljaa...

bigmama&hippu
 
Hei taas kaikille!
Paljon onnea plussanneille joita olivat ainakin MommysMonsters,bigmama ja nimendi :heart: Onko Serah selvinnyt näyttikö testi vaan ovista vai raskautta?

Halauksia jokinorsu,toivoliini ja Hellun martta :hug: Toivotaan että pian tärppää!!

Miiak tervetuloa!! :flower: Joku muukin uusi taisi olla ,mutta en nyt muista nimeä.Tervetuloa hänellekkin :flower: Kiva saada uusia kuumeilijoita joukkoon kun osa näyttää raskautuvan niin nopeasti ja siirtyvän täältä odottajiin.

Huom!! :attn: Onko meille odottajien puolella joku uusi suurperhe odottajien pino?Millä nimellä se on,niin osaa sitten sinne siirtyä kun ja jos tulee raskaaksi?

Bigmama kirjoitti oviskivuista ja niitä mullakin on varmaan ollut kun tiettyyn aikaan kuusta alkoi hirveet selkä ja mahakivut ja minäkin tosiaan jouduin ihan särkylääkettä ottaan.Kävin jo lääkärissäkin viemässä pissanäytettä ja aijoin mennä tutkimuksiin jos siinä ei näy mitään,kuhn tuntu että ihan vois olla joku pahakin tulehdus tai sitten jotain endometrioosia :| Kuitenkin tuo kipuilu mennyt aina ohi ja tulee kierron puolivälissä joten siksi epäilin että liittys ovulaatioon.

Serah Mulla on ollut melkeen koko imetyksen ajan kuukautiset pois joten aina ku on haluttu alkaa yrittään seuraavaa oon joutunut lopettaan imetyksen.Toisaalta oon kyllä silti imettänyt aika pitkään.kaikkia yli vuoden.Esikoista vähiten aikaa eli 1v2kk ikään ja kuopusta pisimpään 1v7kk ikään. Joskus kuukautiset ovat alkaneet kun olen lopettanut yö imetyksen.Esikoiselta muistaakseni alkoikin jo silloin kuntyttö oli 10kk ja lopetin yö syötöt.Kolmannelta alkoi muistaakseni 1v5kk päästä synnytyksestä kun lopetin silloin imetyksen kokonaan.

Omaa napaa: Mulla on jotenkin ihan hirmu sekava olo vauvan tulon suhteen :| Toisaalta odotan vauvaa ihan hirveesti.Olen päättänyt jopa nimenkin jos vauva on tyttö ja pojallekkin on ehkä etunimi päätettynä :LOL: ..vaikken oo vielä ees raskaana.Lapsetkin kyselee että tuleehan meille vielä vauva =)
Tuntuu vaan että mitä lähemmäs se aika tulee kun pitäs alkaa yrittämään vauvaa niin minä tulen epävarmemmaksi.Eka tuntu että siihen on aikaa mutta nyt tuntuu että se on ihan just.Mullahan ei tuu enään kuin yhdet menkat ja sitten aijottiin alkaa yrittämään.Tai minä aijoin :LOL: Rikä tuo mies selvästikkääna ijo tosissaan pistää vastaan vaikka välillä kiusaakin mua sanomalla ettei meille tuu enään lapsia.Oon sen saanut tosissaankin juttelemaan niin myönsi että voisi meille vielä lapsi tulla,mutta eikai ihan vielä.Sehän tässä nyt on että mua ahistaa tää talon ahtaus.Lapset kasvaa ja huoneita pitäs saada lisää.Tästä ei mihinlään lähetä ku meillä on ihana omakotitalo(joka kyllä vaatis remppaa jonkin verran) ja mahtavan iso piha,mutta laajentaa pitäs jos ois rahaa.
On kyllä niin sekava olo.En kuitenkaan uskalla odottaa enään ja tiedän että jos ja kun tuun raskaaksi niin alan odottaa vaiuvaa yhtä innoissani kun näitä muitakin.Ehkä sitä vaan enempi nyt järjellä miettii näitä asioita kun on jo monta lasta joista pitää myös huolehtia.Yksi suuri huolenaihe on myös vauvan terveys.Jotenkin musta tuntuu että en selviäis jos lapsella ois joku sairaus tai vamma :'( Mutta tuota ei kyllä parane alkaa liikaa miettimään vaan ottaa lapsen vastaan sellaisena kuin hän on.Toivoen tietysti parasta:heart: Onnea kaikille yritykseen ja kai mekin tämän kuun lopussa aloitamme yrityksen.

ps.meidän nuorimmaiselta(1v10kk) loppuivat vaipat ja kun poika on niin hienosti pitänyt vaipat kuivina niin päätin kokeilla saatasko vaippa nyt kokonaan pois.Viimeyö oli eka yö ilman vaippaa ja kuivana selvittiin koko yö ja samoin kahen päivän päikkärit =) Oispa ihanaa jos sais nyt nuo vaipat pois
 
rakkaudesta äiti: minulla samanlaisia mietteitä,kun sinullakin.Mitä lähemmäs ajankohta tulee,koska mahdollisesti alettas yrittämään nelosta,niin sitä epävarmempi itse olen oonko tekemässä oikein,onko järkevää,riittääkö talossa tila,meillä myös omakotitalo,jota vois laajentaa,talo niin ihanalla paikalla ja muutenkin mieleinen,ettei muutto tulisi kysymykseenkään.Eniten minua mietityttää se,että hoitovapaa loppuu toukokuun lopulla,että mitä sitten,jos tärppi ei käy heti tai jos käy,niin menenkö töihin ennen äitiyslomaa vai mitä...työpaikalla suhtautuvat varmaan nihkeästi mahdolliseen raskauteen,työkin on fyysisesti raskasta,enkä ole sitä raskausaikoina kovin pitkälle pystynyt tekemään.Jos terveyden tilanne vaan on siinä mallissa,että
raskaudelle ei ole estettä,niin yritys voisi alkaa syksyllä.Lapsen terveys toki mietityttää,yksi erityislapsi löytyy.Voikohan sitä koskaan olla täysin valmis siihen raskauteen,kuitenkin ollaan molemmat istä mieltä miehen kanssa,että meidän lapsiluku ei ole vielä täynnä ja kova halu on saada pikkuinen nyytti syliin,kokea vielä kerran se tunne,kun testi näyttää plussaa,kaikki ultrassa käynnit,ekat potkut,synnytys yms...:heart:
 
Petronella09 Mulla kyllä nämä tunteet heittelehtii laidasta laitaan kun tänä päivänä on sellainen olo että voisin olla raskaana vaikka heti ja toisena hetkenä sitä alkaa stressata kamalasti kaikkia nuita tila yms asioita.
Mua kans mietityttänyt tuo että jos nyt seuraavien menkkojen jälkeen aletaan yrittämään(muuten voitas alottaa yritys vaikka heti muttakun olen sopinut kaverin kanssa kaupunkireissun reilun viikon päähän,niin en halua miettiä sillon että voinko juua mitään vai olenkohan mahollisesti raskaana.Varsinkaan kun käyn "viihteellä" ehkä noin kerran vuodessa,jos en siis ole raskaana tai imetä jota olenkin tehnyt melkeen putkeen monta vuotta ;) )niin mitä sitten jos en tulekkaan raskaaksi ja vauva ei synny ennenkuin tämän hetken kuopus täyttää 3v.Olen laskelmoinut niin että vauva syntyisi ennen kuin poikamme on 3v niin saisin sitten ihan hyvää äippärahaa.Muutenhan tippusin vissiin jollekkin minimi äitiyspäivärahalle ja sitten vois mennä talo alta..tai ehkei ihan,mutta ois kyllä ihan hirvee äitiysloma jos saisin vähemmän rahaa kuin nyt kotihoidontuella ollessa.Meillä vaan poika täyttää 3v syyskuussa 2013 ja jos alkasin oottaan seuraavien menkkojen jälkeen niin vauvan laskettu ois kesäkuun alussa.Eli jos tuun heti raskaaksi ja kaikki menee hyvin niin ei hätää,mutta jos alkaa useampi kuukausi mennä niin sitten en tiedä yhtään mitä teen.
Mietin aijemmin että jos lähden opiskelemaan tässä välissä,mutta enhän mää oo halunnut näitä pieniä hoitoon laittaa eikä se varmaan rahallisestikkaan ois mahollista,joten en oo mihinkään opiskelemaan vielä lähdössä ja jos ensin opiskelisin monta vuotta niin vois olla ettei me enään sitä viidettä pientä saataskaan :'(

Mää kans haluan kokea vielä sen kaiken ihanuuden,vauvan potkut,vauvantuoksun,sen kun saa pienen nyytin ekaa kertaa syliin ja sen kun valvon yöllä kahdestaan vauvan kanssa syöttäen ja ihaillen uutta ihmettä :heart: Paitsi toivottavasti vauva on yhtä hyvä nukkumaan ja yhtä rauhallinen kun meidän muutkin lapset on olleet.Saa syyä öisin kuhan muuten nukkus hyvin =)

Kyllä me halutaan vielä se yksi pieni rakas meidän perheeseen lisää :heart: Minä haluaisin lapsia varmaan kaksikymmentä jos vaan rahallisesti pärjättäs ja ois paljon tilaa :D Mutta toki mietin usein sitä miten saan aikani riittämään kaikille lapsilleni.Nyt on kuitenkin siinä mielessä helppoa kun meillä on ensin syntynyt kaksi tyttöä kahden vuoden ikäerolla ja sitten pojat reilun kahden vuoden ikäerolla,niin hehän leikkivätkin tosi paljon yhdessä.Eivät edes kovin usein kavereita kaipaa kun on kaveri omasta takaa.Mutta kaipaavat toki kuitenkin myös vanhemmilta huomiota.Iltasin ruukaankin lukea lapsille aina iltasadun niin että kaksi lapsista on kainalossa.Meillä onkin ihan vuorot siitä kuka saa seuraavaksi tulla äidin kainaloon.
Vauvan tullessa isommat kyllä jäisivät vähemmälle huomiolle,mutta onneksi meillä kaikki lapset ovat aina ottaneet uuden sisaruksen hyvin vastaan ja meidän tytöt muutenkin tykkäävät ihan hirmusesti auttaa näiden pienempien vahtimisessa/hoitamisessa.Sillon kun kuopus oli pienempi niin välillä sai ihan toppuutella että nyt on äidin vuoro hoitaa =)

Ehkä me jotenkin tähän taloon mahdutaan jonkin aikaa ilman laajennustakin.Ahdasta tulee,mutta täytyy koittaa säästää siihen laajennukseenkin nyt jo jonkin verran niin jospa sitä voisi sitten alkaa pikkuhiljaa tekemään.

Vielä täytyy siitä mainita että meilläkin varmaan suurin osa tuttavista kauhistuu jos alan oottaa viidettä.Se tutnuu todella inhottavalta ajatukselta koska meillehhän lapsi on tietenkin todella rakas ja haluaisimme että muutkin sitä sitten odottaisivat samallalailla kuin meidän muitakin lapsiamme.Olen kyllä vihjaillut ettei meidän lapsiluku vielä ole tässä joten jospa he ehtisivät tottua jatukseen ennenkuin vauvauutisia on kerrottavana.Osa kyllä onneksi odottaa innoissaan vauvauutisiakin.Esim yksi siskoistani,ihana mummuni ja muutama ystäväni. Silti taidan salata raskauden sitten niin pitkään kuin vaan pystyn.En jaksa kuunnella alkuraskaudesta mitään kauhistelua,jota ainakin tulee takuuvarmasti toisen mummini suunnalta.Mulla vatsa on näkynyt tytöistä tosi myöhäsessä vaiheessa,mutta pojilta aika aikasten.pojat olivatkin paljon isompia syntyessään.Nythän pystysin sitten talviaikaan piiloutuun toppavaatteisiin :LOL: Oikeesti kyllä tykkään korostaa vauvavatsaa tiukoilla vaatteilla.

Mutta nyt taidan alkaa siivoilemaan kun pojat vielä nukkuu päiväunia ja tytöt ovat yhä mummolassa.

-rakkaudesta äiti ja haavevauva-
 
Viimeksi muokattu:
Ja täällä taas.Rupesin nyt todella miettimään tuota asiaa,että pitäskö mennäkin töihin ennen neljättä,kun millään ei enää ehdi laskettuaika olla,ennenkö kolmonen täyttää 3v,eli surkeaa äp rahaa saisin,mutta kun kuume on kova:headwall:Ärsyttävää,kun joutuu stressaamaan asioita...Tietysti yksi vaihtoehto on se,että aletaan yrittämään nelosta ja palaisin töihin ennen hoitovapaan loppumista,mutta luin tuolta jostain,että työnantajan ei ole pakko ottaa työtekijää töihin,ennenkö hoitovapaa loppuu...Ja olishan se aika kurja temppu työnantajalle palata vaikka puoleks vuodeks töihin ja sitten jäädä saikulla tai äitiyslomalle,kuitenkin minun työnantaja maksaa sitä äp rahaa sen 3kk: /Ärsyttävää,kun terveydellisistä syistä ei olla aiemmin voitu alottaa nelosen yritystä.Puhuttiin kyllä tossa,että alotettas yritys ja kyllä kai kaikki asiat järjetyy jollain tavalla:)
 
mahtuuko joukkoon?:wave:

Täällä kirjoittelee yksi suuremmasta perheestä haaveileva! Minä 34v mies 38v lapset -00, -02, -07, -09 ja nyt viidennestä haaveilen ja kuumeilen. perheeseen kuuluu karvasiakin perheenjäseniä kissaa, koiraa ja jyrsijöitä =)

Vauvahaaveita vaan varjostaa pilvi... menin idiootti laitattamaan hormonikierukan nuorimman jälkeen ja se sekoitti kierrot ja hormonit ihan tyystin :headwall:
poistosta on melkein vuosi ja yritystäkin melkein sen verran... plussaa ei vain ole kuulunut... Tunnen oviksen joka kerta ja usein on osunut kaikki ajoitukset nappiin, mutta ei vaan ole onnistunut...
edelliset raskaudet on alkaneet ilman ongelmia, muutaman kuukauden sisään ehkäisyn pois jätöstä.

nyt piinailut alkaa olla käsillä, kp 24/24-29
 
Tervetuloa ÄssÄ5:wave:

rakkaudesta äiti: onko sulla edelliset raskaudet alkaneet nopeasti yrityksen aloittamisesta?Mulla eka yk4,toka yk5 ja kolmas yk3(ekan ja tokan välissä pillerit,tokan ja kolmannen hormonikierukka ja nyt oon ollut 8kk ilman hormonalista ehkäsyä.)

Mites minkä mittaset kk kierrot teillä on?Kun mulla on nyt ollut kuukaudesta riippuen 25-27pvä.Oon pitänyt kirjaa kestosta ,vaikkei vielä yritystä olekaan.Mietityttää,että minkä mukaan la sitten määräytyy,senkö mukaan mikä on ollut viimeisin vai joku keskiarvo?Mulla on ollut yleensä ilman hormonalista ehkäisyä pisemmät kierrot,sillä nyt kyselen.
 
Viimeksi muokattu:
Marina-Varoitus:

Jep jep... tän kierron piinailut alkaa olla ohi... tuhrua havaittavissa että eiköhän se täti P****le huomena kurvaa tähän osoitteeseen... : /

jos jotain positiivista yritän tästä hakea niin sen ettei tarvi stressata asiaa tulevana viikonloppuna kun meillä on mieheni kanssa lapsivapaata :heart: mutta ihan vielä en osaa pitää tuotakaan äärettömän positiivisena asiana... ehkäpä huomena tai ylihuomena, kunhan saan tän suurimman vinotuksen taka-alalle :(

ÄssÄ5 kp26/ 24-29
 
Heipä hei! Tytöt leikkii niin nätisti huoneessaan barbi leikkejä ja pojat ajelee tuossa pikkuautoilla junaradan päällä ;) niin pakko oli pikaseen tulla lukemaan täältä muiden kuulumisia.

ÄssÄ5 Tervetuloa ja halauksia :hug:
Petronella09 Me olemme kärsineet lapsettomuudesta kolmisen vuotta ennen esikoista ja silloin kerkesimme käydä jo lapsettomuustutkimuksetkin läpi ennenkuin tulin raskaaksi.Mitään vikaa ei kummastakaan löytynyt.päinvastoin kaikki näytti toimivan loistavasti,mutta jotain vikaa sillon täyty kuitnekin olla kun en millään tullut raskaaksi.Vuoden välein tulin raskaaksi mutta eka raskaus meni jo ihan alussa kesken ja toinen oli kohdun ulkoinen joka jouduttiin nukutuksessa leikkaan pois.Oli kyllä tosi raskasta aikaa:'( Vauvaa toivo kovasti ja kokoajan vastusti. Ekan jälkeen lopettelin imetystä kun esikoinen oli 1v2kk ja toivoin heti raskautuvani ettei ikäeroa tule kovin paljon,mutta kauheena pelotti että meneekö taas kolmisen vuotta ennekuin edes alan odottaa.Ei mennyt vaan tulin raskaaksi melko heti.Taidettiin keretä yrittää vai kahden kierron ajan.Kolmas raskaus olikin sitten aivan ihana yllätys.En edes ymmärrä miten se raskaus oli mahdollinen.Me aijottiin alkaa seuraavien menkkojen jälkeen vauvaa yrittämään kunnes selvisi että olinkin jo raskaana :D Ihan mahtava yllätys!!! Sillon ei tarvinu stressata että tulenkohan ees raskaaksi.Sitten tämä neljäs lapsi sai alkunsa heti eka kierrosta :) Sen takia nyt oon niin yrittäny ajottaa kesävauvaa meille,kun epäilen että voisin raskautua samantien kun alamme yrittämään,MUTTA kyllähän mua pelottaa tuon lapsettomuusajan takia että jos tää viides raskaus ei alakkaan helpolla.

Kierrosta Mullahan on normaalisti kierto tosi tarkka ja tasan 28vuorokautta,mutta nyt kun lopetin tämän neljännen imetyksen niin kierto on ollu ihan sekaisin.Eka oli tuo normaali 28päivää,mutta nyt kierto on ollu aika monta kertaa 26päivää ja viimesimmät mekat alko 27päivän päästä,jotka kai eilen loppuivat... nyt sitten jännittääkin ihan hirmuna koska seuraavien jälkeen aletaan yrittämään,jos siis mies suostuu.Täytyy ehkä jutella sen kans asiasta :D Niin ja hormonaalista ehkäsyä ei oo käytetty lasten välissä ollenkaan,koska mulla ei oo yleensä kerinny tulla kuin yhdet-kahdet menkat imetyksen lopettamisen jälkeen ,ennenkuin oon raskautunut.Ja kun on tiedetty että pian halutaan uusi vauva niin ei oo viititty mitään pidempi aikasta ehkäsyä alottaa tai pillereitäkään koska oon kuullu että ne ehkä vois vaikuttaa raskautumiseen ja sitte ku oon imettäny ni en oo halunnu samaan aikaan syyä niitä.Yhden äidin imetys loppu pillereihin ku vauva ei enään suostunu joumaan maitoa.Oisko maidon maku muuttunut? Ja muistelen että neuvolasta sanottiin että maidon tulokin voi vähän vähentyä jos alottaa pillerit.Mulle ei edes nuo pillerit passannut ku tuli pääkipuja ja sen jälkeen ihan kamalat menkat.Yhden kierron ajan oon niitä siis käyttänyt ennenkuin alettiin yrittämään esikoista.En tiedä mikä ehkäisyksi sitten sen mahdollisen viidennen lapsen jälkeen.Kuparikierukkaakaan en voi laittaa ku mulla on ollut se kohdunulkoinen raskaus.Se ois muuten ollut sellanen mitä oisin voinut ajatella.Ja mitään lopullista en haluais ku oon ihan varma että sitten mulle tulis niin kamala vauvakuume että haluaisin ehdottomasti kuudennen vauvan keinolla millä hyvänsä :D No nyt tässä kuitenkin alkaa jännittävät päivät.Tuntuu hassulle että jonkun viikon päästä minun vatsassani ehkä kasvaa uusi ihmisalku :heart: Jotenkin tällä hetkellä on suuri luotto siihen että raskaudun taas nopeasti.
 
Eilen illalla keskusteltiin miehen kanssa vauva asioista ja niinkuin arvelinkin,miehenikin haluaa vielä lapsen :heart: Olin siitä kyllä jo 100% varma,mutta silti tympäs se pelleily "ettei meille enään lapsia".Nyt on siis asiat puhuttu ja jännityksellä odotan raskaudunko seuraavien menkkojen jälkeen tai sitä seuraavien...

Nyt tuntuu että vauvakuume on vaan kasvanut kasvamistaan ja odotan raskautta oireineen ihan innoissaan :) Turha hermoilukin on jäänyt.Olen lukenut jutun suurperheestä kerrostaloasunnossa jossa oli vain yksi lastenhuone ja jos he sinne mahtuivat niin kyllä menkin tänne mahdutaan siihen asti että laajennus saadaan tehtyä :)
 
Minäkin voisin aktivoitua tuolta taka-alalta. On ollut sen verran touhua ja puuhaa, että tietokoneella käynnit on jääneet hyvin vähäisiksi.

Minäkin oon arponut ihan jatkuvalla syötöllä viimeiset puoli vuotta, että tulisiko meille neljäs nyt vai myöhemmin. Se on selvää, että neljännen haluan. Olen kaikki vauvakamat ja osan vaatteistakin + mammavaatteita säästänyt tämä mielessä. Kuopus on 3 v. Nyt tulisi pisin ikäero tähän mennessä: edelliset olivat 2,2 v ja 2,8 kk. Jos loppuvuodesta annettaisiin vauvan tulla jos on tullakseen, niin kuopus olisi ainakin sen 4 v. Kotiäitinä olin 7 vuotta ja nyt kolmosen jälkeen menin töihin. Nelosen kohalla saisin ekaa kertaa parempaa äitiysrahaa, ennen menty aina minimituilla. Eli työpaikka jäisi odottelemaan, jos vielä yksi lapsi tulisi meidän perheeseen.

Mutta nyt kun mies alkaa lämmetä neloselle, että pian alotettaisiin tjottailu, niin mulle iski paniikki! Järki yrittää tulla peliin mukaan, ja kehitellä kaikkia asioita, mitkä voisivat tehdä elämästä mukamas jotenkin hankalamman tai entistä vaikeamman jne. Just mietityttää, että miten pystytään liikkumaan mihkään, kun autoon ei sitten enää mahduta, ja matkustelut jää, ja oma aika vähenee (ny kun on tottunut siihen, että sitä saa ihan hyvin), ja nyt kun unetkin on hyviä, niin niille voi sanoa adios. etc etc...
Toisaalta haluan niiiiiin paljon ihanan tuhnuttavan vauvan vierelleni, kokea raskauden kamaluudet ja ihanuudet vielä kerran, synnyttää ja imettää ja nauttia vauvaelämästä. Ehkä oon hullu, kun nyt edes annan järjelle mahdollisuutta inahtaa. Mies kun pari vuotta sitten on sanonut, että ei enempää lapsia meille, ja vähitellen on ollut asian kanssa enemmän sinut, ja nyt olisi sitä mieltä, että annetaan nelosen tulla, niin miksi ihmeessä alan nyt jarruttelemaan tätä!! :xmas:

Eli järkeni hoi, kun nelonen on kolme vuotta, niin olen taas tässä samassa tilanteessa kuin nyt, aika menee kuitenkin niin noppaan. Eli mitä tässä turhaan hannailen.

Ystäville ja sukulaisille oo koko ajan kiusalleen toitotellut, että ehkä meille vielä joskus tulee neljäs lapsi, että eivät aivan täysin lennä persiilleen, jos ja kun kerrottaisiin vauvauutisista. Ja yksi kaverikin meinaa yrittää toista lasta nyt, niin olisihan se huippua, jos samaan aikaan odotettaisiin vaavia.

Meillä esikoinen sai alkunsa 1,5 vuoden tjottailun jälkeen, 2. ja 3. saivat alkunsa ekasta kierrosta. Mies jo epäilee, että ekasta lähtisi tämäkin varmasti käyntiin. Itellä aina muistissa tuo esikoisen odottelu, että en elättele toivoja nopeasta raskautumisesta kuitenkaan.

Oon kyllä niin ällikällä lyöty, että meille voisi ensi vuonna, jos hyvin käy, tulla neljäs lapsi! Ihanaa! :heart:

Täällä oli monella plussakin tullut! Onnea kaikille plussanneille!

Ja jaksuja ja tsemppejä kaikille yrittelijöille, toivottavasti tästä seuraavasta kierrosta lykästää!!
 
Tassutin kiva kun tulet mukaan kirjottelemaan :) Täällä onkin nyt ollut ihmeen hiljaista.Olen käynyt monena päivänä lueskelemassa juttuja,mutta tänne ei ole tullut lisää uusia kirjoituksia :| Harmi,mutta ymmärrän että varsinkin suurperhe äideillä on kiireensä.Onhan ne itselläkin eikä aina jaksa kirjautua että sais päiviteltyä kuulumisia.

Jännitys alkaa olla jo hirmuista,kun kaupunki reissu on nyt tehty siskojen ja ystävän kanssa ja vauvan yritys voisi alkaa:D Toisaalta luulen kyllä että raskaus ei ala tästä kierrosta kun ovulaatio on luultavasti jo ollutta ja mennyttä,ku ensi viikon alussa alkaa menkat.Eikä me tosiaan olla vielä yritettykkään.
Jännittää niin ajatella että ehkä pian vatsassani kasvaa uusi elämä.meidän oma pienokainen:heart: Ne pikku potkut osuu aina suoraan sydämeen :heart: Mulla on jännästi näkynyt vatsan läpi vauvan jalkapohjakin ja varpaat kun olen niin hoikka ja sitten kun vatsa on tosi suuri ja pinkeä ja vauva painaa jalkaansa siihen niin näyttää mahtavalle.
Tuo hoikkuus on saattanut osaltaan vaikuttaa siihen lapsettomuusaikaan josta kärsimme silloin ennen esikoista.Eipä sille mitään silti voinut kun en vaan liho vaikka sillonkin yrittämällä yritin saada lisää painoa.
Oisko teille muille muuten shokki jos kuulisitte ultrassa odottavanne kaksosia? Mää oon nyt paljon miettinyt sitä,että entä jos viides lapsi olisikin viides ja kuudes lapsi :D Eihän sitä voi tietää tuleeko vain yksi lapsi kerrallaan.Lapsettomuusaikana melkein toivoin kaksosia ja kaksosia paljon nuorempana hoitaneena pidin mahtavana sitä että jotkut saavat kaksi vauvaa kerralla.Nyt en silti tiedä miten sellaseen uutiseen suhtautusin kun lapsia on jo näin monta.Jos kaikki menis hyvin ja lapset ois terveitä ja helppohoitosia niin sitten ei tarvis stressata mutta eihän sitä vois etukäteen tietää.Jos taas raskaudessa ois ongelmaa ja joutus vaikka sairaalaan vuodelepoon niin se ois ihan hirveetä.En pystys olemaan isommista erossa :'(

Eipä tässä muuta,kuin jään odottelemaan menkkoja joiden jälkeen alkaa yritys.Sitten alkaa jännäämis päivät :) Onnea kaikille yrittäjille! Toivotaan että tärppää!!
 
tuli vielä mieleen yksi juttu.. meillä on kaikki ollet vauvana tosi helppohoitosia ja sekin on varmaan taannut mulle tän loputtoman vauvakuumeen,mutta siskon vauva on ollut nyt hirmu itkuinen ja aina kun nään niitä itkukohtauksia niin tulee pieni pelko miten selviäisin sitten jos vauva ei oiskaan tyytyväinen niinkuin näämä muut ovat olleet.Kai sitä jotenkin selviäis mutta vois vetää joksikin aikaa väsymyksen partaalle.Jos ei saa nukkua juuri yhtään niin se on kyllä kidutusta.Samoin se jos vauva on kipeä :| Sitä on hirveä katsoa ja kuunnella jos mikään ei auta.
 
Heippa:)

Mie oonkin liian pitkään vaan seuraillu sivusta ja lueskellu teitin juttuja.Miullahan oli se vaihe että menojalkaa vipatti ja teki mieli hoitaa parisuhdetta sun muuta,matkustaa jne.No nyt tämä villitys on ohi ja jaksan ja haluan yrittää ja toivoa uutta vauvaa.

On ollu tosi mukavaa lukea kaikkien teidän juttuja kunpa vain iteki jaksais aina päivitellä omaa tilannettaan.
Omaa napaa nyt sitten:
Tällä viikolla tai viimestään ensiviikolla pitäisi menkat alkaa,tosin todella toivon etä ne eivät ala:) en osaa kiertopäiviä sanoa,kun oma kierto on vähä niin ja näin...pillereiden kanssa oli 28 ja nyt omat kaksi kiertoa on ollut 28-32 siltä väliltä ja niitäkin on vaikea laskea kun on ollu tuhrupäiviä.....kuinka muuten laskettuun aikaan vaikuttaa jos on juurikin ollut tuo pidempi kierto???
laskeskelin omia tuntemuksia ovulaatiopäviän suhteen niin mahakipuja oli 16 ja 18 päivä...että tiiä häntä kumpana sitte olis ollunna.
joten nyt on jännää ootella että saako testailla vai ei....mutta toivo on suuri sillä oireita mahassa tuntuu kyllä.
pissattaa.tuntuu vihlasuja kun nouse ylös.hajuaisti on sata kertaa herkempi.ja väsyttää entistä enemmän.
mut ny si vaan jännään.
kirjotellaanhan:)
 
hei.
mahtuuko yksi kuumeilija lisää joukkoonne?=)
olen 34v kuuden lapsen äiti. seitsemäs siis haaveissa.
lapset -00,-02,-06,-07,-09 ja 11. yritystä ei ole vielä aloitettu kun miestä
pitää hieman vielä lämmitellä.;)
 
Alexmama voi kun ne sun oireet nyt oisivat merkkejä raskaudesta! pidän peukkuja=)

soo soo Tervetuloa mukaan :flower: Jospa saisit miehen pian suostuteltua:D
Meilläkin oli vähän keskustelussa tää viidennen yritys,kun jossain välissä mies oli sitä mieltä että neljä lasta "riittää".

Mää tajusin tänään että sitten kun viides lapsi syntyis niin tämän hetken kuopuskin ois jo melkein 3v tai ylikin jos raskautumisessa menee kauan ja meidän esikoinen ois 9v,kakkonen 7v ja kolmonen 5v
Eli mulla ois varmaan ekaa kertaa (esikoisen vauva ajan jälkeen) helpompi keskittyä vauvaankin,kun kaikki ois jo nuin isoja.Tarviihan 3vuotiaskin vielä paljon vahtimista ja apua asioissa mutta nytkin jo tuntuu että kokoajan on tuon pikkumiehen(1v11kk) kanssa helpompaa.Vaipat jäi kokonaan pois,eli mulla ois sitten vain yksi vaippapeppu,yöt nukkuu heräämättä omassa sängyssään ja syö itse.Nyt on lopettanut myös naapurien pihalle karkailun :whistle: mutta yrittää karkailla sitäkin enempi sisältä ulos.Ovet onkin pidettävä aina lukossa.Aiakasemmin oli vaan niin rasittava ulkoilla kun livahti aidan ja pensasaidan raosta vähän väliä naapurin pihalle,mutta nyt pystyn jo jättään kaikki lapset takapihalle kun teen keittiössä ruokaa.Näen lapset koko ajan ikkunasta ja pienimmäinenkin pysyy yleensä aina takapihalla kun tietää että etupihalle ei oo asiaa.Joskus nään kun alkaa kävellä sivupihaa kohti ja sillon juoksen perään ja "uhkaan" sisälle viemisellä jos lähtee takapihalta ja yleensä sen jälkeen poika ei enään yritäkkään etupihalle.Se kun ei millään haluais sisälle =) Vuoden päästä poika varmasti on tuossa ulkoiluasiassa vieläkin fiksumpi joten ei tarvi säntäillä pojan perään vauva kainalossa.

Tuossa potta asiassakin varmasti keittyy huimasti ennenkuin vauva tulee.Nythän sitä pitää vielä välillä viiä potalle ja muistutella asiasta,mutta sitten menee varmasti joka kerta itse.Nytkin siis välillä menee itse ja sanoo "kakka" tai "pss pss"

Osaako teillä muilla melkeen 2vuotiaat tai vasta 2v täyttäneet puhua paljon? Meillä ei puhuta paljon mitään.Jonkin verran tulee sanoja mutta lauseita ei oo tainnut tulla vielä yhtään.En oo silti yhtään huolissaan ku poika näyttää ymmärtävän kaiken ja meidän toinenkin poika alko tosi myöhään puhumaan.Sanoja tuli varmaan vieläkin vähempi tässä iässä ja hyvin harvoin tuli uusia sanoja ja vasta 2v8kk iässä alkoi puhua pitempiä lauseita ja nyt 4vuotiaana puhuu kuin papupata:D

Tytöt meillä on sanoneet eka sanansa alle vuoden iässä ja puolitoistavuotiaana puhuivat jo lauseita.On nuissa lasten oppimisissa eronsa.

Taidampa lähtä keittiötä siivoilemaan ja pyykinpesuun.Sitä tässä pesueessa kyllä riittääkin.

Täytyy vielä kysyä että jos kierrätätte lastenvaatteet sisarukselta toiselle niin minkä merkkiset ulkovaatteet ovat kestäneet parhaiten? Ennen suosin aina reimateciä,mutta nykyään harmittaa kun esikoiselta ei tunnu jäävän edes seuraavalle pikkusisarukselle ehjänä vaatteita.Nytkin joutuu ostaan kummallekkin tytölle toppahousut kun esikoisella hajonnut kaikki entiset ja jopa viimetalvena ostamani jotka ois menneet sille itelleen vielä tämän talven.Mikä ihme rymyikä menossa.Muilla kyllä vaatteet kestää.
 
Tervetuloa turisemaan soo soo :wave:

Alexmamalle peukut pystyssä että täti punainen pysyykin poissa!

Rakkaudesta äiti mulla on ollu samanlaisia mietteitä ton ikäasian suhteen, meillä molemmilla kerroilla on ollu pikkasen rapiat 2v iäeroa, nyt tulis liki 4v jos tärppäis pian.
nro2. ja nro3. välillä meillä on 5v ja kyllä mä nautin silloin kolmosen vauva-ajasta! Sitäpä siis odotellessa:heart:

Meillä on kaikki mukulat ruvenneet puhumaan aika pieninä, 1,5v on tullu lauseita kaikilta. Mutta niinkuin sanoit ne on niin yksilöllisiä asioita. veljen muksu 2v ei sano vielä kauheesti mitään, eikä miehen siskon lapsi"puoli" ikää hälläkin reilu 2v

Eilen tikutin ovisplussan ja tänään tuli kivut että toiveet on taas korkealla kun sattui petipuuhaintressitkin oikeaan aikaan, nyt alkaa taas ne kituviikot...

Plussatuulia suurperheille puhkuu ÄssÄ5kp14/26 (nyt on ollu muutaman kerran peräkkäin kierto sen 26pvää että itsepäisesti olen päättänyt että se on nyt se mun kierto ja PISTE)
 
Nyt plussatuulia toivon sulle ÄssÄ5 ja kiitos kannustuksesta myös rakkaudesta äiti :):)

Miulla pärähti plussa tänään testiin!!!!!!!!!!!!!Oi kun olen onnellinen ja vaan toivon suuresti että kaikki menee hyvin <3

oon miettinyt että mitähän muut ajattelee kun toisilla on näinki monta lasta....mutta omia tuntojani voin selventää sen verran että vaikka on monta lasta ennestään,se ei tarkoita että niitä lapsia ja raskauksia pitäisi itsestäänselvyytenä,vaan nytkin olen moninverroin todella kiitollinen että vielä miulle suodaan raskautuminen ja lapsi<3 on tämä taivaan lahja.vaalin jo olemassa olevia lapsiani sekä tätä tulevaa vauvaa.
huoli on suuri kaikesta,koska näinkin monta raskautta kokeneena tuntuu tietävän jo aika paljon asioita,ja tieto lisää tuskaa....
tiedän että monetkaan ei välttämättä ota positiivisesti tietoa tästä raskautumisestani,mutta nyt olen onneksi sen verran henkisesti kypsynyt että seison tukevasti jaloillani enkä anna muiden kommenttien hetkauttaa.tiedän mitä itse haluan ja hoidamme myös itse lapsemme.:)

laskettua aikaa oli hiukan vaikea laskeskella kun kiertoa ei voi laskea kunnolla....mutta tää menis nyt huhtikuun loppuun taikka toukokuun alkuun,ehkäpä sitten ultrissa vasta selviää oikea päivä.
joten en kai nyt voi sitten mihinkään odotusketjuunkaan liittyä,hmm..
ja nyt vain ootteleen sitten ekaa ultraa,mihin voi kyllä mennä aikaa.

toivon tosiaan kaikille kovasti plussia:) ja mieluusti kävisin tällä lukemassa kirjoituksia muta aika harvassa teitä kirjottavia tänne saapuu:)
terkuin alexmama ja oiskos se ny ehkä 4+6 <3
 
ainii,vielä piti kysästä jotta moniko teistä harjottaa lantionpohjalihaksiaan?
mie en oo koskaan reenannu mutta nyt tuntuu jotta pakosti ois varmaan tehtävä että pikkuinen pysyis kyydissä...ei kun ihteään niskasta kiinni ja ohjeita ettimään.:)
 
Alexmama, onnea plussasta!! :flower:

Meillä kuopus alkoi juttelemaan kunnolla 2 vuotiaana. Oli motorisesti hirmu ketterä ja liikkui kovasti, siksi varmaan puhe tuli sitten myöhemmin. Ykkönen ja kakkonen taas alkoivat juttelemaan hirmu paljon aiemmin. Se on jännä, kun ensin sitä puhetta ei tule, ja sitten yhtäkkiä, kuin nappia painamalla, sieltä suusta alkaa tulla tarinaa :)

Juu, lantionpohjanlihaksia pyrin useaan kertaan viikossa muistamaan. Kolmosen raskauden aikana menivät vähän huonoon kuntoon, nyt yritän pitää paremmin huolta nuista lihaksista.

Tässä odotellaan tjottailun alkamista, ihan on miehestä kiinni että millonka. Sitä ootellessa...
 
Alexmama paljon onnea raskautumisen johdosta :heart:

Lantionpohjanlihaksista tahtoo aina välillä unohtua treenata niitä mutta välillä taas muistan monena päivänä peräkkäin.Eli säännöllistä se treenaaminen ei kyllä mulla oo:ashamed: Pitäs todellakin muistaa useammin treenata ku näin monta lastakin oon alakautta synnyttänyt.... Raskausaikoina se aina paremmin muistuu mieleen että jotain niillekkin pitäs tehä :kieh:

Mää oon nyt jotenkin tosi jännittynyt ja innoissaan siitä että huomenna pitäs alkaa menkat ja sitten voikin alkaa yritys kunhan ne on ohi(vielä ei oo siis yritetty).Perhosia lentää mahassa ku ajattelen raskautta ja sitä kaikkea ihanaa mitä siitä seuraa :heart: Uusi ihana ihminen meidän perheeseen!
Empä oo ennen näin kovasti menkkoja oottanutkaan :D ..yleensä niitä oottaa kauhulla tai tosi ärtyneenä.

Nyt ei oo yhtään enään semmonen olo että miten jaksan tai pärjään yleensäkkään viiden lapsen kanssa.Oon asennoitunut niin että kyllä pärjään.Mieshän mulla tekee pitkää työpäivää joten oon aika yksin lasten kans viikot,ku tulee noin tuntia ennen kotia ennenkuin alotetaan iltahommat.Eli eipä paljon kerkee lastenhoidossa auttaa.Illalla saan omaa aikaa kun lähen kahestaan koiran kans lenkille ja saliharrastuksenkin haaveilen taas aloittavani.Viimeksi siellä kävin talvella:ashamed: Jotenki ihan hävettää ku ostin kalliin salikortin ja sitten en oo siellä pitkään aikaan käynyt.Mutta jotenki sitä vaan väsähti ku mies lähti pitkältä sairaslomalta töihin ja jäin yhtäkkiä yksin lasten kans.

Ainut mitä oon nyt tuossa vauva asiassa pähkäillyt on se että onko sisaruksista leikkikaveria jos ikäeroa tulee melkeen se 3vuotta.
Onhan sillä pikkuisella kuitenkin sitten vuotta vanhempi serkku(jos siis tuun ihan hetikohta raskaaksi) ja muitakin kavereita tulee olemaan jos ei omien sisarusten kans mee leikit yksiin.Mutta rakkautta siltä vauvalta ei ainakaan tulisi puuttumaan.Meillä kaikki lapset on hulluna vauvoihin ja pikkusiin yleensäkkin ja tykkäävät kovasti hoidella esim serkkuvauvaa.
Meillä muut lapset on tosiaan syntyneet tämmösillä ikäeroilla: esikois tytön ja seuraavan tytön välillä oli vain 2v1kk, Sitten toisena syntyneen ja kolmannen lapsen(poika) välillä oli 2v3kk ja kolmannen lapsen ja kuopuksen(poika) välillä oli 2v5kk.
Nyt jos heti raskautuisin niin ikäeroa tulis pienimpien välille 2v9kk...eihän se kyllä oo kuin 4kuukautta enempi kuin nuiden tämän hetken pienimpien välillä ja niilläkin leikit sujuu jo nyt aika hyvin.Eli kyllä varmaan leikkeihin mahtus jollei sitten oo eri sukupuolta ja leiki hyvinkin vaan prinsessaleikkejä :D Jotenkin musta tuntuu että se viides lapsi tulee olemaan tyttö,mutta tunnothan ei vielä tarkota mitään :) Sukupuolelle on kyllä ihan sama.Ja on aina ollutkin.Kuhan vaan sais vielä yhden lapsen.

Joku kirjotti tuosta lapsimäärästä ja siitä miten muut suhtautuu.. Mulle on tärkeintä että mun rakas mummu sanoi että meille vois tulla vaikka kuinka paljon näin ihania lapsia.Joten muiden sanomiselle ihan sama :popcorn: Tietenki mielen voi pahottaa jos joku sanoo jotain inhottavaa,mutta ite tiiän että haluamme lapsen ja meillä rakkautta ja huolenpitoa riittää,joten koitan jättää inhottavat puheet huomiotta. Raskastakin voi olla välillä mutta sitähän voi olla jo kahdenkin lapsen kanssa.Ja tuntuu että mitä enempi lapsia sitä rennommin asiat osaa ottaa.Meillä on kuitenkin säännöt ja rutiinit joten isonkin lapsiperheen kanssa pärjää kun asiat tehdään tietyllä tavalla,mutta turhista en stressaa ja joskus säännöistä ja rutiineitastakin voi poiketa.

Tuosta ikäero ja sisarus asiasta vielä sen verran että meillä tosiaan nuo nuorimmat ovat poikia ja he leikkivät aikapaljon autoleikkejä ja pihalla juoksuleikkejä tai sitten ajelevat potkuautoilla ympäri pihaa ja sitten taas vanhimmat tytöt leikkivät paljon nukeilla,barbeilla ja piirtävät ja ulkona keksivät kans useimmiten rauhallisempia leikkejä kuin pojat.Leikkivät silti usein myös porukallakin,mutta juuri tuon takia kun pojat leikkivät usein "poikamaisia" leikkejä ja tytöt "tyttömäisiä" leikkejä,mietin että jos vauva olisi tyttö niin miten mahtuu nuiden pienimpien poikien leikkeihin.pikkuinen serkkukin on poika ja toinenkin pienistä serkuista on poika.Meille vois siis tulla tosi poikamainen prinsessa jollei sitten isosiskot,äiti tai kaverit opeta rinsessa juttuja :D

Joo mutta nyt täytyy lähtä tästä koneelta haaveilemasta laittaan esikoisen hiuksia ja lähtee kuskaamaan harrastuksiin.
Toivottavasti tosiaan tästä eka kierrosta tulisin raskaaksi.Vähän huolettaa nään mun suuret haaveet,että tuunko pettyyn tosi kovasti jos en alakkaan raskautua yhtä nopeesti ku kolmella kerralla.Esikoista ennekun oli se lapsettomuusaika niin se yhä kummittelee mielessä..............................
 

Yhteistyössä