Sikiö poikittain! RV 29

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paniikki

Vieras
Johan tuo nyt myrkyn lykkäs... Neuvolan täti pisti erikoistarkkailuun koska vauva on päättänyt, että mieleisin asento on poikittain mahassa (todellakin kyljestä kylkeen poikittain). Nyt itseäni alkoi pelottamaan, että mitä jos tuo ei tuosta käännykään raivotarjontaan, niin onko matka suoraan sektioon?

Onhan noita viikkoja vielä paljon jäljellä, joten jotain toivoa on vielä paljonkin... Mutta silti alkoi ahdistamaan. Kertokaa nyt omia kokemuksia ja rauhoitelkaa stressaavaa :)

Mulla pötkötteli poikittain vielä rv 39+0. Seuraavana päivänä suunniteltuun sektioon mennessä huomattiin pojan kääntyneen rt. Enkä ollut edes huomannut kääntymistä :D . Leikattiin silti.

vauva voi kääntyä vielä monta kertaa vaikka miten päin... Jos vielä 35 vkon jälkeen poikittain niin varmaan sit yrittävät kääntää?? Mutta eiköhän se itse huomaa, että pää edellähän sitä synnytään :)

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Mulla pötkötteli poikittain vielä rv 39+0. Seuraavana päivänä suunniteltuun sektioon mennessä huomattiin pojan kääntyneen rt. Enkä ollut edes huomannut kääntymistä :D . Leikattiin silti.

sama mulla, mutt kääntyi leikkauspöydällä takaisin poikkiasentoon

Mulla kaksoset köllötteli päällekkäin poikittain synnytykseen saakka. Juuri ennen synnytystä Aatu kääntyi ja syntyi pää edellä, mutta Eetu päätti syntyä jalat edellä.

Mul käänty pää alaspäin joskus rv 35 jälkeen.. Oli kans aika huoli, kun kaveri oli ollut mahassa ties miten päin. Jatkuvasti vaihteli asentoa. No tajus viimein mennä pää alaspäin, vaikka se tarjonta oli silti ihan väärä.

Mulla oli sama juttu ja olin todella huolissani. Mutta rv 30 vauva sitten kääntyikin raivotarjontaan ja helpotus oli suuri! Eiköhän se sullakin kohtapuoliin käänny, kun vauva huomaa että pystyssä olisi enemmän tilaa...

Mulla kanssa molemmat lapset pötkötelleet viimeisille viikoille asti poikittain, kunnes tila on käynyt kerta kaikkiaan liian ahtaaksi. Mukavahan siellä on kölliä kuin riippumatossa, kun kerran tilaa on. Varsinkin kakkonen viihtyi ihan loppumetreille asti poikittain ja molemmilla oli sama peppupaikka oikealla kyljessä. Maha jäi pysyvästi toispuoleiseksi. Ja aikamoinen roikkuvatsa se kyllä oli - ja on valitettavasti vieläkin. Niin, muistaakseni esikoinen kääntyi vasta sitten pystyyn kun alkoi pää laskea sinne lähtökuoppiin eli 30 päivää ennen synnytystä. Kakkonen ei edes koskaan laskeutunut ennenkuin synnärillä eli tosiaan ihan viime metreille mentiin poikittain. Mutta pää ylöspäin eivät koskaan olleet.

Onko ultralla katottu?

Mullakin nlaterkka arveli vauvan olevan poikittain rv 27 tai jotain, ja ihan kun olisin itsekin niin tuntenut, mutta äippäpolin ultra näytti että ihan oikein päin vaavi siellä kölli.

Eli suht huolettomana saan olla ainakin seuraavat 10 viikkoa. Tilaa tuntuu toisella tosiaan olevan, sen verran saa potkuihinsa voimaa. Ja tosiaan, maha tuntuu olevan aivan järkyttävän kokoinen ja leveyttä tuntuu tulevan vain lisää :D (kakkosnelonen poikittain vatsassa kuvaa varmaan aika hyvin)

Kiitoksia vastauksista :)

Kippe: Ei ole vielä ultralla katsottu, mutta aina selkeästi tuon kuulema tuntee vatsan päältä. Tai näin neuvolasta sanottiin. Itse tunnen siis vain rummutuksen ja potkut kyljissä, harvoin ylhäällä tai alhaalla mahassa. Pistivät tosiaan tarkkailuun nyt, ilmeisesti ultraavat jossei muutaman viikon aikana lähde kääntymään.

Mulla oli poikittain muistaakseni viikolle 34 asti, sitten kääntyi oikeinpäin, välillä taas poikittain, kunnes viikolla 36 oli jo pysyvästi rt:ssa. (38 käynnistettiin ja hienosti sujui.) Ja tosiaan ultraseurannassa kävin loppuvaiheessa viikottain sikiön hidastuneen kasvun takia.

Minuakin huoletti (+ tietenkin sikiön pienikokoisuus oli suuri huolenaihe), että yritetäänkö ulkokäännöstä, muttei onneksi tarvinnut.

mulla ekassa raskaudessa oli poikittain kokoajan eikä kääntynyt joten tuli suunniteltu sektio. Toisessa raskaudessa oli kanssa poikittain rv34 asti sitten kääntyi onneksi ja pysyi loppuun asti niin. Jouduin kuitenkin loppujen lopuksi taas sektioon kun sydänäänet meni niin huonoksi synnytyksen aikana.