Suostuitko ottamaan antibiootit raskausaikana?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulehdus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suostuin kolmekin kertaa. Seuraavalla kerralla kieltäytyisin siitä alkuraskauden kuurista ainakin jos johtuisi virtsatieinfektiosta. Riippuu ihan mistä olisi kyse, jos esim viikolla 30 olisi sama tulehdus niin ottaisin, koska vauva voisi syntyä ennenaikaisesti ja sitä en tietenkään halua riskeineen. Toivottavasti vältyn.
 
Mulla oli jossain puolivälin tietämillä poskiontelotulehdus johon oli jo antibioottiresepti hankittuna. Selvisin kuitenkin ilman kuuria, kiitos sarvikannun. Mutta olisi kuurin aloittanut jos tarve olisi vaatinut.

Samoihin aikoihin mulla puhkes myös vyöruusu. Ja olisin siihen aloittanut asikloviiri-kuurin jos olisin ehtinyt ajoissa lääkärille. Mutta menin sen verran myöhään, että kuuri ei olisi enää tehonnut.
 
Suostuisin ja olen myös ottanut kun kusitulehdus ei ottanut parantuakseen kunnes löytyi lääkäri joka antoi sellaisen hevoskuurin jolla pöpöt lähti.
Apteekissakin vielä kauhisteli kun olin jo 30viikolla raskaana mutta melkein koko raskausajan kun kusitulehduksesta kärsin ja vedin ropit naamariini niin olikin loppu raskaus aika aivan ihanaa kun ei tarvinut tenat housuissa kulkea ja juosta paniikissa aina vessaan ja olla lähinnä kodin vankina kun mihinkään et uskaltanut mennä kun jalat oli kokoajan ristissä
 
Otin, joskus puolivälissä raskautta sain pihahommissa pienen raapaleen poskeen joka tulehtui niin että puoli päätä turposi muodottomaksi. Oli aika pelottava tilanne!
 
En ole onneksi raskauden aikana tarvinnut kuuria. Jos ei nyt mukaan lueta synnytyksen aikana suoneen annettu antibiootti. Mutta jos tarvetta olisi niin todellakin ottaisin. Mutta todellakin rukoilen ja toivon ettei ikinä tarvitse raskaus aikana kuuria ottaa. Mulla on todella monta antibiootti allergiaa. Suurinosa niistä antibiooteista joille en ole allerginen ovat sellaisia joita ei saisi missään nimessä ottaa raskausaikana.

Mitä tulee tuohon virtsatietulehdukseen niin mulle sanottiin että vti alkuraskaudessa kannattaa ehdottomasti hoitaa koska hoitamaton vti voi aiheuttaa keskenmenon.
 
Jos kerran on pakko, niin muistakaa valita spesifinen antibiootti, eikä mikään laajakirjoinen. Uudet vaikuttavat dna-kyraasiin (Ciproxin jne) ja en oikein tiedä, onko fiksua rikkoa KAIKKIEN bakteereiden dna-kierteitä, koska se vauva siellä kehittyy.

Ihmettelen sitä, miksi mihinkään ei ole koottu vanhan kansan (ennen antibiootteja) tapoja selviytyä arkipäiväisistä tulehduksista yms. Lapsikuolleisuus ja äitikuolleisuus oli ennen suurempaa, mutta tällaiset pienet tulehdukset osattiin hoitaa jotenkin muuten. Kysymys kuuluu, miten?
 
Riippuu tilanteesta tietysti. Kyllä esim
Keuhkokuume tai munuaisaltaan tulehdus kannattaa hoitaa ettei pääse kuolemaan. Eihän niihin 'ennen vanhaan' toki kaikki kuollut mutta niilläkin jotka selvisi saattoi tulla pysyviä keuhkojen arpia tai munuaisvaurio jne. Silti ennen antibiootteja oli ihan tavallista että ihmisiä kuoli infektioihin.
Virtsatieinfektioonkin ottaisin kyllä antibiootin, virtastieinfektio lisää keskenmenon ja ennenaikaisuuden riskiä. Poskiontelontulehdus itsellä on raskauden aikana ollut mutta se hoitui kyllä ilman antibioottia.
 
Söin kaksikin kuuria, kun ensimmäinen ei tehonnut. Joskus vähän ennen puoliväliä. Ensimmäisen kuurin jälkeen sitten tehtiin liuta kokeita, että löytyisi parempi kuuri keuhkoputken tulehdukseen.
 
Voisin ottaa jos kyseessä olisi oikeasti bakteeritulehdus, ilman kunnollisia tutkimuksia en ottaisi kuten ei meillä oteta muutenkaan.

Se on ikävää että niillä on vaikutuksensa sikiöön mutta pitää ottaa huomioon että tulehduksella voi olla vielä pahempi vaikutus.
 
Aloitin antibioottikuurin virtsatieinfektioon, kun riskit (ennenaikainen synnytys, pre-eklampsian riskin kasvu) ei houkutellut. Mutta lopetin kuurin heti kun bakteeriviljely osoittautui puhtaaksi, vaikka puhelimessa ollut taukki hoitaja oli sitä mieltä että kuuri pitäisi syödä loppuun jos sellainen on määrätty.

Tosin molemmat lapseni ovat myös syntyneet sektiolla antibioottiprofylaksiassa. Suolistoflooraparka. Joskus pitää tehdä kompromisseja.
 
Jos kerran on pakko, niin muistakaa valita spesifinen antibiootti, eikä mikään laajakirjoinen. Uudet vaikuttavat dna-kyraasiin (Ciproxin jne) ja en oikein tiedä, onko fiksua rikkoa KAIKKIEN bakteereiden dna-kierteitä, koska se vauva siellä kehittyy.

Ihmettelen sitä, miksi mihinkään ei ole koottu vanhan kansan (ennen antibiootteja) tapoja selviytyä arkipäiväisistä tulehduksista yms. Lapsikuolleisuus ja äitikuolleisuus oli ennen suurempaa, mutta tällaiset pienet tulehdukset osattiin hoitaa jotenkin muuten. Kysymys kuuluu, miten?

Se on kylläkin gyraasi. Fluorokinoloneita ei käytetä raskaana olevilla.
 
Mutta lopetin kuurin heti kun bakteeriviljely osoittautui puhtaaksi, vaikka puhelimessa ollut taukki hoitaja oli sitä mieltä että kuuri pitäisi syödä loppuun jos sellainen on määrätty.

.

Tottakai pitää syödä loppuun :O Perustietoa. Nykyään myös määrätään lyhyempiä kuureja kuin ennen, juuri siksi ettei ne turhaan rasita elimistöä. Mutta sen mitä lääkäri määrää kuuluu syödä loppuun.
 
Kolmannessa raskaudessa rv39 sain elämäni kamalimman hengitystieinfektion, olin yli viikon ilman ääntä kovassa kuumeessa ja järkyttävässä yskässä. Diagnoosi oli vähän epäselvä, keuhkokuumettakin epäiltiin. Ongelma oli se, että sisälläni oli lähes 5-kiloinen vauva ja minun piti päästä parempaan kuntoon, jotta synnytys voitiin käynnistää. Söin vastahakoisesti antibioottikuurin ja selviydyin synnytyksestäkin hengissä. Jos en olisi ollut noin loppumetreillä, en tod olisi antibiootteja ottanut.
 
Aloitin antibioottikuurin virtsatieinfektioon, kun riskit (ennenaikainen synnytys, pre-eklampsian riskin kasvu) ei houkutellut. Mutta lopetin kuurin heti kun bakteeriviljely osoittautui puhtaaksi, vaikka puhelimessa ollut taukki hoitaja oli sitä mieltä että kuuri pitäisi syödä loppuun jos sellainen on määrätty.

Tosin molemmat lapseni ovat myös syntyneet sektiolla antibioottiprofylaksiassa. Suolistoflooraparka. Joskus pitää tehdä kompromisseja.

voi voi... lopettamalla ne kuurit kesken saadan niitä antibiooteille resistenttiä bakteeria lisää vaan.
 

Yhteistyössä