Sijaissynnytys Suomessa tai ulkomailla

"Utelias"
Muistanko ihan väärin, Akaatti, että jossakin ketjussa kirjoitit haluavasi useita lapsia? Siinä taitaa äkkiä kertyä asuntolainan verran velkaa, paitsi että lasta ei taida voida käyttää itsensä vakuutena.
 
Mulla takana 2 raskautta ja tästä listasta voin sanoa että mulla on ollut synnytys ja vuoto (= jälkivuoto) muutaman päivän.

Jotta just niin kamalaa ja 2 ihanaa lasta :)

..mutta joo; mä uskallan käydä äänestämässäkin...
On minunkin sukulaisillani ihan kivuttomia (tai siis helpohkoja) synnytyksiä takana. Silti se asia pelottaa minua. Haluaisin ehdottomasti suunnitellun sektion jos olisin raskaana, ainakin näillä näkymin on tällaiset ajatukset. Jos olisi varma asia, että sen sektion saa (Suomessa kai yritetään väkisin kaikille tuputtaa alatiesynnytystä), niin silloin ei ehkä pelottaisi se synnytys niin paljoa. Sitten taas se raskausaika arveluttaisi. En ole mikään ulkonäön perässämenijä, mutta itse kuitenkin pelkään, että ihotyyppini on sellainen, että olisi sitten koko maha (ja pahimmassa tapauksessa myös jalat ja kädet) täynnä venyneitä arpia raskauden jälkeen. Tällä palstalla on tullut nähtyä joskus näitä mahakuvia. :| Ilmeisesti mitkään voiteetkaan eivät auta.

Mutta jos raskaaksi haluan, niin pitää ensin laihduttaa 10 kg. Minulle olisi tärkeää silloin olla mahdollisimman hoikka ja aloittaa suurempi liikuntamäärä ja terveellisemmät ruoat, jotta selviäisin siitä raskaudesta mahdollimman hyvin.
 
[QUOTE="Utelias";26016047]Onko tämä nyt tulkittava niin, että olet valmis riskeeraamaan toisen ihmisen hengen koska haluat biologisen lapsen?[/QUOTE]

En minä mielestäsi olisi syyllinen jos vapaaehtoisesti joku haluaa toimia sijaissynnyttäjänä. Uskon, että moni toimisi ihan mielellään ilmaiseksikin sijaissynnyttäjänä. Tiedän, että jotkut rakastavat raskaana oloa ja synnyttämistä ja ovat siihen valmiita riskien uhallakin.
 
[QUOTE="Utelias";26016064]Muistanko ihan väärin, Akaatti, että jossakin ketjussa kirjoitit haluavasi useita lapsia? Siinä taitaa äkkiä kertyä asuntolainan verran velkaa, paitsi että lasta ei taida voida käyttää itsensä vakuutena.[/QUOTE]

Aiemmin haaveilin viidestä lapsesta. =) Mutta nykyisin kyllä 3-4 riittäisi ihan hyvin, tai edes se yksi lapsi. Yhteen lapseen olisi varmaan varaa sijaissynnytyksellä, ne muut pitäisi sitten hankkia perinteisin keinoin. Mutta itse varmaan uskaltaisin paremmin olla raskaana/synnyttää jos olisi olemassa vaikka edes yksi sijaissynnytetty lapsi entuudestaan.
 
"Leena"
En kyllä haluaisi alkaa sijaissynnyttjäksi pelkästään jonkun mukavuudenhalun vuoksi. Jotta lähtisin synnyttämään toisen puolesta lasta, taustalla pitäisi olla lapsettomuusongelmia.
 
Musta vähä tuntuu et tosta sijaissynnytyksestä sais rahakkaat ihmiset kätevän keinon saada lapsia nopeampaa ja köyhät mahdollisuuden tienata siten rahaa. Eli käytännössä köyhällä ei välttämättä olisi vaihtoehtoa ja siihen saattaisi nopeasti tulla laittomuuksia, pakotetaan naisia siihen jatkuvasti. Joistain naisista tehtäis pakolla synnytyskoneita ja joku muu veis ne rahat. Usan esimerkkejä näistä huonoista tapauksista löytyy paljon, esim. sijaissynnyttäjä odotti tyttöä, pariskunta käski abortoida lapsen koska halus pojan ja ilmoitti että yrittää uudestaa jonkun muun kanssa. Nainen ei saanu rahoja ja ois halunnu pitää sen lapsen jota kasvatti mahassaan ku ei suostunu aborttiin ja sit se vietiin siltä sairaalassa kun eihän se sen lapsi ollu vaikka oli mahassa ja annettii adoptioon yms miellyttävää. Googlaamalla löytyy varmaan lisää vastaavia juttuja. Siellä missä on rahaa, on rikkaita jotka käyttää tilaisuuden hyväkseen.
 
"Utelias"
En minä mielestäsi olisi syyllinen jos vapaaehtoisesti joku haluaa toimia sijaissynnyttäjänä. Uskon, että moni toimisi ihan mielellään ilmaiseksikin sijaissynnyttäjänä. Tiedän, että jotkut rakastavat raskaana oloa ja synnyttämistä ja ovat siihen valmiita riskien uhallakin.
Miksi arvelet kenenkään erityisemmin rakastavan raskaana oloa ja synnytystä? Aivan.
 
[QUOTE="Utelias";26016094]Miksi arvelet kenenkään erityisemmin rakastavan raskaana oloa ja synnytystä? Aivan.[/QUOTE]

OLen lukenut mm. tältä palstalta. Moni on kirjoittanut, että voisi toimia sijaissynnyttäjänäkin.
 
"Utelias"
OLen lukenut mm. tältä palstalta. Moni on kirjoittanut, että voisi toimia sijaissynnyttäjänäkin.
Veikkaanpa, että nuo kirjoittajat ovat tarkoittaneet tilannetta, jossa joku läheinen kärsisi lapsettomuudesta.

Vaikea kuvitella, että kukaan suomalainen/palstalainen rakastaisi raskaanaoloa niin paljon, että antaisi kantamansa lapsen tuiki tuntemattomalle ihmiselle, joka voi olla ties millainen neurootikko. Korvauksella, jonka kohtuullisen koulutettu ihminen saa vuoden työnteollakin.
 
Musta vähä tuntuu et tosta sijaissynnytyksestä sais rahakkaat ihmiset kätevän keinon saada lapsia nopeampaa ja köyhät mahdollisuuden tienata siten rahaa. Eli käytännössä köyhällä ei välttämättä olisi vaihtoehtoa ja siihen saattaisi nopeasti tulla laittomuuksia, pakotetaan naisia siihen jatkuvasti. Joistain naisista tehtäis pakolla synnytyskoneita ja joku muu veis ne rahat. Usan esimerkkejä näistä huonoista tapauksista löytyy paljon, esim. sijaissynnyttäjä odotti tyttöä, pariskunta käski abortoida lapsen koska halus pojan ja ilmoitti että yrittää uudestaa jonkun muun kanssa. Nainen ei saanu rahoja ja ois halunnu pitää sen lapsen jota kasvatti mahassaan ku ei suostunu aborttiin ja sit se vietiin siltä sairaalassa kun eihän se sen lapsi ollu vaikka oli mahassa ja annettii adoptioon yms miellyttävää. Googlaamalla löytyy varmaan lisää vastaavia juttuja. Siellä missä on rahaa, on rikkaita jotka käyttää tilaisuuden hyväkseen.
Juuri noista syistä johtuen, sijaissynnyttäjätoiminnan pitäisi olla laillista ja tietyt kriteerit täyttävä. Itse en koskaan palkkaisi mitään köyhää, nuorta tyttöä sijaissynnyttäjäksi vaan ennemmin jo hieman vanhemman ja sellaisen, jonka ei tarvitsisi tehdä sitä pelkästään rahan vuoksi. Samoin pitäisi olla tae siitä, ettei polta tupakkaa tai juo alkoholia.
 
"lyyti"
Sijaissynnyttäminen ei itse asiassa ole Suomessa nykyäänkään kiellettyä. Mutta hedelmöityshoitojen suorittaminen sijaissynnyttäjälle sen sijaan on. Eli biologista jälkeläistä sinun ei olisi mahdollista Suomessa saada sijaissynnyttäjän avulla. Hedelmöittämistä varten pitäisi siis lähteä ulkomaille. Sitä paitsi syntyvä lapsi olisi lain mukaan sijaissynnyttäjän lapsi (vaikka lapsi olisikin saanut alkunsa Virossa IVF-klinikalla sinun ja puolisosi sukusoluista), joten sinun/teidän täytyisi joka tapauksessa adoptoida ko. lapsi. Ja tämä taas vaatisi sen adoptioneuvonnan läpikäymisen, asioiden penkomisen ja selvittämisen sossuille jne...Joten ei se siajissynnyttäminenkään taida sinun juttusi olla.
 
Musta vähä tuntuu et tosta sijaissynnytyksestä sais rahakkaat ihmiset kätevän keinon saada lapsia nopeampaa ja köyhät mahdollisuuden tienata siten rahaa. Eli käytännössä köyhällä ei välttämättä olisi vaihtoehtoa ja siihen saattaisi nopeasti tulla laittomuuksia, pakotetaan naisia siihen jatkuvasti. Joistain naisista tehtäis pakolla synnytyskoneita ja joku muu veis ne rahat. Usan esimerkkejä näistä huonoista tapauksista löytyy paljon, esim. sijaissynnyttäjä odotti tyttöä, pariskunta käski abortoida lapsen koska halus pojan ja ilmoitti että yrittää uudestaa jonkun muun kanssa. Nainen ei saanu rahoja ja ois halunnu pitää sen lapsen jota kasvatti mahassaan ku ei suostunu aborttiin ja sit se vietiin siltä sairaalassa kun eihän se sen lapsi ollu vaikka oli mahassa ja annettii adoptioon yms miellyttävää. Googlaamalla löytyy varmaan lisää vastaavia juttuja. Siellä missä on rahaa, on rikkaita jotka käyttää tilaisuuden hyväkseen.
Jatkan vielä, että kansainvälisessä adoptiossa esiintyy ihan samoja ongelmia. Lapsia varastetaan ja välikädet myyvät lapsen lastenkodille tai jollekin, joka välittää lapsen lastenkotiin. Silti kukaan ei ole adoptiota kieltämässä. Tietenkään kaikissa adoptioissa ei tällaista esiinny, mutta joissakin on näitä ongelmia. Varsinkin kun on tullut suosituksi nämä Angelina Jolien ja Madonnan kaltaiset adoptiot, jossa rikas vaan menee lastenkotiin ja valitsee lapsen. Mm. Madonnan adoptiot eivät noudattaneet edes Malawin lakia.
 
[QUOTE="lyyti";26016128]Sijaissynnyttäminen ei itse asiassa ole Suomessa nykyäänkään kiellettyä. Mutta hedelmöityshoitojen suorittaminen sijaissynnyttäjälle sen sijaan on. Eli biologista jälkeläistä sinun ei olisi mahdollista Suomessa saada sijaissynnyttäjän avulla. Hedelmöittämistä varten pitäisi siis lähteä ulkomaille. Sitä paitsi syntyvä lapsi olisi lain mukaan sijaissynnyttäjän lapsi (vaikka lapsi olisikin saanut alkunsa Virossa IVF-klinikalla sinun ja puolisosi sukusoluista), joten sinun/teidän täytyisi joka tapauksessa adoptoida ko. lapsi. Ja tämä taas vaatisi sen adoptioneuvonnan läpikäymisen, asioiden penkomisen ja selvittämisen sossuille jne...Joten ei se siajissynnyttäminenkään taida sinun juttusi olla.[/QUOTE]

Minä mietin sitä, että onko missään maassa sellaista, että sijaissynnytetty lapsi on heti välittömästi biologisten vanhempien lapsi? Luulisi, että jossain on sellainen, ettei tarvitse sen kauheammin mitään asioita selvitellä. En ole asiaan perehtynyt vielä kauheasti, mutta muistaakseni jossain ulkomailla meni ihan niin, että alussa tehdään ne sijaissynnytyssopimukset ym. ja sitten lapsen synnyttyä se lapsen merkintä oikeille vanhemmille on ihan joku pikkujuttu.

Voin toki muistaa väärin.
 
Juuri noista syistä johtuen, sijaissynnyttäjätoiminnan pitäisi olla laillista ja tietyt kriteerit täyttävä. Itse en koskaan palkkaisi mitään köyhää, nuorta tyttöä sijaissynnyttäjäksi vaan ennemmin jo hieman vanhemman ja sellaisen, jonka ei tarvitsisi tehdä sitä pelkästään rahan vuoksi. Samoin pitäisi olla tae siitä, ettei polta tupakkaa tai juo alkoholia.
Tai sitten juuri noista syistä sen ei pitäisi olla laillista kuin kohduttomille naisille. Ei kaikesta tarvitse tehdä rikkaiden luksusta, adoptio on mahdollista ja jos se ei käy on vaan yksinkertaisesti itse synnytettävä terveen ihmisen jos sen lapsen haluaa. Mekko heilumaan ja lopeta se stressaaminen.Liika ajattelu vain aiheuttaa juuri noita pelkoja, kun ei turhia mieti pääsee helpommalla.
 
"Leena"
[QUOTE="Utelias";26016116]Veikkaanpa, että nuo kirjoittajat ovat tarkoittaneet tilannetta, jossa joku läheinen kärsisi lapsettomuudesta.

Vaikea kuvitella, että kukaan suomalainen/palstalainen rakastaisi raskaanaoloa niin paljon, että antaisi kantamansa lapsen tuiki tuntemattomalle ihmiselle, joka voi olla ties millainen neurootikko. Korvauksella, jonka kohtuullisen koulutettu ihminen saa vuoden työnteollakin.[/QUOTE]

Minä voisin synnyttää ventovieraille lapsen, jos voisin olla jotakuinkin varma heidän täyspäisyydestään ja sitoutumisesta lapseen. Siksipä en lähtisi sijaissynnytykseen vain suullisella sopimuksella. Jos sijaissynnytys olisi laillista suomessa, olisi se paremmin valvottua ja sekä vanhemmat että synnyttäjät haastateltuja vrt. adoptioprosessi.

Haluaisin vielä kokea raskauden. Haluaisin auttaa lapsetonta pariskuntaa saavuttamaan vanhemmuuden onnen, koska tiedän kuinka iso asia se on. Minulla on jo kaksi lasta, enkä halua enää vauvoja hoitaa. Sijaissynnytykseen ryhtymällä saisin monta hyvää asiaa kerralla :) Jos vaivoista saisi vielä jonkunlaisen korvauksen, olisi asiaan ryhtyminen vielä huomattavasti helpompaa, vaikka raha ei minulle olisi mikään motivaatio ryhtyä sijaissynnyttäjäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Jatkan vielä, että kansainvälisessä adoptiossa esiintyy ihan samoja ongelmia. Lapsia varastetaan ja välikädet myyvät lapsen lastenkodille tai jollekin, joka välittää lapsen lastenkotiin. Silti kukaan ei ole adoptiota kieltämässä. Tietenkään kaikissa adoptioissa ei tällaista esiinny, mutta joissakin on näitä ongelmia. Varsinkin kun on tullut suosituksi nämä Angelina Jolien ja Madonnan kaltaiset adoptiot, jossa rikas vaan menee lastenkotiin ja valitsee lapsen. Mm. Madonnan adoptiot eivät noudattaneet edes Malawin lakia.
Juu no tuon tyyliset adoptiot ovat typeriä, en ymmärrä miten Madonnakaan joutunut vastaamaan teoistaan, mutta raha puhuu. Tosin mekin adoptoimme suoraan Venäjältä, mutta ainoastaan orpoja. Siellähän on niitä, joita sukulaiset käyvät katsomassa ja jotka saa adoptoida vain luvalla ja sitten niitä joiden vanhemmat todella ovat kuolleet tai jotka sinne on hylätty, usein juuri erityistarpeisia.
 
Tai sitten juuri noista syistä sen ei pitäisi olla laillista kuin kohduttomille naisille. Ei kaikesta tarvitse tehdä rikkaiden luksusta, adoptio on mahdollista ja jos se ei käy on vaan yksinkertaisesti itse synnytettävä terveen ihmisen jos sen lapsen haluaa. Mekko heilumaan ja lopeta se stressaaminen.Liika ajattelu vain aiheuttaa juuri noita pelkoja, kun ei turhia mieti pääsee helpommalla.
Ihan yhtä lailla adoptiokin on "rikkaiden luksusta". Ei sovi tuo perustelu, kun kerran adoptiossakin on kyse rikkaiden mahdollisuudesta. Ja itse asiassa adoptiossa esiintyy ihmiskauppaa paljon enemmän kuin sijaissynnytyksessä.
 
"mie"
Minä mietin sitä, että onko missään maassa sellaista, että sijaissynnytetty lapsi on heti välittömästi biologisten vanhempien lapsi? Luulisi, että jossain on sellainen, ettei tarvitse sen kauheammin mitään asioita selvitellä. En ole asiaan perehtynyt vielä kauheasti, mutta muistaakseni jossain ulkomailla meni ihan niin, että alussa tehdään ne sijaissynnytyssopimukset ym. ja sitten lapsen synnyttyä se lapsen merkintä oikeille vanhemmille on ihan joku pikkujuttu.

Voin toki muistaa väärin.
Intiassa. Joskus tuli dokkari siellä tehtävistä ss-järjestelyistä. Syntymätodistukseen tuli suoraan vanhemmiksi pari joka lapsen oli "tilannut". Sit vaan passia hakemaan. Mut voi olla ettei Suomen viranomaiset asiaa purematta niele. Vois tulla ongelmia.
 
"Utelias"
[QUOTE="Leena";26016151]Minä voisin synnyttää ventovieraille lapsen, jos voisin olla jotakuinkin varma heidän täyspäisyydestään ja sitoutumisesta lapseen. Siksipä en lähtisi sijaissynnytykseen vain suullisella sopimuksella. Jos sijaissynnytys olisi laillista suomessa, olisi se paremmin valvottua ja sekä vanhemmat että synnyttäjät haastateltuja vrt. adoptioprosessi.

Haluaisin vielä kokea raskauden. Haluaisin auttaa lapsetonta pariskuntaa saavuttamaan vanhemmuuden onnen, koska tiedän kuinka iso asia se on. Minulla on jo kaksi lasta, enkä halua enää vauvoja hoitaa. Sijaissynnytykseen ryhtymällä saisin monta hyvää asiaa kerralla :) Jos vaivoista saisi vielä jonkunlaisen korvauksen, olisi asiaan ryhtyminen vielä huomattavasti helpompaa, vaikka raha ei minulle olisi mikään motivaatio ryhtyä sijaissynnyttäjäksi.[/QUOTE]

Uskon, että monelle keskeinen asia olisi tuo varmuus, että lapsi saa hyvän kodin.

Auttamisenhalu on hieno motiivi. Sijaissynnyttäjyys on meidän kulttuurissamme kuitenkin mielipiteitä voimakkaasti jakava asia. Olisiko motivaatiosi niin kova, että kestäisit kaikki ympäristön mielipiteet? Koska jokainen sukulaisesi ja työyhteisösi jäsen varmasti saisi asiasta tietää.
 
[QUOTE="mie";26016163]Intiassa. Joskus tuli dokkari siellä tehtävistä ss-järjestelyistä. Syntymätodistukseen tuli suoraan vanhemmiksi pari joka lapsen oli "tilannut". Sit vaan passia hakemaan. Mut voi olla ettei Suomen viranomaiset asiaa purematta niele. Vois tulla ongelmia.[/QUOTE]

Niin noissa kaukomaissa asia varmaan onnistuisi. Intiassa olisi valittava joku hyvätasoinen sairaala, missä raskauden seuranta ja tuo synnyttäjän valinta voisi olla hieman haastavaa, kun Intia on kuitenkin niin köyhä maa enkä haluaisi sijaissynnyttäksi henkilöä, jolle se raha on siinä asiassa liian tärkeää, niin kuin voisi kovin köyhissä maissa olettaa olevan. Intia olisi myös siltä puolin hyvä vaihtoehto, että siellä voisi vaikka asua edullisesti koko raskauden ajan, poistuisi vaikka maasta tasaisin väliajoin jos tarvitsisi viisumia uusia ja hintataso olisi edullinen eli elinkustannukset olisivat kohtuulliset.
 
Ihan yhtä lailla adoptiokin on "rikkaiden luksusta". Ei sovi tuo perustelu, kun kerran adoptiossakin on kyse rikkaiden mahdollisuudesta. Ja itse asiassa adoptiossa esiintyy ihmiskauppaa paljon enemmän kuin sijaissynnytyksessä.
Ei adoptio vain rikkaille ole. Lainalla useimmat adoptoivat mutta se on mahdollista käytännössä kaikille, joilla pää ja fyysinen puoli ovat kunnossa. Ja saahan siihen kelan tukeakin. Miksi pitäisi sijaissynnytelläkin vielä varakkaille, kun on valmiiksi lapsia jotka tarvitsevat vanhempia? Miten pärjäät lapsen kanssa jos koet kaiken siihen liittyvän jo nyt uskomattoman vaikeaksi? Miksi, sinä, terve (?) ihminen joka kykenet (?) lisääntymään, et halua itse lastasi kantaa, miten valmistuisit yllättäen sen 9 kk:n odotuksen aikana äidiksi, rakastaisit lastasi, osaisit hoitaa sitä, tuntisit sen omaksesi? Onko adoptiolapsessa muuta "vikaa" kuin se, ettei ole biologinen, onko biologia se sinulle tärkein asia?
 

Yhteistyössä