Meilläkin menee ihan mukavasti, kaoottista ja vähä-unista, tavallista ja ihanaa vauva- ja taaperoarkea. Siivoushommissa mennään siitä missä aita on matalin, karmea kaaos täällä nytkin ja wc:t hirvittävässä kunnossa, illalla tulossa vieraita joten hyvä syy nyt vähän siivoskella. Pakolliset hoidetaan, mulle on tärkeää, että koko perhe syö terveellistä ja hyvää ruokaa, joten siihen panostetaan ja pyykkihommat on pakko hoitaa, tykkään kotimaisista laadukkaista vaatteista, joten pyykkiä on pestävä ja tahrat poistaa huolellisesti. Omat harrastukset aina välillä viriää ja käyn muutamassa jumpassa, mutta sitten taas ihmeellisesti ne taas jää kun tulee pari huonosti nukuttua yötä eikä jaksakaan illalla lähteä jumppaan.... Kiloja in vielä ihan valtavasti, en tiedä millon näistä pääsee eroon, ei ainakaan tällä univelalla ja sokerinhimolla
Jasmina teidän vauva on just sellanen unelmanukkuja, joita en oikeasti ole uskonut olevan olemassa
Meillä on eka unikoulu menossa, tyttö viikkoa vajaa 5 kk. Niskat on huonossa kunnossa liikunnan puutteen ja yöimetyksen ansiosta, joten ollaan opettamassa vauvaa nukkumaan ja nukahtamaan ilman rintaa omassa sängyssä sivulaivassa. Tavoitteena olisi, että vauva nukkuisi aamutunneille ja söisi vasta sitten ekan aterian ja ei heräisi siirtoon omaan sänkyyn. Nyt on mennyt muutama ilta ihan hyvin, nukahtaa 21 aikaan lauluun ja sormesta kiinni pitämiseen omaan sänkyyn ja nukkuu 03-04 asti ja ei enää säpsähtele heräämään kun hänet siirtää syömisen jälkeen takaisin omaan sänkyyn. Alussa en olis millään jaksanut nukuttaa tyttöä omassa sängyssä, kun söi tiheästi, nukuin itsekin ihan hyvin, kun en edes juuri havahtunut siihen kun annoin maitoa. Apuna meillä on
Unihiekkaa etsimässä -kirja, joka pelasti esikoisen aikaan varmaan meidän avioliiton ja hulluiksi tulemisen..
Siitä ollaan otettu ohjeita ja vinkkejä unikouluihin.
Syömisasioissa mennään samoilla linjoilla kuin esikoisen kanssa. Otetaan kaikki ruoka-aineet käyttöön ennen 6 kk ikää, nyt menossa viljat, kasvikset ja hedelmät, tuoreina ja soseina. Viljoista ohra ja kaura. Esikoiseen verrattuna vauva nirsompi syömään, vaatii useamman maistelukerran ennenkuin hyväksyy. Sormiruokailu otetaan mukaan joka aterialle luultavasti pian. Aloitetaan porkkanalla, ruisleipäkannikoilla, raejuustolla ja kurkulla kuten esikoisen kanssa. Joka aterialla silti annamme ruokaa myös lusikalla ja vauva saa siinä samalla opetella ruokailua itsekseen. Näin meillä varmistetaan, että vauva saa silti joka aterialla ruokaa masuun asti. Nyt vauva saa aamulla ja illalla pienen määrän puuroa hedelmäsoseella ja päivällä muutaman lusikallisen vihannessosetta ja tuoretta hedelmäsosetta, esim. päärynää tai omenaa, banaania. Kohta alan tehdä marjoista sosetta, murskaan muutaman mustikan tai vadelman puuroon. Ihan joka päivä ei mennä näin, vaan jos esim. ollaan kylässä, annan pelkkää maitoa. Täysimetän vielä ja sitä aion jatkaa niin pitkään kuin mahdollista. Mä miellän täysimetyksen siten, että suositusten mukaiset maistelut aloitetaan 4 kk iässä, mut vauva kasvaa silti maidolla eli se on se perusruoka. Jotkuhan on tosi tarkkoja siitä, että jos "täysimettää" ei voi antaa grammaakaan muuta ruokaa. Just ilmestyi kotimaisessa lääkärilehdessä artikkeli siitä, miten etenkin allergiataustan omaavissa perheissä olis tärkeää aloittaa maistelut ruoka-aineilla 4-6 kk iässä, jotta riski allergiaan pienenee. Ja siihen tarvitaan rintamaitoa avuksi, koska rintamaito yhdessä ruoka-aineiden kanssa reagoi suolistossa suostuisasti. Mut jokainen tietenkin tekee niinkuin omaan näkemykseen sopii ja se mikä sopii yhdelle perheelle, ei välttämättä sovi toiselle. Vauva on meillä hieman atooppinen, joten mä yritän tällä välttää, ettei hän kehittäisi allergioita. Itsekin olen atooppinen ja allerginen, joten en toivo ominaisuuksien siirtyvän jälkipolville
Aika kuluu ihan tavattoman nopeasti, kohta meillä ei enää ole ihan pientä vauvaa
Tuskin enää lapsia yritetään, tuntuu että tässä on meidän perhe täydellisenä. Pakasteessa olisi 8 alkiota kahdessa oljessa, mutta aiemmin meillä on kaikki pakastealkiot kuukahtaneet. Niissä on varmaan jotain vikaa eli mulla on tuoresiirroista nämä kaksi lähteneet, TOP-alkioista. Pakasteessa on hyviä AA-BB alkioita, mutta mulla ei jostain syystä sula alkiot, ne kuolee siinä sulatuksessa, eli jotain perustavan laatuista vikaa niissä on. Siksi en halua nostattaa vauvakuumetta ja todeta sitten lopulta, ettei mitään siirrettävää ole, kun ei me viidettä IVF:kaan haluta mitenkään.
Tsemppiä kaikille vauva-arkeen, väsymyksestä huolimatta nautitaan pienistä onnen hetkistä
Muoks: Onnea
kopkop uuteen kotiin!
Tsemppiä
Mandalalle syömisasioissa! Lapset tuntuu välillä syövän uskomattoman vähän, ja silti ne kasvaa saa tarvittavat ravintoaineet. Mutta onhan se pahimmillaan todella stressaavaa, jos lapsi tuntuu syövän liian vähän. Neuvoloistakaan ei saa nykyään oikein kunnolla ohjeista, itse olen kokenut, että ne siellä keskittyy vain lakisääteisiin mittaustuloksiin. Löytyiskö kirjallisuudesta mitään neuvoja/apuja ongelmaan? Toisaalta jos lapsi on hyvällä tuulella ja touhuaa, se ei voi olla nälkäinen tai kärsiä puutoksista.
Esikoisella meni selvästi vähän kausittain syöminen, ehkä lapsi sillä tavalla luontaisesti säätelee energian saantiaan. Nytkin huomaan, että jos joinain päivinä on ollut herkkuruokaa (riisipuuroa), jota lapsi saattaa santsata neljäkin (!) kertaa, toisena päivänä hän syö vähemmän. En ole yhtään puuttunut hänen annoksiin, minä tarjoan ruokaa ja hän saa päättää määrän. Mut ruoka-ajat pidetään säännöllisinä ja koskaan ei saa välipaloja niiden välillä ja jälkiruokia ja herkkuja ei saa jos pääruokaa ei ole maistettu. Kun koskaan näistä säännöistä ei ole poikettu, hän ei osaa venkslata ruoan kanssa. Kasvaa 0-käyrällä painon ja pituuden mukaan. Siinä yleisohjeessa on järkeä, että lapsi päättää ruoan määrän, aikuinen laadun. Lapset on luontaisesti aika ronkeleita ja meilläkin jotain ruoka-ainetta on maistettu varmaan sata kertaa ennenkuin kelpaa. Esim. tomaatteja ja juusto. Mutta kun tarpeeksi usein maistattaa, kehuu aina kun maistaa eikä tee numeroa siitä, jos ei kelpaa, alkaa ruoka jossian vaiheessa kelvata. Jos aikuinen provosoituu ruokalussa jostain, lapsi havaitsee todella nopeasti ja varhain, että tässä on mahdollisuus käyttää valtaa ja saada huomiota.