Sijaissynnytys Suomessa tai ulkomailla

Sijaissynnytyshän on Suomessa käsittääkseni sallittu vain poikkeustilanteissa, vai muistelenko ihan väärin? Oliko se niin, että ainoastaan lähisukulaista sai käyttää sijaissynnyttäjänä ja palkkaa ei saanut maksaa asiasta? Mikä olisi Suomea lähin maa, missä voisi vuokrata sijaissynnyttäjän? Tietääkö joku asiasta lisää ja hinnoista, vakuutusturvasta ja muusta vastaavasta? Onko asiassa millaiset vaatimuksia liittyen sijaissynnyttäjään ja hänet synnyttäjäksi palkkaavien henkilöiden suhteen?
 
Sori jo etukäteen, mutta olisiko perinteinen melaa mekkoon ja raskaaksi- menetelmä ihan liian helppo ja tavanomainen lapsen saamiseksi?

No joo. Suomessa sijaissynnytys on kiellettyä. Virossa ei, sanoi virolainen kamu joskus kun asiasta huvin vuoksi juteltiin. Eli sinne Viroon ehkä sitten. En tosin tiedä onko se helppoa tai halpaa, veikkaan ettei kumpaakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Bonaire
Eikös se oo kiellettyä Suomessa. Nythän on ollut puhetta että tulisi lapsettomuustaustaisille ehkä mahdolliseksi.
Voi olla kokonaankin kiellettyä Suomessa. Mutta ainakin jossain vaiheessa oli osittain laillista, muistan nimittäin katsoneeni aiheesta dokumentin, jossa sisar toimi sijaissynnyttäjänä. Itse kuitenkin olisi kiinnostunut siitä, että se sijaissynnyttäjä olisi täysin ulkopuolinen henkilö.
 
Sori jo etukäteen, mutta olisiko perinteinen melaa mekkoon ja raskaaksi- menetelmä ihan liian helppo ja tavanomainen lapsen saamiseksi?

No joo. Suomessa sijaissynnytys on kiellettyä. Virossa ei, sanoi virolainen kamu joskus kun asiasta huvin vuoksi juteltiin. Eli sinne Viroon ehkä sitten. En tosin tiedä onko se helppoa tai halpaa, veikkaan ettei kumpaakaan.
:O Liian helppo? Ei missään nimessä, vaan liian vaikea. Minua kiehtoo tuo sijaissynnytys sen vuoksi, että siinä ei tarvitsisi olla raskaana eikä synnyttää. Olisi samalla viivalla lapsen isän kanssa, tarvitsisi vain olla ja saisi lapsen. =)
 
"mie"
Kyllä se taitaa olla aika mahdoton toteuttaa nyt kun laki sen "kieltää". Aiemmin synnyttäjänä saattoi olla periaatteessa kuka vain, mutta käytännössä se oli aina joku läheinen. Harmi kun hyvä juttu mentiin tekemään mahdottomaksi. :( Onneksi itse ehdin toimia ennen kuin laki tuli voimaan. :)
 
[QUOTE="Liinu";26015882]http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sijaissynnytys+saatetaan+sallia+Suomessa/1135269532569[/QUOTE]

Tuossakin mainittiin, että tulisi mahdollisiksi vain harvinaisissa tilanteissa.

"Etiikan näkökulmasta sijaissynnyttäjän käyttö voi tarkkaan harkituissa tilanteissa olla mahdollista, jos nainen on menettänyt kohdun esimerkiksi sairauden takia, onnettomuudessa tai jos se puuttuu synnynnäisesti", sanoo Etenen pääsihteeri Päivi Topo.


Eli suurimmalle osalle tuosta ei olisi hyötyä. Toki siis hyvä heille kenelle se tulee mahdolliseksi, mutta jos haluaisi sijaissynnytyksen pelkästään "mukavuussyistä" niin tuo lakimuutos ei auta siihen.
 
:O Liian helppo? Ei missään nimessä, vaan liian vaikea. Minua kiehtoo tuo sijaissynnytys sen vuoksi, että siinä ei tarvitsisi olla raskaana eikä synnyttää. Olisi samalla viivalla lapsen isän kanssa, tarvitsisi vain olla ja saisi lapsen. =)
Miksi sä oot niin neuroottinen niin monta asiaa kohtaan? Onko se hyvä lähtökohta vanhemmuutta ajatellen ollenkaan?

Seksi, raskaus, synnytys, parisuhteessa eläminen, äänestäminen kun "kaikki tuijottavat", kohtaamiset ihmisten kanssa julkisissa liikennevälineissä, yms...siis enhän mä sua tunne, mutta kirjoitustesi perusteella olen saanut susta todella neuroottisen ihmisen kuvan.
 
Miksi sä oot niin neuroottinen niin monta asiaa kohtaan? Onko se hyvä lähtökohta vanhemmuutta ajatellen ollenkaan?

Seksi, raskaus, synnytys, parisuhteessa eläminen, äänestäminen kun "kaikki tuijottavat", kohtaamiset ihmisten kanssa julkisissa liikennevälineissä, yms...siis enhän mä sua tunne, mutta kirjoitustesi perusteella olen saanut susta todella neuroottisen ihmisen kuvan.
Minua inhottaa ajatus raskaudesta, ne kaikki vuodot, pahoinvointi, mahdolliset repeämiset, synnytys, raskausarvet, mahdollinen pidätyskyvyn meno jne. Monia juttuja riittää. Mielestäni miehet pääsevät tässä asialla paljon helpommalla. Jos olisi mahdollista saada oma lapsi samalla tavalla miten miehet saavat oman lapsen, niin olisin kyllä tyytyväinen. Helppo osa heillä, kun ei tarvitse olla raskaana tai synnyttää. Tuo sijaissynnytys antaisi myös lasten äidille mahdollisuuden samaan. Myös äiti saisi olla se "siivellä menijä", jonka ei tarvitse olla raskaana ja synnyttää. Ja sijaissynnyttäjälle luonnollisesti maksettaisiin asiasta hyvä korvaus.
 
"Utelias"
:O Liian helppo? Ei missään nimessä, vaan liian vaikea. Minua kiehtoo tuo sijaissynnytys sen vuoksi, että siinä ei tarvitsisi olla raskaana eikä synnyttää. Olisi samalla viivalla lapsen isän kanssa, tarvitsisi vain olla ja saisi lapsen. =)
Adoptoimallakin saa lapsen. Mutta siinä prosessissa taidetaan suosia vähän tavanomaisempia ihmisiä, näin kauniisti muotoillen.
 
Minua inhottaa ajatus raskaudesta, ne kaikki vuodot, pahoinvointi, mahdolliset repeämiset, synnytys, raskausarvet, mahdollinen pidätyskyvyn meno jne. Monia juttuja riittää. Mielestäni miehet pääsevät tässä asialla paljon helpommalla. Jos olisi mahdollista saada oma lapsi samalla tavalla miten miehet saavat oman lapsen, niin olisin kyllä tyytyväinen. Helppo osa heillä, kun ei tarvitse olla raskaana tai synnyttää. Tuo sijaissynnytys antaisi myös lasten äidille mahdollisuuden samaan. Myös äiti saisi olla se "siivellä menijä", jonka ei tarvitse olla raskaana ja synnyttää. Ja sijaissynnyttäjälle luonnollisesti maksettaisiin asiasta hyvä korvaus.
Aha.

Mä taas näen asian niin, että miehet menettävät aika paljon, kun eivät saa olla raskaana, synnyttää tai imettää :)

Adoptio ei olisi vaihtoehto?
 
[QUOTE="Utelias";26015948]Akaatti, millainen olisi mielestäsi kohtuullinen rahallinen korvaus siitä, että kantaisit ja synnyttäisit lapsen täysin vieraalle pariskunnalle?[/QUOTE]

Sijaissynnyttäjälle ajattelin noin 30 000 euron korvausta + tietenkin kattava vakuutus. "Sijaissynnyttäjämaissa" on varmaan noita vakuutuksia tarjolla, sellainen sitten otettaisiin ja kattava. Itse ajattelen, että 30 000 euroa olisi ihan hyvä korvaus tuosta asiasta, se olisi kuitenkin niin, että ketään ei sijaissynnyttäjäksi pakotettaisi vaan se olisi tietenkin vapaaehtoista rahallista korvausta vastaan.
 
[QUOTE="Utelias";26015979]Adoptoimallakin saa lapsen. Mutta siinä prosessissa taidetaan suosia vähän tavanomaisempia ihmisiä, näin kauniisti muotoillen.[/QUOTE]

Adoptio on niin hankala ja monimutkainen juttu, jossa joutuu selostamaan elämänsä moneen kertaan kaikille viranomaisille. Tuo sijaissynnytys ei kai ole niin yksityiskohtainen? Minä ajattelen myös niin, että sijaissynnytyksestä syntyvä lapsi olisi biologisesti minun, niin en koe, että olisin niin "tilivelvollinen" kaiken maailman viranomaisia kohtaan kuin jos adoptoisin kokonaan toisen lapsen jostain muualta. Siinä adoptiossa olisi se epäonnistumisen pelko suurempi.

Lisäksi adoptiossa pelkään sitä, että lapsi on ryöstetty oikeilta vanhemmiltaan. Noissa adoptioissa on joskus lapsikaupan uhreja, jotka myyty lastenkotiin.
 
Sijaissynnyttäjälle ajattelin noin 30 000 euron korvausta + tietenkin kattava vakuutus. "Sijaissynnyttäjämaissa" on varmaan noita vakuutuksia tarjolla, sellainen sitten otettaisiin ja kattava. Itse ajattelen, että 30 000 euroa olisi ihan hyvä korvaus tuosta asiasta, se olisi kuitenkin niin, että ketään ei sijaissynnyttäjäksi pakotettaisi vaan se olisi tietenkin vapaaehtoista rahallista korvausta vastaan.
Onks sulla tuollainen summa rahaa?

(mitennii olen utelias :D)
 
[QUOTE="Utelias";26015948]Akaatti, millainen olisi mielestäsi kohtuullinen rahallinen korvaus siitä, että kantaisit ja synnyttäisit lapsen täysin vieraalle pariskunnalle?[/QUOTE]

Anteeksi, äsken luin tuon kysymyksen väärin. Vastasin siltä kannalta, että jos minä itse palkkaisin sijaissynnyttäjän. Mutta itse en uskaltaisi olla sijaissynnyttäjänä, en vaikka saisin 100 000 euroa. Minä en haluaisi riskeerata omaa henkeä ja ottaa niitä kaikkia raskauden muutoksia, saamatta sitä lasta itselleni. Ennemmin sitten synnyttäisin sen lapsen ihan itselleni ilman korvausta ja ottaisin siinä toki myös sen riskin, ettei elävä lapsi välttämättä lopputulos olisikaan.
 
"mie"
Suomessa sijaissynnytetyn lapsi täytyy kylläkin adoptoida jotta sen äidiksi virallisesti päätyy. Ja sama adoptioneuvonta ja taustojen kaivelu siinäkin läpi käydään. Joten se ei olis sun vaihtoehto sitten sekään. Mukavuudenhalusi taitaa olla melkoisen voimakas joten ehdottomasti parempi sinun pysytellä lapsettomana. Ei pahalla. :)
 
Onks sulla tuollainen summa rahaa?

(mitennii olen utelias :D)
Ei ole, mutta lainarahalla se sijaissynnytys otettaisiin. Mutta ihan vaan ajatuksen tasolla koko asia. En ole vielä perehtynyt asiaan kunnolla, mutta asia on mielenkiintoinen. Enkä tiedä yhtään niistä korvauksista paljonko jossain Virossa tai muualla maksetaan sijaissynnyttäjälle. Missään huonon sairaalatason maassa en palkkaisi sijaissynnyttäjää, ihan jo synnyttäjän ja lapsen oman terveyden vuoksi.
 
Minua inhottaa ajatus raskaudesta, ne kaikki vuodot, pahoinvointi, mahdolliset repeämiset, synnytys, raskausarvet, mahdollinen pidätyskyvyn meno jne. .
Mulla takana 2 raskautta ja tästä listasta voin sanoa että mulla on ollut synnytys ja vuoto (= jälkivuoto) muutaman päivän.

Jotta just niin kamalaa ja 2 ihanaa lasta :)

..mutta joo; mä uskallan käydä äänestämässäkin...
 
"Utelias"
Anteeksi, äsken luin tuon kysymyksen väärin. Vastasin siltä kannalta, että jos minä itse palkkaisin sijaissynnyttäjän. Mutta itse en uskaltaisi olla sijaissynnyttäjänä, en vaikka saisin 100 000 euroa. Minä en haluaisi riskeerata omaa henkeä ja ottaa niitä kaikkia raskauden muutoksia, saamatta sitä lasta itselleni. Ennemmin sitten synnyttäisin sen lapsen ihan itselleni ilman korvausta ja ottaisin siinä toki myös sen riskin, ettei elävä lapsi välttämättä lopputulos olisikaan.
Onko tämä nyt tulkittava niin, että olet valmis riskeeraamaan toisen ihmisen hengen koska haluat biologisen lapsen?
 

Yhteistyössä