Saattekste jotain kiksejä vallasta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mä muuten uskon mielummin lähes 30 vuotta lapsia työkseen hoitanutta ihmistä kuin 20v. yhden lapsen äitiä. On meinaan nähnyt aika paljon lapsia tuo työkseen lapsia hoitanut tuossa vuosien varrella ja niin monia kasvatustapoja...
Niin minäkin. Ja meillä tuon ihmisen neuvo mulle oli että mitä enemmän komentaa, sitä vähemmän totellaan. Entäs teillä?
Rajojen asettaminen ei ole sama asia kuin komentaminen!!!

Mei
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Yhteiskunnassa on omat sääntönsä, joiden noudattamatta jättämisestä seuraa erilaisia rangaistuksia. Pienen lapsen "yhteiskunta" on koti ja kodin säännöt vastaavat pienelle lapselle aikuisen yhteiskunnan sääntöjä. Sääntöjen noudattaminen, sääntöjen rikkomisesta rangaistuksen kärsiminen sekä muiden huomioiminen siten, että joutuukin tekemään jotain, mitä ei oikeastaan haluaisi tehdä, ovat pohjana yhteiskunnassa pärjäämiseen.
Tuo on todella hyvä vertaus. Ja jos ei alkuyhteiskunnassa ole oppinut toimimaan sääntöjen mukaan, niin on hankala pärjätä kun tulee aika astua ulos suurempiin kuvioihin.

Jep, näitä on hyvä peesailla.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Tuo on todella hyvä vertaus. Ja jos ei alkuyhteiskunnassa ole oppinut toimimaan sääntöjen mukaan, niin on hankala pärjätä kun tulee aika astua ulos suurempiin kuvioihin.
'
Lapsen ensimmäiset 7 vuotta on vielä aika helppoja, jos haluaa antaa lapsensa tehdä aina oman päänsä mukaan eikä kiellä ikinä mitään. Mutta kun lapsi menee kouluun, ei ole lapsen itsetunnon kannalta hyvä, että saa päivittäin lähestulokoon vain negatiivista palautetta. Koulussa kun on jo ekasta luokasta lähtien tehtävä asioita, joita ei välttämättä - ainakaan just sillä hetkellä - haluaisi tehdä. Siinä alkaa hyvin nopeasti lapsen suhtautuminen kouluun muuttua negatiiviseksi eikä lapsi enää halua mennä kouluun. Jos vanhemmat eivät lastaan sinne kouluun pakota eivätkä järjestä lapselleen oppivelvollisuuden suorittamista kotona, sosiaaliviranomaiset kyllä puuttuvat peliin.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Jaa, musta taas äiti joka ei asteta rajoja lapselleen ja antaa lapsen itse päättää mitä tekee on vaan laiska ja mukavuudenhaluinen. Se voi koristella millä tahansa kauniilla kasvastustermeillä mutta pohjimmiltaan siitä on kyse. Helpommalla pääsemisestä. Sitten kun se lapsi alkaa oireilemaan kun yhteiskunta sille asettaa niitä rajoja, sä vaan peset kätesi sillonkin koko hommasta ja sanot lapsi kantakoon itse vastuun teoistaan. Kerropa mulle koska sä kannat vastuun sun tekojesi seurauksista?
Sä et taida tuntea ketjun aloittajaa? Mä voin vakuuttaa, että hän on kaikkea muuta kun laiska kasvattaja. Kuinka moni meistä jaksaa alusta asti pissattaa vauvaa lavuaarilla ja kantaa lähes koko ajan liinassa, antaa syödä alusta asti itse vaikka tulee sotkua miten jne? NinaTT:n lapsi ei myöskään käsittääkseni ole juurikaan ollut toisten hoidossa. NinaTT saa korjata, jos olen väärässä.
Eihän noista sun mainitsemista asioista ole yhtään vaivaa verrattuna siihen, että yrität asettaa rajoja lapselle! Jokainen lapsi sotkee kun alkaa syömään itse, ihan sama missä vaiheessa se aloitetaan. Lavuaarilla pissattaminen on varmasti verrattavissa vaippoja vaihtamiseen ja pyllyn pesemiseen. Liinassa kantaminen itse asiassa on aikuista HELPOTTAVA tekijä eikä työlästä millään tavoin. Vai luuletko sä et lasta tarvii samalla tavalla valvoa jos se on köytetty liinaan tai lattialla ryömimässä? Yritätkö sä tolla hoitoon viemisellä viestittää, että vain laiskat äidit vie lapsensa hoitoon? NinaTT:n lapsi on vasta 1v. Harva sen ikäinen muutenkaan on vielä vieraalla hoidossa ollut. NinaTT vaan itse haluaa välttää ristiriitatilanteita ja luottaa siihen et kyllä yhteiskunta ne sitten opettaa (vrt. Nina vastasi et kyllä opettaja sitten "rankaisee" lasta jos myöhästyy koulusta, hänen ei tarvitse).

Alkuperäinen kirjoittaja soranna:
Jaa, musta taas äiti joka ei asteta rajoja lapselleen ja antaa lapsen itse päättää mitä tekee on vaan laiska ja mukavuudenhaluinen. Se voi koristella millä tahansa kauniilla kasvastustermeillä mutta pohjimmiltaan siitä on kyse. Helpommalla pääsemisestä. Sitten kun se lapsi alkaa oireilemaan kun yhteiskunta sille asettaa niitä rajoja, sä vaan peset kätesi sillonkin koko hommasta ja sanot lapsi kantakoon itse vastuun teoistaan. Kerropa mulle koska sä kannat vastuun sun tekojesi seurauksista?
Sä et taida tuntea ketjun aloittajaa? Mä voin vakuuttaa, että hän on kaikkea muuta kun laiska kasvattaja. Kuinka moni meistä jaksaa alusta asti pissattaa vauvaa lavuaarilla ja kantaa lähes koko ajan liinassa, antaa syödä alusta asti itse vaikka tulee sotkua miten jne? NinaTT:n lapsi ei myöskään käsittääkseni ole juurikaan ollut toisten hoidossa. NinaTT saa korjata, jos olen väärässä.
Eli Täydellinen Äiti joka jakaa täällä viisautta meille vajaavaisille.
En mä niin sanonut. En mä allekirjota läheskään kaikkia NinaTT:n juttuja ja ollakseni rehellinen niin oon itsekin niille toisinaan täällä naureskellut, kun menevät niin äärimmäisyyksiin. Mutta mä olen jonkun verran tutustunut myös ihmiseen nimimerkin takana ja sitä vaan sanoin, ettei hän laiska kasvattaja ole. Hän on omanlaisensa ja uskoo omiin tapoihinsa kasvattaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja soranna:
Eli Täydellinen Äiti joka jakaa täällä viisautta meille vajaavaisille.
En mä niin sanonut. En mä allekirjota läheskään kaikkia NinaTT:n juttuja ja ollakseni rehellinen niin oon itsekin niille toisinaan täällä naureskellut, kun menevät niin äärimmäisyyksiin. Mutta mä olen jonkun verran tutustunut myös ihmiseen nimimerkin takana ja sitä vaan sanoin, ettei hän laiska kasvattaja ole. Hän on omanlaisensa ja uskoo omiin tapoihinsa kasvattaa.
No minusta nuo mainitsemasi asiat eivät liity varsinaisesti kasvattamiseen, vaan hoivaamiseen. Kasvattaminen on mielestäni aktiivista opettamista, eikä liinassa kantamista tai vieressä nukkumista.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rajojen asettaminen ei ole sama asia kuin komentaminen!!!
Ei niin. Lasta voi kieltää tekemästä väärin, ohjata tekemään oikein ja sen lisäksi estää tekemästä väärin, jos kiellosta huolimatta vielä meinaa niin tehdä. Lapselle voi myös antaa ikäänsä nähden sopivia vaihtoehtoja, joista lapsi saa valita. Esim ostetaanko kaupasta omenoita vai appelsiineja. Kuitenkin niin, että jos lapsi haluaakin omenoiden ja appelsiinien sijasta suklaata tai ei pysty kohtuullisessa ajassa päättämään omenoiden ja appelsiinien väliltä, aikuinen tekee päätöksen lapsen puolesta ja siten kantaa viime kädessä vastuun asiasta. Lapsen elämässä voi tulla eteen asioita, jotka on yksinkertaisesti pakko tehdä. Esim jos lapsi sairastuu ja tarvitaan verikokeita, verikokeiden ottamatta jättäminen ei ole vaihtoehto, jonka lapsi voisi valita. Jos lapselle haluaa antaa jotain päätösvaltaa tässä asiassa, se voi olla vaikka se, istuuko lapsi verikoetta otettaessa isän vai äidin sylissä.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Eihän noista sun mainitsemista asioista ole yhtään vaivaa verrattuna siihen, että yrität asettaa rajoja lapselle! Jokainen lapsi sotkee kun alkaa syömään itse, ihan sama missä vaiheessa se aloitetaan. Lavuaarilla pissattaminen on varmasti verrattavissa vaippoja vaihtamiseen ja pyllyn pesemiseen. Liinassa kantaminen itse asiassa on aikuista HELPOTTAVA tekijä eikä työlästä millään tavoin. Vai luuletko sä et lasta tarvii samalla tavalla valvoa jos se on köytetty liinaan tai lattialla ryömimässä? Yritätkö sä tolla hoitoon viemisellä viestittää, että vain laiskat äidit vie lapsensa hoitoon? NinaTT:n lapsi on vasta 1v. Harva sen ikäinen muutenkaan on vielä vieraalla hoidossa ollut. NinaTT vaan itse haluaa välttää ristiriitatilanteita ja luottaa siihen et kyllä yhteiskunta ne sitten opettaa (vrt. Nina vastasi et kyllä opettaja sitten "rankaisee" lasta jos myöhästyy koulusta, hänen ei tarvitse).
No kai se on vähän et mikä kellekin on vaivaa ja mikä ei. Kyllä mä kokisin stressaavaksi vahdata et milloin mun vauvalla on pissahätä ja käydä vähän väliä roikottamassa sitä lavuaarilla et josko jtn tulis. Näin esimerkiksi.

En mä sanonut että vaan laiskat äidit vie lapsiaan hoitoon :eek: jopas nyt jtn. Tarkoitin että jos NinaTT ois oikein laiska ja mukavuudenhalunen, niin laittais varmaan lasta läheisilleen hoitoon jotta vois vaan laiskotella.

NinaTT muuten myös imettää vielä.. jos ois halunnu olla oikein laiska, niin ois varmaan laittanut sille pullon käteen jo aika päiviä sitten. Tai niin onhan tääkin, joku kokee et se maidon laittaminen pulloon on työlästä ja toisesta tuntuu että lapsen roikkuminen tissillä on työlästä.

Itse ihailen NinaTT:n energiaa toteuttaa noita juttujaan, vaikka en kaikessa hänen kanssa olekaan samaa mieltä.

No minusta nuo mainitsemasi asiat eivät liity varsinaisesti kasvattamiseen, vaan hoivaamiseen. Kasvattaminen on mielestäni aktiivista opettamista, eikä liinassa kantamista tai vieressä nukkumista.
Eli pitäisi siis sanoa että NinaTT on aktiivinen äiti ja hoivaaja mutta laiska kasvattaja. B)

vieras
Vanhemman kuuluu kasvattaa lasta, hellästi mutta tarvittaessa jämäkästi. Mitään alistavaa ja nöyryyttävää saatika väkivaltaista kasvatusta en hyväksy, enkä turhia sääntöjä, mutta jotkut rajat ja säännöt on oltava. Ja niitä tulee sääntöjä, rajoitteita ja velvoitteita ihmisen elämässä eteen vielä paljon, joten paras on oppia, että kaikki ei mene aina 100 % oman mielen mukaan. Säännön syynkin voi lapselle kertoa, yleensä liittyy lapsen omaan tai jonkun muun ihmisen turvallisuuteen, terveyteen, hyvinvointiin. Taikka elämän realiteetteihin kuten rahan rajallisuuteen. Niin se lapsi oppii, kun kertoo asioita.

vieras
Eli pitäisi siis sanoa että NinaTT on aktiivinen äiti ja hoivaaja mutta laiska kasvattaja. B)
Juu oikeastaan juuri näin. Luulen, etten ole ainoa, joka on tätä mieltä. Lapsihan kasvattaa itse itsensä.

Keittiönoita
En sanoisi noinkaan. Ap:llä on varmaan ihan hyvä tarkoitus ajattelutavassaan. Ja luulenpa vaan, että muutaman vuoden sisällä hänkin joutuu lastaan kieltämään. Tuottamaan lapselleen mielipahaa siitä, että naapurin Jessicaa ei saakaan lyödä lapiolla päähän tai Nicon hiekkalinnaa potkia tuusannnuuskaksi.

vieras
Sitä paitsi, lapsen on ihan hyvä oppia sietämään auktoriteettejakin. Ei äidin tarvi olla kaveri, äiti on äiti ja kasvattaa, ja kavereiden kanssa saa leikkiä lapsi. Lapsi törmää vaan ongelmiin elämässään, jollei ole yhtään kotona oppinut hyväksymään, että joskus tehdään kuten äiti määrää, ja käsittelemään pahan mielen tunteita. Niitä voidaan yhdessä lapsen kanssa käsitellä, mutta vältellä niitä ei voi.

huyh
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
No kai se on vähän et mikä kellekin on vaivaa ja mikä ei. Kyllä mä kokisin stressaavaksi vahdata et milloin mun vauvalla on pissahätä ja käydä vähän väliä roikottamassa sitä lavuaarilla et josko jtn tulis. Näin esimerkiksi.

En mä sanonut että vaan laiskat äidit vie lapsiaan hoitoon :eek: jopas nyt jtn. Tarkoitin että jos NinaTT ois oikein laiska ja mukavuudenhalunen, niin laittais varmaan lasta läheisilleen hoitoon jotta vois vaan laiskotella.

NinaTT muuten myös imettää vielä.. jos ois halunnu olla oikein laiska, niin ois varmaan laittanut sille pullon käteen jo aika päiviä sitten. Tai niin onhan tääkin, joku kokee et se maidon laittaminen pulloon on työlästä ja toisesta tuntuu että lapsen roikkuminen tissillä on työlästä.

Itse ihailen NinaTT:n energiaa toteuttaa noita juttujaan, vaikka en kaikessa hänen kanssa olekaan samaa mieltä.
en osaa ihailla yli "pätevää" ja ärsyttävää 20-vuotiasta pikku-äitiä, joka on aina suuna päänä joka paikassa.
Välillä vaikeneminen on oikeasti kultaa. Ap ei ole ainakaan mitenkään aikuinen, vaan lähinnä korkeasaaresta karannut apina.

Sitä paitsi, lapsen on ihan hyvä oppia sietämään auktoriteettejakin. Ei äidin tarvi olla kaveri, äiti on äiti ja kasvattaa, ja kavereiden kanssa saa leikkiä lapsi. Lapsi törmää vaan ongelmiin elämässään, jollei ole yhtään kotona oppinut hyväksymään, että joskus tehdään kuten äiti määrää, ja käsittelemään pahan mielen tunteita. Niitä voidaan yhdessä lapsen kanssa käsitellä, mutta vältellä niitä ei voi.
Peesaus tähän myös.

Kyllähän tuo jotenkuten onnistuu niin kauan kun lapsi on vain vanhempien kanssa, siis tuo muiden pompottelu, äiti voi pitää pikku linnunpoikastaan (suora lainaus tuntemani vapaakasvattajan sanavarastosta ) aivan ihanana, mutta muu maailma näkee tavatessaan lapsen, käenpojan joka vie muitten elintilan.

Luin ketjua vain sieltä täältä, vastaan siis ehkä heppoisin perustein. Mutta ei, en saa kiksejä vallasta. En edes siellä, missä oikeasti sitä käytän. Valta ei maistu hyvältä. Se on useimmiten hapanta pakkoa. Lasten kanssa elämiseen ja heidän kanssaan kasvamiseen en halua sitä käsitettä sekoittaa ollenkaan. Mutta turvaa ja puitteita heille olen tarjonnut, mahdollisuuksia valita ja olla valitsematta.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Luin ketjua vain sieltä täältä, vastaan siis ehkä heppoisin perustein. Mutta ei, en saa kiksejä vallasta. En edes siellä, missä oikeasti sitä käytän. Valta ei maistu hyvältä. Se on useimmiten hapanta pakkoa. Lasten kanssa elämiseen ja heidän kanssaan kasvamiseen en halua sitä käsitettä sekoittaa ollenkaan. Mutta turvaa ja puitteita heille olen tarjonnut, mahdollisuuksia valita ja olla valitsematta.
Tämä on myös muuten totta. Kasvattajana joutuu myös tekemään joskus itselleen epämieluisia valintoja. Lapsi saattaa sanoa, ettei halua päiväkotiin ja itkeä kun hänet sinne viedään. Vietävä kuitenkin on, jos vanhemmat aikovat käydä töissä.

Joskus on puettava taapero väkisin ja ärsyttäväähän se on. Helpompaa olisi tyytyä taaperon "tahtoon" ja olla vaikkapa sisällä koko päivä. Meillä tuo olisi kuitenkin tarkoittanut sitä, että myös toinen lapsi ja koira jäisivät ulkoiluttamassa. Silloin yksi lapsi saisi tyrannisoida kaikkia. Olisiko se reilua? Ei. Olisiko se helppoa? Kyllä. Mutta kun taaperolle sitten on vaatteet puettu väkisin, ja hän kymmenen minuutin kuluttua tuota vastenmielistä tapahtumaa muistamatta leikkii pihalla ilosta kirkuen ja posket hehkuen, niin ei tosiaan tule mieleen, että olipas ihanaa kun sain tässä lasta mollata, morkata ja alistaa vallankäytölläni.

Memmi
Minkälainen hätä sille lapselle tulee ensimmäisinä koulupäivinä kun on mentävä ulos silloin kun välitunti alkaa? Tultava sisään kun välitunti loppuu? Kun ei voi koulun pihan rajojen ulkopuolelta mennä hakemaan ah niin ihania kukkia vaan täytyy pysyä rajojen sisäpuolella? Kun aamulla on pakko herätä klo. 08.00 ehtiäkseen 09.00 kouluun?
Entä jos lasta ei huvita kulkea bussilla koska bussikuski on ruma vanha mies ja se ällöttävän likaiselle tuoksuva naapurin Joonaskin kulkee samalla bussilla?

Entä jos lapsi ei halua syödä kun on ruoka-aika? Tai juuri sitä ruokaa mitä on tarjolla? Pakkaako äiti lapselle mukaan eväät jotka on mieleiset?
Entä jos lapsi ei halua suoraan koulusta tullakaan kotiin? Haluaakin käydä karkkikaupan, lelukaupan ja kaverin kautta? Entä jos lapsi ei halua tehdä läksyjä ja huolehtia koulutehtävistään? Tai ei halunnutkaan tuoda koulureppuaan koulusta kotiin? Kännykkäkin jäi sitten sinne kouluun?

Oikeasti lapsen täytyy oppia huolehtimaan omista asioistaan ja ottamaan vastuuta mutta perheessä on oltava SÄÄNNÖT joita noudatetaan! Kouluun on mentävä vaikka bussikuski ällöttäisikin. Koulussa on tehtävä se mitä opettaja pyytää tekemään ja pysyttävä rajojen sisäpuolella!
Myöskin koulusta on tultava suoraan kotiin jos niin on sovittu eikä silloin sovi luuhata ilman lupaa ympäri kyliä. Ja ne rajat on rakkautta!

mie
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Voi kuule. Ku laps seisoo luokan edessä ja opettaa katsoo pahasti, niin eiköhän jää viimeiseks kertaa ku laps on myöhässä jos tällä lapsella on muuten asiat ihan hyvin...

Mä voin kertoa, että opettaja ei tykkää jos myöhästyt ja siitä voi saada jälki-istuntoa. Jos siitä huolimatta lapsi tietoisesti menee myöhässä kouluun, niin kantaa siitä itse seuraukset ja oppii, miksi kouluun ei mennä myöhässä.
Mutta eikös tuo nyt mene ristiriitoihin periaatteidesi kanssa? Opettajahan rikkoo sitä sinun kannattamaasi itsepäätäntävaltaa estämällä lapselta vapauden pakottamalla jälki-istuntoon? Silloinhan opettaja määrää, mitä tyttösi tekee ja missä, eikä tyttäresi itse.

On muuten mun mielestä aika kamalaa, että lapsi säästetään pettymyksiltä koska niitähän tulee väistämättä jossakin vaiheessa. Ei-sanan sanominen jo valmistaa lasta siihen, että kaikki ei todellakaan mene lapsen mielen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
On muuten mun mielestä aika kamalaa, että lapsi säästetään pettymyksiltä koska niitähän tulee väistämättä jossakin vaiheessa. Ei-sanan sanominen jo valmistaa lasta siihen, että kaikki ei todellakaan mene lapsen mielen mukaan.
samaa tossa pohdin... varsinkin kun lapselle tulee ikää lisää ja pitäisi ystävystyä toisten lasten kanssa oppien jakamaan yms...

huhuhu
Vanhemmat tehtävä tosiaan on tuottaa lapselle pettymyksiä ja opettaa arkea. Arkeen kuuluu asioita joita ei välttämättä halua tehdä. Pieni lapsi ei välttämättä esim tunnista, että hänellä on nälkä tai hän on väsynyt jos vanhempi ei tavallaan pakota häntä esim syömään silloin kun on ruoka-aika.
Lapsi on tyhjä taulu ja mitä pienemmästä lapsesta on kyse sitä tärkeämpää on vanhemman ymmärrys omasta kasvatusvastuustaan. En tiedä miettiikö NinaTT kasvatuksessaan tätä hetkeä pidemmälle. Eivät kyllä pidemmän päälle kuulosta lapsen edun mukaisilta nuo hänen kasvatusmenetelmänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä voin kertoa, että opettaja ei tykkää jos myöhästyt ja siitä voi saada jälki-istuntoa. Jos siitä huolimatta lapsi tietoisesti menee myöhässä kouluun, niin kantaa siitä itse seuraukset ja oppii, miksi kouluun ei mennä myöhässä.
Näin sitä jätetään kasvatusvastuu muille :)
Mä voin melkeinpä laittaa pääni pantiksi, että tuolla tavalla sä kerjäät vain kovasti ongelmia, ku muksu kasvaa.

Yhteistyössä