Mun on sanottava, että en olisi ryhtynyt sijaisvanhemmaksi yksin. Mutta en niinkään sen takia, että olisin epäillyt kykyäni selviytyä suhteista biologisiin vanhempiin jne. Vaan ihan itsekkäistä syistä eli haluan että mulla on myös omaa vapaa-aikaa ja mahdollisuus jatkaa entisiä harrastuksiani. Mutta tää ei oikeastaan liity varsinaisesti edes sijaisvanhemmuuteen: olen aina ajatellut että en haluaisi ikimaailmassa olla yksinhuoltaja, edes vaikka lapset olisivat omiani. Mulla on sen verran vähän sukulaisia tai ystäviä, jotka asuisivat kohtuullisen matkan päässä, että lapsenvahdit ovat aika vähissä ja ilman miestäni joutuisin kyllä luopumaan ihan kaikesta muusta elämästä lasten takia. Tietysti on aina mahdollista että jää yksin, voihan toinen osapuoli vaikka kuolla. Ja tietenkään en sen takia luopuisi lapsista vaan kyllä hammasta purren hoitaisin homman kun kerran siihen olen ryhtynyt. Mutta siis lähtökohtana mulla kyllä oli, että meitä täytyy olla tässä kaksi.
Mutta tämäkin voi jollain toisella olla ihan eri asia: jos on enemmän "koti-ihiminen" eikä ole itsellä mitään aikaavievää harrastusta, tai jos on paljon niitä tukiverkostoja ja lapsenvahteja. Ja onhan aina olemassa myös maksullisia lapsenhoitopalveluita, esim. MLL:n lastenhoitajat.
Onhan sekin tietenkin kivaa, että on mahdollisuus jakaa kaikki lapsiin liittyvät käytännön asiat ja tuntemukset miehen kanssa. Mutta tosiaan mitään asioita ei tarvitse itse miettiä ja päättää, vaan aina voi kääntyä sosiaalityöntekijöiden puoleen. Aika monella paikkakunnalla toimii sijaisvanhempien vertaistukiryhmiä, mekin käydään sellaisessa. Siitä on ollut meille tosi paljon hyötyä, ja jos toimisi yksin sijaisvanhempana niin varmasti se ryhmän tuki olisi vieläkin tärkeämpää.
Tii tu : laki on niin vahvasti biologisten vanhempien puolella, että kyllä heillä on aina oikeus tavata lapsiaan, olivatpa tehneet mitä tahansa. Ja jos asiaa ajattelee toiselta kannalta, niin kyllä se pitemmän päälle on lapsen kannaltakin parempi, että hän tapaa vanhempaansa. Silloin hän myös samalla oppii käsittämään, miksi hän on joutunut vanhemmastaan eroon. Jos tapaamisia ei ole ollenkaan, niin helposti käy niin että lapselle syntyy epärealistinen ja ihainnoiva kuva vanhemmastaan. ja kun lapsi tulee isommaksi, viimeistään teini-iässä, hän joka tapauksessa haluaa todennäköisesti etsiä biologiset sukulaisensa. Eli kyllä se kai on ihan käytänössä todettu juttu että on hyvä, kun jonkinlaista yhteydenpitoa on. Mutta toivoisi, että tapaamisten laatu ja pituus mietittäisiin aina tarkkaan, eli tosiaan tapaamiset olisivat aina valvottuja jos on yhtään epäilystä lasten turvallisuudesta. Tässä asiassa on varmaan joskus parantamisen varaa.
Kyllä tässä on vaan pakko hyväksyä biologiset vanhemmat sellaisina kuin he ovat ja kyetä heidän kanssaan yhteistyöhön, vaikka ei ymmärtäisi tai hyväksyisi kaikkia heidän tekojaan. Onhan se lapsellekin tärkeää nähdä, että sijaisperhe hyväksyy heidän biologisen sukunsa, joka on kuitenkin erottamaton osa heitä. Itse olen koittanut välttää ajattelemasta biologisia vanhempia mitenkään meidän "vastustajina", vaan koitan ajatella että olemme tiimi joka yhdessä tekee parhaansa lapsen hyvinvoinnin eteen, jokainen siinä määrin kuin pystyy. Harva sijoitetun lapsen vanhempi on tahallaan halunnut vahingoittaa lastaan sen enempää ennen syntymää kuin syntymän jälkeenkään, ei vain syystä tai toisesta ole pystynyt parempaan. Kyllä useimmat vanhemmat varmasti haluavat lapsillee vain hyvää, ja onneksi monet osaavat ajatella meidän sijaisvanhemmatkin auttajina, eikä minään lasten "varastajina". Onhan se kamalan väärin, jos lapsi on jo syntyessään esim. alkoholin vaurioittama, mutta eipä sekään asia enää vanhempia syyllistämällä jälkikäteen muutu. Tietysti toivoisi että tällaista ei ollenkaan pääsisi tapahtumaan, mutta mä olen ajatellut että tällaisten asioiden ennaltaehkäisy on sitten muiden tehtävä, mun tehtävä sijaisvanhempana on hoitaa lapset niin hyvin kuin pystyn ja siihen hyvään hoitoon kuuluu yhteistyö biovanhempien kanssa, olivat he millaisia tahansa. Ja ihan pieleen ei ole voinut mennä, koska ollaan saatu tosi hyvää palautetta nimen omaan luontevista suhteista biovanhempiin. Ja se nahka tosiaan onneksi kyllä paksuuntuu ajan myötä! Kaikista epävarmuuksista kannattaa puhua etukäteen sosiaalityöntekijöiden kanssa. Jos on epävarma, ja ottamassa ensimmäistä sijoitettua lastaan, niin ei silloin varmaan annetakaan sellaista lasta joka on oletettavasti hyvin vaikea tapaus tai jolla on hyvin hankalat vanhemmat.