Säälitkö joskus muiden lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Super Mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Super Mamma

Vieras
Minä säälin lapsia
- joiden äiti ja isi on humalassa joka viikonloppu, baarissa tai kotona
- joiden äiti ja isi on (joutuneet pakosta) eronneet, eikä toista vanhempaa tapaa
- joiden äidillä tai isällä on rikollinen tausta/rikosrekisteri
- jotka joutuvat tutustumaan monta kertaa vuodessa äidin tai isän vaihtuviin poika/tyttöystäviin
- joiden vanhemmat tupakoivat lapsen lähettyvillä ja näyttävät näin hyvää esimerkkiä lapsilleen
- joiden vanhemmat jopa julkisilla paikoilla nöyryyttävät lapsia huutamalla tai tarttumalla kiinni (puhumattakaan, millaista kotona on meininki...)
- joiden vanhemmat levittelevät netissä itsestään enemmän ja vähemmän intiimejä juttuja ja valokuvia, jotka voivat päätyä jopa 10 vuoden päästä lasten silmille
- joiden vanhemmat ei kuuntele, huomioi ja hellyyttele lapsiaan

.... kuinka moni tunnistaa itsensä? Vieläkö lista jatkuu...? Joskus on vain niin paha olla toisten lasten puolesta. Ja jos joku nyt tulee sanoon, että huolehdi vaan omista asioista, niin tulkitsen sen niin, että ko. henkilö on tunnistanut itsensä. Ja kyllä huolehdinkin omista asioistani, joskus sitä sympatiaa vaan riittää muillekkin, varsinkin lapsille...

Alkuperäinen kirjoittaja Lista jatkuu:
Säälin noiden lisäksi lapsia, jotka eivät koskaan saa kotonaan kunnon ruokaa, pelkkiä muroja ja keksejä vaan...

tähän samaan yhdyn minäkin, valitettavaa kun se onkin :/
ja toinen on että eräät lapset kulkevat sotkuisissa vaatteissa/naamat ihan törkyssä kunnossa ja ihan joka kert kun näen heidät :(

Säälin.
Ekana tulee mieleen pieni vauva, joka huutaa nälkäänsä ja äiti hyssyttää sitä sanoen että ei vielä ole neljää tuntia edellisestä imetyksestä, yritä vielä 50 minsaa jaksaa niin saat tissiä.
Vauva parka kun ei ole ihan samaa mieltä siitä, että hänellä saa olla nälkä 4 h välein eikä yhtään useammin :( .
Lisäksi tottakai käy sääliksi kaikki tavalla tai toisella laiminlyödyt tai mitä tahansa väkivaltaa kohtaavat lapset. Sekä välinpitämättömyyden kohteeksi joutuvat lapset. Sekä lapset, joille vanhemmat eivät koskaan viitsi järjestää mitään kivaa.

Njaah, tuohon yhteen kyllä ainakin esitän vastakysymyksen; eli miten äiti/isä on huono vanhempi jos on nuoruudessa tehnyt typeryyksiä ja saanut rikosrekisterin? Miksi siitä pitäisi lasta sääliä?

Ja kyllä lapsille voi julkisilla paikoilla korottaa ääntä, ei siinäkään tarvii lapsia sääliks käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Njaah, tuohon yhteen kyllä ainakin esitän vastakysymyksen; eli miten äiti/isä on huono vanhempi jos on nuoruudessa tehnyt typeryyksiä ja saanut rikosrekisterin? Miksi siitä pitäisi lasta sääliä?

Ja kyllä lapsille voi julkisilla paikoilla korottaa ääntä, ei siinäkään tarvii lapsia sääliks käydä.

En mäkään tajua miksi lapsi jotenkin kärsisi siitä, jos vanhemmalla on ollut raju nuoruus ja nimi on sen takia poliisin kirjoissa, sehän on ollutta ja mennyttä.
Ja äänen korottamisestakin olen samaa mieltä, jos se tarkoittaa sitä että lasta komennetaan asiallisesti, eikä huudeta että turpa kiinni vitun penikka tai hakkaan sut.

Joo, tuo, jos vanhemmilla ei ole aikaa lapsille eikä koskaan tehdä mitään kivaa yhdessä, on kans inhottavaa. Ja likaisuus; se kun ei paljoa vaadi, että lasta käytetään pesulla ja on puhtaat vaatteet. Jotkut lapset aivan haisevat ja tukka on rasvainen. :(

Ja kaupassa säälin pieniä vauvoja, jotka täysissä toppavaatteissa kaukaloissaan huutavat kurkkusuorana syliä ja helpotusta kuumuuteen...

Tää mietityttää muakin...

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

En mäkään tajua miksi lapsi jotenkin kärsisi siitä, jos vanhemmalla on ollut raju nuoruus ja nimi on sen takia poliisin kirjoissa, sehän on ollutta ja mennyttä.
Ja äänen korottamisestakin olen samaa mieltä, jos se tarkoittaa sitä että lasta komennetaan asiallisesti, eikä huudeta että turpa kiinni vitun penikka tai hakkaan sut.

Minusta olis kamalaa, jos mun vanhemmat olis olleet rikollisia. Tietysti vähän riippuu rikoksestakin, kait. Tää oli vaan mun mielipide.

Ja tarkoitin just tuolla huutamisella tuota "turpa kii vitun pentu tai saat kotona selkään..." Ääntä joutunee kaikki vanhemmat lapsilleen korottaan joskus.

Säälin usein ja paljon. Olen aika tuore äiti, ehkä hormonit heittelehtii. Eilen kassajonossa pikkupoika yritti tunkea jotain lattialta löytynyttä suuhun ja hänen äitinsä huusi "OLETKO IHAN TYHMÄ!!!". Mua itketti sen pojan puolesta. Hänhän oli vain utelias...Ehkä eniten säälin just niitä lapsia, joille vanhemmat puhuu epäkunnioittavasti ja alentavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Minusta olis kamalaa, jos mun vanhemmat olis olleet rikollisia. Tietysti vähän riippuu rikoksestakin, kait. Tää oli vaan mun mielipide.

Ei vanhempien menneisyys kuulu lapsille. Kuinka moni äiti myöntäisi lapselleen olleensa "helppo"?

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Ja tarkoitin just tuolla huutamisella tuota "turpa kii vitun pentu tai saat kotona selkään..." Ääntä joutunee kaikki vanhemmat lapsilleen korottaan joskus.

Mä en edes tiedä onko mun vanhemmat tehneet nuoruudessaan jotain rikollista, tuskin on. Tai tiedänpäs: äiti on väärentänyt henkkarit päästäkseen baariin (joku opiskelijakortti se oli) ja ne on sillä tallessa vieläkin :D. Mutta jos nyt selviäisi että jompikumpi on tuomittu joskus jostain, niin takuulla yllättyisin ja järkyttyisinkin ehkä, mutta ei se muuttaisi sitä tosiseikkaa miksikään että he ovat olleet ja ovat edelleen hemmetin hyviä vanhempia, parempia en voisi toivoa.

Säälin noiden lisäksi lapsia, jotka eivät koskaan saa kotonaan kunnon ruokaa, pelkkiä muroja ja keksejä vaan...

Tytön hoitokaveri :| .
Kertoo, ettei saa kotona koskaan ruokaa, herkkuja vaan. Kunnon ruokaa saa pelkästään päiväkodissa. Ikää ei edes 5 v ja hampaissa useita reikiä, hammasharjaa ei kuulemma edes omista.
Ja kyseisen lapsen viidesluokkalainen isosisko sanoo samaa: kotona ei koskaan tehdä ruokaa eikä siivota. Lasten vatsat täytetään paahtoleivällä ja muroilla, sekä herkuilla. Hän siivoaa, vie kuukausien mainospostit roskikseen jne.
Säälittää, todella :/ .

Tytön hoitokaveri :| .
Kertoo, ettei saa kotona koskaan ruokaa, herkkuja vaan. Kunnon ruokaa saa pelkästään päiväkodissa. Ikää ei edes 5 v ja hampaissa useita reikiä, hammasharjaa ei kuulemma edes omista.
Ja kyseisen lapsen viidesluokkalainen isosisko sanoo samaa: kotona ei koskaan tehdä ruokaa eikä siivota. Lasten vatsat täytetään paahtoleivällä ja muroilla, sekä herkuilla. Hän siivoaa, vie kuukausien mainospostit roskikseen jne.
Säälittää, todella :/ .

Lapset saattavat liioitella, kannattaa aina ensin selvittää onko totta tuo kaikki. Se ettei saa koskan voi tarkoittaa etten tänään saanut. Meillä ainakin ja meillä on neljä lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Super Mamma:
- joiden vanhemmat jopa julkisilla paikoilla nöyryyttävät lapsia huutamalla tai tarttumalla kiinni (puhumattakaan, millaista kotona on meininki...)
Mitä tarkoitat tuolla kiinnitarttumisella? Eilen viimeks tuli nostettua lapsi haalarin rinnuksista ylös, kun päätti heittäytyä Ikean lattialle uhmailemaan. Ja samana päivänä mies nappas lapsen Lidlissä syliinsä ja kantoi huutavana ja rimpuilevana autoon. Hyvä niin, ens kerta kaupassa tulee olemaan taas helpompi! Kyllä mulla tulee ihan molempia (1,5v ja 3,5v) tartuttua kiinni yleisillä paikoilla, jos ei käytös oo järkevää. Eli heittäydytään lattialle, kun ollaan asioilla ja jatkamassa matkaa. Jos ei olla keskellä tietä tms niin oottelen aina hetken, josko järki palautus lapsen päähän, mutta muutaman kerran kohteliaan pyynnön jälkeen käyn kyllä nappaamas mukaan. Ääntä ei tuu korotettua turhasta, ei julkisesti eikä kotonakaan.