siis miten HELVETISSÄ kestätte lapsiperhe elämää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se aina ole helppoa ja itestä tuntuu ainakin ettei paljoa lohduta ohjeet että ulkoilkaa enemmän jne. meillä ei auta vaikka ulkoilisi koko päivän. Lapset on tosi vilkkaita ja joku hiton uhma löytyy joka ikään. Mä meen istumaan vessaan ja laitan oven lukkoon, että omat hermot kestää tätä. Sitten yritän taas uudestaan kun oon jäähtynyt. Meillä ei auta mikään armeija kuri, puhe, jäähypenkit, lelun takavarikoiminen eikä kyselyt oletko ymmärtänyt. Kaikkea olen koettanut ja ollut määrätietoinen, järjestelmällinen jne. mutta mukulat ei vaan tottele mitään. Ne ei edes istu paikallaan, ei mene nukkumaan vaikka on tasainen päivärytmi. Kyllä tässä ainakin mulla on kanssa takki tyhjä.

Alkuperäinen kirjoittaja sama täällä:
Kaikkea olen koettanut ja ollut määrätietoinen, järjestelmällinen jne. mutta mukulat ei vaan tottele mitään. Ne ei edes istu paikallaan, ei mene nukkumaan vaikka on tasainen päivärytmi. Kyllä tässä ainakin mulla on kanssa takki tyhjä.

Sitten pitää hakea apua kodin ulkopuolelta.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mene puhumaan ammattilaiselle, jos arkenne on useinkin tuollaista! Neuvolasta pääsee varmaan jo eteenpäin. Jos lapsi tuntuu mahdottomalta etkä saa häneen otetta, tarvitset ulkopuolista apua. Tuollainen arki kuluttaa sinut loppuun eikä ole hyväksi lapsellekaan. Hali.

Tätä mäkin ehdottaisin. Joskus elämä on...mutta ei tuo ole kyllä mitenkään normaalia lasiperhe-elämää :o
Ja jotta et nyt kuvittelis, että mä en tiedä miten ihania laset voi joskus olla, niin meidän 2,5 vuotias hukkas eilen auton ainoan avaimen...Mut hokasin just, että jos se avain olis ollu tallesa, olis ajeltu ja lomailtu eilinen ja tää päivä, joten on säästetty pitkä penni, kun ei oo pästy edes nanna kauppaan =)

Miten nykyään tuntuu et muksut on täysin kurittomia ?
Meillä on äiti se joka sanoo kun mennään nukkuun ja siellä sängyssä luetaan iltasdut ja jäädään sen jälkeen tappelematta.
Kyllä meilläkin muksut kiukuttelee, mutta aikuisen on saatava homma toimiin että lapsi TIETÄÄ kuka on perheessä pomo ja mikä on viimenen varoitus.
Ei kai muksu nyt silmille voi hyppiä nukkumaan menosta. Kielsitkö kertaakaan kunnolla ? Annoitko varoituksia mitä seuraa jos homma ei lopu?
Kunnon asennoituminen jaa sulje korvat siltä kitinältä ja porulta.
Jos itse meet siihen pelleilyyn mukaan peli on menetetty siltä erää.Kolme varoitusta ja sen jälkeen joku kiva juttu pois. Esim. jos temputaan ei tule iltasatua
Ja varaa iltatoimiin kunnolla aikaa että ehtii valmistautuun henkisesti nukkumaan. Iltapala, pesut sadut ilta halit ja hyvää yötä. Ja rutiinit kunniaan !
Voimia sinne !

Ei se viimeinen varoitus auta kuule mitään. Kielsin kunnolla, katsoin lasta silmiin, kysyin ymmärsitkö? Sanoin että nyt mennään nukkumaan. Lapsi kiljuu sängyssä, sanoin että nyt pitää olla hiljaa ja nukkua, ja sanoin että jos vielä kiljut niin otan unilelun pois. Lapsi potkii seinää ja metelöi, otan lelun pois. Itkua ja huutoa. Sanon, rauhoitu ja käy nukkumaan. Ei auta, lapsi huutaa ja kiljuu, potkii seinää. Tätä ennen olimme syöneet iltapalan, pesseet hampaat ja lukeneet iltasadun. Kerroin että saa unilelun takaisin sitten kun on rauhoittunut ja käy nukkumaan. Ei auta, komennan olemaan hiljaa, ja ei auta, sanon että vien jäähylle seuraavaksi, lapsi kiljuu yhä, vien jäähylle ja mietin mielessäni kuinka tämä on tämmöistä miksi mikään ei auta? Ei rutiinit, ei sadut, ei halit, hyvät yöt ei mikään. Tämä on arkea täällä tuplana adhd.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
2,5 vuotias hukkas eilen auton ainoan avaimen...

Löytyikö avain ja mistä?

Ei oo löytyny. Joten tosiaan ollaan säästetty, kun ollan syöty kotona mitä kapista löytyy...Iskä ja poika tulee huomenna -luultavasti tai sitten ylihuomenna- prätkäreisulta kotiin ja mä koitan huomenna sada tilattua jostain uden avaimen tai virtalukon ni pojat saa tuoda tullessaan...

Ei se viimeinen varoitus auta kuule mitään. Kielsin kunnolla, katsoin lasta silmiin, kysyin ymmärsitkö? Sanoin että nyt mennään nukkumaan. Lapsi kiljuu sängyssä, sanoin että nyt pitää olla hiljaa ja nukkua, ja sanoin että jos vielä kiljut niin otan unilelun pois. Lapsi potkii seinää ja metelöi, otan lelun pois. Itkua ja huutoa. Sanon, rauhoitu ja käy nukkumaan. Ei auta, lapsi huutaa ja kiljuu, potkii seinää. Tätä ennen olimme syöneet iltapalan, pesseet hampaat ja lukeneet iltasadun. Kerroin että saa unilelun takaisin sitten kun on rauhoittunut ja käy nukkumaan. Ei auta, komennan olemaan hiljaa, ja ei auta, sanon että vien jäähylle seuraavaksi, lapsi kiljuu yhä, vien jäähylle ja mietin mielessäni kuinka tämä on tämmöistä miksi mikään ei auta? Ei rutiinit, ei sadut, ei halit, hyvät yöt ei mikään. Tämä on arkea täällä tuplana adhd.

Siis miksi et vaan jättänyt kiukuaan yksin sitä sinne sänkyyn ?
Ja palauttanut ilman selityksiä sinne kun lähti pois ?
Yhden kaks iltaa saattaa testata kuka on pomo mutta jos itse pysyt tiukkana, lupaan että helpottaa !

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis miksi et vaan jättänyt kiukuaan yksin sitä sinne sänkyyn ?
Ja palauttanut ilman selityksiä sinne kun lähti pois ?
Yhden kaks iltaa saattaa testata kuka on pomo mutta jos itse pysyt tiukkana, lupaan että helpottaa !

Ja varaa iltatoimiin kunnolla aikaa että ehtii valmistautuun henkisesti nukkumaan. Iltapala, pesut sadut ilta halit ja hyvää yötä. Ja rutiinit kunniaan ! Voimia sinne !

Mä katson tätä asiaa ihmisenä, jolla on itsellä adhd ja ihan ekas sanon että on tärkeää tutustua juuri tämän henkilön persoonaan! Mä olen itse aina kamonnut rutiineja ja aikaauluja. Nykyisinkin meillä lomat sujuu hyvin, mutta arki, kun pitää saada lapset johonkin aikaan kouluun ja nukkumaan on ihan täyttä kaosta! Eli kaikille addeille rutiinit ei todellakaan suju!
Myös meidän keskimmäisellä lapsella on mitä ilmeisemmin adhd, mutta ei ole vielä dignosoitu ja aivan sama juttu rutiinien kanssa. POika oli todella helppo lapsi, kunnes koulu ja pakko nukutukset ja pakko heräämiset alkoi.
Tuosta olen sama mieltä, etä jätä yksin kun kiukkuaa. Mutta mene heti halaamaan ja kerro että rakastat, kun kiukkuaminen loppuu. Se rauhoitelu vaan yllyttää raivoamaan, minua ainakin. Tulee tunne, etten sa itse vapaasti elää tunteitani, vaan joku tulee sanomaan, että nyt etsaa olla raivona.

Kuulostaa todella vaikeelta tilanteelta ja pistää ihan tosissaan miettimään tuo iltatouhu muksun kanssa, että onko lapsella jokin adhd tai vastaava? Jos ei ole tutkittu, kannattaa miettiä miten muuten käyttäytyy, että pitäiskö ottaa yhteys neuvolaan ja päästä testeihin(en jaksa lukea koko ketjua). Ja apua neuvolasta jos ei omat neuvot ja voimat riitä. Tollasesta tulee kierre että toimit ite väärin ja raivon vallassa ja se ei rauhoita lasta.
VOIMIA!!!! :hug: Vahvat ja ehdottomat rajat ja rakkaus ovat erittäin tärkeitä. Jos lapsi erityislapsi niin silloin tarvitsee rajoja enempi kuin muut ja ohjausta kaikissa toimissa, niin lapsi kuin vanhemmat. :flower:

:hug: kyllä ne lapset osaa olla hankalia vaikka olis kellontarkat rutiinit.. meillä ainakin välillä on nukkumaanmeno yhtä tappelemista vaikka joka ilta se suoritetaan suht samaan aikaan ja samalla kaavalla.. välillä tapellaan kauan, välillä lapset nukahtaa alle 5min. sillä ei ole merkitystä minkä verran ollaan ulkoiltu, joskus vaan uni tulee helpommin.

Tarpeen mukaan kun saa levätä ja ns. omaa aikaa, lapsivapaatakin välillä, niin kyllä sitä jaksaa ne muksun/muksujen kommervenkitkin.

Unen tarvekin näemmä yksilöllistä, yleisesti ottaen kuuden tunnin unet ovat itselle melko yleisiäkin. Joskus tulee nukuttua sitten se 8-9 "univelkoja", mutta useimmiten omat yöunet on sen n. 6h, kun venyy puolille öin nukkumaanmeno ja tyttö herää usein jo 6-7 aikaankin.

Kylläpä lapset tuntuvat olevan erilaisia. Tyttäreni sammuu kuin saunalyhty (alle minuutin nukahtaa)erittäin tärkeän iltasadun jälkeen. Jos joskus sattuu temppuilemaan, niin ei tartte muuta tehdä kuin sanoa ettei satua tule jos ei ole kunnolla, niin johan auttaa. Sitten vielä jos hän itse tuntee olevansa väsynyt niin menee oma aloitteisesti nukkumaan. On se vaan niin mukava lapsi:-)

Alkuperäinen kirjoittaja H:
Sitten vielä jos hän itse tuntee olevansa väsynyt niin menee oma aloitteisesti nukkumaan. On se vaan niin mukava lapsi:-)

Meillä on kaikki lapset aina menny vapaaehtoisesti nukkumaan, jos on ollu väsyjä. Nytkin 2,5 vuotias sanoi olevansa väsy, joten taidan mennä auttamaan sen unille.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 muksun äite:
Meillä on äiti se joka sanoo kun mennään nukkuun ja siellä sängyssä luetaan iltasdut ja jäädään sen jälkeen tappelematta.
Kyllä meilläkin muksut kiukuttelee, mutta aikuisen on saatava homma toimiin että lapsi TIETÄÄ kuka on perheessä pomo ja mikä on viimenen varoitus.
Ei kai muksu nyt silmille voi hyppiä nukkumaan menosta. Kielsitkö kertaakaan kunnolla ? Annoitko varoituksia mitä seuraa jos homma ei lopu?
Jos itse meet siihen pelleilyyn mukaan peli on menetetty siltä erää.Kolme varoitusta ja sen jälkeen joku kiva juttu pois. Esim. jos temputaan ei tule iltasatua
Ja varaa iltatoimiin kunnolla aikaa että ehtii valmistautuun henkisesti nukkumaan. Iltapala, pesut sadut ilta halit ja hyvää yötä. Ja rutiinit kunniaan !
Voimia sinne !

uskomatonta p...askaa!
En ikinä laittaisi lasta uhkailemalla ja kiristämällä nukkumaan! huhhu!
Meillä noissa tilanteissa auttaa, kun otan lapsen viereeni kainaloon silittelen ja jutellaan mitä mukavaa huomenna tapahtuu kun ensin nukutaan.

Meillä lapset 10v ja 6v syövät näin loma-aikana iltapalan vasta klo. 20 jälkeen, jonka jälkeen iltasuihku + hampaiden pesut. Sitten saavat vapaasti touhuta jonkin aikaa huoneissaan vaan aika nopeasti kuuluu kutsu peittelemään,suukottelemaan ja halimaan. Unessa tänäänkin kumpikin tosi nopeasti. Jotenkin tuntuu, että mitä löysemmät säännöt, sitä paremmin lapset niitä noudattaa.

Lapset on erilaisia. Kannattaa lukea Liisa Keltikangas-Järvisen kirjoja temperamenttieroista. Eihän ne taikatemppuja opeta, mutta ehkä auttaa ymmärtämään paremmin että ns. vaikea lapsi ei ole tuhma, tottelematon tms. Kierrokset vaan käy eri tahtiin eri ihmisillä.

Meidän 4-vuotiaat (kolme kappaletta) on oikeasti todella rasittavia. Juurikin tuo, että vain hymyillään ja ilveillään kun on oikeasti tilanne, että täytyy totella. Meillä kuitenkin on aika hyvin käyttäytyviä lapset ja ollut vauvasta asti selvät sävelet miten toimitaan. Mutta nyt, nyt tuntuu, että kuvittelevat itsestään hiukka liikoja ;) Niin ja ovat tietysti myös aivan ihania, ettei kukaan nyt tähän pääse sanomaan mitään kommenttia. Tottakai ovat, mutta kyllä meillä ainakin 4 vuoden ikä koettelee vanhempien hermoja.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen alle 6veen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 muksun äite:
Voimia sinne !

uskomatonta p...askaa!
En ikinä laittaisi lasta uhkailemalla ja kiristämällä nukkumaan! huhhu!
Meillä noissa tilanteissa auttaa, kun otan lapsen viereeni kainaloon silittelen ja jutellaan mitä mukavaa huomenna tapahtuu kun ensin nukutaan.

Sulla onkin helpot lapset, ei se ole paskaa kun ei toimi kaikilla, meillä kun otat kainaloon ja yrität silittää niin lapsi lähtee pois ja ei halua että silitetään. Siinä sulle paskaa. Koeta vaan omies kanssa.

sama täällä ei ala oleen sylissä jos raivoaa. ja mitkään uhkailut (ei iltasatua ei unilelua tms) ei tod. auta. älkää luulko että se mikä teillä toimii ni toimis kaikkiin lapsiin HALOO!!!!!

Yhteistyössä