Sijaissynnytys Suomessa tai ulkomailla

*jälleen kerran mietin onko ap pelkkä provo*

Mutta kuitenkin. Itsekin pelkään synnytystä ja ei ne kaikki raskausvaivatkaan ole kivoja olleet, mutta sektiot ovat menneet mukavasti ja Anatolian tavoin koen että mies on jäänyt paljosta paitsi kun on saanut tyytyä sivustaseuraajan rooliin. On ihanaa tuntea vauvan liikkeet ja se ajatus että siellä se pieni nyt kasvaa. On ollut upeaa saada se vastasyntynyt ja möhnäinen vauva rinnalle ja imettää tätä jne. Ja siis kaikkineen se tunne kun oma keho siinä samalla kasvattaa vauvaa. Upeaa.

Sen sijaan nuo vuokrakohtua ja sijaissynnytystä edeltävät lääkärin tutkimukset, hormonihoidot ja mitä pakettiin nyt kuuluukaan ei houkuta kyllä pätkääkään.
 
Voi helvetti suoraan sanottuna mitä paskaa.

Mulla on raskausarpia eikä haittaa yhtään. Raskauduin ylipainoisena ja oli helppo raskaus eikä synnytyskään mitenkään kovin vaikea ollut.

Mene terapiaan tai lopeta edes meidän piinaaminen näillä typerillä jutuillasi. *odottaa koska tulee taas joku jeesusteleva keskustelu pariskuntien suuresta ikäerosta*
Tätä minä en tajua, ettei saisi olla missään asiassa pinnallinen. Miksi se on joku tabu jos pelkää raskausarpia? Miksei sitä saa kirjoittaa tai sanoa ääneen. Enkä tarkoittanut, että ylipainoisilla olisi aina vaikea raskaus, vaan kirjoitin omalta kohdaltani, että jos itse olen joskus raskaana, niin haluaisin olla hoikempi ja syödä terveellisemmin raskausaikana itseni ja lapsen vuoksi. Enkä nyt väitä ettet sinä syönyt terveellisesti, ettei siihen tarvitse puuttua. Mahdollisesti ennen lasta olisi helpompi laihduttaa kuin lapsen syntymän jälkeen, kun ei tiedä onko lapsella vaikka koliikki tai muuta mikä vie vanhemman yöunet. Itse haluaisin myös olla raskautuessani hoikempi niin mahtuisi sitten paremmin vaatteisiin, ei tarvitsisi välttämättä ostaa ihan niin paljon uusia vaatteita.
 
Ootko sä ap miettinyt sitä, onko susta äidiksi? Sulla kun tuntuu ihan hirveesti olevan kaikenlaisia pelkoja, estoja yökötyksiä ja ihmetyksen aiheita muille ihan normaaleissa jokapäiväisissä asioissa. Miten lapsesta kasvaa tuollaisen vaikutuksen alla tasapainoinen ihminen?
Kyllä uskon, että minusta siihen olisi. Jokaisella saa olla asioita, joista ei pidä eikä se silti tarkoita, että lapselle välttämättä kaikkea kertoisi itsestään. Eikä minulla mitenkään tavallista enemmän mitään pelkoja ole.
 
[QUOTE="vieras";26020663]Eikö tuo ajatus tarkoita, sitä että ostaisit lapsen?[/QUOTE]

Minusta sijaissynnytys olisi mukava vaihtoehtoinen tapa hankkia lapsi. Joku voisi nähdä sen ostamisena. Minä taas en, koska se lapsihan olisi biologisesti minun. Toinen henkilö vain synnyttäisi hänet. En koe, että ostaisin lapsen, mutta tietyllä tapaa ostaisin sen raskausajan ja synnytyksen. Monissa maissa lapsen saaminen maksaa ihan eri tavalla kuin Suomessa. Täällä ei tarvitse esimerkiksi synnytyksestä maksaa kuin se pieni sairaalamaksu ja muu tulee verovaroista. Monissa maissa ihmiset maksavat vaikka 5 000 euroa sektiosta tai 3000 euroa alatiesynnytyksestä. Tuotakin voi joku ajatella lapsen ostamisena, kun ei se lapsi ilmaiseksi tule valmiiseen pöytään.
 
*jälleen kerran mietin onko ap pelkkä provo*

Mutta kuitenkin. Itsekin pelkään synnytystä ja ei ne kaikki raskausvaivatkaan ole kivoja olleet, mutta sektiot ovat menneet mukavasti ja Anatolian tavoin koen että mies on jäänyt paljosta paitsi kun on saanut tyytyä sivustaseuraajan rooliin. On ihanaa tuntea vauvan liikkeet ja se ajatus että siellä se pieni nyt kasvaa. On ollut upeaa saada se vastasyntynyt ja möhnäinen vauva rinnalle ja imettää tätä jne. Ja siis kaikkineen se tunne kun oma keho siinä samalla kasvattaa vauvaa. Upeaa.

Sen sijaan nuo vuokrakohtua ja sijaissynnytystä edeltävät lääkärin tutkimukset, hormonihoidot ja mitä pakettiin nyt kuuluukaan ei houkuta kyllä pätkääkään.
Noista lääkärin tutkimuksista, niin joutuuhan siinä tavallisessa raskaudessakin ravaamaan lääkärissä ja neuvolassa koko ajan. Mutta itse en tiedä miten esimerkiksi munasolun luovutus käytännössä tarkoittaa. En tiedä millaisia toimenpiteitä siihen liittyy ja ennen kaikkea miten monta kertaa. Mutta se kuulostaa joka tapauksessa helpommalta kuin raskaus ja synnytys.
 
Pioni
Mitä pahaa siinä on jos miettii vaihtoehtoisia tapoja hankkia lapsi ja nimenomaan mukavuudenhalun vuoksi? Ihan yhtä lailla moni adoptoi, vaikka on jo kaksi lasta ja ei vaan haluta enää sitä raskaus- ja synnytysaikaa kokea.
Älä jauha paskaa.

Suurin osa adoptoi sen takia, että sitä raskautta ei saada aikaan edes hoidoilla.
 
Noista lääkärin tutkimuksista, niin joutuuhan siinä tavallisessa raskaudessakin ravaamaan lääkärissä ja neuvolassa koko ajan. Mutta itse en tiedä miten esimerkiksi munasolun luovutus käytännössä tarkoittaa. En tiedä millaisia toimenpiteitä siihen liittyy ja ennen kaikkea miten monta kertaa. Mutta se kuulostaa joka tapauksessa helpommalta kuin raskaus ja synnytys.
Ei joudu.

Mutta munasolua luovutettaessa joutuu. Ultrataan alakautta sen seitsemän kertaa, piikitetään hormoneja, yms.
 
Millaisia pelkoja?
No ainakin kaikki ne jotka oot palstalle raportoinut.

Et voi mennä äänestämään kun kaikki tuijottaa sua, kommentoi miten nuorelta näytätkään, ja ihmettelee miksi sulla kestää niin kauan äänestyskopissa.

Kaikki mahdolliset "kuka pelkää mustaa miestä"- pelot, jos sellainen osuu samaan junaan tai samaan aikaan rappukäytävän ovelle.

Ja tämä nyt ei ole ehkä pelko, mutta kuitenkin: kaikenlainen fyysinen läheisyys ällöttää sinua.

Listaa voisi jatkaa aika pitkään, ihan vaan kaiken palstalla kertomasi perusteella.
 
No ainakin kaikki ne jotka oot palstalle raportoinut.

Et voi mennä äänestämään kun kaikki tuijottaa sua, kommentoi miten nuorelta näytätkään, ja ihmettelee miksi sulla kestää niin kauan äänestyskopissa.

Kaikki mahdolliset "kuka pelkää mustaa miestä"- pelot, jos sellainen osuu samaan junaan tai samaan aikaan rappukäytävän ovelle.

Ja tämä nyt ei ole ehkä pelko, mutta kuitenkin: kaikenlainen fyysinen läheisyys ällöttää sinua.

Listaa voisi jatkaa aika pitkään, ihan vaan kaiken palstalla kertomasi perusteella.
Tuossa ei ollut pääasia miesten tummuus vaan käytös. Tuskin itsekään pitäisi jos joku koskettelisi itseään lähelläsi tai tunkisi samasta lukollisesta ovesta tönien sisään toisen miehen kanssa. Ja tuon nuorelta näyttämisongelma on ihan muut ihmiset aikaansaaneet. Kyllä varmaan montaa muutakin alkaisi asia häiritä, kun vuosikausia ihan ventovieraat ihmiset jaksavat asiasta huomauttaa ja kommentoida ikävään sävyyn. Siis sellaiset ihmiset, joilla ei olisi mitään oikeutta edes asiaan puuttua. En jaksa edes kirjoittaa esimerkkejä tähän.
 
Noista lääkärin tutkimuksista, niin joutuuhan siinä tavallisessa raskaudessakin ravaamaan lääkärissä ja neuvolassa koko ajan. Mutta itse en tiedä miten esimerkiksi munasolun luovutus käytännössä tarkoittaa. En tiedä millaisia toimenpiteitä siihen liittyy ja ennen kaikkea miten monta kertaa. Mutta se kuulostaa joka tapauksessa helpommalta kuin raskaus ja synnytys.
No, meillä ei itseasiassa turhia lääkäreitä raskausaikana ollut ja ne mitä oli, tulivat ns luonnollisesti ja omalla painollaan. Samoin kun hormonitoiminnan muutokset. Sellaisina siis kuulostavat minusta luonnolliselmilta ja helpommilta kuin keinotekoiset munasolujen kypsytykset jne. Mutta minulla on toisaalta myös se halu tuntea vauvan kasvavan sisälläni.

Oletko hoitanut paljon vauvoja ja pieniä lapsia? Meinaan että näiden kanssa tulee eteen paljon eritteitä ja "äcklejä" tilanteita, moni normaalimminkin asioihin suhtautuva äiti joutuu ylittämään itsensä.
 
Piikitys ei haittaa, mutta miten monta noita ultrakäyntejä on? Vaikea uskoa, että olisi enemmän kuin raskaudessa.
No tuota, niitä on paljon enemmän kuin raskaudessa. Ja raskausaikana vain yksi ultra jos sitäkään tehdään alakautta.

Oon luovuttanut munasoluja 5 kertaa, ja tämä on kolmas raskauteni, eli uskoisin jotain tietäväni näistä asioista.

Munasolua luovuttaessa ultrataan varmaan 10 kertaa per luovutuskerta. Raskausaikana yleensä 2 kertaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
No tuota, niitä on paljon enemmän kuin raskaudessa. Ja raskausaikana vain yksi ultra jos sitäkään tehdään alakautta.

Oon luovuttanut munasoluja 5 kertaa, ja tämä on kolmas raskauteni, eli uskoisin jotain tietäväni näistä asioista.

Munasolua luovuttaessa ultrataan varmaan 10 kertaa per luovutuskerta. Raskausaikana yleensä 2 kertaa...
Minä olen sukulaisteni äitiyskorteista nähnyt, että ultrakäyntejä ollut lähemmäs 10 kpl/raskaus, en nyt muista tarkkaa määrää, mutta hyvin monta oli, kun itse kauhistelin sitä lääkärissä ravausta. Mutta tosiaan jos on 10 ultrauskertaa niin alkaa tuo munasolun luovutuskin mietityttämään. Onko se munasoluluovutus ultraäänitutkimus samanlainen kuin raskausajan vai erilainen? Onko se samanlainen voidelevitys ja sitten laitteen käyttö?

Näistä asioista en kovin paljoa tiedä.
 

Yhteistyössä