Siis onko lapseni muka paljo hoidossa?!

• Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Miten niin noin kolme tuntia?
Kyl tosta sun ekasta viestistä saa sen käsityksen, et on paljon enemmän, ku kolme tuntia.
Yöhoidossa ekan kerran noin 4kk:na ja sen jälkeen noin kerran kuussa. Pari kertaa viikossa kauppareissujen ajan, viikonloppuisin 6 tuntia, joskaan ei joka viikonloppu.

Kyl toi on mun mielestä aika paljon.
Kuten jo kirjoitin niin laskin ne yöhoidot väärin. On siis ollu kolmesti yön mummolassa ja kerran mummo oli yön meillä.
KErran tai pari viikossa on kauppareissun ajan. Joskus voi olla ettei oo kertaakaan koko viikolla.
KErran tai pari kuussa käydään naapurikaupungissa ostoksilla ja yleensä poika on sen ajan mummolla, ei aina.
KEskimääräisesti arvelisin et n.3h viikossa on mummolla. Joskus ei ollenkaan, joskus vähän enemmän.

riitta
muita vastauksia lukematta: on tosi paljon hoidossa. Mutta jos äitisi ehdottomasti haluaa lapsen hoitoon, niin mikäs siinä. Eli jos se kaikille sopii niin sitten ok. Meidän 4v ollut 1krt yökylässä. Ja noin 6-9krt vuodessa hoidossa 2-3tunnin ajan. Emme kehtaa edes kysyä ja vaivata isovanhempia useammin. Tuokin määrä tuntuu meistä tosi paljon vaivaamiselta.

Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja lot:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
juu ja eiköhän lasten isä ole aivan eri asia kuin mummu!!!
Käsitin vaan että tässä puhuttiin äidin uusavuttomuudesta, siitä että äiti joka joskus jättää lapsen mummolle hoitoon kauppareissujen ajaksi ei pärjää lapsensa kanssa.

Miten tuo tilanne muuttuu erilaiseksi jos se onkin isä joka on lapsen kanssa kotona tuon kauppareissun ajan?

ei olekaan kyse siitä että JOSKUS vaan viikottain parina päivänä ja viikonloppuisin myös useita tunteja ja myös siellä yökylässä
se ei ole silloin JOSKUS
No, kyllä minäkin varmaan sen pari kertaa viikossa olen käynyt kaupassa ilman lapsia. Silloin alta vuoden ikäisinä olivat tuon aikaa isin kanssa kotona.
Ja kyllä nuo silloin tällöin olivat useampiakin tunteja isin kanssa kotona kun minulla oli jotain menoa johon en halunnut ottaa heitä mukaan.

Paitsi noita määriä, tuossa arvosteltiin mielestäni ihan sitä ajatusta että äiti jättää lapsensa toisen hoitoon mennäkseen hoitamaan jotain asiaa mikä sujuu helpommin ilman sitä lasta.
mutta se on aivan eriasia onko se lapsi kotona isän kanssa sen ajan että äiti hakee ne ruuat sieltä kaupasta vai viedäänkö lapsi mummulaan hoitoon joka kauppareissun ajaksi, vaikka ei ap:n mielestä olekaan paljon niin mun mielestä on tosi paljon
Edellenkin, lapsi ei ole JOKA kauppareissun ajan hoidossa :headwall: :headwall:

lot
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Kyl tosta sun ekasta viestistä saa sen käsityksen, et on paljon enemmän, ku kolme tuntia.
Yöhoidossa ekan kerran noin 4kk:na ja sen jälkeen noin kerran kuussa. Pari kertaa viikossa kauppareissujen ajan, viikonloppuisin 6 tuntia, joskaan ei joka viikonloppu.

Kuten jo kirjoitin niin laskin ne yöhoidot väärin. On siis ollu kolmesti yön mummolassa ja kerran mummo oli yön meillä.
KErran tai pari viikossa on kauppareissun ajan. Joskus voi olla ettei oo kertaakaan koko viikolla.
KErran tai pari kuussa käydään naapurikaupungissa ostoksilla ja yleensä poika on sen ajan mummolla, ei aina.
KEskimääräisesti arvelisin et n.3h viikossa on mummolla. Joskus ei ollenkaan, joskus vähän enemmän.
esimerkiksi laitan miten meidän lapset ovat muilla hoidossa ja molemmatovat jo sentään yli 3 vuotiaita

jos mies on iltavuorossa niin mummu hoitaa lapsia sen n. 3 tuntia ja sekin on noin kerran kuukaudessa ;)
eli tuo 6 tuntia/viikko ja viikonloppuisin sen 6h on PALJON, se tekee jo 12 tuntia/viikko + yökyläilyt

Rokkivosu

esimerkiksi laitan miten meidän lapset ovat muilla hoidossa ja molemmatovat jo sentään yli 3 vuotiaita

jos mies on iltavuorossa niin mummu hoitaa lapsia sen n. 3 tuntia ja sekin on noin kerran kuukaudessa ;)
eli tuo 6 tuntia/viikko ja viikonloppuisin sen 6h on PALJON, se tekee jo 12 tuntia/viikko + yökyläilyt
Eihän, vaan 3h ja ehkä joskus sen 6h viikonloppuna. MAksimissaan siis 9h viikossa, joskaan ei läheskään joka viikko. Ehkä kerran kuussa on noin paljon.
Ipana on siis mun kanssa aikalailla 159h viikossa ja mummollaan sen 9h maksimissaan. Kauheeta!Traumoja!
Tällä viikolla esimerkiksi ei oo ollu ollenkaan yksin mummolassa. Huomenna kyllä on pari tuntia kun mennään miehen kans syömään :whistle:

Nöpönen
no jopas. onhan noita tietysti "pahempiakin" nähty, mutta kyllä pienen lapsen paikka on pääosin kotona. Ei me ainakaan meidän 8kk tyttöö viedä hoitoon, kun pakon edestä. Pienelle ihmiselle tuttu ja turvallinen on tällä hetkellä sitä parasta, eikä niin, että ravataan koko ajan kahden paikan välillä, VAIKKA mummi niin kovasti haluaisikin hoitaa..

mutta se on aivan eriasia onko se lapsi kotona isän kanssa sen ajan että äiti hakee ne ruuat sieltä kaupasta vai viedäänkö lapsi mummulaan hoitoon joka kauppareissun ajaksi, vaikka ei ap:n mielestä olekaan paljon niin mun mielestä on tosi paljon
Tietty jos joutuu hirvestä näkemään vaivaa tuon mummolaan viennin takia, mutta mikäli mummola on lähellä ja jopa ihan kauppamatkan varrella niin että lapsen voi siihen mennessään pudottaa ja paluumatkalla hakea tai täyttää tilannetta hyödyksi ja käydä kahvittelemassa mummon kanssa niin ei kai tuo niin ihmeellinen juttu ole?

Ja se lopputulos kuitenkin sama, äiti käy kaupassa ilman lasta = on uusavuton eikä saa arkea toimimaan lapsensa kanssa. Kyllähän tuolla aiemmin lueteltiin kuinka äidit ovat pystyneet ottamaan lapsensa mukaan aina ja jokapaikkaan. Varmaan aika moni - ap mukaan lukien - tähän pystyy jos on tarvetta. Mutta jos sitä tarvetta ei ole vaan löytyy muitakin vaihtoehtoja jotka tuntuvat helpommilta ja mukavemmilta niin miksei niitä sitten voisi hyödyntää.

Itsekin olin sitä mieltä että nuo ap:n lapsen hoitomäärät on paljon, ainakin omasta näkökulmastani. Mutten silti näe siinä mitään vikaa, kivahan se on jos mummo haluaa ja saa viettää aikaa lapsenlapsen kanssa. Eri juttu sitten jos äiti on jatkuvasti tunkemassa lasta sinne hoitoon vaikkei mummo jaksaisi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Mä säälin syvästi niitä lapsia,joitten vanhemmat hoidattaa heidät muilla ihmisillä sen lisäksi että lykkäävät heidän vuoden vanhana päiväkotiin ja päiväkotipäivän jälkeen mummolle että äiti pääsee kuntosalille.sellainen lapsi viettää vanhempiensa kanssa vain pari kolme tuntia vuorokaudessa ja silloinkin äiti varmaan surffaa täällä.voi lapsiraukkoja.onnellisia ne lapset,joitten vanhemmat haluaa viettää aikaa lastensa kanssa niin paljon kuin mahdollista.lapset on niin vähän aikaa pieniä!se on yksi hujaus ku ovat isoja ja sitte murehditaan ku kaikki meni niin pian.
Mulla niin v*tuttaa nämä arvoslelijat jotka ei tajua ettei kaikilla ole mahdollisuutta hoitaa lasta kotona edes vuoden vanhaksi. Se on kiva että joillain ukko raataa sen edestä että vaimo voi arvostella täällä muita.

lot
"Eri juttu sitten jos äiti on jatkuvasti tunkemassa lasta sinne hoitoon vaikkei mummo jaksaisi."

tätä mä just tarkotin, että ei ne mummut aina kehtaa sanoa jos ei jaksa ja nämä äidit vaan vie kun mummu niin haluaa sen lapsen sinne joka päivä

minna
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
no jopas. onhan noita tietysti "pahempiakin" nähty, mutta kyllä pienen lapsen paikka on pääosin kotona. Ei me ainakaan meidän 8kk tyttöö viedä hoitoon, kun pakon edestä. Pienelle ihmiselle tuttu ja turvallinen on tällä hetkellä sitä parasta, eikä niin, että ravataan koko ajan kahden paikan välillä, VAIKKA mummi niin kovasti haluaisikin hoitaa..
Tiätkö, että se tuttu ja turvallinen voi olla myös mummula? Eikö lapsella voi olla kuin yks tuttu ja turvallinen paikka? Meillä ainakin lapset on käyny pienestä asti mummulassa, joka on tässä lähellä. Se ei ole mikään vieras paikka, ja vaikka kuinka yritän asiaa katsoa, en näe miten lapsi voi kärsiä siitä, että hänellä on myös toinen rakas aikuinen kuin äiti...

Mie73
Lukematta muuta kuin ensimmäisen sivun, niin mielestäni ihanaa että lapsella on noin hyvä suhde isovanhempiinsa :) Kerroit että tapaatte päivittäin, joten isovanhemmathan ovat sitten todella läheisiä. Vähän kuin ennenvanhaan, kun useita sukupolvia asui samassa pihapiirissä.

Monethan vievät alle vuoden ikäisen hoitoon tyyliin 8h päivässä, kun palaavat työelämään. Vaihtuvat hoitajat, meteli, stressi jne.

En näe että tuossa on mitään pahaa, todellakaan :)
Ennen asuimme kaupungissa, joten ei niin tarvinnut "tehdä kauppareissuja", nyt kun asumme maalla, käymme lähikaupungeissa kauppareissuilla, ja ihana on välistä jättää lapset hoitoon ja mennä miehen kanssa kahden kaupoille.

Jokainen tyylillään, mutta tuossa nyt pieni lapsi tuskin mitenkään traumatisoituu, jos noin läheiset välit on isovanhempiin. Ei paljoa eroa isä-lapsi suhteessa monessa perheessä..

Rokkivosu
"Eri juttu sitten jos äiti on jatkuvasti tunkemassa lasta sinne hoitoon vaikkei mummo jaksaisi."

tätä mä just tarkotin, että ei ne mummut aina kehtaa sanoa jos ei jaksa ja nämä äidit vaan vie kun mummu niin haluaa sen lapsen sinne joka päivä
no onneksi äitini osaa sanoa myös ei....

Alkuperäinen kirjoittaja Mie73:
Lukematta muuta kuin ensimmäisen sivun, niin mielestäni ihanaa että lapsella on noin hyvä suhde isovanhempiinsa :) Kerroit että tapaatte päivittäin, joten isovanhemmathan ovat sitten todella läheisiä. Vähän kuin ennenvanhaan, kun useita sukupolvia asui samassa pihapiirissä.

Monethan vievät alle vuoden ikäisen hoitoon tyyliin 8h päivässä, kun palaavat työelämään. Vaihtuvat hoitajat, meteli, stressi jne.

En näe että tuossa on mitään pahaa, todellakaan :)
Ennen asuimme kaupungissa, joten ei niin tarvinnut "tehdä kauppareissuja", nyt kun asumme maalla, käymme lähikaupungeissa kauppareissuilla, ja ihana on välistä jättää lapset hoitoon ja mennä miehen kanssa kahden kaupoille.

Jokainen tyylillään, mutta tuossa nyt pieni lapsi tuskin mitenkään traumatisoituu, jos noin läheiset välit on isovanhempiin. Ei paljoa eroa isä-lapsi suhteessa monessa perheessä..
:flower:

Eli palstapäätelmä tässäkin on että oikeasti ap:n äiti ei jaksa eikä halua lasta sinne noin usein. Vaikka itse sitä pyytääkin... :D

Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä ajatuksesta että ap tuntee oman äitinsä parhaiten ja kuten on jo todennut, äiti kyllä osaa sanoa ei. Ja samalla kuitenkin itse pyytää lasta luokseen silloin kun haluaa olla tämän kanssa. Eli onko tilanteesa jotain "vikaa" jos ap tuolloin mummon pyynnöstä vie lapsen sinne?

lot

no onneksi äitini osaa sanoa myös ei....

eli aika usein olet lasta sinne viemässä jos noiden hoitojen välissä kerkeää vielä EI:kin sanoa ;)

Nöpönen
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Tiätkö, että se tuttu ja turvallinen voi olla myös mummula? Eikö lapsella voi olla kuin yks tuttu ja turvallinen paikka? Meillä ainakin lapset on käyny pienestä asti mummulassa, joka on tässä lähellä. Se ei ole mikään vieras paikka, ja vaikka kuinka yritän asiaa katsoa, en näe miten lapsi voi kärsiä siitä, että hänellä on myös toinen rakas aikuinen kuin äiti...
joo-o, juu-u, no enhän mä ole väittänyt, että ei vois olla muita rakkaita ihmisiä, pitääkin olla, mutta kyllä ne vanhemmat on ihan tarkoituksella nimetty huoltajiksi...

minna
joo-o, juu-u, no enhän mä ole väittänyt, että ei vois olla muita rakkaita ihmisiä, pitääkin olla, mutta kyllä ne vanhemmat on ihan tarkoituksella nimetty huoltajiksi...
Niin onkin. Mutta se ei tarkoita etteikö vanhemmat olis huoltajia jos lapsi käy mummulassa hoidossa. Vanhemmathan ne silti kuitenkin kasvattaa ja hoitaa pääasiassa :D

vieras
Siis ennen vanhaan mummot asu monesti samassa talossa kun sukupolven vaihdos oli tehty ja hoitivat lapsia kun vanhemmat teki töitä tai vanhemmat sisarukset hoiti pikkuisia. Vähä yli menee toi että lapsi pitää kasvattaa äidin perskärpäseksi,ei voi mihinkään äiti ilman lasta mennä.

Nöpönen
"Niin onkin. Mutta se ei tarkoita etteikö vanhemmat olis huoltajia jos lapsi käy mummulassa hoidossa. Vanhemmathan ne silti kuitenkin kasvattaa ja hoitaa pääasiassa :D"

Joo, mutta ei tästä nyt pääse yli eikä ympäri, että kyllä tuo ap:n lapsi on melkoisen paljon mummillaan. Sama se.

Eli jos lapsella on lähellä ne tutut ja rakkaat isovanhemmat jotka haluavat viettää aikaa tämän kanssa ja pyytävät lasta luokseen. Äidillä on jotain menoja joille on hankala ottaa lasta mukaan, mutta koska äiti on huoltaja ei äiti voi hyödyntää tilannetta jättämällä lasta mummolle tuoksi aikaa.

Sen sijaan että lapsella olisi kivaa mummolassa, mummo olisi onnessaan kun saa lapsenlapsen seuraansa ja äiti voisi tyytyväisenä saada asiansa helpommin hoidettua, pitää päätyä ratkaisuun jossa lapsi kiukuttelee mukana asioilla, äidille nuo asioinnit muuttuvat hankalammaksi ja mummo jää ikävöimään lasta.

lot
Eli jos lapsella on lähellä ne tutut ja rakkaat isovanhemmat jotka haluavat viettää aikaa tämän kanssa ja pyytävät lasta luokseen. Äidillä on jotain menoja joille on hankala ottaa lasta mukaan, mutta koska äiti on huoltaja ei äiti voi hyödyntää tilannetta jättämällä lasta mummolle tuoksi aikaa.

Sen sijaan että lapsella olisi kivaa mummolassa, mummo olisi onnessaan kun saa lapsenlapsen seuraansa ja äiti voisi tyytyväisenä saada asiansa helpommin hoidettua, pitää päätyä ratkaisuun jossa lapsi kiukuttelee mukana asioilla, äidille nuo asioinnit muuttuvat hankalammaksi ja mummo jää ikävöimään lasta.

kyllä se on niin että äidillä ei voi olla monta kertaa viikossa, joka viikko tärkeitä menoja ;)

lot
Mä olisin kyllä kiinnostunut tietään, kuinka monen lapsi teistä, jotka tätä kritisoi, käy päiväkodissa tai jossain muussa hoidossa?
minä kritisoin tai olen ainakin sitä mieltä että lapsi on liikaa mummulla hoidossa viikottain/kuukaudessa

meidän lapset ovat päiväkodissa, mutta menivät hoitoon vasta yli kolmevuotiaana ja yökylässä ovat n. 2 kertaa/vuosi
päivisin hoidossa n. 1kerta/kk sen 3-tuntia
(muualla kuin kotona )

suhteellista
No yökyläilymäärä on minusta melkoinen, jos neljästi jo mummon kanssa viettänyt yön alle vuoden ikäisenä. Meillä pitäis alkaa opetella yökyläilyä, kun lapsi on pian 5v. eikä vielä koskaan ole ollut yötä ilman jompaa kumpaa vanhempaa.

Mitä muuhun hoitoon tulee, niin periaatteessa, 3 tuntia viikossa ei ole paljon. Mutta miksi ihmeessä ylipäänsä pitäisi aina kauppareissujen ajaksi viedä hoitoon? Joskushan teidänkin oon opeteltava reissut tekemään yhdessä.

Yhteistyössä