Sinä kouluttamaton kolmen-useamman lapsen kotiäiti

  • Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti
Onpa erikoinen keskustelu. Ja ihan hyvälläkö ap aloitti keskustelun...? :whistle:
Meillä on neljä lasta ja olen ollut suurimman osan ajasta siis kotiäitinä. Ja puhtaasti siitä syystä että se on ollut taloudellisesti mahdollista. Mistään ei ole tarvinnut koskaan kieltäytyä ei edes etelän matkoista... Ja kun nuorimmainen kasvaa ja alkaa olemaan valmis aloittamaan koulun tai mahdollisesti tarhan niin menen töihin. Omassa firmassamme on mulle aina paikka vapaana ja ihan kivaa liksaakin saan sieltä. ;) Tai sitten ehkä jatkan opiskeluja... tai ainahan voin perustaa vielä uuden firman. Ideoita ja intoa kyllä löytyy! Ja minun vanhuuden turva on jo varmistettu, eikä se ole lasten kukkaro tai sosiaaliavustus. Samoin jos miehen kanssa tulee ero niin en jää tyhjän päälle.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
No mä kyllä ehdin lukea itseni ylioppilaaksi. Ja ammatillisen perustutkinnon paperit jäivät vain päättötyön esittämisen vuoksi saamatta... tosin juuri niillä en suuremmin olisi tehnytkään, kun satun olemaan allerginen kyseisen alan keskeisesti oleellisille kohteille...

Mutta, joo, ennen tätä laskusuhdannetta pärjäsin vajainen koulutuksineni loistosti.
Mieshän sut elätti ja sä istuit koneella päivät.
Onnex oot nyt joutunu muutakin kokeileen. Huomaat että pystyt muuhunkin.
 
hmm
musta pääasia ei tässä ole raha, vaan se millasen esimerkin sellanen tiineyskone antaa lapsilleen, varsinkin tyttärille, ja miksei pojillekin jotka olettavat että naisen kuuluu pysyä hellan edessä maha pystyssä iäti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Miksi et ole hankkinut koulutusta? Oletko suunnitellut meneväsi vielä kouluun vai menetkö suoraan töihin kun lapset kasvavat?
Anteksi että kysyn mutta olen utelias. Tuttavani odottaa viidettä lasta,kaikki tulleet putkeen eikä äiti ole käynyt kuin peruskoulun. Ajokorttiakaan ei ole koska hän pelkää ajamista. Tulee vain mieleen että onkohan elämässä muuta sisältöä kuin lapset? Äiti on uupunut mutta haluaa silti lisää lapsia.

Eihän kotiäitiydessä ole mitään vikaa niin kauan kuin lapset ovat hyvinhoidetut ja kaikilla on hyvä olla. Täälläpäin vain on valitettavan yleistä että juuri nämä neljän lasten äitien lapset ovat likaiset ja pyörivät yksin kylillä,vanhemmilla on masennusta ja ongelmia.

Tietenkään kaikilla ei ole niin!
Koulu ei kiinnostanut. En aio mennä kouluun ja teen koko ajan täyspäiväisesti töitä omaa firmaa pyörittäen vaikka kotona lapseni samaan aikaan hoidankin. 5lasta, vanhin 7v.
 
...
Meillä lapset 10kk sekä 5- ja 6-v. Sain ekan melkein peruskoulun jälkeen. Kun toinen syntyi, menin aikuislukioon, josta kirjoitin ylioppilaaksi. Sain opiskelupaikan yliopistosta, kävin sitä puoli vuotta ja jäin äitiyslomalle. Eli palaan opintojen pariin kunhan tyttö on riittävän iso :)
 
koulutettu äiti
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Eihän 1500 tai yli ole hyvä palkka. Yli 3500 on ihan ok, mutta ei sekään hyvä ole.
Jos ajattelee 1500 euroa olevan hyvä palkka niin kyllä siinä jo näkee että koulutusta ei todellakaan ole :LOL: ne on aika tavalla eri suuruisia summia ne oikeasti suuret palkat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Kuulkaa työssäni törmäsin tälläisiin tapauksiin tuon tuosta.. Eivät JAKSANEET edes työkkäreiden kurssille raahata takapuoltaan vaan hakivat jatkuvalla syötöllä sair.todistuksia ja kun ei enää selkä/lonkka/migreeni jutut menneet läpi niin hakivat mielenterveysongelmien vuoksi sairaslomaa.. Ja aina samat tyypit..
Näitä täällä palstallakin pyörii migreenikoita ja muita, en kykene töihin niinpä.
 
MIES
Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Eihän 1500 tai yli ole hyvä palkka. Yli 3500 on ihan ok, mutta ei sekään hyvä ole.
Jos ajattelee 1500 euroa olevan hyvä palkka niin kyllä siinä jo näkee että koulutusta ei todellakaan ole :LOL: ne on aika tavalla eri suuruisia summia ne oikeasti suuret palkat.
joo ja tuo 1500?/kk alitaa oikeasti jo sen eu:n määrittämän köyhyys rajan ;))
 
MIES
Alkuperäinen kirjoittaja MIES:
Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Eihän 1500 tai yli ole hyvä palkka. Yli 3500 on ihan ok, mutta ei sekään hyvä ole.
Jos ajattelee 1500 euroa olevan hyvä palkka niin kyllä siinä jo näkee että koulutusta ei todellakaan ole :LOL: ne on aika tavalla eri suuruisia summia ne oikeasti suuret palkat.
joo ja tuo 1500?/kk alitaa oikeasti jo sen eu:n määrittämän köyhyys rajan ;))
HS Kuukausiliitteen mukaan EU:n Suomelle määrittämät köyhyysrajat oli näin:

Pariskunta 1500 e/kk
Alle 14v lapsi nostaa rajaa 300 e/kk
Yli 14v lapsi nostaa rajaa 500 e/kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Eihän 1500 tai yli ole hyvä palkka. Yli 3500 on ihan ok, mutta ei sekään hyvä ole.
Jos ajattelee 1500 euroa olevan hyvä palkka niin kyllä siinä jo näkee että koulutusta ei todellakaan ole :LOL: ne on aika tavalla eri suuruisia summia ne oikeasti suuret palkat.
Onkos sinulla sitten suuri palkka :)
 
koulutettu äiti
Kyllähän siinä sen näkee mikä puuttuu koulutuksesta jos pitää 1500 euroa oikeasti suurena palkkana. :) Aika säälittävää tuo oooh mulla on 1500 euron iso palkka. Siinä on köyhyyttä muuallakin kuin tilipussissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu äiti:
Kyllähän siinä sen näkee mikä puuttuu koulutuksesta jos pitää 1500 euroa oikeasti suurena palkkana. :) Aika säälittävää tuo oooh mulla on 1500 euron iso palkka. Siinä on köyhyyttä muuallakin kuin tilipussissa.
Mä en ole väittänyt tota hyväksi palkaksi,mä saan vähintään tuplasti enemmän :saint:
 
Mä oon aina miettinyt et jos perheessä on monta lasta ja äiti kotiäitinä ja sitten tuleekin ero niin miten nainen pärjää siinä tilanteessa ilman koulutusta ja työtä...? Itse en sen vuoksi haluis olla pelkkä kotiäiti kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.
 
ei itse kotiäiti, mutta äiti kuitenkin
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Miksi et ole hankkinut koulutusta? Oletko suunnitellut meneväsi vielä kouluun vai menetkö suoraan töihin kun lapset kasvavat?
Anteksi että kysyn mutta olen utelias. Tuttavani odottaa viidettä lasta,kaikki tulleet putkeen eikä äiti ole käynyt kuin peruskoulun. Ajokorttiakaan ei ole koska hän pelkää ajamista. Tulee vain mieleen että onkohan elämässä muuta sisältöä kuin lapset? Äiti on uupunut mutta haluaa silti lisää lapsia.

Eihän kotiäitiydessä ole mitään vikaa niin kauan kuin lapset ovat hyvinhoidetut ja kaikilla on hyvä olla. Täälläpäin vain on valitettavan yleistä että juuri nämä neljän lasten äitien lapset ovat likaiset ja pyörivät yksin kylillä,vanhemmilla on masennusta ja ongelmia.

Tietenkään kaikilla ei ole niin!

oikeastaan haluisin kysyä sulta, mitä se haittaa jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin lapset ja äiti on siihen tyytyväinen. Minusta lapsissa on paljon sisältöä!
ja toinen kyssäri, miksi sinua haittaa miltä toiset näyttää, jos meistä jokainen huolehtisi vain omasta vaatetuksesta tai hiuksistaan.
 
koulutettu äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mä oon aina miettinyt et jos perheessä on monta lasta ja äiti kotiäitinä ja sitten tuleekin ero niin miten nainen pärjää siinä tilanteessa ilman koulutusta ja työtä...? Itse en sen vuoksi haluis olla pelkkä kotiäiti kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.
Niin se on se nyrkin ja hellan väli juuri siinä :/
 
TriStessse
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
musta pääasia ei tässä ole raha, vaan se millasen esimerkin sellanen tiineyskone antaa lapsilleen, varsinkin tyttärille, ja miksei pojillekin jotka olettavat että naisen kuuluu pysyä hellan edessä maha pystyssä iäti.
Kyllä muaki hirvittää mitä mun kolmesta tyttärestäni tulee kun raukat joutuvat kotihoidossa olemaan. Ja niin mahdoton tiineyskone olen että esikoisen ja kuopuksen ikäero on vain 2 vuotta. Piru kun tuli tehtyä se sterilisaatio!! ;)
 
Olen 5n lapsen äiti, eikä koulutusta. Olin 13v kotiäiti eli kunnes nuorin täytti 3v. Sen jälkeen olen ollut työelämässä, pian 5v ja hyvin on ollut töitä ilman mitään ammattititteliäkin, eli en todellakaan sure, ettei ole tullut hankittua mitään titteliä. Ei pidä yleistää asioita. Jokainen tekee tyylillään. Ja tuskimpa tästä mihinkään opiskelemaan lähden. Toki vannomatta paras, mut luulen näin.
 

Yhteistyössä