siis miten HELVETISSÄ kestätte lapsiperhe elämää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja silittelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen alle 6veen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 muksun äite:
Miten nykyään tuntuu et muksut on täysin kurittomia ?
Meillä on äiti se joka sanoo kun mennään nukkuun ja siellä sängyssä luetaan iltasdut ja jäädään sen jälkeen tappelematta.
Kyllä meilläkin muksut kiukuttelee, mutta aikuisen on saatava homma toimiin että lapsi TIETÄÄ kuka on perheessä pomo ja mikä on viimenen varoitus.
Ei kai muksu nyt silmille voi hyppiä nukkumaan menosta. Kielsitkö kertaakaan kunnolla ? Annoitko varoituksia mitä seuraa jos homma ei lopu?
Kunnon asennoituminen jaa sulje korvat siltä kitinältä ja porulta.
Jos itse meet siihen pelleilyyn mukaan peli on menetetty siltä erää.Kolme varoitusta ja sen jälkeen joku kiva juttu pois. Esim. jos temputaan ei tule iltasatua
Ja varaa iltatoimiin kunnolla aikaa että ehtii valmistautuun henkisesti nukkumaan. Iltapala, pesut sadut ilta halit ja hyvää yötä. Ja rutiinit kunniaan !
Voimia sinne !

uskomatonta p...askaa!
En ikinä laittaisi lasta uhkailemalla ja kiristämällä nukkumaan! huhhu!
Meillä noissa tilanteissa auttaa, kun otan lapsen viereeni kainaloon silittelen ja jutellaan mitä mukavaa huomenna tapahtuu kun ensin nukutaan.

Sulla onkin helpot lapset, ei se ole paskaa kun ei toimi kaikilla, meillä kun otat kainaloon ja yrität silittää niin lapsi lähtee pois ja ei halua että silitetään. Siinä sulle paskaa. Koeta vaan omies kanssa.

Ehkäpä ne on juuri siksi helppoja, kun heitä ei ole koskaan uhkailtu ja kiristetty.... niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Joo nämä lapsiperheen haasteet ymmärtää oikeastaan vasta kun ne kokee ihan itse.

Ja sitten taas kun kuluu aikaa, niin aika kultaa ne maailman ihanimmiksi kultavuosiksi, joita haikeina muistelemme. Voi voi sentään, kun se oli niiiin ihanaa aikaa kun lapset olivat pikkuisia. Ja taas vauvakuume nousee.

Meillä on äiti se joka sanoo kun mennään nukkuun ja siellä sängyssä luetaan iltasdut ja jäädään sen jälkeen tappelematta.
Kyllä meilläkin muksut kiukuttelee, mutta aikuisen on saatava homma toimiin että lapsi TIETÄÄ kuka on perheessä pomo ja mikä on viimenen varoitus.
Ei kai muksu nyt silmille voi hyppiä nukkumaan menosta. Kielsitkö kertaakaan kunnolla ? Annoitko varoituksia mitä seuraa jos homma ei lopu?
Jos itse meet siihen pelleilyyn mukaan peli on menetetty siltä erää.Kolme varoitusta ja sen jälkeen joku kiva juttu pois. Esim. jos temputaan ei tule iltasatua
Ja varaa iltatoimiin kunnolla aikaa että ehtii valmistautuun henkisesti nukkumaan. Iltapala, pesut sadut ilta halit ja hyvää yötä. Ja rutiinit kunniaan !
Voimia sinne !

uskomatonta p...askaa!
Meillä noissa tilanteissa auttaa, kun otan lapsen viereeni kainaloon silittelen ja jutellaan mitä mukavaa huomenna tapahtuu kun ensin nukutaan.

Sulla onkin helpot lapset, ei se ole paskaa kun ei toimi kaikilla, meillä kun otat kainaloon ja yrität silittää niin lapsi lähtee pois ja ei halua että silitetään. Siinä sulle paskaa. Koeta vaan omies kanssa.

Ehkäpä ne on juuri siksi helppoja, kun heitä ei ole koskaan uhkailtu ja kiristetty.... niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Helppo sanoa ja ottaa kunnia itselle. Osittain voi pitää paikkansa mutta oikeasti, LAPSET ON ERILAISIA. Ei se mene niin että jos lapset on helppoja niin kunnia kuuluu vanhemmille ja toisin päin!!

Normaalisti ei meillä nukkumaan menosta kiukuta ja kaksi varoitusta riittää ! Mutta meillä ei aikuinen lähde leikkiin "mukaan " ja lapsi ei meitä pompota.
Meillä uhmaikä vaihe tosin ohi ja normi muksut muutenkin.

Onko sulla vaan yksi lapsi? Oletko ajatellut hakea apua? En ihan voi ymmärtää, mulla suurperhe ja toki huonojakin hetkiä on, mutta noi lapset on mulle tärkeämpiä kuin mikään muu. Olkoonkin ett joka ilta viimenen nukahtaa puolenyön jälkeen, toinen, kolmas ja neljäs herää yöllä n. 1-2 tunnin välein ja viides aamulla voi olla jo kuudelta ylhäällä. Se kestää vain aikansa. Älä tee mitään peruuttamatonta lapsesi kanssa, tuo käytös kuulostaa oireilulta, se vastaa sun pahoinvointiisi tuolla temppuilulla. Hae apua!

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Voimia sinne !

uskomatonta p...askaa!

Helppo sanoa ja ottaa kunnia itselle. Osittain voi pitää paikkansa mutta oikeasti, LAPSET ON ERILAISIA. Ei se mene niin että jos lapset on helppoja niin kunnia kuuluu vanhemmille ja toisin päin!!

Toki lapset ovat erilaisia, mutta kyllä se on tosi paljon kasvatuksesta kiinni, mihin lapset oppivat.

tuota en mennyt nukkumaan koska oli ylitsepääsemätön este!! ei kai kukaan jätä yksin valvomaan ihmistä jota ahdistaa(ja joka on ollut itsetuhoinen paria tuntuia aiemmin). ja kyllä oikeesti 12tunnin yhtämittaisen valvomisen päälle pitäisi lasta väsyttää. oltiin ulkona sinne 18 asti. sen jälkeen iltapalalle ja kylpyyn->nukkumaan. ja tottakai minä sanoin että nukutaan. sanoin että en jää vierelle hetkeksikään jos jatkaa temppuiluja, jatkoi, lähdin pois, jolloin karkasi. enkä mä jaksa/ edes saa massuni kanssa kantaa mitään 14kg jätkää sänkyyn kymmeniä kertoja(ellen halua synnyttää keskostaoon supistusherkkä!) mä kuvittelin että tää elämä helpottuis joskus ton kanssa mutta ei sitten millään! :kieh: se on jännä kun osa hakee heti syytä kurin puutteesta tms. vaikka monen kaverin lapset on paljon helpompia paljon lepsummilla ja epäjohdonmukaisilla säännöillä.

eikä tähän tunnu auttavan mikään! tänänkin on saanut huomiota paljon,ollut ulkona, ollaan juteltu, toistettu samat jutut illalla. aina on ollut rangaistus teoista ja olen koettanut antaa positiivista palautetta mahd. paljon. tuntuu vaan niin suorittamiselta kaikki päivät! koskaan ei vaan suju.. aina on jotain. huoh, nytkään en saa unta kun mietin vaan että miten saatoin olla niin tyhmä että kuvittelin lapsen kanssa helpottavan niin että pärjäisi kahden kanssa... mutta tuo UHMA vaan jatkuu! välil on 1-2vko rauhallisempaa ja sitten näköjään monta monta monta viikkoa paskaa. mut öitä. kiitos kannustavista viesteistä.

ps. muuten mitenkähän sitten se että päiväkodissakin ne oli hälisemässä pojan kanssa , eikös niitte ammattilaisten pitäisi osata, vaan ovat kaikki todenneet että on todella itsepäinen ja kova tahtoinen lapsi, ja energiaa vievä. toki kaveri on myös ikäisiään fiksumpi, on sanoneet näin hoidossakin, ja kyllähän sen huomaa. ja osaa olla empaattinen, yksi päivä itki kuollutta lintua ulkona. lohduttaa, suukottaa halii ja kertoo hassuja juttuja. mutta kun yli 80% arki tuon kanssa on kuluttavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuota en mennyt nukkumaan koska oli ylitsepääsemätön este!! ei kai kukaan jätä yksin valvomaan ihmistä jota ahdistaa(ja joka on ollut itsetuhoinen paria tuntuia aiemmin). ja kyllä oikeesti 12tunnin yhtämittaisen valvomisen päälle pitäisi lasta väsyttää. oltiin ulkona sinne 18 asti. sen jälkeen iltapalalle ja kylpyyn->nukkumaan. ja tottakai minä sanoin että nukutaan. sanoin että en jää vierelle hetkeksikään jos jatkaa temppuiluja, jatkoi, lähdin pois, jolloin karkasi. enkä mä jaksa/ edes saa massuni kanssa kantaa mitään 14kg jätkää sänkyyn kymmeniä kertoja(ellen halua synnyttää keskostaoon supistusherkkä!) mä kuvittelin että tää elämä helpottuis joskus ton kanssa mutta ei sitten millään! :kieh: se on jännä kun osa hakee heti syytä kurin puutteesta tms. vaikka monen kaverin lapset on paljon helpompia paljon lepsummilla ja epäjohdonmukaisilla säännöillä.

eikä tähän tunnu auttavan mikään! tänänkin on saanut huomiota paljon,ollut ulkona, ollaan juteltu, toistettu samat jutut illalla. aina on ollut rangaistus teoista ja olen koettanut antaa positiivista palautetta mahd. paljon. tuntuu vaan niin suorittamiselta kaikki päivät! koskaan ei vaan suju.. aina on jotain. huoh, nytkään en saa unta kun mietin vaan että miten saatoin olla niin tyhmä että kuvittelin lapsen kanssa helpottavan niin että pärjäisi kahden kanssa... mutta tuo UHMA vaan jatkuu! välil on 1-2vko rauhallisempaa ja sitten näköjään monta monta monta viikkoa paskaa. mut öitä. kiitos kannustavista viesteistä.

ps. muuten mitenkähän sitten se että päiväkodissakin ne oli hälisemässä pojan kanssa , eikös niitte ammattilaisten pitäisi osata, vaan ovat kaikki todenneet että on todella itsepäinen ja kova tahtoinen lapsi, ja energiaa vievä. toki kaveri on myös ikäisiään fiksumpi, on sanoneet näin hoidossakin, ja kyllähän sen huomaa. ja osaa olla empaattinen, yksi päivä itki kuollutta lintua ulkona. lohduttaa, suukottaa halii ja kertoo hassuja juttuja. mutta kun yli 80% arki tuon kanssa on kuluttavaa.

Voisitko vastata vielä: ootko yrittänyt hakea apua? Nelivuotiaat osaavat olla tosi vaikeita, temppuilevia, mutta ilman muuta myös sillä että et jaksa olla kärsivällinen aikuinen on vaikutusta lapsen käytökseen. Tuntuuko itsestäsi että voimavarat on vähissä ja tarvitsisit lisää apua, että jaksaisit? Nelivuotias on vielä pieni ja uhmansa kanssa ymmärtämätön ja voimaton, sen uhman kanssa pitäis jaksaa pysyä aikuisena ja rauhallisena, niin että lapsi luottaa siihen, ettei maailma muserru vaan aikuinen jaksaa, vaikka olisin vaikea. Se on vaikeaa aikuiselle, ja raskasta, helposti hermostuu ja lapselta tulee odotettua enemmän kuin mihin tämän kyvyt riittää.

Hei ootkoajatellut et kävisit neuvollassa juttelemassa jos saisit sieltä apua. Ensimmäiseks tulee mieleen joko adhd tai asbergeri joka vois selittää lapsesi käytöksen. Kannattaa hakea apua jos arki on kovin haastavaa eikä jäädä yksin painimaan ongelmien kanssa.

Mua vituttaa nää meidän pennut kans ihan kympillä, joten et todellakaan ole ainut! Mä vaan koitan tuudittuautua siihen, ettei nää mun penskat enää menis lisääntymään :/

Onneks en oo ainut kenellä on vaikeuksia saada lapset nukkumaan. Tuntuu välillä että kaikkien muitten lapset menee itekseen jo seittemältä nukkumaan ja nukkuu vahintään 12 tuntia. Meillä kolme lasta ja jokainen pitää nukuttamalla nukuttaa. Esikoiselle 5v. pitää laulaa, keskimmäinen 2,7v haluaa silittää minun kättä ja kuopusta 10kk pitää välillä pitää sylissä ja välillä riittää että on vaan lähellä. Sitä ennen on käyty pitkä taistelu että saa ne rauhottumaan sänkyyn. Oon huutoa, itkua ja mekastusta. On vessahätä, on jano ja milloin mitäkin. Ja äiti on ihan tyhmä.
Yöllä johonkin aikaan kuopus herää itkemään ja toisinaan keskimmäinen saa kauhukohtauksia. Onneksi rauhottuvat suht nopeasti.
Näistä uuvuttavista hetkistä huolimatta mitään en kadu ja lapset ovat erittäin rakkaita. On mukava kuulla kun esikoinen sanoo "äiti, tykkään siusta" ja keskimmäinen sanoo "olet rakas".

Normaalisti ei meillä nukkumaan menosta kiukuta ja kaksi varoitusta riittää ! Mutta meillä ei aikuinen lähde leikkiin "mukaan " ja lapsi ei meitä pompota.
Meillä uhmaikä vaihe tosin ohi ja normi muksut muutenkin.

ja mitä sen varoituksen jälkeen tapahtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jospa sinä et pidä kuria hänelle ja pompottaa ja kiusaa muita hoidossakin?

Voimia sinne !

uskomatonta p...askaa!
Meillä noissa tilanteissa auttaa, kun otan lapsen viereeni kainaloon silittelen ja jutellaan mitä mukavaa huomenna tapahtuu kun ensin nukutaan
.

Mä olen samaa mieltä kuin tuo 3 alle 6vuotiaan äiti. Nukkumisesta ja syömisestä ei pidä tehdä periaatteelisia arvovaltakysymyksiä, kyllä sitä vanhemman valtaansa saa muualla tuoda esiin ihan tatpeeksi. Prustarpeiden täyttämisen pitää olla mielekästä ja turvallista lapselle.

Joka tuossa äskettäin kirjoitti, että viisivuotiastakin pitää nukuttaa laulamalla?

Lapset on todellakin erilaisia tossa nukahtamisasiassa. Ite tein meidän nukahtamisongelmaisen kanssa niin, että otin kirjan pinnasängyn viereen ja lueskelin sitä ite ihan rauhassa niin kauan, että kersa nukahti. En siis alkanut passaamaan häntä millään tavalla, en juttelemaan, komentamaan ylenmäärin jne. Laitoin vain sänkyyn ja pari kertaa sanoin ystävällisesti ja napakasti, että nyt nukutaan.

Toinen oli vajaa kolmevuotiaana välillä kovakin ulvomaan ennen nukkumaanmenoa. Se oli ihan sellaista tahallista ulinaa, johon totesin, että huuda vain, kyllä tänne huutoa mahtuu. Hiljaisuus tuli kahdessa minuutissa ja tyttö nukahti rauhallisena. Tietysti silittelin häntä huudon lakattua.

Lapsen pitää tietää, kuka orkesteria johtaa, mutta tietysti myös saada sitä välittävää läheisyyttä. Itse on ihan turha lähteä ulinoihin millään tapaa mukaan, lapsi oppii asiallisesta napakkuudesta ja rutiineista parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
mä voisin melkein lahjottaa :( täytyy sanoa että mä kadehdin niitä kellä on joka toinen viikko vapaata lapsista!!

No kuinka pärjäisit sit yksinhuoltaja? Pakko oli vaan todeta; koska kyllä yh:ita kadehditaan, vaikk ei siitä arjesta sit mitään tiedekkään

Alkuperäinen kirjoittaja ei enää pentuja tähän maailmaan:
Mua vituttaa nää meidän pennut kans ihan kympillä, joten et todellakaan ole ainut! Mä vaan koitan tuudittuautua siihen, ettei nää mun penskat enää menis lisääntymään :/

Löytyykö näin hulluja? Tai jos saavatkin lapsia, niin noin kauheasta mummosta muuttasivat todella kauaks!

Tulee vaan mieleen että jotkut lapset kun on vaan vaativampia niin olisiko mahdollisuus saada apua esim. tukiperhe tai lastensujelun puolelta voi saada myös monenlaista apua. Täällä ainakin aivan mahtavii työntekijöitä. Ikinä ei oo sanonnut mitään ilkeetä ja aina vaan kehuvat ja
kannustava. Kyselevät miten voisivat olla avuksi jne. Ilmaisia leirejä, retkiä yms. kivaa. Parasta on ollut kehuminen ja kun ollaan saatu paljon uusia ystäviä muista perheistä. Ja tosiaan taloudellisesti pärjätään hyvin ilman sossua tää on vaan oman henkisen puolen tukemiseen.

no meillä oli n. vuosi sitten samanlaista temppuilua ja meillä kaksi poikaa.Kaikki se johtui minusta ja miehestäni..emme olleet ethneet pojille päivärytmiä riittävän selkeäksi..lapsi tykkää rutiineista ja tavoista..Meilä nukkumaan meno rauhottui kun aloin lukea iltasatua aina samaan aikaan ..ensin käytiin pesulla ja pisulla ja sit ilta satu..jos eivät rauhoittuneet iltasadun jälkeen niin seuraavana iltana en lukenut iltasatua..nykyään menevät nukkumaan kellonlyömällä kja heräävät myös..laitan lapset koulu/kerhoaikana 20.00 nukkumaan ja saan iltselleni aikaa sen pari tuntia illasta.
tiedän kyllä miten turhautunut olet..ja peli on menetetty siinä vaiheessa kun itse taannut sinne 4 vuotiaan tasolle..lapsi tajuaa sen ..ne on fiksuja ja osaavat vetää oikeasta narusta

mistä johtuu että nykylapset ja -nuoret voivat pahoin. Ei tarvitse pitkälle listaa lueskella kun toivoisi että aiikoinaan ois ehty pakkokastrointi hoillekin jo laitoksella=( Muistakaa että lapsi on tärkein=)

ekan lapsen kanssa olin yh parisen vuotta(hnen isänsä sanoi irti isyyden tässä muutama kuukausi sitten, joten ei ole ollut sitä joka toista viikonloppuakaan aikaa vain itselle), tulevan kuopuksen isä jätti tossa vähän päälle kuukausi sitten.

ja todellakin lapset ovat erilaisia. ne keille ei oo sattunut kohdalle vaativampaa, niiden on helppo korottaa itsensä ylemmäksi ja kuvitella että on itse vaan niin hienosti onnistunut.

vai millä selitätte em. erään ystäväni lapset he ovat kuin yö ja päivä käytökseltään, kaveri sanoikin että jos esikoinen olis ollut yhtä vaikea kuin kuopus on ei ois toista lasta ikinä tullut.

mutta tosiaan vauvasta lähtien tuo on ollut vaativa, toisilla nukkui pitkiä päiväunia, pitkiä pätkiä yöllä lapset ja meillä nukuttiin 15min joka tunnista päivällä, loppuaijan söi tissiä tai oli hereillä, ei viihtynyt missään yksin. (2v ajan oli yöt rikkonaisia) niin ja ei muuten viihdy touhuamassa vieläkään hetkeäkään yksin :headwall: en mä muista tiedä mutta ei mua kiinnostaisi leikkiä mitään 10tuntia vuorokaudessa.

ja mitä tulee kuriin niin 2v iästä lähtien jäähylle on joutunut aina, kun lyö/satuttaa muuten toisia. ensin oon kerran varoittanut ja käskenyt pyytämään anteeksi, jos ei oo loppunut niin sitten jäähy, sen jälkeen lyhyt keskustelu ja anteeksi pyyntö. jos heittelee esineillä ne lähtee samantien pois. yms. ja positiivista huomiota/kehuja saa joka päivä!! mutta arki tuntuu suorittamiselta tällä tavalla.. tuntuu että jotkut ystävät vaan on lasten kanssa(ei leiki, ei joudu viemään jäähylle ym) ja siltikään ne lapset ei ole tollasia kuin joskus.

no ne jotka käy heti syyttää vanhempia niin toivon että seuraava lapsenne on vähintään ylivilkas taholapsi ni sit mä voin tulla sanoo että ette vaan osaa kasvattaa.:D

tokihan se vaikuttaa lapseen jos minä olen ärtynyt, tosta oikein näkee että sitä huvittaa suuresti kun äiti kiukustuu ja sit temppuilee enempi. mutta jos lapsi ois alunperinkin helpompi ni en mä ehkä kokisi asioita näin. joka tapauksessa tuntuu että jos tää on tällästä ni ei tää mua onnelliseksi tee, en mä osaa rentoutua kun aina saa odottaa koska alkaa taas hirveä show.

Yhteistyössä