Liinu72, sijaisvanhemmaksi ryhtyminen on ollut jo vuosia ajatuksissani. Meillä meni tämän yhden ainokaisen oman lapsen "hankkimiseen" monta pitkää vuotta ja jo silloin sijaisvanhemmuutta mietittiin. Sitten eron jälkeen aloin ottaa selville, että olisko yksin mahdollista ryhtyä sijaisvanhemmaksi ja kävin sossussa juttelemassa asiasta ja ilmottauduin Pride-kurssille, joka alkoikin muutaman kuukauden kuluttua. Itse koulutus oli täällä järjestetty niin, että se kesti noin kolme kuukautta. Ei siis ole mikään hetken päähänpisto ryhtyä sijaisvanhemmaksi, vaan pitkän harkinnan tulos.
Olen koti-ihminen ja jo nyt elämme hyvin pitkälle lapsen ehdoilla, itse käyn kerran tai pari viikossa jumpassa, jos saan lapsen hoidon järjestettyä. Muita omia menoja ei oikeastaan ole eikä jumpatkaan siis ole pakollisia. Toki sitä tarvitsee välillä omaa aikaa ja toiveenani on, että meille sijoitetulla lapsella on toimivat kotilomat (ja oma lapsi käy säännöllisesti isällään), että saan välillä hengähtää. Jos kotilomat eivät toimi, voi lapselle pyytää järjestämään tukiperheen. Ja olen miettinyt, että jos lapsella ei ole isovanhempiakaan lähietäisyydellä, voisi hoitoapua etsiä varamummo-palvelusta. Lisäksihän sijaisvanhemmalle kertyy 12 päivää lomaa vuodessa, jotka kannattaa kyllä pitää. Aion kyllä pitää kiinni näistä hengähdystauoista, jotka sossun kanssa räätälöidään tapauskohtaisesti.
Odotukseen suhtaudun realistisesti, koska siihen voi mennä pitkäkin aika ja voi olla, että lasta ei tulekaan, jos esimerkiksi oma tilanteeni muuttuu vaikkapa uuden työpaikan saamisen takia. Ja mietityttää, että sijoittavatko yksinhuoltajalle, jos perheitäkin on tarjolla... sossussa sanoivat kyllä, että jos lapsella on toimiva isäsuhde, eivät näe mitään estettä sijoittaa yksinhuoltajallekaan. Minullahan on lapsitoiveena leikki-ikäinen ja asun aika pienellä paikkakunnalla, joten ehkä täällä ei kovin usein sijoitukseen tule lasta, jolle meidän pikku perhe olisi paras sijoituspaikka. Aika näyttää kuinka tässä käy!