Säälitkö joskus muiden lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Super Mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
Alkuperäinen kirjoittaja Lista jatkuu:
Säälin noiden lisäksi lapsia, jotka eivät koskaan saa kotonaan kunnon ruokaa, pelkkiä muroja ja keksejä vaan...

tähän samaan yhdyn minäkin, valitettavaa kun se onkin :/
ja toinen on että eräät lapset kulkevat sotkuisissa vaatteissa/naamat ihan törkyssä kunnossa ja ihan joka kert kun näen heidät :(

Ettei vain olisi meidän kullannuput. :ashamed:

höpsistä, teidän vesselit on aina puhtaissa kun näen ne =)

Nuo vaatteetkaan ei kyllä välttämättä kerro koko totuutta.. Pikkuveljeni ollessa pieni, ei poika suostunut käyttämään yhden kesän aikana kuin kaksia eri housuja ja muutamia paitoja, ja ne olivat juuri sieltä kauheimmasta päästä.. Aivan virttyneitä ja reikiäkin taisi löytyä muutamat. Veikkis pyörikin silloin aina päivät muiden kadun poikien kanssa tiesmissä hiekkakasoissa ym.. ja iltaisin kun poika tuli kotiin sai hänet pestä päästä varpaisiin, kun niin likainen oli.. Rahasta ei ollut kiinni vaatteitten osto, kun kelpuutti vaan ne tietyt vaatteet.. Toisaalta vaikka uudet olisit hänelle päälle saanut, niin yhdenpäivän jälkeen ne olisi olleet aika samannäköiset kun muutkin :whistle:
Monesti kyllä kotona naureskeltiinkin, että mitäköhän muut ihmiset ajattelee tuosta pojasta ja sen perheestä :whistle:

Kun muutimme Helsinkiin asuimme hetken vuokralla ja seinänaapuri oli nuori äiti kahdestaan 1,5v tytön kanssa. Itkin melkein päivittäin, kun mua säälitti niin ne molemmat. Äiti karjui todella rumasti lapselle varmaan joka päivä, sanoi huoraksi ja vaikka mitä hirveyksiä, en enää muistakaan. Joskus oikein pyörrytti ja oksetti se oli niin kauheaa kuunneltavaa. Kerran sanoin rapussa, että voin auttaa jos on joskus tarvetta lapsenvahdille tai jotain, äiti sanoi että ei ole. Asuttiin siinä vaan muutama kuukausi ja siitäon jo 6 vuotta, mutta vieläkin se painaa mieltä kun muistaa. Että olisko siitä pitänyt tehdä ilmoitus jonnekin ja että mitähän sille pikkutytölle kuuluu.. Olin silloin itsekin nuori, enkä tiennyt oikein mitään lastensuojeluasioista.

Mutta sitten tuosta, ettei kaikkea voi uskoa mitä lasten suusta kuulee: Oltiin miehen siskon luona ja niitten 2-v pojalla oli mustelma päässä ja kun sitä miehen kanssa ihmeteltiin, niin poika sanoi että isi löi! Kyllä olis pitänyt vanhempien ilmeet saada ikuistettua. Vähän ajan päästä poika nauroi ja sanoi että mä vain narrasin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
musta suurionta osaa teidän säälimisistä on ihan hölmöjä.
toivottavasti varsinkin ap:n lapsi oppisi katsomaan maailmaa avarin silmin. eikä tuomitsemaan kaikkea. vaan huomaamaan että maailma on värejä täynnä. ei vain musta valkoinen.

Kyllä minua ahdistaa hirveästi että jollain lapsella on asiat huonosti. tarkoitan oikeasti huonosta. näkemään väkivaltaa alkoholismia yms..

Kuules dieettipastilli, sun ei todellakaan tarvitse olla huolissaan mun lapsien maailmankatselemuksesta.

Tää kirjoitus oli mun osalta sellaista purkautumista, kun on OIKEASTI paha olla, kun näkee lapsia huonoissa oloissa. Mulla on oikeus tunteisiini.

Taisi vissiin ostua ja upota sinuun...?

Joo säälin, ja olen samaa mieltä, että huolehdin omista asioistani ja jokaisen vastuullisen aikuisen KUULUU HUOLEHTIA myös vähän ympärillä olevien asioista.
Tosin joskus korotan ääntäni lapsille myös julkisella paikalla. Ja varsinkin keskimmäinen on nyt siinä iässä, että vaikka hänet päivittäin (lähes)pestään päästä varpaisiin ja vaihdetaan puhtaat vaatteet, niin tuntuu siltä että aina on sottaisen näköinen kun päästään ovesta ulos |O. Mutta häntä en kyllä sääli :heart:, pikku sottapyttyä =).

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Lista jatkuu:
Säälin noiden lisäksi lapsia, jotka eivät koskaan saa kotonaan kunnon ruokaa, pelkkiä muroja ja keksejä vaan...

Tytön hoitokaveri :| .
Kertoo, ettei saa kotona koskaan ruokaa, herkkuja vaan. Kunnon ruokaa saa pelkästään päiväkodissa. Ikää ei edes 5 v ja hampaissa useita reikiä, hammasharjaa ei kuulemma edes omista.
Ja kyseisen lapsen viidesluokkalainen isosisko sanoo samaa: kotona ei koskaan tehdä ruokaa eikä siivota. Lasten vatsat täytetään paahtoleivällä ja muroilla, sekä herkuilla. Hän siivoaa, vie kuukausien mainospostit roskikseen jne.
Säälittää, todella :/ .

Lapset saattavat liioitella, kannattaa aina ensin selvittää onko totta tuo kaikki. Se ettei saa koskan voi tarkoittaa etten tänään saanut. Meillä ainakin ja meillä on neljä lasta.

Tuo 12 vee on kyllä erittäin totuudenmukaisesti kertonut asioista, ja sisäpiiri tiesi kertoa että sossu käy ovella säännöllisesti.
Alle 5 veen kertomaan en luottaisikaan sokeasti.

tuntuu se pahalta kun eräs ystäväni karjuu lapselleen 4v tosi rumasti ja tosi usein. itse pyrin olemaan aina järkevä. toki mäkin huudan joskus,mutta en karju ja hauku.

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
[quote="!!

Paskat.
Monesti on köyhän lapset paljon rikkaampia kuin ne rikkaiden lapset.
Köyhät kun osaa arvostaa jotain muuta kuin sitä maallista mammonaa..

Hienosti sanottu!!!

Osaa rikkaatkin arvostaa muutakin kuin maallista mammonaa. Ja köyhän elämän tärkein asia voi olla raha, sen miettiminen, mistä sitä saisi ja miten paljon.
Ei köyhyys tee ihmisestä syvällistä eikä rikkaus pinnallista.
Niin se vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja Super Mamma:
Minä säälin lapsia
- joiden äiti ja isi on humalassa joka viikonloppu, baarissa tai kotona
- joiden äiti ja isi on (joutuneet pakosta) eronneet, eikä toista vanhempaa tapaa
- joiden äidillä tai isällä on rikollinen tausta/rikosrekisteri
- jotka joutuvat tutustumaan monta kertaa vuodessa äidin tai isän vaihtuviin poika/tyttöystäviin
- joiden vanhemmat tupakoivat lapsen lähettyvillä ja näyttävät näin hyvää esimerkkiä lapsilleen
- joiden vanhemmat jopa julkisilla paikoilla nöyryyttävät lapsia huutamalla tai tarttumalla kiinni (puhumattakaan, millaista kotona on meininki...)
- joiden vanhemmat levittelevät netissä itsestään enemmän ja vähemmän intiimejä juttuja ja valokuvia, jotka voivat päätyä jopa 10 vuoden päästä lasten silmille
- joiden vanhemmat ei kuuntele, huomioi ja hellyyttele lapsiaan

.... kuinka moni tunnistaa itsensä? Vieläkö lista jatkuu...? Joskus on vain niin paha olla toisten lasten puolesta. Ja jos joku nyt tulee sanoon, että huolehdi vaan omista asioista, niin tulkitsen sen niin, että ko. henkilö on tunnistanut itsensä. Ja kyllä huolehdinkin omista asioistani, joskus sitä sympatiaa vaan riittää muillekkin, varsinkin lapsille...

minä säälin sellaisten vanhempien lapsia joilla sairas tarve listata ihmisten tekemisiä, jotta voi sitten jeesustella (=sääliä:)) ja nostaa itsensä olemattomalle jalustalle. Sääli on maailman turhin tunne jos sulla on niin saatanan paha olla toisten lasten puolesta niin miksi ihmeessä et tee mitään, Muutakuin itsestäsi pellen? Suomessa toimii monia vapaaehtoistyö järjestöjä joiden kautta sinunkinlaisesi voisi vaikuttaa monen lapsen elämän laatuun siellä vaan on sääliminen ja jeesustelu kiellettyä konkreettinen tekeminen sallittua, että olisikohan sinusta sitten sellaiseen, tiedä häntä?

Alkuperäinen kirjoittaja marika:

minä säälin sellaisten vanhempien lapsia joilla sairas tarve listata ihmisten tekemisiä, jotta voi sitten jeesustella (=sääliä:)) ja nostaa itsensä olemattomalle jalustalle. Sääli on maailman turhin tunne jos sulla on niin saatanan paha olla toisten lasten puolesta niin miksi ihmeessä et tee mitään, Muutakuin itsestäsi pellen? Suomessa toimii monia vapaaehtoistyö järjestöjä joiden kautta sinunkinlaisesi voisi vaikuttaa monen lapsen elämän laatuun siellä vaan on sääliminen ja jeesustelu kiellettyä konkreettinen tekeminen sallittua, että olisikohan sinusta sitten sellaiseen, tiedä häntä?

Osuiko tämä sinuunkin, tämä minun aloitus?

Marika, sattumoisin kuulun kolmeen eri järjestöön, jotka ovat keskittyneet auttamaan lapsia Suomessa ja ulkomailla. Kahdessa näistä toimin aktiivijäsenenä, enempään ei aikani riitä. Lisäksi kuulun kahteen eläinsuojelujärjestöön. Mistä päättelit, etten tee mitään konkreettista asioiden eteen?

Niin ja miksi säälit lapsia, joiden vanhemmat kykenevät myötäelämään toisten huonoa kohtelua? Millä tavalla tämä vaikuttaa lapsiin negatiivisesti? Taisi listani kolahtaa sinuunkin, kun pitää tuollaiseksi heittäytyä.

Mä joskus niin VIHAAN tän palstan henkeä. Yleensä täältä saa hyvin apua ja tänne saa purkaa pahaa/hyvää oloa, mutta sitten aina jossain vaiheessa ketjua tulee joku harmaa mollaamaan alkuperäisen kirjoittajan ja esittää henkilökohtaisia loukkauksia, kylvää pahaa mieltä...

Marika! Onnistuit tavoitteessasi: sait pahoitettua mieleni, onneksi olkoon! ):

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
Köyhän lapset on köyhiä-rikkaan lapset on rikkaita(siis muutoinkin kuin taloudellisesti!)

Paskat.

Tulipas tästä mieleen kun pari vuotta sitten oltiin mökillä ja mentiin metsään ja neiti 2v istui mättäällä ja huusi riemuissaan äiti äiti täällä muttikoita ja onnelisena kertoi mökille päästyä isälleen että minä löysin tuolat muttikoita vaikkei kellekäään ollut epäselvää mitä oli löytänyt.
Tuta reissua muisteli pitkään syksyllä niin riemastuttava kokemus oli.

Lapsille yleensä on ihan sama mitä jokin maksaa tärkeämpää on pienet hetket arjessa kun yhdessä tehdään jotain kivaa vaikka mennään sinne mustikka metsään

Ei meilläkään ole varaa lähteä ulkomaille eikä kyllä halujakaan paljon rentoutavampaa on käydä mökillä luonno rauhassa je tehdä jotain kivaa yhdessä ja viettä rentouttavaa aikaa perheen kesken mielummin kuin stressata jossain ulkomailla.

Ruotsin risteilyillä ollaan pari kertaa käyty ja ovat olleet kivoja kokemuksia, mutta taloudelliseti on sen jälkeen kärvistelty.

No ehkä siinä on syytä sääliä meidän lapsia, mutta heillä on jotain mitä monelta muulta lapselta puuttuu heillä on turvallinen koti jossa ei tarvitse pelätä, he saavat rakkautta ja hellyyttä päivittäin heillä on puhtaat vatteet (ainakin aamulla) he saavat joka päivä lämmintä ja terveellistä ruokaa heidät kanssa touhutaan yhdessä arkisia asioita.

Poika viikolla suunniteli mitä hän haluaa tehdä kun on kaikilla yhteinen vapaa päivä... Lähteä metsään eväs retkelle....

Hassua, että jotkut meiltävät ulkomaanmatkat ja muut taloudellista varakkuutta edellyttävät aktiviteet oikotieksi onneen... Laatuaikaa lasten kans voi viettää niin monella muullakin tavalla, joka ei maksa mitään, kuten juuri tuo Iipan mainitsema mustikkametsä! (=

Se säälittää, jos lasten kanssa ei koskaan tehdä retkiä luontoon tai muutakaan yhteistä puuhastelua ei ole. Ei siinä auta mikään rahakasa.

Mua ihmetyttää mikä ihmeen tarve teillä täällä on aina listata/kertoa toisten ihmisten vajavaisuuksista,huonosta elämästä ym. negatiivisesta joita voi sitten omassa hyvyydessään kauhistella. Mun mielestä kukaan ei ole niin pyhä ja toisten yläpuolella, että hänellä olisi valta arvostella toisia ihmisiä ja heidän tekemisiään. Vanha sananlasku: ÄLÄ KOSKAAN PUHU PAHAA IHMISESTÄ, JONKA TAAKKAA ET OLE ITSE KANTANUT. Pitää aika hyvin paikkansa. Niin ja synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven.

Joiden äidit vetää viinaa siis hienosti sanottuna käyttää alkoholia raskausaikana.
Joka vuosi suomessa syntyy 500-600 lasta jolla on jonkinlaisia vaurioita äidin alkoholin käytöstä.
Voi näitä reppanoita FAS lapsia.

säälin.
ex-miehen lapsia. olivat(ovat) saman ikäisiä,kun omat lapseni. mies oli alkoholisti. lapset olivat krapula aamuina keskenään, välillä lukitussa lastenhuoneessa.
söivät välillä nälkäänsä koiran keksejä.
voi sitä kamaluutta. pahin oli se,että lapsten isovanhemmat eivät välittäneet mitään vaan katsoivat vaan vierestä sitä touhua.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
musta suurionta osaa teidän säälimisistä on ihan hölmöjä.
toivottavasti varsinkin ap:n lapsi oppisi katsomaan maailmaa avarin silmin. eikä tuomitsemaan kaikkea. vaan huomaamaan että maailma on värejä täynnä. ei vain musta valkoinen.

Kyllä minua ahdistaa hirveästi että jollain lapsella on asiat huonosti. tarkoitan oikeasti huonosta. näkemään väkivaltaa alkoholismia yms..

Kuules dieettipastilli, sun ei todellakaan tarvitse olla huolissaan mun lapsien maailmankatselemuksesta.

Tää kirjoitus oli mun osalta sellaista purkautumista, kun on OIKEASTI paha olla, kun näkee lapsia huonoissa oloissa. Mulla on oikeus tunteisiini.

Taisi vissiin ostua ja upota sinuun...?

itse asiassa toi sun eka lista .ei uponnut mikään.

kyllä lapsillamma voi joksus olla vaikka ruokaa paidassa. ei niin markan päälle. jos juuri laitettu puhdas paita ja siihen mennyt vähän ruokaa. kun sen ruuan pyyhkee voii jäädä pieni tahra muttei se menoa haittaa.

On oikeus tunteisiin. Kyllä muakin ahdistaa jo ajatus lapsista huonoissa oloissa. mutta suurin osa ketjun jutuista ei ollut mitään huonoa oloa.esim jotkut ulkomaanmatkat sun muut..

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mua ihmetyttää mikä ihmeen tarve teillä täällä on aina listata/kertoa toisten ihmisten vajavaisuuksista,huonosta elämästä ym. negatiivisesta joita voi sitten omassa hyvyydessään kauhistella. Mun mielestä kukaan ei ole niin pyhä ja toisten yläpuolella, että hänellä olisi valta arvostella toisia ihmisiä ja heidän tekemisiään. Vanha sananlasku: ÄLÄ KOSKAAN PUHU PAHAA IHMISESTÄ, JONKA TAAKKAA ET OLE ITSE KANTANUT. Pitää aika hyvin paikkansa. Niin ja synnitön heittäköön sen ensimmäisen kiven.

Kun kyse on puolustuskyvyttömistä lapsista joita kohdellaan kaltoin, niin sivullisilla on täysi oikeus, suorastaan velvollisuus arvostella ja ennen kaikkea puuttua asiaan.
Siitä, että kauhistellaan muttei tehdä mitään, en tykkää.

Njaah, tuohon yhteen kyllä ainakin esitän vastakysymyksen; eli miten äiti/isä on huono vanhempi jos on nuoruudessa tehnyt typeryyksiä ja saanut rikosrekisterin? Miksi siitä pitäisi lasta sääliä?

Ja kyllä lapsille voi julkisilla paikoilla korottaa ääntä, ei siinäkään tarvii lapsia sääliks käydä.

Samaa mieltä, munkin miehellä rikosrekisteri nuoruuden pöljäilyistä. Ihan eri ihminen nyt ollut jo vuosia.
Jotkut ovat melko putkinäköisiä :whistle:

Köyhän lapset on köyhiä-rikkaan lapset on rikkaita(siis muutoinkin kuin taloudellisesti!)

Paskat.

Mutta myös rikkaiden lapsille useimmiten opetetaan perheen, rehellisyyden, rakkauden ja jalouden taidot.

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:

Paskat.

Mutta myös rikkaiden lapsille useimmiten opetetaan perheen, rehellisyyden, rakkauden ja jalouden taidot.

Ja köyhyys ei todellakaan tarkoita sitä, että siinä perheessä olisi arvot kohdallaan, että lapset kasvatettaisiin rakkaudella, että hyvistä tavoista pidettäisiin huolta, jne.
Yllättävän moni vaan tuntuu kuvittelevan, että rikkaiden elämä olisi henkisesti jotenkin köyhempää kuin vähävaraisten, ja päinvastoin. Ei se niin ole. Mun tuntemat köyhät ei ole sen enemmän syvällisiä ihmisiä kuin kukaan vähemmän köyhä tuttunikaan, eikä mun tuntemat rikkaat ole pinnallisia p*skoja joiden elämässä vain raha on tärkeää =).

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Hassua, että jotkut meiltävät ulkomaanmatkat ja muut taloudellista varakkuutta edellyttävät aktiviteet oikotieksi onneen... Laatuaikaa lasten kans voi viettää niin monella muullakin tavalla, joka ei maksa mitään, kuten juuri tuo Iipan mainitsema mustikkametsä! (=

Se säälittää, jos lasten kanssa ei koskaan tehdä retkiä luontoon tai muutakaan yhteistä puuhastelua ei ole. Ei siinä auta mikään rahakasa.

No meillä ois kyllä rahaa käydä vaikka kuukauden välein ulkomailla, mutta ei tuu käytyä, me mennään mieluummin jo nyt ennen lapsia mökille ja luontoon yhdessä, puhumattakaan kuinka paljon sitten sitä harrastetaan kun vauva on syntynyt! Jos tyttö isompana haluaa, niin ostetaan sitten oma hevonen ja poni, että voidaan yhdessä ratsastaa ja lapsi oppii työn tekoa ja vastuuta.
Se että on rahaa paljon, ei tarkoita ettei sitten arvostaisi muita elämän tärkeitä asioita ja että mitään syvällistä ei olisi :headwall: